Kokoomus

  • 1 518 779
  • 12 682

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Työpaikat eivät lisäänny merkittävästi lukumääräisesti uudelleen kouluttautumisella, vaikka se voikin vähentää rakennetyöttömyyttä.

Tässä tullaan siihen, mihin kouluttaudutaan. Järkevä koulutus- ja työllisyyspolitiikka ohjaa aloituspaikkoja niille aloille, joilla on kysyntää. Säilöönottokoulutusta en tietenkään itse kannata, kuten ei Kokoomuskaan.

Yksi suuri hallinnollinen ongelmahan meillä on tässä maassa. Se, ettei kaksi ministeriötä (opetusministeriö ja työ- ja elinkeinoministeriö) osaa keskustella keskenään. Konkreettinen esimerkki: onko järkeä kouluttaa massoittain media-assistentteja suoraan työ- ja elinkeinotoimistojen pitkäaikaisasiakkaiksi? Kun alalla ei ole töitä, niin alalla ei ole töitä. Opetusministeriön tulisi ohjata voimakkaasti oppilaitosten aloituspaikkojen määrää ennen kaikkea työvoimapoliittisista tarpeista lähtien. Nyt niin ei tapahdu tai tapahtuu ainakin aivan liian vähäisessä määrin. Oppilaitoksille taas tuntuu olevan tärkeintä saada korvamerkitty raha per oppilaspää. Eivät ne ole kiinnostuneita siitä, mitä ihmiselle tapahtuu valmistumisen jälkeen.

Tässä koulutusasiassa tullaan myös yksilön vastuuseen. Jos yksilö jää passiivisena odottamaan, että joku työllistäisi hänet 70-luvulla käydyn konekirjoituskurssin perusteella, saa todennäköisesti odottaa eläkeikään saakka. Yhteiskunnan syyllistäminen siitä, ettei työtä ole, kuulostaa taas vähän kornilta samaan aikaan, kun yhteiskunta kuitenkin tarjoaa eri vaihtoehtoja.

En joka tapauksessa lähtisi syyllistämään työttömiä siitäkään, että ovat valinneet markkinatalouden ankarien lakien mukaan "väärän alan".

En minäkään syyllistä. Mutta tuleen ei auta jäädä makaamaan, jos rakennemuutoksen myötä se vanha työ ja/tai koulutus eivät enää työllistä.

Suomi-Salamalle sen verran, että kyllähän ne ovat olleet aivat muut tahot jotka ovat olleet luomassa nykyistä koulutusjärjestelmää johon Kokoomus kuulemma 'kannustaa'.

Tasapäistävällä peruskoululla ei ole juurikaan mitään tekemistä nykyisen aikuiskoulutuksen kanssa. Varsinkaan, jos puhutaan yrityksen tarpeisiin räätälöidyistä yhteishankintakoulutuksista. Luojan kiitos aikuiskoulutuksessa on siirrytty esim. henkilökohtaisiin opetussuunnitelmiin, jotka mahdollistavat kunkin tarpeen mukaiset koulutusvaihtoehdot.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Tasapäistävällä peruskoululla ei ole juurikaan mitään tekemistä nykyisen aikuiskoulutuksen kanssa. Varsinkaan, jos puhutaan yrityksen tarpeisiin räätälöidyistä yhteishankintakoulutuksista. Luojan kiitos aikuiskoulutuksessa on siirrytty esim. henkilökohtaisiin opetussuunnitelmiin, jotka mahdollistavat kunkin tarpeen mukaiset koulutusvaihtoehdot.

Muistaakseni en maininnut peruskoulua, jota muuten nykyinen opetusministeri on kehunut loistavaksi, eikä ihme, tuon yksilöllisempää opetusta valtion rahoilla (tempputyöllistäen?) on hankalaa järjestää vaikka parannettavaa kyllä löytyy.

Olen kieltämättä ihmetellyt tahoja, jotka valittavat kun yhteiskunta ei ole järjestänyt juuri heille (tempputyöllistäen?) veronmaksajien rahoilla heti piltistä pitäen yksilöllistä opetusta. Jostain syystä samat tahot tuntuvat erityisen usein ahdistuvan yhteiskunnan menojen suuruudesta tai ainakin väärästä kohdistuksesta.

Kokoomuksen erityinen koulutusmyönteisyys on samaa sana- ja mielikuvaleikkiä kuin tasa-arvotupo, tempputyöllistäminen, työväen pressa ym höttö. Kaikkihan vastaavaan toki syyllistyvät (tai ainakin yrittävät :), mutta kun kyse on kykypuolueen ketjusta ja JA:ssa tuntuu olevan kovasti harrastuneisuutta juuri mainitun hötön silmät kiinni purematta nielemiseen, niin...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kiinnostava oli kyllä tuo Maalaisliiton Korhosen väite, että Pöntinen olisi hänelle suoraan sanonut, että hänet on tietoisesti "brändätty" Kokoomuksen vastineeksi Soinille. Mene ja tiedä, todistaja ei todellakaan ole puolueeton, mutta voisin kuvitella, että niin Pöntisen näkyvä profiloituminen kuin Kataisen ja muun puoluejohdon hurskaalta kuulostava hyssyttelykin toimivat loistavasti Kokoomuksen kannatuksen suhteen. No, hyvällä joukkueella on tuuria!
 

Viljuri

Jäsen
Muistaakseni en maininnut peruskoulua, jota muuten nykyinen opetusministeri on kehunut loistavaksi, eikä ihme, tuon yksilöllisempää opetusta valtion rahoilla (tempputyöllistäen?) on hankalaa järjestää vaikka parannettavaa kyllä löytyy.

Nykyinen opetusministeri kehui myös "7-päivää" lehteä (tjsp.) ja sen mukanaan tuomaa median murrosta.

"Höttö", kuten PISA-tutkimukset, eivät näytä antavan realistista kuvaa Suomen koululaitoksesta, ja tästähän käyty paljon ihan tutkimuksen metodologiaan asti ulottuvaa keskustelua. En ole asiantuntija, mutta jostakin syystä olen nähnyt selvän enemmistön suhtautuvan kovin kriittisesti PISA-tutkimusten viestiin.

Itse asiassa se voi mitata lähes kaikkia muita politiikkalohkoja kuin opetusta, lähtien kaavoituspolitiikasta, sosiaalisten tulonsiirtojen saamisedellytysten kautta perhe-etuuksiin.

Jostakin syystä tutkimusten järjestäjät ovat suhtautuneet varsin nihkeästi kysymysten julkistamiseen tiedostusvälineissä, teemalla: "Kiinassa valmistetaan yksi neljännes matkapuhelimista, onko se 1 %, 4%, 25 % vai 1000%?"-tulisivat kovin tutuiksi.
 

Viljuri

Jäsen
Kiinnostava oli kyllä tuo Maalaisliiton Korhosen väite, että Pöntinen olisi hänelle suoraan sanonut, että hänet on tietoisesti "brändätty" Kokoomuksen vastineeksi Soinille. Mene ja tiedä, todistaja ei todellakaan ole puolueeton, mutta voisin kuvitella, että niin Pöntisen näkyvä profiloituminen kuin Kataisen ja muun puoluejohdon hurskaalta kuulostava hyssyttelykin toimivat loistavasti Kokoomuksen kannatuksen suhteen. No, hyvällä joukkueella on tuuria!

Ei siis Kelmi vaan tämä merimiesten alkuperäiskulttuuriin ja sen saamiin muotoihin hyvin paheksuvasti suhtautuva ex. päätoimittaja?

Ihan höpöä, tausta lienee se, että piirin gruppenführer vakuutti silmät kirkkaana puolueen edustajille ennen ehdokasasettelun finalisoitumista, ettei Pöntinen ole mikään avohoitopotilas, turvaudu ala-arvoiseen retoriikkaan ja on muutenkin kirkassilmäinen ja yritteliäs kaveri.

Seuraukset tästä: Pöntinen vahvistanee tulevaisuudessa perussuomalaisia ja gruppenführer vetää johtopäätökset, ja jättää paikkansa seuraavalla kerralla täytettäväksi, ts. kiertoon. Tutkimusten mukaan vetoa perussuomalaisiin on kaikkein vähiten kokoomuksesta, verrattaessa nyt juuri demareihin ja kepuun, joten mainittujen puolueiden edustajat käynevät itse itsensä kanssa keskustelun siitä, että mikä heissä mättää ja jättävät muunnellun totuuden kertomisen sitten vaikka Paavo Väyrysen harteille.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
"Höttö", kuten PISA-tutkimukset, eivät näytä antavan realistista kuvaa Suomen koululaitoksesta, ja tästähän käyty paljon ihan tutkimuksen metodologiaan asti ulottuvaa keskustelua. En ole asiantuntija, mutta jostakin syystä olen nähnyt selvän enemmistön suhtautuvan kovin kriittisesti PISA-tutkimusten viestiin.

En nyt kauhean asiantuntevasti osaa ottaa kantaa metodologiaan, mutta sen olen kuitenkin ymmärtänyt, että samat kysymykset kysytään kaikissa osallistuvissa maissa. Voitko vahvistaa tai kieltää tämän? Kyllä tai ei riittää vastaukseksi, siis ihan vaan yksi sana, ei mitään vuolasta purkautumista 70-luvusta. Eli jos Suomen järjestelmä on epäoikeudenmukaisen sosialistinen ja tehoton niin ainakin useimpien muiden maiden järjestelmät juuri tällä mittarilla (jota tuskin on suunniteltu Suomen etu mielessä) ovat peräti vielä tehottomampia, joskaan ehkä ei aina sosialistisempia (eli jossain sentään parempaa koulutusta saa ostamalla, sivistysmaiden tyyliin, mutta henkeä tuskin tarvitsee enää pitkään pidätellä, emmeköhän pian Suomessakin päädy siihen, ettei koko ikäluokka saa samoja mahdollisuuksia koulunkäyntiin).
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miguel kirjoitti:
Maailmantalous on kriisissä ja Suomessa on porvarihallitus, mutta Kokoomusta vastaan ei kapinoida. Se kertoo poikkeuksellisen vahvasta asemasta. Kepun syvenevä kriisi on paljon mittavampi ilmiö, mutta eihän siitä synny keskustelua Jatkoajan palstalla, kun ei Kepu kiinnosta ketään. Ja Kepun tulevaisuutta määrittävät paljolti myös Vihreiden liikkeet. Jos porvarillisen myötäsukaisuuden linja jatkuu Annin aikana, isompi muutos puoluekentällä saattaa olla käsillä.

Täysin oikeassa olet, jos puolueiden realistista kehitystä tarkastellaan. Kyllä yhteiskunnan keskiluokkaistuminen ja tietynlainen egoistinen invidualismi näyttävät rakentaneen kokoomukselle uskollisen kannattajakunnan. Se ei myöskään kapinoi puoluetta vastaan, koska se ei kuulu nyky-yhteiskunnan väliinputoajiin. Ihmiset joilla menee huonosti, jättävät joko äänestämättä tai äänestävät ihan muita puolueita. Äänestysprosentin lasku hyödyttää lähes aina oikeistoa muualla paitsi Italiassa. Myös ihmiset jotka ovat periaatteessa hyvinvoivia, mutta haluavat kantaa vastuuta myös muista ja vastustavat materialismia, äänestävät muita kuin kokoomusta. Keskustan kannatusta syö varmaan se, ettei se tarjoa juuri vaihtoehtoa kokoomukselle. Toisaalta ne jotka kannattavat nykyistä kepun linjaa, voivat yhtä hyvin äänestää kokkareita.

Tässä tullaan siihen, mihin kouluttaudutaan. Järkevä koulutus- ja työllisyyspolitiikka ohjaa aloituspaikkoja niille aloille, joilla on kysyntää. Säilöönottokoulutusta en tietenkään itse kannata, kuten ei Kokoomuskaan.

Yksi suuri hallinnollinen ongelmahan meillä on tässä maassa. Se, ettei kaksi ministeriötä (opetusministeriö ja työ- ja elinkeinoministeriö) osaa keskustella keskenään. Konkreettinen esimerkki: onko järkeä kouluttaa massoittain media-assistentteja suoraan työ- ja elinkeinotoimistojen pitkäaikaisasiakkaiksi? Kun alalla ei ole töitä, niin alalla ei ole töitä. Opetusministeriön tulisi ohjata voimakkaasti oppilaitosten aloituspaikkojen määrää ennen kaikkea työvoimapoliittisista tarpeista lähtien.

Niin, jossain määrin olen samaa mieltä, ei ole tosiaan järkeä kouluttaa työttömäksi. Toisaalta näen koulutuksella ja sivistyksellä olevan tietyn itseisarvon, jonka takia en lähtisi alistamaan koulutuspolitiikkaa kuitenkaan täysin vain elinkeinoelämän muuttuvien tarpeiden mukaiseksi. Ja kun ne tarpeet muuttuvat koko ajan, varsinkin nykymaailmassa. Neuvostoliitossa tietysti voitiin ennustaa tarkkaan, mitä tehdään viiden vuoden päästä. Ihmiset piti saada aseteollisuuden palvelukseen. Koulutus voi jo itsessään potentiaalisesti muuttaa yhteiskuntaa ja sen tarpeita. Tarpeiden kun pitäisi määrittyä ihmisten mukaan, ei jonkun valmiin elinkeinoelämän rakenteen. Tässä tärkeitä olisivat pienyrittäjyys ja toisaalta julkisen sektorin inhimillisistä näkökohdista tarjoamat työpaikat (kuten nyt vaikkapa sen hoitohenkilökunnan määrän lisääminen).

Ja olen eri mieltä ns. tempputyöllistämisestä. Pitkäaikaistyöttömälle on yleisesti ottaen parempi olla millä tavalla tahansa mukana yhteiskunnassa (näitä tapoja voitaisiin toki kehittää mahdollisimman hyvin ihmisen vahvuudet ja yhteiskunnan tarpeet huomioiviksi) kuin istua vuoden ympäri kotona. Ja tämä on mielestäni erittäin tärkeä työllisyyspolitiikan tavoite eikä suinkaan mitään rahojen tuhlausta, koska tavoite on ihmisten hyvinvointi eikä talouskasvu.

Tässä koulutusasiassa tullaan myös yksilön vastuuseen. Jos yksilö jää passiivisena odottamaan, että joku työllistäisi hänet 70-luvulla käydyn konekirjoituskurssin perusteella, saa todennäköisesti odottaa eläkeikään saakka. Yhteiskunnan syyllistäminen siitä, ettei työtä ole, kuulostaa taas vähän kornilta samaan aikaan, kun yhteiskunta kuitenkin tarjoaa eri vaihtoehtoja.

Tuota, et ymmärtänyt argumenttiani. Nykyisellä työllisyyspolitiikalla, varsinkin nyt laman aikaan, ihmisiä jää joka tapauksessa joukoittain työttömiksi. Se on ihan kylmä fakta, täystyöllisyyttä ei saavuteta kuin unissa nykyisillä keinoilla, "jos yksilöt kouluttautuvat aktiivisesti uudelleen". Ja kyllä vastuullisen yhteiskunnan pitää huolehtia näistä väliinputoajista, joille osalle jo itse työttömyyskin on tarpeeksi raskasta.

Kokoomuslaisille on hirveän vaikea yrittää selittää a) sitä, että työllistyminen ei ole kiinni vain yksilöistä b) että vastuu on sitä, että ei jätetä kilpailussa hävinneitä oman onnensa nojaan. Vapaus ja vastuu -käsitteet menevät sekaisin, jos oletetaan, ettei vastuullisuus merkitsisi myös vastuuta muista. "Vastuu itsestä", kuuluuko siihen vastuuseen muiden polkeminen?

En minäkään syyllistä. Mutta tuleen ei auta jäädä makaamaan, jos rakennemuutoksen myötä se vanha työ ja/tai koulutus eivät enää työllistä.

Totta kai, tämä on erittäin tärkeää, mutta se ei ratkaise koko ongelmaa, ei lähellekään. Toisekseen pitäisi pyrkiä siihen, että tällaista pakkoa uudelleen koulutukseen olisi mahdollisimman vähän. Elinkeinorakenne ei ole pyhä laki, jota eivät voi ihmiset toiminnallaan ja yhteiskunta esimerkiksi verotusratkaisuilla rikkoa! Oletat, että kaiken olisi tapahduttava täysin epäeettisesti toimivien vientivetoisten suuryritysten tarpeiden tahdissa. Totta kai näin on, jos työpaikat sidotaan niihin (tai no ei nyt onneksi ihan silloinkaan), mutta esimerkiksi Norjassa taitaa käsittääkseni olla pienyrityksiä enemmän painottava elinkeinorakenne. Julkisen sektorin kokoakin pitäisi esimerkiksi terveydenhuollon puolella kasvattaa niin työllisyyden kuin peruspalvelujen näkökulmasta, nyt sitä pienennetään ideologisella irtisanomisohjelmalla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei siis Kelmi vaan tämä merimiesten alkuperäiskulttuuriin ja sen saamiin muotoihin hyvin paheksuvasti suhtautuva ex. päätoimittaja?

Ei kun käsittäisin että juuri Kelmi - olen liian laiska kaivaakseni linkin, mutta eilen sitä lueskelin, olisikohan ollut Uudessa Suomessa. Voisin kyllä kuvitella että Kokoomuksessa on vielä sitä vanhaa Koti, Uskonto ja muukalaisvapaa Isänmaa -linjaakin, jota pers-suomalaisuus voisi kiinnostaakin. Itselleni ei ole tullut vastaan kannatustutkimuksia, mutta sinänsä varmasti SDP:n ja Keskustan kannattajakunnat ovat alttiimpia tälläiselle populismille (paitsi jos ajat ovat niin huonot, että se turvatuin keskiluokkakin on uhattu, jolloin onkin kaikki oksat pois, kuten eräät 30-luvun tapahtumatkin meille todistavat).
 

Wristlock

Jäsen
Jos valtiolta loppuu rahat ja Kokoomus joutuu kaivamaan kepin esille, niin silloin käyrä lähtee ehkä nopeastikin alas. Nyt Kokoomukselle epätyypillisesti valittu velkaelvytys on puolueelle äänilukuja nostattava asia. Aiemminhan tämä keino on demonisoitu retkujen ja pummien helpon elämän rahoittamisena.

Saas nähdä kuinka vaalipäivänä käy.

Leikkauslistoille olisi jo akuutti tarve, mutta niitä tullaan esittelemään vasta sitten, kun vaalivoitto eduskuntavaaleista ja pääministerin salkku on napattu. Sitten vain toivotaan, että äänestäjät unohtavat asian sitä seuraavan neljän vuoden aikana. Kaikki puolueet ajattelevat ensisijaisesti omaa etuaan, eivät valtion, valitettavasti.

Pöntinen on Kokkareilta oiva taktinen veto, kun ovat tajunneet PerSujen vetovoiman pääsyyn. 80% kansasta ajattelee maahanmuuttopolitiikasta samoin kuin Pöntinen, mutta ei vain välttämättä uskalla sanoa sitä ääneen. Jyrki-boylle on ennalta suunniteltu rooli sanoa julkisuudessa "hyihyi Pöntinen, tämä ei ole Kokoomuksen virallinen linja!" ja sitten sivulauseessa "näitä asioita täytyy kuitenkin nostaa esille pliplaplop. Meidän täytyy puhua maahanmuuttopolitiikan ongelmista pliplaplop.". Ja kansa on myyty. KePu ja Demarit ovat valovuoden jäljessä Kokoomuksen harjoittamasta taitavasta populismista.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
KePu ja Demarit ovat valovuoden jäljessä Kokoomuksen harjoittamasta taitavasta populismista.

Tätähän tässä on ihmetelty ja harmiteltukin hyvän aikaa. Heinäluoman ja Urpilaisen aikana demarien imagon rakennus on kyllä epäonnistunut täysin verrattuna kokoomuksen iloiseen ja seinät levällään olevaan retoriikkaan. Unelmahöttö ym. ovat olleet halpakopioita kokoomuksen kampanjoihin verrattuna. Lipposen aikana demarit onnistuivat taktisesti, kun Paavo tapasi todeta ennen vaaleja, että nyt valitaan varman vaihtoehdon ja porvarimeiningin välillä. Noh, jokainen tietää, kuinka paljon retoriikka vastasi silloin todellisuutta. Jo Platonhan totesi sofisteja kritisoidessaan, ettei retorinen taito kerro välttämättä mitään ihmisen todellisista pyrkimyksistä.

Ehkä iloisuus ja tyhjä puhe ei toisaalta vetoa niin hyvin demarien perinteiseen kannattajakuntaan. Ihmiset eivät välttämättä kaipaakaan mainostoimistojen rakentamia pelleimagoja vaan rehellistä puhetta konkreettisesti heitä koskettavista asiakysymyksistä. Muutkin kuin Tuomioja voisivat tunnustaa tehdyt virheet...

Eikös Pöntisen yrittäjyydellä ole muuten jotain yhteyttä lapuanliikkeen muiston vaalimiseen vai muistelenko omiani?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
En nyt kauhean asiantuntevasti osaa ottaa kantaa metodologiaan, mutta sen olen kuitenkin ymmärtänyt, että samat kysymykset kysytään kaikissa osallistuvissa maissa. Voitko vahvistaa tai kieltää tämän? Kyllä tai ei riittää vastaukseksi, siis ihan vaan yksi sana, ei mitään vuolasta purkautumista 70-luvusta. Eli jos Suomen järjestelmä on epäoikeudenmukaisen sosialistinen ja tehoton niin ainakin useimpien muiden maiden järjestelmät juuri tällä mittarilla (jota tuskin on suunniteltu Suomen etu mielessä) ovat peräti vielä tehottomampia, joskaan ehkä ei aina sosialistisempia (eli jossain sentään parempaa koulutusta saa ostamalla, sivistysmaiden tyyliin, mutta henkeä tuskin tarvitsee enää pitkään pidätellä, emmeköhän pian Suomessakin päädy siihen, ettei koko ikäluokka saa samoja mahdollisuuksia koulunkäyntiin).

Samaa kysyn kuin mjr!

Itse olin valvomassa edellistä pisatutkimusta meidän koulussa. Kyselyn kysymykset oli tehty Australiassa. Itse olen ollut siinä uskossa, että kaikki osallistujamaat saavat samat kyysmykset. Voi olla, että olen väärässä.

Meidän koulun oppilaat pärjäsivät erittäin hyvin luonnontieteissä, matematiikassa ja äidinkielessä (näemmä väärin kysytty aussien toimesta) sekä kansainvälisesti että Suomen tuloksiin nähden. Nyt kyseinen ikäluokka (iso osa siitä) sai valkolakin päähänsä. Jos ottaisi huomioon syksyn 2008 tulokset + tämä kevät, niin meidän koulu olisi sijoittunut valtakunnan lukiorankingissa n. 20 parhaan lukion joukkoon.

Ihan vituilleenhan tuo PISA-höttötukimus on näemmä mennyt. Jos pärjäät PISAssa, niin et pärjää toisen asteen opinnoissa vai mitensenytoli?

Tämä tästä ja tarvittaessa lisää jossain toisessa ketjussa.
 

Viljuri

Jäsen
PISA-tutkimus vain osatotuus suomalaisten matematiikan taidoista / Solmu

Vastaavat testin metodologiasta riippumattomat näkemykset löytyvät myös tutkimuksen luonnontiedeosuutta koskevista kysymyksistä.

Testi mittaa "WYSIWYG"-kielemme auttavan ymmärtämisen lisäksi ainakin hengittämiskykyä, toisin sanoen äidin silmäterän malttia ja kykyä pitää takapuolta testin ajan penkissä. Peruskoulu tässä mielessä osana lasten ja nuorten päivähoitoa puolustaa paikkaansa yhteiskunnassa.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Kiinnostava oli kyllä tuo Maalaisliiton Korhosen väite, että Pöntinen olisi hänelle suoraan sanonut, että hänet on tietoisesti "brändätty" Kokoomuksen vastineeksi Soinille. Mene ja tiedä, todistaja ei todellakaan ole puolueeton, mutta voisin kuvitella, että niin Pöntisen näkyvä profiloituminen kuin Kataisen ja muun puoluejohdon hurskaalta kuulostava hyssyttelykin toimivat loistavasti Kokoomuksen kannatuksen suhteen. No, hyvällä joukkueella on tuuria!

Ei kai kukaan fanaattisimpikaan fani ihan kuuluisan 'aikuisten oikeasti' usko, että Pöntinen mielipiteineen valittiin vahingossa ehdokkaaksi ja hänen vaalimainoksensa pääsi kaiken lisäksi vieläpä vahingossa Hesarin etusivulle?

Turhaa varmistelua sinänsä, kyllä niitä 'persuääniä' olisi muutoinkin laariin tipahdellut yhtä lailla.

Taktiikkahan on toki nerokas. Jotkut saattavat toki ajatella koksujen aliarvioivan älyään, mutta he lienevät toivottomia tapauksia muutoinkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
PISA-tutkimus vain osatotuus suomalaisten matematiikan taidoista / Solmu

Vastaavat testin metodologiasta riippumattomat näkemykset löytyvät myös tutkimuksen luonnontiedeosuutta koskevista kysymyksistä.

Testi mittaa "WYSIWYG"-kielemme auttavan ymmärtämisen lisäksi ainakin hengittämiskykyä, toisin sanoen äidin silmäterän malttia ja kykyä pitää takapuolta testin ajan penkissä. Peruskoulu tässä mielessä osana lasten ja nuorten päivähoitoa puolustaa paikkaansa yhteiskunnassa.

Hmm, no sitten kai kaikkien isänmaiden toivot scoraavat testistä samoja täysiä pisteitä? Ymmärrän että on erittäin ikävä tunnustaa, että tämä semi-kommunistinen Suomi pärjää yhtään missään vertailussa, mutta minusta nyt tuntuu ihan siltä, että tässä nyt on valitettavasti niin päässyt käymään. Mutta jään kiinnostuksella odottamaan jatkoselittelyjäsi - mitenkään kiistämättä sitä, että koulujärjestelmämme tarvitsisi mittavasti lisää resursseja ja verorahoja. Siitä lienemme yhtä mieltä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mutta jään kiinnostuksella odottamaan jatkoselittelyjäsi - mitenkään kiistämättä sitä, että koulujärjestelmämme tarvitsisi mittavasti lisää resursseja ja verorahoja. Siitä lienemme yhtä mieltä?
Voi tietenkin olla, että joidenkin mielestä koko tasapäistävä koululaitos on resurssien tuhlaamista sellaisiin heikompiin yksilöihin, jotka eivät ole edes alunperin tajunneet syntyä tarpeeksi varakkaisiin oloihin.

Oma ääneni menee sille että looginen päättelykyky, tilastollisten graafisten esitysten tarkastelu ja tilanteiden arviointi hakkaavat tarpeellisuudessan algebran ja geometrian 6-0 ja jos jotkut ulkomaalaiset ovat niin typeriä että puhuvat kieliä, jotka eivät kehitä ajattelua, niin se on vain voi voi eikä mikään tekosyy.

Tuosta jälkimmäisestä seikasta vielä sellainen kommentti, että joskus ulkomailla tapaamani Saksalainen alkoi minulta kysellä hyvinkin tarkasti suomalaisesta koululaitoksesta ja sen ylivertaisuudesta, mihin en tietenkään osannut vastata alkuunkaan. Hyvä että koko PISA-tutkimuksesta olin kuullut, täällä kun se ohitettiin lähinnä olankohautukselta. Siellä nuo PISA-testien tulokset olivat olleet alle keskiarvon, jonka takia asiasta oli noussut valtava kohu ja se oli valtakunnon topic numero 1 (taisivat lähettää Suomeen valtuuskuntia katsomaan että kuinka me tehdään se). Kun miettii minkälaista kieltä he puhuvat, niin ei ihme että ovat peräpäähän jääneet.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kun miettii minkälaista kieltä he puhuvat, niin ei ihme että ovat peräpäähän jääneet.

Tuolla logiikalla ranskalaisten ja arabien ei olisi koskaan tullut selvitä keskiajasta elävänä.
 

Viljuri

Jäsen
Lähinnä jaan sen näkemyksen, mitä tässä lopussa esitetään Katsaus PISA-tutkimuksen luonnontiedeosaston koetehtäviin / Aarni Iho & TKK

On toki huomattava, ettei kirjoittajalla ilmeisesti ole sen enempää pedagogisen alan tuntemusta kuin minullakaan, eli lähestymiskulma opetusalaan on ulkopuolinen.

Mitä vähemmän varallisuutta & koulusivistystä vanhemmilla on, sitä enemmän ja tehokkaammin ihmislasta saattaisi palvella se, että hänen mahdollisia erityisominaisuuksiaan ja -kykyjään pyrittäisiin löytämään ja/tai tukemaan myös virallisen koulujärjestelmän toimesta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuolla logiikalla ranskalaisten ja arabien ei olisi koskaan tullut selvitä keskiajasta elävänä.
Oletko nähnyt heidän PISA-tuloksiaan tuolta ajalta?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Mitä vähemmän varallisuutta & koulusivistystä vanhemmilla on, sitä enemmän ja tehokkaammin ihmislasta saattaisi palvella se, että hänen mahdollisia erityisominaisuuksiaan ja -kykyjään pyrittäisiin löytämään ja/tai tukemaan myös virallisen koulujärjestelmän toimesta.

Vanhempien varallisuustaso/sosioekonoominen taso korreloi älykkyyttä? Mitä on älykkyys?

Mitähän erityisominaisuuksia köyhien ja sivistymättömien vanhempien lapsilla on? Seisoa sinvalkoisiksi maalattuna rajapyykeinä vai löytää heille vaikka "työtä" viktoriaanisen ajan työlaitoksista (orjaksi kun ei enää harmi vaan saa myydä), jotta ovat poissa ns. paremman väen silmistä? [tahallinen kärjistys]

Jos nyt vaikka välillä puhuisi asiaa, niin (ehkä) seuraavassa OPSissa annetaan enmmän mahdollisuuksia erilaisille oppijoille. Taito- ja taideaineita tulee lisää peruskoluun. Lisäksi on vielä tänäkin päivänä oppilaita, joiden kotona ei syystä jos toisesta ole tietokonetta. On mielestäni hyvä, että näille lapsille tarjotaan mahdollisuus oppia ATK-taitoja koulussa jne. Nämä lienevät niitä asioita joita Viljuri hakee omassa viestissään?

Meillä ei ole varaa hukata yhtään lasta perhetaustasta riippumatta. Ikäluokat kun ovat n. 65 000.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos nyt vaikka välillä puhuisi asiaa, niin (ehkä) seuraavassa OPSissa annetaan enmmän mahdollisuuksia erilaisille oppijoille. Taito- ja taideaineita tulee lisää peruskoluun. Lisäksi on vielä tänäkin päivänä oppilaita, joiden kotona ei syystä jos toisesta ole tietokonetta. On mielestäni hyvä, että näille lapsille tarjotaan mahdollisuus oppia ATK-taitoja koulussa jne.
Puhut silkkaa asiaa.

Noille opetussuunnitelmille vankka ääni täältä. Ylipäätään oppilaiden ja opiskelijoiden yhdenmukaistaminen ja epäreilu samalle viivalle asettaminen on kehnosti toimiva ratkaisu ja omiaan luomaan ongelmia. Ihmiset on lähtökohtaisesti erilaisia ja kaikkia ei voi kaikki kiehtoa tai olla niin orientoitunut samalla tavalla kuin joku muu ehkä on.

Ihmisten luontaiset vahvuudet ja toki myös heikkoudet on niitä asioita joihin pedagogien tulisi keskittyä entistä enemmän ja oppia havaitsemaan. Tätä kautta voisi korostaa niiden asioiden painoarvoa opetuksessa ja opiskelussakin. Millekään yleisneroille kun ei ole enemmissä määrin mitään tarvetta yhteiskunnassa, koska sellaisia luonnostaan on erittäin harva. Turha siihen on ketään yrittää siis edes kouluttaa. Yleissivistys toki on tärkeää, mutta noin muuten tulisi ohjata niille luontaisesti vahvoille aloille, jotta taidot karttuu nuoresta pitäen ja helpottuu myöhemmin ammatinvalinnassa. Näin, vaikka tietyt asiat kouluissa jäisivätkin sitten vähän vähemmälle huomiolle.

Ihmisen itsetunnolle on erittäin tärkeää, että saa kiitosta ja luottamusta mitä tekee. Olen taipuvainen uskomaan, että jokainen on jossain vähintäänkin hyvä ja kehittämiskelpoinen. Jos jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kokee, että se osaamisalue saa arvostusta, niin halu pyrkiä eteenpäin kasvaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vanhempien varallisuustaso/sosioekonoominen taso korreloi älykkyyttä? Mitä on älykkyys?
Minä tiedän tämän: Älykkyys on ymmärretty väärin "nörttifantasiassa", sitä kun on niin montaa sorttia.

Esimerkiksi Vatasella on melko lailla sosiaalista älykkyyttä, spatiaalisten ja motoristen synnyinlahjojensa osalta, eihän muuten olisi päässyt läpi niistä erilaisista valinkauhoista ja seuloista, joita on tähän mennessä elämässään kohdannut.

edit: Yhteenvetona siis älykkyys on käytännössä siis tietynlaista korrelaatiota omien poliittisten mielipiteiden ja näkemysten kanssa. Jos mikään henkilön ominaisuus (koulutus, lausunnut) ei osoita mitään älykkyyteen viittaava, mutta hän kannattaa kokoomusta niin sitten kyseessä on sosiaalisesti älykäs tapaus, ja siitä todisteeksi käy ralliansioilla saatu MEP-valinta. Vastaavasti taas työläiperheestä maailmalle lähtenyt ja itsensä akateemisesti kouluttanut juristi, joka on päässyt presidentiksi ei ole minkäänlainen todiste älykkyydestä, sillä hänen poliittinen kantansa on väärä.
 
Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
En voi auttaa tässä älykkyysasiassa, mistä se nyt keskusteluun off-topiccina putkahtikin (ei ainakaan minun teksteistäni), mutta sikäli mikäli positiivisia roolimalleja ei Darth Vaderin lisäksi kotona ole, niin olisi sitten hyvä, että mahdollinen syrjäytymiskierre katkaistaan ja siihen puututaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Kasvatusoikeus ja -vastuu on ensisijaisesti perheellä, mutta perhettä on pystyttävä tukemaan eri valinnoissa, lapsen etuhan on asetettu lainsäädännössäkin näissä asioissa etusijalle. Suhteellisen normaalien ihmisten kanssa toimittaessa voisi hyvin ennustaa (oli älykkyyttä tai ei), että moisesta lähestymistavasta konkretiaan asti vietynä saattaisi olla merkittävää etua elämänhallinnan ja myös tulevan ammatinvalinnan osalta.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, jossain määrin olen samaa mieltä, ei ole tosiaan järkeä kouluttaa työttömäksi. Toisaalta näen koulutuksella ja sivistyksellä olevan tietyn itseisarvon, jonka takia en lähtisi alistamaan koulutuspolitiikkaa kuitenkaan täysin vain elinkeinoelämän muuttuvien tarpeiden mukaiseksi. Ja kun ne tarpeet muuttuvat koko ajan, varsinkin nykymaailmassa.

Samoin minä olen kanssasi tuosta aika paljonkin samaa mieltä. Esimerkiksi haluan turvata perihumanististen oppiaineiden koulutuksen jatkossakin yliopistoissa, lisääntyvästä yritysrahoituksesta huolimatta. Tämä ihan jo rikkaan kulttuuriperimän säilyttämisen ja kehittämisen vuoksi, joka on tärkeä arvo sinänsä. Kuitenkin tässä ja monessa muussa asiassa on kyettävä ajattelemaan myös työllisyysnäkökohtia aloitusmääriä arvioitaessa. Kuten jo todettua, nyt nämä asiat eivät kohtaa.

Tässä tärkeitä olisivat pienyrittäjyys ja toisaalta julkisen sektorin inhimillisistä näkökohdista tarjoamat työpaikat (kuten nyt vaikkapa sen hoitohenkilökunnan määrän lisääminen).

Ehdottoman samaa mieltä. Kokoomus muuten tuskin on ensimmäisenä pienyrittäjyyden edellytysten kehittämistä vastaan ja toisaalta TEHY:n puheenjohtajanakin on kokoomuslainen. :)

Esim. valtion tuottavuusohjelma on itsellenikin tietyllä tapaa punainen vaate, vaikka toisaalta ymmärrän myös säästöpaineet. Jossain määrin kuitenkin VM ei ehkä ole oivaltanut sitä, ettei pelkkä henkilöstömäärän supistaminen lisää automaattisesti tuottavuutta ja tehokkuutta.

Ja olen eri mieltä ns. tempputyöllistämisestä. Pitkäaikaistyöttömälle on yleisesti ottaen parempi olla millä tavalla tahansa mukana yhteiskunnassa (näitä tapoja voitaisiin toki kehittää mahdollisimman hyvin ihmisen vahvuudet ja yhteiskunnan tarpeet huomioiviksi) kuin istua vuoden ympäri kotona. Ja tämä on mielestäni erittäin tärkeä työllisyyspolitiikan tavoite eikä suinkaan mitään rahojen tuhlausta, koska tavoite on ihmisten hyvinvointi eikä talouskasvu.

Tässä linjamme sitten eroavatkin. Tempputyöllistäminen on sosiaalipolitiikkaa. Sillä ei ole juurikaan tekemistä työ- ja elinkeinopolitiikan kanssa. Ymmärrän hyvin, kuten jo kirjoitinkin, tuon syrjäytymisnäkökohdan, mutta tempputyöllistäminen on puhtaasti väliaikaista laastarointia, ei ongelman ytimeen pureutumista. Sitä paitsi, tempputyöllistäminen nielee hallinnolta älyttömästi resursseja, jotka ovat suoraan pois aitoa työllistämistä edistävistä toimista niin rahallisesti kuin henkilötyövuosinakin.

Nykyisellä työllisyyspolitiikalla, varsinkin nyt laman aikaan, ihmisiä jää joka tapauksessa joukoittain työttömiksi. Se on ihan kylmä fakta, täystyöllisyyttä ei saavuteta kuin unissa nykyisillä keinoilla, "jos yksilöt kouluttautuvat aktiivisesti uudelleen". Ja kyllä vastuullisen yhteiskunnan pitää huolehtia näistä väliinputoajista, joille osalle jo itse työttömyyskin on tarpeeksi raskasta.

En syyttäisi sentään nykyistä työllisyyspolitiikkaa talouden suvantovaiheesta, joka aiheuttaa työttömyyttä jatkuvan rakennemuutoksen ohella. Mikään realistinen harjoitettu työllisyyspolitiikka tässä maassa ei olisi voinut estää globaalia taantumaa.

Täystyöllisyydestä tuskin kukaan haaveileekaan. Jokaisen laman jäljiltä on jäänyt uusi rakennetyöttömien joukko. Kyse on siitä, miten tuon joukon osuus tulisi olemaan pienempi kuin edellisen laman jäljiltä. Siihen näen kyllä aktiivisen kouluttautumisen työllistäville aloille olevan ensiarvoisen tärkeää. Jos nyt yksilö jää passiivisena makoilemaan, ei tulevaisuuden kuva ole kovin ruusuinen.

Vastuullinen yhteiskunta huolehtii väliinputoajista, se on selvä. Siis ihmisistä, jotka eivät harjoitetun työ- ja elinkeinopolitiikan avullakaan pysy kelkassa. Mutta onko huolehtiminen sitten STM:n vai TEM:n tehtäväkenttään kuuluvaa? Mielestäni ensimmäisen. Jos se jätetään jälkimmäiselle, kuten tähän asti on tehty, on se vain resurssien sitomista itse ydintehtävistä ns. paapomiseen.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Miksi kaikki suomalaista koulutuspolitiikkaa arvioiva on palstan "edistyneille sosiaalidemokraateille" henkilökohtainen hyökkäys?

Meillähän tehtiin matematiikassa 1999 TIMMS-testi, mutta jäätyämme siinä kasiluokkalaisten testissä (niit on kaksi; toinen 4- ja toinen 8-luokkalaisille) sijalle 14, mm. Venäjän ja Unkarin taakse, ei tätä testiä enää tehdä. Taannoin, ehkä noin vuosi sitten, haastateltiin jossain Ylen ajankohtaisohjelmassa Opetusministeriön virkamiestä, joka tuolloin melko suoraan väitti, että Suomessa ressursseja kohdennetaan oikeastaan vain sellaisiin testeihin, joissa sijoitumme hyvin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Miksi kaikki suomalaista koulutuspolitiikkaa arvioiva on palstan "edistyneille sosiaalidemokraateille" henkilökohtainen hyökkäys?

En oikeastaan ole edistynyt sosiaalidemokraatti tai muutenkaan sosiaalidemokraatti, mutta kai voi sanoa kaikille avoimen universaalin koulujärjestelmän kyllä vastaavan omia ihanteitani siinä mielessä, että se tasoittaa pelikentän jotakuinkin niin tasaiseksi kuin se yhteiskunnan puolelta on mahdollista tehdä. Näin lapset pääsevät kilpailemaan omilla kyvyillään ja vahvuuksillaan eikä heidän mahdollisuutensa menestyä ratkea jo ennen syntymää. Tätä tukee tietysti myös aivan puhtaasti empiiriset havainnot siitä, että pohjoismainen sosiaalinen liikkuvuus on paljon suurempaa kuin anglo-amerikkalainen eli täällä vanhempien sosioekonominen asema ennustaa paljon huonommin lasten tulevaa sosioekonomista asemaa kuin maissa, joissa ei vallitse tälläistä universaalia ja kaikille, varallisuudesta riippumatta, avointa järjestelmää. Sinänsä taas sosiaalinen kilpailu ja sosiaaliset erot ovat minusta terve ilmiö - pidän vain sitä tärkeänä, että tämä kilpailu ja siitä syntyvät erot olisivat mahdollisimman reiluja, eli yksilön omille, ei vanhempien tai esivanhempien, kyvyille perustuvia. Onko tämä nyt sitten niin kauhean sosiaalidemokraattista tai, Daespoon termein, "äärivasemmistolaista"? Mutta jos on niin sitten kyllä olen "äärivasemmistolainen".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös