Korianteri: uhka vai mahdollisuus?

  • 4 646
  • 25

Korianterin maku on mielestäsi

  • Hyvä

    Ääniä: 16 39,0%
  • Neutraali

    Ääniä: 7 17,1%
  • Paha

    Ääniä: 18 43,9%

  • Äänestäjiä
    41

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Korianteri (coriandrum sativum) on perinteisesti erittäin paljon käytetty maustekasvi latinalaisessa Amerikassa, Etelä-Aasiassa, Lähi-idässä ja myöskin Etelä-Venäjällä ja Kaukasuksen alueella. Se ei ole uusi tulokas myöskään Etelä-Euroopassa. Vahva-aromista korianteria on epäilemättä käytetty pidempään vähäisemmässä määrin myös pohjoisemmassa Euroopassa ja Suomessakin, mutta viimeisen 10 vuoden aikana sen käyttö on räjähdysmäisesti lisääntynyt leviten varmaankin aluksi etnisten ravintoloiden kautta esimerkiksi työpaikkaravintoloihin ja ihmisten kotikäyttöön.

Korianterin suosio viittaa siihen, että merkittävä osa ihmisistä on paitsi mieltynyt sen makuun, myös pitää sitä hyvänä ja sopivana mausteena lähes kaikenlaisiin ruokiin.

Korianteri on kuitenkin vahvasti polarisoiva mauste. Voimakkaat mausteet sitä ovat tietysti usein (kuten vaikkapa valkosipuli), mutta erona näihin, korianterin tarjoamaan yksilölliseen makuelämykseen vaikuttaa tutkimusten mukaan ihmisen geneettinen perimä. 4-14% ihmisistä löytää korianterista "saippuaisen" maun, mikä ilmeisesti johtuu siitä, että näillä ihmisillä on geeni, joka altistaa tiettyjen - sekä saippuassa että korianterissa esiintyvien - kemikaalien maun aistimiselle (lähde: Coriander - Wikipedia)

Kuulun siihen vähemmistöön, joka korianterin mausta ei yksinkertaisesti pidä. Minun suussani se maistuu juurikin saippuaiselta ja jotenkin "rautamaiselta". Tottumisesta ei tässä tapauksessa ole kyse, koska olen vuositolkulla yrittänyt "totutella" siihen makuun jo siksikin, että olen pahaa aavistamatta tilannut ruokaa, missä on korianteria tai sitten sitä on ollut siinä ainoassa tarjolla olleessa ruokavaihtoehdossa. Parhaimmillaankin korianteri tarjoaa lievän vitutuksen, pahimmillaan se pilaa koko ruokanautinnon.

Mites teillä muilla? Maistuuko korianteri?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Todellakin maistuu, aivan loistava mauste niin lihalle, kalalle, kuin kasviksillekkin. Tuolla sitä istuu parvekkeella laatikossa kasvamassa. Erinomainen maustekasvi, jos ei maistu niin vikaa on silloin miehessä, eikä siinä itse mausteessa.

Tutkijoiden mukaan muuten saippuaisesta mausta voisi päästä eroon altistamalla itseään korianterille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Maistuu erilaisten etnisten kanasafkojen kanssa erittäin hyvin.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Todellakin maistuu, aivan loistava mauste niin lihalle, kalalle, kuin kasviksillekkin. Tuolla sitä istuu parvekkeella laatikossa kasvamassa. Erinomainen maustekasvi, jos ei maistu niin vikaa on silloin miehessä, eikä siinä itse mausteessa.

Tutkijoiden mukaan muuten saippuaisesta mausta voisi päästä eroon altistamalla itseään korianterille.

Kuulun vähemmistöön jolle vuosien siedätyksen jälkeenkin korianteri maistuu XZ-shampoolle.
Suomen Kuvalehdessä oli joskus hyvä artikkeli korianterinviljelijästä, joka ei yhtään siedä syödä sitä itse.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Todellakin maistuu, aivan loistava mauste niin lihalle, kalalle, kuin kasviksillekkin. Tuolla sitä istuu parvekkeella laatikossa kasvamassa. Erinomainen maustekasvi, jos ei maistu niin vikaa on silloin miehessä, eikä siinä itse mausteessa.

Tutkijoiden mukaan muuten saippuaisesta mausta voisi päästä eroon altistamalla itseään korianterille.

Olen myös lukenut, että altistaminen auttaisi. Niin ei kuitenkaan myöskään minun kohdalla ole käynyt, vaikka olen sekä vahingossa että tahallani yrittänyt.

Mielestäni "siedettävimmillään" korianteri on mausteisissa ruoissa, joissa sen maku ei pääse liian hallitsevaksi (silloinkin sen helposti havaitsee). Miedosti maustetuissa ruoissa, kuten monissa perinteisissä pohjoismaisissa ruoissa, sen maku saattaa tosiaan pilata henkilökohtaisen ruokanautinnon kokonaan tai lähes kokonaan.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tiettyihin ruokiin aivan ehdoton mauste, esim Shawarmaa ilman korianteria on aika vaikea kuvitella syövänsä...
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Kaverin Vietnamilainen vaimo on kerrassaan mainio kokki ja olenkin päässyt hänen lihapatojen ääreen joitakin kertoja. Eräällä kerralla tarjolla oli mahtavaa pho keittoa. Kaikki muut ainesosat oli kulhossa valmiina paitsi korianteri tuotiin pöytään erillisessä astiassa. Maistettuani kyseistä kasvia ymmärsin miksi, se maistui saippualta. Arvostin suuresti, että emäntä oli sen verran huomaavainen eikä sotkenut tätä heinää suoraan soppaan.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisi vähättelyä sanoa etten pidä korianterin mausta. Ennemminkin niin että jos joku tuota ruokaani laittaa niin tekisi mieleni viedä asia käsiteltäväksi YKn kidutuksenvastaiselle komitealle.

No, huono huumori sikseen, mutta se saippuainen maku on paitsi erittäin vastenmielinen, tekee kuvottavan olon ja vie ruokahalun täysin, eikä sitä makua saa helpolla suusta pois. Pari kertaa jossain lounasraflassa olen pahaatietämättä ottanut jotakin salaattia/ruokaa jossa kyseistä maustetta on. Sitä kun on maistanut niin loppulautasellinen menee roskiin. Olen ko. mestoille myös antanut palautetta että korianteria sisältävät tuotteet voisi merkitä selkeästi, usein näin onkin.

Jostain luin että jos haluaa totutella korianterin makuun niin kannattaisi syödä sitä pestossa. Mitä tuoreempaa ja vähemmän käsiteltyä niin sitä vahvempi maku tietysti on. Itse vaan en ole kokenut mitään syytä opetella syömään kaikkein kamalimman makuista koskaan maistamaani tuotetta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olen herkkä korianterille jos maku on hallitseva. Sopivasti käytettynä loistava yrtti ja juurikin mausteisessa safkassa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuulun vähemmistöön jolle vuosien siedätyksen jälkeenkin korianteri maistuu XZ-shampoolle.
Suomen Kuvalehdessä oli joskus hyvä artikkeli korianterinviljelijästä, joka ei yhtään siedä syödä sitä itse.
Sehän on kätsyä kun saa eväisiin mausteet halvemmalla, sen kus kävelee shamppoo hyllylle.

Suosittelen muuten kirveliä, siinä saa makaronilootakin ihan erilaisen maun kun paistaessaan jahelihaa heittää reilusti kirveliä sekaan. Jostain kummasta syystä väitetään että se maku häviää kuumentaessa ja paskan marjat.
 
Viimeksi muokattu:

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Sehän on kätsyä kun saa eväisiin mausteet halvemmalla, sen kus kävelee shamppoo hyllylle.

Suosittelen muuten kirveliä, siinä saa makaronilootakin ihan erilaisen maun kun paistaessaan jahelihaa heittää reilusti kirveliä sekaan. Jostain kummasta syystä väitetään että se maku häviää kuumentaessa ja paskan marjat.

Kirveliä siis, pitää kokeilla.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pidän, mutta ei kotona oikein voi käyttää, kun vaimo kammoaa korianteria yli kaiken. Tai voihan sitä silputa sitten omaan ruokaan jälkikäteen.

Korianteri kuulemma haisee luteille, joka on sinänsä ihan järkeenkäypää, koska molemmista löytyy samoja aldehydiyhdisteitä. Selkeä evolutiivinen tausta tuossa välttelyssä on ja on aikanaan auttanut välttämään esim. pilaantunutta ruokaa tai epähygienisiä oloja, koska ne on maun/hajun kautta koettu epämiellyttäviksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kirveliä siis, pitää kokeilla.
Joo se on jännä vähän salmiakkinen maku. Hyvin paljon samaa aniksen kanssa. Kai tuokin on että joku tykkää ja toiset ei. Kohta on kierrätyskeskus täys eri yritti ketjuja "puolesta vai vastaan".
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Menisi johonkin muuhunkin ketjuun, mutta muistakaa hyvät ystävät maustaa sitä ruokaanne! Oli se sitten korianteria tai mitä vain mitä sinne tungette, niin laittakaa reilusti. Suola on pahasta mutta korianterikin on erittäin terveellistä, lotratkaa ennemmin kuin jätätte lotraamatta. Muuttuisi tämän maan ruokakulttuuri ihan toiseksi kun ihmiset oppisi arvostamaan sen maun päälle, sen mauttomuuden sijaan.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
Olen voittanut geenilotossa tämän avausviestissä mainitun perimän, sillä tuore korianteri on yksi niitä erittäin harvoja makuja, joka ei kertakaikkiaan putoa.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Tervetuloa ehkä yllättävän suureenkin joukkoon!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei tule mieleen yhtään miltä korianteri mahtaa edes maistua, vaikka varmasti olen sitä syönyt, joten vastaan "neutraali".
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Harvassa ovat ne päivät, kun meiltä ei löydy korianteria tai basilikaa. Huippukamaa molemmat. Tästä ketjusta viisastuneena ymmärrän, mikseivät kaikki rakasta korianteria. Luulin, että nirsoilevat, mutta onhan tuo aika ymmärrettävää, jos syy onkin geneettinen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Harvassa ovat ne päivät, kun meiltä ei löydy korianteria tai basilikaa. Huippukamaa molemmat. Tästä ketjusta viisastuneena ymmärrän, mikseivät kaikki rakasta korianteria. Luulin, että nirsoilevat, mutta onhan tuo aika ymmärrettävää, jos syy onkin geneettinen.
Tuolla samalla syyllä voitanee tuomita monta muutakin juttua, mutta sitten leimautuu joko rasistiksi tai ilmavaivoja ymmärtämättömäksi.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ei ole jouluna lipiäkalahan ikinä mitään korianteria pruukattu panna.
Olisi ehkä syytä kokeilla, mutta saa nähärä, ei oikeen enää tuo kalakaan innosta. Korianterihauki, olisiko siinä ideaa?
Hindu, bambu ja banaani, ihan kivoja, varsinkin banaani. Pitää aina yrittää olla avoin uusille kulttuurivaikutteille.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Ei tule mieleen yhtään miltä korianteri mahtaa edes maistua, vaikka varmasti olen sitä syönyt, joten vastaan "neutraali".
Tämä. Koskaan käyttänyt missään ja jos jossain syönyt, mitään käryä ole asiasta.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Aina kun korianteri tulee puheeksi, toivon, että minulle tulisi joskus vastaan mies nimeltä Ari Konteri.
 

Baldrick

Jäsen
Vastenmielistä kuraa! Facebookista löytyy kanssaveljiä ja -siskoja I Hate Coriander -ryhmistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös