Kilpailukykyhyppy – keskustelua suomalaisesta työelämästä

  • 218 217
  • 2 038

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin. Tuomittu harkitsemattomaksi vihervasemmiston toimesta, koska heidänkin lukukykynsä mukaan siinä lyhytnäköisesti haetaan ratkaisua vain menojen eli pakkojen kautta. Hieno asia.

Ymmärrän että monien EK:laisten mielestä nyt ei olisi ollut tarvetta minkäänlaisia lausuntoja antaa mihinkään suuntaan.
Kukas se huuteli lukutaidon perään. Ilmeisesti siis Orpo(joka tosin myös meni höpisemään palkan alennuksista, joita Mattila ei esittänyt), Soini, Sipilä ja mainitut EK-pamput osa vihervasemmistoa. Hyvin moni taloustieteilijä myös jo kummeksinut, ettei vuosien palkkamaltti, joka on verrokkimaihin nähden kiistatta purrut, näy mitenkään työnantajien ulostuloissa ja arvioissa. Tosin syksyä silmällä pitäen lausuntoja myös annetaan.
 

julle-jr

Jäsen
Tämä nykyinen kiky on kyllä aika mielenkiintoinen. Meillä se tarkoitti 5 tunnin lisäämistä kellokorttisaldoon jokaiselle kvartaalille.

Aikaisemmin en juuri ole ajatellut edes mitään tuntisaldoja. Olen muutenkin joku 100 päivää vuodessa reissussa yrittämässä hakea niitä paljon puhuttuja vientieuroja, jolloin en paljon kellokortteja ole leimailemassa. Eikä reissussa tietenkään tunteja lasketa vaan aloitetaan työt aamulla ja lopetetaan illalla.

Nyt ilmeisesti kuitenkin olennaisin kilpailukyvyn mittari onkin se, kuinka monta tuntia olen lihomassa toimistolla. Aiemmin olen totta kai toimistopäivien jälkeen saattanut tehdä jotain hommia tai vastaillut meileihin ja tarvittaessa puhelimeenkin illalla sen jälkeen kun olen saanut muksun nukkumaan. Ei ole tavatonta, että joku eri aikavyöhykkeellä esimerkiksi asiakkaan luona oleva myyjä tarvitsee äkkiä apua tms.

Onkin siis ollut melkoinen yllätys ja jopa järkytyskin, että minunkin kohdallani kilpailukyvyn olennaisin osa on se, mikä mun kellokorttisaldoni on. Aiemmin kun siis en todellakaan ole nähnyt sillä mitään merkitystä, vaan olen ajatellut miljoonan muun asian kuvaavan mun tulosta paremmin.

Toisaalta helpotus itselle, että ei enää tarvitse stressata mistään sähköposteista illalla, jos kerran analyysini työni tuottavuudesta on ollut aiemmin väärä ja olennaista onkin sen sijaan se, että vietän aikaani tietyn määrän toimistolla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kukas se huuteli lukutaidon perään. Ilmeisesti siis Orpo(joka tosin myös meni höpisemään palkan alennuksista, joita Mattila ei esittänyt), Soini, Sipilä ja mainitut EK-pamput osa vihervasemmistoa. Hyvin moni taloustieteilijä myös jo kummeksinut, ettei vuosien palkkamaltti, joka on verrokkimaihin nähden kiistatta purrut, näy mitenkään työnantajien ulostuloissa ja arvioissa. Tosin syksyä silmällä pitäen lausuntoja myös annetaan.
Kaikki ne ovat lukutaidottomia, jotka eivät näe haastattelusta kuin palkkakulujen pienentämisen. Jos siihen ryhmään kuuluu visvan lisäksi muitakin, niin sitten kuuluu. Ei tämä niin vaikeaa ole. Minun facebookiini nousi Ville Niinistön ja aika monen seuraajansa kommentit asiasta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämä nykyinen kiky on kyllä aika mielenkiintoinen. Meillä se tarkoitti 5 tunnin lisäämistä kellokorttisaldoon jokaiselle kvartaalille.

Aikaisemmin en juuri ole ajatellut edes mitään tuntisaldoja. Olen muutenkin joku 100 päivää vuodessa reissussa yrittämässä hakea niitä paljon puhuttuja vientieuroja, jolloin en paljon kellokortteja ole leimailemassa. Eikä reissussa tietenkään tunteja lasketa vaan aloitetaan työt aamulla ja lopetetaan illalla.

Nyt ilmeisesti kuitenkin olennaisin kilpailukyvyn mittari onkin se, kuinka monta tuntia olen lihomassa toimistolla. Aiemmin olen totta kai toimistopäivien jälkeen saattanut tehdä jotain hommia tai vastaillut meileihin ja tarvittaessa puhelimeenkin illalla sen jälkeen kun olen saanut muksun nukkumaan. Ei ole tavatonta, että joku eri aikavyöhykkeellä esimerkiksi asiakkaan luona oleva myyjä tarvitsee äkkiä apua tms.

Onkin siis ollut melkoinen yllätys ja jopa järkytyskin, että minunkin kohdallani kilpailukyvyn olennaisin osa on se, mikä mun kellokorttisaldoni on. Aiemmin kun siis en todellakaan ole nähnyt sillä mitään merkitystä, vaan olen ajatellut miljoonan muun asian kuvaavan mun tulosta paremmin.

Toisaalta helpotus itselle, että ei enää tarvitse stressata mistään sähköposteista illalla, jos kerran analyysini työni tuottavuudesta on ollut aiemmin väärä ja olennaista onkin sen sijaan se, että vietän aikaani tietyn määrän toimistolla.

Kyllä, aivan varmasti monessa työtehtävässä juuri noin. Monet ylemmät toimihenkilöt(joihin kai sinäkin kuulut tai ainakin rinnastut?) ovat painaneet jo pitkään vastaavia palkattomia ylitöitä, ja heille kellekään tällä ei ole juuri merkitystä. Toisaalta jos unohdetaan hassuttelut 5 minuutin kiky- paskomisesta työpäivän päätteeksi, niin ei se nyt ihan merkityksetön asia ole, jos valtaosa työntekijöistä tekee 3 työpäivää enemmän vuoden aikana. Näin erityisesti vientiteollisuuden duunariporukalla, ja nuo alathan kilpailukykyä eniten kaipaavat. Jos työpaikalla tuo järjestetään niin surkeasti, että aika kuluu paskomiseen tai ainakin paskan puhumiseen, niin oma häpeä.

Toinen merkittävä asia Kikyssa on palkankorotusten nollalinja, aivan varmasti vaikuttaa kilpailukykyyn, ja tästä on jo ihan tilastofaktaakin olemassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä nykyinen kiky on kyllä aika mielenkiintoinen. Meillä se tarkoitti 5 tunnin lisäämistä kellokorttisaldoon jokaiselle kvartaalille.

Onkin siis ollut melkoinen yllätys ja jopa järkytyskin, että minunkin kohdallani kilpailukyvyn olennaisin osa on se, mikä mun kellokorttisaldoni on. Aiemmin kun siis en todellakaan ole nähnyt sillä mitään merkitystä, vaan olen ajatellut miljoonan muun asian kuvaavan mun tulosta paremmin.
Oletko koittanut neuvotella asiasta työnantajan kanssa? Meillä työnantaja teki päätöksen, että kikyyn ei lähetä mukaan sillä työnantaja näki että sillä ei tehokkuus kasva (tai olisi se kasvanut, mutta olisi ollut jostain poiskin). Näin järkevät työnantajat toimivat. Toki työnantajia voi myös kilpailuttaa.
 

julle-jr

Jäsen
Oletko koittanut neuvotella asiasta työnantajan kanssa? Meillä työnantaja teki päätöksen, että kikyyn ei lähetä mukaan sillä työnantaja näki että sillä ei tehokkuus kasva (tai olisi se kasvanut, mutta olisi ollut jostain poiskin). Näin järkevät työnantajat toimivat. Toki työnantajia voi myös kilpailuttaa.
En ole, ilmeisesti joku henkilöstön edustaja neuvotteli. Oma esimies ei tällaisessa jättifirmassa mitään päätä, vaan muutama porras ylöspäin pitäisi päästä neuvottelemaan. Otan kyllä asian esille jos olen paikalla jossain tilaisuudessa, jossa on myös ylintä johtoa käymässä meidän yksikössä.

Eikä tämä mulle ole ongelma, josta pitäisi neuvotella. Kyllä mä siellä toimistolla voin ne tunnit notkua ja se on vain lukema saldossa, joka kuitenkin näytti olevan tänäänkin kymmeniä tunteja plussalla.

Olen vain hyvin yllättynyt miten eri tavalla työnantajapuoli näkee työn tuottavuuden ja olennaisten asioiden merkityksen. Itse olisin kehittänyt ihan eri mittareita jos olisin halunnut parantaa tuottavuuttani. Toisaalta kuten sanoin, tämä työnantajan näkemys on minun kannaltani paljon parempi kuin joku keino jolla mut laitettaisiin oikeasti enemmän töihin.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, yleensä tuollaisen työnantajan kilpailu korjaa pois kuljeksimasta.

Meilläkään kikyllä ei ollut vaikutuksia, vaikkakin tuntipohjaista hommaa pääasiassa tehdäänkin.

Yleensä pitkällä jänteellä parhaiten menestyville yrityksille henkilöstö on voimavara, jonka hyvinvointiin panostetaan ja jota kohdellaan reilusti.

Toki kun mennään suuryritystasolle, homma usein menee varsinkin rivisotilaiden osalta numeroiksi johdon excelissä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuuluuko Sipiläkin vihervasemmistoon?
ei, mutta lukutaidottomiin voi kuulua.
edit: jälkikäteen ajateltuna on mahdollista, että hän kohdistaa sanansa lukutaidoton-oletetuille.
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Niin, yleensä tuollaisen työnantajan kilpailu korjaa pois kuljeksimasta.

Meilläkään kikyllä ei ollut vaikutuksia, vaikkakin tuntipohjaista hommaa pääasiassa tehdäänkin.

Yleensä pitkällä jänteellä parhaiten menestyville yrityksille henkilöstö on voimavara, jonka hyvinvointiin panostetaan ja jota kohdellaan reilusti.

Toki kun mennään suuryritystasolle, homma usein menee varsinkin rivisotilaiden osalta numeroiksi johdon excelissä.
Sen mitä olen suomalaisten asiakkaiden kanssa jutellut, on heillä vähän samanlaista ihmettelyä omista kikyistään. Ja iso osa heistä on kyllä tosiaan myös töissä suuryrityksissä ainakin Suomen mittakaavassa.

Mitä tulee reiluun kohteluun, niin esimerkiksi oma esimieheni kohtelee minua erittäin reilusti, hän tietää etäisesti mitä teen ja luottaa näkemykseeni eikä pahemmin puutu päätöksiini. Hänelle lienee samantekevää kuinka monta tuntia vuodessa olen toimistolla keräämässä tuntisaldoa. Tai no itse asiassa hän on varmaan sitä mieltä, että mitä vähemmän olen toimistolla sen parempi, koska asiakkat eivät tänne tule koputtelemaan ovelle. Aina kun olen ulkona, saatan vaikka tavata jonkun joka on kiinnostunut jostain. Mutta ei näin isossa firmassa esimiehellä mitään päätäntävaltaa ole ja muutama porras yläpuolella ei todellakaan tiedetä mitä joku tekee tai ei tee, sen on käytännössä huomannut hyvin moneen kertaan eri yhteyksissä.

Ehkä näitä meidän suomalaisia huippujohtajia pitäisi vähän valistaa maailman menosta. Toisaalta olen ollut huomaavinani, että heidän kritiikinsietokykynsä on valitettavasti olematon. Jos otan näitä ajatuksiani esille, vedetään negatiivisuuskortti tms. taskusta. Se jälkeen mitään ei tarvitse perustella, koska kyse on vain minun huonosta asenteestani työntekoa kohtaan. Enkä esimerkiksi minä ikinä pääse ainakaan tässä firmassa riittävän ylös että saisin jotain päättää, koska negatiivisista ihmisistä ei pidetä, he ovat ikäviä valittajia. Vaikka kuinka yritänkin pääasiassa vittuilla heille ihan semihyvässä hengessä.

Tämä kiky vaikuttaisi olevan näpertelyä, jolla parannetaan ehkä jonkun liukuhihnafirman tuottavuutta, mutta eikös niiden firmojen pitänyt muutenkin lähteä pois Suomesta. Miksi kikyä ei tehty sen kuuluisan tulevaisuuden korkeamman profiilin asiantuntijatyön näkökulmasta, senhän piti olla meidän ainoa toivo?
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Sen mitä olen suomalaisten asiakkaiden kanssa jutellut, on heillä vähän samanlaista ihmettelyä omista kikyistään. Ja iso osa heistä on kyllä tosiaan myös töissä suuryrityksissä ainakin Suomen mittakaavassa.
...
Ehkä näitä meidän suomalaisia huippujohtajia pitäisi vähän valistaa maailman menosta. Toisaalta olen ollut huomaavinani, että heidän kritiikinsietokykynsä on valitettavasti olematon. Jos toisin näitä ajatuksiani esille, vedettäisiin negatiivisuuskortti tms. taskusta.

Tämä kiky vaikuttaisi olevan näpertelyä, jolla parannetaan ehkä jonkun liukuhihnafirman tuottavuutta, mutta eikös niiden firmojen pitänyt muutenkin lähteä pois Suomesta. Miksi kikyä ei tehty sen kuuluisan tulevaisuuden korkeamman profiilin asiantuntijatyön näkökulmasta, senhän piti olla meidän ainoa toivo?

Niin, siinä kun se suorittava porras ja välijohto päätyvät riittävän etäisiksi konsernin controllereille ja toimarille, niin äkkiäkö sitä saadaan kuningasidoita siitä kuinka Kiky tuo juuri meidän firmalle sen miljoonan-pari säästöä. Sitten nähdään juuri tuollaisia sovellutuksia, joilla ei ole kuin kilpailukykyä heikentäviä vaikutuksia.

Oma kokemukseni näistä huippujohtajista menee pääosin niin, että ylin johto sietää kritiikkiä ja pystyy asioista yleensä ihan asiallisesti keskustelemaan, mutta mitä pidemmälle mennään seuraavia portaita alaspäin, sitä reviiritietoisemmiksi ja kritiikkiä sietämättömämmäksi porukka muuttuu.
Tämä siis karkeana yleistyksenä, olen toki tavannut primadonnia ylimmässä johdossa ja aivan loistavia keskijohdon edustajiakin.
Toki kokemus saattaa olla erilainen kuin työntekijäpuolella, kun itse on yleensä ulkopuolisena asiantuntijana paikalla.

Kiky on edelleen nähdäkseni tehokas ainoastaan julkisen talouden kustannusten kasvun hillitsijänä, yksityisellä puolella se olisi voitu (ja itseasiassa todella monessa paikassa onkin) jättää ottamatta käyttöön. Suomi kaipaisi rohkeampia avauksia ja työmarkkinoiden sekä julkisen talouden reformointia.
 
Viimeksi muokattu:

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Se mikä itseä myös välillä huolettaa, on se että duunareita ei aina kuunnella. Kentällä on kuitenkin niin paljon osaamista ja taitoa, mikä pitäisi ehdottomasti hyödyntää, ihan jo projektihallinnan tasolla. Tiedän monta työpaikkaa, missä ei tehdä minkääntasoisia työhyvinvointikyselyjä, tai ne nakataan mäkeen. Varsinkin jos tulos ei miellytä. Liian usein huonot tulokset koetaan "vääristävinä tai vittuiluna". Onneksi meillä nuo otetaan tosissaan, tai ainakin meidän yksikössä. Tulosten saapumisen jälkeen istutaan alas, ja mietitään yhdessä mitä epäkohdille voidaan tehdä, ja niille oikeasti tehdään jotain. Paras saavutus meillä oli keskijohdon uudelleenkoulutus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Se mikä itseä myös välillä huolettaa, on se että duunareita ei aina kuunnella. Kentällä on kuitenkin niin paljon osaamista ja taitoa, mikä pitäisi ehdottomasti hyödyntää, ihan jo projektihallinnan tasolla.

Minusta tuossa on yksi ydinasia. Duunareiden kuunteleminen kun päätöksiä tehdään. Ja lisäisin, duunareiden saaminen mukaan päättämään asioista PK-yritysten ja sitä suurempien hallintoon. Ei taida muita teitä juuri olla paikalliseen sopimiseen kuin päätösvallan osittainen jakaminen. Hakisin ns. Ruotsin mallia, jossa työntekijöillä on myötämääräämisoikeus, mutta ei ole yleisitovuutta sopimuksin ja palkankorotukset tehdään palveluvienti ja vientiteollisuus edellä. Ruotsissa määritellään alakohtaisin työsopimuksin lomat, minimipalkka ja vastaavat, mutta ei muuta.

Eniten ihmettelen sitä, että Suomella on edelleen varaa ja halua jahkailla isoissa asioissa, vaikka juuri se tulee johtamaan nykyistä paljon suurempiin talousongelmiin tulevaisuudessa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kiky on edelleen nähdäkseni tehokas ainoastaan julkisen talouden kustannusten kasvun hillitsijänä, yksityisellä puolella se olisi voitu (ja itseasiassa todella monessa paikassa onkin) jättää ottamatta käyttöön. Suomi kaipaisi rohkeampia avauksia ja työmarkkinoiden sekä julkisen talouden reformointia.

Olihan tuo Kiky muutakin kuin työajan lisäys. Veikkaan, että nollakorotukset on otettu käyttöön laajalti ja niistä on myös apua. Varmasti ne firmat, joilla on motiivi ja mahdollisuus palkkoja korottaa, ovat niin edelleen tehneet, ja tämähän on ihan OK.

Julkisellakin Kiky on jotenkin torso, toki alasta riippuen. Esimerkiksi kouluissa Kiky- aika käytetään lisäkoulutukseen, joka ehkä tuo jotain, mutta olisihan tuon voinut käyttää ydintehtävään, eli opetukseenkin...Palkkakustannuksetkin pysyvät samoina, kun palkat eivät laske, ja lomarahaleikkurikin on ainakin tämän hetken sopimuksen mukaan väliaikainen, eli 3 vuoden jälkeen nekin rahat ovat taas menopuolella.

Julkisen puolen kestävyysvaje muuten ei todellakaan johdu liian korkeista palkoista, vaan tehtävien ja vastuiden vastuuttomasta lisäämisestä hyvinä aikoina. Toki voi huudella verorahoilla loisivista virkamiehistä, jos ei muuhun kykene, mutta noiden osuus on oikeasti ihan marginaalinen. Valtaosa on ihan kunnon työntekijöitä kohtuullisella palkalla.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Minusta tuossa on yksi ydinasia. Duunareiden kuunteleminen kun päätöksiä tehdään. Ja lisäisin, duunareiden saaminen mukaan päättämään asioista PK-yritysten ja sitä suurempien hallintoon. Ei taida muita teitä juuri olla paikalliseen sopimiseen kuin päätösvallan osittainen jakaminen. Hakisin ns. Ruotsin mallia, jossa työntekijöillä on myötämääräämisoikeus, mutta ei ole yleisitovuutta sopimuksin ja palkankorotukset tehdään palveluvienti ja vientiteollisuus edellä. Ruotsissa määritellään alakohtaisin työsopimuksin lomat, minimipalkka ja vastaavat, mutta ei muuta.

Eniten ihmettelen sitä, että Suomella on edelleen varaa ja halua jahkailla isoissa asioissa, vaikka juuri se tulee johtamaan nykyistä paljon suurempiin talousongelmiin tulevaisuudessa.

Jep, meillä on duunareiden edustus myös johtoryhmässä, mikä ei käsittääkseni ole kovin yleistä. Oon mielenkiinnolla tutkaillut tuota ruotsin mallia, ja olisi ihan toimiva himmeli sekin. Tosin nythän siitä ollaan ottamassa vain rusinat pullasta. Ruotsissa mm. Sopimuksia noudattamatta jättävät firmat saarretaan aika nopeasti sopimuksia noudattavien firmojen toimesta, joten siellä käytännössä kaikki firmat noudattavat paikallisesti sovittuja sopimuksia, riippumatta siitä, kuuluuko ta liittoon.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jep, meillä on duunareiden edustus myös johtoryhmässä, mikä ei käsittääkseni ole kovin yleistä. Oon mielenkiinnolla tutkaillut tuota ruotsin mallia, ja olisi ihan toimiva himmeli sekin. Tosin nythän siitä ollaan ottamassa vain rusinat pullasta. Ruotsissa mm. Sopimuksia noudattamatta jättävät firmat saarretaan aika nopeasti sopimuksia noudattavien firmojen toimesta, joten siellä käytännössä kaikki firmat noudattavat paikallisesti sovittuja sopimuksia, riippumatta siitä, kuuluuko ta liittoon.

Itse nostin duunarit mukaan päättämään ja isot päätökset tehtiin yhteiskokouksessa, johon työntekijöillä oli aina ei vain muodollinen mahdollisuus, vaan pikemminkin toivomus osallistua. Meitä oli siihen aikaan Suomessa jotain 55-65 henkeä. Sovimme asiat keskenämme, mutta se onnistui vain keskijohdon ja johdon osalta. Työntekijät sopivat samassa pöydässä kanssani asiat myös, mutta ay-liike ei sitä hyväksynyt. Sellainen kuva jäi, että kun avoimesti ja suoraan puhuttiin yrityksen haasteista, taloudesta ja tulevaisuuden visioista sekä palkitsemisjärjestelmistä (kaikille), halu sitoutua kasvoi melkein jokaiselle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä mun mielestä muutama ajattelemisen arvoinen asia:

* Julkisen talouden velka on kasvanut vuoden 2006 66 miljardin tasosta nykyiseen 133 miljardiin. Tänään puhuneen pääministeri Sipilän mukaan se ei tietenkään voi enää jatkua. Mutta jo tehtyjen päätösten mukaan se jatkuu.
* Julkiset menot ovat Suomessa kärkiluokkaa suhteessa BKT - jopa kaikkein suurimmat vuonna 2015 Euroopassa, jos Veronmaksajien tilasto pitää paikkansa. Laskutapoja toki on erilaisia.

Julkisen puolen ongelmista samaa mieltä kuin @Jymäkkä sen osalta, että liian suuret palkat eivät pääosin ole ongelma. Kysymys on paljon laajemmasta rakenteellisesta valuviasta, joka on pakko korjata, jos halutaan Suomen talous saada kuntoon.

Lähteet:

Sipilä tyrmää asiantuntijoiden esitykset: ”Osinkoverotuksen kiristyksiä en tule hyväksymään” - Talous - Helsingin Sanomat
Julkisten menojen kehitys - Veronmaksajain Keskusliitto ry
Julkisten menojen kansainvälinen vertailu - Veronmaksajain Keskusliitto ry
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Itse nostin duunarit mukaan päättämään ja isot päätökset tehtiin yhteiskokouksessa, johon työntekijöillä oli aina ei vain muodollinen mahdollisuus, vaan pikemminkin toivomus osallistua. Meitä oli siihen aikaan Suomessa jotain 55-65 henkeä. Sovimme asiat keskenämme, mutta se onnistui vain keskijohdon ja johdon osalta. Työntekijät sopivat samassa pöydässä kanssani asiat myös, mutta ay-liike ei sitä hyväksynyt. Sellainen kuva jäi, että kun avoimesti ja suoraan puhuttiin yrityksen haasteista, taloudesta ja tulevaisuuden visioista sekä palkitsemisjärjestelmistä (kaikille), halu sitoutua kasvoi melkein jokaiselle.

Ymmärrän kyllä ahdisuksen asiasta, mutta ohan nuo ajatusmallit sielläkin muuttumassa. Pystyn kyllä näkemään myös tuon önkyröinnin, ei sillä. Mutta nää voi tehdä niin monella eri tavalla...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ymmärrän kyllä ahdisuksen asiasta, mutta ohan nuo ajatusmallit sielläkin muuttumassa. Pystyn kyllä näkemään myös tuon önkyröinnin, ei sillä. Mutta nää voi tehdä niin monella eri tavalla...

Toivottavasti muuttuvat. Myin firman jo vuosia sitten, joten en ihan nykytilannetta tunne. Oma taustani vassarina ja vihervassarina yli 20 vuotta sitten tuo kuitenkin mieleen muistoja, kuinka vähän me yrityselämästä todellisuudessa ymmärrettiin. Kirjoitin silloin itsekin vappupuheita johtaville tovereille: alas riistoporvarit yms. Mutta onko - siis oikeasti - mikään muuttunu vieläkään:

Li Andersson Sotesta: voitontekomahdollisuudet jäävät yksityisille toimijoille, mutta julkinen valta vastaa siitä hoidosta, jossa raskaimmat kustannukset syntyvät.

Antti Rinne sanoo: Hyvät toverit, viimeiset vuodet työelämän uudistaminen on tarkoittanut samaa kuin palkansaajien kurittaminen. Lähtökohtana on ollut yritysten voitot ja asiakkaiden tarpeet.

On kyllä pimeitä näkemyksiä ja nämä vuodelta 2016. Yritykset eivät saisi tehdä voittoa ja toimia asiakkaiden tarpeiden mukaan. Ymmärän toki sen, että ollaan huolissaan Soten kustannuksista ja työelämän uudistuksista, mutta ei markkinatalous pyöri ilman asiakkaiden tarpeita vastaavia yksityisten yritysten voitontavoittelua, olivat ne yritykset sitten mukana missä tahansa. Toki kohtuus on aina säilytettävä, mutta mistään et löydä yhtä kohtuuttomia voittoja kuin ay-liikkeen VVO-bisneksestä, joita ei tehdä edes asiakkaiden rahalla, vaan veronmaksajien kustantamana.

Uskon, että täytyy mennä 10-20 vuotta eteenpäin ja vasta sitten löytyy ay-liikkeestä ja vasemmistopuolueista todellista tahtoa uudistaa rakenteita. Ensin pitää monien vanhojen jäärien eläköityä ja Lin löytää pätevät puheenkirjoittajat työelämän uudistusten osalta.

Iso kysymys kuitenkin on, onko Suomella aikaa odottaa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
No meidän liitto onneksi kantaa kortensa kekoon. Se suostuu meidän alalla ainakin kaikkiin työnantajan ehdotuksiin. Työntekijät ovat saaneet jo vähintään 7v minimikorotuksia palkkaan ja leikkaukset jos on vaadittu.

Että ei ne kaikki liitot ole änkyreitä, jotkut taipuu ihan tosissaan työnantajille joka asiassa, *kröh PAM.
 

hege

Jäsen
@julle-jr; meillä asiaa (siis kiky minuutteja) hoidettiin niin, että jos olet leimannut itsesi työmatkalle niin niiltä päiviltä oletetaan että kiky-minuutit tulee tehtyä eli saldoa ei vähennetä. Tosin ei tämäkään ihan heti mennyt jakeluun koska suurin osa väestä on pääsääntöisesti konttorilla ja jos ovat työmatkalla niin se on sitten virkistyspäivä ;-). Omalla kohdallani yritin sanoa, että mitä jos sovitaan että koko kiky tulisi hoidettua matkojen puitteissa kun (kuten sanoit) silloin yleensä päivä venyy muutenkin ja saldoa ei kerry mutta meillä siihen oltiin sitten liian kankeita.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
No meidän liitto onneksi kantaa kortensa kekoon. Se suostuu meidän alalla ainakin kaikkiin työnantajan ehdotuksiin. Työntekijät ovat saaneet jo vähintään 7v minimikorotuksia palkkaan ja leikkaukset jos on vaadittu.

Että ei ne kaikki liitot ole änkyreitä, jotkut taipuu ihan tosissaan työnantajille joka asiassa, *kröh PAM.

Eipä se täällä puusepän puolella paljoa hohdokkaampaa ole. Minimikorotuksilla menty niin kauan kuin muistan, tosin meillä on työtilanne myös sanellut aika paljon neukkareita.

@Cobol kyl se rakennemuutos on sinne pikkuhiljaa tulollaan, ainakin meillä alkaa olla jo nuorempaa kaveria tyrkyllä virkoihin..
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Asiantuntijatyössä kikyn soveltaminen on saanut hassuja piirteitä. Työaikaa ei haluta pidentää, koska pitkää päivää ja palkattomia ylitöitä tehdään muutenkin paljon. Kaipa tuokin perustelusta käy.

Ei tuollainen kyttääminen varmaankaan monenkaan asiantuntijatyötä tekevän tuottavuutta lisää, mutta ihmisiä on niin monenlaisia. Toisille asiantuntijatyön vapaus sopii hyvin, jollekin taas ei, jollekin se on toimintakyvyn edellytys. Sitten taas on niitäkin suhareita, joilla menee työaika ja työnantajan kulut omien kanssa lahjakkaasti sekaisin ja harvemmin työnantajan eduksi. Takavuosikymmeninä meno oli varsinkin matkalaskujen säveltämisessä villiä. Nykyään taitaa olla jo tiukemmat seurannat niissäkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös