Kotitalousvähennys

  • 2 611
  • 10

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän asti tapahtunutta:

Teetätimme kotiimme viime kesänä keittiöremontin. Tilasimme kalusteet ja asennuksen suurelta ja tunnetulta Keittiöfirmalta. (En viitsi firman tietoja ainakaan vielä tässä vaiheessa laittaa tänne, koska asian käsittely on vielä kesken) Firman kanssa sovittiin, että he toimittavat tavarat tietyyn päivämäärään mennessä ja asentaja, joka on tehnyt vastaavanlaisia remontteja heille vuosia, tulee sitten sovittuna ajankohtana ja laskuttaa meitä erikseen.

Tavarat tuli sekä asentaja paikalle ja kaikki sujui niin mallikkaasti, kun vaan mahdollista. Asentaja lähetti meille myöhemmin laskun, jonka tietysti maksoimme. Laskussa oli Ly-tunnus ja teksti ALV-rek ja vasta tässä vaiheessa saimme tietää minkä niminen firma keittiömme asensi.

Tämän viikon alusta sain verottajalta kirjeen, jossa luki, että emme voi hyväksyä kotitalousvähennystä 2008:n euron osalta, koska ***** ei ole kirjautunut ennakkoperintärekisteriin. Soitin seuraavana päivänä verottajalle ja kysyin, että mitä tämä käytännössä tarkoittaa. Vastaus: Kyseinen yritys ei saisi harrastaa lainkaan tälläistä liiketoimintaa. Yritys oli lopettanut kirjautunut ulos ennakkoperintärekisteristä huhtikuussa 2005, eli samoihin aikoihin,kun tilasimme remontin. Remontti tehtiin muistaakseni kesäkuussa.

Tämän jälkeen soitin kalusteet ja asentaja lähettäneen keittiöfirman esimiehelle ja kerroin tapahtuneesta. Vastaus: Tässä on nyt täytynyt tapahtua joku erehdys, kyseinen henkilö on 15 vuotta tehnyt vastaavanlaisia asennuksia, mutta firma nimi, jolla lasku on tehty ei kuulosta samalta, jolla hän yleensä laskuttaa. Keittiöfirman esimies antaa remontin tehneen henkilön puhelinnumeron ja pyytää soittamaan tälle välittömästi. Soitan, mutta numerosta ei vastaa kukaan koko päivänä, joten soitan takaisin keittiöfirman esimiehelle, joka lupaa olla yhteydessä asentajaan. Seuraavana päivänä yritän soittaa asentajalle uudestaan, mutta turhaan, joten soitan taas keittiöfirmaan, joka olikin samana aamuna saanut asentajan kiinni ja tämä oli luvannut hoitaa asian kuntoon ja ottaa minuun yhteyttä, mutta nyt kahteen päivään ei kuulunut pihaustakaan. Tänään soitin taas keittiöfirmaan ja kysyin, että mitenköhän asentaja meinaa asian hoitaa, kun yhteydenpitoa ei ole tullut. Tässä vaiheessa keittiöfirman edustaja alkaa hermostumaan ja lupaa olla jälleen yhteudessä asentajaan ja sitten taas minuun. Siitä on nyt 3 tuntia ja mitään ei ole kuulunut.

Jälkikäteen on tietysti helppoa ajatella, että olisi ennen laskun maksamista pitänyt http://www.ytj.fi käydä tarkistamassa, onko firma rekisteröitynyt ennakkoperintärekisteriin ja jättää yksinkertaisesti lasku maksamatta ja ilmoittaa asentajalle, että tuo sellaisen firman lasku, joka on rekisteröitynyt tai jää rahat saamatta, mutta meillä oli tuolloin kauhea määrä itse tehtävää remonttia ja muutto kyseiseen asuntoon, jonne uusi keittiö tehtiin.

Mitenköhän asiassa kannattaisi lähteä etenemään, jos vastausta asentajalta/ korvausta ei pikku hiljaa ala kuulumaan?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Apassi kirjoitti:
Mitenköhän asiassa kannattaisi lähteä etenemään, jos vastausta asentajalta/ korvausta ei pikku hiljaa ala kuulumaan?

Minen ole mikään asiantuntija vaan asiantuntija olisi joku sopimusoikeuden ja/tai verotusoikeuden kandi tai vastaava, mutta mitä minulla nyt näistä on mitään hajua, niin rahat kyseiseltä asennusfirmalta kai voisi saada oikeusteitse, mutta siis toinen asia on se, onko kyseisellä firmalla siinä vaiheessa, että minkään sortin likviditeettiä maksaa mitään, mitä suuresti kyllä epäilen. Paha homma. Uskoisin, että tuonkaltaisesta korvausta voi myös hakea yrityksen toimarilta henkilökohtaisesti, koska hänen pitäisi olla vastuussa tapahtuneesta. Jokatapauksessa rahojen saanti voi olla aika kovan työn takana.

Aika paha muuten tuo, jos tuollainen sattuu. Yrityshän on toki velvollinen tarkistamaan EU-alueella vat-koodit sun muut ja jos sössii asioita, on itse niistä vastuussa, mutta en ole tietoinen kuluttajan omasta vastuusta, mutta uskoisin, että kuten monessa muussakin vastuu toki tällaisessa luulisi olevan yrityksellä ja yrityksen myöskin luullisi olevan korvausvelvollinen. Eikös laki monesti ole kuitenkin kuluttajan takana tällaisissa?

edit: Nyt asiaa hetken mietittyäni, en voi uskoa, että yksityiseltä henkilöltä vaadittaisiin sen kaltaista valveutuneisuutta, että jostain ytj-rekisteristä pitäisi selvittää, onko firmalla kaikki asiat kohdallaan. Jos eivät korvaa, niin pitäisi oikeusteitse saada takaisin, mutta kuten totesin se on sitten eri asia, onko mitään likvidejä varoja enää mistä korvata ja kuka korvaa oikeudenkäyntikulut. Minen näistä pointeista ymmärrä mitään.
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Konsultoin vähän erästä edelleenkin ei-asiantuntijaa, mutta jotain käsitystä kokonaisuudesta omaavaa ja hän sanoi, että jos kyseessä on firma, joka toki pitäisi olla ep-rekisterissä, niin asiakkaan pitäisi suoraan vähentää ennakonpidätys laskusta ja maksaa vain veroton osa kyseiselle firmalle. Täten jos asiakas on maksanut myöskin vero-osan on hän jossain suhteessa vastuullinen tästä, mutta totesi, että toki oikeusteitse varmaan vastuuseen asetetaan firma, mutta kuten jo aiemmin totesin toinen juttu on sitten tuon tason puulaakeissa se, että onko heillä varallisuutta, mistä maksaa. Eli maalaisjärki sanoisi, että ei tavallisen kansalaisen tarvitsisi tarkistella ytj:stä, että kuuluuko joku pulju nyt ep-rekisteriin vaiko ei, mutta ilmeisesti näin kuitenkin jollain tasolla on. Toki sitten tapauskohtaisesti, kuten myös tässä, voitaisiin asiaa sitten korjata oikeusteitse. Tiedä sitten. Eiks tällä palstalla nyt saakeli ole niitä oikeusoppineita, jotka osais ihan tarkkaan varmentaa asian? On nimittäin ihan mielenkiintoinen juttu koko keissi sinällään.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Näistä tapauksista taitaa olla jo yksi käräjäoikeuden ennakkopäätös, jossa katsotaa ettei enakkoperintärekisteriin kuulumien ole ns. oleellinen tieto. Eli jos tilaaja ei ole kysynyt asiaa etukäteen, ennen työn suorittamista, ei yritys ole tehnyt mitään väärää. Eli ratkaisevaa on, oleko kysynyt enakkoperintärekisteriin kuulumisesta ennen kuin kyseinen työ on suoritettu. Jos olet keskustellut asiasta keittiöliikkeen kanssa ja esim. he ovat kertoneet kotitalousvähennyksestä ja he ovat hoitaneet firman paikalle niin tällöin sinun pitänee yrittää periä saatavasi nimenomaan keittiöfirmasta.

Disclaimer: ---Tämä näin ihan muistitiedon varassa---
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ei ongelmaan mutta ketjun otsikon mukaiseen aiheeseen liittyen kommentoisin yhtä asiaa kotitalousvähennyksestä: suosittelisin harkitsemaan ko. vähennyksen käyttämättä jättämistä remontin yhteydessä JOS aikoo pian remontin jälkeen myydä asunnon/talon, sillä mikäli remontti on tulkittavissa niin että sillä nostetaan kiinteistön myyntiarvoa lyhyellä tähtäimellä voi myyntihinnasta sitten joutua maksamaan extraveroa. Ts. täytyy laskea onko vähennyksestä tarpeeksi hyötyä vai kannattaako se pistää kokonaan omasta pussista.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Verottajan kanssa juttelin asiasta, niin sieltä sanottiin, että aina on työn tilaajan tehtävä tarkistaa kuuluuko työn tehnyt yritys ennakkoperintärekisteriin.

Asia on edennyt nyt siihen pisteeseen, että keittiöremontin tehnyt yrittäjä otti viimein yhteyttä ja ehdotti, että hän palauttaisi koko summan ja tekisi laskun toisen yrityksen nimissä ja maksaisin sen sitten uudelleen tai jos tämä vaihtoehto ei kelpaa verottajalle hän maksaisi veroissa häviämäni summan suoraan minulle. Tämähän voi tietysti olla vain hänen tapansa pelata aikaa, ilman todellista tarkoitusta koskaan tehdä asialle mitään, mutta ratkaisun haluan seuraavan viikon kuluessa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Apassi kirjoitti:
Verottajan kanssa juttelin asiasta, niin sieltä sanottiin, että aina on työn tilaajan tehtävä tarkistaa kuuluuko työn tehnyt yritys ennakkoperintärekisteriin.

Asia on edennyt nyt siihen pisteeseen, että keittiöremontin tehnyt yrittäjä otti viimein yhteyttä ja ehdotti, että hän palauttaisi koko summan ja tekisi laskun toisen yrityksen nimissä ja maksaisin sen sitten uudelleen tai jos tämä vaihtoehto ei kelpaa verottajalle hän maksaisi veroissa häviämäni summan suoraan minulle. Tämähän voi tietysti olla vain hänen tapansa pelata aikaa, ilman todellista tarkoitusta koskaan tehdä asialle mitään, mutta ratkaisun haluan seuraavan viikon kuluessa.

Tilaajan vastuulla on AINA tarkistaa kuuluuko ko yritys ennakkoperintärekisteriin. Toisaalta, kun laskussa on merkintä rekisteriin kuulumisesta, niin kyseessä on jonkinlainen petos.

En pitkään aikaan ole näiden asioiden kanssa ollut lähemmin tekemisissä, mutta melkein hyväksyisin ko menettelyn. Mutta tarkista toki ennen uuden laskun maksamista että ko lafka on ennakonpidätysvelvollinen ja rekisteriin merkitty. Suosittelisin lisäksi laskun maksamisen ehdoksi, että toimittavat verovelkatodistuksen (siitä näkee onko arvonlisä- ja ennakonpidätysvelat maksettu viimeiseltä 12kk:lta).
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
Apassi kirjoitti:
Tähän asti tapahtunutta:

Teetätimme kotiimme viime kesänä keittiöremontin. Tilasimme kalusteet ja asennuksen suurelta ja tunnetulta Keittiöfirmalta. (En viitsi firman tietoja ainakaan vielä tässä vaiheessa laittaa tänne, koska asian käsittely on vielä kesken) Firman kanssa sovittiin, että he toimittavat tavarat tietyyn päivämäärään mennessä ja asentaja, joka on tehnyt vastaavanlaisia remontteja heille vuosia, tulee sitten sovittuna ajankohtana ja laskuttaa meitä erikseen.
Tässä vaiheessa on mun mielestä tullut se suurin virhe. Jos tilaa jonkun duunin joltain firmalta, ei ikinä pitäisi suostua siihen, että joku muu firma, kuin se, jolta on duunin tilannut, pääsee laskuttamaan yhtään mitään. Itse asiassa toi on ko. keittiöfirmalta niin käsittämätöntä toimintaa, että olisi mielenkiintoista tietää kyseisen firman nimi. Laita vaikka YV:nä.

Itse rakennusalalla pitkään töissä olleena ja koko elämän alaa seuranneena on huomannut, että tällaiset pienemmät asennusfirmat siirtyvät yllättävän helposti veronkierto-osastolle. Mä oon ollut kohta kymmenen vuotta tekemisissä tällaisten pienten aliurakoitsijafirmojen kanssa ja vanhojen kalenterien selaus ja vertaus tähän päivään osoitti sen, ettei yksikään tänään töissä olleista aliurakkaporukoista ollut tekemässä meille duunia neljä vuotta sitten. Viisi vuotta sitten meille duunia tehneistä aliurakkaporukoista kaikki on kaatunut maksamattomiin veroihin/maksuihin ja yhden firman pomot ovat jopa saaneet siitä linnatuomion. Kuitenkin aina, kun jossain työssä on käytetty aliurakoitsijaa, on tilanne se, että me laskutamme asiakasta. joka on meiltä duunin tilannut. Me maksamme sitten työstä aliurakoitsijalle.

Kaatumiset ovat kylläkin tapahtuneet pääosin sen jälkeen, kun yhteistyö meidän kanssamme on päättynyt. Yhteistyön päättyminen on taas pääosin johtunut tarvittavien viranomaistodistusten puuttumisesta.

Jos haluaa saada kotitalousvähennyksen, kannattaa vaatia urakoitsijalta ennen sopimusten allekirjoitusta ennakonpidätystodistus, verovelvollisuustodistus, eläkevakuutustodistus, RALA-todistus ja kaikki muut todistukset.

Tietenkin, jos haluaa päästä halvemmalla, niin teettää kaikki hommat pimeänä sellaisten firmojen kanssa, joista ei löydy mitään tietoa ja joilla ei ole minkäänlaisia referenssejä aiemmista töistä. Työn laadusta ei kylläkään silloin saa mitään takeita. Ei välttämättä edes työn valmistumisesta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
vetti kirjoitti:
Tilaajan vastuulla on AINA tarkistaa kuuluuko ko yritys ennakkoperintärekisteriin. Toisaalta, kun laskussa on merkintä rekisteriin kuulumisesta, niin kyseessä on jonkinlainen petos.

En pitkään aikaan ole näiden asioiden kanssa ollut lähemmin tekemisissä, mutta melkein hyväksyisin ko menettelyn. Mutta tarkista toki ennen uuden laskun maksamista että ko lafka on ennakonpidätysvelvollinen ja rekisteriin merkitty. Suosittelisin lisäksi laskun maksamisen ehdoksi, että toimittavat verovelkatodistuksen (siitä näkee onko arvonlisä- ja ennakonpidätysvelat maksettu viimeiseltä 12kk:lta).

En ole kyllä tämän asian erityisasiantuntija, mutta maaliskuussa TM:n johtama kolmikantatyöryhmä pääsi sopuun tilaajan vastuuta koskevan lain säätämisestä, ja siinä nimenomaan kotitaloudet rajattiin ulkopuolelle. Sen pohjalta minusta kotitalouksien niskaan tämän homman ei pitäisi kaatua. Lisätietoja varmaan löytyy googlettamalla "tilaajan vastuu", mutta väittäisinpä että kuluttajatilanteessa ei homma ole näin selkeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös