Koiranpaska – jokamiehenoikeus

  • 57 855
  • 342

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Ootko tosissas? Aika jaloa. Itse kerään tietenkin oman koiran kasat jos ne kadulle tulee, mutta ei kyllä tulis mieleenkään putsata muiden jätöksiä samaan säkkiin.

No, ehkä hiukan liiottelin että kerään pussin täyteen muiden kakkoja, mutta jos nyt oman koiran kasan vieressä on joku hyvin helposti kerättävä pötkylö niin sen yleensä pussiin mukaan otan.

On kiva kerätä koirankakkaa se aina läjään astumisen hakkaa!
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minusta on täysin käsittämätöntä puolustaa näitä koiranpaskoja kommenteilla "kyllähän roskiakin heitetään kaduille ja lasipulloja rikotaan". Onko se myös niin, että "ei raiskauksesta voi linnaa saada kun ei saa pahoinpitelystäkään."

Kun on laki kirjattu, että ne paskat kerätään niin nehän paskathan kerätän.

Eipä tuota enää juuri paremmin voisi tiivistää. Itse tallustin pääsiäisen aikoihin Tampereen ulkoilualueilla aika monta tuntia todetakseni, että mikäli ei halua laittaa lenkkareitaan suoraan pesukoneeseen, niin katse täytyy pitää tukevasti maassa. Nauti siinä sitten hienoista lenkkeilymaastoista, prkl.

Onkohan tuollaista paskamäärää ollut joka kevät tallottavana, vai kannustiko runsas lumipeite paskojen piilotteluun? Kramon sanoin, kyllä niin vihaksi pistää huanosti tehty työ - eli jos koiraharrastuksessa se paskojen kerääminen kävelyreiteiltä on ylivoimainen homma, niin sitä koiraa ei varmaan kannattaisi hankkia ollenkaan.

Itse kyllä nostan jokaisen paskakikkareen, mikäli olen koiran kanssa liikkeellä ja se liukumiinan tielle asettaa.

Siitä vielä rönsyilee uusi aihe - roskisten olemassaolon tärkeys. Sitä paskapussia ei ole kovin mukava kantaa kilometritolkulla, mutta joissakin kaupungeissa ja kaupunginosissa näin valitettavasti on. Voisi parin roskiksen lisääminen lisätä myös kaupunkilaisten viihtyvyyttä ja ympäristön siisteyttä kummasti, näinkin paskassa asiassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Opettakaa ne koirat paskomaan jonnekin muualle kuin kulkuväylällä. Ei ole vaikeata. Vittu.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Siirto vitutusketjusta. Rakentavana pointtina tuo dna-hommeli.
Espoossa asuessani keräsin aluksi tunnollisesti koiran jätökset. Jossain vaiheessa aloin kiinnittämään huomiota keräämättömän paskan määrään. Kun yhdellä neliömetrillä voi olla 15 vierasta pökälettä oman koiran pökäleen lisäksi, niin tuntui yksinkertaisesti järjettömältä poimia se itselle kuuluva pökäle pois ja kävellä sen jälkeen loppulenkki, mahdollisesti useita kilometrejä pökälepussin kanssa seuraavalle roskikselle tuhansien keräämättömien pökäleiden ohi. Sittemmin ei tullut poimittua kuin kriittisimmistä paikoista, eli jalkakäytävältä tai jonkun portin pielestä. Nyt maalla en kerää juuri koskaan, mutta täällä tuntuu luonto hoitavan jätökset muutenkin nopeammin.

Pasilassa on työpaikan lähellä yksi pieni kävelytien pätkä, jossa on selvästi saman koiran koko talven jätökset keskellä tietä. Samanlaisia ja samankokoisia läjiä kymmenittäin vierekkäin. Vituttaahan tuo. Minulle sopisi hyvin, että kaikista koirista otettaisiin heti pentuna dna-näyte talteen ja kunnat voisivat sitten tehdä pistokokeita pahimpien jätösten kohdalla ja laittaa kunnon laskua perään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olitko kenties ihan itse asialla? Myrkyttäjä Kuopiossa
Mulla ei ole koirille tarvetta, joten en sellaisia myöskään varasta.
Elokuvassa trainspotting on myös harkinnan arvoinen ajatus mitä tehdä koirille jotka paskovat pihaan tai talon edessä menevälle tielle.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mulla ei ole koirille tarvetta, joten en sellaisia myöskään varasta.
Voi sentään. Ymmärrän kyllä, että tietyille ihmisille on liian suuri haaste hoksata kumpaa noista uutisen tapauksista tarkoitan, vaikka se on tuohon linkkiini kirjoitettu. Kannattaako sitä silti täällä esiin tuoda?
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Hieno, ellei jopa ylevä keskustelunaihe. Rämmin viikonloppuna mm. Nuuksion metsiköissä ja olihan siinä koiran jätöksiäkin kapealla polulla, mutta niistä viis. Vaan saatana kun polulla tuli yllättäen vastaan nähdäkseni varsin selkeää ja jopa tuoreehkon oloista ihmisenpaskaa, niin se oli jo jotenkin sen verran häiritsevää partikkelia että joutui vetämään kolmiloikalla ylitse.
Olen huomannut aivan saman "ilmiön" ympäri espoota, ei vain nuuksiossa. Onko espoolaisilla jotain pidätysvaikeuksia, vai minkä helv... takia täytyy paskoa ympäri katuja ja kortteleita?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
En ymmärrä tippaakaan tätä ruikutusta koiranpaskoista. Sitä varten on rotanmyrkyt ja muut aineet keksitty, että tuholaisista päästää eroon paikoista joihin niitä ei ole tarkoitettu. Ja jos jauhelihaa siinä voi käyttää apuna.
Sun kannattaisi hankkia ammattiapua vihanhallintaan.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin pääsiäisen jälkimainingeissa tuli mieleen, että mistä ne mämmit sitten saadaan jos koirienpaskattaminen kielletään?

Eikös pääsiäinen ole sijoitettu näin kevään korvalle ihan kyseisen herkun helpon keräiltävyyden optimoinniksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sun kannattaisi hankkia ammattiapua vihanhallintaan.
Päinvastoin. Tämä suhtautumiseni on tällaista humaani, etten sanoisi jopa ihmisrakas. Tokihan se oikeasti on noiden taluttajien vika, että koirat kusevat ja paskovat alueelle jossa lapset oleskelevat. Kuitenkaan tästä laupeasta luoneestani johtuen en ole valmis tai edes halukas, noita ihmisiä alkaa lahtaamaan vaikka asiasta sanominen ei tehoa (toki juridisillakin seikoilla on väliä).

Kuitenkin minä haluan vain saada tämän paska-ongelman hoidettua ja uskon että esimerkki toimii tässä asiassa niin hyvin, ettei kaikkia seutukunnan koiria tarvitse myrkyttää. Mukavia otuksiahan ne ovat.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Päinvastoin. Tämä suhtautumiseni on tällaista humaani, etten sanoisi jopa ihmisrakas. Tokihan se oikeasti on noiden taluttajien vika, että koirat kusevat ja paskovat alueelle jossa lapset oleskelevat. Kuitenkaan tästä laupeasta luoneestani johtuen en ole valmis tai edes halukas, noita ihmisiä alkaa lahtaamaan vaikka asiasta sanominen ei tehoa (toki juridisillakin seikoilla on väliä).

Kuitenkin minä haluan vain saada tämän paska-ongelman hoidettua ja uskon että esimerkki toimii tässä asiassa niin hyvin, ettei kaikkia seutukunnan koiria tarvitse myrkyttää. Mukavia otuksiahan ne ovat.
Muista sitten viljellä sitä jauhelihaa sinne, mistä se paska löytyy eli lasten oleskelupaikoille.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tokihan se oikeasti on noiden taluttajien vika, että koirat kusevat ja paskovat alueelle jossa lapset oleskelevat. Kuitenkaan tästä laupeasta luoneestani johtuen en ole valmis tai edes halukas, noita ihmisiä alkaa lahtaamaan vaikka asiasta sanominen ei tehoa (toki juridisillakin seikoilla on väliä).
Kykenet siis edes jonkinlaiseen ajatteluun - hienoa! Mitä nämä alueet ovat jossa lapset oleskelevat? Saako sitten niille alueille paskantaa, joissa aikuiset oleskelevat?

Olet siis sanonut näille koirille, ette ette saa paskantaa alueille joissa lapset oleskelevat? Sanoitko sen luonnossa vai netissä? Koirat eivät vielä lue Jatkoaikaa, joten kokeile vaikka ensi kerralla kadulla sanoa sille koirantaluttajalle, että korjaa jätteensä ja jos ei korjaa, seuraa sitä himaan ja tunge ne sen postiluukusta.

Niin ja tyhmemmällekin luulisi olevan selvää, että koiria on tässä asiassa turha syyllistää. Ja nettien koiranpaskakeskusteluissa yleensä uhoavat ne, jotka eivät tosielämässä uskalla suutaan aukaista.

Niin ja ihmisille jotka eivät vaivaudu keräämään niitä koiranpaskoja, ei pitäisi koiria edes antaa. Tähän kuin moneen muuhunkin asiaan olisi syytä ottaa käyttöön yleinen käytöstapa- ja älykkyyskoe.
 

ditrim

Jäsen
Ei tämä koiranpaskavaihe kestä enää kuin korkeintaan pari viikkoa. Sitten ne talven lumihankijätökset liukuvat pois asfaltilta. Aika iljettäviä ovat myöskin kellertävät lumihanget. Varsinkin keskustan alueella en uskaltaisi koskea yhteenkään lumikasaan.

Mutta hyi saatana, se on hirveän näköistä tällä hetkellä. Olin lauantaina kylässä lähiössä jossa on paljon koiria ja se ulkona liikkuminen oli pelkkää eri väristen koiranpaskojen väistelyä. Eri väristä paskaa erilaisissa koostumuksissa. Ruskeaa, vihreää, oranssia, keltaista, punaista, sinertävää ja ruskeaa. Hyi saatana!
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Onko jopa käynyt niin, että tavanomaista ankarampi ja runsasluminen talvi on pakastanut ennätysmäärän paskaa näin kevään korville? Onko tässä osaltaan syy siihen, että läikkyy yli?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kykenet siis edes jonkinlaiseen ajatteluun - hienoa! Mitä nämä alueet ovat jossa lapset oleskelevat? Saako sitten niille alueille paskantaa, joissa aikuiset oleskelevat?
Tuo meidän pihan kävelytien puoleinen puoli. Ja naapurin vastaava. Paikka on siitä haastava, että sitä kautta kuljetaan metsikön läpikulkevalle polulle eli se on hyvin suosittu lenkkipaikka. Sikäli vielä turhauttavaa, ettei näiden idioottien tarvitsisi kuin 50 metriä pidemmälle kävellä, niin ongelmaa ei olisi. Pahintahan tuossa on että kun siinä käy paljon koiria, niin ne hajut houkuttelevat toisiakin koiria.

Eihän aikuistenkaan oleskelupaikoille paskominen suotavaa ole, mutta suoraan sanottuna minun mielestäni joku lenkkitossujen likaantuminen ei ole ongelma eikä mikään verrattuna sen rinnalla että lapset siellä paskassa leikkivät. Lenkkareiden takia minä en viitsi myrkyttämään alkaa.
kokeile vaikka ensi kerralla kadulla sanoa sille koirantaluttajalle, että korjaa jätteensä ja jos ei korjaa, seuraa sitä himaan ja tunge ne sen postiluukusta.
Koirantaluttajalle olen sanonut naamatusten ja tämä jälkimmäinen keino on ollut harkinnassa. Viimeksi oli menoa (ja koiran taluttajan suunta vasta lenkillepäin).

Ja on joskus postilaatikon juuren jotain pippurisumutetta tai vastaavaa koitettu, mutta vaikutus on kovin lyhytaikainen.
Niin ja ihmisille jotka eivät vaivaudu keräämään niitä koiranpaskoja, ei pitäisi koiria edes antaa. Tähän kuin moneen muuhunkin asiaan olisi syytä ottaa käyttöön yleinen käytöstapa- ja älykkyyskoe.
Näin tietetysti, mutta koska tähän minä en pysty vaikuttamaan joten lyhyellä tähtäimellä joudun tyytymään konkreettisempiin keinoihin. Tuo on kuitenkin minun omaa pihaani ja jonkun ratkaisun minä siihen haluan. Toki ensimmäisenä varmasti liikkeelle lähdetään uhkailukyltein ja sitten varoituskyltein. Tietenkin parasta on jos joku muu tuon likaisen työn tekee.

Harmi ettei tuossa Leväsen tapauksessa ollut seurantaluonteista journalismiä, jossa olisi kerrottu, että tehosiko keino.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Pääsiäisnoita & mämmi

Minuakin vituttaa aivan suunnattomasti paskat tuolla teiden varsilla. Vaimon kanssa keräämme aina tuon pikkumiehen jätökset pussiin. Pari päivää sitten olin ranskikseni kanssa jälleen lenkillä ja kohtasimme siellä yhden vanhan huuhkajan (ei vaimoni), joka jätti reteesti Fifinsä tortut tien varteen. Sanoin tästä hänelle "hiukan" vittuuntuneena ja tämä vitun muumio rupesi rähjäämään minulle. Tämän pääsiäisnoidan sanallisesta annista sain sen verran tolkkua, että minä olen paha ihminen kun alan muita komentelemaan. En kuitenkaan häkeltynyt tästä vaan näytin hänelle vielä keskaria ennen kun poistuin rikospaikalta.

Täällä Länsimäessäkin on tuota paskaa vaikka kuinka paljon keskellä tietä. Kävele siinä sitten koiran kanssa lenkkejä, vittu!!! Poliisien tulisi voida sakottaa heti noita perkeleen paskan jättäjiä vaikka 100 euron sakolla, mikäli näkevät tuollaista tapahtuvan.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ai tämä aika vuodesta taas.

Taitaa tossa työmatkalla jokunen kikkare silloin tällöin näkyä, eipä juuri ole jäänyt mieleen. Paljon hauskempia ovat ne oksennukset baarien lähellä, kun voi arvuutella mitä tyyppi on syönyt. Tikkuperunat ovat aika suosittuja näillä kulmilla.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Harmi ettei tuossa Leväsen tapauksessa ollut seurantaluonteista journalismiä, jossa olisi kerrottu, että tehosiko keino.
Minuakin kiinnostaisi tietää jäikö tuo vitun kusipää kiinni. Toivottavasti ainakin, tuollaiset yksilöt eivät oikeasti ansaitsisi elää.

Jokaisen pitäisi oman koiransa jätökset siivota, mutta tuo tarkoituksellinen myrkyttäminen (ja kaikki muukin eläinrääkkäys) on alhaisimpia tekoja mitä voin kuvitella. En minäkään ala naapureiden lapsia rankaisemaan, vaikka niiltä joskus roskia tulee omaan pihaani. Vastuu on siinäkin viime kädessä jollain muulla.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erik Karlsson, Pep Guardiola
Itse koiranpaskakeskustelu ei ole mikään maailman kiinnostavin eikä se minua suuremmin liikuta, mutta miten ihmeessä joku voi verrata koiria lapsiin? Ei mahdu mitenkään päähäni. Koirat ovat lemmikkejä, lapset ihmisiä.

Ja ei, minulla ei ole koiria eikä lapsia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Muutenkin herää kysymys, mitä ihmeen järkeä on ottaa kerrostalokopperoon kaksi isoa koiraa? Luulisi että siitä ei ole iloa sen kummemmin koirille kuin omistajillekaan.
No katso nyt hiukan, kuinka aggressiivista porukkaa tässäkin ketjussa on. Eihän tuolla uskalla kulkea ilman henkivartijaa.

Tuohon rinnastukseen lasinsiruista ja koiranpaskasta: jos kyse on vain ja ainoastaan jätteestä, joka ei kuulu kaduille, eikös niistä kuulu antaa ihan tasa-arvoiset rangaistukset? Miksi siis vain koiranpaskan keräämättä jättävät ovat niitä suuria saatanoita? Ja se sentään hajoaa itsestään luonnossa hyvinkin nopeasti, tai kulkeutuu automaattisesti kenkien mukana teidän kaikkien asuntoihin.
 
K

kiwipilot

^^ Voi kuule hyvinkin; entisessä duunipaikassa eräs lapseton matami vaati ihan tosissaan lapsilisää omista koiristaan; olisi kuulemma täysin reilu ja oikeudenmukainen ratkaisu.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Itse koiranpaskakeskustelu ei ole mikään maailman kiinnostavin eikä se minua suuremmin liikuta, mutta miten ihmeessä joku voi verrata koiria lapsiin? Ei mahdu mitenkään päähäni. Koirat ovat lemmikkejä, lapset ihmisiä.

Ja ei, minulla ei ole koiria eikä lapsia.
En vertaa koiria lapsiin sinänsä. Vertaan vain sitä, kenellä noissa molemmissa tapauksissa on vastuu. Koiran paskoista vastuu on koiran ulkoiluttajalla, koiraa siitä on ihan turha syyttää ja sitä rangaista. Lasten roskatessa pihaani minä ennemmin mainitsen asiasta lasten vanhemmille, kuin alan muiden lapsia siitä rankaisemaan.
Jälkeenpäin luettuna tuo myrkytysesimerkkini oli kyllä aika heikosti valittu, myönnettäköön.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Koiranpaskalta välttyy, jos katsoo mihin astuu. Pesen/puhdistan kenkäni muutenkin, joten jos satun läjään astumaan niin se ei aiheuta mitään verisuonten katkeilua päässä. Ja pitää muistaa, että paskaa se vain on. Ei riko kengän pohjia ja maatuu aikanaan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Koiranpaskalta välttyy, jos katsoo mihin astuu. Pesen/puhdistan kenkäni muutenkin, joten jos satun läjään astumaan niin se ei aiheuta mitään verisuonten katkeilua päässä. Ja pitää muistaa, että paskaa se vain on. Ei riko kengän pohjia ja maatuu aikanaan.
Ymmärrän kyllä hyvin niitäkin jotka eivät näitä jokakeväisiä paskakasoja voi sietää, kuulun itse samaan joukkoon. Koiran kanssa kulkiessa ei koko ajan ehdi katsoa mihin astuu, kun pitää seurata ettei koira löydä jotain kivoja myrkkylihapullia tms.

En vaan voi millään ymmärtää, miksi koirien isännät eivät voi noita jätöksiä siivota... Tälläkin alueella olisi ulkoilureittien varrella ainakin 2-3 pelkästään koirien jätöksille varattua roskista, ja kuitenkin läjät alkavat metrin päässä näistä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En vaan voi millään ymmärtää, miksi koirien isännät eivät voi noita jätöksiä siivota... Tälläkin alueella olisi ulkoilureittien varrella ainakin 2-3 pelkästään koirien jätöksille varattua roskista, ja kuitenkin läjät alkavat metrin päässä näistä.
Laiskuutta, välinpitämättömyyttä tai molempia.

Minun puolestani koirat ja muutkin lemmikit voivat paskoa siellä missä hätä on suurin. Riippuen paskomispaikan luonteesta, isäntä joko jättää tuotoksen maastoon tai sitten kerää sen mukaansa. Jos mahdollista, niin lemmikkiä kannattaa välillä käyttää jalkakäytävän sijasta esim. umpimetsässä tai muussa kulkuväylien ulkopuolella. Siellä ei haittaa ketään vaikka paska jää maastoon maatumaan.

Koiranomistajien käsitykset paskan maastoonjättämisen kriteereistä vaan vaihtelevat aika tavalla. Näin taajaman ok-asujana ihmettelen, mikä pakko ihmisillä on paskottaa koiriaan juuri tonttimme sisäänkäynnin kohdalla. Tuossa sijaitsee myös lauta-aitaamme kiinnitetty postilaatikko, jonka alla tuntuu olevan erityisen mieluisa paikka koirien ulostaa.

Olen ajatellut kiinnittää aitaamme seuraavanlaisen kilven, siihen postilaatikon viereen: "Hyvä koira, ethän anna isäntäsi tehdä tarpeitaan tähän. Kiitos yhteistyöstä". Vikahan on omistajissa, ei koirissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös