Kirjoitatko Wikipediaan?

  • 3 371
  • 10
Kohtuullisen kattavia artikkeleita on suomenkielisessä Wikipediassa, myös vähemmän tunnetuista pelaajista. Jonkin verran täytyy nähdä vaivaa kun noita kirjoittelee.

Oletko tehtaillut wiki-materiaalia?

e: Harmi kun monesti suomenkielisistä artikkeleista puuttuu pelaajan tilastot. Enpä itse oikein ole perillä saisiko niitä helposti lisäiltyä.
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus tuli joitakin artikkeleita kirjoiteltua. Wikipedioinnin voisi jakaa kahteen luokkaan:

-huonojen artikkeleiden uudelleenkirjoitus
-kokonaan uusien artikkeleiden kirjoitus

Ensimmäinen on yleensä sellainen, jossa olen etsinyt tietoa ja törmännyt puutteelliseen tai tiedoiltaan vanhentuneeseen artikkeliin. Näihin yleensä liittyy jonkinlainen erityismielenkiinto kirjoitettavaa artikkelia kohtaan.

Toisaalta olen myös kirjoitellut artikkeleita aiheista joista en kirjoitusta aloittaessa tiennyt mitään. Joku kylä Uzbekistanissa, suomalaisittain vähemmän mielenkiintoisen maan valtionpäämies jne.

Kumpikin tapa on palkitsevaa ja Wikipediaa kehittävää. Tietoa löytyy internetistä, erilaisista yliopistojen databaseista sekä muunkielisistä wikipedioista. Lähdekritiikkiin riittää terve järki. Jos jokin asia kuulostaa uskomattomalta, niin tieto pitää tarkistaa useammasta lähteestä.


Niin. Ja myös Hikipediaan on tullut kirjoiteltua.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Oletko tehtaillut wiki-materiaalia?
Yksi artikkeli tuli kirjoitettua viime syksynä, kun mulle napsahti kuukauden ~BREASTS-kirjoituskielto Jatkoaikaan. Sivu oli jo olemassa, mutta kyllähän mä sen kirjoitin käytännössä kokonaan uusiksi.

Viking Cup (jääkiekko)

Aika paljonhan mulla olisi edelleenkin lisämateriaalia tuohon artikkeliin, mutta ajanpuutteen vuoksi on ainakin toistaiseksi lykkääntynyt. Tammi-helmikuussa olin jälleen hölmöilyistäni kuukauden kirjoituskiellossa Jatkoaikaan. Siitä ajasta tosin olin ulkomailla muistaakseni 22 tai 23 päivää, joten eipä silloinkaan tullut paranneltua höpinöitäni.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Joskus 11-vuotiaana aloitin uuden artikkelin aiheena aikido tai judo, en tarkalleen muista kumpi. En tiedä poistivatko sen, sen verran kuraa kun oli, mutta nyt taitaa löytyä uusi artikkeli aiheesta, joka on toki sata kertaa parempi.

Sittemmin on tullut lisättyä ja päivitettyä tietoa KalPan Wikipedia-sivulle ja pidettyä yllä paikallisen salibandyseuran (jossa itsekin pelaan) sivua. Lähinnä kokoonpanojen ja muiden toimihenkilöiden päivittelyjä.

Olen myös vaihtanut Kalervo Kummolasta kertovan artikkelin nimeksi "Kal€ Kummola". Korjasivat sen kymmenen minuutin kuluttua.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ai kirjoitanko Wikipediaan?

Joo, kirjoitanhan minä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Joo, kirjoitanhan minä.

Nyt erityisesti kiinnostaa, että kirjoitatko paikkansa pitävää tietoa wikipediaan? *grin*

Itse en kirjoita sinne. Todella usein olen huomannut hyvinkin karkeita virheitä etenkin suomenkielisessä wikipediassa minulle läheisissä aiheissa mutta houkutuksesta huolimatta en ole ryhtynyt muokkaamaan tekstejä. Ehkäpä pitäisi!

vlad.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen joskus jotain Lukkoon liittyvää kirjoitellut.
 
Yksi artikkeli tuli kirjoitettua viime syksynä, kun mulle napsahti kuukauden ~BREASTS-kirjoituskielto Jatkoaikaan. Sivu oli jo olemassa, mutta kyllähän mä sen kirjoitin käytännössä kokonaan uusiksi.

Viking Cup (jääkiekko)

Hieno artikkeli kaikin puolin etenkin näin nostalgiamielessä. Säästäpankkiturnaus oli itselleni joskus se paikka, jossa pikkanassikkana kausi avattiin.

Jos nyt jotain palautetta artikkelista saa antaa, niin olisiko siinä voinut mainita, että on olemassa myös toinen, kansainvälisesti tunnetumpi, Viking Cup jääkiekkokartalla.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käytännössä kaikki Tupacin albumit ja elokuva-artikkelit on allekirjoittaneen käsialaa. Itse artistin tekstiä taas olen kasannut myös aika urakalla, alulle sitä en toki ole laittanut. Mutta milloin viimeksi sinne jotain säädin, niin siitä on aikaa.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Aikoinaan kirjoittelin ajankuluksi kun olin tyottomana. Melkein 100 jaakiekkoaiheista artikkelia kokonaan itse kirjoitettuna ja siita myonnetty upea virtuaalinen Bill Masterton Memorial Trophy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös