Kielten opiskelua omatoimisesti

  • 17 992
  • 49
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tekis mieli opetella espanjaa. Ihan perussanastoa, jolla pärjäis matkoilla. Ei kuitenkaan oikein pystyis sitoutumaan mihinkään avoimen yliopiston kurssien aikatauluihin. Löytyisköhän kirjakaupoista mitään kunnollisia cd-levyjä lisämatskuineen jotka olis hyviä itseopiskeluun? Kellään kokemuksia?
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Tekis mieli opetella espanjaa. Ihan perussanastoa, jolla pärjäis matkoilla. Ei kuitenkaan oikein pystyis sitoutumaan mihinkään avoimen yliopiston kurssien aikatauluihin. Löytyisköhän kirjakaupoista mitään kunnollisia cd-levyjä lisämatskuineen jotka olis hyviä itseopiskeluun? Kellään kokemuksia?

www.rosettastone.com

Mielestani paras itseopetusvaline talla hetkella markkinoilla, suosittelen lampimasti kayttamaan ja kokeilemaan. Ei nyt ole kirjastosta, mutta ainoa mita itse henkilokohtaisesti olen kayttanyt ja taytyy myontaa etta olen tyytyvainen ollut. Kayttoliittyma toimii moitteettomasti ja sulavasti. Tassa on viela puheentunnistus mukana joka opettaa sinut lausumaan oikein opettelemaasi kielta.
 

I.Colliander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvän ja pelaavan jääkiekon ystävä.
Miten tämä käytännössä toimii?

Kuinka hyvä englannin taito pitää olla, jotta tällä tavalla pystyy opiskelemaan? Entäs kuinka tarkkaan opetellaan kielioppia?

Nimim. Alustavasti innostunut
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Tekis mieli opetella espanjaa. Ihan perussanastoa, jolla pärjäis matkoilla.

No vaikka otsikko on itseopiskelu, niin heitän silti työväenopiston vaihtoehdoksi. Tahti on ainakin peruskursseilla omasta kokemuksestani rauhallinen ja vähänkin säännöllinen kurssi "pakottaa" lukemaan. Noissahan ei mitään läsnäolopakkoa ole, eli välillä voi hyvin olla pois, kysyy vain opettajalta esimerkiksi etukäteen, että mitä seuraavalla kerralla käydään läpi, jos tietää ettei pääse paikalle. Tietysti jos intohimoa oikeasti on, niin varmasti oppii itsekin lueskelemalla. Toki työväenopiston tai minkä tahansa muun kurssin kanssa motivaatiolla ja itsenäisellä opiskelulla on suuri merkitys eli eihän pelkkä kurssi autuaaksi tee.

Mä olen italiaa lueskellut huvin vuoksi työkkärissä ja tykännyt meiningistä. Oma panos tosin kesällä on ollut vaatimaton, mutta nyt hiljalleen palauttelen asioita kesän jälkeen mieleen ennen kuin uusi kurssi alkaa kuukauden päästä. :)
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
No vaikka otsikko on itseopiskelu, niin heitän silti työväenopiston vaihtoehdoksi. Tahti on ainakin peruskursseilla omasta kokemuksestani rauhallinen ja vähänkin säännöllinen kurssi "pakottaa" lukemaan. Noissahan ei mitään läsnäolopakkoa ole, eli välillä voi hyvin olla pois, kysyy vain opettajalta esimerkiksi etukäteen, että mitä seuraavalla kerralla käydään läpi, jos tietää ettei pääse paikalle. Tietysti jos intohimoa oikeasti on, niin varmasti oppii itsekin lueskelemalla. Toki työväenopiston tai minkä tahansa muun kurssin kanssa motivaatiolla ja itsenäisellä opiskelulla on suuri merkitys eli eihän pelkkä kurssi autuaaksi tee.

Mä olen italiaa lueskellut huvin vuoksi työkkärissä ja tykännyt meiningistä. Oma panos tosin kesällä on ollut vaatimaton, mutta nyt hiljalleen palauttelen asioita kesän jälkeen mieleen ennen kuin uusi kurssi alkaa kuukauden päästä. :)

Kyllä minun mielestäni edes alkeet kannattaa jossain opistossa käydä. Itseäni kiinnostaa ranska. Tuo Chez Marianne 1 on pölyyttynyt tuolla hyllyssä jo tovin, ehkä otan sen kirjan tässä kohta käyttöön..
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Opiskelin ruotsia viitisen vuotta kansalaisopistossa. Painotus oli suurimmaksi osaksi yleistä rupattelua mutta kielioppiakin käytiin läpi, mutta ei mitenkään otsa rypyssä. Lisänä sitten lainailin kirjastosta itsepiskelukasetteja joita kuuntelin autossa työmatkoilla. Tosin nämä eivät olleet kovin erikoisia joten siirryin suosiolla Ylen ruotsinkielisille radiokanaville joka oli mielestäni hyvää kuunteluharjoitusta.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Laitan nyt vielä kuitenkin ihan hyvää suomenkielistä opiskelumateriaalia YLEn Talo Espanjassa -ohjelman kotisivuilta. Aika suppea tuo on, joten ei ehkä käy ainoaksi itseopiskelumateriaaliksi, mutta tuolla on esimerkiksi ihan hyviä tehtäviä.

YLE on tehnyt myös ohjelmat Talo Ranskassa ja Italiassa ohjelmat, joten myös noihin kieliin kuuluu vastaavat sivustot.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tekis mieli opetella espanjaa. Ihan perussanastoa, jolla pärjäis matkoilla. Ei kuitenkaan oikein pystyis sitoutumaan mihinkään avoimen yliopiston kurssien aikatauluihin. Löytyisköhän kirjakaupoista mitään kunnollisia cd-levyjä lisämatskuineen jotka olis hyviä itseopiskeluun? Kellään kokemuksia?

YLE:n Oppiminen-palvelussa on kolme "Es Español" -kurssia, jotka ovat ihan kohtuullisia. Kielioppia on jonkin verran, mutta muuten mennään aika pitkälti fraasitasolla. Tehtäviä voi tehdä itsekin. Suosittelen tutustumaan:

http://oppiminen.yle.fi/espanja

Lisäksi tuolta löytyy ainakin "Espanjan Abitreenit" -kurssi, jossa on tehtäviä.

Suosittelen, että käyt kuitenkin jonkun kansalaisopiston alkeiskurssin. Sen jälkeen on ehkä mahdollista jatkaa opintoja itsenäisestikin. Itse olen suorittanut työväenopistossa kurssit Espanja 1 ja 2, ja jo ensimmäisen kurssin jälkeen pärjäsi melko hyvin niissä tilanteissa, joita turistina joutuu kohtaamaan. Nyt olen aikeissa mennä kurssille nro. 3. Aloitin sen jo viime vuonna, mutta ajanpuutteen takia kurssi jäi kesken.

Noilla kursseilla on käytetty "Fantastico"-sarjan opuksia, jotka ovat varsin hyviä. Olen myös ostanut noiden kurssien CD-levyt, joissa ei tosin ole muuta kuin kappaleiden ja kuunteluharjoituksien sisältö. Tosin joitain "tehtävien ratkaisut" -kirjojakin taisi saada tilattua. Hintaa tulee vaan nopeasti melkoisesti - ja halvemmalla melkein pääset, jos ostat vain oppikirjan ja maksat kurssimaksun.

Tosin, jos haluat nimenomaan pärjätä matkoilla, Fantastico 1 -kurssin oppikirja ja CD-levy lienevät riittävästi.

Espanja on joka tapauksessa mukava kieli opiskella. Tengo que decir que español es una lengua fantastica para estudiar. No joo, taitaa olla kielitaito ruosteessa, kun edellisestä oppitunnista on jo vuosi aikaa. Meniköhän tuo edes jotenkin oikein... vai pitikö "a"-preposition paikalla käyttää "para"-prepositiota?

edit: taisi olla para, eikä a...
 

Baldrick

Jäsen
Voisin kuvitella, että yksi hyvä keino on ostaa lukion espanjan 1-kurssikirja, jossa CD varmaan hyvä olla mukana, että osaa ääntää ja pystyy harjoittelemaan kuullunymmärtämistä. Kenties sen jälkeen kakkoskurssinkirja, kun ykkönen on kutakuinkin hallussa. Itse ajattelin tehdä näin jossain vaiheessa. Sama myös venäjänkielen kanssa, jos löytyy joku pätevä opus.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Gracias (tai jotain..) vastauksista. Kyllähän se työväenopiston alkeiskurssi varmaan hyvä olis ja meninkin katsomaan tarjontaa. No, ilmoittautuminen alkoi eilen ja jo nyt oli tilanne se että kurssit täynnä ja jonossa 15-20 ihmistä. Nuo Fantastico -kirja ja Cd-levy on hankinnassa....niin ja katselen kesäloma-aikana löytämääni aivan mahtavaa sarjaa Naapurina Madridissa.
 

scholl

Jäsen
Minä en usko kielten itseopiskeluun. Noiden edellä mainittujen kurssien lisäksi voisi olla fiksua tsekata avointen yliopistojen kurssit ja mahdollisesti, jos on jo valmistunut yliopistosta tai korkeakoulusta niin mahdollisuus opiskella kieltä täydennysopiskelijana. Kursseja voi olla myös iltaisin.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Minä en usko kielten itseopiskeluun.

Kielten harrastajat, jotka osaavat sujuvasti monia kieliä, näyttävät sen sijaan olevan pääsääntöisesti sitä mieltä, että itseopiskelu on ainoa järkevä opiskelutapa, jos aikoo jotain säädyllisessä ajassa oppia. Jaan tämän kokemuksen.

Kävin tänä kesänä läpi reilussa kuukaudessa vaikeaksi mainitun kielen perusoppikirjan. Tein ahkerasti ja tinkimättä työtä. Kertasin jo opetellun moneen kertaan ja varmistin tehtävillä jälkikäteen, että myös osaan sen, minkä olen opetellut.

Saman kirjan läpikäymiseen on varattu kielikurssilla aikaa 2 vuotta. Siis kaksi vuotta kuukauden työhön... No, aion joka tapauksessa kielikurssille mennä ääntämisen oppimiseksi, mutta sanaston ja kieliopin oppii ehdottomasti parhaiten omin päin.

Kielen 3000 yleisintä sanaa kattavat useimmiten yli 85 % yleiskielen sanastosta. Kun tuohon päälle lisää peruskieliopin, niin onkin jo vaiheessa, jossa pystyy lukemaan esimerkiksi lyhyitä sanomalehtitekstejä sillä tavoin, ettei koko ajan ole sormi suussa tai sanakirjan sivuilla. Mielestäni tuohon vaiheeseen kannattaa pyrkiä nopeasti. Sen jälkeen homma muuttuu huomattavasti mielekkäämmäksi.

Ääntämisen ja kielen suullisen käytön oppinee tehokkaimmin netin kieliyhteisöissä. Ei muuta kuin mikki koneeseen ja juttelemaan muiden kanssa. Parissa viikossa tulee puheharjoitusta enemmän kuin kielikursseilla koko vuotena.
 

scholl

Jäsen
Kielten harrastajat, jotka osaavat sujuvasti monia kieliä, näyttävät sen sijaan olevan pääsääntöisesti sitä mieltä, että itseopiskelu on ainoa järkevä opiskelutapa, jos aikoo jotain säädyllisessä ajassa oppia. Jaan tämän kokemuksen.

Itse olen opiskellut 7 kieltä ja mielestäni kurssit ovat ainoa tapa saada opiskeltua riittävän lyhyessä ajassa kieli haltuun, kun joutuu sitoutumaan aikatauluihin ja osaava opettaja tietää, mihin pitää keskittyä. Opiskelin viime vuonna italian kielen nollatasolta. Tai ymmärsin aika hyvin espanjan takia, mutta varsinainen italian kielen taito oli aika nollassa. Menin tekemään sen samaan paikkaan kuin missä yleensä on ollut tapana hankkia kielitaitoa eli kauppakorkeakouluun. Sitä taisi olla tammikuusta vappuun kolmena päivänä 2h ja sitten perjantaina 4h eli 8-12. Opin aika hyvin ja huomasin kesällä pärjääväni aika hyvin italialla.

Syksyllä sitten otin pari jatkokurssia, jolloin tunteja tuli joku 7-8h viikossa. Kursseista toinen oli aika vaativa ja useimmat muut opiskelijat olivat asuneet italiassa ja puhuivat kieltä jopa ääntämyksen suhteen kuin italiaanot. Osa oli kaksikielisistä perheistä. Siellä oli joku 20 Corriere della Seran lähinnä talouteen liittyvää artikkelia pituudeltaan n. 2-3 A3:sta, jotka piti analysoida ja niistä sitten keskusteltiin ja tenteissä oli kysymykset niistä. Jokainen piti 1-2 esitelmää ja vastasi yleisön kysymyksiin. Sanasto oli tosi vaativaa, koska italiankielessä tehdään esimerkiksi henkilöistä substantiiveja tai adjektiiveja, jotka kuvaavat sitten jotain ilmiötä. En ehtinyt käydä välillä juurikaan ollenkaan luennoilla, mutta materiaali oli olemassa ja tiesin, mitä pitää tehdä ja missä aikataulussa. Duunia oli jonkinverran täytyy myöntää, mutta kielitaitoni kehittyi siis viikoissa hirveästi eteenpäin ja tenttien jälkeen huomasin, että tuli yli 90 pistettä. Jos olisi omatoimisesti pitänyt tuo vuosi käyttää niin en takuulla olisi päässyt samaan. En olisi niin monipuolista materiaalia ikinä tajunnut edes etsiä käsiini, enkä olisi ollut aktiivinen opiskelija, jos tenttejä ei olisi ollut.

Tuosta eteenpäin on sitten helppo mennä itse, kun voin lukea kirjoja italiankielellä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Itse olen opiskellut 7 kieltä ja mielestäni kurssit ovat ainoa tapa saada opiskeltua riittävän lyhyessä ajassa kieli haltuun, kun joutuu sitoutumaan aikatauluihin ja osaava opettaja tietää, mihin pitää keskittyä.

Voipi olla, mutta kun olen päivisin töissä ja iltaisin on vastuulla kaksi suht.pientä lasta + lätkää pitäisi ehtiä seurata ja omasta kunnostakin huolehtia niin siihen ei vaan kertakaikkiaan mahdu avoimen yliopiston kurssit joissa on kaksi 3,5 tunnin sessiota per arki-ilta. Työväenopiston kurssit joilla opiskelukertoja on yksi/viikko olis mahdollisuuksien rajoissa mutta ainakin tämän syksyn osalta täynnä. Elikkäs nyt hankin jonkun itseopiskelupaketin ja koetan yrittää ensi keväänä päästä jollekin kurssille.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ääntämisen ja kielen suullisen käytön oppinee tehokkaimmin netin kieliyhteisöissä. Ei muuta kuin mikki koneeseen ja juttelemaan muiden kanssa. Parissa viikossa tulee puheharjoitusta enemmän kuin kielikursseilla koko vuotena.

Osaatkos heittää linkkiä joistain näistä? Erityisesti espanjan kielen yhteisö kiinnostaisi.
 

scholl

Jäsen
Voipi olla, mutta kun

Tässähän on kyse samasta kuin muustakin eli sitoutumisesta. Onko valmis antamaan saavuttaakseen jotain. Luennoilla ei ole pakko käydä ja lätkän seuraaminen voi jatkua sitten vuoden päästä, kun kieli on hallussa. Tai seuraa yöllä. Kunnosta ylläpitäminen vie aikaa korkeintaan tunnin per päivä ja se on vain 1/24 osa käytettävissä olevasta ajasta, jonka voi ottaa pois vaikkapa tv:n katsomisesta.

M@rko77:n Chez Marianne on muuten ihan hyvä alkeiden kirja. Tai oli ainakin joskus reilut 15v sitten. Joskus vieläkin luen läpi ykkösen ja kakkosen, jos ranskaan olen menossa.
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
www.rosettastone.com

Mielestani paras itseopetusvaline talla hetkella markkinoilla, suosittelen lampimasti kayttamaan ja kokeilemaan. Ei nyt ole kirjastosta, mutta ainoa mita itse henkilokohtaisesti olen kayttanyt ja taytyy myontaa etta olen tyytyvainen ollut. Kayttoliittyma toimii moitteettomasti ja sulavasti. Tassa on viela puheentunnistus mukana joka opettaa sinut lausumaan oikein opettelemaasi kielta.

Täältä myös positiivinen arvio Rosetta Stonen systeemeille. Itse olen päntännyt brasilian portugalia Rosetan paketin avulla ja olen tykännyt kovasti. Aiemmin mulla oli joku toinen itseopiskelukurssi jonka nimeä en muista mutta sen väkinäinen ja korostetun muodollinen systeemi ei oikein jaksanut innostaa.

Ainoa feature joka tästäkin puuttuu on se että itse joutuu edelleen hoitamaan perseelle potkimisen eli itsekuria pitää olla jotta ohjelma aukeaa riittävän useasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aiempiin lisään myös aikuislukioiden tarjonnan. Omat kielen opiskelut ovat olleet niin sille dedikoiduissa paikoissa (kulttuurikeskukset, joita toki eri maat ylläpitävät käytännössä vain Helsingissä) kuin aikuislukiossa, kansalais-/vapaa-/työväenopistossa, yliopistossa, ulkomailla kursseilla sekä myös itseopiskellen. Itseopiskelu on hyvä tuki ja lähtö kielen opiskelulle, mutta joku muukin tapa on hyvä olla. Aikuislukioissa yleensä vauhti on perusosaavalle ihmiselle kohtuullinen, vaikkei aina olisi aikaa panostaakaan.

Jos mitään kielipohjaa muista kielistä on, en kyllä suin surminkaan suosittele työväenopistoa. Niiden vauhti jopa ripeillä kursseilla (johtuen ihan opetuksen suunnitelmista ja suunnitellusta kohderyhmästä) on tasoa Matkailuranskaa mummoille. Kulttuurikeskusten (Helsingissä ainakin Venäjän, Ranskan ja Saksan moisia muodossa tai toisessa on) kurssit ovat yleensä hyvin keskustelevia, interaktiivisia ja niiden ryhmät ovat pieniä. Ryhmäkoko on lukiotasoisen kielenopetuksen ehkä isoin miinus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos mitään kielipohjaa muista kielistä on, en kyllä suin surminkaan suosittele työväenopistoa. Niiden vauhti jopa ripeillä kursseilla (johtuen ihan opetuksen suunnitelmista ja suunnitellusta kohderyhmästä) on tasoa Matkailuranskaa mummoille.

Tähän pitää kommentoida, että itse olen pitänyt ainakin Tampereen Työväenopiston "Espanja XX ripeästi" -kursseja ihan sopivana vauhdiltaan. Siellä käytettiin kaksi lukukautta kirjaan, joka yliopistossa käytiin yhdessä lukukaudessa. Tuo taas selittyi puhtaasti sillä, että työväenopistossa oli kaksi oppituntia viikossa, yliopistossa neljä.

Vertailupohjana siis oma kokemukseni työväenopiston kurssilta ja avovaimoni kokemus vastaavalta yliopiston kurssilta. Lisäksi molemmista paikoista löytyivät samat opettajat ja samat kurssien lisämateriaalit (opintomonisteet). Eli sisältö oli aika lailla sama.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minua kiinnostaa myös kovasti italia kielenä. Pikkusisko kun meni kihlautumaan italialaisen miehen kanssa (joka tosin vaikuttaa täysin suomalaiselta) ja hänen vanhempansa eivät puhu sanaakaan englantia esimerkiksi. Muutenkin se helpottaisi siellä olemista, kun nyt kuitenkin tulee siellä joitakin kertoja vuodessa käytyä.

Ollaankin sisarusten kesken mietitty, josko saataisiin joku esim opiskelija pitämään muutaman tunnin viikossa italian tunteja pienehkölle ryhmälle kohtuu hintaan, eli esim semmoiseen max 15 €/tunti-hintaan.

Onko kokemuksia vastaavasta opiskelusta?
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
www.rosettastone.com

Mielestani paras itseopetusvaline talla hetkella markkinoilla, suosittelen lampimasti kayttamaan ja kokeilemaan. Ei nyt ole kirjastosta, mutta ainoa mita itse henkilokohtaisesti olen kayttanyt ja taytyy myontaa etta olen tyytyvainen ollut. Kayttoliittyma toimii moitteettomasti ja sulavasti. Tassa on viela puheentunnistus mukana joka opettaa sinut lausumaan oikein opettelemaasi kielta.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta konseptilta, mutta onko tuossa vain CD/DVD-levyt, mutta ei minkäänlaista kirjaa? Katselin Roseta stonen nettisivuja ja siellä oli maininta guidebookista. Tarkoittaako guidebook käyttöohjekirjaa vai koulukirjaa?

Edit: Muistin väärin, onneksi tarkistin. Eli nettisivuilla puhuttiin User's guidesta, eli käyttöohjekirjasta.
 
Avoimella yliopistolla oli periaatteessa ihan kelvollisesti tarjontaa. Totesin kuitenkin itselleni, ettei ole motivaatiota mennä neljänä iltana viikossa työpäivän jälkeen kolmeksi tunniksi oppitunneille ja sen jälkeen vielä tehtävät päälle.

Ostin huuto.netin kautta ranskan intensiivikielikurssi-cd:n. Katsotaan, miten uppoaa.

Mitenkäs se Pavlovin Koiran espanja sujuu näin kahden ja puolen vuoden jälkeen?
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Kielet ovat mielenkiintoinen juttu. Itse tykkään kyllä kovasti, ehkä senkin takia on tullut lukiossa ja yläasteella luettua kieliä.

Suomen kielen (luonnollisesti) lisäksi on todella hyvin hallussa englanti. Ruotsi sujuu myös melko hyvin. Saksa on asteen heikompaa kuin ruotsi, mutta menee sekin. Espanja tuli aloitettua lukiossa, siitä osaan jonkin verran, mutten mielestäni tarpeeksi. Olen miettinyt, että olisi mukava lukea jotain uniikimpaa. Siksipä olenkin pohtinut, jos opettelisi itsekseen slovakkia. Osaan jo muutamia sanoja ja laskea kymmeneen, osaan myös tervehdykset. Mutta pitänee harkita.

Kiva noita on osata, vaikka tuskinpa paljoa englannin ja ruotsin lisäksi tarvitsee.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pimsleur menetelmällä olen opiskellut Italiaa. Aika mukava tapa kun ajaa työkseen, niin on joka päivä pari tuntia aikaa kuunnella ja toistaa eli opiskella.
Learn a new Language - Pimsleur Language Programs
Tämä on maksullinen, alla oleva ilmainen.

Toinen tapa jota olen käyttänyt mm Espanjan kanssa on verkosta löytyvä Learn something new every day - Memrise jolla on helppo leikkiä ja opetella ihan perusteita kun istuu koneen ääressä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös