Kuolemantapaus varuskunnassa

  • 28 619
  • 109

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tälläinen lista oli päivän lehdessä. Varusmiesten itsemurhat:

-94 7kpl
-95 6kpl
-96 4kpl
-97 1kpl
-98 3kpl
-99 4kpl
-00 1kpl
-01 5kpl
-02 2kpl
-03 1kpl
-04 2kpl
-05 0kpl
-06 2kpl
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Rafael kirjoitti:
Kuka muistaa tykkimies Murasen?

Löytyy veljen intin ryhmäkuvasta velipoika keskellä alikessuna. Sen patterin päällikkö oli itsellä vielä päällikkönä morttikaudella ja puheista ymmärsin, että kyseinen tapaus taitaa miestä vaivata loppuiän. Eikä sinänsä mikään ihme.
 

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rallar kirjoitti:
Murasen rynnäkkökivääri löytyy RUK:n tykistökasarmin varastolta puuplakaattiin kiinnitettynä..

Pitää paikkaansa. Kyseessä on ns. esimerkkitaulu RK:n osista. Hiljaiseksi veti aina kun sen aseen siinä näki.

Muistanko oikein jos muistelen että rynnäkkökiväärin Muranen sai varuskunnasta mukaansa päivystäjää uhkaamalla? Varmaan muistan.. Koska eiköhän etsinnät olisi tällaisen tilanteen jälkeen käynnistyneet vähän sähäkämmin.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Miksu00 kirjoitti:
Tälläinen lista oli päivän lehdessä. Varusmiesten itsemurhat:

Sitten vielä tilastot saapumiserien kokonaiskoosta ja tarkemmat tiedot vuoden yleisistä itsemurhamääristä, niin päästään jo vähän vertailemaan, tekevätkö nuoret armeijassa enemmän, vähemmän vai yhtä paljon itsemurhia kuin muut.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
juza kirjoitti:
Pitää paikkaansa. Kyseessä on ns. esimerkkitaulu RK:n osista. Hiljaiseksi veti aina kun sen aseen siinä näki.

Hiljaiseksi veti myös sinä päivänä kun tämä episodi tapahtui. Tämän viisihenkisen perheen poika oli samalla luokalla ja oli kertonut meille kuinka paskiainen oli käynyt naarmuttamassa heidän autojaan. Sinä päivänä hän ei tullut kouluun ja arvasimme heti kenen asuntoon oli ammuskeltu valopistoolilla ja rynkyllä. Ei ollut hänen pikkuveljen hengenlähtö kovin kaukana. Naapurilla ei ollut yhtä hyvä onni. Ei voi ymmärtää vieläkään.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
juza kirjoitti:
Muistanko oikein jos muistelen että rynnäkkökiväärin Muranen sai varuskunnasta mukaansa päivystäjää uhkaamalla? Varmaan muistan.. Koska eiköhän etsinnät olisi tällaisen tilanteen jälkeen käynnistyneet vähän sähäkämmin.

Jos en ihan väärin muista niin veli sanoi aikanaan, että Muranen oli itse apupässinä karatessaan ja siihen aikaan apupässeillä oli vielä asekaappien avaimet.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksu00 kirjoitti:
Tälläinen lista oli päivän lehdessä. Varusmiesten itsemurhat:

-94 7kpl
-95 6kpl
-96 4kpl
-97 1kpl
-98 3kpl
-99 4kpl
-00 1kpl
-01 5kpl
-02 2kpl
-03 1kpl
-04 2kpl
-05 0kpl
-06 2kpl

Aika jännä tilasto, noista ei tosiaan taida kovin moni päätyä lehtiin sitten. -01 olin itse ja ainoa mistä sillon kohuttiin oli tämä Vekaran sankari joka tosiaan selvisi, yhdestäkään itsemurhasta en kuullut.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
avatar kirjoitti:
Jos en ihan väärin muista niin veli sanoi aikanaan, että Muranen oli itse apupässinä karatessaan ja siihen aikaan apupässeillä oli vielä asekaappien avaimet.

Vielä parivuotta sitten oli ainakin Mikkelissä apupässillä ihan samanlaiset mahdollisuudet aseet saada, jos niin halusi. En muista oliko "aseputkaan" avainta, mutta telineisiin ainakin.. Päivystäjänpöydän laatikossa avainta pidettiin ja päivystäjän rynkky myös käyttövalmiina kaapissa kova piipussa. Joten ei tuo tosiaan mikään vaikea homma ole asetta matkaan ottaa..

Kuvernööri kirjoitti:
Aika jännä tilasto, noista ei tosiaan taida kovin moni päätyä lehtiin sitten. -01 olin itse ja ainoa mistä sillon kohuttiin oli tämä Vekaran sankari joka tosiaan selvisi, yhdestäkään itsemurhasta en kuullut.
Mikähän tuo luku on prosentteina kun vertaa kaikkiin asevelvollisuuden suorittaneisiin?!? Ei kovin montaa prosenttia, veikkaan ma.. Ja tuskinpa noista kovin monta on itse varuskunnissa tehtyjä, tai mistäpä sitä varmaksi tietää, mutta näin luulisin..
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Orman Mollis kirjoitti:
Vielä parivuotta sitten oli ainakin Mikkelissä apupässillä ihan samanlaiset mahdollisuudet aseet saada, jos niin halusi.
.
.
Päivystäjänpöydän laatikossa avainta pidettiin ja päivystäjän rynkky myös käyttövalmiina kaapissa kova piipussa. Joten ei tuo tosiaan mikään vaikea homma ole asetta matkaan ottaa..

Juu niin oli, kun olin lämärikoulussa Karkialammella vuonna 2000, mutta Haminassa ei ollut. Haminassa päivystäjän "aseena" oli vain pamppu. Veikkaisin, että moiset käytäntöerot juontuvat kyseisen tapauksen tiimoilta?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Orman Mollis kirjoitti:
Vielä parivuotta sitten oli ainakin Mikkelissä apupässillä ihan samanlaiset mahdollisuudet aseet saada, jos niin halusi. En muista oliko "aseputkaan" avainta, mutta telineisiin ainakin.. Päivystäjänpöydän laatikossa avainta pidettiin ja päivystäjän rynkky myös käyttövalmiina kaapissa kova piipussa. Joten ei tuo tosiaan mikään vaikea homma ole asetta matkaan ottaa..

Tuosta käyttövalmiista rynkystä olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan jotain lisätietoa, koska oman inttini aikana 00/01 useampaan otteeseen skapparit mainitsivat siitä, että juuri Murasen jälkeen touhu muuttui huomattavasti tarkempaan suuntaan ja ainoat kovat panokset koko varuskunnassa olivat Pataljoonaupseerilla ja yksi sinetöity pistoolin lipas spollien kopissa.

Näin siis Vekaralla ja kovin on vaikea uskoa tuollaisen ladatun aseen olemassaoloon muuallakaan, koska RUK:in tuvassa asiasta joskus keskusteltiin ja tuvassa oli edustusta 7:stä varuskunnasta. Eli ellet nyt ole itse tarkistanut, että panos tosiaankin on ollut pesässä/lippaassa, näkisin että kyse on vain yhdestä tornihuhusta muitten joukossa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
varjo kirjoitti:
Eli ellet nyt ole itse tarkistanut, että panos tosiaankin on ollut pesässä/lippaassa, näkisin että kyse on vain yhdestä tornihuhusta muitten joukossa.

Kommentti ei ollut suoranaisesti minulle, mutta itseasiassa en osaa kovista sanoa mitään, mutta päivystäjän rynkky pisti heti silmään aikanaan Mikkeliin mentäessä kun meillä moista ei ollut. Joku hämärä muistikuva olisi jostain räkäpäälaatikosta, mutta voin muistaa väärinkin. Jokatapauksessa pyssy oli ainakin siellä saatavilla, mutta varmaankin panokset olisi pitänyt sitten pölliä jostain muualta. Sitä en tiedä, että mitä kautta Muranen oli kudit hommannut, vai oliko vielä silloin päivystäjällä (ja apupässillä) sitten vielä laatikollinen kovia jemmassa?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
avatar kirjoitti:
Juu niin oli, kun olin lämärikoulussa Karkialammella vuonna 2000, mutta Haminassa ei ollut. Haminassa päivystäjän "aseena" oli vain pamppu. Veikkaisin, että moiset käytäntöerot juontuvat kyseisen tapauksen tiimoilta?
Todennäköisesti näin on, myös Mikkelissä pamppu kuului aseistukseen, kuten myös päivystäjän rynnäkkökivääri lukitussa kaapissa päivystäjänpöydän vieressä.

varjo kirjoitti:
Näin siis Vekaralla ja kovin on vaikea uskoa tuollaisen ladatun aseen olemassaoloon muuallakaan, koska RUK:in tuvassa asiasta joskus keskusteltiin ja tuvassa oli edustusta 7:stä varuskunnasta. Eli ellet nyt ole itse tarkistanut, että panos tosiaankin on ollut pesässä/lippaassa, näkisin että kyse on vain yhdestä tornihuhusta muitten joukossa.

En sano olevani 100%:n varma, mutta uskaltaisin silti sanoa että kyseisessä kaapissa myös kovia oli.. Jos joku muu tässä muutaman vuoden sisällä Karkialammella TiedK:sa ollut muistaa tarkemmin, niin voisi tarkentaa asiaa. Toki kyseessä saattaa myös tornihuhu olla, mutta silti minulla vahva usko on että ase ei pelkästään koristeena/pelotteena kaapissa ollut, eli siellä myös tarpeen tullen oli kudit valmiina...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Costa Del Hyrylässä ei ainakaan -95 ollut yhdelläkään varusmiehellä pääsyä rynkkyihin, kaikki olivat lukkojen takana ja avain päivystävällä upseerilla.
 

Arttu#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
#3 kirjoitti:
Itse olin Uudenmaan Prikaatissa 90-91. Aseet oli telineissä käytävillä lukossa alapäästä. Päivystäjällä oli palvelusaikana avain mutta se luovutettiin skapareille illalla jotka laittoivat sen lukkojen taakse yöksi/viikonlopuksi. Niin ja aseet putsattiin meillä myös kootusti ja kun kaikki aseet oli putsattu ja telineissä telineet lukittiin.
Nykyään samaa käytäntöä toteutetaan, nykyään käy myös vahtipäällikkö tarkistamassa että kaikki aseet ovat komppaniassa lukittuna telineisiiin, yleensä. Sittenhän löytyi näitä tapauksia jossa avain sattui jäämään päivystäjän pöydälle joka nyt johtui enimmäkseen skappareiden huolimattomuudesta. Nyt sitten varmaan kiristetään tätä toimintaa, ehkä.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuvernööri kirjoitti:
Aika jännä tilasto, noista ei tosiaan taida kovin moni päätyä lehtiin sitten. -01 olin itse ja ainoa mistä sillon kohuttiin oli tämä Vekaran sankari joka tosiaan selvisi, yhdestäkään itsemurhasta en kuullut.
Samaa itsekkin ihmettelen, kun noita nyt on näköjään jonkun vertaa sattunut, niin miksei noista muista tapauksista ole näin laajasti uutisoitu/keskusteltu? Itse en ainakaan muista ennen lukeneeni lehdistä varusmiesten itsemurhista viime vuosina.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Daespoo kirjoitti:
Costa Del Hyrylässä ei ainakaan -95 ollut yhdelläkään varusmiehellä pääsyä rynkkyihin, kaikki olivat lukkojen takana ja avain päivystävällä upseerilla.

II/03 Niinisalossa (kuten mainittu) ja siellä oli sekä asekaappi että lukittavat asetelineet. Kaappiin aseet vietiin vain lomille lähdettäessä, muuten niitä säilytettiin asetelineissä, joihin avaimet oli päivystäjällä tai apupässillä.
 

spade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Orman Mollis kirjoitti:
Todennäköisesti näin on, myös Mikkelissä pamppu kuului aseistukseen, kuten myös päivystäjän rynnäkkökivääri lukitussa kaapissa päivystäjänpöydän vieressä.



En sano olevani 100%:n varma, mutta uskaltaisin silti sanoa että kyseisessä kaapissa myös kovia oli.. Jos joku muu tässä muutaman vuoden sisällä Karkialammella TiedK:sa ollut muistaa tarkemmin, niin voisi tarkentaa asiaa. Toki kyseessä saattaa myös tornihuhu olla, mutta silti minulla vahva usko on että ase ei pelkästään koristeena/pelotteena kaapissa ollut, eli siellä myös tarpeen tullen oli kudit valmiina...

Itselläni on hieman samanlainen muistikuva tuolta Jääkärikomppanian puolelta, Mikkelistä edelleen. Siinä kaapissa oli rynkky + sellainen pieni boksi patruunoita, mutta lipas ei ollut kuitenkaan valmiiksi täytetty.

Edit. Vuosiluku unohtui. Tämä siis vuodelta 2002.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meillä oli Slörtissä 93- II aseet lukkojen takana aina kun niitä ei tarvittu, poislukien leirit. Skapparien valvonnassa niitä käytettiin kassuilla ja valvonnassa avustivat kokelaat ja alikessut. Kovia ammuttiin vain ampumaradalla ja melko vaikeata olisi ollut ammuksia yrittää varastaa. Tosin räkäpäitä olisi ollut helppo varastaa, mutta saisiko niillä henkeä pois.
 
mission16W kirjoitti:
Sitten vielä tilastot saapumiserien kokonaiskoosta ja tarkemmat tiedot vuoden yleisistä itsemurhamääristä, niin päästään jo vähän vertailemaan, tekevätkö nuoret armeijassa enemmän, vähemmän vai yhtä paljon itsemurhia kuin muut.

Juu ja sitten vielä tilastot sivareiden, homojen, maahanmuuttajien, kommunistien, porvareiden, maanviljelijöiden ja muiden sairaiden itsareista niin päästäisiin oikein kunnolla vertailemaan, kuinka paljon ne varusmiehat niitä itsareita tekevätkään.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Stolk-2 kirjoitti:
Tosin räkäpäitä olisi ollut helppo varastaa, mutta saisiko niillä henkeä pois.
Tämä minuakin kiinnostaisi. Minkälaista tuhoa räkäpäillä voisi saada aikaan? Miten muuten yleensäkin räkäpäät toimivat? Räkäpäillä ammuttaessahan aseissa on sysäyksenvahvistimet. Eikö niin olekin, että räkäpää hajoaa osuessaan sysäyksenvahvistimeen? Mitä muuten kävisi, jos ampuisi kovilla rynkyllä, jossa on sysäri kiinni?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Lawless kirjoitti:
Eikö niin olekin, että räkäpää hajoaa osuessaan sysäyksenvahvistimeen?

Se hajoaa muutenkin vaikkei olisi sysäriä, mutta toki jos vetäiset räkäpäällä ohimoon rynkyllä niin kyllä kait se jonkinlaista jälkeä saisi aikaiseksi.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Assa Ulter kirjoitti:
Juu ja sitten vielä tilastot sivareiden, homojen, maahanmuuttajien, kommunistien, porvareiden, maanviljelijöiden ja muiden sairaiden itsareista niin päästäisiin oikein kunnolla vertailemaan, kuinka paljon ne varusmiehat niitä itsareita tekevätkään.

Jos halutaan oikein anaaliseksi mennä niin toki. Mutta IMO tuollainen tilasto yksistään ei kerro vielä paljon mitään, mikäli ei ole tietoa siitä, paljonko muut samaan ikäryhmään kuuluvat tekivät itsemurhia. Ts. ei ole välttämättä perusteltua väittää, että intti viisinkertaisti nuorten itsemurhat edellisvuoteen verrattuna mikäli teinit yleensäkin kiskoivat kyseisenä vuonna itseään jojoon selkeästi normaalia enemmän.
 

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lawless kirjoitti:
Mitä muuten kävisi, jos ampuisi kovilla rynkyllä, jossa on sysäri kiinni?

Niin kummallista kuin se onkin, olen nähnyt pari sysäriä joissa on siisti reikä keskellä. Eli kyllä se läpi hulahtaa. Mitään "banaaninkuori" ilmiötä rynkyllä ei ole tapahtunut, siten että se tulisi silmille.
 

Arttu#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lawless kirjoitti:
Mitä muuten kävisi, jos ampuisi kovilla rynkyllä, jossa on sysäri kiinni?
Tässähän oli taannoin juttua tapauksesta jossa räkäpäiden väliin oli eksynyt kova panos. Kova panos oli läpäissyt sysärin ja osunut kait jotakin jääkäriä jalkaan tai jotain?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös