Löytyykö kokkeja?

  • 580 847
  • 2 902

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Sydäntä en olekaan vielä kokeillut. Oisko vinkkejä antaa miten lähden liikkeelle?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Sydäntä en olekaan vielä kokeillut. Oisko vinkkejä antaa miten lähden liikkeelle?
Suurta herkkua kuivalihana. Tätä voi tosin valmistaa vasta kevättalvella.

Oli hyvää myös kylmäsavustettuna leikkeleen tapaan.

Jos haluaa ihan oikeata ruokaa valmistaa, seuraavaksi helppo ja maittava sydänpata:

sydäntä
sipulia
tomaattipyrettä
mausteita (suolaa, pippuria, chiliä jos tykkää)
tuoretta paprikaa kuutioina

Huuhdellaan sydän ja leikataan ohuiksi suikaleiksi, samalla poistetaan kalvot ja suonet. Pataan ruskistumaan, sipulit mukaan. Mausteet pannulle ja pienen herättelyn jälkeen myös tomaattipyre freesaantumaan. Vettä perään niin, että lihat peittyy ja kannen alle hautumaan. Haudutetaan kunnes liha tuntuu murealta, paprikat sekaan. Tarkistellaan suolat ja pippurit ja tarjotaan esim riisin kanssa.

Sydän on sitkeätä ja tarvitsee haudutusaikaa. Jos jaksaa leikellä ohuiksi suikaleiksi, kypsytysaika lyhenee huomattavasti. Suikaleet menee kypsyessään aivan kippuraan, mutta ei kannata säikähtää. Kuuluu asiaan.

Halpa ja hyvä eväs. Viikonloppuna kertyneillä tyhjillä tölkeillä saa sydäntä sellaisen möykyn, että raavaampikin poikamies ruokkii sillä itseään koko viikon.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Nonnii ruuan kanssa leikkivät, kertokaas mulle, että mitä siihen kaaliin on sekoitettu noissa Kinukkimestoissa? Ilmeisesti kai etikka-sokeri-akselilla liikutaan? Ja kun joku sen ystävällisesti kertoo, niin kertoisiko myös vähän määriä?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sydäntä en olekaan vielä kokeillut. Oisko vinkkejä antaa miten lähden liikkeelle?

Naudan sydäntä perulaiseen tapaan (Anticuchos de Corazón)

Putsataan sydän ja tehdään siitä noin 3*5 cm kokoisia ja 0,5 cm paksuisia siivuja. Pistetään marinadiin, johon tulee öljyä, punaviinietikkaa, valkosipulia, suolaa, pippuria, juustokuminaa, persiljaa ja korianteria. Annetaan olla yön yli ja paistetaan vartaissa todella kuumassa grillissä nopeasti. Syödään kokonaisena paistetun perunan ja Huacatay-yrttiin ja keltaiseen Chiliin perustuvan kastikkeen kanssa. Kastike on melko haastava, koska huacatayta en ole Suomesta löytynyt. Onneksi joulun saan täydennystä varastoihin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Naudan sydäntä perulaiseen tapaan (Anticuchos de Corazón)

Putsataan sydän ja tehdään siitä noin 3*5 cm kokoisia ja 0,5 cm paksuisia siivuja. Pistetään marinadiin, johon tulee öljyä, punaviinietikkaa, valkosipulia, suolaa, pippuria, juustokuminaa, persiljaa ja korianteria. Annetaan olla yön yli ja paistetaan vartaissa todella kuumassa grillissä nopeasti. Syödään kokonaisena paistetun perunan ja Huacatay-yrttiin ja keltaiseen Chiliin perustuvan kastikkeen kanssa. Kastike on melko haastava, koska huacatayta en ole Suomesta löytynyt. Onneksi joulun saan täydennystä varastoihin.
Mielenkiintoisen oloinen resepti. Noinkohan Perulaiset ovat tuota alunpitäen naudan sydämestä valmistaneet?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoisen oloinen resepti. Noinkohan Perulaiset ovat tuota alunpitäen naudan sydämestä valmistaneet?

Niin, mitäköhän mahtaa tarkoittaa alunperin. Perun ja myös Bolivian vuoristoseuduilla tuota myydään kadunkulmissa aina illan tullen, enkä ole alkanut kysellä, miten alkuperäinen tuo resepti on. Vaimoni isoisä, joka on noin 80 v, on sitä mieltä, että noita on ollut aina. Hän saattaa tosin olla väärässä, koska aina on kuitenkin aika laaja käsite. Nautaa tietysti ei kai tuolla mantereella ole ennen 1500-lukua nähty, mutta jos silloin on alettu vetää naudan sydäntä, niin minulle se riittää perinneruoan määritelmäksi.

Tässä vielä kuva tuosta grillailumeiningistä, jotta oman pihagrillinsä saa viritettyä mahdollisimman autenttiseen iskuun: Cooking Anticuchos | Flickr - Photo Sharing!
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Niin, mitäköhän mahtaa tarkoittaa alunperin. Perun ja myös Bolivian vuoristoseuduilla tuota myydään kadunkulmissa aina illan tullen, enkä ole alkanut kysellä, miten alkuperäinen tuo resepti on. Vaimoni isoisä, joka on noin 80 v, on sitä mieltä, että noita on ollut aina. Hän saattaa tosin olla väärässä, koska aina on kuitenkin aika laaja käsite. Nautaa tietysti ei kai tuolla mantereella ole ennen 1500-lukua nähty, mutta jos silloin on alettu vetää naudan sydäntä, niin minulle se riittää perinneruoan määritelmäksi.http://www.flickr.com/photos/bootsintheoven/5829700127/
Ettei liharjarotu olisi ollut conquistador? Sydämestähän noilla perukoilla perinteisesti tykätty hyvinkin paljon jo puhtaaseen agraariaikaankin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ettei liharjarotu olisi ollut conquistador?
Ihmisiäkö ne söivät? Tiedän kyllä, että Etelä-Amerikan intiaanit repivät uskonnollisissa riiteissään ihmisiltä sydämen rinnasta, miksei sitten valloittajiltakin.

Conquistador - Wikipedia, the free encyclopedia

Vai oliko tämä sarkasmia, joka ei avautunut? Snaksterin kuvalinkissä vartaat kyllä näyttävät tosi herkullisilta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Snaksterin kuvalinkissä vartaat kyllä näyttävät tosi herkullisilta.

Ja tosiaan herkullisia tuli, kun tuossa elokuussa mökillä veivailin noita itse. Naudan sydän on sitä paitsi aika hieno kimpale ja sellaisen puhdistamisessa pääsee perimmäisten asioiden äärelle. Sydän painaa sellaiset 2 kg kappale ja valmistin niitä vierailleni kaksi kilpaletta ja kaikilla oli kyllä sen jälkeen vatsat täynnä. Hommaahan siinä on, koska sydämessä menee aika paljon suonia ja muuta, mutta ihan kivaa näpräämistä. Ja hintakin on kohdallaan, kun tuolla Helsingin Lihaexperteillä Juvanmalmilla maksoivat 5,90 /kg. Tosin sydämiä ei aina ole tiskissä, joten kannattaa noin viikkoa etukäteen soittaa ja tilata, että osaavat varata.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Naudan sydän on sitä paitsi aika hieno kimpale ja sellaisen puhdistamisessa pääsee perimmäisten asioiden äärelle.
Tämä minua vähän askarruttaa. Olen kyllä erilaisten elinten ja lihasten kanssa pelaillut, mutta millä koulutuspohjalla tällaiseen uskaltaa ryhtyä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä minua vähän askarruttaa. Olen kyllä erilaisten elinten ja lihasten kanssa pelaillut, mutta millä koulutuspohjalla tällaiseen uskaltaa ryhtyä?
Varmaan samalla tavalla kuin hoidit tuon elinten ja lihasten kanssa pelailun, eli opettelet salaa itseksesi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä minua vähän askarruttaa. Olen kyllä erilaisten elinten ja lihasten kanssa pelaillut, mutta millä koulutuspohjalla tällaiseen uskaltaa ryhtyä?

Naudan sydän on niin iso ja selkeä, että kyllä se varmaan sulta onnistuu. Ei ehkä ihan yhtä simppeli kuin monet muut käytössä olevat elimet, mutta aika selkeä kuitenkin. Hommaa helpottaa se, että sydämessä ei tarvitse välittää syistä tai oikeasta leikkaussuunnasta, koska vaikka se lihas onkin, se poikkeaa tuon syyrakenteen osalta muista lihaksista.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Munuaispata alkaa olla hanskassa, on muuten helvatin hyvää kun saa mausteet kohdilleen ja hinta hipoo naurettavaa. Muutenkin olen alkanut suosia halvempia ja rasvaisempia ruhonosia ja huomannut että niissä on makua aivan eri tavalla kuin fileessä joka maistuu oikeastaan vain siltä mitä mausteita on sattunut osumaan käteen.

Mä ajattelin myös opetella tuon munuaispadan mutta nyt ihmetyttää se, että possun vai naudan. Kummat maistuu paremmalta/on se "oikea" raaka-aine padan valmistukseen?
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Moi, onko keskustelupalstalla ketään, jolla on kokemusta laadukkaista riisikeittimistä? Olen ajatellut ostaa zojirushi–keittimen lähinnä sushin valmistukseen. Suomessa keitin maksaisi vajaa 400 euroa, mutta ulkomailta tilaamalla sen saa reilu kahteensataan. Kiinnostaisi kuulla muiden lukijoiden kokemuksia.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Lapskoussi

Syntyperäisenä raumalaisena on tullut aina silloin tällöin tehtyä reissuja kaupunkiin, jota en tunne käytännössä lainkaan, eikä siellä ole yhtään ainutta tuttua tai sukulaista. Ainoa syy käydä Raumalla on siis lätkä. Äijänsuolla käydessäni pääsin tutustumaan aivan kaamean näköiseen mönjään, jota myytiin lapskoussin nimellä. Viimeisen päälle rehevän oloinen myyjä vakuutteli kyseisen sotkun olevan äärimmäisen hyvän makuista ja sai kohtuullisen kännisen oloisen Vesurin tarttumaan täkyyn ja ostamaan roveen lapskoussia. Käsiini saama tuote näytti juuri sille mitä maha oli jo ennestään täynnä, mutta päätin rohkaista mieleni ja syödä annoksen. Valinta oli oikea, tuote oli hyvän makuista ja päätin kokeilla tehdä sitä myös kotona. Kokemus oli siis positiivinen. Ainoan varjopuolen asetti pitkä matka, joka aiheutti varsin voimakkaan ylenantokohtauksen jossain Tyrnävän ja Oulun välisessä metsikössä. Lapskoussi ei ollut muuttanut koostumustaan laisinkaan, vaan tuli ulos juuri sen näköisenä, kuin se alunperin näyttikin. Helppo eväs. Matka kattilasta Äijänsuolta Tyrnävän pimeään korpeen piti sen kuta kuinkin saman näköisenä. Totuuden nimessä täytyy sanoa, että maku oli Tyrnävän päässä huomattavan paljon alkuperäistä kitkerämpi.

Yhtä kaikki, päätin toteuttaa aikeeni valmistaa moista merimiesten herkkua ja tänään sitten tuumasta toimeen:

Kattilaan reilu puoli kiloa naudan etuselkää, mustaa pippuria ja suolaa sekä vettä sen verran, että lihat peittyy. Keitellään, kunnes liha on niin kypsää, että syyt irtoilee toisistaan haarukalla repimällä. Lihat pois liemestä ja liemen siivilöinti. Liemeen sekaan pari pussia keittojuureksia ja kiehumaan. Lisäksi keitellään reilut kymmenkunta jauhoista perunaa. Kypsät perunat juuresten sekaan ja koko komeus muussiksi survimella. Museron sekaan haarukalla revityt lihat ja tolkku sekoitus. Tarkistetaan suola ja taatusti vastenmielisen näköinen, mutta äärimmäisen herkullinen ruoka on valmis.

Ol niingon gotonas
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tällä reseptillä ajattelin tehdä huomenna pizzaa itselleni: Reseptit > ruokaohje: Denniksen pizzapohja - Kotikokki.net

vain 5 g hiivaa
½ l vettä
½ dl maitoa
½ dl öljyä
~1 tl suolaa
~1 tl sokeria
1 kg vehnäjauhoja

Ainoat erikoisuudet tässä pizzapohja-reseptissä on pienen osan vedestä korvaaminen maidolla ja pieni määrä sokeria. Tomaattikastikkeen teen tomaattimurskasta, suolasta, mustapippurista ja basilikasta. Kaikki kattilaan ja kiehautan kasaan. Täytteeksi varmaan oliiveja ja jauhelihaa. Juusto täytteiden päälle. Laittakaas tulemaan omat parhaat pizzareseptinne.

-Tinke-80
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Kannattaa kokeilla korvata osa vehnäjauhoista grahamjauhoilla, tulee maukkaampaa. Suhde vaikka 70/30 tai 60/40. Tää on tosin ihan makuasia.

Tuostapa tulikin mieleeni että näin joskus Pizzaohjeen joka oli napattu Sopranos keittiössä kirjasta, siinä pizzapohjan hyvän maun kerrottiin nimenomaan tulevan tuosta jauhoseoksesta. Onkos kellään muuten tietoa mistä tuota kirjaa voisi saada??
Olen kaivellut muutamia nettikauppoja, mutta ainakin suomenkielinen painos tuntuu olevan loppu joka paikasta.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuostapa tulikin mieleeni että näin joskus Pizzaohjeen joka oli napattu Sopranos keittiössä kirjasta, siinä pizzapohjan hyvän maun kerrottiin nimenomaan tulevan tuosta jauhoseoksesta. Onkos kellään muuten tietoa mistä tuota kirjaa voisi saada??
Olen kaivellut muutamia nettikauppoja, mutta ainakin suomenkielinen painos tuntuu olevan loppu joka paikasta.

Huuto.netissä näkyy juuri nyt olevan myynnissä yksi kappale. On kyllä aika sikamainen hinta, mutta eipähän siinä muutama euro tunnu, jos tuon oikean kovasti haluaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuostapa tulikin mieleeni että näin joskus Pizzaohjeen joka oli napattu Sopranos keittiössä kirjasta, siinä pizzapohjan hyvän maun kerrottiin nimenomaan tulevan tuosta jauhoseoksesta. Onkos kellään muuten tietoa mistä tuota kirjaa voisi saada??
Olen kaivellut muutamia nettikauppoja, mutta ainakin suomenkielinen painos tuntuu olevan loppu joka paikasta.

Porista löytyy ainakin kirjastosta, jollei löydä tai halua investoida.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Teen itse pizzapohjan Jamie Oliverin ohjeilla. Hän käyttää durum-jauhoja ja vehnäjauhoja. Kun jaksaa veivata, möykystä tulee tosi helposti käsiteltävä. Ohje löytyy ainakin seuraavan linkin takaa: Julien ruokaohjeita

Investoin pizzakiveenkin, mutta nyt yhden käytön jälkeen ero tosi kuumaksi lämmitettiin peltiin ei ollut kovin erikoinen. Katotaan nyt kun saa enemmän tuntumaa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tomaattikastikkeen teen tomaattimurskasta, suolasta, mustapippurista ja basilikasta. Kaikki kattilaan ja kiehautan kasaan. Täytteeksi varmaan oliiveja ja jauhelihaa. Juusto täytteiden päälle. Laittakaas tulemaan omat parhaat pizzareseptinne.

-Tinke-80
Tomaattikastikkeeseen saa huomattavasti syvyyttä, kun valuttaa tomaattimurskan lävikössä ja freesaa tomaatit pienessä öljytilkassa, jonka jälkeen valutetut mehut ja mausteet sekaan. Tomaatti tykkää myös pienestä ripauksesta sokeria sekaan.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Teen itse pizzapohjan Jamie Oliverin ohjeilla. Hän käyttää durum-jauhoja ja vehnäjauhoja. Kun jaksaa veivata, möykystä tulee tosi helposti käsiteltävä. Ohje löytyy ainakin seuraavan linkin takaa: Julien ruokaohjeita

Investoin pizzakiveenkin, mutta nyt yhden käytön jälkeen ero tosi kuumaksi lämmitettiin peltiin ei ollut kovin erikoinen. Katotaan nyt kun saa enemmän tuntumaa.

Itse käytän samaa Jamien reseptiä, toimii myös minun mielestäni hyvin. Voisin kokeilla huvikseen myös tuota Denniksen ohjetta.

Mistä ostit pizzakiven ja mitä maksoi?
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Minulta löytyisi rusakko pakkasesta joka on jo nyljetty ja suolistettu. Mitäs mieltä olette tästä valmistustavasta.

Otus kattilaan jossa on vettä, suolaa ja pikkasen pippuria. Haudutus miedolla lämmöllä tunteja, kunnes liha irtoaa.
Rusakko sitten pois kattilasta, lihat pois luista ja kippoon. Luut takaisin kattilaan, isoimmat ajattelin katkaista. Kattilaan sitten juureksia (porkkanaa, selleriä, palsternakkaa ja sipulia). Liemi saa kiehua kasaan.
Pannulle sitten voita ja lihapalat. Ruskistuksen jälkeen siivilöyty liemi niskaan ja pieni haudutus.
Lisukkeeksi paahdettuja juureksia ja kuminaperunoita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös