Kvalitatiivinen tutkimus faniudesta

  • 9 799
  • 54

Kyylä

Jäsen
Tapparan ketjussa aloiteltiin vähän keskustelua faniudesta. Laajentaisin sitä vähän.

Joukkueet ovat erilaisia ja niin myös niiden fanit. Tapparalaisessa faniudessa korostuu aivan erilaisia piirteitä kuin vaikkapa HPK:n fanittamisessa. On kuitenkin mielestäni löydettävissä tiettyjä yhteneväisyyksiä suomalaisessa kiekkofanituksessa. Onkin nyt aika tyypitellä fanin perustyyppejä. Tässä alkajaisiksi viisi.

Jokainen tuntee ainakin anti-fanin. Henkilö (mies tai nainen) joka kyllä kannattaa joukkuetta, muttei koskaan käy peleissä. Hänellä ei ole fanitarraa autossa tai oman joukkueen kauluspaitaa. Hän ei tunne juurikaan joukkueen pelaajia eikä ole tietoinen joukkueen tarkasta sijoituksesta. Kun joukkue voittaa (sikäli kun hän sen tietää) hän kertoo mielellään kuinka voitimme ja kun joukkue häviää on se heidän häviönsä. Kiekosta hänen kanssaan ei kannata keskustella, koska hän ei itseasiassa tiedä koko pelistä mitään.

Pappa-fani on ikääntynyt harmaapäinen mieshenkilö, joka on käynyt peleissä puoli vuosisataa. Hän on saattanut myös pelata itse. Peleissä käyminen on hänelle tärkeä tapa ja ottelun seuraamisen lisäksi ilta on hänelle tuttujen tapaamista. Pelissä hän ei juuri huuda tai riehu, vaan osoittaa hillitysti kannustuksensa.

Bisnes-fani on yrityksen työntekijä tai omistaja joka käy peleissä firman kausikortilla. Hän ei roiku rahvaan seurassa kaljajonossa vaan syö nakkeja ja perunasalaattia vipissä. Hänellekin otteluilta on kohtaamispaikka, jossa saatetaan myös tehdä liiketoiminnallisia avauksia. Bisnes-fani tuntee todennäköisesti joukkueen johtoa ja pelaajia. Hän ei myös epäröi jakaa omia asiantuntevia neuvoja jopa valmennusjohdolle. Tässä on tosin se ristiriita, että bisnes-fani ei varsinaisesti tunne kovin hyvin peliä ja näinollen hänen kommenttinsa ovat lähinnä huvittavia. Bisnes-faneja on luonnollisesti sekä naisia että miehiä.

Perus-fani on aikuistunut mies, joka seuraa aktiivisesti jääkiekkoa. Hänellä ei välttämättä ole kausikorttia mutta hän käy peleissä aina kun vain perheeltään tms. pääsee. Hän käy peleissä muutaman kaverinsa kanssa joten hänenkin otteluillassaan on paljon sosiaalisia piirteitä. Perusfani ei käytä fanipaitoja, mutta hänellä voi hyvinkin olla joukkueen logolla varustettu kaulaliina tai takki. Perus-fani osallistuu joukkueen kannustamiseen vähän humalatilastaankin riippuen. Varsinkin epäreilut tuomiot saattavat saada hänet puuttumaan ottelun kulkuun verbaalisesti. Perus-fani todennäköisesti myös kirjoittelee Jatkoaikaan ja hänen Audissaan on joukkueen tarra.

Tosi-fani on henkilö, jolla joidenkin piirien mukaan on vain ja ainoastaan oikeus käyttää fani-nimitystä. Hänellä on alennuskausikortti ja hänet löytää varmasti joka kotipelistä omasta katsomo-osiosta. Hän tuntee hyvin tarkkaan joukkueen fanitusrituaalit, laulut, huudot jne. Tosi-fani pyrkii myös käymään mahdollisimman monessa vieraspelissä ja fanitus viekin usein paljon hänen vapaa-ajastaan. Tosi-fani elää tunteella joukkueen voitot ja tappiot. Mestaruus saa tosifanin sekoamaan ja uimaan suihkulähteessä.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Luokittelisin itseni perus-faniksi, mahdollisimman paljon, kun kiireiltä ehtii. Harmin vain, että Audia minulla ei ole.

Mihinkäs kategoriaan luokitellaan ne tuulipukumiehet, jotka istuvat lähes poikkeuksetta klubi-katsomossa, kera pehmeiden penkkien & piippavien kännyköiden?
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tosi-fani on henkilö, jolla joidenkin piirien mukaan on vain ja ainoastaan oikeus käyttää fani-nimitystä. Hänellä on alennuskausikortti ja hänet löytää varmasti joka kotipelistä omasta katsomo-osiosta. Hän tuntee hyvin tarkkaan joukkueen fanitusrituaalit, laulut, huudot jne. Tosi-fani pyrkii myös käymään mahdollisimman monessa vieraspelissä ja fanitus viekin usein paljon hänen vapaa-ajastaan. Tosi-fani elää tunteella joukkueen voitot ja tappiot. Mestaruus saa tosifanin sekoamaan ja uimaan suihkulähteessä.

Tuossa ylläolevasta tekstistä ilmenee kaikki minuun täsmäävät asiat, paitsi minun mielestäni kaikilla on oikeus käyttää fani-nimitystä. Olen siis tosi-fani, hiphiphurraa. Paljon on tullut aikaa tuhlattua ja kilometrejä kelattua IFK:n tähden. Mutta enpä vaihtaisi mitään pois. Tuo viimeinen kohta on vielä kokematta, mutta kyllä sen voi sanoa, että mestaruus saisi tämän nuoren herran sekoamaan ja ehkä jopa uimaan suihkulähteessä.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Mihin kategoriaan menee "lähden heti himaan kun vastustaja on tehnyt jatkoaikamaalin"-fanitus? Kuten esimerkiksi tässä.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Kuulun kai noihin kaikkiin.
-Etä-fanina en pääse niin moneen otteluun, kuin haluaisin.
-Kausaria en omista, mutta fani-paita löytyy. (Tosin ei "fani-paitaa", vaan hardcore-versio, eli gameworn.)
-Kuulun myös "ultras-Lukko" porukkaan (lol) eli pääryhmä tosi-fani.
-Jääkiekosta en tiedä juurikaan mitään ja oman joukkueen pelaajista sitäkin vähemmän. Tämä tekee minusta anti-fanin.

-Sosiaaliset paineet-fani taidan kuitenkin olla. Rauman kokoisessa kaupungissa on yhtä Lukon kanssa, vaikka ei haluaisikaan.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mihin kategoriaan menee "lähden heti himaan kun vastustaja on tehnyt jatkoaikamaalin"-fanitus? Kuten esimerkiksi tässä.

Mihin kategoriaan menee "etsin aina negatiivista muista joukkueista ja sen faneista sen sijaan, että keskittyisin kannustamaan omaa joukkuettani"?

Kategorioisin itseni jääkiekosta pitäväksi henkilöksi, jolla on suosikkijoukkue. Käyn siis ihan mielelläni katsomassa liigapelejä, joissa kerho ei pelaa ja NHL-pelejä tulee myös kyylittyä enemmän ja vähemmän.
 

Hele

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tunnustan itseni perusfaniksi- tai ennemmin kannattajaksi ja teksti kuvaa allekirjoittanutta lähes täysin. Automerkkikin menee samaan konserniin, tosin tarraa en ole vielä siihen hommannut. Viiri sopisi ehkä paremmin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä olen jonkinlainen pappafanin ja perusfanin sekoitus. Mielelläni en itsestäni kylläkään käytä sanaa "fani", vaan kannattaja.

Olen käynyt peleissä 30 vuotta, itse en ole pelannut muuta kuin nuorena kloppina, peleissä käyminen on minulle tärkeä sosiaalinen tapahtuma jossa näen tuttuja joita en muuten kauden ulkopuolella tapaa kuin satunnaisesti, koskaan en riehu ja harvoin korotan ääntänikään. Nämä sopivat pappafaniuteeni.

Peusfanin minusta tekee se että omistan Lukon takin, joskaan en sitä kovin usein enää päälläni pidä, autostani löytyy Lukon tarra, humalassa en pelejä seuraa mutta siitä huolimatta kokiessani että Lukko kärsii vääryyttä mielivaltaisen tuomarityöskentelyn johdosta, korotan kyllä ääneni mutta näin ei tapahdu välttämättä kertaakaan pelin aikana. Lisäksi tästä Jatkoaikaan kirjoittelusta on tullut jo pinttynyt tapa vuosien saatossa johon ei itse edes kiinnitä enää huomiota muuta kuin silloin kun Jatkoajan serveri huutaa hoosiannaa eikä päästä minua sisälle jakelemaan asiantuntemustani aiheeseen kuin aiheeseen.
 

Kojootti

Jäsen
Olen perusfani. Kannatan ja seuraan suosikkijoukkuettani todella paljon; siirrot jne. Ajantasalla koko ajan oman jengin puolesta. Muuten lätkästä, että jos telkkarista tulee muiden matsi, niin en ole katsomassa, vaikka olisi finaali. Jotenkin lätkä on sellainen laji, jota seuraan vaan yhden joukkueen tähden. Toki liigapörssit ja muut tälläiset antavat lisää pontta seurata liigaa. NHL:ää seuraan kanssa (teksti-tv), mutta siellä ei ole mitään suosikkiseuraa. Näin ollen en seuraa myöskään NHL:ää telkkarista, vaikka olisikin mahdollisuus. Voisin todeta jopa, että lätkä on ruma laji, mutta silti hauskaa viihdettä.

Kuitenkin lätkä on se kakkoslaji. Kohta näin on myös Suomessa.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Omistan fanipaidan mutta en kausaria. Kannustan myös selvänä mutta en laula mukana enkä huuda jatkuvasti vaan tilanteiden mukana. Olen joskus täysin pelti kiinni peleissä. Olen käynyt jopa Oulussa katsomassa peliä. Ei ole audia eikä tarraa mutta lippis hattuhyllyllä. Mikä helvetti minä nyt sitten olen?

Niin ja mikä on fani joka huutaa punainen paita päällään läpi ottelun ajaajajajaaaa! Homooo!!! Vittuuu!!!!! Näitäkin näkee länärillä toisinaan ja tuntuvat keskittyvän enemmän tuomarin haukkumiseen ja suun soittamiseen kannattamisen sijaan.
 

Kyylä

Jäsen
Niin ja mikä on fani joka huutaa punainen paita päällään läpi ottelun ajaajajajaaaa! Homooo!!! Vittuuu!!!!! Näitäkin näkee länärillä toisinaan ja tuntuvat keskittyvän enemmän tuomarin haukkumiseen ja suun soittamiseen kannattamisen sijaan.

Tämähän on klassinen esimerkki seko-fanista. Ja näitä riittää. Pahat kielet ovat kertoneet, että heitä löytyy enemmän tiettyjen joukkueiden kannattajaporukoista. Tämä on myös se porukka, joka "kannustamisen" lisäksi huutelee myös vastustajan kannattajille ja haastaa riitaa järkkärin kanssa.

Aiemmin jo mainittiinkin etä-fani. Itse olen tällainen joskus ollut. Siis asunut vieraalla kiekkopaikkakunnalla ja ollut toimiston ainoa Tappara kannattaja. Siinä sitten kuuntelet päänaukomista varsinkin niiden pelien jälkeen kun Tappara vieraili kaupungissa ja hävisi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Peruskannattajan puolelle varmasti menee meikäläinen jos pitää lokeroitua. Kausikortti on ollut vuosia tosin nyt ei ollut mutta missasin siitä huolimatta vain muutaman kotimatsin. Aito #21 pelipaita on ja ry:n jäsenmaksu maksetaan jo tavan mukaan. Tarroja ei ole autossa eikä muijalla TPS-stringejä...eikä kukaan kolmesta pojastani erityisemmin fanita kyseistä seuraa eli aika "kilttiä" touhu on loppujen viimeksi. Ja kyllä löytyy sitten vivahteita tuosta pappaosastostakin...vaikka ikuinen poika olen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Perusjannu tälläkin. Fanipaita on aikaa Tappara ja Domino, eikä se ole ollut vuosiin päällä. Kuitenkin peleissä pyrin käymään aina kun mahdollista ja jos en matsiin pääse, seuraan sitä radiosta/tekstitv:stä. Katsomossa yleensä hiljainen, vääryyksiä kokeneena joskus kovaääninen. Omia kriittisesti arvosteleva, jopa haukkuva, olen.

Aika sekava fani kai toisaalta olen, harvoin peleistäkään maksan (jonkin sortin business-fani). Iän lisääntyessä alan sitten varmaan lähestyä tuota pappafaniutta.

Silti aina omien takana niin tappion kuin voitonkin jälkeen.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Noista jos pitää valita, niin kyllähän se tuohon tosi-faniin osuu. En tosin pidä tuosta sanasta, mutta kuvaus osuu varsin hyvin. Suurella tunteella mennään. Tässä lokerossa haluaisin myös pysyä mahdollisimman pitkään, mutta voi hyvin olla että kun ikää tulee lisää niin fanaattisuus vähenee.
 

Aatu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kisakenttä Oy
Nyt on Kyylältä kyllä jäänyt faniuden korkein muoto pois. Tosi-fanin jälkeenhän tulee tietysti ääriliike. Kyseessähän on liike, jota tavataan etenkin oikeinkannattamisen yhteydessä ja oikeinhan ei voi kannattaa missään muualla Suomessa kuin Lahdessa, kuten yllä jo asia mainittiinkin hyvinkin selväsanaisesti.

Itsellä suosikin kannattaminen menee etä-faniuden piiriin.

Mutta juu, jatkakaa.
 

Deanwick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylä, Seattle ja kansainvälinen kiekko
Varmaan napsahtaa tuonne perusfanin lokeroon, joskaan kausariin ja autoon ei rahaa ole, mutta fanipaita löytyy muutaman vuoden takaa. Enemmänkin tosifanitan lajia nimeltä jääkiekko, sillä vaikka JYP on se suurin ja mahtavin, tykkään talvisin maakunnissa vieraillessani piipahtaa myös paikallisia divarikiekkomittelöitä seuraamassa ja jääkiekkokulttuuria nuuskimassa. Samaten kanavasurffailu pysähtyy välittömästi jos joltain kanavalta tulee lätkää.

Aivan epäilemättä 10-20 vuoden päästä olen jo siirtynyt pappafaniksi. Sitä odotellessa :)
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä oon kyllä nykyisin niin selkeä Perusfani kuin olla ja voi. Nuorempana vielä jaksoi enemmän huutaakin, nykyisin se tulee vaan pleijareissa ja satunnaisissa vieraspeleissä (alkoholin avustuksella). Audia ei tosin ole, kun Helsingin keskustassa asuvana autoa ei tarvitse yhtään mihinkään.

Jos Blues voittaa mestaruuden, tatuoin seuralogon ja vuosiluvun ihooni. Se tuli vannottua jo kymmenen vuotta sitten eikä sitä ole mitään syytä edelleenkän muuksi muuttaa. Mutta tuon määritelmän "tosifaniksi" en silti itseäni laske.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Jokainen tuntee ainakin anti-fanin. Henkilö (mies tai nainen) joka kyllä kannattaa joukkuetta, muttei koskaan käy peleissä. Hänellä ei ole fanitarraa autossa tai oman joukkueen kauluspaitaa. Hän ei tunne juurikaan joukkueen pelaajia eikä ole tietoinen joukkueen tarkasta sijoituksesta. Kun joukkue voittaa (sikäli kun hän sen tietää) hän kertoo mielellään kuinka voitimme ja kun joukkue häviää on se heidän häviönsä. Kiekosta hänen kanssaan ei kannata keskustella, koska hän ei itseasiassa tiedä koko pelistä mitään.

Kait mä sitten oon anti-fani, kun ei ole mitään fani-tuotteita, en tunne pelaajia ja peleissä käyn tosi harvoin. Mutta kyllä se on meidän joukkue, joka häviää tai voittaa ja tiedän kyllä tarkkan sijoituksen sarjataulukossa ja aika hyvin tiedän statsit sekä seuraan joka pelin jollain tavalla.
 

Jindebyne

Jäsen
Olen siellä perus-fanin ja anti-fanin välimaastossa.

Otteluissa ei tule muiden kiireiden takia kovinkaan säännöllisesti käymään, runkosarjassa lähden parin ystävän kanssa katsomaan mielenkiintoisimmat ottelut. Karkeasti sanottuna n.15kpl kotipelejä tulee nähtyä kaudessa ja siihen lisäksi pari kappaletta vieraspelejä pk-seudulla. Minulle ottelu on hyvin sosiaalinen tapahtuma, on mukava mennä ystävien kanssa varsinkin paikallisotteluita seuraamaan, kun silloin messiin saa kummankin joukkueen kannattajaa, en kuitenkaan ole itse somistautunut suosikkijoukkueeni rekvisiittaan, mutta vierustovereilta ottelun jälkeen kysyttäessä he tietäisivät kumman puolella olen ollut. Siinä sivussa sitten erätauolla parit bisset, ellei ole omalla autolla liikenteessä. Omaa autoa koristaa pieni HIFK:n logo takaikkunassa.

Joukkueen uutisia seuraan tarkkaan eri medioista ja olen tietoinen aina uusista huhuista, signauksista, sarjatilanteista, seuraavasta vastustajasta jne jne.

Sitten anti-fani puolelle menee rankimmin, että varsinkin HIFK-kannattajana tutuksi tullut ilmiö on tämä nykyään trendikkäänä sanana käytetty "boikotti". En siis mene hallille, jos joukkueen peli on täyttä kuraa. Tämä ei ole yhteydessä viimeisen ottelun lopputulokseen, vaan joukkueen yleisilmeeseen jonka olen nähnyt viimeisten katsomieni pelien aikana. Jos haluan hellyttävän illan, vuokraan vaikka halinallet dvd:n. Jääkiekko-ottelusta minulla on tietynlainen mielikuva, jonka haluan toteutuvan, jos tuotteesta maksan. Olen siis pahimmanlaatuinen boikotoija, joka sietäisi mennä kastronoitavaksi vihollisen halliin.

Kausikorttia en ole koskaan omistanut, eikä se tule ajankohtaiseksikaan, ellei joskus eläkepäivinä tule tekemisenpuutetta. Nykyisessä tilanteessa se ei olisi milläänlailla hyödyllistä, koska en edes pääsisi joka kerta hallille. No tietystihän nyt kausari pitäisi olla, koska sillä tavalla tukisin suosikkijoukkuettani parhain tavoin.

Asian voisi summata sanomalla, että jääkiekko ja oma suosikkini on tärkeä osa elämääni mitä ilman en halua elää, mutta ei se minulle ole mikään elämää suurempi juttu. En ole mitenkään fanaattinen ihminen jääkiekon suhteen. En tiedä mitään sisäpiirijuttuja joukkueesta, mutta iloitsen ja manailen suosikkini edesottamukset ylä- ja alamäessä. Jääkiekko on minulle oiva tapa irtautua arjesta ystävieni kanssa, mutta kuitenkin tunteikkaampaa kun jossain elokuvissa käynti.
 

Royal-E

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa, JJK, HJK +/- HPK
Hauskat vertaukset erityylisiin kannattajiin --> Luokittelisin itseni tuohon perusfaniksi; Löytyy Audi ja tarrakin ikkunasta =)
 

Yoswald

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perusfaniksi minäkin itseni luokittelisin. Matseissa käyn niin usein kuin rahat ja aika antaa myöten. Tosin toisaalta esimerkiksi tuo rahamäärä jakautuu musiikkiharrastuksen kanssa melko tasoihin, joten Jokerit ei ole mikään selkeä elämän ykkösharrastus.

Toisaalta voisin ajatella olevani "Jääkiekkofani." Vaikka koko lätkän seuraaminen lähti Jokereista(ja maajoukkueesta), niin olen ollut todella kiinnostunut myös muista joukkueista ja pelaajista. NHL:ää olen seurannut puolivaloilla koko elämäni, mutta SM-liigaa taas erittäin tarkasti.
 
Aikalailla näyttäisin bisnes/peruskannattaja olevan. Käyn useimmiten peleissä firman korteilla, ja silloinhan toki myös Kirvesklubilla pitää käydä. Joskus sitten ihan itse tulee liput ostettua. Fanipaitaa tms ei ole, Audi kylläkin.
Peleissä elän mukana, mutta en enää nykyisin huutele - nuorempana sitäkin tietty. Pääasiassa seuraan peliä ja keskustelen havainnoista ja tapahtumista mukana olevan kaverin kanssa. Väittäisin myös, ettei ihan puutaheinää tule jauhettua. Ja tokihan läpytellään silloin kun siihen aihetta on.
Tapparan kokoonpano on myös aina hallussa ja aika hyvin myös muiden joukkueiden, ainakin pääpiirteittäin. Muita liigoja ei enää tule niinkään seurattua.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos Blues voittaa mestaruuden, tatuoin seuralogon ja vuosiluvun ihooni. Se tuli vannottua jo kymmenen vuotta sitten eikä sitä ole mitään syytä edelleenkän muuksi muuttaa.

Tapparan edellisen mestaruuden jälkeen olen luvannut, että kun Tappara seuraavan kerran voittaa mestaruuden, pitää sitä juhlia. Mutta Tappara-tatuoinnin otan vasta, kun suosikkijoukkueeni karsii seuraavan kerran putoamiskarsinnoissa. Tosin eikös nykyään karsi kaikki, jotka eivät pudotuspeleihin päässeet?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös