Kuka KJ:n tilalle?

  • 729 851
  • 2 613
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Niinhän se menee, että poikaset tykkää kun niille huudetaan, eihän ne muuten mitään tajua. Kokeneet pelaajat pitävät enemmän analyyttisestä lähestymistavasta, näin olen kuullut monenkin kokeneemman pelaajan sanovan. Eivät he saa mitään ylimääräisiä kicksejä siitä, jos joku huutaa suupielet vaahdossa tsemppiä joukkueeseen. Petun valmentamistyyli toimii varmasti paremmin nuoriin Espoolaisiin koltiasiin, mutta toimiiko se HIFK:ssa, missä pelaa kokeneempaa porukkaa, enpä tiedä. Ja olen kyllä hiukan epäileväinen sen suhteen, että äijä olisi edes HIFKiin tulossa.

Pekka Virta voi pysyä HIFK:sta aika helvetin kaukana, joku tämänkin kirosanan tänne liitti ensi kauden valmentajia spekuloidessa. Virran lanseeraamaa kiekkokontrollia ei jaksa kukaan katsella...
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Älkääkä mainitko Jortikkaa samassa lauseessa HIFK:n kanssa. Sitä ei kestä.

Niin juuri! Oksettava ajatuskin ja mä yritän tässä samalla myös syödä... =D Sitäpaitsi budjetista menis iso lovi Jortsun kenkiin! Miettikää nyt kuinka monet kengät herra hävittäis yhden faniristeilyn aikana?! ; )) En ole koskaan ollut Jortsun fani, eikä viimeiset vuodetkaan ole tätä muuttaneet. Tuntuu jotenkin siltä että aika on ajanut ohi, kaikella tasolla... No mutta se Jortikasta.

Matikainen kelpaa kyllä mulle, mutta itkemistä pitäisi vähentää... Ihan sama, vaikka olisi asian ytimessä, mutta tällainen maine ei ole jees. Välillä toki kiehuu ja tunteet räiskyvät, mutta nämä tunteenpurkauksetkin menettävät merkitystään, jos niitä tulee liian usein... Siitä kyllä diggaan Matikaisessa, että tämä lätkäjätkä pitää aina omien puolta ja siksi toki myös tulee näitä "itkuja". Matikainen ei mielestäni myöskään mollaa julkisesti pelaajiaan tms. Mies johtaa joukkuettaan positiivisella energialla eteenpäin, unohtamatta kuitenkaan ihan napakkaakin kritiikkiä ja yötreenejä... ; )

Valmentajan tulee olla joukkueen lippulaiva. Eli näen niin että ennemminkin valmentajan tulee olla joukkueen/organisaation näköinen eikä joukkueen/organisaation valmentajan näköinen. Muuten lähdetään muuttamaan liian monta liikkuvaa osaa ja hyvään kokonaisuuteen menee usein aikaa turhan kauan. Kojosta ei kyllä saa millään IFK:n näköistä, vaikka miten katsois ja riippumatta pitkistä kalsareista... ; )

Erittäin hyvää pohjaduunia Kojo on kuitenkin tehnyt ja ei tota urheilullisuutta kukaan olis hetkessä meidän edarijengiin luonut... ; ) On vaikea arvioida kuinka kauan pohjaduunia on jouduttu tekemään tai kuka olisi laittanut homman raiteilleen nopeammin. Eikä sillä oikeastaan enää olekaan mitään merkitystä. Nyt on nyt. Jotenkin sitä vaan aina haluaa tukea omiaan, kun ei oikein muutakaan voi. Ja kyllähän mies edelleen hommansa osaa. Intohimoinen jääkiekkomies, vaikka ne vittusaatanat ei kokoajan kaikille kuulukaan. Ei mua haitannut silloin, eikä toki haittaa nytkään kun pelit kulkee, tämä 3 vuoden pesti. Pitkäjänteisyydestä organisaatiolle iso plussa! Nyt vihdoin näkyy myös kentällä se KJ:n jälki.

Aikansa kuitenkin kutakin ja en mä myöskään perään itke, kun Jalonen aikanaan poistuu, jättäen pestinsä sille, toivottovasti enemmän IFK:n näköiselle miehelle (oli se kuka vaan)... Perinnöksi jääköön ammattimaisuus kaikella tasolla.
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
No olisihan Petu myös tulosten valossa parempi, kuin esim. Nokka. Petun kaksi viime kautta: sijoitukset runkosarjassa toinen ja yhdeksäs. Nokalla taas yhdeksäs ja kuudes.

Kaikki kunnia Nokalle, mutta rivikatsojana ei oikein jaksaisi katsoa enää yhtään näitä "joukkue ei ollut valmis" ja "lyhyin askelin eteenpäin" kausia, niin hyvältä kuin nykyinen tilanne näyttääkin. Oikeastaan kun tarkemmin ajattelen KJ:n seuraajalle asetettavia vaatimuksia niin tärkein on, että hän saa kulloisestakin joukkueesta optimaaliset tehot irti. Tällainen valmentaja on eräällä tavalla "analoginen" valmentaja, joka vie joukkueen sen materiaalin edellyttämälle suoritustasolle. Vastakohtana sitten "binäärivalmentaja", joka saa irti a) nolla-tehot joukkueesta, jos joukkueessa on edareita tai loukkaantumisia, ja b) maksimitehot ainoastaan , jos joukkueessa kaikki asiat ovat valmentajan edellyttämällä tasolla (ei edareita, ei loukkaantumisia).

Ja Red Machinelle. En maininnut Jortikkaa samassa lauseessa IFK:n kanssa. Välissä oli piste :)


Tulos, mikä tällä palstalla hyväksytään on mestaruus. Ei mikään muu. Niitä Petulla ei ole ainuttakaan ja Karilla niitä on jo muutama kertynyt, joten tulokset puhuvat vain ja ainoastaan Jalosen puolesta.

Minulle on yksi lysti kuka Suomalainen valmentaja HIFK:ta valmentaa, sillä SM-liigassa ei ole kuin ammattilaisia tällä hetkellä puikoissa. Annan aina täyden tukeni valmennukselle, sillä pelaajat ovat ne, jotka kentällä peliä tekevät ja toteuttavat valmentajan ohjeita.

Muutenkin keskustelu valmennuksesta on ainakin Jatkoajassa täysin perseestä. Valmennukselta vaaditaan lähes poikkeuksetta liikoja eikä osata tiedostaa kokonaisuutta, mikä mahdollisesti keskustelun aiheisessa joukkueessa on vialla. Valmennus(pelitaktiikka) on joukkueen kokonaisuudessa todella pieni asia, mutta kun siihen lisätään harjoittelut läpi kauden, ruokavaliot, henkinen puoli ulkomaailmassa , koulunkäynnit, ym. tarpeelliset asiat niin siitä saadaan sellainen paketti, jonka tulee olla kunnossa. Se, että tehdään itsestään lätkäjätkä median edessä ei vielä takaa sitä, että saadaan tämä tarvittava paketti kasaan. Tosin uskallan väittää, että Suomessa valmentaminen on viety maailmassa kaikkein pisimmälle, joten tuskinpa kokonaisuutemme on huononpaan suuntaan menossa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutenkin keskustelu valmennuksesta on ainakin Jatkoajassa täysin perseestä. Valmennukselta vaaditaan lähes poikkeuksetta liikoja eikä osata tiedostaa kokonaisuutta, mikä mahdollisesti keskustelun aiheisessa joukkueessa on vialla. Valmennus(pelitaktiikka) on joukkueen kokonaisuudessa todella pieni asia, mutta kun siihen lisätään harjoittelut läpi kauden, ruokavaliot, henkinen puoli ulkomaailmassa , koulunkäynnit, ym. tarpeelliset asiat niin siitä saadaan sellainen paketti, jonka tulee olla kunnossa. Se, että tehdään itsestään lätkäjätkä median edessä ei vielä takaa sitä, että saadaan tämä tarvittava paketti kasaan. Tosin uskallan väittää, että Suomessa valmentaminen on viety maailmassa kaikkein pisimmälle, joten tuskinpa kokonaisuutemme on huononpaan suuntaan menossa.

Varmasti totta tuo mitä kirjoitit. Mutta en näkisi niinkään, että Petu on itse tehnyt itsestään mediaan 'lätkäjätkää', onpahan vaan värikäs persoonallisuus.

Minä ja perslihani emme kuitenkaan ole unohtaneet kahta edellistä vuotta kotihallin penkillä. Olen erittäin onnellinen nyt kun homma toimii, mutta vielä eivät vaakakupit ole Jalosen kohdalla kääntyneet... Olen pahoillani. Kyllä peleissä viihtyminen on minulle iso juttu. Tälle kaudelle virittäydyin Villen ansiosta :)
 
Suosikkijoukkue
En gång HIFK, alltid HIFK. Real Madrid
HIFK on ollut tällä ja viime kaudella sarjan paras kotijoukkue ja tehnyt maaleja top3 tahtiin. Aktiivista ja monipuolista lätkää. Mikä tässä sitten on mättänyt, kun puhutaan himamatseista? Viime kauden jengi oli aivan liian kokematon poffeihin ja valmentaja teki siihen kaikenlisäksi huonoja liikkeitä esim peluutuksen ja ketjujen suhteen. Nyb&Kojo ovatkin ottaneet opiksensa ja hankkineet kokemusta ja pitäneet viime kauden onnistujat pl. Hirso. Jengi on taas mennyt eteenpäin hitain, mutta päättävaisin askelin. HIFK oli niin paskassa tilanteessa muutama vuosi sitten, että Kojolle on ollut aivan pakko antaa aikaa. Vähän korostetusti lisää aikaa, koska väärillä vesillä seilannutta laivaa on hidasta kääntää menestyjäksi hetkessä. Jos HIFK olisi ollut menestyjä ENNEN Kojoa, niin silloin Jaloselle olisikin voinut antaa kenkää koska hän ei ole tuonut jalometallia. Mutta kun pohjat oli surkeat, niin on ollut pakko jauhaa hitaasti eteenpäin. Nyt tästä eteenpäin jo tämä kausi huomioon ottaen valmennuksella ei ole mitään selitettävää.
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
Kyllä peleissä viihtyminen on minulle iso juttu.

Juuri tämän takia minäkin siellä hallilla istun ja se tässä hieman on ihmetyttänytkin, koska Jalosen alaisena olemme pelanneet pitkään kotona hyvää lätkää. Ainakin itse arvostan tasaisen varmaa kiekkoa, jota pelataan läpi kauden, kun lyhyttä 'onnenkantamoista', jolla ei ole jatkuvuutta. Ja vaikka itse en kausareistani mitään maksa niin enemmän rahoille on viimeaikoina tullut vastinettakin(mukaanlukien viimekausikin) kausarinomistajan näkökulmastakin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Toiaalta, jos ajattelee IFK:n lähihistoriaa, niin meillähän on ollut "ruumiinosia" valmentajina: Kuula(pää), Viikset, Takatukka (sama henkilö, kuin Viikset, mutta eri kerta) ja Nokka. Tuohon luonnollisena jatkumona sopisi Jortikka.

Kuten jo pari muutakin on kommentoinut, tuo on aika huonoa huumoria, oli siellä piste välissä tai ei. Yhtä hyvä läppä kuin se, että Keilaniemessä rakennukset ovat Raateen hammas ja Ollilan jorma, jos nyt siis ruumiinosista puhutaan.

Virran Pekan olisin ottamassa edelleen KJ:n jatkoksi. Kuopiossa on jo riittävän kauan ollut ja nyt pitäisi ottaa rohkeasti askel eteenpäin. Ellei halua jäädä toivolaksi tai uramaksi.
 

Stigu

Jäsen
Minä ja perslihani emme kuitenkaan ole unohtaneet kahta edellistä vuotta kotihallin penkillä.
Siis tanttu: kutsutko minua nykyää "perslihaksesi"? Vai puhutko nyt jostain muusta kuin minusta?

Tanttu on asian ytimessä: Lätkä ei ole pelkästään urheilua, se on urheilua ja viihdettä. Ei kai kukaan jaksa istua katsomossa/TV:n ääressä katsoen joukkueen suoritusta, jos siinä ei ole viihde-elementtiä mukana? Jos viihde-elementti ei kiinnosta, niin suosittelen lätkän seuraamista teksti-TV:n välityksellä. Siellä tuo viihde-elementti on eliminoitu melko hyvin pois. Ja jos viihde-elementti kiinnostaa, niin silloin on varmasti myös helppo hyväksyä, että valmentajalla on erittäin suuri vaikutus tuohon viihde-elementtiin.

Ja kyllä: Uskon, että ruokavalio, koulunkäynnit, siviilielämä, ym. ovat tärkeä osa joukkueen valmennusta, mutta niillä on minulle yhtä vähän merkitystä, kuin esim. sillä mitä AC/DC-tanssiorkesterin jäsenet söivät aamiaiseksi viime vuoden maaliskuun viidennentoista päivän torstaina, kun bändi tänään astuu lavalle. Ainoastaan suorituksella on väliä. (Huom. AC/DC EI astu tänään lavalle, tilanne on kuvitteeellinen) .

Täällä on nyt nostettu esille juuri tuo taustatyö, mitä Nokka on tehnyt näiden vuosien aikana joukkueen eteen kulissien takana. Arvostan toki sitä, mutta
a) minun mielestäni se on valmennuksellista "peruskauraa"
b) miksi tuon taustatyön johdosta IFK:n urheilullinen tulos on tippunut Nokkaa edeltävästä ajasta?
c) mitä hyötyä taustatyöstä on, jos tulokset eivät näy kentällä? Itse en löydä mistään tilastoa, jossa näkyisi joukkueiden välinen paremmuus esim. vuoden aikana kitketyn edarikonsentraation suhteen tai ruokavalion parannusprosentin suhteen. Eivät nämä asiat liity jääkiekkoon muuta kuin välillisesti.

Tami taisi jossain URHO-TV-lähetyksessä mainita, että joukkueen eri osasten painoarvot tuloksesta ovat luokkaa : maalivahti 20%, joukkue 65% ja valmentaja 15%. TJSP. Itse olen hieman eri mieltä noista prosenteista, mutta ehkäpä se pointti noissa prosenteissa on se, että joukkue on tärkeämpi kuin valmentaja. Ja edelleen: valmentajan on saatava kulloisestakin joukkueesta paras teho irti.
 
Suosikkijoukkue
En gång HIFK, alltid HIFK. Real Madrid
Minä en ihan oikeasti ymmärrä miten joku ei viihdy tai ole viihtynyt nyt tämän ja viime kauden himamatseissa? Mitähän kiekkoa täällä sitten pitäisi pelata. Joku 3m ja 150kg mutantti vääntämään jonkun 15s väännön naapurin gorillan kanssa? Maaleja, taklauksia, liikettä, urheilullisuutta ja voittoja näet tällä hetkellä Stadin jäähallissa. Nykyliigassa on vaikea parempaa viihdettä enää luoda, 90- luku ei palaa enää koskaan.

Tällä kaudella on nähty aktiivista lätkää ja on siellä muutamia kahakoitakin ollut. Kotona on hävitty joskus viime helmikuussa ja tuollakin kaudella IFK taisi tehdä eniten maaleja runkosarjassa ja olla sarjan paras kotijoukkue. Tällä kaudella jengi on vain parantanut lentoaan ja nyt suurimmat kilpailijatkin kaatuvat. Viime kaudellahan ne kovimmat pelit eivät olleet menestyksekkäitä. Vakain ja menestyksekkäin tilanen vuosikausiin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Minä en ihan oikeasti ymmärrä miten joku ei viihdy tai ole viihtynyt nyt tämän ja viime kauden himamatseissa?

Se johtuu siitä, että ei haluta muistaa kuin huonot asiat menneiltä kausilta ja näin voidaan olla perusnegoja KJ:n valmennuskauden tappiin asti. Kotimatsit on ollut meikäläisellekin hyvää viihdettä, voittoja on tullut putkeen sellaiset 15 kpl:tta, joten kyllä kelpaa. Tällä kaudella on vielä päivitetty tuota kotipelaamista astetta aktiivisemmaksi ja meillä on ollut hieno show nähtävillä tähän mennessä. Huomisen pelin en odota tuovan mitään muutosta aikaisempiin peleihin. Päinvastoin, Blues vastassa, joten fyysisyyttä tulee lisää entisestään.
 

Stigu

Jäsen
Siis selvyyden vuoksi todettakoon: IFK pelaa tällä hetkellä juuri sellaista lätkää jollaista sen pitäisi aina pelata. Kyse oli enemmänkin siitä, pitikö KJ:lta mennä näin kauan punaisen langan löytämiseen. Mutta lopetan yltiöpäisen negailun tähän. Nautitaan IFK:n pelistä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis tanttu: kutsutko minua nykyää "perslihaksesi"? Vai puhutko nyt jostain muusta kuin minusta?

You can be my 'persliha' anytime :)

Viime kaudella en voi sanoa nauttineeni peliesityksistä kuin aika ajoin. Tällä kaudella olen nauttinut jo kovasti! Negatiiviseksi en itseäni miellä parhaalla tahdollanikaan.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime kaudella en voi sanoa nauttineeni peliesityksistä kuin aika ajoin. Tällä kaudella olen nauttinut jo kovasti! Negatiiviseksi en itseäni miellä parhaalla tahdollanikaan.

Juuri näin. KJ paransi huimasti viimekaudella kotiotteluiden saldoa, ajoittain helvetin viihdyttävää lätkää. Tällä kertaa on menty vieläkin pidemmälle, kotimatsit ovat aivan helvetin perkeleen viihdyttävää lätkää. Saipa-matsi nyt oli mitä oli, mutta kuka tässä yhdestä matsista jaksaa kitistä.

Sen sijaan ne kovat playoff-näytöt Nokalta vielä puuttuu HIFK:n ruorissa ja juuri niistä mulla lähinnä homma kiikastaa. Mutta, vaikka viimeistä kahta vuotta ei voi pyyhkiä millään, nyt nautitaan tästä kaudesta ja tällä hetkellä voi käsi sydämellä sanoa homman olevan täysin raiteillaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime kaudella en voi sanoa nauttineeni peliesityksistä kuin aika ajoin.

Olihan "tuotteessa" omat puutteensa ajoittain, mutta voittoja sateli runkosarjassa ja sen ansiosta hallilta ei tarvinnut lähteä pettyneenä paria kertaa useammin. Ainakin tämä katsoja nautti siitä voitosta useimmiten niin paljon, että otteet kentällä eivät vaivanneet. Kai se johtui siitä, että edellisellä kaudella hävittiin jatkuvasti kotona, jolloin jo pelkkä voittaminen riitti tuomaan hyvät fiilikset. Pleijarit oli oma lukunsa, mutta sitä en halua enää muistella.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä on nyt nostettu esille juuri tuo taustatyö, mitä Nokka on tehnyt näiden vuosien aikana joukkueen eteen kulissien takana. Arvostan toki sitä, mutta
a) minun mielestäni se on valmennuksellista "peruskauraa"
b) miksi tuon taustatyön johdosta IFK:n urheilullinen tulos on tippunut Nokkaa edeltävästä ajasta?
c) mitä hyötyä taustatyöstä on, jos tulokset eivät näy kentällä? Itse en löydä mistään tilastoa, jossa näkyisi joukkueiden välinen paremmuus esim. vuoden aikana kitketyn edarikonsentraation suhteen tai ruokavalion parannusprosentin suhteen. Eivät nämä asiat liity jääkiekkoon muuta kuin välillisesti.

Arvostat, mutta et sitten kuitenkaan arvosta kovin korkealle? Pistetään vastinetta kohta kohdalta:

A) Olet oikeassa. Sen pitäisi olla valmennuksellista peruskauraa. Mutta IFK:ssa näin ei ollut. Valmentajat vaihtuivat tiuhaan ja organisaatiossa oli annettu pelaajille vähintäänkin hiljainen hyväksyntä olla edareita. Joku voisi ajatella, että sitä jopa suosittiin, kun muistellaan mm. Jere Karalahden luontaisetuihin kuuluvaa Kovasen taksipalvelua. Eli seurassa oli vuosikausia pidetty yllä IFKlaisuutta, joka ei enää millään muotoa istu ammattilaisurheiluun.

Jos Hakki ja muut aikansa legendat ja kovat jätkät 80-luvulla saattoivatkin pikku pöhnässä, ajoittain jopa pikku simassa, vedellä treeneissä ja illalla pelissä silkalla asenteella ja taidolla, se ei toimi enää 2000-luvulla. Lisäksi organisaatio antoi hulluina vuosinaan viestin, että lähes mitä tahansa voi tehdä ja aina selviää puhumalla kuin koira veräjästä. Totta helvetissä pelaajat oppivat käyttämään tilannetta hyväkseen ja joukkueelle syntyy mielikuva, että he nyt ovat tässä päävalmentajan esimiehiä ja loppupeleissä päättävät tämän kohtalosta. Vaikka tilanteen pitäisi olla juuri päinvastoin. Valmentaja on pelaajien esimies ja jos hommat ei toimi, ensisijaisesti pannaan pelaajia pellolle, eikä etsitä helppoa ratkaisua ja pistetä valmentaja ulos. Tai sitten vedetään puolivaloilla ja asennevammaisina koko kausi läpi ja odotetaan, että ensi kaudella kaikki on toisin ja napista painamalla homma alkaa toimia. Juu, ei se niin mene.

B) Muutamana viime vuotena SM-Liiga on (sattuneista syistä) tasoittunut ja erot ovat olleet paljon pienempiä kuin aiempina vuosina, jolloin liigassa oli selkeitä heittopusseja. Tälle voi hakea vaikka tukea tutkailemalla sarjataulukkoja vaikkapa vuodesta 2005 lähtien:

http://www.sm-liiga.fi/tilastot.html?s=05-06&b=rs
http://www.sm-liiga.fi/tilastot.html?s=06-07&b=rs
http://www.sm-liiga.fi/tilastot.html?s=07-08&b=rs
http://www.sm-liiga.fi/tilastot.html?s=08-09&b=rs
http://www.sm-liiga.fi/tilastot.html?s=09-10&b=rs

Marginaalit ovat olleet aidosti pieniä ja viime vuosi oli monessa mielessä tämän huipentuma. Runkosarjahan meni jo viime kaudella IFK:lta ihan mallikkaasti, mutta pleijarit menivät kaikkien suureksi yllätykseksi ihan päin helvettiä. Se oli selkeä pettymys, eikä sitä voida kaataa yksin pelaajien eikä valmennuksen piikkiin. Jokainen osa-alue alisuoritti ja siis epäonnistui.

C) Taustatyöstä on se hyöty, että nämä tulokset ovat useimmiten pysyviä. Jos siis tulosta tällä saralla ylipäänsä alkaa tulla. Asennemuutos ei tapahdu hetkessä ja "kaikki vaikuttaa kaikkeen"-periaate ei kaikilla ilmene samassa järjestyksessä. IFK:ssa on ollut paljon nuoria pelaajia, jotka jo hyvissä ajoin ovat joutuneet, tai itseasiassa saaneet, totuttautua kovaan vaatimustasoon. Tässä tippuu paskat pois kärryiltä aika äkkiä. Uskallan ennustaa, että näillä nuorilla on hyvät tulevaisuuden näkymät edessään. Jos ei meillä, niin muualla. Perusasioita on käyty paljon läpi, vaatimustaso on ollut korkea, kilpailu on ollut suhteellisen kovaa, mutta käsittääkseni ihan reilua. Toisiin joukkueisiin ei voi tietenkään suoraan verrata, koska eroavaisuuksia on paljon. Voisin kuvitella, että esim. Dufvan Jypiin ei ihan hirveän monta edaria mahtuisi. Avainpaikoille nyt ei ainakaan. Toisissa joukkueissa on varmasti enemmän luontaisia voittajatyyppejä kuin toisissa, toisissa taas niitä jo voittamaan oppineita yksilöitä. Ja toiset jengit nyt vain kohtaavat puolivälierissä paskahousu-IFK:n jonka henkinen selkäranka katkotaan yhdellä av-maalilla...

"Valitettava" fakta on se, että kokonaisuus ratkaisee ja tässä kokonaisuudessa on monta liikkuvaa osaa. Menestys pitää ansaita ja harvoin riittää se, että joku osa-alue on huonoa. Ja niin kuin monesti aiemmin, psyyke ei ole ollut IFK:n parhaimpia osa-alueita. Mutta pettymykset karaisevat ja niistä oppii, jos on halua. Mitään takeita menestyksestä ei ole vieläkään. Urheilu on urheilua ja mitä tahansa voi sattua. Mutta nyt näyttää hyvältä. Kevät on taas asia erikseen, mutta uskon ja toivon, että tällä kaudella oppi on vihdoin mennyt perille. Onnistumisista tulee tietty rentous ja itseluottamus on kaiken a ja o. Ja nyt joukkueessa on ainakin yksi villepeltonen, nimittäin Peltosen Ville, joka omalla esimerkillään varmasti rauhoittaa joukkuetta paniikin iskiessä. Viime vuonna joukkueessa ei tainnut olla ensimmäistäkään pelaajaa, joka omalla panoksellaan olisi saanut sen tiukan kaksiminuuttisen käännettyä IFK:lle. Ja se saattoi olla se ratkaiseva tekijä. Toki valmennuksella on vastuunsa, mutta yhä edelleenkään se valmentaja ei sinne kentälle voi mennä ja kääntää niitä pelejä ja heittää syöttöjä lapaan ja panna paikoista sisään. Eikä yksittäisiä pelaajiakaan kannata syytellä, koska siellä ona parillakymmenellä äijällä mahdollisuus peliajan puitteissa ratkaista peli. On aidosti uskottava, että seuraava veto menee sisään. Jos uskoo 80%:n varmuudella sen menevän, ei se varmaan mene. Onnistumiset ruokkivat itseään ja siitä syntyy kokemus ja usko itseensä. Toisilla nämä ominaisuudet ovat luonnostaan parempia kuin toisilla, mutta aiemmin koettuna sitäkin voi opetella. Luulisi nyt tossa jengissä olevan riittävästi niitä, jotka ovat jotain voittaneet ja niitä, jotka eivät ole voittaneet yhtään mitään, mutta jotka ovat kertakaikkiaan riittävän kypsiä ja vittuuntuneita ikuiseen häviämiseen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Olen sitä mieltä, että aika, jolloin valmentajan osuus oli suurimmillaan (meidän liigassamme) alkaa olla jo takanapäin. Huippu on ohitettu. Olen jo aiemmin todennut, että tähtipitoisen liigan aikaan "toimitusjohtaja" -koutsit ovat olleet vahvimmillaan. Sellaista fakiiria ei olekaan, jossa yhdistyisivät kaikki mahdolliset hyvän valmentajan ominaisuudet:

-pelikirja
-uskottavuus pelaajien silmissä
-kyky repiä materiaalistaan kaikki irti
-mahtavat suhteet pelaajamarkkinoihin
-taito käsitellä tähtipelaajia
-kyky kasvattaa orastavista prospekteista vakaita liigapelaajia ja jopa tähtiä
-karisma
-ennustaminen, suorastaan profetiointi
-vetten päällä käveleminen
-ajassa matkustaminen
-PSI-kyvyt

Jokaisen tänne kirjoittavan luulisi tajuavan, että jääkiekko on loputonta kompromissien tietä. Pelaajat ja valmentajat ovat harvemmin täsmälleen ne, jotka nimenomaan haluttiin. Ja mikä on todennäköisyys sille, että yli 20 ihmistä on toistuvasti yhtä aikaa parhaimmillaan? Todennäköisyyslaskennan ja riskianalyysien kautta tähän löytää jonkunlaista valoa ja järkevin valinta on ehdottomasti riskien minimoiminen. Valmentajaksi ei mielellään märkäkorvaa malliin Kuula Lehkonen vm. -99. Ykköskenttään mieluiten aidosti meritoituneita pelaajia, ei toivotaan toivotaan -hamoja malliin Vauhkonen ja Scissons. Tästä se lähtee.

Pekka Virta on mielestäni malliesimerkki huikeasta pelikirjamiehestä, joka on kyennyt taistelemaan kehnommalla materiaalilla ottamalla tehot irti systeeminsä kautta. Olen jutellut kahden Kalpaan menneen ex-ifk pelurin kanssa ja heidän mukaansa ero on ollut merkittävä. Kalpassa on hahmotettu hyvin joukkueen osana toimiminen ja mitään erityiskohtelua siellä ei ole tippunut kenellekään. Nyt kun liigamme pelaajamateriaali on lähtenyt ilahduttavasti ja odotetustikin taas lievään nousuun, pelkkien pelikirjamiesten rinnalle tarvitaan tj-koutsejakin. Tosin hyvä pelikirja ei ole haitaksi tj-koutsillekaan ja mielestäni Nokka on mailikaupalla esimerkiksi Jortikkaa edellä tällä alueella. Koutsit ovat liki järjestään hyviä ja viileitä tyyppejä. Fanien kesken käydään itkunsekaisia väittelyitä näiden sällien hyvistä ja huonoista puolista ja itse valmentajat ovat varsin kliinisiä ja realistisia kavereita. Jokainen tietää olevansa määräaikaisessa duunissa, jossa tulee nousuja ja laskuja. Jokainen tietää myöskin sen, että mikään ei ole pysyvää. Kojon diilin loppuminen kolmeen kauteen on täyttä normikauraa ja 3 kautta on nykymittapuulla jopa pitkä valmennusaika yhdessä jengissä.

En ymmärrä, arvoisa BOL, sinun raivokasta tarvettasi pitää Kojon puolia ja pointata täällä suhteellisen joutavia huomioita siitä, kuinka pelaajien arkipäivä olisi merkittävästi muuttunut tai parantunut. Tämä on tulosurheilua ja ketään katsomossa ei kiinnosta hevosenperseen vertaa, että jätkät juoksevat nyt Cooperissa 17% paremmin kuin viime kaudella, jos joukkue ei pärjää. Ei tällaisilla imaginäärisillä suureilla mitata niin simppeliä asiaa kuin menestyminen jääkiekossa. Pidän intohimostasi ja kysyn tuleeko Petu saamaan yhtälaisen varauksettoman tuen? Tuen, jota ei kyseenalaista edes kahdet kontatut pleijarit. Voin kertoa itsestäni saman kuin veskarien suhteen: Olen harvinaisen arkinen ja kliininen kaveri. Odotan ja toivon värikkyyttä ja menestystä aina kun uusi koutsi tai veskari tulee. Puolustin Nokan hankintaa ja puolustan vieläkin. Mutta jos toiveet eivät ns. kohtuuajassa toteudu, en mä jumalauta rupea näissä Lundelleissa ja Jalosissa roikkumaan! Uutta matoa koukkuun. Sama koskee Petua. Hän vaikuttaa kaverilta, joka palauttaa työnteon kunniaan, mutta en mä silti aio punaista mattoa hänellekään levittää. Jos homma ei realisoidu tulostaululle, eikä myöskään viihdytä, ei ole kivaa ja se pitää todeta ääneen. Jos Petun kanssa mennään Kojo -kaavan mukaan eli menestystä aikaisintaan kolmannella kaudella, jotain on tehty väärin toista kertaa peräkkäin. Piste. En jaksaisi enää kuunnella ekalla kaudella sitä, kuinka joukkueen kokoamiseen ei ole tämä uusi Herra Valmentaja voinut vaikuttaa, joten annetaanpa heti kauden verran löysää tällä klausuulilla. Jos toinen kausi näyttää yhtä vaisulta, ruvetaan spekuloimaan kuinka "eteenpäin on kuitenkin menty urheilullisella alueella" ja uskotellaan, että keväällä tulee palkinto. Jos ja kun ei tule, ollaan siinä missä nyt: Kolmannella kerralla tämä arvoisa Hra Koutsi saattaa suvaita suoda meille kausikorttifaneille menestystä ja viihdettä. Tämä on huono kauppa ostajalle: Saat yhden hyvän kauden, mutta sinun pitää ensin ostaa kaksi paskakautta! Sama kuin joutuisi lakisääteisesti ostamaan kaksi hometaloa ennenkuin saa luvan hankkia asiallisen talon.

Nyt on näyttänyt pirun hyvältä ja se näkyy heti jatkiskirjoitusten vähenemisenä. Siinä on paras mittari sille, että näetystä on pidetty ja mun ihannemaailmassani HIFK vie liigan 100-0 ja tänne tulee 90% nykyistä vähemmän viestejä. Se, että nyt näyttää hyvältä ei pidä sisällään aikakonetta, joka muuttaa kaiken kahdelta edelliseltäkin kaudelta. Nyt onkin jo vähintään kohtuullista saada nähdä hienoa ja viihdyttävää ifk-kiekkoa! Muistetaan nyt kuitenkin, että lokakuun puoliväliä vasta vietetään. Viime kaudella bautsit näihin aikoihin julkistetiin Nokan 2v jatko ja pikkupiru minussa osoitti myös pieniä epäilyn merkkejä. Keväällä ei sitten näyttänytkään niin kivalta kuin lokakuussa. Tää on vain hokia. Toivotaan että homma toimii!
 

Don Sukoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jonkun verran on tunnettava historiaa, jos haluaa ymmärtää nykyisyyttä -tulevaisuuden ennustamisesta puhumattakaan. Tosin pelkän historian pohjalta ei pelkästään kannata tehdä johtopäätöksiä.

Viime vuonna suunnilleen tähän aikaan (tai vähän myöhemmin) ajattelin, että palaset on vihdoin kohdallaan. Reservipitoinen jengi takoi pisteitä illasta toiseen ja Lunkka pelasi kuin enkeli. Ajattelin, että Jalosen pelitapa on iskostunut ja joukkue toteuttaa sitä. Odotin myös vesi kielellä sikainfluenssan loppumista ja sitä, mitä tapahtuu kun paras miehistö on pelikunnossa. Jos kerran reservit keräsi hyvää tahtia pisteitä, niin mitä tapahtuu kun loput äijät on kuosissa. Kotona pelattiin hyvin ja pikku hiljaa alkoi unohtumaan edellisen vuoden pleijarikatastrofi.

Sisään tuli Norosta ja Lupaa ja myönnän, että nuolaisin ennen kuin tipahti. Mietin keväällä, että minkä hemmetin takia pitää taas ajaa vitosvaihteella 50 km/h. Eikös pleijareissa mennä niin kovaa kuin pystyy ilman, että alkaa auto täristä. Finaaleissa voi jo vähän täristäkin.

Nyt näyttää taas todella hyvältä. Jengi on kärjessä ja nautin pelien katsomisesta. On taas tunne, että eteenpäin on menty. Hyvä pelaaja sisään ja mahdollisesti vielä toinen kova luu. Totuus vain on se, että keväällä on nostettava sykettä ja tasoa. Vaikka HIFK pelaa nyt lokakuussa liigan parasta lätkää, niin tämä taso ei riitä, vaan sen on noustava. Kahtena vuonna peräkkäin ajettu karille nokka edellä, kun taso ei ole noussut.

No - tänään menen innosta puhkuen katsomaan erittäin luottavaisena illan matsia. Uskon, että peli klaarataan hyvällä asenteella. Joku perkele kuitenkin pelottelee pään sisällä, kun alkaa innostua liikaa keväästä. Voi olla, että olen pleijarihistorian vanki, mutta jollain tasolla se on kaiketi noteerattava. Jengissä on ainakin leveyttä niin paljon, että täysiä voi painaa alusta tappiin asti.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jonkun verran on tunnettava historiaa, jos haluaa ymmärtää nykyisyyttä -tulevaisuuden ennustamisesta puhumattakaan.

Hyvä alustus ja asia mikä kannattaa pitää mielessä elämässä ihan kokonaisvaltaisesti.

Totuus vain on se, että keväällä on nostettava sykettä ja tasoa. Vaikka HIFK pelaa nyt lokakuussa liigan parasta lätkää, niin tämä taso ei riitä, vaan sen on noustava. Kahtena vuonna peräkkäin ajettu karille nokka edellä, kun taso ei ole noussut

Tässä kohti se historiantuntemus tulee oikeuksiinsa ja siten että näkee myös tulosten ja pisteiden taakse sekä nyt että menneisyydessä. Tosiasia on, että HIFK:n pelitavassa ja joukkueen rakenteessa on huomattavia muutoksia edelliskausiin. Tämän kauden tulevia tuloksia ei kannata lähteä peilaamaan tältä pohjalta edelliskauden vastaaviin. Ei pidä rasittaa mieltänsä mahdollisesti heikoilla hetkillä deterministisillä ajatuksilla HIFK:n menestyksestä, vaan elää tätä päivää ja nähdä mitä tapahtui, milloin tapahtui ja miksi tapahtui. En itsekään nuolaise nyt ennen kuin tipahtaa, mutta tämä ei perustu edellisiin HIFK-kausiin, vaan vielä suht vähäiseen ottelumäärään. Kenttätapahtumat ovat kuitenkin antaneet syynsä positiiviseen mietiskelyyn joukkueen kokoajista, valmentajista ja pelaajista.

Katselin tuossa Jalosen kommentteja tallenteelta Lukko-pelistä lähtien ja erittäin positiivisena olen ottanut hänen suhtautumisensa henkiseen ja fyysiseen puoleen. Jokaisen matsin yhteydessä hän on korostanut joko tarvittavaa taisteluilmettä, fyysisyyttä ja asennetta. KJ:n räkä ei lennä samalla tavalla kuin esim. Spartan Petulla, mutta sanoma on mennyt helvetin hyvin perille pelaajille, joista on löytynyt munaa. Ei tarvitse olla mikään showboat psyykatakseen, vaan pieni mindfucking, jota ei tarvitse joukkueen ulkopuolelle näyttää mouhoamisena, riittää vallanmainiosti kuten on nähty.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
En gång HIFK, alltid HIFK. Real Madrid
Jhag hyvää pohdintaa. En minä tai uskoakseni BOL olla varsinaisesti mitään pro- Jalonen porukan jäseniä. Minä itse ajattelen, että seura ei aina ole samassa tilassa eri aikoina. HIFK oli niin reppanajengi Penoineen&Dinoineen, että tarvittiin vähän ylipitkä valmennuspesti nimenomaan kokeneelta kaiffarilta. Nyt pohjat alkaa olla kunnossa ja itse asiassa todella hyvät jatkuvaan SM-liiga menestykseen. Nyt seuraan on helpompi tulla sisään uuden koutsin, kun syksyllä 2008. Tämä on 100% fakta. Ja kyllä Kojo täällä on muutakin saanut aikaan, kun opettanut jätkiä treenaamaan joka sekin on hiton tärkeä asia. Jalonen on esimerkiksi avittanut suhkot kokematonta Nybondasta hankkimaan pelaajia ja saanut esim Kiben kaltaisista jätkistä vielä extraa irti. Itse en usko mihinkään IFK-karmoihin tai kävyistä ennustamiseen vaan kovaan työhön. Sitä kulttuuria IFK:ssa ei ole koskaan ollut. Aikoinaan IFK oli niin suuri, että pärjäsi pienemmilläkin kierroksissa.

Ja yksi toinen asia minua häiritsee tässä jatkoaika keskustelussa. Tolkuton rajojen veto, jonka väliin ei mahdu mitään. Olet joko täysi kingi tai mitätön luuseri. Jalosen lätkä on kuulemma tylsää, mutta tuloksia tuovaa kun taas Shedden peluuttaa viihdyttävää lätkää ehkä heikommalla menestyksellä. Minusta kun olen nauttinut IFK:n peleistä lähes Sheddenin kauden tyyliin. Kyllä Sheddeninkin kauteen mahtui uskomattoman paskoja matseja, vaikka viihdearvo oli usein korkeaa. Mulla on pieni ennustus, että joskus tulevaisuudessa kun IFK on ryssinyt jonkin kauden niin muistellaan kaiholla Nokan paria viime kautta miten oli Mickea, Peltosta ja neljä laatuketjua 11-3 voittoineen. Aika kultaa muistoja.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaikka tämä vuodatuksesi onkin BOL:lle suunnattu, otan siihen muutaman oman huomioni, kun kerta keskustelupalsta kuitenkin on kyseessä.

Halu kirjoittaa johtuu siis siitä, että haluan olla oikeudenmukainen Jalosta kohtaan, en millään Kojon fanittamisella. Sellainen en ole koskaan ollut. JHag on kuitenkin näemmä niitä nimimerkkejä, joilla on kovasti perässähiihtäjiä ja nyökyttelijöitä, joten on vain hyvä, että joku antaa näkemyksiä myös vastavirrasta tarpeen vaatiessa. Onneksi niitäkin täällä on.

JHagilla on jotenkin todella syvälle menevää vastenmielisyyttä Kojoa kohtaan. Sitä vain ei voi olla huomaamatta.Mun silmissä se jopa haittaa tietynlaista puolueetonta arvostelua, jota hän kirjoittaa esittävänsä.

Sanoipa tai tekipä Jalonen mitä tahansa, niin mikään ei ole hyvä. Noh,kai tää on sitten sitä "makuasioita, sanoi koira kuin persettään nuoli".
Tämä on tulosurheilua ja ketään katsomossa ei kiinnosta hevosenperseen vertaa, että jätkät juoksevat nyt Cooperissa 17% paremmin kuin viime kaudella, jos joukkue ei pärjää.

Vaikea uskoa, ettei ainakin osaa Hifk-faneja kiinnostaisi miten joukkue treenaa. En usko olevani ainoa lätkänseuraaja, joka on kiinnostunut siitä, miten esim.kesäharkat on omalla joukkueella mennyt.Niiden tuloksethan pitkälti näyttävät koko kauden signaaleja!!

Hän vaikuttaa kaverilta, joka palauttaa työnteon kunniaan, mutta en mä silti aio punaista mattoa hänellekään levittää.

Ai Petuko?Mä kun ihan luulin, että se on ollut juuri Kojo, joka on tuonut työnteon merkityksen joukkueeseenne. Mies, joka on tunnettu juuri kovasta työstä ja vaativuudesta myös joukkueen suhteen. Lukemattomat olivat ne iltamyöhät, jolloin Kojo valvoi valmennustyön tiimoilta kehitellen strategioita, kun hän valmensi Oulussa. Siinä ei tunteja laskettu. Tuskin on mies siitä muuttunut.

Jos Petun kanssa mennään Kojo -kaavan mukaan eli menestystä aikaisintaan kolmannella kaudella, jotain on tehty väärin toista kertaa peräkkäin. Piste.

Et sitten huomioinut sitä, että Petuhan tulee ihan eri tilanteeseen mihin Kojo joutui! Kojo joutui melkein kädestä pitäen opettaa ravinnon merkityksen ja sen, mitä baareissa notkumiset merkkaa huippu-urheilussa. Kojohan sanoikin jossain alkuajan haastattelussa, että hänelle oli tullut järkytyksenä asioiden tila. Ei noilla sanoilla, mutta tuota tarkoittaen kyllä. Jos joku muistaa missä se artikkeli oli, jossa tuosta puhuttiin,niin kiitän, jos linkität sen.

Tuota taustaa vasten ei pidä ihmetellä, että vei aikaa saada joukkue sellaiseksi, mitä huippu-urheilu vaatii. Ensimmäistä kautta tuskin kannattaa edes muistella, se ei ollut millään tavoin Kojon joukkue. Toisella kaudella tuli jo parannusta, vaikka pettymään jouduitte vielä. Tämä kausi on SE kausi, jolloin oletan menestystä tulevan.

Jos menette Petun kanssa kolmea kautta, menestymättä, siitä ei pidä vetää kuin se johtopäätös, että Matikainen ei ole onnistunut. Hifk:ltä ei varmasti lähde koko kööri tämän kauden jälkeen, vaan hyvä pohjarunko pysyy ja kun Kojo on saanut sen toimimaan kuin trimmattu, ei Petulla pitäisi olla vaikeuksia rakentaa sille pohjalle. Pelikirjojen erilaisuudesta huolimatta. Urheilijan pohjakunto on aina sellainen asia, että siinä ei vielä strategioilla ole merkitystä. Pohjakunnon hoitaminen pitäisi olla yhtäselvää kuin hengittäminen. Ehkä se nyt alkaa punanutuillekin sitä olemaan. Kiitos Jalosen.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Et sitten huomioinut sitä, että Petuhan tulee ihan eri tilanteeseen mihin Kojo joutui! Kojo joutui melkein kädestä pitäen opettaa ravinnon merkityksen ja sen, mitä baareissa notkumiset merkkaa huippu-urheilussa. Kojohan sanoikin jossain alkuajan haastattelussa, että hänelle oli tullut järkytyksenä asioiden tila. Ei noilla sanoilla, mutta tuota tarkoittaen kyllä. Jos joku muistaa missä se artikkeli oli, jossa tuosta puhuttiin,niin kiitän, jos linkität sen.

Tuota taustaa vasten ei pidä ihmetellä, että vei aikaa saada joukkue sellaiseksi, mitä huippu-urheilu vaatii. Ensimmäistä kautta tuskin kannattaa edes muistella, se ei ollut millään tavoin Kojon joukkue. Toisella kaudella tuli jo parannusta, vaikka pettymään jouduitte vielä. Tämä kausi on SE kausi, jolloin oletan menestystä tulevan.

Tämä ei ole nyt välttämättä vastaus suoraan sinulle. Itseäni häiritsee nyky-IFK:ssa se, ettei oikein osaa nauttia nykyisistä hyvistä otteista. Syy on siinä, että viime syksynäkin pelattiin hyvää lätkää ja sitten kevään tärkeimmissä peleissä tuli se peruuttelukiekko kuvioihin, jolla ei oikein pärjää.

Jos näin käy taas keväällä, niin näistä runkosarjapeleistä ei ole ollut mitään hyötyä.

Vähän kummastelen ajatusta, että IFK:ssa kaikki olisivat olleet aivan paskassa kunnossa ja ottaneet koko ajan mukia keskellä kautta. Tämä siis ennen Jalosta. Tähän muutokseen Jalonen on tarvinnut kaksi kautta ja luoja tietää kuinka monta kautta vielä eteenpäin tarvitsisi, jotta IFK menestyisi keväisin.

Shedden tuli ruoriin. Ensimmäiset kymmenen peliä olivat täyttä paskaa. Nippu täysin sekaisin, mutta sitten pelattiinkin koko loppukausi hyvää kiekkoa. Ehkä selitys on siinä, että IFK:n pelaajat eivät silloin olleet paskassa kunnossa tai jotain. Mutta jotkut sopii tiettyihin joukkueisiin paremmin kuin toiset.

Jalosella on tämä kausi mahdollisuus saavuttaa IFK:n kanssa jotain. Aikaisemmat kaudet ovat menneet täysin mappiin. Se on fakta. Voidaan aina spekuloida muilla asioilla. Mutta silti kyseenalaistan Jalosen taitoa. Ihmettelen varsinkin sitä, että edes kaksi vuotta ei riittänyt saamaan IFK:ta neljän joukkoon, mihin sen pelaajamateriaali kyllä toisella kaudella olisi pitänyt riittää.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Shedden tuli ruoriin. Ensimmäiset kymmenen peliä olivat täyttä paskaa. Nippu täysin sekaisin, mutta sitten pelattiinkin koko loppukausi hyvää kiekkoa. Ehkä selitys on siinä, että IFK:n pelaajat eivät silloin olleet paskassa kunnossa tai jotain. Mutta jotkut sopii tiettyihin joukkueisiin paremmin kuin toiset.

No mikä oli tulos Messias-Sheddenin kanssa? Ja sillä havumieskiekolla joukkue menestyi tasan yhdellä kentällä. Yksi tekee tehot ja muut tekee työt-kiekkoahan Shedden osaa peluuttaa, mutta ei osaa voittaa sillä mestaruuksia, ei ole ollut edes lähellä. Jokereilla ei ollut Jalosen Kärppiä vastaan mitään saumaa. Ja siellä oli vielä parempi ykköskenttä kuin IFK:n aikana. Jos koutsilla ei ole minkäänlaista pelikirjaa on ihan turha mestaruuksista haaveilla. Sama Petri Matikaisen kanssa, turpaan tuli Jalosen Kärppiä vastaan kun kyvyt eivät riittäneett.

11 vuoden kyntämisen korjaaminen ei käy vuodessa. Eikä kahdessa, oppimisprosessi on pitkä ja vielä kesken, ja Jalosen jälkeen nähdään onko IFK oppinut mitään. Tokihan Matikainen voi peluuttaa tutinaa ja tötinää-kiekkoa, mutta kuka sitä teistä jaksaa katsella 10 peliä kauempaa jos se ei kanna mihinkään?

Empä ole näin kovaa ja osaavaa IFK:ta ikinä nähnyt, 1998 kun ei ole niin tuoreena muistissa, että tietäisin miten silloin pelattu. Mutta sen tiedän, ettei pytty ole ollut lähelläkään sen jälkeen. Ja nyt on, siinä on ihan vitun iso ero. 5 peliä nähneenä ei voi muutakuin ihailla kuinka hyvin paketti on kasassa heikoillakin hetkillä, ja se on suurin asia mikä erottaa mestarit jossittelijoista. Ja sitä IFK:ta en ole koskaan nähnyt, ennenkuin nyt.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
ettei oikein osaa nauttia nykyisistä hyvistä otteista. Syy on siinä, että viime syksynäkin pelattiin hyvää lätkää ja sitten kevään tärkeimmissä peleissä tuli se peruuttelukiekko kuvioihin, jolla ei oikein pärjää.

Teillä on tullut vuosien mukana niin paljon pettymyksiä, että ehkä se "malja alkoi jo pisaroimaan ylitse"viime kaudella. Nuo pettymyksethän ovat aikaansaaneet jo sellaistakin ilmiötä näemmä, että Kojo on se suurin syntipukki. Osa ei ole osannut tai edes jaksanut edes erotella sitä, että eri paskakaudet muiden valmentajien johdossa eivät todellakaan ole Jalosen syntejä.Kaikki vaan sitten samaan syssyyn:)

Vähän kummastelen ajatusta, että IFK:ssa kaikki olisivat olleet aivan paskassa kunnossa ja ottaneet koko ajan mukia keskellä kautta. Tämä siis ennen Jalosta. Tähän muutokseen Jalonen on tarvinnut kaksi kautta ja luoja tietää kuinka monta kautta vielä eteenpäin tarvitsisi, jotta IFK menestyisi keväisin.

En ole Hifk:n asiantuntija, mutta kyllähän teidän jengillä tietynlainen maine on ollut jo kauan. Jopa me pohjoisen ihmiset olemme siitä jollain tavoin olleet tietoisia. Nuoremmat tuskin ovat mukitelleet, mutta esimerkki vetää junnuja myös väärään suuntaan. Tietynlainen paapominen sitten itse johdon taholta on tehnyt karhunpalveluksen.

Shedden tuli ruoriin. Ensimmäiset kymmenen peliä olivat täyttä paskaa. Nippu täysin sekaisin, mutta sitten pelattiinkin koko loppukausi hyvää kiekkoa. Ehkä selitys on siinä, että IFK:n pelaajat eivät silloin olleet paskassa kunnossa tai jotain. Mutta jotkut sopii tiettyihin joukkueisiin paremmin kuin toiset..

Ehkä, lisäksi on mainittava, että toiset valmentajat saavat kunnioitusta eri tavoin kuin toiset huolimatta siitä, ovatko olleet niitä parhaita vai eivät.

Kojolla on historiansa Hifk:n kanssa ja vanha kaarti ei häntä ole purematta niellyt valmentajana ja on saanut osan jengistäkin hapatukseensa.Valitettavasti. Onhan tästä ollut juttua.

Kojoa ei Hifk:ssä tulla arvostamaan ns.vanhemman fanikunnan toimesta kuin muutaman harvan osalta, vaikka hän toisi mestaruuden valmennuksellaan. Tätähän tarkoittaa nuo kirjoitukset etukäteen, joissa muistutetaan menneistä Kojon kausista ja niiden pettymyksistä. Kuinkahan monessa joukkueessa olisi tuollainen suhtautuminen vastaavassa tilanteessa, jos Kanadan malja olisi keväällä käsissä! Mä en vaan pysty tajuamaan tuollaista asennetta, mutta eipä se taida mun päänsärky ollakaan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
HIFK-fanit ovat liian rakastuneita seuraansa. Rakkauden ei pitäisi olla sokea, vaan sopivasti likinäköinen ja sankalaseilla voisi korjata senkin.

Minun kantani on, että kenkikää KJ, niin saamme vähemmän pahan HIFK:n taas mahdollisimman pian. Toisaalta, se on vääryys KJ:tä kohtaan. Ja resurssejakin kohtaan. Oikeudenmukaisuuttakin kohtaan.

Näen tämän HIFK:n touhun jonkinmoisena toistuvana äidin murhana.

Kun toivoisin teille triplaa ja sitten niin ei käy, kun potkitte sen pois.

Fy fan!
 

jarne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC #52
HIFK-fanit ovat liian rakastuneita seuraansa. Rakkauden ei pitäisi olla sokea, vaan sopivasti likinäköinen ja sankalaseilla voisi korjata senkin.

Minun kantani on, että kenkikää KJ, niin saamme vähemmän pahan HIFK:n taas mahdollisimman pian. Toisaalta, se on vääryys KJ:tä kohtaan. Ja resurssejakin kohtaan. Oikeudenmukaisuuttakin kohtaan.

Näen tämän HIFK:n touhun jonkinmoisena toistuvana äidin murhana.

Kun toivoisin teille triplaa ja sitten niin ei käy, kun potkitte sen pois.

Mitäs sieniä sitä on tullut otettua kirjoituksessasi ei ole mitään pointtia? Mitä Nokkaan tulee niin ihan hyvin tuo on lähiaikoina vetänyt, eikö?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös