Kuinka kuumana käyt - Eli mikä on normaali ruumiinlämpötilasi?

  • 3 990
  • 31

Mikä on yleensä normaali ruuminlämpötilasi?

  • 35 - 35,5 °C

    Ääniä: 5 3,4%
  • 35,5 – 36 °C

    Ääniä: 13 8,8%
  • 36 – 36,5 °C

    Ääniä: 52 35,1%
  • 36,5 – 37 °C

    Ääniä: 59 39,9%
  • 37 – 37,5 °C

    Ääniä: 5 3,4%
  • 37,5 – 38 °C

    Ääniä: 2 1,4%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 11 7,4%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 1 0,7%

  • Äänestäjiä
    148

Disaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Silloin kun olin intissä, 20-vuotiaana, niin lämpö oli yleensä vähän alle 36 tai hiukan päälle. Nykyään lukema pyörii 37 ja 37,5 asteen välillä. Ennen tuo olisi tuntunut jo ihan selvästi kuumeelle, muttei enää. Itselläni lämpö voi nousta aika korkeallekkin urheillessa, mutta mitään kuumeista tai sairasta oloa kuitenkaan tule.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Aika viileä olento, normaalit lämmöt jotain 36,0 -36,3. Jos tuosta nousee johonkin 36,8 tienoille niin on jo aika kipeä olo.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
No shit Sherlock?

Yes yes Watson.

EDIT: Oli kyllä ihan rehellinen vahinko että ketju tuli kolmeen kertaan, ei anneta sen häiritä. Selain ilmoitti että sivua se ja se ei voi avata, painoin OK ja selaimen back-valintaa, jolloin ketju tuli kolme kertaa.

Tää ei ollu sulle. mm. Meikäläisen vastaus katos bittiavaruuteen. Joku ylemmältä taholta sekoili.

edit: jaahas, nythän se tuli tuonne toiseen ketjuun jo.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Täältä löytyy yksi lisää jolle 36,6 astetta on se normaali lämpö. Tosin lämmön ei tarvitse nousta kuin 0,6-0,8 astetta ja alkaa tuntumaan siltä, että kuumetta olisi lähemmäksi 40. Se mikä on itseäni ihmetyttänyt, kuume nousee todella harvoin 37,5 tai yli. Toisaalta hyvä niin, sillä ei sen tarvitse olla edes 38, niin minä makaan sängyn pohjalla ja siellähän pysyn.
 

ditrim

Jäsen
Vastasin 37,5 – 38 °C koska näin tämän ketjunkin kolmena.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Voisko tähän yhdistää, että mikä on lämpöennätys? Itsellä 39.8

Mitä niitä legnedoja oli, että veri kiehuu tietyssä asteessa jne. tjsp. :D
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllä hyvästä topicista kannattaa avata vaikka viisi ketjua...

Sen verran voisin täydentää, että yli 39 asteen on oma mitattu kuumelukemani noussut edellisen kerran joskus peruskouluikäisenä, pitkälti yli 20 vuotta sitten. Jos nykyään tulen ihan perkeleen sairaaksi ja palelen täysillä, niin kuumemittari näyttää korkeintaan 38,5 astetta.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Normilämpö pyörii siinä 37c tuntumassa eli olen aika hottis.
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En osaa sanoa, en mittaa jollei ole oikeasti huono olo. Sen muutaman kerran kun olen luullut, että on huono olo ja olen mitannut kuumeen, niin sitä on ollut silloin n. 36,7c.
Viimeksi kunnolla kuumetta on ollut 2001 elokuussa, silloin mittari näytti n. 41c, kokonaisen seitsemän tuntia, kuume tuli ja meni ohi, seuraavana päivänä olin jo lenkillä, vieläkään en tiedä mistä ko. kuumepiikki, oksennus ja ripuli johtui.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Normaalilämpö pyörii siinä 36,5 ja 37 välillä, jos menee jonkin verran yli 37 niin alkavat kovat nivelkivut ja ilmeisesti hermostollinen selkäsärky. Jos lukema nousee 38 yli niin olo käy sietämättömäksi ja ainoa paikka jossa voin kuvitella olevani jotenkuten on sänky - turha kuvitellakaan, että tekisin mitään työtä tai muutakaan mikä vaatii pienintäkin voimainponnistusta. Ei mikään mukava tunne...

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kysytääs tässä, mikä se hengenvaarallinen asteluku oli?

wikipedia tietää kertoa seuraavaa:

Yli 40°C kuume on merkki vaarasta terveydelle ja vaatii välitöntä hoitoa. Yli 42°C kuume saattaa merkitä jo kuolemaa. Silloin henkilön ruumis täytyy pakkoviilentää, mikä tarkoittaa käytännössä kylmää suihkua tai muita vastaavia toimenpiteitä, jotta ruumiin lämpötila saadaan hallintaan.

vlad.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mulla ruumiinlämpö pyörii jossakin 35,0 - 35,5 välillä. Ja mulla on aina kuuma vaikka muu porukka kärsii kylmyydestä. Intissä oli kova selittäminen sairaanhoitajalle "että mun perusruumiinlämpö on öbaut 35,3 astetta" kun mittari näytti 36,9:ää ja olisi pitänyt saada VP:tä; silloin oli todella paha olla.

Mutta nöu, viestimies Uleåborgir sai keppiä. Myöhemmin sitten tuli keuhkokuume, korvatulehdus ja mätivät poskiontelot ja epäily sydänlihaksen tulehduksesta.

Mutta silloin oli TJ alle 10. Who cares? Olisi kai pitänyt kuolla, että ne kylmänviileät hoitsut olisivat sanoneet nätin sanan viestimiesparalle. Mitähän olisi ollut, jos hartioissa olisi olleet punaiset laatat?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Normaalilämpö pyörii 36,4 nurkilla. Jos lämpö nousee, niin 38 asteen paikkella alkaa nivelkivut pääasiassa polvissa. Hassu juttu, mutta yleensä juuri polvisäryt paljastavat kuumeen, sillä muutoin alle 38 astetta ei vaikuta toimintakykyyni. Lämpöä kestän hyvin ja onpa tullut ulkotöissäkin oltua 39,3 asteen kuumeessa. Silloin oli jo melko paska olo ja paleli kummasti.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
wikipedia tietää kertoa seuraavaa:

Yli 40°C kuume on merkki vaarasta terveydelle ja vaatii välitöntä hoitoa. Yli 42°C kuume saattaa merkitä jo kuolemaa. Silloin henkilön ruumis täytyy pakkoviilentää, mikä tarkoittaa käytännössä kylmää suihkua tai muita vastaavia toimenpiteitä, jotta ruumiin lämpötila saadaan hallintaan.
Käsittääkseni tämä 42°C raja on kriittinen sen vuoksi, että ihmisruumiin proteiinit ryhtyvät noilla tienoin koaguloitumaan, joka tarkoittaa suunnilleen samaa kuin hyytyminen tai jähmettyminen. Vähän samanlainen juttu kuin kananmunan valkuaisen muuttuminen kiinteäksi ja valkoiseksi kuumennettaessa. Tuollainen poikkeuksellisen korkea kuume voi aiheuttaa erilaisia vaurioita sisäelimille, ellei sitten kuolemaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minun aikanani kaikilta mitattiin lämpö intin alussa pariin otteeseen (vaikkei ollut kuumetta) ja laitettiin koneelle/paperiin ylös, ettei tuollaista pääse tapahtumaan. Mutta se olikin jo silloin vuosi 2004.

Juuri samana vuotena kävin intin. Eikä silloin ainakaan KaiPr:ssa kirjattu ylös perusruumiinlämpöä. Noh, meillä olikin päällikkölääkärinä erittäin legendaarinen lääkintamajuri "Keppi" Anttonen.

Käsittääkseni tämä 42°C raja on kriittinen sen vuoksi, että ihmisruumiin proteiinit ryhtyvät noilla tienoin koaguloitumaan, joka tarkoittaa suunnilleen samaa kuin hyytyminen tai jähmettyminen. Vähän samanlainen juttu kuin kananmunan valkuaisen muuttuminen kiinteäksi ja valkoiseksi kuumennettaessa. Tuollainen poikkeuksellisen korkea kuume voi aiheuttaa erilaisia vaurioita sisäelimille, ellei sitten kuolemaa.

Mä kärsin 7-vuotiaana 42 asteen kuumeen vesirokon jälkitautina. Pahinta oli se, että sairastuin aivokuumeeseen. Kesti monta vuotta, että maisemat eivät karanneet kaukaisuuteen. Onneksi en heittänyt veiviä. Lumbaalipunktio muuten sattuu ihan helvetisti.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Oma normilämpö on yli 36,5, mutta alle 36,9. Ja heti kun karauttaa yli 37:n, niin vittumainen olo iskee päälle. Eli juuri se raja, joka elohopeakuumemittariinkin on punaisella merkattu. Ja oma kuume-ennätys taitaa olla 39 astetta. Kohtuu houreinen olo iskee jo tuossakin lämpötilassa, varsinkin unet ovat aika mielenkiintoisia noissa lämpötiloissa. Eikä viinakaan mene päähän ollenkaan, kun muutenkin on jo niin sekava olotila päällänsä. Eli 39 astetta on myös kovin ruumiinlämpö, jonka vallitessa olen dokannut.
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En osaa sanoa. Oonhan mä kuumetta muutamankin kerran mittaillut, mutten muista tuloksia. Tossa joskus noin vuosi sitten mulla hajosi sellainen vanhanaikainen analoginen kuumemittari. Mä kuvittelin että ne kestäis paremmin, mutta ei. Sellaiset digitaaliset on vaan jotenkin melko naurattavia. Verenpainetta on kans muutaman kerran mitattu, ja aika kovat arvot oon joka kerta mätkässyt tiskiin. Yleensä niitä aina on pari kolmekin kertaa mittailtu, kun kerralla eivät ole uskoneet niitä lukemia. Viimeksi joskus 3-4 vuotta sitten kun mitattiin, niin sen hoitsun piti oikein kaapista hakea joku vanhanaikainen vekotin, jolloin vasta uskoi. No taishan siinä olla pieni ryyppyputki takana, se vissiin sitten hieman nostanut niitä lukemia sillä kertaa. Verikoe multa on otettu kerran. Olin silloin intissä, ja samantien ne lähti mua tilkkaan kuskaamaan. Siellä sitten vähättelin vaivoja ja ne päästi pois. Taisin saada monta päivää jotain vapautuksiakin, mutten niistä viitsinyt muille puhua mitään. Ja mistäs sen tietää mitä kokeita ne on tehneet silloin kun olin vauva. Mutta nyt mä taisin hieman karata aiheesta.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Verenpainetta on kans muutaman kerran mitattu, ja aika kovat arvot oon joka kerta mätkässyt tiskiin. Yleensä niitä aina on pari kolmekin kertaa mittailtu, kun kerralla eivät ole uskoneet niitä lukemia.

Sama homma täällä. Aina, kun verenpainetta on meikäläiseltä mitattu, niin liian korkeat ovat olleet. Riippumatta siitä, onko ryyppyputkia takana tai ei, onko hyvässä vai huonossa fyysisessä kunnossa, onko stressaava elämäntilanne tai ei, niin aina ovat korkeita lukemia nuo mittaukset näyttäneet. En minä niitä lukemia muista, mutta viime mittauksessa myös meikäläisen verenpaine piti oikein kolmesti laskea. Kyllähän se viimeisessä yrityksessä jo alempana oli kuin siinä ensimmäisessä, mutta liian korkea silti.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Mulla sama kuin monella eli 36,6 astetta. Samantien kun lyö tasan 37 tauluun, niin tulee ankara olo, ehkä voi silti olla töissä. Noin 37,5 tarkoittaa sängyssä olemista ja pysymistä. Intissä neljä vuotta sitten viimeksi menny 38 astetta rikki keuhkokuumeen vuoksi. Enkka taitaa olla joskus kakarana lusittu 39,9, mutta muistan ettei olo ollut niin ankara, hikeä vain pukkas.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mulla laski kerran 39 asteen kuume yhdessä yössä johonkin 37 pintaan. Voi tavaton sitä hien määrää, minkä keho puski petivaatteisiin. Lakanat piti vaihtaa kahdesti sinä yönä, ja kyljen kääntäminen kylmän hien päälle niiden likomärkien petivaatteiden seassa ei ollut kivaa. Ja se löyhkä, mikä siitä hiestä irtosi, oli jotakin sanoinkuvaamatonta. Yök.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös