Löytyykö kokkeja?

  • 579 755
  • 2 902

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mietin vain, että nyt taitaa olla uuden sadon perunoita vähän joka puolella, ehkä siellä jossain yhtälailla. Ettei vain mene liisteriksi?
Sama ollut itsellä mielessä tässä valtaisassa muussikeskustelussa. Kiinteä peruna, vesi ja sähkövatkain= seos, jolla pysyy tapetit seinällä, mutta ei sillä treffikumppanin pöksyt kastu.

Muusin haluttu rakenne ja maku vaihtelee itsellä pitkästi sen mukaan mitkä fiilikset ja sen minkä kanssa tarjotaan. Esim poron käristykselle tai karjalanpaistille, joissa lientä, teen varsin jämäkän ja harvemmin vatkaan. Kokolihan ja paksumman kastikkeen kanssa menee löysempi ja silempi. Ohennukseen käytän aina maitoa, vedet valutetaan tarkasti viemäriin. Sekaan fiilisten mukaan parsakaalia, sipulia joko jo keitinveteen tai lopussa pieneksi hakattuna raakana.

Kalalle ei tule tehtyä muussia oikeastaan ollenkaan. Useimmiten tulee tehtyä Pekkalan Jannen ja Nykyrin Timon lanseeraamat Liminkalaiset puistopotut. Perunat keitetään kypsiksi ja vedet valutetaan ja annetaan loputkin haihtua kansi auki. Kansi päälle ja puistellaan, eli rasvistellaan kunnolla niin, että perunat rikkoontuvat. Perään kunnolla voita, sipulinvarsia, loraus sitruunaa ja ripaus suolaa. Toimii enemmän kuin hyvin savustetun ja paistetun kalan kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Neuvos ottaa kantaa myös Jatkoajan suureen muussikeskusteluun.....

Itse valmistan muussin mahdollisimman jauhoisista perunoista. Rosamunda lienee paras muussiperuna. Siiklikin käy mainiosti.

Perunat kuoritaan ja yhden perunan kuoret otetaan talteen. Kuoritut perunat keitetään vähässä suolalla maustetussa vedessä varovasti poreilemalla. Perunoitten ollessa kypsiä vedet valutetaan pois kattilasta. Höyrytetään kuiviksi. Perunan kuoret lisätään kattilaan jossa on täysmaitoa. Kiehautetetaan kevyesti että kuoret antavat makua maitoon. Poista kuoret, kun kaadat maidon kattilaan perunoille. Survo sileäksi esim puusurvimella. Lisää reilu nokare voita ja sekoita hyvin. Tarkista suola ja anna muussin vetäytyä hetki ennen ruokailua, jotta maku tasoittuu.

Ei muuta tällä kertaa. Bon Appetit!
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Neuvos ottaa kantaa myös Jatkoajan suureen muussikeskusteluun.....

Itse valmistan muussin mahdollisimman jauhoisista perunoista. Rosamunda lienee paras muussiperuna. Siiklikin käy mainiosti.
Paras muussiperuna on puikula. Rosamunda on liian höttöä, imee vettä kuin pesusieni ja muussista tulee väkisillä vetistä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Paras muussiperuna on puikula. Rosamunda on liian höttöä, imee vettä kuin pesusieni ja muussista tulee väkisillä vetistä.
Puikuloista tehdään ryppyperunoita. You know, Kanarian saarten malliin. Mojoa kylkeen.
 
Parsakaalipyree on muuten mannaa. Varsinkin lohen tmv. rasvaisen kalan kaverina. Valmistetaan kuten pottumuusi, mutta niin, että perunaa on vain noin 30 pinnaa lisäämässä täyteläisyyttä, ja tässä saa olla tarkkana, ettei parsiskaali keity ylikypsäksi.

Moni ihminen/some paukuttaa ylistäen bataattia eri muodoissaan. Sitä mä en hiffaa. Makeus tökkii. Fritattu bataatti maistuu vappumunkilta. Eikä vappumunkki kuulu muuten suolaiseen ruokapalettiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Bataattiloota on joulupöydässä hyvä. Vaalean kalan kanssa suosittelen palsternakkapyrettä: Kattilaan palsu pieninä palasina, vettä palojen yläpintaan ja kiehautetaan hiljalleen kaikki vesi pois. Voita reilusti, sauvasekoittimella sileäksi ja lautaselle. Ihan kurko esim. kuhan kanssa. Suolaa ei tartte lisätä missään vaiheessa, jos käyttää suolattua voita.
---

Puikula ehdottomasti, keitinveden pohjajämillä ohennettuna, voilla täyteläisyyttä ja ihan sileäksi. Se on mun muussi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei toi bataatti muuten sytytä, mutta pirun hyvä soppa siitä tulee, kun pohjustaa itämaisin maustein ja liemeen sekaan kookosmaitoa. Ja tulisinta chilitahnaa, mitä löytää. Soseutetaan, höystetään tuoreella korianterilla ja limemehulla.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Parsakaalipyree on muuten mannaa. Varsinkin lohen tmv. rasvaisen kalan kaverina. Valmistetaan kuten pottumuusi, mutta niin, että perunaa on vain noin 30 pinnaa lisäämässä täyteläisyyttä, ja tässä saa olla tarkkana, ettei parsiskaali keity ylikypsäksi.

Moni ihminen/some paukuttaa ylistäen bataattia eri muodoissaan. Sitä mä en hiffaa. Makeus tökkii. Fritattu bataatti maistuu vappumunkilta. Eikä vappumunkki kuulu muuten suolaiseen ruokapalettiin.
Parsakaali on lisukkeena, keitoissa ja pyreissä taivaallisen hyvää, mutta todellakin kamalaa, jos menee ylikypsäksi. Sama kyllä lähes kaikissa kasviksiksissa. Siksi ei nappaa apsit sun muut ruokalat, jossa lisukkeena tarjotaan ylikypsiä vetisiä pakissa seisseitä pakasteporkkanoita sun muuta. Aivan kamalaa. Eron huomaa melkein parhaiten kun tekee tuoreista tarpeista kesäkeittoa, joka on parhaasta päästä kesäruokia. Sitä voi verrata koulussa tarjottuun ylikypsään pakastevihanneksista tehtyy tunteja kattilassa hautuneeseen kamaluuteen. Ei ihme, että kesäkeitto on niin monen inhokkiruoka.

Bataatti ei uppoa itsellekään uppoa ollenkaan. Johtuu toki siitä, että en tykkää muustakaan makeasta. Tenaville siitä tein sosetta, kun olivat vauvoja. Toi itämainen keitto, jonka @Leon vinkkasi, voisi olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.
 
Bataattiloota on joulupöydässä hyvä. Vaalean kalan kanssa suosittelen palsternakkapyrettä: Kattilaan palsu pieninä palasina, vettä palojen yläpintaan ja kiehautetaan hiljalleen kaikki vesi pois. Voita reilusti, sauvasekoittimella sileäksi ja lautaselle. Ihan kurko esim. kuhan kanssa. Suolaa ei tartte lisätä missään vaiheessa, jos käyttää suolattua voita.

Toimii. Palsterin voi korvata myös mustajuurella, mikä on varmaan aika monelle harvinaisempi tuttavuus. Mustajuuren palat freesaan voissa ja keitän maidossa. Näissä sileys on kyllä valttia. Tässähän on kohta ainekset Jatkoajan pyrekerholle...
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Australiaa.

Niin vähän kuin ruokaohjelmia tuleekin nykyään katsottua niin tähän olen jäänyt joka vuosi vähän koukkuun. Pyyhkii lattiaa jenkkien vastaavalla, Suomiversiosta en sano mitn. Sikke, nähtynäkin paskaa. Sorry ot.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Niin vähän kuin ruokaohjelmia tuleekin nykyään katsottua niin tähän olen jäänyt joka vuosi vähän koukkuun. Pyyhkii lattiaa jenkkien vastaavalla, Suomiversiosta en sano mitn. Sikke, nähtynäkin paskaa. Sorry ot.

En itsekään katso ruokaohjelmia, mutta tämä on kuin urheilua katsoisi. Todella hyvin tehty ja jännittäviä tilanteita. Eikä se ruokakaan jää sivuosaan sankarimusiikin soidessa.

Itse muusikeskusteluun, niin juuri äsken hain marketista niin vanhannäköisiä pottuja, että ovatkohan edes tältä vuosikymmeneltä. Aivan varmasti ei ainakaan mitään uutta satoa, niitä oli siinä vieressä.

Nyt ruvetaan kuorimaan ja keittelemään. Mistään lajikkeista ei tokikaan ole mitään tietoa, se on mitä se on.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Nyt ruvetaan kuorimaan ja keittelemään. Mistään lajikkeista ei tokikaan ole mitään tietoa, se on mitä se on.
Siinä se lajike selviää, jos vatkaimella tekee. Kiinteästä liisteriä ja jauhoisesta muussia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Siinä se lajike selviää, jos vatkaimella tekee. Kiinteästä liisteriä ja jauhoisesta muussia.

Vatkainta ei ole, ihan käsipelillä mentiin. Mutta lajike oli kyllä oikea. Erittäin hyvää muusia saapui, kun jaksoi vielä veivata, vaikka näytti jo valmiilta. Loputkin paakut pois.

Ei voi kuin ihmetellä, että siis jotain muusijauhojahan on olemassa. Kaikkea kapitalisti keksii uusavuttomille. Valmiiksi pilkottu HK:n Sininen kai vedettiin markkinoilta, kun ihan noin helppoon ei kukaan mennytkään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei voi kuin ihmetellä, että siis jotain muusijauhojahan on olemassa. Kaikkea kapitalisti keksii uusavuttomille. Valmiiksi pilkottu HK:n Sininen kai vedettiin markkinoilta, kun ihan noin helppoon ei kukaan mennytkään.

Jos sinulla olisi lapsia, saattaisit ymmärtää miksi. 30-40 min vs. 5 min, vaikka tykkään kyllä tehdä peruna- ja muutkin soseet itse.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei voi kuin ihmetellä, että siis jotain muusijauhojahan on olemassa.

Ei tietenkään voi kun ihmetellä jos kokemusta puuttuu ja ennakkoluulot jylläävät. Perunahan tosiaankin on mitä vaativin raaka-aine jalostaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei tietenkään voi kun ihmetellä jos kokemusta puuttuu ja ennakkoluulot jylläävät. Perunahan tosiaankin on mitä vaativin raaka-aine jalostaa.

Niin no, enpä ole ihmeemmin tutustunut perunan jalostamiseen. Ei kuulosta kovin vaikealta, mutta vaikka en ole ruokahifisti, niin syöhän sitä silti mielummin sellaista mitä ei ole loputtomiin asti jalostettu.

DAFin pointti ajankäytöstä on tietenkin hyvä. Ei, en tiedä mitään näistä ruuhkavuosista paitsi sen, että se on ehkä hienon kielemme typerin sana, mutta se on eri ketjun asiaa se.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pakko kyllä todeta se, että en minäkään ymmärrä muussijauhojen olemassaoloa. Kuorin kiireisimpinä päivinä perunat odottelemaan valmiiksi jo aamulla tai sitten laitan lapsille tehtäväksi hoitaa sen, kun ovat kuitenkin ensin kotona, mutta pussimuussiin en toivottavasti sorru enää ikinä. Viime viikolla nimittäin ostin Mummon matskua, koska kaupan laarit olivat täynnä uuden sadon perunoita ja pakasteesta oli pakko tyhjentää sulamaan lihaa, joka muussin liki vaatii. Olihan tuo pussikama aivan järkyttävää paskaa maultaan. Toki voi olla, että joku valmistaja tekee tuon Mummoa paremmin, mutta eipä ole tarvis lähteä kokeilemaan, kun muussin aktiivinen valmistusaika on n. 15 minsaa. Hyvin tässä lasten ja vanhempien harrastukset pienellä ennakoinnilla yhden perunamuussin kestää.
 

Tuamas

Jäsen
Saati, että jos nyt jostain syystä pakko on einestä käyttää, niin pakastealtaasta löytyy pelkkää perunaa sisältävää mössöä, joka ajaa ihan asiansa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
jos ei ole maistanut muussia, joka on tehty Lidlin pussituotteesta niin on jäänyt paljosta paitsi. Maku todella mainio kuten rakennekin. Mitään Mummon muussia ei kai kukaan ole kokkaillut enää 20 vuoteen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hyvin tässä lasten ja vanhempien harrastukset pienellä ennakoinnilla yhden perunamuussin kestää.

Varsinkin kun näillä mukakiireisillä ihmisilläkin iso osa ajasta menee siihen muutaman tuuman kokoisen älyluurin näytön tuijottamiseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Varsinkin kun näillä mukakiireisillä ihmisilläkin iso osa ajasta menee siihen muutaman tuuman kokoisen älyluurin näytön tuijottamiseen.
No joo, en lähde arvottamaan kenenkään kiireitä tai muka-kiireitä. Itse ehkä olen hiukan suorittaja, mutta toisaalta sillä tavalla saa aikaa omille jutuilleen, joten siksi pidän lievästi natsia luonnettani ihan hyvänä piirteenä. Toki joskus on ihan järkevää oikoa ja tehdä ne lämpimät leivät tai mitä nyt kukin tekee, mutta pointti nyt siinä, että aika kiireinen arkikin kyllä rullailee ennakoinnilla ja suunnittelulla. Uskallan kyllä väittää, että meillä syödään monipuolisesti ja laadukkaasti noin pääasiassa, vaikka samalla arjessa pyörii neljän ihmisen menemiset ja tulemiset.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Niin, siis se keitinvesi on vain ohentamiseen. Pelkällä voilla jo sen ohennat, saat aika paljon mätkiä menemään, toki maukasta siitä varmasti tulee. Itse kyllä tykkään, että se perunakin sieltä seasta maistuu, eikä vain voi. Mutta kukin tyylillään, ja pääasia lienee, että olet itse tyytyväinen.
Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Itse olen sitä koulukuntaa, joka käyttää lämmitettyä maitoa ja voita pottumuusin tekoon. Opin tämän omalta äidiltäni, joka on yksi parhaita ruoanlaittajia, jonka keitoksia olen päässyt syömään. Vedellä ohentaminen tekee muusista vetisen makuista, jotain jää puuttumaan. Mutta kuten sanoit, kukin tekee sitä mistä itse eniten tykkää.

Ja ei, muusia ei tehdä mistään jauhoista tai pakasteperunamössöstä vaan perunat keitetään itse.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Itse olen sitä koulukuntaa, joka käyttää lämmitettyä maitoa ja voita pottumuusin tekoon. Opin tämän omalta äidiltäni, joka on yksi parhaita ruoanlaittajia, jonka keitoksia olen päässyt syömään. Vedellä ohentaminen tekee muusista vetisen makuista, jotain jää puuttumaan. Mutta kuten sanoit, kukin tekee sitä mistä itse eniten tykkää..
Täsmennetään sen verran, että käytän keitinveden pohjia, jossa yleensä on perunahilettä aika paljon, en siis mitään pelkkää vettä. Sitten voita sekaan ja tarvittaessa suolaa, mutta yleensä voin suola riittää. Oikein maukas, eikä vetinen ollenkaan. Olen kyllä syönyt vetistäkin muussia, mutta itsekään en sellaisesta pidä. Voita tuo versioni toki tarvitsee enemmän kuin maitomuussi.

Omakin äitini tekee muussin maitoon ja voihin, ja niin tein itsekin monta vuotta. Joku vuosi sitten olisiko ollut Välimäki tai Aihinen jossain ohjelmassaan teki muussin kuvaamallani tavalla, ja ajattelin notta VMP ja aika väärin. Sitten kuitenkin tuumasin, että perse, kokeillaan, kun olin maitoa muutenkin vähentänyt ruokavaliostani. Tykkäsin sen verran, että en ole aikoihin enää maitoa lisännyt. Kermaa tosin kerran, kun ei voita ollut. Hyvää tuli siitäkin.

Pakko oli tuo täsmentää vielä, hyväähän siitä tulee molemmilla tavoilla ja pahaakin saa tehtyä, jos ei osaa. Osaajat osaa.
 
Laitoskeittiössä ymmärrän jauhomuussit, kas kun julkinen sektori (peruskoulu, armeija, sairaalat, yms.) on liian suuri eikä maailman rikkaimmilla maillakaan täten ole enää varaa perunaan.

Kotioloissa en ymmärrä vaikka olisi kuinka monta lasta. Tai sitten on elämässä vähän hassut prioriteetit, jos ei ehdi perunaa keittämään, tai onnistu valmistamaan niin paljoa oikeaa ruokaa kerralla silloin kun sitä aikaa on, että sen voi nopeasti lämmittää silloin kun aikaa ei ole. Vaikka itselläni oli koko kasvuiän 2,5 kalapuikon kiintiö, säälin lapsianne :p
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös