Lähetätkö tekstiviestejä?

  • 9 547
  • 97

Lähetätkö tekstiviestejä?

  • Täh? Tietenkin

    Ääniä: 60 30,6%
  • Jonkun verran, lähinnä vanhemmille

    Ääniä: 64 32,7%
  • Enpä oikeastaan

    Ääniä: 55 28,1%
  • En

    Ääniä: 17 8,7%
  • Olen liian nuori muistamaan koko palvelun

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    196

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mä en ole tuota Whats upia oikein oppinut käyttämään. Minulla on yksi, tai nyt oikeammin kaksi frendiä, jotka sen kautta viestittelee. En kuule niitä viestiääniä ja sitten viesteihin vastailee joskus vuorokauden perästä, kun huomaa, että ovat huhuilleet. Tietysti nyt olen laittanut asetuksista niin, että näkyvät edes puhelimen ruudulla. En tiedä mikä siinä on, ettei ko. sovellusta ole ottanut omakseen, koska samalla vaivalla sinne sen viestin nakuttaisi kuin messengeriin tms.. Tekstareita laittelen, mutta sekin on vähenemään päin. Minulla on yhteinen duuni- ja siviililuuri ja kun officen oven sulkee, niin loppuu kyllä puhelutkin melkein kuin seinään. Hassua!
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Whatsapp on nerokas keksintö ja helpottanut elämää paljon. Tämän vuoden puolella olen lähettänyt työpaikan puhelimesta yhden tekstiviestin, muuten duunijututkin hoituu nykyään onneksi whatsappilla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mitä muutakaan? Muut viestikanavat ovat turhia tai lähes turhia, perustekstarin lähettämällä asiat saa hoidettua nopeasti ja viestin ehtii kirjoittaa siinä ajassa kun pitäisi asennella joutavia lisäkilkkeitä puhelimeen.

En käytä Facebookia, en Whatsappia, en mitään mokomia turhakkeita kännykässä. Eivät lähisukulaiseni eivätkä ystävänikään näitä käytä, joten hyödyttömiä niiden asentelu olisikin. Tekstari hoitaa hommat, samoin sähköpostit. Joskus voi soittaa oikein puhelunkin. Eipä tekstareitakaan tule silti läheteltyä määräänsä enempää eli enempää kuin vähän sadan päälle kuukaudessa.

Piti oikein tarkistaa viimeisestä puhelinlaskusta. 149 tekstaria kuukaudessa muutama multimediaviesti huomioituna, sisältää tekstarit myös työasioissa (jotka pääosin hoituvat sähköpostitse, mutta eivät kaikki). Puheluita 76,20 minuuttia kuukaudessa, tästä noin 10 minuuttia lankaliittymiin (lähinnä eri julkishallinnollisiin numeroihin).

Kännykkä on viime kesänä hankittu älykännykkä, eli kyse ei ole puhelimen vanhanaikaisesta mallista vaan muiden kuin tekstiviestikanavien totaalisesta tarpeettomuudesta kohdallani.

Sen verran minulla on myönnytystä tietokoneella tapahtuvaan pikaviestintään, että käytän muutaman ystäväni kanssa vanhaa ICQ-viestintäohjelmaa pikaviesteihin. Sen saisi puhelimeenkin, mutta miksi suotta sitä käyttämään, kun puhelimella kerran voi käyttää edelleen aina yhtä käteviä tekstiviestejä?

Töissä oli kerran semipakollinen kurssitus, jonka päätteeksi piti tehdä Twitter-tili. Tein sellaisen, laitoin asetuksista tilini mahdollisimman näkymättömiin ja kaikki mahdolliset viestitykset minulle piiloon ja jätin tilin sikseen lähettämättä yhtään twiittiä kenellekään, jonka jälkeen unohdin koko tilin. En ole Tuomas Enbuske, en kaipaa twiittaushuomiohuorausta, enkä varsinkaan kännykkääni.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Niiden ystävien/tuttujen/työkaverien kanssa, joilla ei ole iLuuria tulee viestiteltyä tarvittaessa tekstiviesteillä. Yleensä soitan, jos on jotain oikeaa asiaa. WhatsAppia en ole asentanut ja en myöskään FB-messengeriä, vaikka selainversiota puhelimella usein käytänkin.

Tuli jossain toisessa ketjussa vastaan eli päivitystä syksystä:

FB:n messengerin olen ottanut puhelimeen käyttöön ja tulee käytettyä kieltämättä, erityisesti työkavereiden kanssa. Muutoin samoilla, Apple-ihmisten kanssa iMessageilla ja muutoin tekstiviesteillä. WhatsAppia en ole asentanut.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma suosikki on Whatsapp, mikäli vastaanottajalla ei sitä ole niin sitten FB messenger. Ja sitten muutama tyyppi, joilla ei ole kumpaakan niin niille sitten tilanteesta riippuen joko sähköposti tai SMS. Kyllähän tekstiviesti (ja MMS) on tekniikkana niin vanhentunut, ettei sitä ole edes kiva käyttää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
+70v mutsikin käyttää whatsappia joten miksi ei muutkin. Täytyy myöntää että SMS on kyllä kömpelö ja kalliskin. Joillekin frendeille joutuu valitettavasti lähettämään ja siellä sitten tulee yllätyksiä kun jokin extemporee hymiö muuttaa viestin sikakalliiksi MMS-viestiksi jne.

_
 

Masentaja

Jäsen
Harmi kun auton webasto ei toimi Whatsappilla. Faija ja yksi kaveri käyttää tekstareita. Samoin eräille muille tulee laitettua tekstaria mutta muutamia kymmeniä korkeintaan kuussa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jouduin lähettämään. Olisin varmaankin voinut protestoida ja ehdottaa jotain muuta tapaa, mutta nyt kävi näin.

Vähän siinä joutuu miettiä mistä nyt pitääkään painaa, jos tälläistä haluaa. Ja sitten Android aina vinkuu haluatko tämän vai tämän oletukseksi. En minä tiedä, klikataan vaan ok kaikkeen, että saa tärkeän viestin lähtemään.

Olit hyvä ystävä, mutta kuole pois ja muistellaan sitten museossa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Miten viestin kirjoittaminen WhatsAppissa eroaa niin olennaisesti tekstiviestin kirjoittamisesta? Tietääkseni WhatsApp on yhtä lailla merkkipohjainen viestintämetodi kuin tekstiviestikin, eli kummassakin kirjoitetaan edelleen lauseita ja kirjainmerkkejä. Jos vaivautuu kirjoittamaan lauseen niin sen voi kirjoittaa yhtä hyvin tekstarinakin.

Ainakaan tekstariominaisuus ei ole sidoksissa mihinkään Marc Zuckerbergin megayhtiöön (Facebook) eikä se myöskään äkisti lakkaa toimimasta tietyistä puhelimista kuten WhatsAppin kohdalla juuri ilmoitettiin Iltasanomien Digitoday-artikkelissa:
tuki lakkaa 31. joulukuuta käyttöjärjestelmiltä, joilla ei ole enää paljoa käyttäjiä.

Suomessa eniten käyttäjiä on varmasti Windows Phone 8.0:lla, joka on yksi hylättävistä alustoista. Windows Phone 7:ltä tuki vietiin jo tämän vuoden alussa. Edelleen varsin yleisissä Windows 8.1-puhelimissa WhatsApp toimii vielä vuodenvaihteen jälkeenkin.

Jos käytössäsi on Windows-puhelin, voit tarkistaa käyttöjärjestelmäversiosi valitsemalla sovellusluettelosta Asetukset > Tietoja > Lisätietoja. Tieto lukee ohjelmisto-kohdassa.

Lisäksi tuki katkeaa BlackBerry OS:ltä ja BlackBerry 10:ltä.

Nokia S40:lla tuki jatkuu vielä vuoden 2018 loppuun saakka. S40 käsittää muun muassa Asha-puhelimia ja muita perusmalleja, mutta myös joitakin kalliita Vertu-puhelimia.

Eipä tarvitse stressata tekstarien osalta siitä, päättäkö Facebook-Marc olla peukuttamatta tykkäystä sovelluksen tuelle.
 

scholl

Jäsen
Whatsapp on nerokas keksintö ja helpottanut elämää paljon. Tämän vuoden puolella olen lähettänyt työpaikan puhelimesta yhden tekstiviestin, muuten duunijututkin hoituu nykyään onneksi whatsappilla.

itse en soita enää ollenkaan äänipuheluita. Käytän kanssa lähes pelkästään whatsappia johtuen siitä kun siinä voi laittaa kuvatiedostotkin kokonaisina. Facebookin messengerissä viestin heidän kanssa, joilla ei ole numeroani. Tekstiviestejä lähetän vanhemmilleni ja yhdelle konservatiiviselle ystävälleni, joka on kyllä kova tekstaamaan (lähettää kuulemma joku 10 tuhatta viestiä kuukaudessa), mutta hän ei usko älypuhelimiin, vaan käyttää jotain vanhaa Nokia Ashaa.
 

scholl

Jäsen
Miten viestin kirjoittaminen WhatsAppissa eroaa niin olennaisesti tekstiviestin kirjoittamisesta? Tietääkseni WhatsApp on yhtä lailla merkkipohjainen viestintämetodi kuin tekstiviestikin, eli kummassakin kirjoitetaan edelleen lauseita ja kirjainmerkkejä. Jos vaivautuu kirjoittamaan lauseen niin sen voi kirjoittaa yhtä hyvin tekstarinakin.

whatsappissa se viestittely näkyy kätevämmin siinä yhdessä ruudussa ja se on nopeampaa. Viesti tulee saman tien siihen. Lisäksi ei ole rajoituksia tarinan pituuden suhteen ja kuten sanottua tiedostot menevät läpi kokonaisina, vaikka olisi kuinka monta megaa. Saatan lähettää esim. 10 kuvaa, jotka ovat vaikkapa 5 megabittiä kukin.

Erikoismerkkejä eli kaiken maailman hymiöitä ja muita kuvia sieltä whatsappista myöskin löytyy ihan eri tavalla.
 

scholl

Jäsen
niin niille sitten tilanteesta riippuen joko sähköposti tai SMS.

puhelimessa puhumisen lisäksi olen lopettanut myöskin sähköpostin lukemisen. Tai siis en aktiivisesti katso sitä laatikkoa, mutta jos joku sanoo whatsappissa vaikkapa työasioissa: "Lähetän sulle nyt sähköpostia", niin sitten luen sen. Ennen sähköpostiin meni paljon aikaa. Nyt ei mene, kun en yksinkertaisesti käytä sitä. Eli tavallaan sähköposti on enää mulla käytössä jossain virallisissa asioissa ja jos pitää toimittaa joku tiedosto. Aikanaan 90-luvun lopussa sähköposti oli työasioissa lähes chat. Onneksi siitä on päästy eroon, kun on tullut kaikkea muuta tilalle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten viestin kirjoittaminen WhatsAppissa eroaa niin olennaisesti tekstiviestin kirjoittamisesta?
Luetellaan nyt muutama ero:
Kuvien lähettäminen
Näkee jos toinen on "paikalla"
Toimitusilmoitukset (kaikki puhelimet eivät tue tätä sms viesteissä, lue iPhone)
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sitä minä en ymmärrä miksi Whatsapp voi toimia vain yhdessä laitteessa kerrallaan ja jos laitteita vekslaa niin käyttöehtojen mukaan WA tili suljetaan,

"Your WhatsApp account can only be verified with one number on one device. If you have a dual SIM phone, please note that you still must choose one number to verify with WhatsApp. There is no option to have a WhatsApp account with two phone numbers.

If you attempt to frequently switch your WhatsApp account between different devices, at a certain point, you may be blocked from re-verifying your account. Please do not repeatedly switch between different devices and numbers."


En oikein tajua tuon business-logiikkaa. Nykyajan cross-platform aikana tämä tuntuu aika oudolta.

Kenellä nykypäivänä on vain yksi älypuhelin? Itse tulee luettua omat WA viestit kun kouraan sattuu se puhelin jossa WA sattuu olemaan.

Niin, ja en käytä juurikaan tekstareita, vaan suosin ISIS-järjestönkin suosimaa Telegramia joka toimii joka vehkeessä samaan aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Luetellaan nyt muutama ero:
Kuvien lähettäminen
Näkee jos toinen on "paikalla"
Toimitusilmoitukset (kaikki puhelimet eivät tue tätä sms viesteissä, lue iPhone)

Kiitos erojen luettelemisesta.

Kuvia saan kyllä lähetettyä kännykälläni (Samsung Galaxy J5) nykyisinkin, joko kännykästä suoraan kohdehenkilön sähköpostiin (android-puhelimissa gmail on ainakin hyvin synkronisoitu) tai sitten jos pienempi versio riittää niin myös MMS-tekstarina.

Minun ei erityisesti tarvitse nähdä, onko kohdehenkilö paikalla eli tavoitettavissa tai ei. En useimmiten itsekään ole saman tien tavoitettavissa enkä edes halua kertoa olenko tavoitettavissa tai en. Pidän kännykkää äänettömällä töissä ja joskus kotonakin. Vastaan viesteihin silloin kun vastaan eli suomeksi jos satun huomaamaan viestin tai muun yhteydenoton. Töissä vastaan sitten työasioissa työpuhelimeen.

Mainittakoon, että "online"-tilan näkymisestä on minullakin hyötyä kun käytän pöytätietokoneellani olevaa ICQ-ohjelmaa. Se on kieltämättä varsin muinainen pikaviestintäohjelma, mutta se riittää tarpeisiini sillä ne henkilöt, jotka sillä haluan tavoittaa käyttävät myös samaa ohjelmaa (vaikka ovatkin yrittäneet maanitella minua siirtymään edes Skypeen).

Pidemmissä sähköposteissa, pidemmissä ICQ-keskusteluissa ja vaikkapa Jatkoaikaan kirjoittaessa haluan käyttää pöytätietokonetta jossa on oikea kunnon näppäimistö. Kärsivällisyyteni ei riitä räpeltämään kännykän kanssa kuin korkeintaan hyvin lyhyitä sähköpostiviestejä tai sitten perustekstareita, enkä ole koskaan pitänyt läppärien tai tablettien kirjoitusominaisuuksista.

Tekstarien käytön jatkamista tulevaisuudessa puoltaa myös se, että eipä lähipiiristäni tai ystävistäni kukaan muukaan käytä muuta kuin tekstareita kännykällä viestiessä. Tai jos käyttää, niin ei käytä minun kanssani.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
haluan käyttää pöytätietokonetta j
Unohtuikin mainita että WhatsAppin saa tietty myös pöytäkoneeseen. Mutta toki jos on sitä mieltä että vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia, on ko softa turha. Itse koen sen paremmaksi vaihtoehdoksi kaikille pikaviestimille (helvetti kun työkoneessa on WhatsAppin lisäksi neljä muuta pikaviestin softaa - yksikään niistä ei ole ICQ, sitä en varmaan kymmeneen vuoteen ole nähnytkään), sähköposteille, tekstiviesteillä, multimediaviesteille ja tietty FB:n messangerille.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Minun ei erityisesti tarvitse nähdä, onko kohdehenkilö paikalla eli tavoitettavissa tai ei.
Nykyajan nuoriso on tätä kaikki mulle heti nyt sukupolvea joiden maailman saa romahdettua helposti sillä että on whatsappissa paikalla ja lukee viestin muttei vastaa siihen. Varsinkin jos et eukolles vastaa heti kun se on nähnyt että oot lukenut sen lähettämän viestin, niin varmasti oot ollut pettämässä ja muissa naisissa
 

Sapergia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, San Jose,Everton
Wanhan liiton miehenä luotan tekstiviesteihin, koska ei tiedä millainen puhelin vastapuolella on. Esim. äidilläni 78v luuri on vuodelta "miekka ja kilpi", eli whatstwitteretä on turha yrittää.Pari tuttua,sama ikä, on yritysten johtokunnissa, ei naamakirjaa, ehkä linkedin , mutta ei näitä wtswreitä.Hyvin on pärjätty. soitetaan kun on asiaa, tai laitetaan sähköpostia. Mutta kuten mainittu. aikaansa kutakin...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Unohtuikin mainita että WhatsAppin saa tietty myös pöytäkoneeseen.

Itse käytän Opera-selainta, jonka sivupalkissa on FB-Messenger sekä Whatsapp. Mulla tuo on korvannut näppäryydellään täysin varsinaiset työpöytäversiot. Harmittavasti siihen ei (vielä) saa muita pikaviestimiä joita käytän (LINE, KakaoTalk, Twitterin DM)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllä tekstarit omaan melko vähäiseen (10-30 kpl kuukaudessa) viestintään sopii hyvin. Etenkin virallisissa yhteyksissä. Sähköposti on muuten lähes täysin pilattu massiivisella roskapostin määrällä, johon eivät enää kunnolla pure filtterit tai esto-ohjelmat. Tulee niitä mainoksia tosin tekstareinakin muutaman kerran kuukaudessa.
Whatsapit ja vastaavat jätän tyystin nuorisolle. En saata ymmärtää miten joku ehtii ja viitsii viestiä niin paljon, että sitä varten pitää olla jopa puoli tusinaa eri ohjelmaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ainakaan tekstariominaisuus ei ole sidoksissa mihinkään Marc Zuckerbergin megayhtiöön (Facebook) eikä se myöskään äkisti lakkaa toimimasta tietyistä puhelimista kuten WhatsAppin kohdalla juuri ilmoitettiin Iltasanomien Digitoday-artikkelissa:
Tummennus oma.

Ei sitä nyt mitenkään voi kyllä sanoa että joku lakkaa äkisti toimimasta, jos siitä ilmoitetaan parhaassa tapauksessa yli vuosi etukäteen, kuten esim. tuossa uutisessa oleva maininta Asha-puhelinten Whatsapp-tuen loppumisesta. Jos on jeesuksen aikainen puhelinmalli ja muutenkin käytössä täysin pystyynkuolleena myyntiin tullut Nokia Lumia puhelin, niin ehkäpä se onkin aika päivittää uuteen puhelimeen muutenkin kuin Whatsappin puuttumisen takia.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tummennus oma.

Ei sitä nyt mitenkään voi kyllä sanoa että joku lakkaa äkisti toimimasta, jos siitä ilmoitetaan parhaassa tapauksessa yli vuosi etukäteen, kuten esim. tuossa uutisessa oleva maininta Asha-puhelinten Whatsapp-tuen loppumisesta. Jos on jeesuksen aikainen puhelinmalli ja muutenkin käytössä täysin pystyynkuolleena myyntiin tullut Nokia Lumia puhelin, niin ehkäpä se onkin aika päivittää uuteen puhelimeen muutenkin kuin Whatsappin puuttumisen takia.

Mitä sitä puhelinta päivittämään jos se ei ole rikki ja se riittää omiin käyttötarkoituksiin? Ei sitä nyt puhelinta siksi uutta osteta, ettei joku nuorison suosikkiohjelma tai ylimääräinen sovellushärpäke satu siinä toimimaan.

Älypuhelimeen vaihdoin koska aiempi puhelimeni (semi-älykäs/älytön luuri) meni nykypuhelimien tapaan rikki pikapuoliin kahden vuoden takuuajan päätyttyä. Sitä edeltävä vanhan liiton Nokia kesti noin 6-7 vuotta ja sitä edeltävä Nokia 3310 kesti vielä kauemmin. Ennen oli paremmin, ainakin puhelimien kestävyyden suhteen. Luurin sai vaikka tiputtaa vessanpönttöön tai tiputtaa pari metriä lattialle eikä mikään hajonnut.

Toki älypuhelimista on hyötynsäkin, en sitä kiistä, mutta mitä niitä vaihtamaan jos ei pakko ole.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Lähetän tekstiviestejä ehkä noin viisi kuukaudessa, yleensä ihmisille joita en varsinaisesti hinku WhatsAppiin yhteystiedoksi. WA puolestaan kuormittaa ehkä keskimäärin noin 15 lähetetyllä ja 150 luetulla viestillä vuorokaudessa. Ryhmäkeskustelut toimivat erinomaisena ryhmäviestimenä, eikä tarvitse soittaa/tekstata erikseen ihmisille ilmoitusluontoisista. Viestittely yleensä kuitenkin peruslätinää veljesten kesken.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös