Löytyykö kokkeja?

  • 581 519
  • 2 902

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Viikonloppuna tuli kokeiltua ensimmäistä elävien simpukoiden kanssa leikkimistä. Kerran aikasemmin olen seuraillut vierestä kun faija duunailee, joten puhelimella olin aika paljon yhteydessä sinnepäin valmistuksen suhteen.

Ainekset:
2 säkillistä eläviä simpukoita (taisi yhteensä olla n.1,5kg)
Pari porkkanaa
Pari sipulia
Fenkolia
Tuhti nippu tuoretta timjamia
1,5dl valkkaria
2dl kermaa

1. Ensiksi poistetaan kuolleet ja muuten vaan rikkinäiset simpukat, samalla levät yms. kannattaa poistaa simpukoiden pinnoilta. Kaikki simpukat jotka ovat ehjiä ja visusti kiinni, pitäisi olla kondiksessa. Auki oleville kunnon luunappi, jos ei mene kiinni niin rodeoon.
2. Sipulit, porkkanat ja fenkoli suht kookkaiksi paloiksi, sinänsä koolla ei ole väliä - eivät tule lopulliseen kastikkeeseen.
3. Laajapohjaiseen kattilaan (itselleni kävi kämmi, tein liian pienessä/kapeassa kattilassa, alimmat simpukat olivat ylikypsiä ja päällimäiset eivät olleet valmiita, onneksi oli vain kolme syöjää, niin sai perattua silti hyvän määrän onnistuneita simpukoita) ruikkaus oliiviöljyä, kuumennus ja kasvikset perään. Pienimuotoinen kuullotus/pehmennys ja sen jälkeen valkkari perään.
4. Kun valkkari kiehuu, niin simpukat perään ja kansi päälle. "Höyrystetään" 5min.
5. Tämän jälkeen liemi talteen, kasvikset rodeoon/ mahdolliseen jatkokäyttöön ja simpukat erilliseen astiaan. Aukeamattomat simpukat ovat olleet valmiiksi död, joten ne rodeoon.
6. Liemi takaisin kattilassa hellalle, annetaan kiehua jonkun aikaa kasaan. Tällä välin voi perata simpukat kuoristaan, muutaman voi toki jättää kuorineen tuomaan näyttävyyttä annokseen.
7. Liemen kiehuttua kasaan jonkun aikaa, kerma perään ja kiehautus. Suolaa ja pepparia ja simpukat perään (paitsi tietysti ne kuorien kanssa jätetyt, jotka laitetaan vasta annoksen päälle koristeeksi). VALMIS!

Toki kannattaa pastavesi laittaa jossain vaiheessa kiehumaan. Tuorepastan kanssa ainakin maistui ihan nannalle, toki isin tehdessä oli n. 10x namimpaa. Juomaksi vaikkapa se loppupullollinen valkkaria ja vielä toinen perään.

Yllättävän helppoa ja loppuenlopuksi melkoisen halpaa, näin vähän erikoisemmaksi ruuaksi. Sittarissa oli simpukoiden kilohinta n.6e.
 

Rocco

Jäsen
Idioottivarma pastaresepti, ja toimii aina. Annoskoko on ns. yksi ison miehen satsi.

Tarvikkeet:

Pastaa n. 200g
Ruokakermaa n. 2-2,5dl purkki (noin desi per 100g pastaa)
Puolikas kana/liha/kalaliemikuutio, riippuen allaolevasta
n. 100g kalaa/kanaa/lihaa, riippuen mitä teet
Basilikaa, tuoretta mieluusti, mutta kuivattukin käy. Tai muita yrttejä.
Sipulia ja valkosipulia.
Haluttuja mausteita jotka mielestäsi sopii kyseisen pastantäytteen kanssa.
Päälle juustoa.


Keitä pasta lähes kypsäksi. Samaan aikaan pikaisesti käytä kuumalla pannulla öljyssä kala/kana/liha. Sekaan sipulikuutiot ja valkosipuli. Ei tarvi paljoakaan laittaa sipuleita. Kun kala/kana/liha on saanut vähän väriä, kana ja liha vähän enemmänkin väriä ja kypsyyttä, niin kaada päälle kerma ja anna hiljalleen hautua pari minuuttia. (Kalaa ei välttämättä tarvitse paistaa ollenkaan jos laittaa suikaleina, vaan sen voi laittaa raakana kerman sekaan ja antaa kypsyä hauteessa. Pysyy ehjänä.) Laita sekaan tuotteeseen sopiva puolikas liemikuutio. Aivan loppuvaiheessa lisää yrtit. Valuta keitetty pasta, älä huuhtele. Kaada pasta kastikkeen sekaan ja sekoita. Anna muhia minuutti tai pari. Valmista.

Voisin suositella näin lämpimästi lohipastaa jonka teen tuolla reseptillä. Pirkka Lohi annospaloina on juuri sopivankokoinen pala, jonka tuohon voi laittaa. Löytyy pakastealtaasta.

Muutenkin pastaa tehtäessä kannattaa muistaa, että pastassa tärkeintä on pasta, ei se mitä sen kanssa tarjotaan. Siksi ei sitä täytettä kannata liikaa pastan sekaan tunkea.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
MaZaa kirjoitti:
Onko muilla vinkkejä/ideoita maun parantamiseksi?

tunnetusti makuasia, mutta lanttu/nauris/juuriselleri sopii sipulin seuraksi karjalanpaistiin.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Onko muut kokeilleet lähiaikoina kauppohin ilmestyneitä naudanlihalastuja? Itse olen muutaman kerran paistanut niitä wok-vihannesten kanssa, mutta tein pari päivää sitten ihan oikean kastikkeen.

naudanlihasuikaleita
ruokakermaa
koskenlaskija-juustoa (naturell)
pestoa
kokonainen punasipuli
herkkusieniä

paistetaan sipulit maun mukaan, itse laitoin reilusti renkaina, mistä kukanenkin tykkää. Ruskistetaan lihat ja heitetään sekaan sienet, lisätään sulatejuusto ja kerma ja pesto. Annetaan hautua pitkään.


Keitin lisäksi riisiä, mutta sopii varmaan jonkun muunkin kanssa. Pastan tai miksei vaikka perunankin. Jäljellejääneet kastikkeet söin aamupalaksi, ruisleivän päälle, juustoa ja mikroon minuutiksi.

Sulatejuusto teki siitä paksumpaa ja toi muutenkin kivaa lisämakua. Pestokastikkeesta on tullut meikäläisen uusi feivöritti, laitan sitä joskus leivän päällekin.

Kaupan tuoreet herkkusienet oli jotenkin huonon näköisiä, niin ostin purkkisieniä. Varmasti tulisi parempaa, jos olisi oikeat herkkusienet. Purkkisienistä olen viime aikoina suosinut Rainbown mausteliemessä olevia sieniä, maistuu hyvälle. Täytyy vaan ensin liottaa vähän aikaa vedessä, että ylimääräiset öljyt jää pois.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
No niin. Ajattelin valmistaa suolaisen piirakan ja täytteeksi ajattelin katkarapuja ja jotain muuta mutta mitä? Sipulia? Fetaa? Kinkkua? Kaupassa pitää kuitenkin käydä ja pelkkä katkarapupiirakka ei oikein houkuta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nikke kirjoitti:
Ajattelin valmistaa suolaisen piirakan ja täytteeksi ajattelin katkarapuja ja jotain muuta mutta mitä?
Perusvarma setti on täyttää se piirakka katkarapujen lisäksi kinkulla ja juustolla. Ei todellakaan vaikeaa tai työlästä, mutta pirun hyvää. Toki sopii siihen tuorejuustokin. Ja sipuli. Ja feta. Ja nyt tuli nälkä.
 
Nikke kirjoitti:
No niin. Ajattelin valmistaa suolaisen piirakan ja täytteeksi ajattelin katkarapuja ja jotain muuta mutta mitä? Sipulia? Fetaa? Kinkkua? Kaupassa pitää kuitenkin käydä ja pelkkä katkarapupiirakka ei oikein houkuta.
Trenchtown kirjoitti:
Perusvarma setti on täyttää se piirakka katkarapujen lisäksi kinkulla ja juustolla. Ei todellakaan vaikeaa tai työlästä, mutta pirun hyvää. Toki sopii siihen tuorejuustokin. Ja sipuli. Ja feta. Ja nyt tuli nälkä.
Purjoa, paprikaa, oliiveita...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sniper kirjoitti:
No niin tuli ja pitää nyt kysyä ohjeita kun en ole ennen moista laittanut
Täällä nyt ainakin näytti olevan helpon puoleinen ohje. Täytteitä voi soveltaa ihan oman mielen mukaan.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Sniper kirjoitti:
Onkohan se ollut juurikin tuorejuustoa, kun ei muistaakseni ollut ihan kauhean rasvaista?
Tai kermaviiliä tai ruokakermaa. Itse laitoin 2 kananmunaa ja 2 dl ruokakermaa, ihan tarpeeksi "tahnamaista" mulle. Täytteinä tuon em katkarapujen lisäksi kinkku, sipuli,tietysti juusto + mausteet.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Aivan uskomaton nälkä ja aivan loistava ketju! Sääli, ettei enemmän ole rahaa mutta nyt kauppaan ja ostamaan pullon palautus rahoilla aineksia. Nam nam!

No niin, ainekset:

Lehtisalaattia ruukku
Iso tomaatti
Sipuli
Pekonia 1½ pakettia
2 paahtoleipää

Pekoni pieniksi ja pannulle, kypsentää ne sopivaksi ja pois. Salaatti sitten normaaliin tapaan. Paahtoleivät paahtimeen ja kun tarpeeksi paahtuneita, pikku kuutioiksi ja koko setti sekaisin, liraus öljyä ja hoplaa! Loistava ruoka melko halvalla ja vaiva todella pieni.

Sipulia tuli nyt kyllä hitusen liikaa..
 
Viimeksi muokattu:

Vimes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuosta lämmin leipä reseptistä tuli mieleen oma versio. On varmaan maailman helpoin mutta hyvää tulee.

Majoneesia
Juustoraastetta (mieluinen laatu, kunhan vain sulaa)
Kananmuna (raaka)
Tonnikala/nakit/kinkku tjms.
Paahtis (miksei vaikka myös ruispalat)

Eli kulhossa sekoitat majoneesin, juuston, kananmunan ja vapaavalintaisen ainesosan. Mausteita voi tietysti laittaa oman maun mukaan, mutta juuri mitään ei tarvita, itse laita vähän tabascoa tai chiliä. Sekoitussuhteen voi valita oman maun mukaan mutta suosittelen ettei sössöstä tee liian juoksevaa. Sitten vain mössö leipien päälle tasaiseksi kerrokseksi ja uunissa 10-15 min. Kunnon terveyspommi :) mutta hyvää ja nopeaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Parsaa

Keittelin juuri ensimmäistä kertaa itselleni tuoreparsaa ja vedin sen (kaupan tädin) hollandaise-kastikkeen kanssa. Voe mahoton että oli hyvää! Pari vuotta on jo pitänyt maistaa ja nyt taas ottaa päähän kun olen ollut niin kauan maistamatta. Pitää ottaa vahinko takas ja syödä tuoretta parsaa niin kauan kuin sitä vielä saa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Jakke Huuliparta kirjoitti:
Pitää ottaa vahinko takas ja syödä tuoretta parsaa niin kauan kuin sitä vielä saa.

Äkkiä!! Se loppuu kohta kaupoista!

Parsa on hemmetin hyvää. Ehkä parasta rehua mitä kaupasta irtoaa. Itse joskus parikymppisenä sen tajusin ja sittemmin sitä tulee syötyä vähintään kerran pari kuussa. Eikä ole talvellakaan kovin kallista loppupeleissä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
avatar kirjoitti:
Äkkiä!! Se loppuu kohta kaupoista!

Parsa on hemmetin hyvää. Ehkä parasta rehua mitä kaupasta irtoaa. Itse joskus parikymppisenä sen tajusin ja sittemmin sitä tulee syötyä vähintään kerran pari kuussa. Eikä ole talvellakaan kovin kallista loppupeleissä.

Äsken tuhotun nipun sain ns. sopuhintaan mutta mikä on parsan kilohinta yleensä? Vai myydäänkö se nippuina? entäs talvella?
 

scholl

Jäsen
Jakke Huuliparta kirjoitti:
Äsken tuhotun nipun sain ns. sopuhintaan mutta mikä on parsan kilohinta yleensä? Vai myydäänkö se nippuina? entäs talvella?

Eikös ole parsa-aika eli sitä saa vain tiettynä vuodenaikana. Siis itsehän en sitä osta, mutta niin olen ymmärtänyt. Ainakin ravintolat mainostavat ko. parsa-aikaa ja vanhempani ovat sitä harrastaneet silloin, kun tuli siellä asuttua, mutta tosiaan itse en.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Jakke Huuliparta kirjoitti:
Äsken tuhotun nipun sain ns. sopuhintaan mutta mikä on parsan kilohinta yleensä? Vai myydäänkö se nippuina? entäs talvella?

No en kyllä ole edes ajatellut jos totta puhutaan, mutta ei se mun mielestä mitään älyttömän kallista ole ollut vaikka toki kait sekin nyt talvella maksaa enemmän kuten rehut yleensäkin. Siis onhan se vähän kummaa, etten tiedä kun yleensä tiedän melko tarkkaan monien ruoka-aineiden hinnat noin suunnilleen kun kuitenkin köyhiä opiskelijoita tässä vielä ollaan.

Pitääkin muuten tsekata seuraavan kerran kun käy kaupassa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
scholl kirjoitti:
Eikös ole parsa-aika eli sitä saa vain tiettynä vuodenaikana. Siis itsehän en sitä osta, mutta niin olen ymmärtänyt. Ainakin ravintolat mainostavat ko. parsa-aikaa ja vanhempani ovat sitä harrastaneet silloin, kun tuli siellä asuttua, mutta tosiaan itse en.

Jaa, no en minä sitten tiedä. Niin no voihan se olla, että sitä ei ympäri vuoden saa. Siis mulla on vaan kuuppa nyt niin jumissa. Siis olenhan toki sitä joskus ostanut säilykkeenäkin, että sinänsä, mikä mun mielestä on myös ihan ok, mutta kyllä mun mielestä melko kylmiinkin vuodenaikohin olen sitä ihan tuoreenakin hankkinut. No, pitää tämäkin tsekata.
 

scholl

Jäsen
No voi olla, että sitä saa, mutta silloin se pitää tuoda jostain hevonkuusesta ja pointti on sama kuin ravuissa eli on joku vuoden aika, jolloin sitä on hyvin saatavilla ja jolloin sitä on tapana nauttia.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
scholl kirjoitti:
No voi olla, että sitä saa, mutta silloin se pitää tuoda jostain hevonkuusesta ja pointti on sama kuin ravuissa eli on joku vuoden aika, jolloin sitä on hyvin saatavilla ja jolloin sitä on tapana nauttia.

Juu aivan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Parsaa saa kyllä silloin tällöin parsakauden ulkopuolellakin, mutta itse en sitä tuolloin osta. Syynä on se, että parsa on tuolloin lähes aina kuivaa ja puiseva osa varressa ylettää yli puolenvälin. Miniparsat ovat parempilaatuisia, mutta kyllä parsan aika on keväällä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Alamummo kirjoitti:
Parsaa saa kyllä silloin tällöin parsakauden ulkopuolellakin, mutta itse en sitä tuolloin osta. Syynä on se, että parsa on tuolloin lähes aina kuivaa ja puiseva osa varressa ylettää yli puolenvälin. Miniparsat ovat parempilaatuisia, mutta kyllä parsan aika on keväällä.

Juu, näinhän se taitaa olla. Saa sesongin ulkopuolella mutta ei ole niin hyvää, niinkuin kaikkien sesonkituotteiden kanssa. Mässäilen siis vielä kun ehdin ja jään odottelemaan ensi kevättä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
InSideHockey kirjoitti:
Parsakaali eli Broccoli on myös maukas lisä aterialla vaikkapa juustoisen kastikkeen kera. Onko tuo tuore tankoparsa maultaan kuinka samankaltainen?

Parsakaali: http://www.seedfest.co.uk/seeds/broccoli/calabrese_large.jpg

Ei tuon maku ole kyllä kovin likellä tankoparsaa, ainakin minun mielestäni. Hyvää on kyllä kaikenlaisten kastikkeiden ja kuorrutusten kanssa. Joskus tulee syötyä parsakaaligratiinia ja huijaan itseäni että se on kevyt vaihtoehto kun siinä on kasvista...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
En tiedä, mistä parsakaali on saanut suomenkielisen nimensä, sillä maku on kaalimainen, ei oikeastaan ollenkaan parsamainen (omasta mielestäni). Ei ulkonäkökään ole oikeastaan parsamainen, vaikka vihanneksella on varsi kuten parsalla ja niitä kukkanuppuja topilla. No, hyväähän parsakaalikin on vaikka uunissa gratinoituna juustoraasteen alla tai sitten ihan miedossa suolavedessä keitettynä muun ruoan lisukkeena tai pastasoosissa.
 

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Nopea, helppo ja täyttävä pannari

1. Ota sellanen syvämallinen uunipelti esille ja laita siihen leivinpaperi reunoja myöden.
2. Ripottele täytteet oman maun mukaan leivinpaperin päälle tasaisesti joka puolelle ja varsinkin kannattaa laittaa pellin reunoille, koska siten leivinpaperi pysyy paremmin muodossaan. Täytteitä voi käyttää mitä tahansa melkeen, mutta jos haluaa esim. lihapannarin, niin kinkkusuikaleet, salamisuikaleet, kebab-lastut, pekonikuutiot jne. ovat mitä parhaimipia vaihtoehtoja täytteeksi. Tässähän melkeen mielikuvitus on vain rajana. Tietysti esim. kana tai jauheliha pitää ensin kypsentää pannulla.
3. Sitten taikinan teon pariin. Laita kohtuu isoon kulhoon 3 dl vehnäjauhoja.
4. Riko samaan kulhoon 3 munaa.
5. Kaada samaan kulhoon 6 dl kylmää maitoa, koska vehnäjauhot liukenee parhaiten kylmään nesteeseen. Lisää myös taikinaan suolaa makusi mukaan.
6. Sekoita vispilällä taikina, jotta vehnäjauhot liukenee ja ei jää klimppejä sinne.
7. Voit lisätä taikinan joukkoon juustoraastetta
8. Mausta pannarin taikina mielesi mukaan. Itse olen käyttänyt oreganoa, basilikaa, paprikajauhetta, chilimaustetta, pippurijauhetta jne. Eli mausteet kulhoon ja pieni sekoitus päälle.
9. Taikina on siis valmis, joten kaada se tasaisesti uunipellillä olevien täytteiden päälle.
10. Ripottele päälle vielä juustoraastetta.
11. Pistä uunipelti uuniin. 200 astetta ja 35 minuuttia.
12. Ota uunista ja nauti. Pellillisesti tulee helposti parillekin henkilölle tai sitten saat siitä itsellesi iltapalaa/aamupalaa.

Jos haluaa tehdä hieman paksumman taikinan, niin voi myös laittaa 4 dl vehnäjauhoja, 4 munaa ja 8 dl kylmää maitoa. Tuo mahtuu vielä uunipellille, mutta enempää ei oikein mahdu. On helppo ja nopea valmistaa ja on varmasti täyttävää ruokaa. Riippuen tietysti itse valitsemistasi täytteistä. Voihan sitä tehdä pelkän kinkkupannarin tai jauhelihapannarin, mutta itse olen suosinut useamman täytteen pannaria.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös