Löytyykö kokkeja?

  • 580 962
  • 2 902

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
On yhtälailla tärkeää tajuta perusmakujen päälle kuin eksoottisten mausteiden.

Ihmeiden aika ei ole ohi, olen sampion kanssa samaa mieltä jostain.

Makuaisti kehittyy parhaiten mikäli syö lapsesta asti mahdollisimman laajasti kaikkea laidasta laitaan eikä jätä paitsioon perusmakuja muttei mitään ei-suomalaistakaan. Oma mutsi näki lapsuudessani paljon vaivaa hankkiakseen (aikakauteen nähden) erikoisempia raaka-aineita ja mausteita, ja mummini puolestaan huolehti siitä, että söin myös ihan periteistä kotiruokaa - molemmille olen syvästi kiitollinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä taas elin lapsuuteni lähinnä voileivillä ja karkeilla. Joku saattaisi käyttää tuollaisesta räkänokasta sanaa nirso. Ehkä juuri siksi kokeilunhaluni on nyt lähes rajaton. Minulle ei ole oikeastaan mitään väliä, syönkö kotiruokaa (mainitsemallanin taustalla jopa jauhemaksapihvit tms. ovat minulle uusi elämys) tai sitä toista ääripäätä ja kaikkea siltä väliltä, kunhan ruoka on hyvin valmistettua ja maut ovat tasapainossa. Hyvä ruoka kelpaa aina.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Minä taas elin lapsuuteni lähinnä voileivillä ja karkeilla. Joku saattaisi käyttää tuollaisesta räkänokasta sanaa nirso.

Minä olisin alle kouluikäisenä halunnut elää pääasiassa keitetyllä spagetilla jossa on voita, karkeilla ja etanoilla, mutta "syöt tai itket ja syöt" -periaate oli minun tahtoani vahvempi.

Minulle ei ole oikeastaan mitään väliä, syönkö kotiruokaa (mainitsemallanin taustalla jopa jauhemaksapihvit tms. ovat minulle uusi elämys) tai sitä toista ääripäätä ja kaikkea siltä väliltä, kunhan ruoka on hyvin valmistettua ja maut ovat tasapainossa. Hyvä ruoka kelpaa aina.

Amen ja maksalle peukku.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Onhan se ihan romanttinen ajatus, että niitä oltaisiin alunperin käytetty vain maun takia. Mutta kun todellisuus on ihan toinen.
En kyllä tajua, kellä näitä romanttisia ajatuksia on ollut, ei ainakaan minulla.

Paras kuulemani selitys sille, miksi lapsille syötetään pelkästään suolalla maustettua perunaa ja jauhelihaa on se, että makuaisti "kehittyy" noin 30-vuotiaaksi asti ja siksi lapsille ei saa antaa "normaalista" poikkeavaa (eli muuta kuin perunaa ja jauhelihaa) ruokaa. Tämä geenivirhe on ilmeisesti vain suomalaisilla lapsilla.

Toki tämä on jo vanhan kertausta, mutta en ole missään muualla kuin Suomessa nähnyt ja kuullut isiä ja äitejä, jotka kovaan ääneen nirsoilevat ruuasta omien lastensa kuullen.

muaddib
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihmeiden aika ei ole ohi, olen sampion kanssa samaa mieltä jostain.
Jaaps, no eiköhän me olla aika monestakin asiasta samaa mieltä loppujen lopuksi. Yksi turhan kärjistynyt pilkunviilauskilpailu tuskin kaikkea kumoaa.
---

Viime viikolla reissulla ollessamme söin sen verran surkean ravintola-annoksen, että ajattelin eilen huvikseni kokeilla, millaiseen hintaan perusmaittavan sapuskan pystyy kotona vääntämään. Pyöristelin hintoja ylöspäin varmuuden vuoksi. Matskut on sillä hetkellä kaapista löytyneitä. Voikastike valmistui ilman kermaa, koska en jaksanut lähteä sitä hakemaan ja näköjään joissain resepteissä sen voi ilmankin tehdä. Itse tykkään duunata beurre blancin kerman kanssa, rakenne on parempi niin. Tiedä sitten, kuinka alunperin on tarkoitettu.

Tein kaikki kotona. Potut, porkkanat, sipulit ja valkosipulit olivat torilta, graavilohen tein kassilohesta ja herkkusienet myös ihan Lidlistä. Yrtit ovat omalta parvekkeelta, basilikaa, rosmariinia ja ruohosipulia lähinnä.

Valkoviini ruoan tekoon, pullon pohjalla noin kuudennes jäljellä --> 12e/6 = 2e
Jauheliha, kananmunat, mozzarellapallo ja mausteet yht. ~ 5,5e
Herkkusienet 1,29e
Perunat 4e/l
Porkkanat 3e/nippu
Lohen patukka n. 3,5e
Voikastike ~ 1e

Satsi maksoi pyöreästi 20 euroa ja siitä söi viisi aikuista ja kaksi lasta. Ohessa räpsäisy keskivertoannoksesta, omassani oli lohta, mureketta ja sieniä enemmän. Kyseessä ei ole siis mikään asettelukuva, vaan räpsäisy esimerkin vuoksi.

Lisäksi duunasin kylkeen no knead-leivän, kustannukset ehkä euron. Simppeli perussetti, jossa erityista osaamista ei vaatinut oikeastaan mikään vaihe pl. se, että mulle lohen graavaaminen oli eka kerta, eli sen varmistin ohjeesta. Hyvää tuli siitäkin. Ja koko satsi oli välittömän palautteen perusteella oikein hyvää, vaimoni mukaan helposti parempaa kuin esim. tämä viimeisin ravintolavisiittimme.

Pointtina nyt lähinnä se, että muutamalla eurolla syö todella hyvin, jos vain vähän viitsii. Ravintoloille on paikkansa, mutta silloin toivon kyllä jotain enemmän mihin itse kykenen.
 

Liitteet

  • Kolmen euron lautanen.jpg
    Kolmen euron lautanen.jpg
    46,4 KB · kertaa luettu: 679
Pointtina nyt lähinnä se, että muutamalla eurolla syö todella hyvin, jos vain vähän viitsii.

Annos on kyllä todella herkullisen näköinen, ja erityisen hyväähän tuossa on se, että tuollaiseen ruokaan ei tarvitse lätkiä ylenmäärin chiliä ja currya. Näin toimiessa lasten makuaisti ei mene pilalle, kuten Intiassa jo esikouluikäisille käy.

Minä olisin alle kouluikäisenä halunnut elää pääasiassa keitetyllä spagetilla jossa on voita, karkeilla ja etanoilla, mutta "syöt tai itket ja syöt" -periaate oli minun tahtoani vahvempi.

Yksi stand-up-koomikko kertoi, että kun hän oli pieni, mummo veti aina pakasta "Afrikassa lapset näkevät nälkää, eli syöt lautasen tyhjäksi" -kortin, jos ruoka ei maittanut. Kun kaveri sitten kolmekymppisenä viimein pääsi ensimmäistä kertaa elämässään Afrikkaan, totesi hän heti ensimmäisenä epäilysten välttämiseksi: "Listen guys, I ate all the food!" Varmasti Afrikan poikia lohdutti se, että heidän kansansa mahdollinen nälässä eläminen ei siis ollut ainakaan tämän kaverin syytä.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Annos on kyllä todella herkullisen näköinen, ja erityisen hyväähän tuossa on se, että tuollaiseen ruokaan ei tarvitse lätkiä ylenmäärin chiliä ja currya. Näin toimiessa lasten makuaisti ei mene pilalle, kuten Intiassa jo esikouluikäisille käy.

Ottaako noin koville?

Puhuin kulttuurista, jossa käytetään paljon mausteita. On aika ymmärrettävää, että tällaisesta kulttuurista tuleva ihminen pitää perusmaustettua ruokaa mauttomana. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki suomalainen ruoka on mautonta, kuten sinä väiti.

Ja chili kommenttini oli tarkoitettu huumoriksi, koska en itse pidä liian tuliseksi maustetusta ruuasta. Tällöin voin kysyä ruuan tekijältä, että onko chili pilannut makuaistisi.

edit: Korjattu sarkasmi -> huumori Kirjoittelijan huomautuksen mukaisesti.

Mutta jatka itkemistä vaan kyllä kaupasta nessuja saa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja chili kommenttini oli tarkoitettu sarkasmiksi, koska en itse pidä liian tuliseksi maustetusta ruuasta. Tällöin voin kysyä ruuan tekijältä, että onko chili pilannut makuaistisi .

Ketä kohtaan sinä noin sanoessasi olet mielestäsi sarkastinen? Itseäsi vai sitä ruuan valmistajaa? Jos tarkoitus on sulla piikitellä itseäsi, silloin ei puhuta sarkasmista vaan ironiasta. Jos taas tarkoitus on piikitellä ruuan valmistajaa, silloin ei sanota että "onko chili pilannut makuaistisi", vaan esim. että "onpas mautonta ruokaa, saisiko tähän edes suolaa vähäsen". Sarkasmi kun tarkoittaa sitä, että sanotaan päinvastaista kuin tarkoitetaan.
 
edit: Korjattu sarkasmi -> huumori Kirjoittelijan huomautuksen mukaisesti.

Tästä "sarkasmi"-sanan raiskaamisesta voisi muuten melkein antaa perussuomalaisten puolueelle jotain sakkoa. Hehän ovat nostaneet julkiseen keskusteluun tämän tyylin, jossa mikä tahansa möläytys voidaan kuitata toteamalla "se oli vain huumoria ja sarkasmia", vaikkei ko. heitto istuisi sarkasmin määritelmään millään tavalla. Heidän takiaan saattaa sanan väärinkäyttö levitä laajempiinkin kansalaispiireihin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Satsi maksoi pyöreästi 20 euroa ja siitä söi viisi aikuista ja kaksi lasta. Ohessa räpsäisy keskivertoannoksesta, omassani oli lohta, mureketta ja sieniä enemmän. Kyseessä ei ole siis mikään asettelukuva, vaan räpsäisy esimerkin vuoksi.

Kuinka paljon raaka-aineita oli määrällisesti? Mielenkiinnosta kysyn, alkuinnostuksen kiimassa naputtelin yhden bloggauksen lisää, jossa sivuan lyhyesti hieman sitä kuinka kaikki on varsinkin ei niin isoissa kaupungeissa valmiiksi boksitettua tavaraa ja pääasiallisesti sen verran isoihin satseihin, että kahdelle ostettaessa raaka-aineita tulee aina ylenmäärin. Kun pääluku kasvaa tuosta yhdestä-kahdesta, on kustannustehokkaan ruoan laittaminen helpompaa. Nytkin ostin pienimmät pakkaukset jne. mitä kaupasta löytyy, silti tuosta olisi helposti aterioinut neljä, jopa viisi. Tottakai kaikki ylimääräinen tulee säästettyä ja käytttyä myöhemmin, mutta mielummin ostaisin irtomyynnistä tavaraa. Vaikka sitten hieman kalliimmalla kilohinnalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuinka paljon raaka-aineita oli määrällisesti?
Perunoita rapia litra (~20 kpl), 5 porkkanaa, 700g jauhelihaa, ~400g lohta (kilon fileestä meni uunilohena aiemmin yli puolet) ja vakuumirasia (250g?) herkkusieniä. Hyvin riitti leivän kanssa viidelle aikuiselle ja kahdelle muksulle, tosin vain kaksi oli miehiä. Helposti tuon satsin vetäisisi varmasti kolme aikuista miestä keskenäänkin, mutta mulle joukon isoimpana (187/100) tuo riitti päivän ainoaksi lämpimäksi ruoaksi. Uuden sadon porkkanoita olisin toisen jos kolmannenkin syönyt lisää ihan vain maun vuoksi, mutta nyt kävi näin.
---

No knead bread eli vaivaamaton leipä on tuntunut jääneen aika vähälle huomiolle siihen nähden kuinka maukas leipä siitä tulee. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, jos vain yhtään jauhopeukaloa riittää. Voin tähän rykäistä nopeasti ohjeenkin, jos joku on kiinnostunut.

7 dl vehnäjauhoja, 1/4 tl kuivahiivaa ja ripaus suolaa sekaisin kulhoon ja mukaan 4 dl lämpimähköä vettä. Sekoitus siten, että jauhot ja neste sekoittu, mutta älä vaivaa. Mitä vähemmän saat seloitettua, sen parempi. Kansi tai muovikelmu päälle ja tekeytymään vähintään 12 tunniksi. Olen pitänyt joskus liki vuorokauden, eikä se pahaksi mene.

Taikina muuttuu kuravelliksi ja samalla muodostuu loistava sitko. 12-24 tunnin jälkeen jauhota työpöytä reilusti ja kaada koko mälli siihen. Taita taikina pari kertaa kasaan, vähän kuin viikkaisit pyykkiä. Älä edelleenkään vaivaa. Jauhoja päälle ja kelmu tiiviisti taikinan päälle noin vartiksi. Tämän vaiheen merkitystä en tiedosta, mutta en ole viitsinyt kokeilla kiertääkään.

Vartin jälkeen voi taikinaa yrittää muotoilla leivän muotoon, mutta ei sen niin väliä, koska uunissa se kohoaa kuitenkin ja hakee muotonsa. Seuraavaksi pitäisi jauhottaa leivinliina. Nosta leipä liinalle, jauhota leivän päällinen ja taita liina päälle. Anna levätä kaksi tuntia.

1,5 tunnin kohdalla heitä uuniin joku sopivan muikea uuniastia ja laita lämmöt 220-230. Itse käytän ovaalin muotoista lasiastiaa, mutta isot pojat sanovat, että savinen olisi paras. Kansi pitää olla mukana, mutta katso kuitenkin, että korkeus riittää, leipä nimittäin tuplaa korkeutensa. Puolen tunnin jälkeen taikina on venaillut pari tuntia ja astia lämmennyt puoli tuntia. Kippaa taikina pyyhkeeltä kuumaan astiaan. Tässä vaiheessa voi tulla vähän damagea, mutta jos taikina on tarttunut liinaan kiinni niin kaavit vain kaiken mukaan. Älä kuitenkaan sörki taikinaa liikaa.

Leipä uuniin kannen kanssa puoleksi tuntia ja toinen puoli tuntia ilman kanssa, niin pitkää kuitenkin, että pinta on tummahko. Älä ota liian vaaleana pois, koska sisältä leipämys voi olla vielä kostea.

Pieni jäähdytys, pintaan voita ja ah. En ole kertaakaan vielä onnistunut tekemään vehnäleipää, jossa ei olisi loistavaa sitkoa, rapeaa kuorta ja taivaallista makua. Viimeksi eilen leipää eka kertaa maistanut velipoika kysäisi, että kenen leipä on kyseessä. Tuota voi tuunata siemenillä sun muilla, mutta ainoa lievä pettymys oli kerta, jolloin kokeilin taikinaan kaiken maailman leseitä sun muita, eikä ilmavuus ja sitko muodostunut toivotunlaiseksi. Suosittelen siis ihan perus vehna-hiiva-suola-vesi -komboa.

Tässä näkyy vaiheet hyvin: http://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU

Suosittelen lämpimästi! Vähän sotkuista saattaa eka kerroilla olla, mutta mikäpä nautinnollinen asia ei olisi.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kiitos sampio leipäohjeesta, josta yksi tarkentava kysymys joka ei tuosta videostakaan selvinnyt; huoneenlämpöökö jätät taikinan tekeytymään 12h ajaksi?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitos sampio leipäohjeesta, josta yksi tarkentava kysymys joka ei tuosta videostakaan selvinnyt; huoneenlämpöökö jätät taikinan tekeytymään 12h ajaksi?

Jees, huoneenlämpöön vain. Olen sen ikkunan eteenkin unohtanut, enkä merkittäviä ongelmia huomannut.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Perunoita rapia litra (~20 kpl), 5 porkkanaa, 700g jauhelihaa, ~400g lohta (kilon fileestä meni uunilohena aiemmin yli puolet) ja vakuumirasia (250g?) herkkusieniä. Hyvin riitti leivän kanssa viidelle aikuiselle ja kahdelle muksulle, tosin vain kaksi oli miehiä. Helposti tuon satsin vetäisisi varmasti kolme aikuista miestä keskenäänkin, mutta mulle joukon isoimpana (187/100) tuo riitti päivän ainoaksi lämpimäksi ruoaksi. Uuden sadon porkkanoita olisin toisen jos kolmannenkin syönyt lisää ihan vain maun vuoksi, mutta nyt kävi näin.

Jes, kiitos. Aboaut tämmöistä määrää ajattelinkin. Herkkusienistä sen verran, että oletteko huomanneet, että usein irtoherkkusienet ovat huomattavasti kilohinnaltaan halvempia kuin nuo valmiiksi pakatut. Saman huomasin valkosipuleissa. Pirkan yksikyntisten valkosipuleiden verkkopussi on kilohinnaltaan kalliimpi kuin yksikyntiset irtomyyntinä. Irrallaan myytävät olivat vielä ykkösluokkaa, kun taas pirkan kama kakkoslaatua.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Saman huomasin valkosipuleissa. Pirkan yksikyntisten valkosipuleiden verkkopussi on kilohinnaltaan kalliimpi kuin yksikyntiset irtomyyntinä. Irrallaan myytävät olivat vielä ykkösluokkaa, kun taas pirkan kama kakkoslaatua.

IMO ainakin nuo Pirkan yksikyntiset valkosipulit ovat todella mauttomia ja irtotavarana saa enemmän makua ruokaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt alkoi muuten kiinnostamaan tämä "kokkaa mahdollisimman edullisesti ja laita annoksesta kuva"-systeemi ihan tosissaan. Ja vielä enemmän haastetta annoksen monipuolisuudesta ja visuaalisesta ilmeestä. Tuota leipää kokeilen tehdä ensikädessä.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Minäkin olen tehnyt useasti no-knead leipää. Taikinan "hapatusaikana" mulla on ollut yleensä n. 16h ja hapatus tapahtuu lattialämmitetyllä pesuhuoneen lattialla teräskulhossa. Hapatuksen jälkeen olen vain jakanut taikinan silikonivuokiin ja laittanut vielä pariksi tunniksi pyyhkeen alle kohoamaan.

Välillä tulee korvattua osa vehnäjauhoista täysjyvävehnäjauhoilla. Siitä tulee mukava tumma väri ja maku on mielestäni yhtä hyvä kuin pelkällä venhäjauholla. Isoin ero tulee lähinnä siitä, että täysjyvää käytettäessä leivästä ei tule ihan yhtä ilmava kuin pelkällä "pullajauholla".

Ruokablogaamisesta puheenollen pitää tulla sen verran kaapista ulos, että olen käynnistelemässä ikään kuin itselleni muistilistaksi blogia, johon kuvaan ja kirjoitan tarinaa ruuista, joihin on käytetty enemmän tai vähemmän edellisistä ruuista jääneitä aineksia. Kun eihän sitä piru vie enää viikkojen päästä muista muuta kuin että "Mitäs mä silloin keväällä tein niistä yli jääneistä perunoista? En muista, mutta hyvää se taisi olla." Jatkossa tarkoitus olisi ottaa mukaan myös muita "hyvää ruokaa halvalla" -tyyppisiä juttuja kun tulee usein kokkailtua tarkan markan periaatteella.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ruokablogaamisesta puheenollen pitää tulla sen verran kaapista ulos, että olen käynnistelemässä ikään kuin itselleni muistilistaksi blogia, johon kuvaan ja kirjoitan tarinaa ruuista, joihin on käytetty enemmän tai vähemmän edellisistä ruuista jääneitä aineksia. Kun eihän sitä piru vie enää viikkojen päästä muista muuta kuin että "Mitäs mä silloin keväällä tein niistä yli jääneistä perunoista? En muista, mutta hyvää se taisi olla."
En nyt sentään bloggaamista ole harrastanut, mutta poikkeuksellisen hyvät sävellykset ja onnistuneet sovellukset julkaistuista resepteistä tulee kirjattua yleensä heti aterian jälkeen koneelle. Pikku hiljaa noita reseptejä on kertynyt, melkein joka lähtöön löytyy jotain sopivaa. Helpottaa kummasti pähkäilyä, kun vaikka huomaa iltapäivällä töissä, että jotain pitäisi vielä pakertaa illaksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minäkin olen tehnyt useasti no-knead leipää. Taikinan "hapatusaikana" mulla on ollut yleensä n. 16h ja hapatus tapahtuu lattialämmitetyllä pesuhuoneen lattialla teräskulhossa. Hapatuksen jälkeen olen vain jakanut taikinan silikonivuokiin ja laittanut vielä pariksi tunniksi pyyhkeen alle kohoamaan.
Tuo on ainakin helpottava oikaisu, olen sitä itsekin joskus miettinyt, mutta en ole vielä kokeillut. Lähinnä mietityttää leivän rapeus, kun astiaa ei voi esilämmittää. Tietysti silikonivuokien esilämmityksestä ei samanlaista hyötyä tule muutenkaan, mutta itse käytän lasista, joten sen kanssa tuosta kaiketi joku hyöty on. Itse kun tykkään nimenomaan siitä, että leipä on kauttaaltaan rapia

Kiitoksia, mahtava ohje!
Oletko testannut erilaisia jauhoja?
Olen täysjyvävehnällä kokeillut, ja kuten U2 tuossa yllä mainitsi, jää leipä tiiviimmäksi tuolloin. Omaan makuuni koko homman juju on tuossa rapeudessa, sitkossa ja ilmavuudessa, joten olen tehnyt suosiolla peruspullajauhoilla. Maku on paljon ruokaisampi kuin jossain kaupan vehnäleivässä, eikä tuota tule muutenkaan päivittäin tehtyä, joten en jaksa stressata vehnästä sen enempää.

Hiivan kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei turauta liikaa suotta. Pari päivää sitten laitoin ajatuksissani 1/4 pussillisen teelusikan sijaan, ja parin tunnin tekeytymisen jälkeen kulhon kansi poksahti auki. Normaalisti kansi pysyy päällä ja velli muotoutuu yön ylitse täysin ilman suurempaa pullikointia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Annos on kyllä todella herkullisen näköinen, ja erityisen hyväähän tuossa on se, että tuollaiseen ruokaan ei tarvitse lätkiä ylenmäärin chiliä ja currya. Näin toimiessa lasten makuaisti ei mene pilalle, kuten Intiassa jo esikouluikäisille käy.
Näin on. Tosin pilasin tänään tyttäreni makuaistin maistattamalla hänelle chiliketsuppia. Eikä mitään Felixin lutkua vaan ihan etnokaupasta makuaistinsa pilanneilta vinkuinkkareilta ostettua. Laitoin vielä chilisilppua päälle ja ajattelin samalla sinua.

Niin, mitä tuo wannabe-intialainen nyt kustansi. Naan-leivät ostin kaupasta, mokomat. En muista hintaa, mutta leikitään, että 4e. Salaattiin meni muutamia lehtiä jäävuorisalaatista ja punaisesta salanovasta sekä suippopaprikaa ynnä terttutomaatteja pari --> ~2e. Jogurttia marinadiin ja salaattiin puolisen litraa, 1e. Spoilerin rintafileet 5e. Lime kokonaan ja sitruunasta hiukan kuorta 1e, mausteita kaapista. Eli kõik ühes koos 13 euroa, ruokailemassa kaksi aikuista ja kaksi lasta.

Laitan vielä kuvat. Yritin pikkusormi pystyssä asetella vähän tuota annosta tällä kertaa. Marinadi oli siis niin ihanan värikäs, että otin siitäkin kuvan. En jäähdytä ruokaani yhden kuvan vuoksi, joten järkkärit ja valaistukset jätän osaavampien ja ruokansa kylmänä syövien rastiksi.

Ja en aio spämmätä näitä enempää ainakaa het kohta, olkaa huoleti. Anteeksi.
 

Liitteet

  • Jogurttikanaa!.jpg
    Jogurttikanaa!.jpg
    66,4 KB · kertaa luettu: 691
  • uli uli uli.jpg
    uli uli uli.jpg
    84,7 KB · kertaa luettu: 644

Jamina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HJK
Huom! Kun minä puhun mausteista, puhun lähes yksinomaan kuivamausteista. Niitäkin käytän, mutta yllättävän vähällä määrällä purkkeja tulee toimeen. Äkkiä laskien:

Viikottain
- jeera, korianteri (jauhettu), kurkuma: näistä syntyy yleensä pyhä kolminaisuus, siksi luettelin ne yhdessä

Mitä ruokia maustat tällä seoksella? Jeera on minulle aivan tuntematon mauste, kurkumaa lisään riisin keitinveteen - antaa kivan värin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Syön kyllä mielelläni ns. gourmet-sapuskaa, mutta oma keittiöharrastus on perinneruokiin (keitot, padat, laatikot) ja "tarkan euron" ruokiin keskittynyttä.

Viimeksi kokeiltu edullinen ateria 3-4 hengelle:

Kalaa ja uusia perunoita

paketti Alaskanseitiä annospaloina, 4 x 100g (n. 2,30 €)
uusia perunoita 500-600 g (n. 1,00 €)
kesäsipulia, 2 pientä (n. 0,40 €), myydään 5-6 kpl nipuissa
voita (tai margariinia) n. 50 g (n. 0,40 €)
kalamaustetta
suolaa
lisäkkeeksi tomaattia lohkoina, 3-4 lohkoa/syöjä (n. 0,40 €)

Sulata kalapalat huoneenlämpöisiksi ja mausta suolalla ja kalamausteella (normi kaupan sekoitus). Pane pestyt perunat kiehuvaan veteen ja keitä perunoiden koosta riippuen 15-20 minuuttia. Silppua kesäsipulit varsineen. Sulata voi pannulla ja paista kalapaloja kohtuulämmöllä (älä käristä) 3-4 minuuttia kummaltakin puolelta, ei liikaa. Lisää sipulisilppu paistamisen puolivälissä.

Paistoliemi sipuleineen tarjotaan kastikkeena, halutessasi nostele sipulit erikseen kalapalojen päälle.

Tärkeätä on sulattaa kalapalat ja käyttää nimenomaan kesäsipulia.

Koko setin hinnaksi tulee n. 4,50 € eli 1,15-1,50 per syöjä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitä ruokia maustat tällä seoksella? Jeera on minulle aivan tuntematon mauste, kurkumaa lisään riisin keitinveteen - antaa kivan värin.
Jeeraa, ehkä tutummin juustokuminaa (mun mielestä tyhmä nimi), tulee laitettua marokkolaisen (tai yleensäkin ählämi-) keittokirjan pöperöiden lisäksi ainakin intialaistyyppisiin ruokiin. Teen noista kolmesta siis yleensä valmiin sekoituksen, minkä lykkään pannulle ja sekoittelen hetken kuuman öljyn kanssa, tarpeen vaatiessa kuullotan sipulit ensin ja lisään seoksen vasta seuraavaksi. Siitä sitten jatketaan touhua siihen suuntaan, mitä ollaan tekemässä. Varmaan tyypillisin ruoka, mihin tuota sekoitusta tulee, on punainen linssikeitto. Kurkuma taitaa noissakin olla värin takia mukana. En ainakaan osaisi kuvailla kurkuman makua mitenkään.
 
En ainakaan osaisi kuvailla kurkuman makua mitenkään.
Minä taas en koskaan unohda sitä makua, kun joskus aikuisuuden kynnyksellä uusiin mausteisiin tutustuessa sitä lurahti "vähän" liikaa ja ruuasta tuli melko syömäkelvotonta. Se on kyllä totta, että helposti se tuonne muiden lämpimämpien maiden mausteiden sekaan hukkuu ja pääasiallinen tehtävä taitaakin olla värjääminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös