Koiranpaska – jokamiehenoikeus

  • 57 695
  • 342

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Jeffrey kirjoitti:
"Suomessa arvioidaan olevan noin 600 000 koiraa." http://www.kennelliitto.fi/FI/Kennelliitto/

600 000:sta 5% on 30 000. Väitän, että kun 30 000 koiraa käy sen n. 3-4 kertaa päivässä ulkona niin muutamat jätöksetkin syntyy.

No siinä tapauksessa kanta on kasvanut järkyttävän isoksi. Ehdotan metsästyskautta. Lisäksi ehdottaisin, että koiran omistaminen taajama alueella tai 5km:n säteellä siitä kriminalisoitaisiin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Realcowboy kirjoitti:
Vastuullinen koiranomistaja kerää koiransa tekeleet ja vielä mahdolliset lähellä olevat jonkun toisen koiran tekemät läjät pois.

Pidän itseäni vastuullisena koiranomistajana ja kerään aina kahden koirani kakkakasat, mikäli kakka tulee jonnekin muualle kuin ojanpohjalle tai ryteikköön. En kuitenkaan pidä tarpeellisena siivota muiden koiranomistajien jälkiä, jos he laiminlyövät oman mustinsa sontaläjien siivoamisen. Vai siivoatko sinä Realcowboy myös muiden ihmisten heittämät roskat lähistöltäsi?

Nämä korjaamattomat kakkaläjät kyllä inhottavat minua tosi paljon ja vitutuksen huipentuma tulee aina silloin, kun itse nurmikolla oman koiran kasaa korjatessaan astuu johonkin toisen dogin jätökseen tai kun oman koiran varpaanvälit tursuavat jonkun toisen koiran sontaa.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Mike kirjoitti:
No siinä tapauksessa kanta on kasvanut järkyttävän isoksi. Ehdotan metsästyskautta. Lisäksi ehdottaisin, että koiran omistaminen taajama alueella tai 5km:n säteellä siitä kriminalisoitaisiin.

Taitaa nimim. Miken perheessä/kodissa käydä "rakki" hermoille.

Mutta kyllähän tajaama-alueiden koiranomistajilta voisi jonkinlaista tasokoetta edellyttää. Jos eivät perusasiat sekä koiran opetus -ja koulutusvalmius ole kunnossa, niin ei lupaa koiranostoon. Kaikenlainen koirien häiriökäyttäytyminen vähenisi kummasti ja samalla tietysti ennen pitkää myös koirien määräkin.
 
K

kiwipilot

Prof. Puck kirjoitti:
Nimittäin uskallan väittää, että ainakin täällä kaupunkiympäristössä 95% koiranomistajista on vastuullisia sen suhteen, että huolehtivat koiriensa jätökset siltä osin, kun on aiheellista. Jäljelle jäävä 5% onnistuukin sitten pilaamaan kaikkien maineen. Eli veikkaisin asian olevan juuri päin vastoin, kuin mitä kiwipilot antaa tuossa yllä ymmärtää.

En omista autoa joten liikun paljon polkupyörällä tai jalan ja niinpä näen liikkuessani paljon koiranulkoiluttajia (lue paskattajia). Omien empiiristen tutkimusten perusteella voin sanoa että kertaakaan en ole nähnyt yhdenkään omistajan korjaavan koiransa jätöksiä talteen, mutta lukemattomia kertoja olen nähnyt kuinka höyryävä torttu jätetään keskelle pyörätietä ym. julkista paikkaa.

Kärjistin ehkä liikaa edellisessä viestissäni, mutta kyllä suuri (en ala nyt vetämään hatusta mitään mutu-prosentteja) osa koiranomistajista tasan tarkkaan jättää lemmikkiensä jätökset siivoamat.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
kiwipilot kirjoitti:
Kärjistin ehkä liikaa edellisessä viestissäni, mutta kyllä suuri (en ala nyt vetämään hatusta mitään mutu-prosentteja) osa koiranomistajista tasan tarkkaan jättää lemmikkiensä jätökset siivoamat.

Minulla on koira ja liikun paljon siellä missä muutkin koiranomaistajat liikkuvat ja havaintojeni mukaan suurin osa koiranomistajista ainakin täällä missä minä asun kantaa mukanaan kakkapussia johon se höyryävän kuuma kikkare sitten kerätään. Pieni osa omistajista on sitten niitä jotka jättävät sen kakan minne sattuu, sinnekin minne ei saisi jättää ja tämä ryhmä sitten onnistuu pilaamaan kaikkien koiranomistajien maineen. Sitä en kiistä etteikö kaupunkikohtaisia vaihteluita voisi ollakin ja vaihteluita voi olla jopa kaupunkien sisällä riippuen täysin kaupunginosasta ja pienellä alueella liikkuessaan parikin huolimatonta koiranomistajaa saa aikaan hyvinkin sottaista jälkeä.

vlad.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö teitä koiranomistajia ikinä ns. vituta / iljetä poimia sitä höyryävää neljäsataagrammaista paskajööttiä siihen Alepan hedelmäpussiin? Kai te vielä tarkastatte tuotoksen laadun, sisällön, värin ja koostumuksen samalla kun teette isännällenne tämän palveluksen, että huolehditte majesteetin ulosteesta? Eikö helpommalla pääsisi, jos kantaisi mukanaan vaikka lasten muovista hiekkalapiota ja sillä sitten krokkaisi kiekurat vesaikkoon?

Noh, kukin tietysti tavallaan, mutta mielestäni koirat ovat kaikenkaikkiaan melko vastenmielisiä. Vielä kun koiraverokin on kuulemani mukaan nykyään lähinnä vapaaehtoinen, niin on vaikeaa ymmärtää, että taajamassa koiran pito on ylipäätään sallittua.
 
Kaikista eniten vituttaa silloin, kun löytää julmetun kasan sontaa jostain urheilualueelta, esim. jalkapallokentältä. Voi sitä pääpelinautintoa, kun otsaan kolahtaa susikoiran paskassa uinut Mitré tai Adidas.
 

Lexa

Jäsen
Ehkäpä tätäkin asiaa kannattaisi tarkastella vähän laajempialaisesti. Koulutettu koira ei yleensä väännä torttuja keskelle pyörätietä, muulloin kuin hätätilanteessa. Kuitenkin näitä torttuja näkyy harvase päivä jalkakäytävillä ja pyöräteillä. Tästä voitaneen vetää se johtopäätös, että vika ei yleensä ole koirassa, vaan sen ulkoiluttajassa.


Panzerfaust kirjoitti:
Mutta kyllähän tajaama-alueiden koiranomistajilta voisi jonkinlaista tasokoetta edellyttää. Jos eivät perusasiat sekä koiran opetus -ja koulutusvalmius ole kunnossa, niin ei lupaa koiranostoon. Kaikenlainen koirien häiriökäyttäytyminen vähenisi kummasti ja samalla tietysti ennen pitkää myös koirien määräkin.

Tämä olisi ihan harkinnan arvoinen asia. Tänä päivänä näkee liian usein ihmisiä, joita koira ulkoiluttaa, eikä toisinpäin. Huonon koiranomistajan kolme termiä voisivat olla, tietämättömyys, tyhmyys ja välinpitämättömyys. Tietämätön ei tunne koiria saati niiden käyttäytymistä ja hän valitsee koiransa yleensä ulkonäön perusteella. Tyhmä taasen ei opi, saati ota selvää mistä mahdolliset ongelmat johtuvat. Välinpitämättömän asenne voi olla sekä itse koiraan ("kyllä Musti yksin viikonlopun siellä kotona pärjää", että koiran toimintaan ("minä en Mustin paskoja kerää") liittyvää. Tyhmyys ja välinpitämättömyys kulkevat yleensä käsi kädessä.

dingus kirjoitti:
Muutenkin koiran hankkiminen on liian helppoa, mutta se ei kuulu tähän ketjuun.

Tämä on surullinen tosiasia. Koiria hankitaan jos minkälaisilla perusteilla, vaikka niiden kouluttamiseen ja ylläpitoon ei olisi aikaa tai resursseja. Esim. paljon liikuntaa vaativat rodut varmasti nauttivat suunnattomasti niistä 5minuutin aamu/ilta ulkoilutusreissuista, jotka tapahtuvat max. 30m kotiovelta. Loput 23h50min kuluvatkin sitten "leppoisasti" yksiön seiniä ihmetellen.


Koiranhankinnassa kannattaisi tehdä päätöksiä enemmän järjellä, kuin tunteella. Varsinkin kaupunkiympäristössä, jossa vaatimukset ovat monilta osin paljon kovemmat.
 

Sides

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man U
ELaine kirjoitti:
Olet Sides aivan oikeassa varsinkin Laukontorin suhteen, mutta asia joka jäi mietityttämään on se että miten erotat ihmisen paskan koiran paskasta?

Maistamalla.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alamummo kirjoitti:
Pidän itseäni vastuullisena koiranomistajana ja kerään aina kahden koirani kakkakasat, mikäli kakka tulee jonnekin muualle kuin ojanpohjalle tai ryteikköön. En kuitenkaan pidä tarpeellisena siivota muiden koiranomistajien jälkiä, jos he laiminlyövät oman mustinsa sontaläjien siivoamisen. Vai siivoatko sinä Realcowboy myös muiden ihmisten heittämät roskat lähistöltäsi?

Logiikkani perustuu yhtälöön = koira + ulkoittaja = koiranläjiä. Kerään niitä, oman koiran tai jonkun muun tekemiä paikoista, joissa ne sattuisivat mahdollisesti jonkin ikävän ihmisen silmään. Yritän taata tällä rauhalliset koiranulkoilutukset. Roskia tulee joskus myös kerättyä, vaikka niitä ei voi edellämainitulla yhtälöllä yhdistää minuun.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Realcowboy kirjoitti:
Logiikkani perustuu yhtälöön = koira + ulkoittaja = koiranläjiä. Kerään niitä, oman koiran tai jonkun muun tekemiä paikoista, joissa ne sattuisivat mahdollisesti jonkin ikävän ihmisen silmään. Yritän taata tällä rauhalliset koiranulkoilutukset. Roskia tulee joskus myös kerättyä, vaikka niitä ei voi edellämainitulla yhtälöllä yhdistää minuun.

Hatunnosto sinulle tästä yhtesvastuullisesta ajattelutavasta. Itse en kyllä osaa mennä noin pitkälle vaan huolehdin vain omien koirien jätöksistä.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alamummo kirjoitti:
Hatunnosto sinulle tästä yhtesvastuullisesta ajattelutavasta. Itse en kyllä osaa mennä noin pitkälle vaan huolehdin vain omien koirien jätöksistä.

Olet varmaan minua kovakorvaisempi mahdollisten kommenttien suhteen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Realcowboy kirjoitti:
Olet varmaan minua kovakorvaisempi mahdollisten kommenttien suhteen.

Itse asiassa minulle on kommentoitu vain kerran. Eräs nainen totesi, että voisin korjata viereisenkin kasan. Sanoin, että koska se ei ole oman koirani tuotos, niin hän voi korjata sen yhtä hyvin.

Kai olen sen verran veemäisen näköinen eukko, ettei mulle tulla sanomaan.
 

wade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ,Maple Leafs ,Blackburn Rovers
Ehdottaisin suomeen tätä (olikohan Hampurin malli) dna pohjaista systeemiä eli koirasta otetaan ostovaiheessa DNA näyte ja omistajan tiedot ylös. Sitten kun kaupungissa tulee läjä vastaan verrataan näytettä ja omistajalla sakko olikohan 100 egee + näytteen käsittelymaksu olikohan 150 egee. Ihanan kallista nooh koirat on! Eli ei muuta kun sama systeemi suomeenkin päättäjät ja mahd. pian niin ja koiravero pakolliseksi ja väh. 200 egee vuosi kiitos!
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Koiranpaskakeskustelu

On kevät, on aika koiranpaskojen ilmestymisen ja vellovan keskustelun, jota ansiokkaasti käydään ainakin vitutus- ja ihmettelyketjuissa. Siksi ajattelin, että voisi olla järkevää hieman keskittää tätä tärkeää jokakeväistä aihetta. Joten täällä voi käydä kakkakeskustelua kaikella asian vaatimalla pieteetillä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vituttaa tuo paskan määrä kaduilla, kun kävelyttää koiriaan. Siksipä kerään kaikki aina huolellisesti talteen. Oikeasti en kerää niitä talteen, vaan paiskaan lähimpään roskikseen. Voisihan sille jotain hyötykäyttöäkin keksiä. Vaikka kiusata kusipäisiä mukuloita.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Koiranpaska on perseestä. Kylässä missä minä asun koiria on aivan helvetisiti ja suurin osa omistajista jättää paskat lumipenkkaan.

Tästä puheen ollen niin pari viikkoa sitten Radio X3M:ssä Tuomas Skopa teki biisin koiranpaskavalittelusta suorassa radiolähetyksessä. Biisin sanoitukseksi hän valitsi jonkun ahvenanmaanlaisen ihmisen valitustekstarin Nya Ålandin lehden tekstaripalstalta. Kuunnelkaa ja nauttikaa, legendaarinen biisi jo nyt.

Tuomaksen ruotsinkielen ääntäminen kruunaa kokonaisuuden. Vanha kunnon :peukku:
 

moge

Jäsen
Koirat on perseestä. Kissojen paskoja ei tarvi ulkona kattella ku ne osaa hoitaa duuninsa laatikolle. Vittu että vituttaa toi koiranpaskan määrä tuolla kadulla. Ei vittu.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Vituttaa tuo paskan määrä kaduilla, kun kävelyttää koiriaan. Siksipä kerään kaikki aina huolellisesti talteen.

Jätkä on kyllä vimpan päälle altruisti, kauanko koiranulkoilutuksesi yleensä kestää jos ihan kaiken paskan huolellisesti talteen kerran keräät? Itse ajattelin korkeintaan yrittää vältellä suurimpia vuoria tuolla Matinkylän rannan metsissä huomenaamulla lenkkeillessäni. Vituttaahan tuokin jo valmiiksi.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Hävettää olla koiranomistaja nyt. Ja oikein motivoivaa kerätä oman koiran kakat, kun vieressä on 5 muuta kasaa. Yleensä otankin aina pussin täyteen myös muiden koirien kakkoja.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
On mielikuvituksen puutetta olla löytämättä koiralle sopivaa paikkaa paskantaa sellainen torttu, josta ei irtoa näköhavaintoa nyrpistelijöille. On minullakin koira, mutta jo pentuna sain ohjattua eläimen metsän siimekseen paskalle sellaisiin paikkohin, etteivät ne jöötit haittaa lähimmäisten elämää millään lailla. Jotkut koiranomistajat vaan ovat niin auttamattoman dorkia, ettei ajattelukyky riitä. Ja koiran kasvatus vaatii älyä niin koiralta kuin omistajaltakin. Osa omistajista vain katselee välinpitämättömänä kun Tessu puristaa värillistä pikkupoikaa keskelle tietä. Ja antaa sen jäädä siihen. Sellaista saakin vihata ja siitä saa olla vittuuntunut. Koirat tuskin vituttavat oikeasti ketään; ihmisistä se dorkuus kumpuaa. Ja jos ei ideat riitä sopivan paikan etsimiseen, on se torttu kieltämättä kerättävä pois. Koiraa siis voi ohjata olemaan paskantamatta koiran itse ensimmäiseksi valitsemaan paikkaan. Ainakin itselläni se onnistuu ihan vaan nykimällä remmistä. Vauhdista koira ei käpyjä laske.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös