Kilpailukykyhyppy – keskustelua suomalaisesta työelämästä

  • 216 852
  • 2 038

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@Vinyl ille vielä, AKT estää tällä hetkellä mm. kokoaikaisen työntekijän siirtymisen osa-aikaiseksi, vaikka työntekijä sitä itse haluaisi ja se työpaikalle sopisi. Osa-aikaisten määrä per yritys kun on säädetty tessissä ja siitä ei voi poiketa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
@Vinyl ille vielä, AKT estää tällä hetkellä mm. kokoaikaisen työntekijän siirtymisen osa-aikaiseksi, vaikka työntekijä sitä itse haluaisi ja se työpaikalle sopisi. Osa-aikaisten määrä per yritys kun on säädetty tessissä ja siitä ei voi poiketa.

Okei. AKT nyt taitaa olla noista liitoista kaikkein älyttömin mitä juttuja olen kuullut joten ei yllätä. Itse tiedän että ainakin lomien sopiminen onnistuu muutaman kaverin otannalla eri aloilla ja esimerkiksi tässäkin ketjussa mainittua pelkkää viikonloppuvuoroa tekee pari tuttua. Peräkkäisistä työpäivistä en oikein osaa mitään mutta ainakin Lahdessa toimivasta Hartwallista olen kuullut juttuja että siellä porukka tehnyt melkein kokonaisia kuukausia putkeen töitä. En tiedä onko kuinka tosi juttuja, mutta eihän se toisaalta vaadi kuin kolme peräkkäistä viikonloppua ja tuo taitanee onnistua ainakin Metallilla. Sitä en tosin tiedä sallivatko nuo vaikka kolmipäiväisen viikon, mutta älyttömältä kuulostaisi jos näin ei olisi.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Tee vaikka empiirinen tutkimus lähipiiristäsi, niin huomaat sen.
Otin "lähipiiristä" sellaiset 15-20 ihmistä ja ainoastaan täti joka jonkinlainen kotihoitaja niin tekee viikonloppu työtä. Avokki tekee hyvin satunnaisesti koska on kaupassa vastaavana. Harvemmin osuu vklp runia, tänävuonna ei kertaakaan.
On pullakuskia, varastomiestä, rekkakuskia ja pankkivirkailijaa tässä empiirisessä tutkimuksessa.
Ihan mutulla turha vedellä mitään prosentteja miten työskennellään ilman kunnon tutkimuksia.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Näin muutamia vuosia sitten: Viikonlopputyötä vähintään kerran kuukaudessa joko yhtenä tai kahtena päivänä tekee runsas kolmannes työntekijöistä; eniten maataloudessa, kuljetus- ja liikennealalla sekä palveluammateissa.

Vuorotyö ja terveys (2/08) - Duodecim
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ottamatta kantaa opettajien palkan määrään tai mihinkään, niin jos käytetään tuota 30-35h vs 37.5h, niin eroa viikolta on 2.5-7.5h, jos sen sitten kertoo tuolla 193 (tai pyöristetään nyt 190 päivään) joka tarkoittaa 38 viikkoa, eli 95-285h vähemmän, eli n. 13-38 päivää vähemmän.

Ja sitten otetaan huomioon mahdolliset ylitunnit ja se, että opettajan työtunti on 100%:n töitä. Siinä ei pysty kaverin kanssa höpöttämään edellisen päivän lätkäpelistä. Ei ole odotusaikoja tai rauhallista hetkeä, vaan kaikki annetaan lasten eteen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Plus se 21 päivää, eli 34-59 päivää vähemmän töitä @TosiFani n numeroiden perusteella. Onhan työ nyt karmeaa riistoa opettajia kohtaan ja vuotuinen 30 000 - 60 000 € korvaus tuollaisesta uhrautumisesta on aivan liian vähän.

Käsittääkseni sinä olet ainoa, joka tästä asiasta mouhoaa ja puhuu riistosta. Minusta opettajantyö on edelleen hyvin palkattu puolipäivä työ, mutta se on vain minun mielipiteeni. Olen aikanani sanonut, että työaika voi olla lyhyt, mutta luonteen pitää olla sopiva ja kutsunut useampia kavereita kokeilemaan opettamista luokkaani. En ymmärrä sinun tarvettasi opettajien haukkumiseen, en minäkään kyseenalaista rekkakuskin työtä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja sitten otetaan huomioon mahdolliset ylitunnit ja se, että opettajan työtunti on 100%:n töitä. Siinä ei pysty kaverin kanssa höpöttämään edellisen päivän lätkäpelistä. Ei ole odotusaikoja tai rauhallista hetkeä, vaan kaikki annetaan lasten eteen.

Mitä vittua? Ainakin silloin kun itse peruskoulussa ja lukiossa olin, niin oppitunnit kestivät 45 minuttia ja välissä oli 15 minuutin tauko. Myös opettajilla, elleivät olleet välituntivahtivuorossa. Siis joka tunti vartin tauko. Missä muussa ammatissa on niin?
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Mitä vittua? Ainakin silloin kun itse peruskoulussa ja lukiossa olin, niin oppitunnit kestivät 45 minuttia ja välissä oli 15 minuutin tauko. Myös opettajilla, elleivät olleet välituntivahtivuorossa. Siis joka tunti vartin tauko. Missä muussa ammatissa on niin?
Tässä on nyt reilu kymmenen vuotta menty 75 minuutin "tunneilla" useimmissa kouluissa.

Ai niin. Se välitunti käytetään seuraavan tunnin valmisteluun. Mikä käsittääkseni on työtä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä vittua? Ainakin silloin kun itse peruskoulussa ja lukiossa olin, niin oppitunnit kestivät 45 minuttia ja välissä oli 15 minuutin tauko. Myös opettajilla, elleivät olleet välituntivahtivuorossa. Siis joka tunti vartin tauko. Missä muussa ammatissa on niin?

Mikä tauko? Jos välitunti nyt sattuu olemaan vapaa eli ei ole sisävalvonta, välituntivalvontaa, välituntikokousta jne. käytetään aika seuraavan tunnin valmisteluun, tarvittavien opetusmateriaalien ja välineiden esille ottamiseen, tilojen valmisteluun, mahdollisiin puheluihin yms. managementtiin.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Viikonlopputyötä vähintään kerran kuukaudessa joko yhtenä tai kahtena päivänä tekee runsas kolmannes työntekijöistä
Noo täähä on melkeen 80%. Päästiin sentään siitä 80-20 suhteesta eteenpäin!
PK-seutulaiset vaan haluaa hipsteri paikkansa auki sunnuntaisin, joten alennetaan jo valmiiksi matalapalkka-alojen liksoja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noo täähä on melkeen 80%. Päästiin sentään siitä 80-20 suhteesta eteenpäin!
PK-seutulaiset vaan haluaa hipsteri paikkansa auki sunnuntaisin, joten alennetaan jo valmiiksi matalapalkka-alojen liksoja.

Ei vaan turistit haluavat ne kahvilat yms. auki ja haluaisivat tuhlata rahojaan niissä.
 

ipaz

Jäsen
Sehän on vaan hyvä jos turistit joutuvat yöpymään ylimääräisen yön Helsingissä jotta pääsevät maanantaina tuhlaamaan rahojaan siellä.

Hieno ajatusmaailma, että palvelua ei tarvitse antaa joka päivä, vaan vain silloin kun "meille käy". Meillä on tuossa Suomenlahden eteläpuolella ikivanha ja upea Tallinna, joka on auki 24/7 ja jossa hinnat ja palvelu ovat kohdallaan. Kuinka nopeasti turistit valitsevat lahden toiselle puolella olevan kohteeen ellei täällä vastata huutoon.


Jaa se taisi olla vähän sarkastinen kommentti sinulta... hymiö.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
@Kisapuisto , jos tuo opettajan palkka noin kadehdittaa niin mene ihmeessä alalle. Tarvitset siihen vain yliopistokoulutuksen joka Suomessa on mahdollista saada maksutta. Rohkeasti mukaan vaan niin saat nauttia pitkistä kesälomista! Ala-asteilla on vielä pulaa miesopettajista, ottaisivat varamasti sinut riemusta kiljuen vastaan. Turhaan sinä täällä kitiset, tee jotain asialle! Tai jos nuo pitkät kesälomat on ainoita mitkä rassaa, niin ei muuta kun työnantajan tai liiton juttusille, jotta rupeaisivat sinulle moisia etuuksia hommaamaan.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mitä vittua? Ainakin silloin kun itse peruskoulussa ja lukiossa olin, niin oppitunnit kestivät 45 minuttia ja välissä oli 15 minuutin tauko. Myös opettajilla, elleivät olleet välituntivahtivuorossa. Siis joka tunti vartin tauko. Missä muussa ammatissa on niin?
On ikuinen suo edessä, jos alkaa opettajien kanssa keskustella heidän työajoistaan. 45 minuutin tunnit kestävät 60 minuuttia, viikossa on noin 20 työtuntia, joka vastaa muiden alojen 40 tuntia ja runsaan kahdeksan kuukauden työvuosi vastaa 12 kuukautta muissa töissä ja kaiken lisäksi ovat menetetyt ylitunnit, joista mikään muu ammattiryhmä ei itke.
 
Viimeksi muokattu:

ipaz

Jäsen
Vihreiden Antero Vartialta hyvä teksti blogissaan koskien sunnuntain lainmukaista tuplapalkkausta.

Enemmän sunnuntaivuoroja — Ollaan fiksummin

Yleensä ne jotka kovimpaa huutavat "EI", eivät ajattele asiaa yhtään pidemmälle. Esim. että jos sunnuntailisä poistuisi, niin se pitäisi kompensoida peruspalkassa. AY-liike pitää aivan varmasti siitä huolen että viikkopalkka ei muutu, vaikka sunnuntaista ei enää tuplapalkkaa maksettaisikaan. Raaka tosia-asia on se, että varsinkin palveluyritykset tulisivat olemaan enemmän auki sunnuntaisin, ja mikä tärkeintä, ne työllistäisivät siten enemmän.

Tuolla muutama sivu sitten kysyin että tietääkö joku muiden maiden käytännöistä. Onko missään muualla varsinkaan lakiin kirjattuna, että sunnuntaina pitää saada enemmän liksaa. Minä en ymmärrä mikä sunnuntaissa on niin erikoista.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Tuolla muutama sivu sitten kysyin että tietääkö joku muiden maiden käytännöistä. Onko missään muualla varsinkaan lakiin kirjattuna, että sunnuntaina pitää saada enemmän liksaa. Minä en ymmärrä mikä sunnuntaissa on niin erikoista.

Käsittääkseni muualla ei ole minkäänlaisia lakisääteisiä lisiä. Laissa on määritelty minimipalkka ja minimiedut, se on sitten työnantajan ja työntekijän asia sopia lisistä tarkemmin. Tosin otantani tähän on erittäin pieni. Minun mielestäni sen pitäisi olla näin meilläkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On ikuinen suo edessä, jos alkaa opettajien kanssa keskustella heidän työajoistaan. 45 minuutin tunnit kestävät 60 minuuttia, viikossa on noin 20 työtuntia, joka vastaa muiden alojen 40 tuntia ja runsaan kahdeksan kuukauden työvuosi vastaa 12 kuukautta muissa töissä ja kaiken lisäksi ovat menetetyt ylitunnit, joista mikään muu ammattiryhmä ei itke.

Minulla tunnit ovat aina kestäneet 45 minuuttia, joskus olen pitänyt kaksi tuntia yhteen menoon ilman välituntia, raskasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vituttaa että noissa plokeissa ja blogeissa on nuo spämmin estokysymykset niin helppoja, että 5+2 riittää kommentoimaan asiaa. Näin Vartiaisenkin kohdalla.
Jos tuo esitetty teoria, että ostovoima ja/tai kysyntä on vakio olisi totta, niin miksei kaupat ja ravintolat voisi olla auki vaikkapa vain ke 16-20. Alalla työskentelevillä Ihmisillä olisi vapaa-aikaa 35 tuntia enemmän viikossa ja myynti pysyisi samana. Ehkä siksi että ne eivät ole vakioita.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
@Kisapuisto , jos tuo opettajan palkka noin kadehdittaa niin mene ihmeessä alalle. Tarvitset siihen vain yliopistokoulutuksen joka Suomessa on mahdollista saada maksutta. Rohkeasti mukaan vaan niin saat nauttia pitkistä kesälomista! Ala-asteilla on vielä pulaa miesopettajista, ottaisivat varamasti sinut riemusta kiljuen vastaan. Turhaan sinä täällä kitiset, tee jotain asialle! Tai jos nuo pitkät kesälomat on ainoita mitkä rassaa, niin ei muuta kun työnantajan tai liiton juttusille, jotta rupeaisivat sinulle moisia etuuksia hommaamaan.

Miksi pitäisi mennä alalle tai ajamaan omalle alalle yhtään mitään. Ennemmin opettajilta moiset pois, kun kerran muualtakin kiristetään. 40h/vko + 1,5pvä/kk lomakertymällä löytyy ihan varmasti sama määrä opettajia jatkossakin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Miksi pitäisi mennä alalle tai ajamaan omalle alalle yhtään mitään. Ennemmin opettajilta moiset pois, kun kerran muualtakin kiristetään.

Miten ajattelit tämän toteuttaa? Leikkaamalla opettajien palkkoja vai laittamalla koulut ympärivuotisiksi?

40h/vko + 1,5pvä/kk lomakertymällä löytyy ihan varmasti sama määrä opettajia jatkossakin.

Ei tuo 30000 euroa vuodessa nyt mikään kovin ruhtinaallinen palkka ole, varsinkin kun alalle on opiskeltava niin paljon. Jos tuosta nyt lähdetään vielä leikkaamaan niin veikkaan opetuksen tason kärsivän. If you pay peanuts you get monkeys.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi pitäisi mennä alalle tai ajamaan omalle alalle yhtään mitään. Ennemmin opettajilta moiset pois, kun kerran muualtakin kiristetään. 40h/vko + 1,5pvä/kk lomakertymällä löytyy ihan varmasti sama määrä opettajia jatkossakin.

Varmasti löytyy tarvittava määrä opettajia, mutta laatu putoaisi ja muodollisesti epäpätevien määrä kasvaisi.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Varmasti löytyy tarvittava määrä opettajia, mutta laatu putoaisi ja muodollisesti epäpätevien määrä kasvaisi.

Kuitenkin jeesustelu sunnuntain siirtämisestä normaalimmaksi työpäiväksi on ok, mutta perinteisesti kun osuu omaan nilkkaan, niin perus suvakille se ei enää olekaan hyvä juttu, kun se onkin itseltä pois. Sama juttu onko aihe työelämä vai maahanmuutto etc..

Voihan ne opettajat vaikka postin tyyliin hoitaa koulurakennusta talkoilla tai vaikka kaupunki myydä lomatuuraajiksi tehtaisiin, kun kerran moni täälläkin on erittäin innokkaasti kiristämässä sieltä täältä.

Edit. En usko opettajien tason laskevan yhtään.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
mutta laatu putoaisi ja muodollisesti epäpätevien määrä kasvaisi.
Niin tai sitten vain muodollisesti pätevien määrä laskisi, mistä ei kukaan kärsisi. Luulenpa että monet kolmekymppiset eivät täysin pätevät ovat parempia opettajia kuin monet kuusikymppiset lyhyen työajan ja pitkän kesäloman takia työtään tekevät.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin tai sitten vain muodollisesti pätevien määrä laskisi, mistä ei kukaan kärsisi. Luulenpa että monet kolmekymppiset eivät täysin pätevät ovat parempia opettajia kuin monet kuusikymppiset lyhyen työajan ja pitkän kesäloman takia työtään tekevät.

Jokainen saa uskoa mitä haluaa ja elää uskossaan vahvana. Opettajan työaika on suuri syy ammatin suosioon ja tästä syystä koulutukseen hakeutuu paljon hyvää ainesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös