Kuka KJ:n tilalle?

  • 730 418
  • 2 613

fakiiri

Jäsen
Isakssonin katkeruus Jalosta kohtaan on jo hellyttävää ja liikuttavaa. Jalonen on tuhonnut IFK:n...Kova on väite.

Jos IFK:n tuhoajia halutaan etsiä, nimet löytää helposti: Frank Moberg, Pentti Matikainen ja Kimmo Heino. Kife ja Frank saivat IFK:ssa vallan lopullisesti 1990, kun oikeasti jotakin seurassa tehneet ja menestystä saavuttaneet Göran Stubb ja Heikki Järn lähtivät ovet paukkuen.

Ja mitä Kife ja Frank saivat IFK:ssa aikaiseksi? Luisumisen liigan ehdottomasta kärkijoukkueesta keskikastin joukkueeksi. Melkoinen saavutus IFK:n resursseilla.
90-luvulla Frank palkkasi meitä katsojia viihdyttämään ison joukon melkoisia "brändinmukaisia" pelaajia a`la Matti Vuorio, Kim Ahlroos, Kimmo Mäki-Kokkila, Kimmo Hyttinen ja Tero Hämäläinen. Miksi ei voida myöntää, että Frankilla on ansionsa talouden hoitajana, mutta hänen johdollaan tuhottiin menestyvä IFK.

Kekäläisen tuoman menetysjakson jälkeen työtä jatkoi Pentti Matikainen. Seitsemän kautta ja yksi pronssi. Mukana IFK:n kaikkien aikojen heikoin kausi, kausi 2001-2002. Matikaisen aikana IFK ei menestynyt ja samalla fyrkkapuolella ilmeni melkoisia ongelmia. Eli niin on Frankin ja Kifen ottopojan saavutukset todella huikeita.

Tätä taustaa vasten on uskomatonta, että Jalosta syytetään IFK:n tuhoamisesta. Jalonen on taustansa vuoksi puritaaneille helppo maalitaulu. Siksi nostankin hattua Jaloselle siitä, että hän on kolmen vuoden ajan kestänyt tässä ympäristössä ja on tehnyt seuralle paljon hyvää. Kiitosta hän ei varmaankaan tästä työstä saa, ainakaan puritaanisimmat eivät kiitosta hänelle jaa.

Isakssonin kannatta lukea eilinen Urheilulehden juttu IFK:sta ja sen kulttuurista. Avaa silmiä, jos vain ajatuksella tarinan lukee. Kekäläinen muuten toissa päivänä Radio Rockissa korosti, että seuraa pitää kehittää sisältö edellä. Hän ei pitänyt brändin korostamista fiksuna vetona.

Mutta mitäpä se Kekäläinen mistään mitään tietää. Sehän on savolainen ja nykyisin vielä Narrien toimari.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Mun täytyy sanoa, että mä ymmärrän Isakssonin mielipidettä helvetin hyvin, vaikka en suhtaudukaan Jaloseen yhtä negatiivisesti. Oon myös sen verran "nuori", etten oo nähnyt kaikkia mestaruuksia, mutta samaa mieltä oon siitä, että helvetin kliininen tästä seurasta on tullut.

Ja jos ollaan ihan rehellisiä, niin jollain tavalla tämäkin jengi on ehkä aavistuksen persoonaton yleisilmeeltään. On toki persooniakin, mutta sitten on sellaista harmaata massaa, kuten esim. Töykkälä (vaikkei nyt oikein rosteriin mahdukaan), jotka ei kyllä väräytä ensimmäistäkään viisaria kenessäkään. Ongelma taitaa vain olla se, että enää se aika ei palaa, jolloin jengi oli persoonallista, pelasi kovaa ja myös menestyi. Eli tän vuoksi mä ymmärrän Isakssonin mielipidettä, jos oon nyt ymmärtänyt oikein, mitä hän haluaa. Mäkin toivoisin, että asiat olis tuolta osin toisin, mutta valitettavasti nykylätkässä pärjää parhaiten tuollainen poliittisesti korrekti, urheilullinen mutta tylsä pelaajatyyppi. :) Ongelma on yleismaailmallinen. Lätkä on muuttunut katujätkien pelistä salonkikelpoiseksi.

Eikä mun mielestä urheilullisuudessa oo mitään väärää, ei tietenkään, mutta oon niiden kanssa täysin samaa mieltä, jotka sanovat, että sillä urheilullisuudella ei oo mitään merkitystä, jos se ei näy tulostaululla/sarjataulukossa.

Tänään alkavat puolivälierät, ja jotenkin mua pelottaa. Luonnollisesti toivon, että tällä kaudella mennään nyt ainakin välieriin, mutta järki sanoo, että Westerlund pyyhkii Jalosella jäätä. Mä kun uskon, että ne saatanat ovat siellä Ilmalassakin löytäneet sekä hyvän fysiikkavalmentajan että ravintoterapeutin, joten näillä sektoreilla saatu edge on melko lailla kurottu kiinni. :)

Joka tapauksessa toivon, että Peltosen vaikutus on niin suuri, että hän korvaa ne puutteet, joita Jalosella on. Ja muutenkin jätkät vaan onnistuvat niin hyvin, että jatkopaikka tulee mahdolliseksi. Jos tästä tulee valmentajien taistelu, olemme kusessa.
 

fakiiri

Jäsen
Matikainen toi seuraan kaaoksen, se on totta. Mutta Matikainen ei kuitenkaan vienyt mitään pois.

Väärin. Matikainen vei IFK:sta pois orastaneen menestyksen kulttuurin, jota Kekäläinen adjutantteineen istutti kolmen kauden ajan. Matikainen vei menestymismahdollisuudet IFK:lta. Tämä kannattaa muistaa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jalosen aikana HIFK:hon on palautettu tietyntyyppinen uskottavuus. Ja tätä uskottavuutta Jalonen on ollut omalla osallaan palauttamassa. Matikainen oli camp-huumoria koko äijä jonka sanomisista ja tekemisistä kärsi koko laiva.

Ja hei. Mä en ole missään laittanut kaikkea Jalosen ansioksi. Täytyy muistaa että Matikainen lähti samaan aikaan kuin Jalonen tuli. Ja se oli mun mielestäni paljon isompi ja tärkeämpi muutos.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi ei voida myöntää, että Frankilla on ansionsa talouden hoitajana, mutta hänen johdollaan tuhottiin menestyvä IFK.
Nimenomaan. Ja kyllähän Frank sen jo hiljattain myönsi itsekin, että olisi kannattanut ulkoistaa urheilutoimi jo joskus 80-90 -luvun taitteessa, kun omat avut ei siihen riittäneet.

Ja kaikesta kaaoksesta huolimatta Matikaisen aikana oltiin kolmesti jopa lähellä mestaruutta.
Miten ollaan lähellä mestaruutta, jos ei kertaakaan pelata edes finaalissa. En ymmärrä. Ja jos äsken pointattiin sitä, että jos nimenomaan haluaa käydä katsomassa tapahtumia kaukalossa, niin miten kaukalon ulkopuolinen "viihde" (=jurrisekoilut) on sitten positiivinen asia.

Ongelma on yleismaailmallinen. Lätkä on muuttunut katujätkien pelistä salonkikelpoiseksi.
No näinpä. On silkkaa itsensä kusettamista, että HIFK olisi esim. keväällä 2008 ollut menestyvä, karismaattinen ja valovoimainen jääkiekkoseura, josta sitten Kari Jalonen kolmessa vuodessa pyyhki kaikki nuo ominaisuudet tieltään.

Mestaruusjoukkueellehan todettiin Tuntematonta Sotilasta lainaten, että "asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat". Sitä jengiä johti nimenomaan kasa ulkopuolelta tulleita rautaisia ammattilaisia, jotka näytti esimerkkiä asiallisten hommien hoitamisesta. Työ itse asiassa alkoi jo edellisellä kaudella Eavesin ja Keklun johdolla. Samaa asiallisten hommien hoitamista on nyt opeteltu Jalosen johdolla ja tuon työn olisi aivan hyvin voinut tehdä myös joku muu, eli ei sitä Jalosen ansioksi pidä puhtaasti laskea. Kun tuo puoli on kunnossa, ansaitaan sitä kautta oikeus olla vähän "edareita".
 
Viimeksi muokattu:

fakiiri

Jäsen
Jotenkin tämän Frankin ja Kifen aikaisen IFK:n huipennus koettiin vuonna 1999. Joukkue menestyi toista kautta peräkkäin ja Kekäläisen jatko seurassa onnistuttiin mokaamaan. Frank totesi itse vuonna 1995 etteivät avut riitä joukkueen kokoamiseen, ja Kekäläinen palkattiin.

Kuitenkin vuonna 1999 Frank taas huseerasi joukkueen kokoajana. Eli ilmeisesti kolmen vuoden sapatti näistä hommista pätevöitti Mobergin joukkueen kokoajaksi. Vain tuon ajan IFK saattoi tehdä näin typerän päätöksen.

Toivon todella, että tänä keväänä mennään päätyyn saakka. Ja itse ainakin luotan tähän jengiin ja valmennukseen. Peliäkään ei ole pelattu, joten nyt fokuksen pitää olla tässä illassa. Siinä, että illalla pyyhitään Nordiksella narreilla jäätä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa lukea Tuomas Enbusken osuva blogikirjoitus, jossa hän ottaa kantaa vellovaan ydinvoimakeskusteluun. Mielestäni jotain samaa on nyt aistittavissa, joskin eri kontekstissa, tässä Jatkoajan keskustelupalstalla varsin keinotekoisesti luodussa "pro-Nokka / anti-Nokka" -väittelyssä. Tärkein asia, eli HIFKn menestys tuntuu olevan monille sivuseikka sen rinnalla, että voi lopulta todeta olevansa oikeassa. "Pro-Nokka" -liikkeellä on toki se etu puolellaan, että ollessaan oikeassa myös HIFK menestyy edes kohtuullisesti. Tai no - tokihan ne fanit hyötyvät HIFKn tappiosta, jotka ovat sen puolesta lyöneet vetoa.

Uskon, että moni ydinvoiman vastustaja salaa toivoo mahdollisimman pahaa katastrofia Japanissa, jotta saisivat olla oikeassa. Samoin nyt tuntuu siltä, että joillekin faneille HIFKn tappio ei tuntuisi missään ja "mitäs mä sanoin, Jalonen epäonnistui taas" -toteamus sarjan jälkeen toisi miltei voittoon rinnastettavan fiiliksen. Joskushan on muistaakseni tutkittu esim. sitä, että työkaverin palkanalennus tuo henkilölle suuremman tyydytyksen kuin oma palkankorotus. Tässä on kyse hieman samasta asiasta.

Siinäkin mielessä voi ajatella tulevan play-off sarjan tärkeyttä, että suuri osa nykyisestä pelaajarungosta jatkaa varmasti myös ensi kaudella. Mitä luulette, kumpi on Matikaiselle edullisempi tilanne - saada käsiinsä kolme kertaa peräkkäin play-offien alussa ulos dyykannut pelaajisto vai edellisvuonna mitalipeleihin ja mahdollisesti jopa finaaliin edennyt porukka?

Mitäs minä sanoin. (Linkki vie Uuden Suomen nettiblogeihin)

Noh - nyt voisi lähteä valumaan hallille ja paluu Jatkoaikaan sitten aikaisintaan sunnuntaiaamuna. Tilanne 2-0 Jokereille, niin tässäkin keskustelussa on 100 sivua lisää luettavaa. :D
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jalosen aikana HIFK:hon on palautettu tietyntyyppinen uskottavuus. Ja tätä uskottavuutta Jalonen on ollut omalla osallaan palauttamassa.

Tästä olen suurelta osin eri mieltä. Uskottavuus parannetaan menestyksellä ja Jalonen otettiin menestymään. HIFK:n omien fanien maailmassa voidaan jaaritella sporttisuudesta sun muusta, mutta isolle kiekkomarkkinalle HIFK:ssa ei ole tapahtunut yhtään mitään muutosta koko 2000-luvun aikana. Urheilulehden tuore playoffanalyysi HIFK:sta on hyvä. Koko 2000-luvun ajan HIFK on ryssinyt playoffit - ja tässä asiassa K. Jalonen ei ole TOISTAISEKSI tuonut yhtään mitään parannusta. HIFK ja Kojo eivät varmastikaan ajatelleet keväällä -08 että 2000-luvun ensimmäinen kymmenvuotiskausi jää historiaan surkeana playoffaikana. Ei puhettakaan. Sekä HIFK että Kojo näkivät edessään vision, jonka mukaan K.Jalonen palautti HIFK:n menestyksen 2000-luvun lopussa Pentin poistumisen myötä. Tästä oli stroh80:llä myös hyvä kommentti: Kojo ei missään tapauksessa suunnitellut rämpivänsä HIFK:n kanssa kahta kautta alta riman saaden kolmannenkin yrityksen - taskussaan helvetti soikoon Mestis-karsija Pelicansin soppari! Oikeasti plan oli se, että HIFK:ssa Kojo meritoituu kv.tason nimeksi ja painuu KHL / Sveitsi -sektoriin jo kaudeksi 10/11. Tässä ei ole yhtään mitään pahaa. Organisaation kuuluukin palkata henkilöitä, jotka hakevat menestystä oman uransa pönkittämiseksi. Siinä kyydissä on hyvä olla itse organisaationkin. Jos Jatkoajan muutama nimimerkki on sitä mieltä, että Kojo on palauttanut HIFK:hon helvetin paljon uskottavuutta, se ei todellakaan tarkoita sitä, että kysynnän ja tarjonnan pohjalta toimiva kiekkomarkkina uskoisi näin. Juuri siksi Nokalla on taskussaan vain Pelicans-diili.

Tässä ovat karut faktat tähän asti. Jokainen voi itselleen uskotella, että HIFK olisi palauttanut valtavasti urheilullisuutta ja uskottavuutta kuluneen kahden kauden aikana. Mutta kannattaa välillä pistää päätä ulos omasta toiveiden pensaasta ja tsiigailla, mitä muualla ajatellaan. HIFK on pysynyt Kojon kahden kauden aikana erittäin tukevasti helpon ja toivotun playoffvastustajan asemassa. Joukkueena, joka sulaa pleijareissa kuin jääpala Saharassa. Kojon puolustukseksi on sanottava, että hän ei ole aloittanut tätä ihanaa kevätperinnettä. Hän on vain jatkanut edeltäjien viitoittamalla tiellä. Olennaista on se, että isossa kuvassa KILPAURHEILULLISESTI mitään ei ole tapahtunut kuluneena kahtena kautena. Kojo on ollut yhtä huono arpa kuin muutkin 2000-luvun valmentajat. Ja jotain olisi voinut tapahtua ihan jo runkosarjan perusteella: TPS olisi pitänyt voittaa -09 ja kenties siitä olisi saatu jotain buustia ja EHDOTTOMASTI Kerho olisi pitänyt kukistaa ja silloin olisi jo oltu 2000-luvun huippuvaiheessa eli välierissä.

Kojon toinen puolustus on se, että hän on peluuttanut kaksi tyydyttävää runkosarjaa. Viime kausi ja nyt loppunut kausi. Kolmas sija on hieno asia, vakiintumista neljän sakkiin on tapahtunut. Mutta ikävä kyllä pleijarit ovat kaikki, mitä muistetaan ja mitä käteen jää. Kojon kolmas puolustus on se, että hänellä on nyt, keväällä -11, täydet mahdollisuudet viedä HIFK vähintään välieriin. Yhtään matsia ei ole vielä hävitty. Jos näin tapahtuu, oma eroni Kojosta tapahtuu "ei muistella pahalla" -hengessä. Mutta ei mulle tule suuri ikävä häntä kohtaan. Onneksi taustaorganisaatio on kehittynyt ja miljoonatta kertaa - 5 kauden sisään HIFK on vääjämättä mestari.

Ja hei. Mä en ole missään laittanut kaikkea Jalosen ansioksi.

Mitä "kaikkea" ?? Sääleissä putoamista ja puolivälierissä putoamistako?? Ihan hjuumorimielellä sanon, että tästä tuli tahtomatta mieleen Pentti, joka lähtiessään pakkasi "kaikki pokaalitkin" mukaan ja vieläkin ihmetellään, että mistähän pokaaleista (ja mistä "kaikesta") tässä oikein on kysymys, rinnakkaistodellisuudestako? : D

Täytyy muistaa että Matikainen lähti samaan aikaan kuin Jalonen tuli. Ja se oli mun mielestäni paljon isompi ja tärkeämpi muutos.

Olen äärimmäisen absoluuttisesti samaa mieltä tästä.

edit: Dennisiltä hyvä pointti. Eikä mitään huolta, että meikäläinen lähtisi pleijareihin salaa toivoen Kojon kolmatta dyykkausta!! Ei helvetti, kuten playoffketjussa jo kerroin kristallipallosta katsoneeni: HIFK vie sarjan 4-2. Ja meikäläinen tienaa pari eurokossua.
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meidän joukkueessa on ihan riittävästi sitä "HIFK:n näköä" mitä nyt sitä yleensä voi määritellä - aika monesti kultaa muistot ja mitä vanhemmaksi tulee niin yleensä sitä himmeämmäksi ja oman pään täydentämiksi nuo muistot tulevat. Karismaattinen sotaratsu, älykkö, oma kasvatti ja maajoukkuelegenda Ville Peltonen. Löytyy yksi eurooppalaisen kiekon kirkkaimmista huippulupauksista eli Mikael Granlund. Armoitettu maalitykki Jeff Hamilton. Oma kundi, byyrejä skodaava Kibe Kuhta. Liigan kovin taklaaja, persoonallinen pommikone, oma kasvatti Lennart Petrell. Max Wärn on suorastaan HIFK-näköisen pelaajan muokkaamisen oppikirjasta. Ahtola myös rouhivana, mutta maaleja pamauttelevana pelaajana edustaa punaista paitaa ylpeydellä. Nelosketjussa on pyörinyt jannua, joista jokainen on hienosti edustanut sitä mitä punapaitaan pukeutuminen vaatii. Lisää en jaksa edes luetella. Tällä kaudella HIFK teki kotimatseissa eniten maaleja JYPin kanssa ja otti 2. eniten jäähyjä Lukon kanssa, joten jos silmät on ollut auki, niin on sitä sattunut ja tapahtunut.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Pistetään vielä Siim Liivik siihen kategoriaan, mistä löytyvät "tää jätkä on niiiiin tyypillinen ifk-mies kuin olla voi" -pelaajat. Kyseinen luonnehdinta Liivikistä on erään HPK-pelaajan suusta. Ilari Melart, jolle tehtiin jatkodiili -13 asti? Kyllä HIFK:ssa on kokoa, näköä, kovuutta ja ilkeyttä - jos sellaisia aseita halutaan käyttää. Vieläkin sanon, että kun KJ on itse päässyt suuresti vaikuttamaan joukkueen koostumukseen, hän ei ole matskun perusteella halunnut pakittelevaa ja väistelevää prosenttikiekkojoukkuetta. Joskus hän kuitenkin pelaa niin....ah, miksi??

Just nyt toivon Kojolle työrauhaa ja saavun tähän ketjuun sarjan jälkeen. Yksittäiset ottelut pitää tsekkailla yksi kerrallaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minusta KJ ei ole jatkanut heikkojen pudotuspelien perinnettä, vaan jopa aloittanut sen. 2000- luvulla joukkue on useimmiten ollut niin heikko, huonosti rakennettu ja valmennettu, ettei hyviin pudotuspeleihin ole ollut edellytyksiäkään. Silloin kun on, on pääsääntöisesti voitettu edes se ensimmäinen sarja(2000,2004 ja 2006), ainoan poikkeuksen tähän tekee työsulkukevät 2005, kun Aran HIFK suli ylimielisyyteensä.

Nyt Kojo on kiistatta tuonut tietyn uskottavuuden joukkueelle: Avauskautta lukuun ottamatta HIFK on viimeiset kaksi kautta ollut runkosarjan osalta liigan ehdottomia valopilkkuja. Vaikka tämä ei loppupeleissä meitä faneja saatikka joukkuetta lohdutakaan, niin heikko joukkue ei tuohon pysty. Tässä on menty eteenpäin verrattuna aiempaan. Vastapainona sitten tämä totaalinen riman alitus jo kaksi kertaa pudotuspeleissä, joka on tavallaan nollannut hyvän pohjatyön ja saattanut Kojon statsit toistaiseksi selvästi pakkaselle. Kaikesta huolimatta suunta on kuitenkin lupaava, ja enää puuttuu se lopullinen läpimurto kestomenestyjien kategoriaan. Syvästi toivon, että alkutahdit tälle soitetaan tässä vajaan kahden tunnin päästä alkavassa Jokerit- sarjassa.
 

ilu

Jäsen
Kiitos ja hyvää matkaa Lahteen

Olen kritisoinut Jalosta aiemminkin, mutta rauhoittanut tilanteen aina loppukautta kohti. Tämän illan jälkeen voi kuitenkin toivottaa hyvillä mielin Nenälle tervemenoa Lahteen ja todeta, ettei miehestä ollut Suomen haastavimpaan valmentajapestiin, eikä HIFK:n tähdeksi edes toisella yrittämällä.

Viisikko on hajalla niin ylös- kuin alaspäinkin mentäessä: keskinkertaisia viivelähtöjä ja jopa palautuksia nähdään, mutta välimatkat kasvavat järkyttäviksi, jolloin seurauksena on hyökkääjien pysähtyminen vastustajan siniselle tai pakin järkyttävällä kiireellä antama avaus laidan kautta pitkäksi. Olisi varmaan liioiteltua odottaa koko viisikon pääsevän vastustajan sinisen yli yhdessä nipussa, mutta nyt edes kahta hyökkääjää ei saada yht'aikaa alueelle. Seurauksena on joko sooloilu keskustan kautta ja kiekonmenetys tai muiden seistessä suorilla jaloilla laiturin heittämä kiekko päätyyn ja kiekonmenetys.

Alaspäin mentäessä puolustajat tiputtavat vaarattomissakin tilanteissa arasti sinisen alle ja päästävät kaverin sisään helposti. Sitten pelataan hetki aluevartiointia, kunnes ollaan riittävän solmussa ja vaihdetaan paniikissa lennosta miesvartiointiin, jolloin jokainen hukkaa oman kaverinsa ja verkko soi.

Kovuutta ei joukkueesta löydy yhtään ja vielä vähemmän reagointikykyä: tänään Granlund ajeltiin pystyyn, Peltonen ajeltiin pystyyn ja mitään ei tapahdu. Wärn, Järvinen, jopa Liivik olisi voitu uhrata opettamaan Väänäselle vähän V-koodia ja kirjoittamattomia sääntöjä, mutta ei. Joku femma olisi tullut istuttavaksi, mutta eipä se lopputulos ainakaan huonompi olisi silti voinut olla kuin tänään. Pelit 1-0 Jokereille, henkinen ote 2-0 Jokereille.

Peliä jäljellä minuutti ja Jokerit joutuu heittämään heppoisen pitkän. Mahdollisuus ottaa aloitus vastustajan B-pisteelle ja peli nopeasti käyntiin väsynyttä puolustusta vastaan, mutta ei: Jalonen antaa kaverille mukavan puolen minuutin hengähdyshetken, jotta voi seisoskella kädet puuskassa penkin takana.

Kaiken tämän voisi jotenkin kestää, jos kentällä ja penkin takana näkyisi yritystä, uhrautumista ja paloa. Oli Petri Matikaisen spartalaisesta "Who let the dogs out" -kiekosta mitä mieltä vaan, niin mieluummin sitä katselee kuin tätä puuhastelua.

Käytössä olevaan materiaaliin nähden HIFK:n kautta aikojen huonoin valmentajasuoritus alkaa olla purkissa ja ikävöiden joutuu muistelemaan jopa Lehkosta, Rindelliä, Haapaniemeä ja Matalamäkeä. Vaihtoehdot ovat vähissä, mutta jopa Penan tai Tamin johdolla tulos olisi todennäköisesti parempi, olisivat sopivasti vapailla markkinoillakin loppukaudeksi. Jalosen johdolla tulos lienee ulos.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Olen kritisoinut Jalosta aiemminkin, mutta rauhoittanut tilanteen aina loppukautta kohti. Tämän illan jälkeen voi kuitenkin toivottaa hyvillä mielin Nenälle tervemenoa Lahteen ja todeta, ettei miehestä ollut Suomen haastavimpaan valmentajapestiin, eikä HIFK:n tähdeksi edes toisella yrittämällä.

Näinhän se menee, ei todellakaan tule ikävä. Isaksson on aivan oikeassa, vaikka Penan osuudesta olen eri mieltä, mies oli täysin kuutamolla suuren osan ajastaan. Kyllä tänään taas hävetti olla HIFK:n kannattaja, myös ikuisuuksien takaa. Jos meidän ainoa peliä tekevä sentteri ajetaan törkeästi kylmäksi, niin koston pitää tulla saman tien, Väänänen kylmäksi ja sen jälkeen vielä joku Lahti. Vitoset ovat tässä vaiheessa aivan yhdentekeviä. Väänänen tiesi tasan mitä teki ja KJ kääntää poskea. Tervetuloa Petu ja Nybondas saa vielä yhden mahdollisuuden, mutta eivät hänenkään näytöt ole kaksiset.
 

Owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool
Kaiken tämän voisi jotenkin kestää, jos kentällä ja penkin takana näkyisi yritystä, uhrautumista ja paloa. Oli Petri Matikaisen spartalaisesta "Who let the dogs out" -kiekosta mitä mieltä vaan, niin mieluummin sitä katselee kuin tätä puuhastelua.

Ensinnäin aivan upea kirjoitus! Erittäin selkeä analyysi pelistä ja sen taktiikasta. Paljon virheitä taktiksella puolella Nenältä.

Mitä taas tulee Petuun, Bluesilla alkaa olemaan tappo meininki päällä ja juuri silloin kun sen pitääkin olla. Se kaveri osaa psyykkauksen ja playoffit ovat paljolti myös sitä, eli henkistä taistoa.

Käytössä olevaan materiaaliin nähden HIFK:n kautta aikojen huonoin valmentajasuoritus alkaa olla purkissa

Tässä täytyy kyllä puolustaa Nenää. Materiaali ei tänään ollut kovin kummonen. Poissa olivat:

- Hamilton (elintärkeä kaveri pleijareissa, jos halutaan maaleja)
- Haataja (sama kuin edellinen)
- Järventie (meidän paras pakki pisteiden valossa)
- Granlund (ykkös sentterimme)
- Vallin (edlleen minun papereissa meidän paras pakki tosi peleissä)
- Ramsted (alkukauden Ramu olisi kunkku, mutta onko enään?)

Eli jos noit kaverit otetaan pois, ei meidän materiaali ole missään nimessä parempi kuin vastustajalla. Ei vaikka sieltä olikin Pulkkinen poissa. Jos keltä tahansa vietäisiin pois tollanen määrä taitoa, näkyisi se kentällä.
 

velipunainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä teksti ilulta.

Ja sellanen pieni lisäys tähän vielä omasta tunnemailmasta, että Urho sulkeutui tasan sillä sekunnilla kun tajusin Jalosen HYMYILEVÄN narri tappion jälkeisessä haastattelussa. Se meni mun oikeustajun yli ja pahasti! TÄMÄ ei ole naurun asia Kari!
No, tämä on nyt osin tunnetta ja tulkintaa. Koska en siis katsonut mitä siinä sitten ilmeisen leppoisesti jutteli, sillä TV oli kiinni ja päästäni nousi höyryä joka lähes käynnisti palohälyttimet. Mutta meinaan sitä, että tappiota voi vaikka VIHATA hieman enemmän. Tästä hommasta puuttuu mun mielestä Karin osalta TUNNETTA. PISTE!
 

ilu

Jäsen
Ensinnäin aivan upea kirjoitus! Erittäin selkeä analyysi pelistä ja sen taktiikasta. Paljon virheitä taktiksella puolella Nenältä.

--

Tässä täytyy kyllä puolustaa Nenää. Materiaali ei tänään ollut kovin kummonen. Poissa olivat:

--

Eli jos noit kaverit otetaan pois, ei meidän materiaali ole missään nimessä parempi kuin vastustajalla. Ei vaikka sieltä olikin Pulkkinen poissa. Jos keltä tahansa vietäisiin pois tollanen määrä taitoa, näkyisi se kentällä.

Kiitos. Yhden matsin, jopa yhden kauden voi selitellä poissaoloilla ja huonolla tuurilla. Nenälle on kuitenkin TOP-3-resurseilla tarjottu kolme mahdollisuutta ja tulokset ovat olleet 6. ja 9., tänä vuonna sitten varmaan 5. tai 6.

Ainoastaan Eavesin ja Suhosen tilastot HIFK:n penkin takana ovat Jalosen lukemia huonommat. Suhosen joukkueen sentteristö oli muotoa Cipruss-Häppölä-Seppo-Hirschovits, puolustajat Zidlicky-Kantor-Tuominen-Eskelinen-Paappanen-Levokari.

Kyllä minä ymmärrän, että joukkueesta voi huonolla tuurilla tippua kavereita pois ratkaisevalla hetkellä. Sitä minä en ymmärrä, että olosuhteista riippumatta keinot loppuvat vuodesta toiseen.

Edit: Olisin onnellinen jos Jalosen johdolla voitettaisiin edes yksi play-offs-sarja. Joka vuosi lähdetään heikompaa vastustajaa vastaan, mutta ollaan aivan pässeinä narussa. Jopa minä ja Sihvosen Petteri näemme Jalos-kiekon läpi, saati sitten HIFK:n peliä koko kauden skoutanneet vastustajat.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jos HIFK häviää myös huomisen pelin, niin The Pena jatkaessaan TJ:n hommia vielä nyt HIFK:ssa olisi tietysti kenkäissyt KJ:n 0-2 tilanteessa pois HIFK:sta ja siirtynyt itse valmentamaan HIFKiä. Olisi se ainakin parempaa showta ja toisi isommat vibat ennen kolmatta peliä kuin nyt, jos HIFK koomailee samanalaisen pelin kuin tänään huomenna Hartwallilla.

Kyllä me voidaan mennä osittain loukkaantumisten taakse siinä, että tänään tuli tappio 0-1 tai Lasakin torjuntojen taakse tai sen taakse, että pari kutia HIFK:lta osui sisätolppiin tai sen taakse, että Vallin ja Granlund loukkaantuivat kesken pelin, joten ei ollut kolmannessa erässä edes täysiä kentällisiä, mutta kaikki nuo ovat vain selitystä selityksen perään.

Faktaa on se, että Jokerit voitti pelin 1-0 ja huomenna ei HIFK ole vielä selkä seinää vasten, pakkovoiton edessä, mutta jos huomenna hävitään, niin kolmas peli on jo ihan pakko voittaa, että jatkotoiveet säilyvät. Itse lepuuttaisin huomisessa pelissä oikeasti loukkantuneita pelaajia ja nostaisin joukkueeseen rohkeasti taistelemaan Piipariset, Melartit ja kumppanit. Paino sanalla taistelu ja pelataan terveillä pelaajilla. Kyllä niitä riittää vielä nytkin ainakin muutama stunteiksi loukkaantuneille tähtipelaajillemme.
 

Owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool
Kyllä me voidaan mennä osittain loukkaantumisten taakse siinä, että tänään tuli tappio 0-1 tai Lasakin torjuntojen taakse tai sen taakse, että pari kutia HIFK:lta osui sisätolppiin tai sen taakse, että Vallin ja Granlund loukkaantuivat kesken pelin, joten ei ollut kolmannessa erässä edes täysiä kentällisiä, mutta kaikki nuo ovat vain selitystä selityksen perään.

Onhan ne seliyksiä, se on totta. Mutta kyllä ainakin jokainen valmentaja toiminut tajuaa, että nyt selitys on aika perkeleen hyvä. Jokainen joukkue maailmassa heikkenee merkittävästi, jos siitä otetaan 6 top 10 pelaajaa pois. Ei missään lajissa ole joukkuetta, joka voisi selvitä sellaisesta ilman merkittäviä ongelmia. Itse asiassa en usko, että on sellaista ottelusarjaa montaakaan ollut, jossa puolivälierissä vastaavia menetyksiä omannut joukkue olisi mennyt jatkoon. Ei ainakaan missään merkittävässä liigassa.

Kuten tiedätte, minun silmissäni KJ on edelleen aivan luuseri, mutta nyt kaverilta on oikeasti viety työkalut pois. Siihen nähden IFK pelasi eilen oikein hyvin ja Nenä ei missään nimessä hävinnyt peliä taktiseen puutteeseen. IFK sai pidettyä oman pään yhdessä maalissa ja hyökkäsi läpi ottelun rohkeasti, avauspelaaminen oli hyvää ja päästiin myös huippupaikoille, joihin playoffeissa ei kukaan liian usein pääse. Joo oli siellä mukana joitain heikkojakin esityksiä, mutta olihan se Erkankin esitys aika heikko. Aina koutsi on sankari, jos voitto tulee 0-1, mutta mietikääpäs, jos IFK olisi kääntänyt pelin lopussa. Silloin kaikki olisivat haukkuneet Erkkaa: "ei peruuttelemalla vaan voi voittaa". Näin se menee. Eilinen ei ollut valmentajan voitto tai tappio. Eilinen hävittiin oikeasti paskaan viimeistelyyn ja huonoon tuuriin. Peli-ilmeeseen olen pitkälti erittäin tyytyväinen.

Ja tämä sarja on vasta alussa. Nyt jokainen pää pystyyn ja kannustamaan omiaan.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Iso kuva on eilisen matsin jäljiltä terävöitynyt siihen pisteeseen, että hidas allekirjoittanutkin alkaa sen hahmottaa. Kojon IFK:ssa joukkueen pieniä, nuoria aivotärähdystoipilas-tähtipelaajia saa kotihallissa ottaa TASAN miten huvittaa, hintana on Jerry Ahtolan turkulaisittain terhakka töytäisy. Tämä ei ole mitään uutta, huutelin samasta asiasta jo silloin kun HPK:n Tuukka Mäkelä lennätti kyynärpäällään Mikeltä kypärän päästä pelitilanteen ulkopuolella.

Odotin Villeltäkin vahvempia linjanvetoja asian suhteen, ymmärsin että jotain palopuheita oli pidetty välittömästä kuittaamisesta. Toisaalta, en tiedä olisiko asialle pitänyt eilen laittaa Kovanen, Kousa vai Vallin. Kaksi olisi voinut pitää Väänästä jaloista kun kolmas puree munista. Se mitä tarvitaan on "Vopat" (jotain pelillistä arvoa) ja valmentaja jolla on sellaisille pelaajille käyttöä, sillä se kulttuuri lähtee elpymään. Onneksemme Sparta-Matikainen oireilee siihen suuntaan lupaavasti. Uskon että mies tulee nauttimaan aivan helvetisti kun pääsee lehtien sivuille kurtistelemaan kulmiaan punaisessa skragassa, ja kyllä sen hänelle suo. Osaa arvostaa.
 

punainenpeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYR
Eilinen ei ollut valmentajan voitto tai tappio. Eilinen hävittiin oikeasti paskaan viimeistelyyn ja huonoon tuuriin. Peli-ilmeeseen olen pitkälti erittäin tyytyväinen.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Eilistä ei voi laittaa kenenkään piikkiin. Sen sijaan, jos tänään ei annetta muikkaria elisestä telomisesta, se on anteeksiantamatonta.

Onneksi Petu ei tule toistamaan kalsarin virheitä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Matikainen toi seuraan kaaoksen, se on totta.

Kaaos on ollut aina valmiina ja föönin aika ei tuonnut mitään muuta kuin lisää kaaosta.

Mutta Matikainen ei kuitenkaan vienyt mitään pois. Värikkäitä ja viihdyttäviä tapahtumia oli sekä kaikalossa että kaukalon ulkopuolella.

Joo onhan se Tuksukin ihan kiinnostava kaukalon ulkopuolella, mutta so what? Tulokset kehiin. Pena on omasta mielestänikin kunnon lätkä-äijä, mutta voittavaa joukkuetta ei pystynyt kokoamaan.

Ja kaikesta kaaoksesta huolimatta Matikaisen aikana oltiin kolmesti jopa lähellä mestaruutta.

Siis mitä sviddua? Tänäänkin ollaan "lähellä mestaruutta". Ihme fraasi.

Jalosen aikana tuo on silkkaa haavetta, vaikka kuinka ollaan niin vitun urheilullisia.

Tulokset on tiedossa muutaman viikon päästä. Angstinen ote tietysti helpottaa omaa pahaa oloa, mutta ymmärtääkseni olet ihan aikuinen elämää nähnyt henkilö ja tiedä, että voittajat valitaan jäällä tuloksen mukaan.

Jos voitetaan -> OK, mutta jos hävitään, niin valitetaan vaikka "jannenhuonopelivaikkaavasiluukkua", "jääoliliiankylmääbrändiin" tai "ihanmikävaanmuukunhansisällytänsiihenkjalosen".

Voittaminen on kokonaisvaltainen prosessi, joka pitää sisällään joka hemmetin portaan organisaatiossa. Joku Jalosen aika voi näyttää pelleilyltä, mutta on osa isoa kokonaisuutta.
Joku porakonekirjoittelija penäsi täällä tiettyjä rakenneosia seuraan. mutta itse ajattelen isompaa kuvaa, joka nyt jo hahmottuu.
HIFK horisontissa on fantasioitu mestaruutta viimeisen vuosikymmenen ajan, mutta nyt sillä (kohta) rupeaa olemaan kaavat siihen.


Ja Jermun uteluun liittyen, mitä Jalonen on seuraan palauttanut? Enkä halua kuulla mitään selityksiä terveellisistä syömätavoista.

En tiedä oikein mitä tarkoitat? Onko tämä case sun kulmakivi? Mitä Jermu vei, jonka yli ei olisi KJ kävellyt. Ihme tuskaa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KJ voisi jäädä ensi viikoksi kotiin tai siirtyä jo katsomaan Pelicansin karsintapelejä. Ei tällä kaverilla ole oikeasti enää mitään annettavaa IFK:lle.

Tervemenoa, ei tule ikävä.

No, onneksi Matikainen on saanut kevään tosipeleihin joukkueensa loistavaan iskuun. KJ ei tähän kolmen vuoden aikana ole kertaakaan pystynyt.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
KJ voisi jäädä ensi viikoksi kotiin tai siirtyä jo katsomaan Pelicansin karsintapelejä. Ei tällä kaverilla ole oikeasti enää mitään annettavaa IFK:lle.

Tervemenoa, ei tule ikävä.

No, onneksi Matikainen on saanut kevään tosipeleihin joukkueensa loistavaan iskuun. KJ ei tähän kolmen vuoden aikana ole kertaakaan pystynyt.

Täysin samaa mieltä.

Jalonen vittuun sieltä ja vähän äkkiä, tai alkaa läski tummumaan.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ei nuolaista ennen kun tipahtaa, mutta kyllä tätä ikuista luuseria taas viedään kuin pässiä narussa Erkan toimesta. Kerran luuseri aina luuseri!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös