Kimi Räikkönen – still going strong

  • 76 487
  • 448

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viimeistä viedään ja kyllähän tässä on tullut poikkeuksellisesti seurattua Skyn lähetykset alusta alkaen josko hallintopäälliköstä olisi enemmänkin tarinaa. Vähissä on ollut.

Itse olen ollut myöhäisherännäinen Kimin kannattamisen osalta, jossain toisessa ketjussa varmaan tullut asiasta lätistyäkin. Mestaruusvuonnakin olin eri vankkureissa joten ei se niin ihmeelliseltä tuntunut. Harmi, näin jälkikäteen. Paluu rallipoluilta värittömään sarjaan oli käännekohta, kun olin jo täysin miehen bandwagonissa. Siitä lähtien kukaan tai mikään muu ei ole ykkösissä ollut lähellekään niin merkityksellistä kuin Kimin seuraaminen.

Oman kannatuskauteni ylivoimaiset kohokohdat ovat Monacon ja Monzan paalut ja kirsikkana kakussa tietenkin mahtava Austinin voitto. Ei uni maittanut sen jälkeen. Alfan vuoden ovat olleet kamalaa kyntämistä ja tuuripodiumiakaan ei tullut, vaikka Brasiliassa se oli lähellä olikin. Tämä ei toki Kimiä itseään kiinnosta pätkän vertaa kuten ei jossittelutkaan, joten ei tästä sen enempää.

Kiitos siis elävälle legendalle, sarjaan jää niin valtava aukko ilman Räikkösen läsnäoloa, että vaikea nähdä jatkossa lajin kovin paljoa kiinnostavan kenenkään kuskin kautta.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Jumalauta että on jotenkin tyhjä fiilis. Kimi aloitti formuloissa, kun olin vähän alle parikymppinen ja ukko on heilunut tuolla mukana pyöreästi sen toiset kakskyt vuotta. Ei tule toista Kimiä ja ehkä ei pidäkään, kukin tyylillään.

Forza Kimi!
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itselle Kimin lopettaminen ei tunnu oikeastaan miltään, mutta olihan toi nyt hienoa nähdä, että ennen kisaa oli vähän jotain erikoista huomiotakin 14 vuoden takaiselle mestarille.

Kiitti Kimi, nauti eläkepäivistä!
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Kiitos tosiaan Kimille kaikista näistä vuosista. Mukaan on mahtunut paljon tunteita, iloja ja suruja, riemua ja raivoa. Erityisen hyvät muistot kumpuavat tuolta 2000-luvun ensimmäiseltä kymmeneltä vuodelta, jota voidaan myös pitää Kimin kulta-aikana Formuloissa. Niin monet pettymykset milloin Mersun koneiden leviämisen ansiosta, tai kun ripustukset Nürrella sanoi itsensä irti viimeisellä kierroksella kisan kärkipaikalta. Makean suloinen ja ansaittu hyvitys kaikille pettymyksille tuli vihdoin, kun legendaarisissa Maranellon punaisissa heti ensimmäisellä kaudella se kahdesti jo käsistä livennyt suurin palkinto vihdoin ansaitusti nousi Räikkösen käsivarsille. Valitettavasti kaiken tämän hienouden ja mahtavuuden ohella vain Maranellon Mafia, yhdessä Santanderin ja Fernando Alonson taustajoukkojen kanssa tuli kusemaan Kimin muroihin kunnolla. 2009 kauden päätteeksi nähtiin jo jäähyväiset, jolloin olin täysin varma siitä, ettei Jäämiestä enää koskaan Formula ykkösissä tulla näkemään. Kaikki oli jo voitettu, mitä kuljettaja vaan voi voitta. Aivan kaikki oli jo nähty.

Mutta, niin vain olin väärässä. Jäämiehen toinen tuleminen parin vuoden ralliharrastuksen ja NASCAR-esiintymisten jälkeen oli piristysruiske keskellä Sebastian Vettelin ja Red Bullin kuivaakin kuivempaa valtakautta. Keskitason talli ja auto Lotus, josta Kimi repi kisoissa aina maksimin irti kuin ihmeen kaupalla. Valitettavasti vain Gerard Lópezin pankkitilin saldo ei ollut varautunut tähän Kimin jäätävän kovaan suorittamiseen ja täten taivaisiin kohonneisiin suoritusbonuksiin. Unelma toisesta mestaruudesta jäi saavuttamatta, ja oli aika katsoa jälleen uusi kortti.

Ja se oli kaikkien muiden paitsi Kimin yllätykseksi toinen visiitti Ferrarille. Koska aiemmin on käynyt niin, että sama kuljettaja palaa Ferrarille kertaalleen jo sieltä lähdettyään? Ei itselläni ainakaan heti muistunut mieleen. Aiemmin Kimin Ferrarilta ulos junailleelle Alonsolle rakennettu auto ja talli ei menestystä Jäämiehelle tuonut, mutta sitten tuli tallikaveriksi ja pelastavaksi enkeliksi oma sulkapallokaveri, ehkä Kimin varikon ainoa todellinen ystävä, laulava saksalainen Sebastian Vettel, ja tallipääliköksi todellinen italialainen alfaori, Marlboroa kiskova Maurizio Arrivabene. Tällä koostumuksella saatiin Ferrari uuteen liekkiin, joskin Kimin rooli oli selvä: kakkoskuski ja Vettelin apuri MM-taistossa. Unelma toisesta maailmanmestaruudesta murskaksi, jopa lopullisesti. Mutta tästäkin huolimatta Kimi venyi hyviin suorituksiin Ferrarilla: 23 podiumia, yksi voitto, kahdeksan kakkossijaa ja 12 kolmossijaa sekä kaksi paalupaikkaa. Kruunuina yllätys paalu Monacossa 2017, yllätys paalu Monzassa 2018 sekä tietenkin se uran viimeinen GP-voitto Austinissa 2018. Katkeruutta voidaan tuntea Ferraria kohtaan kauden 2017 Monacon johdosta, sekä saman kauden Unkarin GP:n takia. Mutta muuten, Vettel-Räikkönen kaksikko lienee Ferrarin yksi ikimuistettavimmista kuskikaksikoista.

Viimeiset vuodet Alfa Romeolla olivat sitä ensimmäistä lukuunottamatta vaikeita ja ehkä pienoisia pettymyksiäkin, mutta sekaan mahtui kaiken sekoilun ohella aivan tajuttoman kovia suorituksia, joihin todennäköisesti kukaan muu ei olisi pystynyt. Kimi näytti vielä vanhoilla päivillään, että vaikka auto ei enää parhaimmillaan ollut, niin kuskin lahjakkuus sen sijaan oli tallella vieläkin. Vähän kuten muuan Teemu Selännekin.

Hallintopäällikkö Kimi-Matias "Jäämies" Räikkönen, Espoo, Suomi ja sisärata. 21 osakilpailuvoittoa, 103 podiumia, 18 paalupaikkaa, 46 kisan nopeinta kierrosta, 1873 MM-pistettä, 348 osakilpailustarttia, kahdesti MM-sarjan kakkonen, kolme kertaa MM-sarjan kolmonen, mutta ennen kaikkea: Formula ykkösten maailmanmestari vuosimallia 2007, viimeisin suomalainen Formula ykkösten maailmanmestari ja yhä edelleen se viimeisin Formula ykkösten Ferrarin maailmanmestari. Parinkymmenen vuoden edestä moottoriurheiluhistoriaa sekä suomalaisille Formuloita parin sukupolven ajan. Ei ole, eikä koskaan enää tule toista Kimi Räikköstä. Legenda, niin radalla kuin sen ulkopuolella.

Kiitos, Kimi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Yllä @Wenzel pohti tupla-Ferraristeja, eipä niitä taida olla kuin Räikkönen ja Mario Andretti.
Gerhard Berger
Mike Hawthorn
Jacky Ickx
Clay Regazzoni

Kohtalaisen kovaa sakkia. Andretti ja Ickx ovat nähdäkseni TOP5-kamaa, kun otetaan koko moottoriurheilu-ura huomioon. Bergerillä pitkä "patresemainen" ura ja Regazzonikin oli ihan huippukuljettaja 70-luvulla.

Alleviivaa kuinka poikkeuksellinen mies Kimi on.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Gerhard Berger. 87-89 ja 93-95.
Clay Regazzoni mun mielestä ajoi pari stinttiä ja enemmänkin noita on50-60l uvulla. Gerhard Berger lienee edellinen

Nostan kahvikuppiani virheen merkiksi, sen verran vahvoissa kahveissa näköjään olen. Olisiko Räikkösen lopettaminen herkistänyt vanhan miehen.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kiitos Kimi

Ei ole F1 minulle enää niin kiinnostava, aikakauden loppu ja iloitaan siitä, että se kesti paljon pidempään kuin uskalsi odottaa.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Kimille isot kiitokset kaikesta. Koko uran ajan ollaan bandwagonissa oltu ja välillä on nautittu ja välillä on ketuttanut.

Suzuka, Interlagos ja pari Spa:ta eivät koskaan unohdu ja ne tuon aikakauden autot ja autojen äänet ovat jääneet mieleen.

Erikoisin muisto Kimistä liittyy Monzan kisaan ja kauteen 2005 tai 2006. Olin katsomassa kisaa Berliinissä paikallisessa urheilubaarissa. Kimi joutui tulemaan ylimääräiselle varikkopysähdykselle renkaan tyhjentymisen tms. vuoksi. Tällöin baaritiskin vieressä istunut lähes kaksimetrinen ja reilusti yli satakiloinen saksalaismies löi kovalla voimalla nyrkkinsä baaritiskiin ja huusi kovaan ääneen "Scheisse!" Vieressä istuneen miehen juoma vähän läikähti ja kaikki kääntyivät katsomaan tätä huudahtajaa.

Olin tuohon mennessä luullut, että kaikki saksalaiset fanittavat Schumia, mutta löytyi siitä maasta ainakin tuolloin yksi Mercedes/Räikkönen fanikin.
 

MrOrange

Jäsen
Loppuhaastiksen perusteella vaikutti siltä, että rattia käännellään jatkossakin. Ensin tavallista pitempää lomailua ja sitten katsellaan rauhassa, mikä kiinnostaisi. Ohjelmaltaan huomattavasti kevyempiä, mutta kuitenkin kovatasoisia sarjoja kyllä löytyy Kimille, joka osoitti kuluneella kaudella olevansa edelleen raudanluja moottoriurheilun ammattilainen. Puheet eläkepäivistä ovat siis mielestäni ennenaikaisia. Osa-aikaeläkettä korkeintaan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Gerhard Berger
Mike Hawthorn
Jacky Ickx
Clay Regazzoni

Kohtalaisen kovaa sakkia. Andretti ja Ickx ovat nähdäkseni TOP5-kamaa, kun otetaan koko moottoriurheilu-ura huomioon. Bergerillä pitkä "patresemainen" ura ja Regazzonikin oli ihan huippukuljettaja 70-luvulla.

Alleviivaa kuinka poikkeuksellinen mies Kimi on.

Poikkeuksellinen mies tosiaan. Ainoastaan Schumilla on enemmän startteja Ferrarin ratissa kuin Kimillä, 180 vs 151.



 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Olipa muuten ovela lopetus Cmoren haastattelussa kisan jälkeen. Siinä kun Mervi kiitteli vuosista, tokaisi Kimi kylmästi "Mut olihan tää teille kans viimeinen kisa?"(Koska tv-oikeudet siirtyvät Viasatille) ja levein hymy vuosiin naamalla. Jäi Mervi kyllä vähän hiljaiseksi ja taisi vaan todeta jotain "Nii.. :D"

Jotenkin putosin ihan täysin. Vielä pystyi Jäämies heittämään viimeisen ässän hihastaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Milloinkohan Suomesta tulee seuraava osakilpailuvoittaja, puhumattakaan maailmanmestari? Bottas köröttelee kivalla vuosipalkalla tallissa, jonka mahdollisuus voittoon lienee jokin sadekeli-massakolari-mayhem, eli sieltä on tuskin tulossa apuja ainakaan ihan hetkeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Milloinkohan Suomesta tulee seuraava osakilpailuvoittaja, puhumattakaan maailmanmestari? Bottas köröttelee kivalla vuosipalkalla tallissa, jonka mahdollisuus voittoon lienee jokin sadekeli-massakolari-mayhem, eli sieltä on tuskin tulossa apuja ainakaan ihan hetkeen.

Oma veikkaus Robin Ace Matias Räikkönen 15v päästä kun Verstappen lopettelemassa uraansa 7 kertaisena maailmanmestarina.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olipa muuten ovela lopetus Cmoren haastattelussa kisan jälkeen. Siinä kun Mervi kiitteli vuosista, tokaisi Kimi kylmästi "Mut olihan tää teille kans viimeinen kisa?"(Koska tv-oikeudet siirtyvät Viasatille) ja levein hymy vuosiin naamalla. Jäi Mervi kyllä vähän hiljaiseksi ja taisi vaan todeta jotain "Nii.. :D"

Jotenkin putosin ihan täysin. Vielä pystyi Jäämies heittämään viimeisen ässän hihastaan.
Kimi taisi siinä kuvasta poistuessaan virneen seasta sanoa myös "älä itke". On se huikea kaveri.

Vahvasti uskon, että Kimi lähtee vielä ajelemaan kilpaa jollain vehkeillä johonkin sarjaan, mutta mihin ja milloin, se jää nähtäväksi.

Tietyllä tapaa nämä Alfa-vuodet helpottavat Kimin uran päättymisen tuottamaa tuskaa. Sellainen pehmeä laskeutuminen. Jos olisi jäänyt laakista pois Ferrari-vuosien jälkeen, niin olisi ollut kovempi paikka ainakin itselle.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Erittäin suuret kiitokset Kimille että saimme seurata näin ainutlaatuisen persoonan tekemisiä radalla ja sen ulkopuolella! Huikea kaveri jota ei koskaan tulla unohtamaan ja kyllähän tässä vielä on sellainen olo että eihän me vielä Kimiltä olla kaikkea nähty ja kuultu. Tiedä vaikka Kimi peruisikin muutaman vuoden takaiset puheensa osallistumisestaan legendaariseen Indy 500 kilpailuun. Kiitokset Kimille vielä kerran kaikesta!
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös