Kun Pandoran lipas avautuu – keskustelua ja pohdintaa KHL-pelaajien mahdollisesta siirtymisestä Liigaan

  • 162 670
  • 1 248
Suosikkijoukkue
Lukko, Rönnin ihan saatana paska pumppu
Tämä keskusteluhan pitää käydä pelaajan ja palkkaavan seuran välillä. Seuran moraali, on se mikä näissä tapauksissa mitataan. Tämän jälkeen, jos seura pelaajan palkkaa, voi kannattaja miettiä onko seuran moraali sellainen minkä takana voi seistä.
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Sodan alkamisen jälkeen sopparin tehneitä pelaajia ei kiitos. Luultavasti postittaisin kausikortin takaisin toimistolle.

Harmaalla alueella olevat pelaajat ovat syyttömiä kunnes saaneet mahdollisuuden selvittää oma kantansa. Luotan että myös seurajohto vaatisi sen selvityksen ennen sopimuksen tekoa. Mikäli selvitystä ei ole tai selvitys ei ole hyväksyttävä niin lopputulos on sama kuin edellisessä mainittu. Luultavasti myös kyseinen ukko savustetaan fanien puolesta ulos.

Mielestäni kuitenkin nuo pelaajat ansaitsevat kertoa kantansa. Kuitenkin pelaajat kuten Lehtonen on hyväksytty takaisin maajoukkueseen vaikka priorisoivat tienestit moraalin edelle. Muistetaan myös että KHL on huippujoukkueitaan lukuunottamatta täynnä tuppujoukkueita jotka pysyvät rahoituksella hengissä. Sieltä on useammastakin podcastista kerrottu kun siellä (ennen sotaa) pelanneet Pohjois-Amerikkalaiset kertovat kuinka paljon myöhässä esim. Palkat saattavat olla pienempien joukkueiden pelaajilla. Rahatilanne on varmasti entistä surkeampi nykyään. Siinä voi olla aika surkea tilanne jollain pelaajilla kun saattaa olla palkkoja rästissä + sopimussakko jos haluat lähteä.

Toki en lähde noita pelaajia puolustamaan mitenkään. Kunhan mainitsin että idässä tapahtuu kaikenlaista niin ehkä kuuntelisin selvityksen ennen lynkkausta noiden pelaajien osalta.
 
Viimeksi muokattu:

Nilkkarallia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jonkin verran yleisesti sopimisesta ymmärtävänä en yhtään ihmettelisi, mikäli nämä kesken sopimuskautensa pois päässeet olisivat allekirjoittaneet vaitiolosopimuksen, joka kieltää heitä avaamasta yksityiskohtia. Lopultahan jääkiekko on aika puhtaasti bisnestä.

Tietysti takana voi myös puhtaasti olla pelko omasta, sekä perheensä turvallisuudesta. Vaikutusvaltaisen oligarkin julkinen "lokaaminen" on teko, joka vaatii huomattavasti isompia kiveksiä kuin kiekon blokkaaminen.

Nämä mielestäni puoltaisi sitä, miksei asioista ole toistaiseksi julkisuudessa keskusteltu.
 

VeeJiiJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Sharks, Avalanche
Mestiksessä on jo portit avattu, kun viime kaudella Barysissa pelannut Dias Guseinov siirtyy Rovaniemelle. Saa nähdä, missä vaiheessa näitä Liigan puolelle tulee. Toivon mukaan ei ainakaan tällä kaudella.
Nämä kazakit ovat myös omalla tavallaan harmaalla alueella. He eivät ole sodan osapuoli ja maa saa osallistua myös MM-kisoihin, mutta he tekevät kuitenkin tiivistä yhteistyötä Venäjän kiekkoliiton kanssa, maalla on kaksi joukkuetta Venäjän sarjoissa ja maan talous on riippuvainen Venäjästä. Maan jääkiekko on pitkälti riippuvainen Venäjästä, mutta ilman pelaajien syytä. Mielestäni paine pitäisi silti kohdistaa Kazakstanin liittoon.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Aika monelta vaan unohtuu fakta, että sotatoimet Ukrainassa ovat alkaneet jo vuonna 2014. Eli sen jälkee sopimuksen tehneet pelaajat pitäisi olla boikotissa. Ei sitä puhtaaksi saa pestyä mitenkään.

Itse olen sitä mieltä, että pelatkoon. Urheilu edellä sanon minä ja niin pitkään, kun pelaaja on sodan tuomitseva, niin tervetuloa. Ei tee mulle kesää eikä talvea, jos siellä pelaa. Tästäkin maasta vain valuu Venäjälle rahaa. Uskoisin aika monen tälläkin palstalla olevan tankkaavan silmät ummessa halvinta polttonestettä tankkiin vaikka olisikin sieltä kuuluisasta Teboilin tankista hankittu.

Moralisointi on niin helvetin helppoa, kun itse ei ole minkäälaisena osapuolena asiassa. En minä ainakaan tuomitse ensimmäistäkään pelaajaa joka siellä pelaa, kunhan tekee kuitenkin julkisuudessa kaiken sodan lopettamiseksi. Siinä menee mulla kunnioituksen raja.

Ps. Taloudellista riippumattomuuttaan ne pelaajat siellä ovat rakentamassa.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Aika monelta vaan unohtuu fakta, että sotatoimet Ukrainassa ovat alkaneet jo vuonna 2014. Eli sen jälkee sopimuksen tehneet pelaajat pitäisi olla boikotissa. Ei sitä puhtaaksi saa pestyä mitenkään.

Itse olen sitä mieltä, että pelatkoon. Urheilu edellä sanon minä ja niin pitkään, kun pelaaja on sodan tuomitseva, niin tervetuloa. Ei tee mulle kesää eikä talvea, jos siellä pelaa. Tästäkin maasta vain valuu Venäjälle rahaa. Uskoisin aika monen tälläkin palstalla olevan tankkaavan silmät ummessa halvinta polttonestettä tankkiin vaikka olisikin sieltä kuuluisasta Teboilin tankista hankittu.

Moralisointi on niin helvetin helppoa, kun itse ei ole minkäälaisena osapuolena asiassa. En minä ainakaan tuomitse ensimmäistäkään pelaajaa joka siellä pelaa, kunhan tekee kuitenkin julkisuudessa kaiken sodan lopettamiseksi. Siinä menee mulla kunnioituksen raja.

Ps. Taloudellista riippumattomuuttaan ne pelaajat siellä ovat rakentamassa.

Ovatko nämä syksyn 2022 jälkeen Venäjällä pelaavat siis useimmiten julkisesti sodan tuominneet? Käsittääkseni esimerkiksi Teemu Pulkkiselta ei tällaista lausuntoa löydy.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Ovatko nämä syksyn 2022 jälkeen Venäjällä pelaavat siis useimmiten julkisesti sodan tuominneet? Käsittääkseni esimerkiksi Teemu Pulkkiselta ei tällaista lausuntoa löydy.
Niistä en osaa sanoa yhtään mitään. Pulkkiselta sitä kait joskus kysyttiin, voin olla hyvinki väärässä, ja jotenkin kysymyksen väisteli. Heikko on muistikuva asiasta. Mutta mitä sitten?
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Niistä en osaa sanoa yhtään mitään. Pulkkiselta sitä kait joskus kysyttiin, voin olla hyvinki väärässä, ja jotenkin kysymyksen väisteli. Heikko on muistikuva asiasta. Mutta mitä sitten?

Et siis kelpuuttaisi niitä, jotka eivät ole sotaa tuominneet Venäjällä pelatessaan? Vai riittääkö sinulle, että siinä vaiheessa kun on sopimuksen tehnyt liigaseuraan, niin annetaan julkisuuteen pari paheksuvaa sanaa Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta ja yrityksestä miehittää koko Ukraina?
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Et siis kelpuuttaisi niitä, jotka eivät ole sotaa tuominneet Venäjällä pelatessaan? Vai riittääkö sinulle, että siinä vaiheessa kun on sopimuksen tehnyt liigaseuraan, niin annetaan julkisuuteen pari paheksuvaa sanaa Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta ja yrityksestä miehittää koko Ukraina?
Kyllähän sitä pitäisi kysyä vaikkkapa tänään ja vastaus pitäisi pudota kuin apteekin hyllyltä ilman miettimisiä. Siitä vain mediajätit kyselemään pelaajilta. Helpointa se tietysti olisi, kun se vastaus asiaan olisi ennen sopimuksen tekoa.

Mutta paha on tietää kenenkään mielipidettä asiaan, jos sitä ei ole kysytty. Eikä se ainakaan ole meikäläisen vika, ettei pelaajilta tällaista asiaa ole selvitetty. Jos tuomitsee, niin tänne vain. Sama se koska näin sen sitten tekee. Mielellään se mielipide olisi jo mut pelaajalta selvillä. Muuten sitä on helppo puhua muunneltua totuutta.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Darts, LA Rams, AD99
Otanta on lyhyt, mutta olen huomaavinani ketjusta että turkoosit lasit päällä maailma katsovat suhtautuvat suht suopeasti asiaan - onko Lahteen siis tulossa pelaaja KHL:stä?

Ei. Jordan on pyörinyt huhuissa mutta hän pelasi Sveistissä.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ainakaan omalla kohdallani Pelicans suosikkijoukkueena ei vaikuta tähän mielipiteeseen yhtään. Heti kun Jordanin nimi tuli esiin tällä palstalla ja ei tiedetty mihin on suuntaamassa, täällä alkoi hirveä meteli KHL-taustan takia. Kaikki halusivat osoittaa, miten hyvä moraali heillä on tuomitsemalla kaikki KHL:ssä pelanneet. Ihmettelin tätä heti, sillä päällisin puolin Jordanin taustat ovat kunnossa: pääsi pois KHL:stä kesken sopimuksen hienolla syyllä. Valittiin Tšekin maajoukkueeseen. Tuollakin on ymmärretty, ettei ole oikeudenmukaista tuomita samalla tavalla eri tilanteissa olevia.

Jos tulee Pelicansiin, niin täysin ok. Jos menee Kärppiin, niin harmittaa menettää noin kova kaveri. Näillä tiedoilla ei ole mitään ongelmaa toivottaa kaveria tervetulleeksi liigaan. Jos uutta ilmenee, varaan oikeuden muuttaa mielipidettäni. Mutta kyllä nämä tuomitsemiset pitää hieman oikeudenmukaisemmin perustella kuin "KHL - en katso yhtään peliä".
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Näillä tiedoilla ei ole mitään ongelmaa toivottaa kaveria tervetulleeksi liigaan. Jos uutta ilmenee, varaan oikeuden muuttaa mielipidettäni. Mutta kyllä nämä tuomitsemiset pitää hieman oikeudenmukaisemmin perustella kuin "KHL - en katso yhtään peliä".

Agree to disagree. Minun näkökantani on päinvastainen - jotain perusteltua pitäisi ilmetä, että muuttaisin näkökantani, ei toisinpäin. KHL on Putinin liiga, ja toimii Putinin propagandana. Jos siellä vielä viime kaudella halusi pelata, en suhtaudu siihen kevyesti. Niin brutaalia on Venäjän ja Putinin toiminta, että oma moraali vain toimii niin.

Ja mitä tulee tuohon ”toisten ”paremmasta moraalista” ja muusta ovat sitä samaa, mitä vuosikaudet sai lukea KHL-Jokerit -osiossa kun yritti selittää miksi Jokereiden pelaaminen Venäjällä on kyseenalaista, jo ennen helmikuuta 2022.

Minä toimin oman moraalisen komppasini mukaan, ja minulle se osoittaa näin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Veri

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Agree to disagree. Minun näkökantani on päinvastainen - jotain perusteltua pitäisi ilmetä, että muuttaisin näkökantani, ei toisinpäin. KHL on Putinin liiga, ja toimii Putinin propagandana. Jos siellä vielä viime kaudella halusi pelata, en suhtaudu siihen kevyesti. Niin brutaalia on Venäjän ja Putinin toiminta, että oma moraali vain toimii niin.

Ja mitä tulee tuohon ”toisten ”paremmasta moraalista” ja muusta ovat sitä samaa, mitä vuosikaudet sai lukea KHL-Jokerit -osiossa kun yritti selittää miksi Jokereiden pelaaminen Venäjällä on kyseenalaista, jo ennen helmikuuta 2022.

Minä toimin oman moraalisen komppasini mukaan, ja minulle se osoittaa näin.
Ymmärtäisin tämän, mikäli sopimus olisi tehty hyökkäyssodan alkamisen jälkeen. Nyt tuntuu vain yleistämiseltä ja juuri siltä oman hienon moraalin osoittamiselta.

Joskus on sanottu, että syytön kunnes toisin todistetaan. Miksei nyt?
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Ymmärtäisin tämän, mikäli sopimus olisi tehty hyökkäyssodan alkamisen jälkeen. Nyt tuntuu vain yleistämiseltä ja juuri siltä oman hienon moraalin osoittamiselta.

Joskus on sanottu, että syytön kunnes toisin todistetaan. Miksei nyt?
Vaikea käydä keskustelua, jos omasta mielipiteestäsi eroava näkemys leimataan joksikin oman egon buustaukseksi.

Ylivoimainen enemmistö, lähes jokainen pelaaja jätti KHL:n taakseen kauden -22 jälkeen, suuri osa jopa kesken kauden. Koen valkeaksi ajatella, että nämä 20 olisivat jotenkin enemmän kahlittuja olleet. Ainakin niissä määrin, että ihan purematta en asiaa osta.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vaikea käydä keskustelua, jos omasta mielipiteestäsi eroava näkemys leimataan joksikin oman egon buustaukseksi.

Ylivoimainen enemmistö, lähes jokainen pelaaja jätti KHL:n taakseen kauden -22 jälkeen, suuri osa jopa kesken kauden. Koen valkeaksi ajatella, että nämä 20 olisivat jotenkin enemmän kahlittuja olleet. Ainakin niissä määrin, että ihan purematta en asiaa osta.
KHL:stä kuului jo tuolloin viesti, ettei kaikilla seuroilla ja pelaajilla tuo ollut noin yksinkertaista. Minua sylettää tässä juuri asioiden tekeminen mustavalkoiseksi: Jos lähdit, olet ok. Muuten hyväksyt Putinin propagandan.

Mm. Jordan lähti kesken sopimuksen monen mielestä täysin tekaistulla syyllä. Hänet on hyväksytty sekä Sveitsiin että Tšekin maajoukkueeseen. Tšekki on mm. kertonut hyllyttävänsä KHL-pelaajat. Olisiko tässä mahdollista nähdä muitakin värejä tai ainakin odottaa? Minun oikeustajuni vaatii sitä ainakin.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
KHL:stä kuului jo tuolloin viesti, ettei kaikilla seuroilla ja pelaajilla tuo ollut noin yksinkertaista. Minua sylettää tässä juuri asioiden tekeminen mustavalkoiseksi: Jos lähdit, olet ok. Muuten hyväksyt Putinin propagandan.

Mm. Jordan lähti kesken sopimuksen monen mielestä täysin tekaistulla syyllä. Hänet on hyväksytty sekä Sveitsiin että Tšekin maajoukkueeseen. Tšekki on mm. kertonut hyllyttävänsä KHL-pelaajat. Olisiko tässä mahdollista nähdä muitakin värejä tai ainakin odottaa? Minun oikeustajuni vaatii sitä ainakin.

Värien näkeminen on mahdollista, kunhan niitä värejä on ja tuodaan esille.

Meidän näkemyseromme syntyi siitä, että onko KHL:ssä jatkamiseen ollut moraalisesti perusteltu syy oletusarvo. Mielestäni ei ole, vaan tilanne pitää pystyä avaamaan.

Kyllä varmasti jokainen Venäjältä vielä tänä päivänä rahaa saava pystyy ainakin itselleen perustelemaan miksi juuri hänen tilanne on poikkeus.

Mutta katsomme asiaa eri näkökulmista ja niin olkoon.
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Vaikea käydä keskustelua, jos omasta mielipiteestäsi eroava näkemys leimataan joksikin oman egon buustaukseksi.

Ylivoimainen enemmistö, lähes jokainen pelaaja jätti KHL:n taakseen kauden -22 jälkeen, suuri osa jopa kesken kauden. Koen valkeaksi ajatella, että nämä 20 olisivat jotenkin enemmän kahlittuja olleet. Ainakin niissä määrin, että ihan purematta en asiaa osta.

Olen @Beukeboom -palstaveljen kanssa samoilla linjoilla, että ihan helpolla en antaisi vapaudu vankilasta -korttia viime kaudella sipulimakkara-liigassa pelanneille. Ja ymmärrän tuon skeptisyyden perusteluista miksi viime kaudelle olisi ollut "pakko" palata.

Nykyhuhujen mukaan oma suosikkijoukkueeni on lähimpänä tällaisen harmaalla alueella liikkuvan hankinnan tekemisessä, joten muilta osin jäävään itseni keskustelusta. Huhutu Jordanin kohdalla en kuitenkaan ihan tyytyväinen olisi ja odottaisin aika hyvää meriselitystä hankinnalle.

Jos kyseessä olisi esimerkiksi Sulak tai Randulic tai joku muu aivokääpiö, joka on vielä kaudella 2023-2024 osallistumassa itänaapurin imagopesuun, niin näille voin sanoa ikuisen porttikiellon olevan ihan oikein.

Tässä siis omat moraalin maalitolpat tähän aiheeseen.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Siinä vaiheessa kun seuralta tulee ukaasi että voit pelata joko täällä sopimuksesi loppuun tai sitten olet jopa vuosia pelaamatta kun paperit jää jumiin Venäjälle niin se päätös lähteä liigasta ei ole niin helppo. Pidempi tauko peleistä tarkottaisi todennäköisesti uran loppumista ja kun se perhekin pitäisi elättää. En tiedä minkälainen tilanne siellä on ollut tarkalleen mutta uskon täysin että kyseessä on ollut vastaavanlainen pakkorako koska Jalonen kelpuutti Jordanin maajoukkueeseen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Siinä vaiheessa kun seuralta tulee ukaasi että voit pelata joko täällä sopimuksesi loppuun tai sitten olet jopa vuosia pelaamatta kun paperit jää jumiin Venäjälle niin se päätös lähteä liigasta ei ole niin helppo. Pidempi tauko peleistä tarkottaisi todennäköisesti uran loppumista ja kun se perhekin pitäisi elättää

Tätä ei vain taida olla kukaan testauttanut eli miten IIHF lopulta käsittelisi sopimuksen purun perusteilla, että ei halua pelata sotaa käyvän valtion kiekkosarjassa. Varsinkin jos tapauksia tulisi useita kerralla niin mediahuomio olisi niin suuri, että veikkaan IIHF:n taipuvan ja antavan siirtojen tapahtua. Aika moni sinne mennyt kuitenkin pelannee hyväpalkkaisen sopparinsa loppuun asti eikä lähde katsomaan mitä sopimuksen purusta oikeasti seuraisi....
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Tämä Jordanin maalaaminen Amurin kiristyksen uhriksi näyttäytyy hiukan oudolta sen tiedon valossa, että tämä toimi KHL-joukkueensa kapteenina viime kaudella. Ehkä hänet kiristettiin siihenkin.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus on sanottu, että syytön kunnes toisin todistetaan. Miksei nyt?
Sinänsä hassua käyttää kyseistä sanontaa tässä tilantaassa, kun ei ole epäilystä siitä etteikö esim. Jordan pelannut viime kaudella KHL:ssä. On siis syyllinen hyökkäyssodan aloittaneen valtion propagandan edistämiseen, mutta onko hänellä lieventäviä asianhaaroja tekemään sarjaan osallistumisesta vähemmän kyseenalaista? Koska Jordan on ainoa, joka ne lieventävät seikat pystyy tuomaan esiin, jää hänen vastuulleen osoittaa syyttömyytensä, mikäli hän siihen kykenee. Ei seuraajien tarvitse harrastaa mitään selvittämistä, mentaaliakrobatiaa ja jossittelua, kun asia selviää sillä, että Jordan tuo asiat esille.
 

Sandman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Sinänsä hassua käyttää kyseistä sanontaa tässä tilantaassa, kun ei ole epäilystä siitä etteikö esim. Jordan pelannut viime kaudella KHL:ssä. On siis syyllinen hyökkäyssodan aloittaneen valtion propagandan edistämiseen, mutta onko hänellä lieventäviä asianhaaroja tekemään sarjaan osallistumisesta vähemmän kyseenalaista? Koska Jordan on ainoa, joka ne lieventävät seikat pystyy tuomaan esiin, jää hänen vastuulleen osoittaa syyttömyytensä, mikäli hän siihen kykenee. Ei seuraajien tarvitse harrastaa mitään selvittämistä, mentaaliakrobatiaa ja jossittelua, kun asia selviää sillä, että Jordan tuo asiat esille.
Monta kertaa on jo todettu, että lieventäviä asianhaaroja siellä on, koska ukko otettiin maajoukkueeseen, mihin porttikieltoa on venäjällä kyseenalaisesti pelanneille lätkitty.

Tämäkin on jo moneen kertaan todettu, mutta ilmeisesti tätä seikkaa ei nyt vaan haluta täällä noteerata.
 

VeeJiiJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Sharks, Avalanche
Ihmettelin tätä heti, sillä päällisin puolin Jordanin taustat ovat kunnossa: pääsi pois KHL:stä kesken sopimuksen hienolla syyllä. Valittiin Tšekin maajoukkueeseen. Tuollakin on ymmärretty, ettei ole oikeudenmukaista tuomita samalla tavalla eri tilanteissa olevia.
Merkittävä signaali on myös se, että Kari Jalonen on huolinut Jordanin maajoukkueeseen ja tietää varmasti mikä on homman nimi. Kojo on linjassaan tiukka. Se että Sklenicka ja Klok edes vilkaisivat KHL:n suuntaan ja nousivat huhujen kohteiksi (siirtoja ei ole vieläkään vahvistettu), he lensivät leirityksestä samantien. Sklenickan putoamista Kojo perusteli mediassa "henkilökohtaisilla syillä".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös