Kieltolaki tulossa takaisin?

  • 20 458
  • 130

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ystäväni on parikymppinen mutta hänellä ei ollut papereita mukana ja pullo jäi siis Alkoon.

Onko tässä nyt sitten joku järki enää ?

Eikö Alkoon saa mennä esim alaikäisen siskonsa tai veljensä kanssa ostamaan itselleen juhlajuomaa siinä pelossa että täti kyselee heiltä papereita?

...

Missä menee se raja että miten Alkon tädit ohjeistetaan tuon "ostaa teinille" jutun ?

Mentiinkö tässä teidän mielestänne liiallisuuksiin vai vituttaako minua vaan turhan paljon se että en pääse nauttimaan pikkurillipystyssä tuoremehu Pisangiani ?

Eihän siinä välttämättä järkeä (riippuu miltä kantilta asiaa tarkastellaan) ole mutta sääntöjen mukaan he toimivat. Kun eivät ole ennustajia niin eivät voi tietää ystäväsi ikää ja näin ollen, koska hän oli kanssasi, myyjän oli tavallaan pakko jättää pullo myymättä, koska olisi ollut riski sille olemassa, että alkoholista olisi päässyt nauttimaan alaikäinen. Myyjä toimi siis kaikkien ohjeiden mukaan.

Seuraavan kerran Alkoon mennessä kannattaa nuoremmat kaverit jättää suosiolla ulkopuolelle jos heillä ei ole papereita mukana. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä kun tarkistavat ne ja jättävät myymättä jos yhdelläkään ei niitä papereita ole matkassa.

Vanhemmat saavat kyllä mennä lastensa kanssa ostoksille Alkoon mutta sinuna jättäisin alaikäiset siskot ja veljet Alkon ovien ulkopuolelle, koska eivät myy sinulle pullon pulloa jos mukanasi on alaikäisiä, vaikka kuinka olisivat sisaruksiasi. Jälleen syynä on se, että riski sille, että juoma menee alaikäisen suuhun on suuri ja Alko pyrkii olemaan todella tarkka tämän asian suhteen.

Ei Alko vittuillakseen noin toimi vaan alkoholilaki edellyttää kyseistä toimintaa ja Alkolle on asetettu todella tiukat raamit jonka mukaan toimia.

Voi tuntua nipottamiselta mutta en olisi itsekään myyjän sijassa myynyt pulloa. En ole Alkon myyjä mutta siinä ei välttämättä hiuksia silitetä jos paljastuu, että usein näin toimitaan. Voi olla, että hyvin äkkiä työpaikka olisi entinen työpaikka.

vlad.
 
Ei Alko vittuillakseen noin toimi vaan alkoholilaki edellyttää kyseistä toimintaa ja Alkolle on asetettu todella tiukat raamit jonka mukaan toimia.

Voi tuntua nipottamiselta mutta en olisi itsekään myyjän sijassa myynyt pulloa.

Näinhän tuo juu on ja täytyy sanoa että en olisi minäkään myynyt jos ohjeistus on tosiaan tuo.
Vika lienee siis itsessä ja siinä että olin totaalisen epätietoinen siitä että miten tarkasti Alko asiaa valvoo.
Onhan meikäläiselläkin esim Anniskelupassi olemassa että ei tuo Alkoholilaki sinänsä ole tuntematon.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Eli kyllähän tuossa myyjä on menetellyt ohjeiden mukaan. Enpä sit tiedä olisiko se auttanut että olisi jättänyt ostokset tiskille ja tullut 1min kuluttua uudelleen yksin ostamaan samat ostokset.

Ei tietenkään, koska edelleen olisi olemassa vahva epäilys välityksestä (nuori paperiton kanssasi kun ostat "teinilikööriä"), jolloin jo laki kieltää myymästä. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun alaikäinen valitsee ja täysi-ikäinen maksaa. Vaikka ohjeistus on tiukka, myyjilläkin on ymmärtääkseni jonkinlainen harkinnanvara; ts. jos olisit ostanut vaikka kalliin viskipullon, olisit varmaan saanut sen, sillä harva alaikäinen juo kalliita viskejä. Sen sijaan liköörit uppoavat nuorille tytöille aika helpostikin.

Mikä siinä muuten on, ettei ihminen voi kantaa henkkareita mukanaan? Naisillakin on lähes aina se käsilaukku mukana, niin ei nyt luulisi passin tjms siellä paljoa painavan. Mielestäni ihan itseään saa syyttää, jos on nuori eikä kanna henkkareita mukanaan, ja jää ostokset kauppaan / Alkoon / ei pääse baariin.

En ole Alkon myyjä mutta siinä ei välttämättä hiuksia silitetä jos paljastuu, että usein näin toimitaan. Voi olla, että hyvin äkkiä työpaikka olisi entinen työpaikka.

Juttelin tuossa taannoin erään tutun Alkon myyjän kanssa. Omavalvonnallakin kontrolloivat, että papereita kysellään kun on tarvetta, ja jos myy kun on olemassa vahva epäily välityksestä (kuten yo. tapauksessa), selkeästi päihtynyt tai alaikäinen, voi päästä jopa keskustelemaan aiheesta onko työpaikka entinen. Sikäli ymmärrän tiukan linjan hyvin. Olisi mullekin oma duuni tärkeämpi kuin se, saako joku jurrinen lisää viinaa tai alaikäinen likööripullonsa.
 
Omavalvonnallakin kontrolloivat, että papereita kysellään kun on tarvetta, ja jos myy kun on olemassa vahva epäily välityksestä (kuten yo. tapauksessa), selkeästi päihtynyt tai alaikäinen, voi päästä jopa keskustelemaan aiheesta onko työpaikka entinen.

Sen verran nyt korjattava ettei kyseessä ollut selkeästi alaikäinen vaan kyllä johtopäätökset on vedetty allekirjoittaneen ulkonäön mukaan ja sen mukaan minkämoista pulloa oltiin siinä ostamassa.

Älkee siis ymmärtäkö väärin, kuten sanoin homma on ok ja nyt kun tiedän olen viisaampi mutta kyseessä ihan (aikuisten) oikeasti oli kaksi täysikäistä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Sen verran nyt korjattava ettei kyseessä ollut selkeästi alaikäinen vaan kyllä johtopäätökset on vedetty allekirjoittaneen ulkonäön mukaan ja sen mukaan minkämoista pulloa oltiin siinä ostamassa.

Enhän minä niin väittänytkään. Mainitsin vaan esimerkkejä, missä tilanteessa myymisestä voi tulla isompikin ongelma - ja juuri siksi siis myyjät pitävät tai ainakin yrittävät pitää tiukkaa linjaa.

Terv. nimim. Pullo kossua Alkosta 16-vuotiaana ilman papereita...
 
Enhän minä niin väittänytkään.

Jeps, ehkä hieman ymmärsin väärin kirjoituksesi ja kuvittelin sen viittaavan siihen että seurassani ollut nainen oli alaikäinen.

Ehkä turhan herkkä ärsyyntymään asiasta tällähetkellä tapahtuneen jälkeen, joten pyydän anteeksi.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ylläolevasta keskustelusta tuli mieleen...
Vaimoni, joka on 28-vuotias, käväisi taannoin alkossa tarkoituksenaan ostaa minulle viskipullo, mutta ostamatta jäi. Myyjä piti vaimoani alaikäisenä ja tiedusteli papereita, vaimo esitti kuvallisen kelakortin. Tämä ei alkossa kelpaa henkilötodistuksena, joten viskileka jäi kauppaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Myyjä piti vaimoani alaikäisenä ja tiedusteli papereita, vaimo esitti kuvallisen kelakortin. Tämä ei alkossa kelpaa henkilötodistuksena, joten viskileka jäi kauppaan.

Niitä paikkoja -lähinnä baareja- joissa tuo mainittu kortti ei käy henkilöllisyystodistuksena, on vaikka kuinka paljon. Vaikka kai se on paljon myyjästä/portsarista kiinni, että mikä kelpaa ja mikä ei, mutta käsittääkseni sitä ei ole pakko hyväksyä. Virallisia henkilöllisyystodistuksia eivät taida olla kuin poliisin myöntämät passi ja henkilökortti. Niin ja olisikohan ajokorttikin, en tiedä, kun en mokomaa omista.

Itse pääsin kuittaamaan ex- eukolle (24 v.), kun alkossa asioidessamme hän sai tequilapullonsa ilman henkkareita, kun taas minulta (28v.) tivattiin lonkero- sixarin oston yhteydessä paperit. Kävi muuten yllättävän paljon naisen itsetunnon päälle.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jokunen aika sitten kävin Alkosta hakemassa pari pullollista viiniä. Kassajonossa oli edessäni sellainen todennäköisesti kaksi päivää aiemmin 18 täyttänyt jannu, jolla oli kaksi koria täynnä vaikka mitä sekalaisia juomia. Myymälän ulkopuolella oli pieni porukka teinejä, tyttöjä ja poikia, tiiviisti seuraamassa myymälän tapahtumia.

Myyjä otti hinnat juomista koneelle ja pyysi paperit. Poika näytti ne itsevarmana. Tämän jälkeen myyjä sanoi, että yhtään pulloa ei lähde mukaan ennen kuin myymälän ulkopuolisesta porukasta jokainen on tullut näyttämään paperinsa. Puolen minuutin neuvottelun ja en mä noita tunne -vakuuttelujen jälkeen poika luovutti, meni raportoimaan tapahtuneen seurueelle, ja poistui seurueineen paikalta. Myyjä totesi minulle lakonisesti, että yleensä ne muut tajuavat jäädä jonnekin näkömatkan ulkopuolelle, mutta tässä tapauksessa homman nimi oli harvinaisen selvä.

Toinen tapaus keväältä. Olin taas viininhakureissulla (jostain syystä juuri muuta en Alkosta nykyään osta) ja edelläni oli pari noin kaksikymppistä kaveria, molemmat viinaa ostamassa. Myyjä pyysi paperit johon toinen kaveri totesi, että ne on autossa. Myyjä pyysi hakemaan jolloin kaveri kysyi, että voiko kuitenkin maksaa ensin niin ei tarvitse jonottaa uudelleen. Se sopi myyjälle. Kaveri maksoi, poistui pariksi minuutiksi, ja tuli näyttämään paperinsa. Sai sitten pullon mukaansa ja toivotti vielä hyvää viikonloppua myyjälle. Todettiin myyjän kanssa, että siinä oli melkoisen fiksunoloinen kaveri.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Myyjä piti vaimoani alaikäisenä ja tiedusteli papereita, vaimo esitti kuvallisen kelakortin. Tämä ei alkossa kelpaa henkilötodistuksena, joten viskileka jäi kauppaan.

Paras mihin olen alkossa törmännyt, niin nuorempi mieshenkilö (20-22v) ei saanut pulloaan, koska hänen ajokorttinsa oli vanhentunut edellisellä viikolla (eli kakkosvaihe oli vielä suorittamatta tai uusi kortti hakematta). Siis onhan fakta se, ettei vanhentunut ajokortti ole sen tietyn päivämäärän jälkeen enää pätevä henkilötodistus, mutta kyllähän se ikä siitä olisi kuitenkin näkynyt. Kai tuollakin jotain väärinkäytöksiä pyritään estämään, mutta kyllä se vaikutti enemmänkin vittuilulta ja turhan tarkalta pilkunviilaukselta.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Virallisia henkilöllisyystodistuksia eivät taida olla kuin poliisin myöntämät passi ja henkilökortti. Niin ja olisikohan ajokorttikin, en tiedä, kun en mokomaa omista.
Ajokorttihan ei ole mikään virallinen henkilöllisyystodistus, sillähän ei esimerkiksi matkustaminen virallisesti onnistu edes EU:n sisällä (luulin aiemmin että ajokortti riittää mutta eipä riitä).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ajokorttihan ei ole mikään virallinen henkilöllisyystodistus, sillähän ei esimerkiksi matkustaminen virallisesti onnistu edes EU:n sisällä (luulin aiemmin että ajokortti riittää mutta eipä riitä).

Ei ole ei, sen sijaan on erikseen sovittu, että (kuvallinen) ajokortti riittää matkustamiseen Pohjoismaiden sisällä Pohjoismaiden kansalaisilta. Suomessa se on de facto hyväksytty henkilöllisyyden todistamiseen kaikessa siinä, missä säädetään henkilöllisyyden todistamisesta ilman tarkempaa määrettä. Tarkempi määre taitaa olla lähinnä passilaissa (johon ajokortti ei kelpaa, mutta passinhan voi hakea ilman mitään todistustakaan, kunhan osaa vastata erinäisiin kysymyksiin).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä siinä muuten on, ettei ihminen voi kantaa henkkareita mukanaan?
Tämä mullekin tuli heti ekana mieleen, kun tuon TweetyLeafin ekan viestin luin. Se henkilöllisyystodistushan tarvitaan esim. silloinkin, kun tekee ostoksia yli 50 eurolla (jos siis ko. kaupassa ei ole mahista näpytellä pankkikortin tunnuslukua). Jos en olisi hommannut ajokorttia heti 18-vuotiaana, niin olisin vähintäänkin hankkinut henkilökortin heti täysi-ikäiseksi tultuani, koska passia en haluaisi kannella mukanani kaiken aikaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ylläolevasta keskustelusta tuli mieleen...
Vaimoni, joka on 28-vuotias, käväisi taannoin alkossa tarkoituksenaan ostaa minulle viskipullo, mutta ostamatta jäi. Myyjä piti vaimoani alaikäisenä ja tiedusteli papereita, vaimo esitti kuvallisen kelakortin. Tämä ei alkossa kelpaa henkilötodistuksena, joten viskileka jäi kauppaan.

Tässä on pakko kommentoida. Virallinen henkilöllisyystodistus ja passi ovat ainoat oikeasti viralliset todistukset. Lisäksi poliisin myöntämä ajokortti kelpaa useimmiten todistukseksi kotimaassa.
Tässä saa ihan katsoa peiliin jos ei ole hommannut itselleen sellaista "paperia" joka käy. Miten pankissa asiointi? Eivät sielläkään hyväksy muita, tai eivät saisi hyväksyä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tässä on pakko kommentoida. Virallinen henkilöllisyystodistus ja passi ovat ainoat oikeasti viralliset todistukset. Lisäksi poliisin myöntämä ajokortti kelpaa useimmiten todistukseksi kotimaassa.
Tässä saa ihan katsoa peiliin jos ei ole hommannut itselleen sellaista "paperia" joka käy. Miten pankissa asiointi? Eivät sielläkään hyväksy muita, tai eivät saisi hyväksyä.

Totta, enhän minä väittänytkään muuta.
Kyllä tuo pankissa kelpaa, ja katsastuskonttorilla, ja laivan myymälöissä, ja kaupoissa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tässä on pakko kommentoida. Virallinen henkilöllisyystodistus ja passi ovat ainoat oikeasti viralliset todistukset. Lisäksi poliisin myöntämä ajokortti kelpaa useimmiten todistukseksi kotimaassa.
Tässä saa ihan katsoa peiliin jos ei ole hommannut itselleen sellaista "paperia" joka käy. Miten pankissa asiointi? Eivät sielläkään hyväksy muita, tai eivät saisi hyväksyä.
Menee OT:n puolelle, mutta lyhyesti: vaimollani oli taannoin lieviä vaikeuksia saada uutta passia, kun hänellä ei ollut voimassa olevan ajokortin lisäksi mukanaan muuta henkilöpaperia. Vanha passi kun oli kadonnut. Henkilöllisyyden todentamiseksi vaimolle esitettiin muutamia kysymyksiä mm. tämän asuinpaikkahistoriasta ja lapsista. Kun tarina piti yhtä sen kanssa mitä virkailija näki ruudultaan, niin passikin järjestyi.

Itseltäni ei ole Suomessa kysytty papereita Alkossa noin 20 ikävuoden jälkeen. Ravintolan ovellakaan minulta ei ole juuri kysytty tuon ikävaiheen jälkeen henkkareita, ehkä jossain ihan satunnaisesti on pitänyt kaivaa ajokorttia esiin. Vaan näin 4-kymppisenä nuo muistikuvat alkavat jo vähitellen haalistua.

Työmatkalla Atlantassa minulta vaadittiin ID kun pyysin pizzan kyytipojaksi kepukaljaa. Tunnetusti jenkit ovat tunnontarkkoja sen kanssa että 21 vuotta pitää olla visusti täytettynä alkoholijuomia tilattaessa, mutta kun olin sentään tuossa vaiheessa jo 34...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kotimaan Alkossa olen joskus asioinut alle 10-v. lapseni/lasteni kanssa viiniostoksilla. Yleensä en ota lapsia tuonne mukaan, mutta muun aikuisseuran puuttuessa en aina tohdi jättää lapsia autoonkaan. Tosin seurueestamme muodostuva kokonaiskuva ei antane pienintäkään aihetta väärinkäytösepäilyihin. Kaikkien kohdalla ja kaikissa tilanteissa tämä ei kuitenkaan ole Alkon myyjän kannalta katsottuna ihan selvää.

Mielestäni on pelkästään hyvä huomata edellä käydyn keskustelun perusteella, että kontrolli ja myyjien harkinta toimii. Siitä ei nimittäin vitutusta lukuun ottamatta synny mitään vahinkoa, että joku yksittäinen asiakas jää ilman viinaa jos henkkarit puuttuvat tms. Oppiipahan pitämään paperit mukanaan. Sen sijaan pullon päätyminen alaikäiselle on aina huono homma niin myyjälle, pullon ostaneelle kuin sille joka lopulta kiskoo juoman huiviinsa. Itse kukin voi miettiä jo etukäteen kannattaako edesauttaa brenkun päätymistä alaikäiselle, siis ennen kuin kirjoitellaan kuulustelupöytäkirjoja tai viedään kukkatervehdyksiä jonkun haudalle.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Paras mihin olen alkossa törmännyt, niin nuorempi mieshenkilö (20-22v) ei saanut pulloaan, koska hänen ajokorttinsa oli vanhentunut edellisellä viikolla (eli kakkosvaihe oli vielä suorittamatta tai uusi kortti hakematta). Siis onhan fakta se, ettei vanhentunut ajokortti ole sen tietyn päivämäärän jälkeen enää pätevä henkilötodistus, mutta kyllähän se ikä siitä olisi kuitenkin näkynyt. Kai tuollakin jotain väärinkäytöksiä pyritään estämään, mutta kyllä se vaikutti enemmänkin vittuilulta ja turhan tarkalta pilkunviilaukselta.

Tässähän syynä on se, että "käytettyjen" vanhojen henkkareiden bisnestäkin harjoitetaan, ts. haetaan itse uudet ja myydään vanhat eteenpäin. Tai näin mulle kerrottiin joitakin vuosia sitten, kun yritin ostaa vanhentuneella ajokortilla. Onneksi oli (voimassaolevat) henkkaritkin mukana.

Melko turhaa joo, JOS kuvasta selkeästi tunnistaa... Vaikka lain mukaan vissiin pitää olla voimassa oleva.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Työmatkalla Atlantassa minulta vaadittiin ID kun pyysin pizzan kyytipojaksi kepukaljaa. Tunnetusti jenkit ovat tunnontarkkoja sen kanssa että 21 vuotta pitää olla visusti täytettynä alkoholijuomia tilattaessa, mutta kun olin sentään tuossa vaiheessa jo 34...
Jenkeissähän tarjoilijoita ohjeistetaan kysymään paperit aina, kun asiakas näyttää heidän mielestään alle 50-vuotiaalta. Hätävarjelun liioittelua, sano...
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Se henkilöllisyystodistushan tarvitaan esim. silloinkin, kun tekee ostoksia yli 50 eurolla (jos siis ko. kaupassa ei ole mahista näpytellä pankkikortin tunnuslukua).
Ja kyllä niitä henkkareita saatetaan kysyä vaikka koodin saisitkin oikein, tosin harvinaistahan se on. Mutta myyjällä on täysi oikeus ja velvollisuus tarkistaa henkilöllisyys kortilla maksaessa, jos on pienikin epäilys ettei kaikki ole kunnossa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Itse pääsin kuittaamaan ex- eukolle (24 v.), kun alkossa asioidessamme hän sai tequilapullonsa ilman henkkareita, kun taas minulta (28v.) tivattiin lonkero- sixarin oston yhteydessä paperit. Kävi muuten yllättävän paljon naisen itsetunnon päälle.

Niin tai sitten myyjä epäili sinun olleen jurrissa ja tahtoi testata kuntoa kysymällä pahvit. Muutama tuttu poke on kertoillut, että tällä tavalla saa hetken enemmän aikaa seurata kaverin kuntoa, kuulla puhetta ja katsoa vähän koordinaatiota. Fiksumpi tapa tuo on "testata" kuin vetää arvalla kunto tai pyytää hyppimään yhdellä jalalla. Toki ei tuokaan ole aina toimiva ratkaisu ja varsinkin selvästi vanhempien asiakkaiden kanssa ei välttämättä vaikuta fiksulta.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jenkeissähän tarjoilijoita ohjeistetaan kysymään paperit aina, kun asiakas näyttää heidän mielestään alle 50-vuotiaalta. Hätävarjelun liioittelua, sano...
Ai. Sitten olen ollut nähnyt yksistään kuukauden sisään useita kymmeniä tarjoilijoita, jotka eivät noudata ohjeistusta. Minulta ja ikäisiltäni sentään kysyttiin ~joka toinen kerta kun olemme 5 vuotta yli rajan, mutta seurassa olleilta, 35+ -vuotiailta ei kysytty kertaakaan.

Eli pidän tätä ohjeistusta jonain tornihuhuna. Tosin jos olet itse esim. työskennellyt jossain paikassa, niin voihan siellä hyvin olla tällainen käytäntö. Mikään yleinen ohjeistus se tuskin on.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ai. Sitten olen ollut nähnyt yksistään kuukauden sisään useita kymmeniä tarjoilijoita, jotka eivät noudata ohjeistusta. Minulta ja ikäisiltäni sentään kysyttiin ~joka toinen kerta kun olemme 5 vuotta yli rajan, mutta seurassa olleilta, 35+ -vuotiailta ei kysytty kertaakaan.

Eli pidän tätä ohjeistusta jonain tornihuhuna. Tosin jos olet itse esim. työskennellyt jossain paikassa, niin voihan siellä hyvin olla tällainen käytäntö. Mikään yleinen ohjeistus se tuskin on.

On vähän harhaanjohtavaa puhua "Jenkeistä" tällaisessa asiassa koska säännöt vaikkapa Teksasissa ovat jotain ihan muuta kuin vastaava New Yorkissa. Nuo ikärajasäädökset jo itsessään vaihtelevat osavaltioiden välillä. Ja tosiaan, kuten Shardik mainitsi, toisissa paikoissa paperit kysytään ihan jokaiselta, olit sitten 15 tai 50. Ymmärtääkseni tässä on taustalla se, että kysytään ennemmin kaikilta, kuin että ruvetaan arpomaan että keneltä kysytään. Tämä myöskin vähentää vaivaantuneita tilanteita kun kaikki tietävät säännöt, sekä työntekijät että asiakkaat.

Eli sinällään mistään tornihuhusta ei ole kyse, koska tämä asia ei toimi samalla tavalla kaikkialla. Mutta itse olen monesti todistanut papereiden kysymistä n. 50 vuotiailta.

EDIT: Niin joo, ja ymmärtääkseni ravintola / kauppa voi joutua isoihin ongelmiin, jos käy ilmi että alaikisille myydään. Tästä syystä myös pelataan varman päälle.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin tai sitten myyjä epäili sinun olleen jurrissa ja tahtoi testata kuntoa kysymällä pahvit.

Saattaapi olla noinkin. Uskon mieluummin kuitenkin siihen, että vajaa kolmekymppisenä olen edelleen niin pirun puhtaan, kauniin, suloisen ja viattoman oloinen, että en millään vaikuta täysi-ikäiseltä.
 

GeneRation

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olin menossa erääseen tuttuun baariin/yökerhoon puolisentoista vuotta sitten. Olin paria viikkoa aikaisemmin hakenut lykkäystä kakkosvaiheen suorittamiselle ja ajokorttia ei ollut mukana. Minulla oli kuitenkin voimassa oleva passi, joka tosin oli kahdeksan vuotta vanha ja sotilaspassi (uudenmallinen kortin kokoinen, jossa on kuva ja henkilötiedot). Poke ei suostunut päästämään sisään, sillä sanoi, ettei voi tunnistaa minua passista. Näytin siinä vaiheessa sotilaspassin, jossa kuvani oli selvästi tunnistettavissa ja pyysin vertaamaan kortin tietoja passin tietoihin. Poke kuitenkin totesi, että ei voi huomioida sotilaspassia, sillä se on "vanhentunut", passissa nimittäin luki päivämäärä, jolloin olin päässyt armeijasta. En päässyt baariin, menin sitten muualle, jossa näytin suoraan myös sotilaspassin ja sanoin, että tiedoista selviää, että olen sama henkilö kuin passissa, jos ei muuten tunnista. Poke kiitteli toimintaani ja sanoi, että tuolla tavoin sitä pitääkin toimia.

Tämä, että en päässyt sisään ensimmäiseen baariin jäi harmittamaan etenkin siksi, että samaan aikaan, kun minun passiani kyynättiin oikein huolella, niin minua nuorempi naispuolinen ystäväni ja kaikki alaikäisiltäkin näyttävät tytöt pääsivät sisälle ilman, että heidän henkkareitaan edes kysyttiin. Poke vielä kertoi, että juuri sillä viikolla oli jotkut tarkastusviikot tms. ja siksi sisäänpääsy teki niin tiukkaa. Kummasti se koski vain poikia. Myös toisella miespuolisella ystävälläni, joka oli tullut aiemmin sisään oli ollut ongelmia sisäänpääsyssä ja hän oli joutunut kirjoittamaan nimikirjoituksensa ja todistamaan, että käsiala on sama kuin passissa. Baarin ikäraja oli kuitenkin sama niin miehille kuin naisille, taisi olla k18.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös