"Kisahuumaa"

  • 4 665
  • 26

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt kun MM-kisat on Suomessa, niin kaikki maailman "viralliset kisabiisit" on pakon edestä julkaistu kansan rallateltaviksi. Suomen peleissä katsomot täyttyvät "wannabee"-faneista, jotka ovat ensimmäistä kertaa katsomassa livenä jääkiekkopeliä sitten vuoden 97. He "kisahuumassa" huutavat äänijänteensä rikki ja heiluttavat käsivartensa puuduksiin Suomi-lipuillaan. Ei siinä silti mitään...ihan mukavaa kun Suomea kannustetaan, mutta mielestäni silti kohtuus kaikessa. Tietenkin asia on aivan eri, kun "kunnon pelit" alkavat, silloin pitääkin hommasta löytyä tunnelmaa. Mutta mielestäni on niin teennäistä, kun peli on 11-0 Suomelle niin kansa huutaa samaa tylsää huutoaan: "SSSSuuuuOOOmmmi" ja halli on yhtä sini-valko-merta. Minua ainakin on alkanut homma pahasti kyrsimään, mites muilla?
 

john

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Maassa maan tavalla..

niin, muunmoassssssa saksassa parisen vuotta sitten tapahtui seuraavaa: Aina kun saksa pääsi yli punaviivan koko halli (muistaakseni 18000 ihm.) huusi täyttä huutoa tai kun suomi oli voittanut saksan ja saksa pudonnut jatkosta niin lähes koko halli huusi saksan valmentajan nimeä n.10-15 min. !
Että niin.... maassa maan tavalla,mutta onhan toi suomen kannatus 10-0 tilanteessa vähän niin kuin tui sanonta GLORY HUNTER !
 

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
onko haittaa?

Jos esimerkiksi Brasiliassa maajoukkue johtaa ottelua 4-0 ja katsomo on yhtä vihreä-keltaista merta, on analyysien mukaan kysymyksessä osoitus ylivoimaisesta lajikulttuurista...

Eikös se nyt ole hyvä, että tavallinen ei koko elämäänsä lätkälle pyhittänyt penkkiurheilija innostuu keskimäärin kerran vuodessa ja käy oikein paikan päällä peleissä edes kotikisoissa? Kyllä maajoukkueen kannatusta ja tätä jokakeväistä kiekkohulluutta voi nimittää pikkuhiljaa lajikulttuuriksi, ehkä tosin hieman omalaatuiseksi sellaiseksi.

Ja Hörkkö, oletko miettinyt, että juuri näiden asiantuntemattomien wannabe kannattajien ja firmavieraiden rahoilla esim. Ässät on pystynyt ylläpitämään junioripäällikköä myös taloudellisesti vaikeina vuosina. Ja tämä pätee aika monessa muussakin paikassa kuin Porissa.

Eli lisää "asiantuntematonta" Suomi-huumaa kisoihin! Kyllä siitä asiantuntemuksesta ehditään nauttia sitten pitkä syksy ja talvi Isomäessä...
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Hallissa on kivaa...

...paikanpäällä. Kyllä siinä kokeneemmankin kannattajan sydän sulaa, kun 13 000 ihmistä alkaa huutaa Suomea, katsomo on yhtenä lippumerenä ja halli suorastaan tärisee Suomen joukkueen luistellessa kaukaloon.

Jääkiekon kanssa tällä ei ole tietenkään mitään tekemistä, mutta paikalla oleminen on elämyskokemus, jonka soisin kaikille oikeille kiekkofaneillekin.

Jos esim. eilisen Ukraina-pelin tunnelmasta saisi edes 50% siirrettyä tavalliseen liigapeliin, olisi hallissa oikeastaan aika uskomattoman hauskaa.

Jääkiekosta ei osa katsojista ymmärrä yhtään mitään. Kun Teemu saa kiekon kolmen metrin paitsioasemassa, alkaa hirveä vihellys, mutta ei se mitään. Se on tavallisen mertaranta-ymmärryksellä varustetun "ihanaa-leijona"-fanin oikeus.

Tämä on suureksi osaksi karnevaalia, ei totista torvensoittoa. Minä ainakin aion nauttia ensi viikon peleistäkin paikanpäällä täysin siemauksin koko rahan edestä. On nämä pelit kuitenkin aika harvinaista herkkua.

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Johannes:

Olet oikeassa, mutta...
(Muutaman yön nukkuneena)

Minä ainakin petyin määrättyihin "kiekkofaneihin" joille juominen on pääasia, mutta kuten sanoit on kaikille tarjottava jotakin. Ei tunnelmassa mitään valittamista ole ollut Suomen peleissä.
Paras fanikatsomo on kuitenkin mielestäni Saksan. Olisi vain hieman enemmän "lederhosen"-poikia paikanpäällä.

Ihan jees, että näitä kisoja järjestetään ja kansalla on mahdollisuus osallistua "omalla tyylillä". Minäkin toivoisin parempaa fiilistä omaan "luolaan" mutta en kuitenkaan näitä peltikattiloita ja typeriä lakanoita, jotka on tehty vain keikarointia varten. Missä muuten ovat nämä lampunvarjostimet ja kukkaruukkukypärät sm-liigan peleissä?? Niitä ei (onneksi) näy Nordenskiöldinkadulla, Ilmalassa eikä LA-Areenassa missä itse olen käynyt.

Toisaalta kaipaan kyllä painettuja otteluohjelmia varsinkin ulkolaisten joukkueiden suhteen. "Linkku" kuuluttelee mutta joskus hänenkin ääntämyksessä on jotakin outoa.
Otteluojelmissa voisi olla pientä taustatietoa pelaajista, esim. missä seurajoukkueissa pelaa etc. etc.
 

McJugi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Hallissa on kivaa...

Viestin lähetti Johannes
...paikanpäällä. Kyllä siinä kokeneemmankin kannattajan sydän sulaa, kun 13 000 ihmistä alkaa huutaa Suomea, katsomo on yhtenä lippumerenä ja halli suorastaan tärisee Suomen joukkueen luistellessa kaukaloon.

Jääkiekon kanssa tällä ei ole tietenkään mitään tekemistä, mutta paikalla oleminen on elämyskokemus, jonka soisin kaikille oikeille kiekkofaneillekin.

Samaa mieltä. Olin kisojen avauksessa Itävaltaa vastaan ja tunnelma oli tosi mahtava. Kyllä ne mielikuvituksemattomat "Suomi" huudot vähän korvaan ottaa mutta se on näköjään meidän kulttuuri.

Itse olin viime keväänä Salibandyn MM-kisoissa töissä, ja sain kokea sen miten tuollainen sirkus kuin MM-kisat järjestetään. Ja se finaalin tunnelma. Olin tilastoimassa sen finaalin, ja jo pronssiottelun jälkeen alkoi pumppu pikkuhiljaa hakata, ja kun istuin sitten tilastointipöydän takana, laput edessä täyttelin kokoonpanoja, ja 13000 ihmistä alkoi pitää meteliä kun Suomi tuli kentälle, pumppu hakkasi varmaan 130:ä. Halli oli aivan täynnä, kaikki pitivät meteliä ja jokainen huusi Suomea kun Suomi pyöritti Ruotsin päädyssä. Sekin toi siihen jonkinlaisen lisän kun oli vielä Ruotsi vastassa.

Koulun takia en päässyt näihin kisoihin töihin, joihin olisin varmasti mennyt, joka on tiukka paikka. Harmittaa paljon että missaan sen tunnelman, mutta siksi olen turvautunut ihan ostamaan lipun ja menemällä katsomaan. Se finaalin tunnelma tulee olemaan jotain joka jokaisen pitäisi kokea paikanpäällä. Etenkin jos se olisi Ruotsi-Suomi, mikä ei enää ole mahdollista todennäköisesti.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mikäs pakko siellä hallissa on hiljaa olla? Ite olin kattomassa näitä eurohocky tuurin pelejä areenassa ja täytyy sanoa että niihin peleihin vaivautuneet ihmiset ei jaksanu kyllä suomee kannustaa tai edes seurata ite peliä.
Naisille pelit oli paikka kysellä kuulumisia ja miehille tehä rästi töitä.
Mulle on ihan sama vaikka siellä osa örveltää kännissä, koska ne kuitenkin muistaa kannustaa Suomen joukkuetta.
Minua ei ainakaan kiinnosta maksaa lipusta maltaita ja sitten olla ainut koko hallissa joka kattoo peliä. Meillä on paljon oppimista mm. Latvian faneista.
Ei se kannustaminen ainakaan huonosta ole. Kuhan välieräpelit alkaa niin kannattaa ottaa se asenne että huudetaan vastustaja joukkue kaukalosta ulos.
Ja jos joku herkkänahkanen ei kestä sitä että joku on päissään niin voi pysyä kotona.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti repe_joke
Mulle on ihan sama vaikka siellä osa örveltää kännissä, koska ne kuitenkin muistaa kannustaa Suomen joukkuetta.

Ja jos joku herkkänahkanen ei kestä sitä että joku on päissään niin voi pysyä kotona.

Minua suorastaan vituttaa juuri se osa "kiekkofaneistä", jotka tulevat 4 - 6min (Itävalta-Saksa matsissa jopa 10min.) toisen ja kolmannen erän alusta paikalleen ja lähtevät taas n. 5min ennen erän loppua ja siinä välissä lähtevät kuselle. Varsin ärsyttävää touhuilua varsinkin kun istuvat sun vieressä ja puhuvat keskenään kaikkea paskaa ja haisevat vanhalle viinalle. Siinä menee ainakin minun kisafiilikset, mutta jos sinä viihdyt näitten joukossa niin siitä vaan.

Tiedoksesi: jäin eilisestä Suomi-Ukraina matsista vapaaehtoisesti kotiin.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Svante
Minä ainakin petyin määrättyihin "kiekkofaneihin" joille juominen on pääasia, mutta kuten sanoit on kaikille tarjottava jotakin.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Lukekaapa tämän viikon NYT-liite, jossa haastateltu kisaturisti kertoo suoraan mitä hän ottelussa ylipäänsä tekee: "Ottelu on sivuseikka. Täällä ollaan ennen kaikkea rentoutumassa." Juuri tällaiset "one hit wonder"-fanit vituttavat. Matseissa käydään silloin kun kaikki kerma on paikalla eli kerran kaksi vuodessa ja ensimmäisen 10 minuutin jälkeen siirrytään baariin.
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Pari päivää sitten Hesrissa oli kuvia katsomosta ja siellä istuu eräskin kaveri puhallettavan formula-auto päässään. On tosi kliffaa olla juuri se, joka istuu tän kaverin takana.

Onneksi suurin joukko on kuitenkin aidosti mukana.
 

Spinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jaa-ha täällä näköjään pureksitaan samaa asiaa, jota itse olen pohdiskellut männä viikolla.

Olen nähnyt livenä Suomen x3, Ruotsin x2, Itävallan x2, lisäksi Kanadan, Venäjän, Tsekin, Saksan ja Ukrainan. Mukana avajaiset jne.

Eilisestä Saksa-Itävalta pelistä lähdin syömään 2.erän jälkeen, koska illallinen tuntui paljon järkevämmältä vaihtoehdolta kuin seurata loppuun Keski-Eurooppalaisten mittelöä. Peli oli aivan surkeaa. Siis MM-tasolle. Ja näillä lippujen hinnoilla. Näkemistäni Ruotsi-Venäjä taas on ollut pelillisesti ylivoimaisesti paras. Turussa tosin oli huikeat 5700 ihmistä katsomassa...Ja tunnelma sen mukainen.

Ongelma on siinä että mukana on puolet aivan turhia joukkueita MM-kisoihin. Ja se on selvä että siinä kohtaa kun kaupallisuus ajaa urheilun edelle, homma menee reisille. Kentältä ei enää katsomoon välity sitä tämän pelin henkeä, tiukkaa taistelua, henk.koht osaamista, voiton huumaa, tappion karvautta, sitä jääkiekon ydintä, ihmisen tunneskaalaa pienoiskoossa. Hengetöntä on, kerpele!!
Tätä samaa on käsitelty lähes jokaisessa ketjussa eri muodoissa, niin täällä maajoukkue- kuin SM-sarja puolellakin. Taitaa olla menossa jokin murrosvaihe koko lajin historiassa. Itseasiassa jatkunut jo jonkin aikaa. No, tästä on turha jatkaa tässä sen enempää. Aiheesta voisi vaikka kirjoittaa kirjan.

IIHF:n tärkein ajatus on saada pidettyä Saksa mukana, jokainen varmasti ymmärtää miksi. Ja niin kauan kuin Saksan taso on mitä on, mukana täytyy raahata suurinpiirtein samantasoisia "kiekkomaita". Jos hieman vielä miettii sarjaohjelmaa, se on rakennettu niin että ns. suurmaat eivät voi kompastua alkusarjaan kuin täysin omaa hölmöyttään. Kuten esim. jenkit näissä kisoissa. Tosin tämä on myös merkki mm-kisojen merkityksestä tällä hetkellä. Jenkit olisivat saaneet kyllä jalkeille paremman ryhmän jos paikallinen liitto olisi hieman nähnyt vaivaa.

Tässäkin ketjussa on kehuttu Suomen pelien tunnelmaa, ja kyllähän tuota meteliä on ollut. Se, että esim. Tsekki-pelissä homma lässähti ihan täysin kun Suomi ei vienytkään huikeassa hurmoksessa peliä kertonee jotain kannattajien mielentilasta. Median mukaanhan meillä on kaikkien aikojen ryhmä kasassa ja muut vain vastaantulijoita.

Sarjajärjestelmään tuskin tulee mitään dramaattisia muutoksia lähiaikoina, joten saamme nauttia divaritason peleistä jatkossakin. Toki on erittäin ilahduttavaa esim. Tanskan menestys, tällaista tarvittaisiin lisää. TV:n jossain ohjelmassa haastateltiin tanskalaisia kadulla ja kyseltiin jääkiekosta. Kukaan vastanneista ei tiennyt mm-kisoista, eivät tienneet yhtään tanskalaista jääkiekkoilijaa nimeltä, saati yhtään muutakaan jääkiekkoilijaa... Eli aika marginaalista tämä meidän rakas laji kuitenkin on.

Jos pelien taso ei nouse, on aivan selvää että oheistoiminta halleilla ajaa varsinaisen katsomisen ohi. Ja katsomoissa on tyhjää...

Tilanne on sama kuin SM-liigassa, taso laskee ja hinnat nousee. Jos tietäisin tähän yhtälöön jonkun ratkaisun, kertoisin sen varmasti. Tämä nyt ei vaan ole niin hirveän yksiselitteinen kuvio.

Itselläni on vielä aika nippu lippuja jäljellä eri peleihin, mutta oma vapaa-aikani on sen verran kallisarvoista että taidan jättää menemättä. Ja jos muut maat eivät itse mokaa, Suomea ei nähdä finaalissa tänä vuonna.

Näihin kuviin ja tunnelmiin...
 

rystylämäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
täytyy toivoa että saksa yllättää suomen jotta suomalaisten ylimielisyys saisi edes hieman osumaa. näissä kisoissa on muutama joukkue ns. turistisarjaa (slovenia, ukraina, japani) mutta saksa on viiden vuoden aikana nostanut tasoaan niin juniori kuin aikuistenkin kisoissa. viihdyttävin peli joka omalle kohdalle on näissä kisoissa sattunut on ollut saksa-japani.
Suomi on takonut paskoja vastaan hirmulukemia mutta kovissa peleissä kipsataan pahasti.
 

Mammutti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Blackhawks,Cam Neely, Timo Peltomaa
Niinhän tämä asia alkaa jo SM-liigassa olla, että nämä "wannabee"-tyypit maksavat ison osan joukkueiden tuloista ja tosifanit kärsivät vaan lippujen hintojen noususta.
On tosi mielenkiintoista olla "asiantuntevien wannabee"-fanien lähellä katsomassa ottelua.. kun itse tietää ja huomaa asioita kentällä, on jokseenkin huvittavaa kuunnella niiden näkökulmaa ko. tilanteista.. muttei kyllä montaa erää..
Mutta kuten on tullut ilmi jo aiemmin, kokemukset ovat tärkeitä ja ehkä jotkut innostuvat lajista ihan tosissaan käyntiensä jälkeen.. ja pitäähän taloutta jotenkin pyörittää..
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olen itse ollut viimeksi maajoukkueen pelissä -97 siinä kuuluisassa Tshekki-matsissa, jossa "kenttämestarin erikoinen" tarjosi takatukille voiton Myllyksen ihmetellessä maalin takana. Jo tuolloin tunnelma oli todella hyvä, ja mitä nyt tv:stä on havainnut, on meininki vähintään yhtä hyvä. Kuitenkin, itseäni kisat eivät jostain syystä kiinnosta pätkän vertaa. Aina aikaisemmin viimeistään alkusarjojen loputtua ovat mömmöm-kisatkin houkutelleet pariinsa, mutta tällä kertaa ei tunnu siltä. Oma arvostus kisoja kohtaan on tällä hetkellä jossain akankannon ja saappaanheiton välimaastossa.

Missä siis vika? Kellään muulla samoja fiiliksiä?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Re: Maassa maan tavalla..

Viestin lähetti john
niin, muunmoassssssa saksassa parisen vuotta sitten tapahtui seuraavaa: Aina kun saksa pääsi yli punaviivan koko halli (muistaakseni 18000 ihm.) huusi täyttä huutoa tai kun suomi oli voittanut saksan ja saksa pudonnut jatkosta niin lähes koko halli huusi saksan valmentajan nimeä n.10-15 min. !

Jeh. Toi on uskomattomin urheilutapahtuma missä olen ollut. Useat MM-kisat on nähty ulkomailla, futiksen vieraskarsintapelejä, Valioliigaa ja paljon muuta, mutta mikään ei pääse edes lähelle.

Oltiin vielä seisomapaikoilla, huh huh. Saksalainen oli yksin läpi, kun johdettiin 1-0, siitä jos olisi tasoitus tullut, niin vain yläkerran ukko tietää mitä siitä olisi seurannut.

Ymmärrän, että monille kotikisat on mahtava juttu, mutta mulle asia on täysin päinvastoin. Pelit kiinnostaa tietenkin, mutta semmoiseen kisahuumaan on kyllä vaikea päästä. Ulkomailla on ihan eri fiilis pyöriä porukalla, kun nyt taas pelien jälkeen jokainen menee kotiin ja töissäkin pitää käydä pelien välissä.

Muuten mua ei gloorihantterit juurikaan haittaa, mutta toi Mammutin mainitsema homma on huomattavan yleinen. Mikäs matsi se oli stadikalla, kun vieressä istunut äijä selosti peliä kavereilleen ja haukkui Antti Niemen peliä joka tilanteessa. En viitsinyt kertoa jampalle, että Niemi ei ole kentällä.

Siinä vaiheessa, kun gloorihantteri puhuu kännykkään alkaa tosissaan mennä hermo. Ja sitähän tapahtuu.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti Svante
Pari päivää sitten Hesrissa oli kuvia katsomosta ja siellä istuu eräskin kaveri puhallettavan formula-auto päässään. On tosi kliffaa olla juuri se, joka istuu tän kaverin takana.

Nimimerkki Nikke istui ko herran takana Itävalta-Suomipelissä, tosin 4 riviä ylempänä, joten minun näkyvyyttä se ei häirinnyt. Sen sijaan pari riviä alempana istunut herrasmies sen sijaan kävi hiemna tätä urpoa ojentamassa....

Viestin lähetti Juhaht
Missä siis vika? Kellään muulla samoja fiiliksiä?

Olin myös katsomassa -97 sen pelin missä Suomi tippui jatkosta hävittyään Kanadalle. Nyt kävi mielessä että muutama peli pitää katsoa mutta kyllä tämä inflaatio on minuunkin iskenyt. Ei napannut yhtään, masensi lähinnä se että kaikki ovat aivan järkyttävän kännissä. Hitto, eivät edes teinit vappuna pysty samaan. Luulenpa että seuraavan kerran kum mömmömkisoista nautin paikan päällä teen sen ulkomailla.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Haa-ha :)

Lämmittelybändeinä Areenalla esiintyisi Bruce ja Rollarit.

Haettaisiin himasta limusiinilla aitioon, jossa tarjottaisiin juomat ja ruoat. Mikä nyt sattuisi eniten miellyttämään.

Noora istuisi sylissä tai kuka nyt näistä nykyisistä tanssitytöistä sattuisi silmään osumaan.

Tami (tai joku muu guru) olisi selittämässä pelisysteemejä ennen matsia, joka olisi mm-finaali Kanada-Suomi (kaikki NHL-starat mukana kummallakin).

NHL tietysti keskeytettäisi Stanley cupista pelaamisen pariksi viikoksi tämän takia.

Suomi toki voittaisi pelin ja mm-tittelin, jonka jälkeen limusiini heittäisi koko jengin esim. Kaivolle, jonne esim. Red Hot Chili Peppers olisi Lenny Kravitzin kanssa matkustanut vain tämän takia.

Kotikyyti, kun unihiekkaa alkaisi tulla silmiin, tietysti samalla limusiinilla. Hotellihuoneita on kyllä myös varattu, jos tarmoa yöllisiin aktiviteetteihin olisi vielä jäljellä. Leideistä ei ole pulaa vieläkään.

Kaikki tietysti ilmaiseksi. Joko alkoi kiinnostaa. :) :)

Mä tarjoan, tulkaa mukaan. :) :)

edit. Huom.!! vain 13 000 ensimmäistä mahtuu mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viestin lähetti Svante
Minua suorastaan vituttaa juuri se osa "kiekkofaneistä", jotka tulevat 4 - 6min (Itävalta-Saksa matsissa jopa 10min.) toisen ja kolmannen erän alusta paikalleen ja lähtevät taas n. 5min ennen erän loppua ja siinä välissä lähtevät kuselle.

SM-liigassa on yhtä yleistä kiire kaljajonoon, vaikka peli olisi kuinka tiukassa vaiheessa. Tampereen alkasarjan peleissä pisti silmään se, kuinka tanskalaiset ja sveitsiläiset seurasivat erät loppuun ja lähtivät tauolle vasta omien suosikkiensa poistuttua kaukalosta. Haluttiin nähdä viimeinenkin vilaus kannustetusta joukkueesta. Ei ollut mitään kiirettä käytävälle. Suomalaisia kaljajonossa oli ollut jo erän puolivälistä asti...
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Juhaht
Oma arvostus kisoja kohtaan on tällä hetkellä jossain akankannon ja saappaanheiton välimaastossa.

Missä siis vika? Kellään muulla samoja fiiliksiä?

Täysin samaa mieltä. Vaikka suuri osa tuttavapiiristäni pitää minua vähintään outona, kun en innostu kisoista vaikka muuten kiekkoihmisiä olenkin.

Jo monta vuotta olen vetänyt henk.koht. anti - MM - kisa - kamppanjaa, jonka päätavoitteena on jännätä, että Suomi EI voita "maailmanmestaruutta". Ja jo vuosia olen ollut kurkkuani myöten täynnä joka keväistä järjetöntä hehkutusta leijonista ja MM - kisoista. Varsinkin näin kotikisojen aikaan hehkutus saa niin giganttiset mittasuhteet, että edes karkuun ei pääse, jos haluaa normaalielämää viettää. Ei lehteä ilman kisaliitettä, ei tv-ohjelmaa ilman "lätkäasiantuntijoita", ei pate pallinaamaa ilman mielipidettä leijonien peluutuksesta.
 

katjuska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Anteeksi, sählään. *nolo* Varsinainen viesti tuossa alapuolella.
 
Viimeksi muokattu:

katjuska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jopas täällä ollaan masentavia (enimmäkseen, älköön ei-masentavat ottako nokkiinsa). Kellään ei oikeastaan kiinnosta MM-kisat ja ne joilla kiinnostaa joko
1) jättää menemättä peleihin typerien glory huntereiden ynnä muiden takia tai
2) menee peleihin, muttei viitsi kannustaa omia kun a: ollaan "pahasti" tappiolla tai b: johdetaan esim. 6-0
Mitä järkeä on kannustaa, kun voitetaan kuitenkin? Mitä järkeä on huutaa kurkku käheäksi kun kuitenkin hävitään? Mitä järkeä on yleensäkään mennä hallille riekkumaan, kun kaikki muut sinivalkoiset kannattajat ovat vain wannabe-kamaa?!

Härregyyyyyyyyyd sentään. Minä olisin enemmän kuin super-iloinen (??öhöm, uusi termi) jos jotenkin pääsisin katselemaan kisoja paikanpäälle. Ikäväkseni asun n. 850 km pohjoiseen kisapaikoista, tilini on tyhjä ja opinnot loppusuoralla eli kiirettä pitää.
Päätin kuitenkin jo yli vuosi sitten, että JOS Suomi menee kotikisoissa finaaliin, hankin itseni Helsinkiin -vaikka ilman lippua. Typerää? Ehkä, mutta haluan olla keskellä juhlahumua, kun (oikei, JOS vielä tässä vaiheessa) mestaruus voitetaan.
Mestaruuden voittaminen tosin on vielä monen mutkan takana, eikä Suomi enää kaikkien mielestä ole suurimpia mestarisuosikkeja. Jos oli aluksikaan. Uskoa ja Toivoa vielä Jelloniin riittää, eiköhän päästetä Arapuro maajoukkueesta "eläkkeelle" se kirkkain mitali kaulassaan. Ei niin sillä että Arapuroa liiemmin rakastaisin...

typo
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti katjuska
Päätin kuitenkin jo yli vuosi sitten, että JOS Suomi menee kotikisoissa finaaliin, hankin itseni Helsinkiin -vaikka ilman lippua. Typerää? Ehkä, mutta haluan olla keskellä juhlahumua, kun (oikei, JOS vielä tässä vaiheessa) mestaruus voitetaan.

Ihan hienoa jos sinulla tuohon energiaa riittää. Vuonna -95 kun se edellinen kultamitali kyseisestä hömppäturnauksesta tuli, oli meininki mahtava, ja meikäläinenkin kovastikin liikuttuneena tästä Suomen "ainutkertaisesta" mestaruudesta.

Siitä vain muutama vuosi eteenpäin, ja rupesin jo Suomen pelatessa finaaleissa melkein toivomaan, ettei sitä mestaruutta tulisi. Fiilis ei kuitenkaan voi olla läheskään samanlainen ja uudelleen koetut latteammat kultajuhlat saattaisivat, jos ei nyt tuhota, niin ainakin heikentää niitä mukavia muistoja joita Tukholman MM-kisoista jäi.

Ja nyt tänä vuonna minulle on jo oikeastaan yksi ja sama. Voitto tai häviö, evvk. Niin kauan kun näitä kisoja pelataan joka kausi, ei niillä voi olla mitään arvoa. Tässä on ensiksi hikoiltu läpi pitkä ja paljon tärkeämpi SM-liigakausi, jonka jälkeen sitten pitäisi innostua jostain kahden viikon maailmanmestaruuskisoista?

Melkein missä tahansa muussa lajissa MM-kisat on se suurin juttu, jossa kaikki haluavat menestyä ja johon kaikki haluavat osallistua. Kun lätkässä suurin osa parhaista pelaajista kieltäytyy vuosi vuoden jälkeen turnauksesta ja lajin emämaassa kisoja ei käytännössä edes uutisoida, on jokseenkin typerää puhua maailmanmestaruuskisoista. Sillä pilaa vain tuon hienon nimen.

Selkeää on, että rahanahneus on se syy, joka ajaa IIHF:n pitämään näitä mestaruusturnauksiansa joka kevät, jopa olympiavuosina. Kyllä varmasti futiksen MM-kisojenkin arvostus vähenisi jos ne pelattaisiin joka vuosi ja vielä samoissa maissa noin 5-7 vuoden välein. Kannattaisi vain tosissaan siellä Faselin Renen ja kumppaneidenkin miettiä, että mikä olisi pitkän ajan strategiana tuottoisampaa, ja ennenkaikkea lajin kannalta terveempää - tällaiset jokavuotiset pilipalikisat joissa 8 jääkiekkoa pelaavaa maata ottavat toisistaan mittaa ja siinä sivussa pieksevät statistien roolissa viihtyviä kiintiöpaikkalaisia, vai sellaiset todelliset MM-kisat, joita pelaajat, ja sitä myöten myös kaikki lajista jotain ymmärtävät, arvostavat, pelaisi siellä sitten 6 tai 8 joukkuetta. Eli hiukan tyyliin World/Canada Cup.


Jotain tarttis oikeasti tehdä. Vaikka kansan enemmistö ei erota pitkää paitsiosta, ei heitäkään voi pitkään enää kusettaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Juhaht
Oma arvostus kisoja kohtaan on tällä hetkellä jossain akankannon ja saappaanheiton välimaastossa.

Missä siis vika? Kellään muulla samoja fiiliksiä?

Missä vika?

Siihen en omasta puolestani osaa antaa selkeää vastausta. Jotenkin vaan on käynyt niin etteivät nuo MM-kisat enää tuppaa niin hirvittävästi innostamaan. Normaalisti tähän aikaan kaudesta mielenkiinto kohdistuu ison veden toiselle puolen mutta nyt, sattuneesta syystä, NHL-pleijaritkaan eivät niin hirvittävästi kiinnosta.

Jokavuotisia MM-kisoja en arvosta kovinkaan korkealle, itseasiassa niiden arvostus on varsin alhainen. Olympialaiset sen sijaan ovat kiinnostaneet, siellä kun pelaavat oikeastaan poikkeuksetta kaikki parhaat kiekkoilijat.

Ehkäpä kiinnostus MM-kisoja kohtaan kasvaisi mikäli niiden arvostusta nostettaisi pelaamalle ne esim. vain joka toinen vuosi.

vlad#16.
 

katjuska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti vlad
Olympialaiset sen sijaan ovat kiinnostaneet, siellä kun pelaavat oikeastaan poikkeuksetta kaikki parhaat kiekkoilijat.

Ehkäpä kiinnostus MM-kisoja kohtaan kasvaisi mikäli niiden arvostusta nostettaisi pelaamalle ne esim. vain joka toinen vuosi.

Jälkimmäisestä olen samaa mieltä. Ei MM-kisoja ainakaan olympia vuonna!
Yksi vaihtoehto voisi myös olla, että MM-kisat ja olympialaiset vuorottelisivat kahden vuoden välein. Siis esim. olympia 2002, MM 2004, olympia 2006 jne.
Tai sitten ei.

Olympialaisissa pelaa -tai ainakin pelasi vielä Salt Lakessa- maidensa parhaat. NHL ei kuitenkaan tunnetusti rakasta ideaa katkaista kautta olympialaisten (tai yleensäkään minkään asian) takia. Uhka siis on palata Naganoa edeltäneesen aikaan, eli NHL-pelaajat eivät voisi osallistua olympia-turnaukseen. En missään tapauksessa ole tämän ajatuksen kannalla; mikä loistelias idea, olympialaiset ilman varsinaisia ammattilaisia, hienoa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös