Koronavilkku – apua koronajäljitykseen vai turhaa hypeä?

  • 41 729
  • 368
F

Flonaldo

Sitä en tiedä, että mikä aika tuohon vaaditaan. Vartista on puhuttu, mutta toisaalta kollega sai aikoinaan vaimonsa kanssa altistumisilmoitukset samaan aikaan, ja ainoa, missä olivat viikon sisällä yhdessä käyneet, oli isompi kauppa. Kassajonoa epäilivät. Eivät sairastuneet.
Peltinen tuossa yllä linkkasi sen algoritmin. Jotta mentäisiin yli altistusrajan, pitäisi henkilön ollut olla tartuttavimmillaan (8p), etäisyyden luokkaa aivan tappituntuma <10 dBm (8p), jolloin ihan lyhytkestoinenkin kontakti (2p), voisi viedä yli rajan 8 * 8 * 2 = 128 > 126.
 

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
CAR, FLA, Suomen maajoukkue(et)
Mutta se että joku lähtee poistamaan sovelluksen pois puhelimestaan, ettei tule tietoa altistumisesta on minusta ihan vitun urpoa toimintaa. .
Helpoimmalla on päässyt, kun ei ole alkujaankaan asentanut koko sovellusta. Ihan hyvin on riittänyt tähän asti maalaisjärjen käyttö kaikessa tekemisessä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Jatkossa altistumispiippauksesta automaattisesti testiin, sekä ohjaus omaehtoiseen karanteeniin. Oli oireita, tai ei. Koskee myös rokotettuja.


Vaikka sairaanhoitopiirit ovat muuttamassa ohjeitaan, kaikkialla ei olla täysin tyytyväisiä niihin.

Monessa sairaanhoitopiirissä nähdään, että kaikkien altistumisilmoituksen saaneiden testaaminen voi kuormittaa testausta. Vaasan sairaanhoitopiirin infektioylilääkäri Juha Salonen sanoo pelkäävänsä, kohdistuvatko testit jatkossa oikeisiin ihmisiin.

– Oireeton on oireeton. Ei olla montaa positiivista tavoitettu vilkun avulla, Salonen summaa.

Siun sotesta kerrotaan, että ruuhkatilanteessa oireilevien testaaminen priorisoitaisiin.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Siis tuleeko tuolta vilkusta oikeitakin altistumisilmoituksia vai vain näitä "Mahdollinen altistuminen" jonka itse sain? Oikeat altistumiset kyllä tiedän itse kun 2m/15min kontaktit on kyllä hyvin tiedossa ja kaikki lähipiiristä (osa palstalaisia) niin luulen saavani kyllä tiedon ihan muualta kuin koronavilkusta jos oikeasti altistun.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Jatkossa altistumispiippauksesta automaattisesti testiin, sekä ohjaus omaehtoiseen karanteeniin. Oli oireita, tai ei. Koskee myös rokotettuja.

Tuossa Ylen uutisessa on otettu aika outo kulma asiaan, tai vähintäänkin käytetty todella kyseenalaisia sanavalintoja. Ei tietenkään ole jatkossakaan mitään "automaattista" testausta altistumisilmoituksen saaneille. Ohjelma toimii anonyymisti eli on täysin altistumisilmoituksen saavan henkilön oma päätös, ollako sen jälkeen yhteydessä terveydenhuoltoon vai ei. Sekin kuulostaa vähän oudolta jos oikeasti "THL on suositellut sairaanhoitopiirejä ohjaamaan kaikki altistumisilmoituksen saaneet testeihin". Odotellaan nyt hetken aikaa selvennystä tähän suoraan THL:lta, epäilen että tähän linjaukseen tulee vielä tarkennuksia.

Uskoisin että kyse on lähinnä siitä, että pääseekö altistumisilmoituksen saanut, mutta oireeton henkilö testiin vai ei. Jos sinne testiin siis itse kovasti vaikkapa puhelimen päässä hinkuu. Tähän asti monessa sairaanhoitopiirissä ei ole edes päässyt. Se kuulostaisi mielestäni ihan järkevältä muutokselta, jos näin jatkossa olisi. Toki nämä tapaukset eivät saisi testausta liikaa kuormittaa jos muutenkin on ruuhkaa.

Siis tuleeko tuolta vilkusta oikeitakin altistumisilmoituksia vai vain näitä "Mahdollinen altistuminen" jonka itse sain? Oikeat altistumiset kyllä tiedän itse kun 2m/15min kontaktit on kyllä hyvin tiedossa ja kaikki lähipiiristä (osa palstalaisia) niin luulen saavani kyllä tiedon ihan muualta kuin koronavilkusta jos oikeasti altistun.

Ei tule, se punaisen tekstin "Mahdollinen altistuminen" on juuri se ainoa ilmoitus. Se ehkä tulee jatkossa sovelluksen käytössä muuttumaan, mitä sovellus ehdottaa tehtäväksi sen jälkeen, kun altistumisilmoituksen saanut käyttäjä klikkaa toimintaohjeita.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mikä on tämän innovaation tehokkuus koronaviruksen torjunnassa? Lähes kaikki älypuhelimen omistajat Suomessa ovat todennäköisesti ladanneet sovelluksen luuriinsa, mutta ei taida olla konkreettista näyttöä siitä, että taudin kulku jollain tapaa hidastuisi tämän avulla?

Syyskuussa viime vuonna kun lanseeraus tapahtui, uskottiin että tästä tulee tärkeä työkalu taistelussa virusta vastaan, mutta melko skeptinen olen asiassa.

Millaisia kokemuksia teillä on?
Mun kokemuksen mukaan hyvin moni ei ole ladannut.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Muutama kuukausi sitten 2,5 miljoonaa suomalaista, joten jos otetaan täysi-ikäisistä älypuhelimen omistajista osuus, se lienee yli 2/3.


Paitsi, että esimerkiksi muksun luokalla taisi melkein kaikilla olla hetken puhelimessa kunnes todettu melkein kaikkien toimesta että muksulla turha. Veikkaan ettei ole Suomen ainoa luokka.

Ja latausten määrä voi olla kiva jos olet startup hakemassa exitia mutta käyttäjät on se kriittinen mittari.
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
En oikein jaksa ymmärtää tätä "turha sovellus" argumentaatiota. Se on täysin vastuutonta ja haitallista isossa mittakaavassa. Tämäkin on yksi työkalu, jolla viime kädessä voidaan jopa pelastaa ihmishenkiä.

Eihän tuosta olekaan hyötyä kunnes siitä on hyötyä. Kyllähän tämä pieni asia pitäisi ajatella sitä kautta, ettei siitä ole ainakaan haittaa, joten se on helppo jokaisen tehdä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En oikein jaksa ymmärtää tätä "turha sovellus" argumentaatiota. Se on täysin vastuutonta ja haitallista isossa mittakaavassa. Tämäkin on yksi työkalu, jolla viime kädessä voidaan jopa pelastaa ihmishenkiä.

Eihän tuosta olekaan hyötyä kunnes siitä on hyötyä. Kyllähän tämä pieni asia pitäisi ajatella sitä kautta, ettei siitä ole ainakaan haittaa, joten se on helppo jokaisen tehdä.
Kun saat positiivisen testituloksen, niin kaverilla kesti viikon saada se koodi. Käytännössä omasta altistumisesta, kun olin tämän kanssa baarissa, oli mennyt 13 päivää. Tällöin epidemiologi soitti ja kertoi asian, minkä toki tiesin ja olin testinkin käynyt, mutta vilkku pysyi mykkänä, vaikka olin ollut pari kolme tuntia samassa pöydässä baarissa.

Täysin tarpeetonta sinänsä, kun koko homman pointti on olla nopea. Jos olisin sairastunut niin olisin ollut tuolloin kun virallisen tiedon sain, joko levittänyt tautia oireettomana tai saanut tiedon positiivisesta testituloksesta.

Liittyyköhän tähän joku etupiirijako, että koodien lähettäminen kuuluu organisaatiolle A kun organisaatio B tietää kuka on sairas? Pari demarivetoista virkakoneistoa joiden johdossa on sopivimmat.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun saat positiivisen testituloksen, niin kaverilla kesti viikon saada se koodi. Käytännössä omasta altistumisesta, kun olin tämän kanssa baarissa, oli mennyt 13 päivää. Tällöin epidemiologi soitti ja kertoi asian, minkä toki tiesin ja olin testinkin käynyt, mutta vilkku pysyi mykkänä, vaikka olin ollut pari kolme tuntia samassa pöydässä baarissa.

Täysin tarpeetonta sinänsä, kun koko homman pointti on olla nopea. Jos olisin sairastunut niin olisin ollut tuolloin kun virallisen tiedon sain, joko levittänyt tautia oireettomana tai saanut tiedon positiivisesta testituloksesta.

Liittyyköhän tähän joku etupiirijako, että koodien lähettäminen kuuluu organisaatiolle A kun organisaatio B tietää kuka on sairas? Pari demarivetoista virkakoneistoa joiden johdossa on sopivimmat.
Teoriassa ja teknisesti hyvä työkalu. Käytännössä lähes turha.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat

Hiljaista on ollut koronavilkun ympärillä viime aikoina.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heh, sopivasti eilen kilahti altistumisviesti koronavilkkuun, jonka luulin jo poistaneeni.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi jännä tietää onnistuiko joku saamaan tästä jotain hyötyä, siis jotain muutakin kun random altistumisen, eli onnistuiko joku saamaan vaikka positiivisen testin niin ettei esim. jäljittäjä tai joku muu taho altistumisesta ollut ilmoittanut, mutta sovellus oli?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös