Löytyykö kiinnostusta kirjoihin?

  • 1 523
  • 33

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viime aikoina on kauhistellen pelätty, josko tietokoneet syrjäyttävät kirjat. Onko näin käynyt kohdallasi - vai vieläkö tartut kirjaan? Mitä luit viimeksi - ja miksi?
Itse luen - ette ehkä usko - tällä hetkellä Pääomaa!! Kyllä! Tämä siksi, että jos joku on ollu niin hullu, että on jaksanut kirjoittaa Pääoman, aion olla niin hullu, että luen sen. Älkääkä vaan ryhtykö vihjailemaan punaisista väreistä...Pitäähän ihmisen itseään sivistää...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Lukeminen kannattaa aina...

Meikäläinen sai pari viikkoa sitten loppuunluetuksi Adolf Hitlerin veikeän tarinan nimeltä Taisteluni - Mein Kampf. Suosittelen kaikille kyseistä opusta oikein lämpimästi. Ja tämä ei nyt ollut mikään vitsi. Harvoin nimittäin saa silmällään lukea niin sekopäistä tekstiä! Kyllä tämän itävaltalaisen korpraalin ajatelmien rinnalla kalpenevat Osamat ja muut sarjamurhaajat...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Populärmusik från Vittula!

Mikael Niemen ensiromaani meni päivässä taskumuodossa. Hillitöntä leikkiä sanojen kanssa ja saa jopa köyhän Ruotsin kielen tuntumaan rikkaalta.
Luulisin että kirja on käännetty myös Suomeksi. Suosittelen!

-Ote kirjasta vapaasti käännettynä:

Mietin kuumeisesti miten juhlistaa tilanne päästyäni vuoren huipulle. Jotenkin tuntui niin turhalta vain todeta että täällä ollaan ja lähteä takaisin alas. Panin merkille tiibetiläisen metallisen kilven jonka joku oli kiinnittänyt kiveen. Laskeuduin polvilleni ja suutelin sitä. Huuleni jäätyivät siihen kiinni välittömästi! Toisella jalallani sain vedettyä reppuni lähemmäksi. Työnsin käden sisään ja sain mukin esiin. Nostin hieman ahteriani ylöspäin, avasin sepalukseni ja sain lorautettua hieman kuppiin. Sen jälkeen valelin eritteeni hitaasti kilpeä pitkin huulieni ympäri ja sain ne näin irti kilvestä.

- Olin kussut itseni vapaaksi!
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä ettei. Onhan kirjojen lukeminen mielenkiintoista ja avartavaa puuhaa, vaan viimeaikoina viihde kirjallisuus on jäänyt vähemmälle. 2000 sivuisten kansantaloustieteen opusten jälkeen , ensimmäinen vapaa-ajan huvi ei ainakaan minulla ole kirja, vaan aivan joku muu aktiviteetti.
 

Mai

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Koulun takia jää muiden kuin siihen liittyvien kirjojen lukeminen vähemmälle, mutta jos aikaa olisi viettäisin varmasti monta iltaa viikossa kirjojen parissa.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Viime aikoina on tullut luettuna lähinnä populaaritiedekirjoja, sekä pakollinen Stephen Kingin "joulukirja". Tällä hetkellä on työn alla Murray Gell-Mannin Kvarkki ja Jaguaari, ja sitä ennen tuli luettua Esko Valtaojan Kotona maailmankaikkeudessa. Mielenkiintoisia ja ajatuksia herättäviä molemmat.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti calvin
Viime aikoina on tullut luettuna lähinnä populaaritiedekirjoja, sekä pakollinen Stephen Kingin "joulukirja". Tällä hetkellä on työn alla Murray Gell-Mannin Kvarkki ja Jaguaari, ja sitä ennen tuli luettua Esko Valtaojan Kotona maailmankaikkeudessa. Mielenkiintoisia ja ajatuksia herättäviä molemmat.

>>>> Dear calvin! Rohkenen udella, että mikä oli tällä kertaa se Kingin "pakollinen joulukirja"? Kysyn sen takia, koska olen suuri (ja painava) Stephen King-fani.
Minulla muuten oli "aukko sivistyksessä" viime jouluun asti. Nimittäin vasta silloin sain käsiini Kingin "Hohdon". Jostakin syystä se on aina jäänyt väliin... sitä on vaan ostellut niitä Kingin "sen hetkisiä" kuumia uutuksia.
"Hohto" oli kyllä mahtava lukukokemus. Niin upea kuin Kubrickin aiheesta tekemä elokuva onkin, niin kyllä tässä taas kirja päihitti leffan 100-0. Vai?
 
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Leffa on myös loistava.

Päinvastaistakin löytyy,eli missä leffa päihittää kirjan on mielestäni kummisetä(1 ja 2).
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Re: Populärmusik från Vittula!

Viestin lähetti finnishninja
Mikael Niemen ensiromaani meni päivässä taskumuodossa. Hillitöntä leikkiä sanojen kanssa ja saa jopa köyhän Ruotsin kielen tuntumaan rikkaalta.
Luulisin että kirja on käännetty myös Suomeksi. Suosittelen!


Ninja:

On käännetty Suomeksi,oli tosi nautittava kirja...suosittelen minäkin.

Itse luen hyvinkin runsaasti Antiikin-Roomaa käsitteleviä kirjoja.Nimet Tacitus,Cicero,Sallustius,Livius ja muut loistavat kirjoittajat,saavat redsin tuntemaan tuon ajan loistokkuuden.Tätä ennen keskityin Kreikkaan.Myös dekkarit,erityisesti Patricia Cornwell iskee kybällä.Suomalaisista Ilkka Remes ja Paasilinna rulettavat kybällä.Enempää en ehdi nyt kirjoittaa,pitäneepi lähetä kaljan hakuun.....hörpssss!!!
 
Viimeksi muokattu:

Jet-Ace

Jäsen
Re: Lukeminen kannattaa aina...

Viestin lähetti Predator
Meikäläinen sai pari viikkoa sitten loppuunluetuksi Adolf Hitlerin veikeän tarinan nimeltä Taisteluni - Mein Kampf. Suosittelen kaikille kyseistä opusta oikein lämpimästi. Ja tämä ei nyt ollut mikään vitsi. Harvoin nimittäin saa silmällään lukea niin sekopäistä tekstiä! Kyllä tämän itävaltalaisen korpraalin ajatelmien rinnalla kalpenevat Osamat ja muut sarjamurhaajat...

Eivät sähköiset viestimet kirjaa syrjäytä.

Predator, jos on vielä lukematta, niin lue Stalin Mein Kampfhin jatkoksi. Stalin on lievästi sanottuna selkäpiitä karmivaa luettavaa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Minulla on nyt projektina Henning Mankellin Kurt Wallander -sarja. Kolmea kirjaa vajaa valmis ja aina kun saan uuden kirjan käteen, voi huolettaa heittää hyvästit yöunille. Ovat vain niin pahuksen suosittuja, että on vaikea löytää kirjastoista. Erinomaisia rikosromaaneja, suosittelen!
 

Chips 71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool f.c.
HIFK
Tulee luettua itse asiassa aika paljon , lähinnä kyllä englannin kielilisiä.
Viimeksi John King Football Factory , Headhunters , England Away suosittelen :cool: + Human Punk erittäin hyvä tämäkin.
Tuntuu siltä , että kaikki kirjat joita haluaa lukea löytyvät myös helpommin ENGLANNIN KIELISINÄ ja pokkareina ovat myös huomattavasti edullisempia
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Talvela

Stalinien ja Mein kampf'in sekä Kalle Ankan ja Nietzchen
lukemisesta päästyä kannattaa yöpöydälle raivata tilaa
Kenraali Talvelan muistelmille. Jokainen nuori, joka haluaa
rautakangen nielleeksi johtajaksi ilman mitään todellisia
kompetensseja, osaa tuon setin ulkoa.
 
Viimeksi muokattu:

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Aika lailla tulee luetuksi. Viimeisin taisi olla Paasilinnan Kymmenen Rivinrautaa, jos sen nyt voi kirjallisuuteen laskea.

Vaimon mielestä kirjastossani on lukematon määrä lukemattomia kirjoja. Minä taas väitän kivenkovaan kahlanneeni läpi koko roskan.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Totta kai aina silloin tällöin, vaikka lukemisto onkin suhteellisen suppea. Aina kun uusia Terry Pratchettin kirjoja tulee paikalliseen Suomalaiseen kirjakauppaan, meikäläinen tyhjentää lompakkonsa. Viimeksi tuli ostettua Valon tanssi (The light fantastic) ja englanninkielisenä pokkarina Feet of Clay.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Heti, kun saan päätökseen...

...hulvattoman Pääoman, otan käsittelyyn Mein Kamfin. Sitä on täälläkin suositeltu, joten pakkohan sekin on tsekata. Sen jälkeen täytyy varmaan hieman keventää ja lukea esimerkiksi Pekka Töpöhäntää tai jotain...
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti Habtain#11
Minulla on nyt projektina Henning Mankellin Kurt Wallander -sarja. Kolmea kirjaa vajaa valmis ja aina kun saan uuden kirjan käteen, voi huolettaa heittää hyvästit yöunille. Ovat vain niin pahuksen suosittuja, että on vaikea löytää kirjastoista. Erinomaisia rikosromaaneja, suosittelen!

Jees. Erittäin hyvä kirjailija tuo Henning Mankell. Olen lukenut kaikki Wallander-kirjat. Ensimmäinen, jonka luin, oli puolivahingossa kirjastosta lainaamani Kasvoton Kuolema. Etukäteen ajattelin, että tuskinpa nyt joku hurrikirjailija osaisi minua kiinnostavaa kirjaa kirjoittaa, mutta perhana, että se tempaisi mukaansa. Taisin lukea heti kättelyssä aamuyöhön kun en millään malttanut lopettaa.

Ylipäätään luen vain dekkareita. Sarjamurhaajajutut ovat kaikista parhaita. Cornwell on aika hyvä. Nyt löysin taas yhden svedu-kirjailijan, Håkan Nesser, vai mikä se nyt olikaan. Kaalbringenin Kurkunleikkaaja oli ainakin ihan kohtuullinen. Täytynee lukea muitakin Nesserin kirjoja kun vain käsiin osuu.
 
Itse olin pari Mankellin kirjaa lukenut, ja täytyy myöntää että hyviä ja "jännittäviä" ovat. Paras mitä Wallander-sarjasta olen lukenut, oli Riian verikoirat. TV 1 taisikin juuri tässä lähiaikoina näyttää jonkun elokuvan, joka oli tehty jonkun Mankellin Wallander-kirjan pohjalta.
 

Hese

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän ihme
Tällä hetkellä luen Anthony Burgesin Kellopeliappelsiinia ja sen jälkeen ois tarkotus lukea Stephen Kingin Kauhun vuodenajat 2, jonka onnistuin löytämään halvalla hinnalla antikvariaatista...
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Predator:

Olen päässyt Kingin tuotannossa siihen vaiheeseen (itse asiassa jo muutama vuosi sitten), että lukematta ovat enää julkaisemattomat kirjat, eli olen lukenut kaiken mitä King on julkaissut (kuten ilmeisesti sinäkin?). Suomessa Kingiltä on julkaistu yleensä aina kirja joulumarkkinoille, tänä vuonna se oli Unensieppaaja, joka oli ehdottomasti paras kirja moneen vuoteen Kingiltä. Kova meno päällä alusta loppuun asti. Odotan innolla myös Black Housea, joka sivuaa Mustan Tornin tarinaa ja on jatkoa Talismaanille. Musta Torni, Hohto, Tukikohta, Uinu uinu lemmikkini (eka lukemani Kingin kirja), Talismaani ja Lohikäärmeen silmät. Siinä on Kingin parhaat.

Hohto on selvästi paras Kingin kirjasta tehty elokuva, mutta häviää tosiaan kirjalle 100-0, sen verran loistavia yksityiskohtia elokuvasta puuttuu. Mutta ei Kingin kirjoista voi millään tarkkoja elokuvakopioita tehdäkään, siksi en juurikaan ole niitä Hohtoa lukuunottamatta katsellut. Elokuvista saa muutenkin täysin väärän kuvan Kingin tarinankertojan kyvyistä, ja pikkufilosofista hänen sisällään. Lisäksi kun on lukenut koko tuotannon, niin joistakin kirjoista saa paljon enemmän irti kun yhtäkkiä huomaakin että "tämähän liittyykin jotenkin siihen toiseen tarinaan".

Hey-ho, Let's go...
 

tsei_tsei

Jäsen
Jep. Kyllähän tätä on jo täällä joskus kyselty, mutta tässä voikin päivittää otsikon. Tuossa ennen joulua luin Tolkienin Taru sormusten herrasta -teoksen jo ties kuinka monetta kertaa. Piti kerrata ennen elokuvaa, mutta jälkikäteen voisi sanoa, että ei olisi varmaan kannattanut.

No sen jälkeen luin Nicolo Machiavellin Ruhtinaan. Ihan mukava valtio-opillinen kirja, vaikka onkin monelta osalta auttamattomasti vanhentunut.

Viikko sitten aloitin Dostojevskin Sorrettuja ja solvattuja ja kolmena tai neljänä yönä olen sitä lukenut. Nyt olenkin lähes lopussa. Voisi itseasiassa kohta lukea loppuun. Mielestäni suorastaan nerokas kirja, vaikka jaaritteleva tyyli voi joitakin toki häiritä. Sen verran pitää sanoa, että on ensimmäinen Dostojevskini, ja olen antanut itseni ymmärtää, että muut olisivat jopa parempia.

Seuraavaksi lukuvuorossa on todennäköisesti joko Dostojevskin Idiootti tai Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan. Jälkimmäisestä olen kuullut paljon kehuja, mutta se on vielä hakematta Akateemisesta. Idiootti on odotellut hyllyssä jo viimevuotisesta kirja-alesta lähtien ;)
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Ei kirjallisuus tule kuolemaan, se on varmaa. Itse yritän pitää koko ajan jonkun kirjan "työn alla".

Itse olen lukenut viimeisen vuoden ajan lähinnä englannin kielistä fantasiakirjallisuutta. Näistä piti heti aluksi hommata hyllyyn perushelpot ja loistavat Eddingsit ja Dragonlancet. Kokoelma laajenee pikkuhiljaa, Salvatorea olisi tarkoitus ostaa piakkoin.

Luin juuri Tarun sormusten herrasta ensimmäistä kertaa englanniksi ja olen sitä mieltä että kannatti ,vaikka suomeksi se onkin tullut "ahmittua" jo moneen kertaan. Nyt on meneillään Hobitti, ja sen jälkeen olisi tarkoitus lukea Silmarillion, englanniksi siis molemmat.

Kingistä sen verran, että itse olen pitänyt eniten hänen vähemmän varsinaiseen kauhuun painottuvista teoksistaan, näistä Tulisilmä ja Juokse tai kuole. Joskin Cujo teki vaikutuksen rujon realistisella tarinallaan.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
tsei_tsei

Laadukasta luettavaa sinulla.Onko sinulla tietoa mistä tuon Machiavellin mahtaisi saada,tunnen myös kiinnostusta kyseistä kirjailijaa kohtaan.Voisiko esim kirjastoista saada?
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ihan siitä asti, kun olen lukemaan oppinut on aika iso osa vapaa-ajasta vierähtänyt kirjojen äärellä. Sama tahti tuntuu jatkuvan edelleenkin.

Viime aikoina olen lueskellut lähinnä kevyempää kirjallisuutta. Käsissäni ovat kuluneet dekkareiden lisäksi Pratchettit, joista tällä hetkellä on kesken toisella lukukierroksellaan oleva englanninkielinen "The Fifth Elephant", jonka ostin viime kesänä Göteborgin rautatieaseman kirjakaupasta.

Muutenkin tulee enimmäkseen koetettua lukea kirjat alkukielellään, jos vain kyseinen kieli osaamieni joukkoon kuuluu, sillä suomennokset ovat aina suodattuneet suomentajan kokemus- ja ajatusmaailman kautta ja jotain tuntuu lähes aina katoavan matkan varrelle.

Muita viimeaikojen luetuimpia ovat olleet jo muidenkin viesteissä mainitut Eddingsit ja Salvatoret. Tolkienin pariin tulee palattua uudelleen aina muutaman vuoden välein ja tässä kevään mittaan ajattelin uudistaa tuttavuuteni Asimovin Säätiö-sarjan kanssa. Robotti-sarjan luinkin uudelleen juuri syksyllä.

Kingiä olen lukenut muutaman kirjan verran. Kaikki käsiini saamani Alistair McLeanit olen kahlannut läpi samoin kuin Ken Folletit ja McQueenit. Zane Greyn tuotanto on tullut tutuksi niin kuin myös nuoruuden pakolliset Burroughsit, Blytonit ja muut sellaiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös