Konginkankaan bussiturma

  • 94 178
  • 579

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti Aksu
Onko sureminen tehtävä? Anna nyt olla.
Siis jumalauta! On se perkele, ettei tässä ketjussa saa pohtia syitä onnettomuuteen ilman, että moraalisesti ylemmät kirjoittajat alkavat jakamaan tuomioita spammaamisesta ja riehumisesta. 24 ihmistä on kuollut Suomessa todella harvinaisessa onnettomuudessa. Ketjun otsikko näyttää olevan "Yli 20 kuollut bussikolarissa Keski-Suomessa", eikä "Yli 20 kuollut bussikolarissa Keski-Suomessa- osaanottoketju". Jos pohdintani miten tämä onnettomuus olisi ollut kenties vältettävissä ärsyttää, niin suosittelen ignoren käyttöä.

En ole kirjoittanut mitään varjomaista indoneesiassa kuoli äsken samanverran tyylisiä kylmääkin kylmempiä kommentteja ketjuun. Myyrmannin räjähdysketjussa monet pohtivat miten räjähdys oli voinut saada alkunsa, eikä siellä ollut aksuja jakelemassa tuomioita, että kyllä tutkimuskomissio hoitaa hommansa ja kirjoittakaa korkeintaan, että "vetää hiljaiseksi/otan osaa/meni aamu pilalle". Tämä on keskustelupalsta, perkele!

Minua sattuu tämä onnettomuus koskettamaan hyvin paljon koska se tapahtui kotiseudullani.
 

Ipa9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Montreal Canadiens
Liverpool FC
Vetää sanattomaksi ja silmäkulmat kostuvat, kun ajattelen mitä monissa kodeissa tällä hetkellä käydään läpi.

Syvimmät osanottoni asianaosaisille.
 

JanJ

Jäsen
Vaikutti kuvien perusteella, että koska kyseessä oli umpirekka niin laiminlyönti kuorman kiinnittämisen kohdalla on epätodennäköistä.
Mutta onpa silti mielettömän järkyttävä uutinen.
Voin vain toivoa voimia kaikille joita uutinen koskettaa tavalla tai toisella.

Sergein kanssa sikäli samoilla linjoilla, että asia on toki tutkittava perinpohjin. Vaikka itse jo epäilen, että rekan kuljettajakin on tässä myös uhri.
 

Aksu

Jäsen
Pahoitteluni Sergei. Rauha maahan. Otti onnettomuus henkilökohtaisellakin tasolla eikä paljon analyysisi kiinnostaneet. Jatka vaan.
 
Yöllä tulin kolmen aikaan kotio töistä aukaisin koneen ja jollain sivulla oli maininta että 5 kuollut liikenne onnettomuudessa keskisuomessa.
Aamulla kun aukaisin teeveen ja laitoin tekstin päälle niin silmille pomppasi kirjoitus 24 kuollu kolarissa.

Tämä pistää miettiin taas syntyjä syviä ehkä enemmän kuin normaalisti koska tulimme samaa tietä pois ma-ti välisenä yönä Helsingistä kattomasta Jokerit-Kärpät.

Se viikatemies ei kato aikaa eikä paikkaa kun se kohalle sattuu.

Jengi oli lähössä Rukalle pitään hauskaa viikonloppua mutta siitä reissusta tulikin isot hautajaiset.

Valitettavasti.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitä oli jotenkin päässyt unohtamaan, että tällaistakin voi tapahtua Suomessa. On todellista kliseilyä sanoa, että tällaisten jälkeen sitä tajuaa kuinka pienestä elämä on kiinni, mutta niin se vaan on. Itselläni lähinnä näihin ajatuksiin vaikuttaa se, että olen muutama vuosi sitten ajanut todella paljon (=parituhatta kilometriä kuukaudessa) öisin ja kohdannut varmaan satoja rekkoja, mutta onneksi yhdenkään perävaunu ei juuri sillä kohdalla lähtenyt käsistä. Myös tuota nimenomaista nelostien pätkää on tullut kymmeniä kertoja yöaikaan ajettua.

Ei tässä oikein tiedä mitä sanoa, joten taidan olla sanomatta mitään. Paitsi lähettää osanottoni.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Pappi hoitaa siunaamisen ja omaiset kukkienlaskemisen ja suremisen. Antakaa osanottojen olla.

Toisaalla penäät oikeutustasi asiasta keskusteluun ja toisaalla pyydät muita olemaan surematta. Anna Sinä heidän myötäsurra, jotka siihen tuntevat tarvetta. Jos henkilökohtaisia perusteluita kantaani tivaat, niin minun osalla myötäsuru johtuu omakohtaisista kokemuksista. Olen murrosiässä menettänyt vastaavalla tavalla kaksi vuotta vanhemman isobroidin, ainoakin oli vielä piruvie. En ole toipunut asiasta kokonaan koskaan, enkä tule toipumaankaan. Sellainen menetys on suurempi, kuin nuoren ihmisen mieli pystyy käsittelemään. Alkuvaiheessa tuntui olevan lähellä, ettei lähde järki. Helpoksi asian ymmärtäminen ei ole tullut koskaan.

Toki olet sikäli oikeassa, että asioista täytyy pystyä keskustelemaan, jopa keskustelupalstoilla ja jopa peräänkuuluttaen syyllisten löytymistä. En tunne tapauksen yksityiskohtia, mutta mikäli rekkakuski jäi eloon, veikkaan hänen tuntevan asianosaisista suurinta tuskaa loppuikänsä. Elämä on joskus epäreiluuden lisäksi vaikeaa. Onnellisia ovat he, jotka eivät joudu tällaista kokemaan itse. Sitä kokemusta ei toivo kenellekään.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
En meinannu uskoa silmiäni ku aamulla vilkasin tekstitv:n etusivua. Jotenki ei vaan sovi maailmankuvaan vaikka liikenteessä nyt voikin sattua melkeen mitä vaan.

Nää Madridin iskut eurooppalaiseen suhteellisen sivistyneeseen valtioon pysäytti myös pieneks hetkeks mutta vaikka nyt onkin kyse "vain" liikenneonnettomuudesta, kylmäs tuo sydäntä oikein kunnolla, Suomessa kun suuronnettomuudet on niin harvinaisia. Monesti tullu aamuyön pimeydessä ajeltua, rekkoja viistäny vasemmalta ja oikealta. Tässäkin vielä ajankohta huomioon ottaen epätodennäkönen sattumus kun tiellä liikkujia ei hirveesti ollu.

Kaiken kaikkeaan järkyttävä tapaus, omaisille hirveä paikka. Ku ajattelee että tollanen on mahdollista tapahtua koska vaan niin itselle ku läheisille.

On tällä väliä, ei sentään niin turtunu oo suruviestien pommituksessa. Vaikka laineet hiljenevätkin viikon, parin kuluessa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Umpirekka, avonainen tai peitteellinen. Ei tee muutoksia kuljettajan vastuuseen liikennöidä vain asianmukaisesti kiinnitettyä rahtia. Varsinkin useamman tonnin paperiteloja.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Järkyttävää

Syvimmät osanotot myös täältä.


Ranger
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti Potnapekka
Tämä pistää miettiin taas syntyjä syviä ehkä enemmän kuin normaalisti koska tulimme samaa tietä pois ma-ti välisenä yönä Helsingistä kattomasta Jokerit-Kärpät.

Se viikatemies ei kato aikaa eikä paikkaa kun se kohalle sattuu.

Samaa pohdin itsekin. Tänä vuonna fanibussin kanssa tehtiin 10 reissua eri puolelle Suomea, eikä tuollaisen onnettomuuden mahdollisuus käynyt edes mielessä. Mutta kai sen niin pitää ollakin - jos kaikkea murehtisi ennakkoon, ei elämää voisi elää ollenkaan. Ihmiselämän playoffseissa ei pelata paras seitsemästä-järjestelmällä - se voi olla kerrasta poikki. Mikä pahinta, lähtö voi olla myös näin epäreilu. Vaikket itse ole tehnyt mitään henkeäsi vaarantavaa, voi jokin muu kohtalon oikku päättää päiväsi. Irwiniä mukaellen, "ei sinne tarvitse itse lähteä soutamaan, vastarannalta tullaan noutamaan".

Osanottoni uhrien omaisille ja tuttaville. Eipä ihminen voisi tällaisten tapahtumien edessä itseään paljoa mitättömämmäksi tuntea...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Senior
En tunne tapauksen yksityiskohtia, mutta mikäli rekkakuski jäi eloon, veikkaan hänen tuntevan asianosaisista suurinta tuskaa loppuikänsä. Elämä on joskus epäreiluuden lisäksi vaikeaa. Onnellisia ovat he, jotka eivät joudu tällaista kokemaan itse. Sitä kokemusta ei toivo kenellekään.

Kuski ei loukkaantunut, mutta on shokissa. Tämä on luonnollista tietenkin...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,450206,00.html
 

Salomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipahan shokkiuutinen aamulla. Ensimmäisenä ajattelin sitä suurta surua, joka niin moneen kotiin tänään laskeutuu. Otan osaa!
Omaiset ja tutut surkoon rauhassa menetyksiään, surutyö on tehtävä. Surutyön jälkeen Freddie Mercuryn sanoin: "Show must go on".
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Senior

Viestin lähetti Senior
Toisaalla penäät oikeutustasi asiasta keskusteluun ja toisaalla pyydät muita olemaan surematta. Anna Sinä heidän myötäsurra, jotka siihen tuntevat tarvetta
En kiellä ketään myötäsuremasta, eikä minulla olisi siihen lihaksiakaan. Tuo kommentti oli pikainen vastaus Aksulle, joka hermostui minun "tutkintakomissiostani." Se on minun tapani käsitellä näitä asioita. Siinä missä joku sytyttää heti kynttilän, minä haluan analyysin miksi näin pääsi käymään. Minun "miksi" -kysymykseni ei ole retorinen kysymys maailmankaikkeuden mielettömyydestä ja elämän epäreiluudesta, vaan rehellinen halu tietää miten onnettomuus tapahtui ja miten sen voisi tulevaisuudessa välttää. Jaa, mitä minä sillä tiedolla teen? Että osaan käyttäytyä äänestyskopissa saamani informaation mukaan. Haluan elää maailmassa, jossa rekkojen perävaunut eivät yhtäkkiä ole konepellilläni.

Enkä myöskään väitä, että rekkakuski olisi automaattisesti syyllinen, mutta asia on tutkittava syyllistämättä ketään ennakolta. Tässä tragediassa on monta uhria, mutta tästä saattaa myös löytyä syyllinen.

Ja takaisin pohdintaosuuteen.

Vastaavia rekkaonnettomuuksia sattuu Suomessa usein. Siis sellaisia missä rekan perävaunu lähtee luisuun. Kuitenkin onnettomuudessa kuolleiden määrä jää usein vain siihen mitä yhden henkilöauton sisällä sattuu sillä hetkellä olemaan. Tunnettu ongelma rekkojen perävaunuissa on niiden jarrujen laiska huoltaminen. Jarrusatulat yms keräävät pirusti paskaa ympärilleen ja huollon puutteen takia tiukassa paikassa tuon perävaunun jarrut menevät lukkojarrutukseen.

Minulle rekan perävaunun vastaantulo on juuri se asia, jota liikenteessä pelkään. Siinä on aivan sama onko alla joku Eurocap testivoittaja Volvo V70 vai 80-luvulta peräisin oleva puhkiruostunut NissaN Micra. Huonosti käy molemmissa tapauksissa.
 

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
Viestin lähetti Huerzo
Ihmiselämän playoffseissa ei pelata paras seitsemästä-järjestelmällä - se voi olla kerrasta poikki. Mikä pahinta, lähtö voi olla myös näin epäreilu.

Erittäin hyvin sanottu... Ja näissä(kin) playoffseissa on turha ruikuttaa tuomarin perään jälkikäteen!

Ei tätä vain tajua...
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Miten näin voi tapahtua?

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Jos tässä turmassa on tapahtunut pieninkin laiminlyönti - oli sitten kysymys liian huonosta paperitelojen kiinnityksestä, rekan liian suuresta tilannenopeudesta, rekkakuskin nukahtamisesta, teiden puuttellisesta suolauksesta tai mistä tahansa vältettävissä olleesta syystä - niin siitä on rangaistava vastuussa olevia ankarimman mukaan.

Niin, näitä nyt vaan sattuu. Yksikään ei eloon herää vaikka ko. kuski laitettaisiin sähkötuoliin.

Sitä paitsi, sellaiset paperirullat on todella vaikea sitoa niin, etteivät ne sieltä irti lähde.

Tämä johtuu fysiikasta.

Turha tässä vaiheessa on ketään enään syyllistää, paskat kun on jo housussa.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Todella surullinen uutinen. Osanottoni uhrien omaisille.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen kanssa Sergein tapaan sitä mieltä että tokihan tälläisessä tapauksessa tulee ehdottomasti ottaa selville tarkat syyt ja mahd. syyllisetkin. Ei tälläisten juttujen voi sallia tapahtua toiste, ainakaan samoista syistä jos kyse todella on laiminlyönneistä tai vakavista puutteista turvallisuudessa. Kaikki on kuitenkin arvailua, kun ei tiedetä mitä on tarkalleen tapahtunut. Syiden selvittely jää muiden harteille.

Mikä on totta, on se että joukko ihmisiä on nyt siirtynyt ajasta ikuisuuteen, eikä mitkään syyt tuo heitä enää takaisin heitä suuresti kaipaaville. Löytäkööt sielunsa rauhan.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuh, kyllä onnettomuuden syytäkin saa varmaan pohtia - ja pohditaankin tutkintalautakunnankin osalta ihan suurmittakaavalla - mutta kannataako pohdinta aloittaa keskustelupalstalla muutama tunti turman jälkeen, kuten Sergei teki? Eikö olisi ensin kannattanut odottaa hetkinen, osanotot ja muut, eikä heti ruveta syyllisiä etsimään TÄÄLLÄ? Loppujen lopuksi kun Jatkoajan keskustelupalstan pohdinnat eivät vaikuta lopputulokseen millään tavalla. Tällä viittaan siihen, että tottakai esim. poliisien pitää aloittaa syyllisten etsintä heti, jos vaikka ihmisiä tapetaan.
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Senior
Toisaalla penäät oikeutustasi asiasta keskusteluun ja toisaalla pyydät muita olemaan surematta. Anna Sinä heidän myötäsurra, jotka siihen tuntevat tarvetta. Jos henkilökohtaisia perusteluita kantaani tivaat, niin minun osalla myötäsuru johtuu omakohtaisista kokemuksista. Olen murrosiässä menettänyt vastaavalla tavalla kaksi vuotta vanhemman isobroidin, ainoakin oli vielä piruvie. En ole toipunut asiasta kokonaan koskaan, enkä tule toipumaankaan. Sellainen menetys on suurempi, kuin nuoren ihmisen mieli pystyy käsittelemään. Alkuvaiheessa tuntui olevan lähellä, ettei lähde järki. Helpoksi asian ymmärtäminen ei ole tullut koskaan.


Asiaa. Olen tuota miettinyt ja lähes tiedän mistä puhut. Itselläni on veli ja sisko ja jommankumman menettäminen olisi sellainen paikka josta yli kolmikymppisenkin olisi todella vaikea selvitä. Perkule kun Gösta Sundqvistinkin kuolema vaivaa edelleen niin että välillä tulee tippa linssiin, miten sitten kävisi jos joku lähisukulainen, ja vielä nuori, lähtisi odottamatta. Moista en halua kokea.

Voimia vain nyt niitä tarvitseville. Ja me muut: osoitetaan tänään ylimääräistä huomiota niille erityisen tärkeille ihmisille joita meillä on.
 
Tuosta lastin sitomisesta tuli mieleen että se on varmaan aivan sama onko nuo rullat olleet hyvin sidottuja vai ei.

Painavat 750 kg kappale ja kun kummankin vauhti on ollut 80 km/tunnissa niin siitä voivat viisaammat laskea kunka paljon tuommoinen rulla painaa ja millä massalla se lähtee liikkeelle.

Jos joku normaali painoinen 80 kg ihminen vastaa 80 km törmäyksessä norsun painoa niin 750 kg rullalla on uskomaton massa.
Ainakin teevee kuvien perusteella rekan pitkä sivu oli kokonaan hajonnut jos siitä lähtee seinä edestä niin eihän niitä pidättele mikään.
 

Aksu

Jäsen
Eiköhän pohdiskelu ja surunvalittelut mahdu samaan ketjuun, joten malttia. Minulla meni henkilökohtaisista syistä yli ja kirjoitin typerästi (Kuten HN huomaa useamman kerran mainita). Keskustelu jatkukoon, minä poistun.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jarrujen huollon lisäksi laiminlyödään useammin renkaiden kunto. Mikäli onnettomuustutkinta toteaa ko. kaluston menneen jäisellä tiellä alle tieliikennelakien määrittelemillä renkaiden kulutuspintojen ja näin aiheuttaneen trailerin joutumisen vastakkaiselle kaistalle vastaa se Sergein kysymykseen "miksi".

Vastuullinen löytyy silloin helposti.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Sanattomaksi vetää. Radio herätti yhdeksältä, ja siellä puhutaan jostain onnettomuudesta. Piti varmistaa isältäni, en ollut uskoa todeksi.

Osanottoni kaikille asianosaisille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös