Koiranäyttelyihmisiä?

  • 2 528
  • 25

pekki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ahmat 4ever, HPK, RoKi-79
Onkos täällä muitakin koira ja koiranäyttelyihmisiä?

Jos, kerrohan koiristasi jotain ;)

Itselläni yksi koira, kooikerhondje uros "Nikke", ikää kohta 1½v.

Näyttelyissä olemme käyneet pikkaisen yli kymmenen kertaa, aloittelemme pikku hiljaa myös MEJÄn harrastuksen, agility kun ei ollut meidän juttu..
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Koira löytyy muttei näyttelyyn viedä kuin pakosta. Sinne läskien sekaan tuota on turha yrittää ja "pakkolihotus" ei oikein tue muita harrastuksia.
 

krobbe

Jäsen
Rouva krobbe on käynyt muutaman kerran meittin Schapendoes neidin kanssa.

Itse erehdyin tässä taanoin myös paikan päälle kun oli näyttely Pirkka-hallissa. Taidan mennä toisttekin, siellä oli meinaten hyvän näköisiä narttuja.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Gagne

Olen antanut itselleni kertoa, että tälläkin palstalla mainetta niittänyt nimimerkki Gagne olisi henkeen ja vereen koiranäyttelyihmisiä. Aikataulut sovitetaan koiranäyttelyjen mukaan, Gagne on saanut uusia ystäviä koiranäyttelyistä. Joskus on jopa alkoholinkäyttö jäänyt väliin koiranäyttelyjen takia.

Ehkä Gagne kertoo itse harrastuksestaan enemmän.

Itse olen koiranäyttelyistä sitä mieltä, että minusta koiria näkee kyllä näyttelemättäkin. Eipä silti, ettenkö joskus voisi ko. tapahtumaan eksyäkin. Ei niissä mitään vikaa ole, jos koira tykkää.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Se oli eräs surullinen lauantai...

Ruokakuntamme kauniimpi jäsen hommasi viime kesänä koiranpennun kulahtaneen mäyräkoirani kaveriksi. Sanoi siinä samalla, että keväällä on näyttely, johon meikäläisen olisi sitten syytä lähteä mukaan. "Juu, ilman muuta" vastasin.

Vähänpä tiesin silloin, että se näyttelyhän sattuu suoraan puolivälieräpäivän kanssa yksiin.

Nim. merk. Master God saa nyt valita kumman ottaa petiinsä mieluummin: Verisen hevosenpään vai Raija Peen. Vai pannaanko betonikengät ja uintireissu Liinalammella?
 

metsänpeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tietänyt, kuuluuko asiani ilmoittaa tässä vai kissanäyttely-ketjussa, mutta päätin ilmoittaa tässä, koska kissanäyttely-ketjussa oli hieman hävyttömän tuntuisia, ehkä jopa kaksimielisiä juttuja. Itse kuitenkin olen täysin kissa-ihminen, en voi sietää koiria, tai ehkä joitain harvoja, mutta usein myös koirien omistajat saavat minut raivon valtaan. Sitä paitsi kaikkien alle satakiloisten eläinten esitteleminen tuntuu ylipäätään hieman hölmöltä ajatukselta.

Niin, asia, joka minun piti ilmoittaa, oli siis se, että itse käyn vain poninäyttelyissä. Ja poninäyttelyt ovatkin ainoa asia, joka entisestä hevosharrastuksestani on jäänyt jäljelle.

Itselläni ei ole omaa ponia, mutta onneksi tutuilla sitäkin enemmän, pääsen sitten siivellä pöyhkeilemään, kun "Meidän ponit oli tänään VV2, VV3, Paras varsa, Paras nuori, Vsp-nuori ja sitä ja tätä..."
Harmi vain, että useimmat tuomarit, ja hevosmiehet yleensäkin, ovat homoja. Ei siis auta, vaikka kuinka silmiä räpsyttelisi. Jotkut tytöt silti yrittää, kirmaamalla ponien kanssa minihameet päällä. Tämä siis vinkkinä kaikille miehille; poninäyttelyissä käy ihan hirveästi naisia.

ps, viime lauantaina meidän poni voitti.
 

Sides

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man U
Täältä löytyy yksi koiranäyttelyihminen. Itellä on 1v3kk ikäinen Leonbergin koira, jota on tullut muutaman kerran käytettyä näyttelyssä. Tämä lähinnä siksi, että kennel, mistä bestis on hankittu on suhteellisen uusi ja omistajat toivoivat näyttelyissä käyntiä. Tuli lupauduttua, joten on käyty ja kun vielä kennelin pitäjät ovat tajuttoman mukavia ihmisiä, niin mikäs tuossa. Niin ja menestystäkin on yhden ROP-pentu tittelin muodossa tullut... Noin ne henkselit paukahti!!!
 

tonderi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toinen koira vaatimattomasti Int&Fin&Lv&Ltu&Blr mva.
Ikää koiralla vasta 5 vuotta josta jo vuoden verran ollut kotikoirana.
Onneksi ei se näyttely touhu meikäläiseenkään iskenyt millään muotoa mutta kasvattaja halusi käyttää.
Rotu on lyhykarvainen collie.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Itse en ole käynyt näyttelyissä, kun ei kiinnosta. Emäntä on tuota rakkia raahannut näytillä, tosin nyt se on eläkkeellä ja nus.. äh astuu iskälle hynää, siis se rakki.

Pitkäkarvainen mäyräkoirauros Badamtams Frank-Peter kotoisesti rankku. fin, est, swe, mva. Pohjoismaiden voittaja 2000, suomen paras pitkäkarvainen 2001, no onhan noita pyttyjä kaappitäynnä, joita esittelen vieraille omina urheilupalkintoina, tosin joku voi äkätä, että mistä asti svenska kennelglub on jakanut palkintoja miesten seiväshypyssä;)

Itse en tosiaan ole innostunut näyttelyjutuista, mutta emäntä tykkää harrastaa. Mulle tuo rankku on vaan perheenjäsen, tosin kiva semmonen. Ainiin, rankku täyttää enskuussa 9v.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti metsänpeikko
En tietänyt, kuuluuko asiani ilmoittaa tässä vai kissanäyttely-ketjussa, mutta päätin ilmoittaa tässä, koska kissanäyttely-ketjussa oli hieman hävyttömän tuntuisia, ehkä jopa kaksimielisiä juttuja. Itse kuitenkin olen täysin kissa-ihminen, en voi sietää koiria, tai ehkä joitain harvoja, mutta usein myös koirien omistajat saavat minut raivon valtaan. Sitä paitsi kaikkien alle satakiloisten eläinten esitteleminen tuntuu ylipäätään hieman hölmöltä ajatukselta.
Tämä nyt ei liene kuitenkaan se oikea kanava avautumisellesi, kun aloituksessa ei kyselty suhtautumista koiranäyttelyihin, vaan että onko koira- ja koiranäyttelyihmisiä jne. Vähän sama, kuin jos joku avaisi ketjun kasvisruokien ihanuudesta ja laittaisi siihen, että "keskustellaanpa täällä nyt kasvisruoasta, kuka tykkää myös?", niin minä menisin ja kirjoittaisin sinne että "hyi vittu mitä paskaa, kuka niitä muka syö, minä syön vain lihaa!" Jos nyt aloittamallasi linjalla kuitenkin jatketaan, niin jos jotain eläimiä on järkeä esitellä, niin sitten noita pienempiä. Koiria ja kissoja saa helposti ja vaivattomasti kuljetettua mukavissa oloissa paikasta toiseen. On suunnilleen sairasta kyörätä hevosia, poneja, norsuja ja kirahveja ahtaissa kopeissa ihmisten möllisteltäviksi.

Koiranayttelyissä on käyty jonkun verran ihan turistina katselemassa tutun kasvattajan menestystä. Meidän alle 2 v. koiraa on kasvattaja ja muutama muu "alan ihminen" yrittänyt kovasti houkutella osallistumaan näyttelyihin, kun varsinkin isänsä (FIN, INT & DK & IT & Lu Ch MVA) geenit puskevat myös pojassa esille... mutta vielä ei ole tullut lähdettyä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti pekki
Onkos täällä muitakin koira ja koiranäyttelyihmisiä?

Itse olen käynyt koiranäyttelyissä kolme kertaa, en ole viihtynyt - koiruuteni sen sijaan on viihtynyt hivenen useamman kerran niissä.

Tuolla sängynpohjalla makoilee kohta viisi vuotias mäyräkoiraherra Toivo, viralliselta nimeltään Cacciare Zigzag. Herra on käynyt näyttelyissä sen verran, että "plakkarista" löytyy FIN MVA -titteli.

Läheltä olen kuitenkin päässyt seuraamaan ihmistä joka on hurahtanut näyttelyihin ja kenneltoimintaan totaalisesti - nimittäin äitini.

Näyttely- ja koetouhut eivät kylläkään ole minun alaani vaikka koirista pidänkin ja niiden parissa olen viettänyt likimain 2/3 elämästäni.

vlad.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti metsänpeikko
Sitä paitsi kaikkien alle satakiloisten eläinten esitteleminen tuntuu ylipäätään hieman hölmöltä ajatukselta.

Vielä pöljempää on raahata tonneittain lihaa jostain satojen kilometrien päästä näyttelykehään. Ruualla ei saa leikkiä.

Asiaan. Mä olen käynyt koiranäyttelyissä useasti, Lappeenrannassa on (tai ainakin aiemmin oli) iso koiranäyttely pääsiäisenä ja kun ei ollut muutakaan tekemistä niin sinne sitten. Ihan kiva niitä on seurailla ja on mielenkiintoista nähdä harvinaisempia rotuja mutta en sen syvällisemmin ole asiaan perehtynyt.

Meidän edesmennyt norjanhirvikoiramme vietiin kerran näyttelyyn, mutta se luojan mieliharmi puri ns. kassitarkastuksessa eläinlääkäriä käteen. Että se siitä näyttelystä sitten.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Tuli aikoinaan juostua noissa koiranäyttelyissä. Kasvattajat saivat houkuteltua siihen mukaan. Vaimon kanssa kierreltiin lähinnä pääkaupunkiseudun näyttelyissä. Mielestäni näyttelyt on suunnattu kasvattajille. He keräävät koirilleen mainetta ja mammonaa, jotta voivat myydä pentujaan hyvällä hinnalla. Naisten hommia näyttelyissä juokseminen on. Ilmoittautumismaksut ovat aika kalliita. Juokset hetken kehässä ja saat siitä hyvästä jonkun hikisen nauhan. Vahvuuteemme kuuluu tällä hetkellä:2 tervua iältään 13v. ja 3 v. ja venakko iältään 2v. Kaikki ovat narttuja.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma Mad Dogini kävi kolme kertaa näytilla, ja sai suomalaisen muotovalion statuksen.
Nykyään oma Hurtajni tienaa ruokarahansa esiintymällä musiikkivideoissa ja kiksauttelemalla daaamikoiria. Ei pöllömpi elämä kaverilla, vaikka ei Spanieli olekaan.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oma kiinnostukseni loppui tähän naurettavaan pelleilyyn siiinä vaiheessa, kun selvisi, että koiramme oli hankittu "väärästä kennelistä" ja menestyminen oli mahdotonta.
 

metsänpeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti BigRedBob
Tämä nyt ei liene kuitenkaan se oikea kanava avautumisellesi, kun aloituksessa ei kyselty suhtautumista koiranäyttelyihin, vaan että onko koira- ja koiranäyttelyihmisiä jne....

Noh noh, eipäs nyt kimpaannuta. Minähän vain täysin viattomasti pohdin, että kuuluuko asiani ilmaista tässä vai kissa-ketjussa.

Olen hyvin, hyvin pahoillani, jos tästä onnistuit loukkaantumaan. Toivottavasti sinä, koirasi ja kaikki muut aiheesta innostuneet saavat silti edelleen yönsä nukuttua.

Mitä taas tulee siihen, että minkä eläimen esitteleminen on minun mielestäni järkevää, niin itse koen huonona sen, että pikkuelukoitten kanssa on niin helppo lähteä. Kaikki tädit, ja sedät, ovat aivan intopiukeina lähdössä vaikka joka viikonloppu sen kultapuppelin kanssa jonnekin näyttäytymään, koska "se nyt vaan on niin helppoa". Koskien siis lähinnä harrastelijoita, jotka sen enempiä miettimättä vaan lähtevät. Isommille elukoille kun on vain muutama näyttely vuodessa, tulee aika tarkkaan mietittyä, että minne on fiksua viedä mikäkin, eikä turhaan lähdetä esittelemään mitään rupsuja. Lisäksi, asiaan jonkin verran perehtyneenä, pidän ponin/hevosen näyttelykuntoon saattamista/ -kunnossa pitämistä hieman haastavampana kuin kissan taikka koiran. Tunnen yhden koira-tuomarin (vai miksi niitä kutsutaan..?) ja yhden tädin, joka suunnilleen työkseen trimmailee ihmisten koiria, jotka varmasti antaisivat minun kuulla kunniani edellisestä kommentista. Mielipide-asioita, tai ehkä tietämättömyys-.

Ei minun maailmani silti siihen kaadu, jos kaikkien muiden mielestä ponit kuuluvat leivän päälle tai jos muita inhottaa, kun humman kakka haisee niin pahalle. Kuka mistäkin tykkää.

Ehkäpä parempi, että nyt vaikenen. Olen kuitenkin yksi Jatkoajan eniten väärinymmäretyistä nimimerkeistä, joten parempi olla aiheuttamatta enempää häiriöitä. Kiitos, ja anteeksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti metsänpeikko
Mielipide-asioita, tai ehkä tietämättömyys-.

Sanoisin, että molempia - kohtuullinen tietämättömyyskin paistaa läpi tekstistäsi.

vlad.
 

metsänpeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti vlad
Sanoisin, että molempia - kohtuullinen tietämättömyyskin paistaa läpi tekstistäsi.

No, kuinka fantastista olisikaan, jos joku vaikka tässä "Koiranäyttely"-ketjussa sitten valaisisi minua? Olisi minullakin sitten oikeaa vertailupohjaa ponien ja koirien näyttelytouhujen eroavaisuuksista. Ei tarvisi aukoa tyhjänpäiväisyyksiä.

Ai niin, piti olla jo hiljaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti metsänpeikko
No, kuinka fantastista olisikaan, jos joku vaikka tässä "Koiranäyttely"-ketjussa sitten valaisisi minua?

Vastailen illalla kun on tuota vapaa-aikaa enemmän, jos vaan maltat odottaa.

vlad.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti metsänpeikko
Noh noh, eipäs nyt kimpaannuta. Minähän vain täysin viattomasti pohdin, että kuuluuko asiani ilmaista tässä vai kissa-ketjussa.

Olen hyvin, hyvin pahoillani, jos tästä onnistuit loukkaantumaan. Toivottavasti sinä, koirasi ja kaikki muut aiheesta innostuneet saavat silti edelleen yönsä nukuttua.
Voi voi, minua ei ihan noin helpolla saa loukkaantumaan saati edes kimpaantumaan. :D Yritin vain mahdollisimman selkeästi tuoda ilmi sinulle, että mielestäni tämä ketju nyt ei vain yksinkertaisesti ole oikea paikka avautua koiranayttelyiden typeryydestä. Eri asia, jos topicin aihe olisi ollut vaikka "Mitä mieltä koira-/kissanäyttelyistä?" Ja itse asiastahan saa olla kukin mitä mieltä tahansa viemättä minun yöuniani.

Viestin lähetti metsänpeikko
Mitä taas tulee siihen, että minkä eläimen esitteleminen on minun mielestäni järkevää, niin itse koen huonona sen, että pikkuelukoitten kanssa on niin helppo lähteä. Kaikki tädit, ja sedät, ovat aivan intopiukeina lähdössä vaikka joka viikonloppu sen kultapuppelin kanssa jonnekin näyttäytymään, koska "se nyt vaan on niin helppoa". Koskien siis lähinnä harrastelijoita, jotka sen enempiä miettimättä vaan lähtevät.
Järjenkäyttö kaikissa asioissa lienee sallittua, varsinkin noiden eläinten kanssa touhutessa. Eiköhän joka harrastus- ja ylipäätään ihmisryhmästä löydy ne yli-innokkaat idiootit, jotka laiminlyövät tässä tapauksessa eläinten etuja omaa egoaan kasvattaessaan. Toistaiseksi itse en ole koiranäyttelyissä havainnut, että koirat mitenkään kärsisivät näyttelyissä, päinvastoin, hauskaa aktiviteettia koirille.

Viestin lähetti metsänpeikko
Olen kuitenkin yksi Jatkoajan eniten väärinymmäretyistä nimimerkeistä, joten parempi olla aiheuttamatta enempää häiriöitä. Kiitos, ja anteeksi.
Älä nyt ota liikaa kunniaa itsellesi. :D

Viestin lähetti Nurmijärven Peto
Mielestäni näyttelyt on suunnattu kasvattajille. He keräävät koirilleen mainetta ja mammonaa, jotta voivat myydä pentujaan hyvällä hinnalla.
En tiedä onko niitä varsinaisesti suunnattu kasvattajille, mutta kyllä tuo selkeästi on kasvattajien motiivina, kun näyttelyissä käyvät, totta.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti metsänpeikko
Mitä taas tulee siihen, että minkä eläimen esitteleminen on minun mielestäni järkevää, niin itse koen huonona sen, että pikkuelukoitten kanssa on niin helppo lähteä. Kaikki tädit, ja sedät, ovat aivan intopiukeina lähdössä vaikka joka viikonloppu sen kultapuppelin kanssa jonnekin näyttäytymään, koska "se nyt vaan on niin helppoa". Koskien siis lähinnä harrastelijoita, jotka sen enempiä miettimättä vaan lähtevät.

Sanoisinpa, että olipa kyseessä harrasteli ja vakiintunut kehäkettu jopa kasvattaja niin ei hän näyttelyihin ihan hetken mielijohteesta lähde.

Yleensä on otettava huomioon millainen tuomari kyseisessä näyttelyssä on, jotkut tuomarit eivät tykkää kuin tietyn tyyppisistä rodun edustajista, toiset taasen vain tiettyjen kasvattajien koirista (tätäkin ilmenee jonkin verran). Virallisiin näyttelyihin ilmoittautuminenkin tapahtuu kuukausia ennen näyttelyä joten osaltaan tämä pistää näytteilleasettajan harkitsemaan mihin näyttelyyn koiransa vie ja mihin taasen jättää viemättä. Sitten jos vielä asuu syrjemmällä ydin-Suomesta on otettava huomioon välimatkat, jopa mahdolliset yöpymiset tms. seikat, se ei ole herkkua lähteä ajamaan näyttelyyn varhain aamulla ja tulla kotiin joskus puolen yön tietämillä - tai sen jälkeenkin.

Eivätkä yhden näyttelyreissun kustannuksetkaan aivan vähäiset ole, näyttelymaksut ovat kymmeniä euroja koiraa kohden, päälle tulevat vielä muut matkakustannukset etc. Pidemmillä reissuilla kustannukset kohoavat helposti satoihin euroihin.

Kaiken muun ohella oman osansa vaatii vielä koira. Harva vie koiran kylmiltään näyttelyyn, sitä ennen saatetaan antaa näyttelykoulutusta. Lisäksi koira on hoidettava ulkoisilta puitteiltaan kuntoon, jos oma taito ei riitä niin on turvauduttava ammattilaisen apuun, mihin uppoaa taas pienoinen omaisuus.

Yhteen näyttelyyn osallistuminen (rodusta riippuen) on kaikkea muuta kuin hetken mielijohteesta tehtävä tempaus, nämä koirakerhojen järjestämät match show't eivät ole muuta kuin "harjoitusareenoita" tai kotikoirien esiintymispaikkoja, niitä ei pidä sotkea virallisiin näyttelyihin millään muotoa vaikka niihinkin osallistuminen maksaa jotain ja siellä voittajat palkitaan ja "nauhoitetaan".

Niin, itse olen käynyt vain muutamassa näyttelyssä - ei todellakaan ole minun puuhaa. Näyttelyiden ohella olen käynyt luola- ja jälkiharjoituksissa ja -kisoissa, kokemusta löytyy siis käyttöpuoleltakin. Laajin kokemus alasta tulee kuitenkin sivustaseuraajan roolista, pienen ikäni kun olen seurannut äidin "koiratouhuja". Arki ei todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista vaan tiukkaa kilpailua jossa paljon riippuu myös siitä kenen kaveri olet ja missä piireissä liikut.

vlad.
 

metsänpeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitokset vladille valaisusta. Mitään uutta ja ihmeellistä en kylläkään oppinut, täysin samoja asioita toteutetaan kavioeläinten kanssa. Ainoana erona tottakai se, että kun eläin on monta kertaa suurempi, niin myös valmistelut ja kaiken toteutus kasvavat samassa potenssissa.

Ponin pesu muutamaan otteeseen, valkoisten osien kalkitseminen, trimmaaminen joka rodun säädösten mukaisesti, matkustaminen, majoitus, ruokinta, oikeaan lihas- ja lihavuuskuntoon treenaus ja henkilökohtaisesta kokemuksesta erityisesti se, miten ponin saa esittäessä toimimaan talutuksessa juuri halutunlaisesti. Esimerkkinä mainittakoon sivuunkirjoittaneen viimekeväinen reilun kahden kuukauden harjoittelu elämänsä tärkeimpään (ja omistajansa taloudenpitoon ja yleiseen uskottavuuteen vaikuttavaan) näyttelyyn valmistautuvan erittäin viriilin nuoren oripojan kanssa. Huolimatta noinkin pitkästä harjoittelusta, itse näyttelyssä poni oli poni, ja käyttäytyi vähemmän toivotulla, itselleen kuitenkin luonnollisella tavalla. Enkä minä sille mitään voinut. (Hyvin se silti pärjäsi.)

Uskallan siis väittää ponia herkemmin ympäröiviin asioihin reagoivaksi, kuin koiraa. Ponituomarin ei ole mahdollista tutkia ponia samalla tavalla, yhtä läheltä, kuin koiratuomarin koiraa. Sen takia ponin esittämisen olisi oltava lähes taidetta, tuodakseen ponin esille juuri halutulla, kyseistä ponia edustavimmalla tavalla. Yli satakiloista, luonnoltaan saaliseläintä on suurella todennäköisyydellä vaikeampaa saada taipumaan omaan tahtoonsa, kuin alle sata-, ehkä jopa alle viisikiloista petoeläintä.

Tuskin tämä viesti sai ketään ymmärtämään ponien kanssa touhuamista, saati näkemään siinä mitään järkeä, mutta tulipa taas avauduttua. Väitän siis edelleen, että koirien näyttelyt ovat pelkkää puuhastelua tämän rinnalla, ja siksi en niille kovin suurta arvostusta osaa suoda. Ehkäpä kuitenkin menen joskus ottamaan asiasta itse henkilökohtaisesti selvää. Vaikka sitten, kun kaverini sisko taas roudaa kaikki seitsemän vinttikoiraansa kaverini luo näyttelymajoitukseen.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Tänä aamuna parempi puoliskoni lähti Lahden KV-näyttelyyn nuoremman perromme kanssa. Itse käyn 2-3 näyttelyssä vuodessa. Pahinta näyttelyissä on aikataulujen venyminen ja ikuisuudelta tuntuvat odotusajat. Onneksi molemmat koiramme ovat uroksia, joten ne arvostellaan aina ennen narttuja. Eli jos menestystä ei tule niin pääsee lähtemään kotiin hyvinkin äkkiä, mutta jos koira pärjääkin niin sitten voi varautua viettämään näyttelypaikalla koko päivän.

Vlad tuossa kirjoittikin jo seuraavista asioista, mutta pesataan nyt ihan peesaamisen ilosta. Näyttelyretket ovat useimmiten kova kolaus lompakolle. Ilmoittautumismaksu on yleensä 30-40€, siihen päälle bensat, pakolliset ostokset paikanpäällä ja syömingit. Helposti päästään 100 euroon. Reissu tuntuukin turhalta jos tuomarilta saa käteen arvostelun, jossa kaikki koiran ominaisuudet ovat erinomaisia, mutta tämä nimenomainen tuomari ei syystä tai toisesta satu pitämään rodun isokokoisista edustajista. Hoppee ei oo häppee, mutta pannuun se ottaa silti. Jotkut tuomarit dissaavat selvästi jonkun kennelin koiria, vaikka nämä olisivat kuinka rodunomaisia. Hyvin harvassa tuntuvat olevan ne tuomarit, jotka arvostelevat koiran kuin koiran tasapuolisesti nimeen tai kasvattajaan katsomatta. Selkäänpuukotuskin rehottaa näissä näyttelykuvioissa sen verran, että heikompaa hirvittää. Todellista kilpaurheilua nämä koiranäyttelyt, mutta se pitäisi ymmärtää, koska joillakin on siinä koko elanto kiinni.
 

MoomBaZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
kylhän sisko tuota kuoltaista noutajaa on noihin raahannut mutta menestys on ollut vain kohtalaista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös