Löytyykö kokkeja?

  • 581 225
  • 2 902

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Löysin mielenkiintoisin reseptin Kotikokki.netistä mutta tuo täytteen koostumus vähän mietityttää. Tuorejuustoa, suklaata ja kuohukermaa. Tuleeko tuosta muka toimiva ja hyvä täyte?

-Tinke-80

Hyvä varmaankin, mutt toimivast en tiedä. Mä laittaisin ehkä pari liivatelehteä joukkoon.

Anna lehtien seistä kylmässä vedessä 5 min, purista vesi pois, sulata desiin kiuhuvaa appelsiinimehua ja sit kaada tää sotku suklaamassan joukkoon. Ja suklaaseosta vois maustaa lopuilla appelsiinin mehuilla (siis 1kpl appelsiineja, mistä mehu) + raastetulla appelsiininkuorella.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Mä en olis kyllä ollenkaan varma onko After Eight ja appelsiini hyvä yhdistelmä.

Oot muuten oikeassa. Kirjoittelin hätäpäissäni suklaasta ja tuli appelsiini mieleen, mutta unohtu se minttu-sektori.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Hyvä varmaankin, mutt toimivast en tiedä. Mä laittaisin ehkä pari liivatelehteä joukkoon.
Yleensähän juustokakun täytteessä on liivatetta. Onko tuossa ohjeessa ideana se, että After Eightien suklaa ja minttu jäähtyessään kiinteyttävät täytteen. Toimivuudesta en osaa sanoa. Kannattaa ehkä tehdä jonkinlainen koe-erä ennen kuin alkaa vieraille tarjoamaan. Käsiin hajoava juustokakku on perin inhottavaa syötävää.

Mä en olis kyllä ollenkaan varma onko After Eight ja appelsiini hyvä yhdistelmä.
Hiukan epäilyttää myös. Suklaa ja appelsiini toimivat hyvin yhdessä, mutta After Eightissä on todella paljon minttua ja sen sopivuus mintun kanssa hiukan mietityttää.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tinkelle vinkkiä, jos et ole jo juustokakkuprojektiasi lyönyt lukkoon: Habanerolla terästetty mutakakku. Tuota on tullut tehtyä monenlaisille vieraille. Osa on ollut kovia chilipäitä ja osa chiliin täysin tottumattomia. Hyvin on kaikille uponnut ja kesken on usein loppunut pienemmälläkin porukalla. On hiukan työläämpi kuin juustokakku, mutta toimii todella hyvin. Kakun kanssa toimii hyvin Amazon tulinen ja makea mangokastike, joka ei kylläkään ole tulista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Söin viikonvaihteessa passiohedelmästä ja limestä tehtyä juustokakkua. Paras juustokakku, mitä ole syönyt, aromikas ja raikas.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Paljon tuohon tulisi chiliä että tulisuus olisi esim Poppamiehen tai Chilikaupan asteikolla 3-4?

Nagajauhetta 0,2% ja Habanerojauhetta 0,25% kakkumassan painosta. Tarkkaa peliä on siis mutta kun kyseessä on melko tuliset chilit niin se on sitten säätöä. Eli kilon kakkuun 2 grammaa nagaa ja hapsua ripaus enemmän. Noilla määrillä se tulisuus tosin on ennemminkin luokkaa 5. Tällainen nyrkkisääntö mulla vaan sattui tuossa olemaan.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jokin versio meni niin, että kaali- ja porkkanasuikaleet haudutettiin kattilassa appelsiinimehussa ja sitten annettiin jäähtyä. Tämän jälkeen siivilöitiin ja tehtiin majokastike.
Hiukan tähän tyyliin tuon loppujen lopuksi tein, kuitenkin niin, että kiehautin etikasta, vedestä, laakerinlehdestä, suolasta ja sokerista marinadin, jonka lykkäsin suikaleiden päälle ja annoin marinoitua jonkun aikaa ja sitten siivilöin sen pois ja lisäsin limen mehun ja majoneesin, sekä snadisti sinappijauhetta. Hyvää tuli.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/284172/After%20eight%20-juustokakku/

Tein sitten tällä reseptillä tuon tämän iltaisen kakun. Onnistui mielestäni varsin hyvin. Tuorejuusto ja sulatettu after eight mixi oli sen verran "liisterimäinen" että varmaan se jähmetti tuon kakun hyvin? Tai näin ainakin arvelen. Irtokakkupohjani oli sen verran iso että olisi helposti voinut tuplata täytteen määrän. Jos teen juustokakkua niin yleensä tuplaan pohjan ainesten määrän. Toki nämä ovat makuasioita.

-Tinke-80
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mitä mieltä arvoisat kokit ovat muuten kokonaisista maustepippureista ja värittömäksi ja mauttomaksi sekä melkein tunnottomaksi hautuneesta sipulista ruoassa kuin ruoassa? Terveisin meikäläisen mutsi.
 

Rocco

Jäsen
Mitä mieltä arvoisat kokit ovat muuten kokonaisista maustepippureista ja värittömäksi ja mauttomaksi sekä melkein tunnottomaksi hautuneesta sipulista ruoassa kuin ruoassa? Terveisin meikäläisen mutsi.
Kastikkeissa ja keitoissa kokonaiset pippurit ovat ihan OK, muuten en niitä itse tunge minnekään. Rouhittuna juuri ennen ruuan valmistumista pippurin maku on parasta.

Mössöksi hautuneet sipulit on kuin söisi räkää, eli ei kiitos sillekin. Monesti jos teen vaikka uuniruokia missä on sipulia antamassa makua, otan sipulit ja muut ainekset liemen kanssa blenderiin, soseutan ja sakeutan, ja teen tästä kastikkeen. Muuten sipulit pitäisi olla vielä vähän rapsakoita kun ne tarjotaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kokonaisia pippureita käytän keitoissa ja padoissa. Sipulit sulavat liki kokonaan pataruokiin, kun pienii hyvin, mutta ei mua haittaa isommatkaan slaikat keitoissa tai padoissa. Ehdoton juttu kuitenkin olemassa makunsa puolesta, mutta ehkä tuo suutuntuma tökkii herkkiä sieluja.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mitä mieltä arvoisat kokit ovat muuten kokonaisista maustepippureista ja värittömäksi ja mauttomaksi sekä melkein tunnottomaksi hautuneesta sipulista ruoassa kuin ruoassa? Terveisin meikäläisen mutsi.

Maustepippurihan ei itseasiassa ole edes pippuri. Eikä sitä edes tahdo muualta maailmasta edes löytyä. Musthan se on lipeäkalan päällä, tosin taitaa olla lähes kadonnutta kansanperinnettä tuo jouluherkku. 'Oikeaa' pippurinmakua jos haluaa, niin mustapippuri on usein hyvä korvaaja, silloin jos haluaa jauhettuna piilottaa sen, niin valkopippuri, joka siis on kuorittu mustapippuri. Maustepippurin voi melko onnistuneesti korvata monissa resepteissä yllättäen kanelilla.

Vaan kyllähän minäkin kokonaisia maustepippureita laitan vaikkapa makkarasoppaan, ne nyt vain kuuluvat sinne. Lisään toki mustapippurirouhetta ja paprikajauhetta (pyhäinhäväistys toki monen mielestä) potkun paranemiseksi. Emäntä (anteeksi junttitermi) on allerginen chilille, joten vähän joutuu säveltämään.

Sipulikysymys ei oikein aukea. Noinhan sen sipulin pitääkin se makunsa luovuttaa liemeen. Jos lisäkkeenä tarjoiltuna, niin sitten toki perseestä. Mutta ei monessakaan ruuassa sipulinpalojen kuulu maistua erikseen, vaan antaa makua koko ruualle. On siis mauste, eikä aterian osa.

t. hanu
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
"Yllättävää", että maustepippuri käytössä oikeastaan vain pohjoismaissa + briteissä, näissä gastronomian kehdoissa :)

Osaako muuten kukaan nimetä syömäkelpoista alkuperältään brittiläistä ruokaa? Beef Wellingtonia ei lasketa tähän joukkoon, kuten ei myöskään fish & chips -settiä, tietyistä syistä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Osaako muuten kukaan nimetä syömäkelpoista alkuperältään brittiläistä ruokaa?

Lasketaanko olut tähän:D

No joo...en kyllä ole kuullut koskaan brittiläisestä keittiöstä. Taikinakuoren alle piilotetaan sitä sun tätä ja se on aina yleisesti pie.

Tuon mustapipurin käytöstä hieman. Ihmettelen tosiaankin miksei sitä käytetä laajemmin koska jo se tuoksu, joka tulee tuoreesta rouheesta saa veden kielelle. Raastettua muskottia kuitenkin käytetään paljon eri maiden keittiöissä...ainakin lännessä.

Ja vaikka pohjoismaat eivät olisikaan maailmanlaajuisesti gastronominen kehto niin kyllä mä olen ylpeä meidän osaamisesta yleisestikin. Ja väitän, että pohjoismaissa osataan laittaa kala ja riista eri variaatioin helkkarin hyvin. Lisukkeina voidaan käyttää myös sellaisia raaka-aineita, jotka ovat erittäin arvostettuja ja etelässä harvinaisia kuten lakka, puolukka ja herkkutatti. Lisäksi meillä luonnon marjat ja sienet lienevät suhteellisen puhtaita.
 
Mojo-kastike

Kanarialla reissatessa tykästynyt kovasti tähän. Onkos kukaan jatkiksen kokeista kokeillut tehdä itse sellaista? Reseptivinkkejä kehiin
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Osaako muuten kukaan nimetä syömäkelpoista alkuperältään brittiläistä ruokaa? Beef Wellingtonia ei lasketa tähän joukkoon, kuten ei myöskään fish & chips -settiä, tietyistä syistä.

Chicken Tikka Masala on melko hyvä setti ja saa lisäks joka nurkalta. Muu keittotaito on suorassa suhteessa imperiumin hyvinvoinnin kanssa.

Mutta sen verran vakavissaan että oltiin toissa kesänä viikon verran Lontoossa ja mä tykkäsin tosi paljon ruuasta. Tosin kosketus peri-englantilaiseen pintaan oli kerran otettu fish&chips ja yksi full english-aamiainen. Kummatkaan eivät olleet mitenkään erikoisia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mojo-kastike

Kanarialla reissatessa tykästynyt kovasti tähän. Onkos kukaan jatkiksen kokeista kokeillut tehdä itse sellaista? Reseptivinkkejä kehiin

Itse myös ihastuin sekä vihreään että punaiseen Mojoon edellisellä La Gomera -reissullani, siellä rantakuppiloissa tuli useasti otettua kaljan kanssa ainoastaan patatas bravas ja molemmat mojot pöytään.

Maukasta perus naposteltavaa, google kertoo mm näin:
Canarian Mojo Sauce Recipe | TenerifeDining.com
Canarian Potatoes Recipe | TenerifeDining.com
http://www.spain-recipes.com/patatas-bravas.html



_
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minulla on noin 12 keitettyä perunaa, uuni ja vuoka. Mitä teen?

Sanoisin, että käyt kaupassa, mutta jos nuo vaikka uunissa paistaa, niin ei voi mennä vikaan. Toki pikkuisen on köyhä meininki noita sitten sellaisenaan syödä, mutta maku on hyvä ja sehän se on pääasia.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanoisin, että käyt kaupassa, mutta jos nuo vaikka uunissa paistaa, niin ei voi mennä vikaan. Toki pikkuisen on köyhä meininki noita sitten sellaisenaan syödä, mutta maku on hyvä ja sehän se on pääasia.
Siis on mulla kaapissa vaikka mitä, mutta mitä sinne vuokaan kannattaa laittaa perunoiden lisäksi. Juustoa ja kermaa niin sillä nyt ei varmaan voi epäonnistua... mitä muuta
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Siis on mulla kaapissa vaikka mitä, mutta mitä sinne vuokaan kannattaa laittaa perunoiden lisäksi. Juustoa ja kermaa niin sillä nyt ei varmaan voi epäonnistua... mitä muuta

No just sitä mitä kaapista löytyy. Ja suolaa. Valkosipulia ja sipulia nyt ainakin, tai aurajuustoa, tai jauhelihaa tai porkkanaa, miten vaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös