Koetko tarvitsevasi kirkkoa?

  • 12 492
  • 142

Koetko tarvitsevasi kirkkoa / Osallistutko kirkon toimintaan?

  • Tarvitsen kirkkoa, osallistun kirkon toimintaan

    Ääniä: 25 10,8%
  • Kuulun kirkkoon mutta en koe tarvitsevani sitä, enkä ole osallistunut kirkon toimintaan

    Ääniä: 82 35,3%
  • En kuulu kirkkoon

    Ääniä: 125 53,9%

  • Äänestäjiä
    232

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo "Kirkko eroon valtiosta" -ketju kirvoitti mieleeni tällaisen gallupin jossa kysellään kuinka aktiivisesti kirkkoon kuuluvat ihmiset oikeasti kokevat tarvitsevansa kirkkoa ja kuinka paljon käyttävät sen palveluita. Ja kuinka moni kirkkoon kuuluvista on "tapakristitty" joka ei juurikaan koe tarvitsevansa kirkkoa siitä huolimatta että kuuluu siihen.

Tein äänestyksestä tarkoituksella vähän yksioikoisen, eli vastausvaihtoehtoina on oikeastaan vaan kyllä ja ei, mutta näillä mennään. Tässä vähän selitystä vaihtoehdoille:

Vaihtoehto A on tarkoitettu niille jotka kokevat kirkon tärkeäksi itselleen. Vaihtoehdon valitsevat osallistuvat itse aktiivisesti kirkon toimintaan tai käyttävät sen palveluita usein. Vaihtoehdon A valitsevat ihmiset kokevat tarvitsevansa elämässään kirkkoa ja uskontoa ylipäätään.

Vaihtoehto B on niille jotka kuuluvat kirkkoon mutta eivät koe sitä mitenkään tärkeäksi itselleen. He eivät juuri käytä kirkon palveluja eivätkä ole osallistuneet kirkon toimintaan millään tavalla tai enimmillään hyvin vähän. Vaihtoehdon valitsevat kuuluvat kirkkoon lähinnä siksi että heidät on siihen lapsena liitetty eivätkä ole syystä tai toisesta halunneet/saaneet aikaiseksi erota (läheisten/yhteiskunnan ym. asettama paine, aikaansaamattomuus jne.)

Vaihtoehto C on sitten niille jotka eivät kuulu kirkkoon.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
En kuulu kirkkoon enkä koe tarvitsevani sitä. En kuitenkaan ole mitenkään kirkon vastainen enkä halua heikentää kirkkoon kuuluvien oikeuksia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vaihtoehto C on sitten niille jotka eivät kuulu kirkkoon.

Vaihtoehto C. Erosin kirkosta noin 22-vuotta sitten eli hyvin pian täytettyäni 18-vuotta. En nähnyt mitään järkeä siinä, että olisin osa institutiota, jonka arvomaailmaa en jaa ja jonka kanssa en koe minkään sortin yhteenkuuluvuutta. Ratkaisu oli hyvin helppo tehdä, vaikka mummini (äidin äiti) pitikin tekoa pakanallisena.

vlad.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen eronnut kirkosta, enkä usko, että jonnekin taivaaseenpääsyyn tarvitaan tietyn kirkon jäsenyyttä. Muutenkaan en usko valmiiksi syötettyihin malleihin. Pähkinänkuoressa todettuna: kun on ihminen ihmiselle, niin siinä on ihan riittävästi itsekullakin työsarkaa ja elämäntyötä. Saarnoilla ja muiden lyömisillä asiat eivät parane.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Käytän kirkon palveluita ja osallistun satunnaisesti myös kirkon toimintaan. Eli, tarvitsen kirkkoa ja näyttäisi siltä, että kirkkokin tarvitsee minua. Jostain syystä rukoilen kuitenkin useimmin jäähalleissa kun kirkossa.

Terveisin koo
 

Kissa Jansson

Jäsen
Suosikkijoukkue
We never give in
Jostain syystä rukoilen kuitenkin useimmin jäähalleissa kun kirkossa.

Tapparan kannattajalta ihan ymmärrettävää toimintaa.

En ole vielä eronnut kirkosta vaikka olisi kyllä aiheellista. Oikeastaan en näe mitään järkevää syytä kuulua kirkkoon. Eroan jahka kerkeän.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eroan jahka kerkeän.
Eroaminen ottaa aikaasi noin pari minuuttia eroakirkosta.fi -palvelua käyttäen. Siihen en ota kantaa, kuinka kauan eroamisasiaa tarvitsee itse kunkin kypsytellä, mutta teknisessä mielessä toimitus onnistuu kyllä kiireisimmältäkin dirikalta.
 

SilsaUuhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings, Ruotsin maajoukkue
Lyhyesti: en kuulu, en ole kuulunut enkä tule koskaan kuulumaan kirkkoon. En koe tarvetta kuulua kirkkoon. Minulle sattui onnellisesti, että perheestäni kukaan ei kuulunut kirkkoon*, ja vanhempani antoivat minun vapaasti valita niin yleisen uskonnonopetuksen ja elämänkatsomustiedon välillä kuin kirkon ja kirkkoon kuulumattomuuden välillä (ja miksei vaikkapa skientologian).

* Tämä ei ole mitenkään erityisen positiivinen asia, pikemminkin neutraali.
 

Bäcks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Washington Capitals
Lyhyesti: en kuulu, en ole kuulunut enkä tule koskaan kuulumaan kirkkoon. En koe tarvetta kuulua kirkkoon. Minulle sattui onnellisesti, että perheestäni kukaan ei kuulunut kirkkoon*, ja vanhempani antoivat minun vapaasti valita niin yleisen uskonnonopetuksen ja elämänkatsomustiedon välillä kuin kirkon ja kirkkoon kuulumattomuuden välillä (ja miksei vaikkapa skientologian).

* Tämä ei ole mitenkään erityisen positiivinen asia, pikemminkin neutraali.

Täysin sama virsi täällä. Päivääkään en ole kirkkoon kuulunut, enkä todennäköisesti ikinä tule kuulumaankaan. Tähän päivään mennessä on yhden kerran harmittanut olla pakana - silloin kun juniorina jätin rippikoulu väliin, ja jäi paitsi kaikista niistä lahjoista ja rahoista millä muut sitten kehuskelivat seuraavan vuoden.

En koe tarvitsevani kirkon palveluita sitten yhtään mihinkään, joten mitäpä niistä turhaan maksamaan.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen eronnut kirkosta muutama vuosi sitten. En ole uskonnollinen ihminen, enkä ole kirkkoa elämässäni tarvinnut. Näin ollen koin turhana myös kirkollisveron maksamisen.
 

ditrim

Jäsen
En kuulu kirkkoon, en usko jumaliin, jeesuksiin, enkeleihin, tonttuihin tai muihinkaan lapsuuden satuihin. Erosin kirkosta ennen armeijaa, joten olen tässä säästellyt tonnikaupalla rahaa menemästä tähän kaikkien aikojen koijaukseen.

Suosittelen kaikkia katsomaan Bill Maherin tähdittämän dokumentin uskonnoista ja tolloista uskovista:

Religulous trailer
Religulous IMDb
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kirkosta erosin joskus kymmenisen vuotta sitten, piti jo aiemmin, mutta nämä oli näitä asioita joita ei vaan "saanut aikaan". No sitten kävin siellä kirkkoherranvirastossa täyttelemässä paperit ja sen jälkeen baariin oluelle.

Palata en aio. En koe tarvitsevani kirkkoa mihinkään. En vihkimykseen, lasten kastamisiin, edes kuolemassani. Mihinkään.

Olen uskonnollinen vapaa-ajattelija, en siis ateisti kuitenkaan. Kiinnostukseni yltää kyllä kristinuskoon ja Jeesuksellakin on jonkinlainen merkitys elämässäni, mutta niin on monella muullakin uskonnollisella hahmolla. Ne kaikki voi kertoa jotakin, jos niin haluaa. Minään jumaluuksina tai yliolentoina en noita hahmoja pidä, ihmisinä vaan joilla on ollut hyviä ajatuksia. Varon visusti palvomasta liikaa mitään henkilöä, en siis yliarvosta ketään. Siihen pyrin.

Koen, että ilman tietyn uskonnon taakka voin kyseenalaistaa ajatuksia, niin muiden kuin itseni. Mikä lienee tärkeintä. En pidä mitään kiveenhakattuna totuutena, sen olen etenkin viime vuosina alkanut tajuta paremmin ja paremmin. Oma ehkä määrätynlainen kiihkoileva kausi on ollut olemassa, mutta varmasti sekin on ollut tärkeää.

Voi olla, että minusta tulee vielä ateistikin. Ei näitä tiedä.

No, menee hiukan asiasta sivuun ehkä, mutta siis: en tarvitse kirkkoa, enkä muitakaan uskonnollisia kattoja pääni päälle. Kaikki kulkee mielessä ja sydämessä mukana ja sieltä löytyy jos osaa etsiä.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kyllä vielä kirkkoon kuulun ja lähinnä rippikoulu on se asia, missä olen ollut mukana. Varsinaisesti en kyllä kirkon touhusta niin perusta, ajatus on ok eikä siinä mitään jos porukka siihen uskoo 100%. Liiallinen tyrkyttäminen ja hurskastelu ei sitten putoa millään, se lähinnä vituttaa.
 
Erosin kirkosta täytettyäni 18 vuotta, sillä en näe mitään syytä sille, miksi rahoittaisin ja tukisin tuon instituution toimintaa.

Rippikoulu oli ihan kiva kokemus, ehkä sielläkin vähän häiritsi se "tuputus". Mielestäni tulevaisuudessa mahdollisen jälkikasvuni olisi ihan hyvä käydä ripari tai vaikka protu. Riparilla tuli uskon lisäksi pohdittua myös omaa itseään. Protusta ei kokemuksia, mutta olen kuullut paljon hyvää.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Olen eronnut kirkosta. En koe tarvitsevani seurakunnan palveluita enkä kristinuskoa mihinkään elämässäni.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tarvitse kirkkoa mihinkään. Pidän kristikirkkoa moraalittomuutta ja pahuutta luovana organisaationa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En tarvitse kirkkoa mihinkään. Pidän kristikirkkoa moraalittomuutta ja pahuutta luovana organisaationa.

Pidät kirkkoa ilmestyskirjan petona? Vastasin tuon ensimmäisen vaihtoehdon mukaan vaikka toki ne tarpeet ovatkin kohtuullisen pieniä. Käytännössä kuulun tässä äänestyksessä melko tasan A- ja B-vaihtoehtojen väliin. Aika manipuloiva kysymyksenasettelu!
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
En kuulu kirkkoon enkä tällä hetkellä tarvitse sitä mihinkään.
Toki, jos satun tapaamaan sellaisen tytön, joka haluaa kirkkohäät välttämättä, niin kai se on liityttävä. Sama juttu, jos lapsia tupsahtaa jostain, niin kaste on saatava kirkossa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pidät kirkkoa ilmestyskirjan petona?

Ilmestyskirja, houruisisa huumetarinoita, mielipuolisia höpinöitä, ihmiskuntaa kiusaamaan raapustettuja sekopäisiä kielikuvia. Siinä tosiaan yksi esimerkki kristikirkon pahuudesta. Kuinka monta ihmistä on noidenkin fantasioiden takia tapettu?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Toki, jos satun tapaamaan sellaisen tytön, joka haluaa kirkkohäät välttämättä, niin kai se on liityttävä. Sama juttu, jos lapsia tupsahtaa jostain, niin kaste on saatava kirkossa.
Vaikka tuo kuulostaa suoraan sanoen älyllisesti epärehelliseltä mielistelyltä, niin kirkkoleikkiin voi toki ryhtyä jos sillä saa jonkun äärimmäisen onnelliseksi. Kirkollisveroistakaan ei tarvitse kantaa murhetta, kunhan muistaa sitten erota hetikohta häiden jälkeen. Veroja kun ei tarvitse kirkolle maksaa, mikäli verovuoden alussa eli tammikuun 1. päivänä ei ole ollut kirkon jäsen.

Periaatteessa sekin on mahdollista nykyään, että eroaa kirkosta joka vuosi vuoden viimeisellä viikolla, ja liittyy takaisin heti loppiaisviikolla. Näin tulee olleeksi jopa yli 360 päivää vuodessa kirkon jäsen, tarvitsematta maksaa suht arvokkaita jäsenmaksuja. Kuten mm. eroakirkosta.fi -palvelu muistuttaa, on toki reilua maksaa suoraselkäisesti verot kirkolle, jos myös aikoo käyttää heidän palvelujaan. Itse erosin siinä vaiheessa, kun totesin etten ole käyttänyt kirkon palveluja Kiesuksen vuosiin.

Tämän pitäisi olla itsestään selvää, mutta kasteessa lapsesta tulee sitten seurakunnan jäsen. Lapsen kastaminen luterilaisen papin toimesta onnistuu, jos toinen vanhemmista/huoltajista kuuluu kirkkoon. Eli jos kirkkohäät kinunnut tuleva puolisosi kuuluu tuossa vaiheessa kirkkoon, niin sinun ei tarvitse erikseen liittyä kirkkoon lapsen kastetta varten.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Käytännössä kuulun tässä äänestyksessä melko tasan A- ja B-vaihtoehtojen väliin. Aika manipuloiva kysymyksenasettelu!

Samoin, joten jätin äänestämättä. Aika heikko aloitus ylipäätään ja kahtiajakoa voi noinkin korostaa. Miksi?

Ilmestyskirja, houruisisa huumetarinoita, mielipuolisia höpinöitä, ihmiskuntaa kiusaamaan raapustettuja sekopäisiä kielikuvia. Siinä tosiaan yksi esimerkki kristikirkon pahuudesta. Kuinka monta ihmistä on noidenkin fantasioiden takia tapettu?

On muodikasta nykyään olla uskontoa vastaan. Itse ajattelu/funtsailu ei niinkään. Jos sinulla on faktatietoa näistä "fantasioista", niin mielenkiinnolla odotan niitä lähteitä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
En kuulu kirkkoon ja en viitsi tutustua eri kirkkokuntiin, että osaisin päättää mihin niistä haluaisin kuulua, jos tarvitsisin hengellistä tukea elämääni jonkun kirkon oppien ja pappien avulla. En näe sanan "kirkko" rajoittuvan vain kotoiseen ja tuttuun ev.lut-kirkkoon. En myös ole ateisti, koka olen avoinen uusille asioille ja en vastusta kirkkoa, joka tekee myös paljon hyvää ja täydentää hienosti esim. lasten iltapäivähoidon aukkoa eri kunnissa. Tämä nyt yhtenä esimerkkinä Suomen ev.lut-kirkon hyvistä puolista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ilmestyskirja, houruisisa huumetarinoita, mielipuolisia höpinöitä, ihmiskuntaa kiusaamaan raapustettuja sekopäisiä kielikuvia. Siinä tosiaan yksi esimerkki kristikirkon pahuudesta. Kuinka monta ihmistä on noidenkin fantasioiden takia tapettu?

Niin, kyllä tuossa epäilykset herää, sen verran villiä tekstiä - muuten olen aika laajan huumeiden laillistamisen kannalla, mutta evankeliumien kirjoittajien suhteen nolla-toleranssi on kyllä paras ratkaisu!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös