Löytyykö kokkeja?

  • 580 865
  • 2 902

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Miksi munamaito ei hyydy?

Tekeillä siis lihamakarooniloora ja aina sama ongelma hyytymisen kanssa. Tällä kertaa 2 vuokaa, toisessa munamaito suhteessa 2 munaa/7dl maitoa ja toisessa pienemmässä 1/3 (+ripaus suolaa molemmissa). Molemmat olleet uunissa reilun tunnin 175 asteessa ja vielä ihan litkua koko satsi. Joka kerta sama homma. Jääkaapissahan tuo hyytyy yön aikana, mutta ei kai se ihan näin pitäisi mennä? Kokki vai uuni paskana? Lisää lämpöä?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kananmunaa pitäisi lisää. Itse olen laittanut yleensä kolme munaa ja 7 dl maitoa. Hyvin on aina löytynyt.

Vesuri
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tuli tehtyä eilen pitkästä aikaa pizzaa mökillä ja tuli aivan tajuttoman hyvää. Ihan peruspohja muutoin, mutta lisäsin hieman ruisjauhoja sekaan, kun niitä nyt sattui olemaan. Leivinpaperilla kaulien pohja mahdollisimman ohueksi ja päälle myös kohtuullisen ohuesti ruokakomerosta löytynyttä tomaatti-gorgozolapastakastiketta ja oman kasvimaan valkosipulia. Tuo tomaattipohjahan voi oikeastaan olla melkein mitä vaan, mutta nyt sattui kaapista läytymään juuri tuota juustoversiota.

Pohjan päälle reilusti (siis oikeasti reilusti) tuoretta timjamia sekä oreganoa ja tämän jälkeen hyvää mozzarellaa ja gorgonzolaa. Kuivattua chiliä ja mustapippuria hieman mausteeksi ja lopuksi taitellaan, ei mätkitä littanina, chorizosiivuja tuomaan tekstuuria pintaan. Chorizon ja muunkin pizzan päälle vielä kevyesti morttelissa käytettyjä fenkolinsiemeniä, koska tuo yhdistelmä vain yksinkertaisesti toimii loistavasti. Survoin vielä samassa morttelissa basilikanlehdistä juoksevan tahnan, jota viskelin lopuksi päälle, kun noitakin sattui olemaan ja teki mieli hifistellä.

Pizzakiveä ei mökillä ole, joten uunissa lämminneiden peltien piti nyt koettaa ajaa sama asia. Aluksi pohjalla alalämmöllä viisi minuuttia ja sitten toiset viisi grillivastus päällä. Pohjasta tuli rapea ja pinta sai väriä eli juuri kuten ainakin allekirjoittanut tykkää. Ylipäätään on avautunut, että pizza on useimmiten parasta, kun täytteiden määrät pysyvät mahdollisimman vähäisinä (tässäkin vain chorizomakkara ja juustot).
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
^^ Joo jotenkin maalaisjärki tuumailikin juuri munan ja maidon suhdetta, koska aika litkulta tuntui sekoitellessa. Jostain Vauva-foorumilta google löysi juttua, että "suola rikkoisi munan proteiinit", mutta taitaa olla täysin paskapuhetta ts joku trollaillut.

^ cottonmouthin mausteista en aavistele kokeilematta, mutta tuo paistotekniikka normiuunissa (alalämpö-vastukset) kuulostaa kokeilemisen arvoiselta.

Milläs jengi muuten korvaa lihaliemikuution? Ei nyt oteta kantaa siihen, että miksi mokoma pitäisi korvata, mutta jos ei kuutioita halua käyttää ja se joihinkin ruokiin/ohjeisiin "kuuluu", niin mitä tilalle?

edit. lipstikallahan se korvataan.
 
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
^^ Joo jotenkin maalaisjärki tuumailikin juuri munan ja maidon suhdetta, koska aika litkulta tuntui sekoitellessa. Jostain Vauva-foorumilta google löysi juttua, että "suola rikkoisi munan proteiinit", mutta taitaa olla täysin paskapuhetta ts joku trollaillut.

^ cottonmouthin mausteista en aavistele kokeilematta, mutta tuo paistotekniikka normiuunissa (alalämpö-vastukset) kuulostaa kokeilemisen arvoiselta.

Milläs jengi muuten korvaa lihaliemikuution? Ei nyt oteta kantaa siihen, että miksi mokoma pitäisi korvata, mutta jos ei kuutioita halua käyttää ja se joihinkin ruokiin/ohjeisiin "kuuluu", niin mitä tilalle?

edit. lipstikallahan se korvataan.
Ei ole tietoa munan proteiineista, mutta munamaitoon ihan maun vuoksi suolaa, pippuria ja reilu ripaus laadukasta curry-jauhetta.

Lipstikalla pystyy lihaliemen korvaamaan mainiosti, mutta kannattaa olla varovainen sen kanssa. Tulee laitettua helposti liikaa. Ongelmalliseksi käytön tekee se, että joissakin lehdissä on aromia todella paljon, toisissa ei lainkaan.



Vesuri
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Asiahan ei mulle tietysti mitenkään kuulu, mutta mikä tai mitä on "laadukas curry-jauhe"tjsp. Tuon maailmankolkan keittiöissä sellainen normisetti tunnetaan nimellä curry. Ja on muuten hienoa tavaraa; kukkis-peruna-sipuli-jugurttikin on taivaaallista settiä kun vaan töfnät (tm) on kohdallaan.
 
Asiahan ei mulle tietysti mitenkään kuulu, mutta mikä tai mitä on "laadukas curry-jauhe"tjsp. Tuon maailmankolkan keittiöissä sellainen normisetti tunnetaan nimellä curry. Ja on muuten hienoa tavaraa; kukkis-peruna-sipuli-jugurttikin on taivaaallista settiä kun vaan töfnät (tm) on kohdallaan.
Kannattaa yrittää hakea kaikki kaukaisemmat mausteet etnokaupoista. Pääsääntöisesti paljon maukkaampia kun nämä santa mariat sun muut, jotka liiketoimintamielessä on "sovitettu suomalaiseen makuun" eli muutettu paskaksi. Tosin miinuksena niitä voi joutua ostamaan suurenkin pussin joka sitten jollain aikavälillä kuitenkin väljähtyy santa marioiden tasolle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
^^ Joo jotenkin maalaisjärki tuumailikin juuri munan ja maidon suhdetta, koska aika litkulta tuntui sekoitellessa. Jostain Vauva-foorumilta google löysi juttua, että "suola rikkoisi munan proteiinit", mutta taitaa olla täysin paskapuhetta ts joku trollaillut.
En tiedä jauhelihan yms. aineosien suhteista makaroonilaatikoissasi, mutta minä laitan yleensä yhden normipussin makaroonia, 400 g jauhelihaa ja yhden munan ja sen verran nestettä, että se yltää n. puoliväliin muuta matskua. Makaroonit jätän puolikypsiksi. 200 astetta ja reilu puoli tuntia, sitten kunnon vetäytyminen. Mausteet lihaan ja makarooniin, munamaito/kerma tai lihaliemi sellaisenaan. So'on mun tapani.
---

Lihaliemikeskusteluun sanon sen verran, että korvaan lihaliemen lihaliemellä. Jos jostain haudutuksesta on jäänyt liemiaineksia tai esim. kalanperkuujätteitä, käytän toki niitä, mutta vaikkapa peruskastikkeeseen murennan himpun lihaliemikuutiota. Joskus kauhistelin niitä, mutta en jaksa enää. Arkiruokaan se menee ihan hyvin.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Nyt sain tehtyä uudistuneella reseptilläni sitä pulled porkin tapaista ja kiitoksia vinkkejä antaneille. tuli muuten hyvää.

1dl Soijaa
1dl valkoviinietikkaa
2dl fariinisokeria
pari teelusikkaa inkivääritahnaa. Toimi jostakin syystä paremmin kuin tuore..
2 valkosipulin kynttä
Poppamiehen BBQ - Bourbon kastiketta pari teelusikkaa.

+suurustin vähän jauhovesi meiningillä eikä tullut mitenkään jauhoista tms.

Tein kyljestä, kun etuosia ei ollut ja keitin pari tuntia maustepippuri,sipuli,pippuri vedessä ja jääkaappiin odottamaan juhlapäivää. Seuraavana päivänä nyhtöhommat ja muurikalle kastikkeen kera. vartin lämmittelin siinä ja sitten laitoin rapeaksi paahdetun paahtoleivän väliin (ei sitä vaaleinta paahtoleipää) ja ihan perus tomaatti-kurkku-jäävuori salaatti myös sinne väliin. Ranskalainen kevyt salaattikastike oli myös mukana.. Eli tällanen ei ihan aito pulled pork, mutta ei ihan kinkkuleipäkään.
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Meillä on kavereiden kanssa käynnissä neljän tähden illallinen -tyyppinen kisailu ja seuraavana olisi mun vuoro. Pääruuaksi olen jo päättänyt tehdä ankanrintaa, koska veikkaan että kaverit eivät sitä ole juurikaan syöneet ja onhan se pirun hyvää. Nyt on tosin sellainen ongelma, että en keksi mikä sopisi ankanrinnan kanssa lisukkeeksi. Kastikkeeksi tulee jostain Gordon Ramsayn videosta bongaamani punaviini-karviaismarjakastike. Jotain tuohon kylkeen tarvisi varmaan vielä pistää mutta mitä?
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Meillä on kavereiden kanssa käynnissä neljän tähden illallinen -tyyppinen kisailu ja seuraavana olisi mun vuoro. Pääruuaksi olen jo päättänyt tehdä ankanrintaa, koska veikkaan että kaverit eivät sitä ole juurikaan syöneet ja onhan se pirun hyvää. Nyt on tosin sellainen ongelma, että en keksi mikä sopisi ankanrinnan kanssa lisukkeeksi. Kastikkeeksi tulee jostain Gordon Ramsayn videosta bongaamani punaviini-karviaismarjakastike. Jotain tuohon kylkeen tarvisi varmaan vielä pistää mutta mitä?

Tee juureskakkua. Juurekset voit valita kohtuu vapaasti, mutta ei välttämättä kannata kaikista voimakkaimpia valita. Tässä kuva yhdestä variaatiosta. Juureskakku
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jotain tuohon kylkeen tarvisi varmaan vielä pistää mutta mitä?

Yksi vaihtoehto voisi olla seuraava:

Tee paistinpannulle valmiiksi sopivaa, ihan reilua kuutiota sipulista ja päärynästä ja laita ankanrinnat valurautapannulle. Kun rinnoissa on mukava väri, kaada ylimääräinen rasva sipulin ja päärynän päälle ja laita ankanrinta uuniin. Kun olet kuullottanut sipulia ja päärynää hetken ankanrasvassa, kaada joukkoon portviiniä ja balsamicoa. Mausta esim. suolalla ja mustapippurilla ja lisää ihan vähän sitruunan mehua, jos tuntuu, että balsamicon happo ei riitä. Pienennä lämpöä ja nosta levyltä kun maku ja etenkin päärynöiden rakenne on kohdillaan. Tarkoista mitoista ei ikävä kyllä ole mitään käsitystä, teen aina käsivaralla ja maistellen. Tällöin kastikkeen saisit "samassa".

Mainitsemasi kastikkeen kanssa voisi toimia esim. jonkinlainen peruna-sipulipaistos, mutta kannattaa miettiä, tuleeko menusta silloin liian raskas, etenkin kesäkuumalla.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Perunaa laittaisin ankan kanssa. Todennäköisesti siten, että esikeittäisin perunat. Lähes kypsät perunat painelisin työtasoa vasten siten, että ne hivenen menevät rikki, mutta pysyvät silti kasassa. Sillä aikaa kun ankat vetäytyvät niin heittäisin ankanrasvaan muutaman varren rosmariiniä ja perunat perään pannulla. Perunat pannulta talouspaperinpäälle hetkeksi, suolaa päälle ja pöytään, ai että!

Ankka on aika yksinkertainen ruoka, ja yleensä kun se tarjoillaan, myös annos on erittäin yksinkertainen. Ankan rasvaa pidetään myös arvossa, sitä irtoaa paistaessa paljon ja siinä pyöritellyt perunat ovat melko klassikko.

Ankassa tärkeintä on itse ankka ja kastike. Joten lisukkeiksi jotain tällaista helppoa ja simppeliä. Perunan lisäksi paahtaisin pikkuporkkanoita tjms. Allokoi kuitenkin resurssisi siihen, että ankasta ja kastikkeesta tulee loistavia. Silloin et voi mennä puihin, mutta jos nämä ei onnistu niin olet puussa.
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Kiitoksia vinkeistä! Hyviä vaihtoehtoja kaikki, saa nähdä mihin päädyn. Pari kertaa olen nyt reenannut tuota ankan paistamista ja ensimmäisellä kerralla ankat olivat foliossa liian kauan kun tumpeloin jotain muuta ja ankasta tuli liian kypsää. Toinen kerta onnistui paremmin ja ero oli kyllä todella iso.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tietäisikö joku, mistä voisi ostaa tortillaprässin?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tietäisikö joku, mistä voisi ostaa tortillaprässin?
Ei tietoa, mutta Stockalta lähtisin etsimään. Tai sitten netistä. Sen sijaan hampurilaispihviprässejä olen nähnyt useammassakin liikkeessä. Sanokaa vaan uusavuttomaksi, mutta mun mielestä tuollainen olisi aika päheä.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei tietoa, mutta Stockalta lähtisin etsimään. Tai sitten netistä. Sen sijaan hampurilaispihviprässejä olen nähnyt useammassakin liikkeessä. Sanokaa vaan uusavuttomaksi, mutta mun mielestä tuollainen olisi aika päheä.
Kun en tsadissa asu, niin Stockalle ei ole asiaa ihan heti. Chilikaupassa taisi olla joskus myynnissä pieni erä, ja nyt vituttaa kun en silloin ostanut. No eiköhän jostain Amazonista löydy.

Pärjäähän sitä toki ilmankin, mutta helpottaisi se kummasti, kun tekee suurempia eriä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kysytään leivonnasta.
Tuolla elintarvelöydös-ketjussa oli puhetta proteiinileivistä. Onko palstaveljissä leiväntekijöitä, millä proteiinia kotitekoiseen leipään?

Kaupan protskuleivissä mm näitä: vehnäproteiini, herneproteiini

Itse leivon vaihtelevasti sekä leipäkoneella että ilman, tai sitten duunaan vaan taikinan koneella ja pyöräytän sämpylät uuniin. Tällä hetkellä leivät on sisältänyt pääasiassa näitä aineksia vaihtelevasti: sämpyläjauhoja(vehnää,ruista), ruisjauhoja, ruislesettä, suolaa,siirappia, vettä, hiivaa, hasselpähkinää, mantelirouhetta, rusinoita.

Heittäkää vinkkejä monipuoliseen leipään mikä onnistuisi myös leipäkoneella, korkeampi proteiinipitoisuus on myös plussaa.

_
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kun en tsadissa asu, niin Stockalle ei ole asiaa ihan heti. Chilikaupassa taisi olla joskus myynnissä pieni erä, ja nyt vituttaa kun en silloin ostanut. No eiköhän jostain Amazonista löydy.
Onhan Stockalla aika hyvin varustettu verkkokauppakin tätä nykyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös