Kielikurssilla/vaihtarina?

  • 1 093
  • 8

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tietääkseni tästä aiheesta ei ole ollut keskustelua, enkä haullakaan löytänyt..
Eli onko kukaan Jatkoaikalaisista käynyt kielikurssilla tai viettänyt vuoden vaihtarina esim. USA:ssa? Itselläni on alkanut suorastaan kiiltämään silmissä vaihtariksi pääsy, ja olisi mukava kuulla kokemuksianne vaihtarivuodesta... Esim. Kannattiko lähteä, oliko mitään suuria yllätyksiä, negatiivisia/positiivisia?
Kielikurssia olen myös suunnitellut, ja niistäkin kuulisin mielelläni kokemuksianne.
 

pelimanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo olen talla hetkella viettamassa viimeisia hetkia vaihtarivuodesta USA:ssa. Olen erittain yllattynyt kuinka helposti kaikki taala jarjestyi. Kaikki ihmiset ovat mukavia, eika minkaanlaisia vaikeuksia ole tullut. Oikeastaan mitaan negatiivista sanottavaa ei ole. Vuosi on mennyt erittain nopeasti johtuen uudesta ymparistysta, jossa totuttelu ottaa aikansa, ja ajan kulkua ei edes huomaa. Suosittelen lahtemaan, jos vain tilaisuus tarjotaan. Jos on lisaa kysymyksia tai jotain mihin haluat tarkennusta, kysy pois.
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yep, on oltu Känädässä 10 kuukautta. Vuonna 98-99.

Mulla ei ole muuta sanottavaa kuin: Lähde! Jos sattuu vielä hyvä perhe niin vuodesta tulee takuulla ikimuistoinen. Aina on kyläpaikka/majapaikka tiedossa kun lähtee ulkomaille käymään. Saat myös kavereita muista vaihtareista ympäri maailmaa. Itse sain tuttuja Kanadan lisäksi USA:sta, Ranskasta, Saksasta, Japanista...

Positiivisia juttuja on vaikka mitä, ja jos on negatiivisia niin ne vaan kasvattaa luonnetta... :D

Mene!
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olin Louisianassa, USAssa lukuvuoden 1991-92 ja kokemus oli erittäin positiivinen. Se innosti jäämään sinne myös toiseksi vuodeksi opiskelemaan yliopistoon. Aikomuksena oli jäädä sinne pysyvämminkin, mutta sitten piti tulla suorittamaan asevelvollisuutta Suomeen ja sen vuoden aikana tapasin elämäni naisen ja täällä sitä ollaan edelleen. Ja pysytään.

Vuoden onnistumisessa on tietenkin paljon tuuristakin kiinni. Itselläni olisi voinut käydä parempi onni paikkakunnan kanssa, koska jouduin aika syvälle punaniskalandiaan, pienelle paikkakunnalle, mutta hyvä isäntäperhe pelasti paljon. Lisäksi kun perhe oli hyvin matkustavaista sorttia, niin tuli nähtyä myös muuta kuin rämeitä ja alligaattoreita. Yksi vaihto-oppilasvuoden plussista oli lisäksi se, että siellä todellakin tapasi ja saattoi ystävystyä myös muiden maiden vaihto-oppilaiden kanssa. Ainakin minun tapauksessani se oli jopa paljon helpompaa kuin amerikkalaisten kanssa läheiseksi pääseminen. Heillä oli omat ympyränsä ja meillä omamme. Parhaat siellä tavatut kaverit olivatkin Ruotsista, Tanskasta, Kolumbiasta ja Porista :)

Suosittelen kyllä lähtöä, mutta hieman lottoahan se on, että minne ja minkälaiseen perheeseen päätyy.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kielikurssit on ihan turhia kielen oppimisen kannalta, mutta muuten hyviä ja ehkä vähän hyödyllisiäkin.

Oot ilmeisesti lukiossa nyt. Käy se ensin loppuun, käy intti (jos täytyy mennä) ja harkitse myös semmoista, että lähdet Britanniaan yliopistoon. EUn myötä käytännön asiat ovat paljon helpompia ja muutenkin ehkä helpompi sopeutua paikalliseen elämänmenoon.

Jääkiekon taso, ei ehkä ihan vastaa Pohjois-Amerikkalaista, mutta eiköhän lähtemiseen jotakin muitakin syitä tarvita:rolleyes:
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitos kannustavista kommenteista! Eniten minua on tosiaan hirvittänyt ajatus siitä, että joutuisin todellisen bingoloton seurauksena jonnekin aivan "syrjäseudulle", ja kaupanpäälliseksi isäntäperhe olisi vielä jotain aivan järkyttävää.. No, vähän hölmöä, tiedetään, mutta kun tällaista alkaa suunnittelemaan tulee kaikenlaista mieleen, enemmän tai vähemmän todennäköistä.. :rolleyes: Kielen kanssa uskoisin pärjääväni, englannin kielen taitoni ovat kiitettävää tasoa...

Hmm... Joo, kyllä tämä asia on ehdottomasti laitettava vakavaan harkintaan! :) Teidän sananne antoivat viimeisen potkun persauksille, eli ei kun kaikenmaailman esitteitä ja lisäinfoa hankkimaan! Yksi mutta tosin matkassa.... Tuo rakas äitykkäni meinasi nimittäin viimeeksi vetäistä kahvit väärään kurkkuun, kun vihjasin suunnitelleeni tällaista ratkaisua... No ei, uskon että hyväksyntä sieltäkin suunnalta tulisi.
Eikä muuten olisi välttämättä hullumpi ajatus tuo Britteihin yliopistoonkaan lähteminen.. :) Onkos kellään kokemusta siitä? Tai vielä muita hyviä ehdotuksia?

Pakko muuten myöntää, että jos itseni onnistun vaikka USA:aan järjestämään, olisi sitten kyllä päästävä myös NHL-pelin tunnelmia kokemaan.. ;) Ja SM-liiga kaudella pitäisi siten seurata Jatkoajan raportteja SaiPan otteista.. Kisapuiston lehtereille tulisi varmasti jossain vaiheessa ikävä...!
No, jos matkaan joskus pääsen, niin sillä asenteella, että lähden kokemaan uutta, en haikailemaan takaisin koto-Suomeen!
 

Ruma lapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC
:)
Lähde vaan matkaan. Ei se pikku tuppukyläkään mikään katastrooffi oo, kokemus puhuu. Olin 92-93 Texasissa Harlingen nimisessä pikku paikakassa, tai itse asiassa sen lähesyydessä Combesissa. Järkytys kun en Combesia heti kartalta löytänyt oli suuri. :D Kavereita sitä vaan sieltäkin löytyi ja elämä jatkui.
sininen tuossa kertoikin muista plussista eli , muita vaihtareita on siistii mennä moikkaamaan ympäri maailman ja on jopa muutama eksynyt tännekin asti.
 

rieska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Panthers, Oilers
Menoks vaan!!

Olen talla hetkella Floridan lammossa ja ei voi kuin suositella. Mulla oli hyva tilanne sinansa etta tunsin perheen etukateen mutta muilla vaihtareilla joiden kanssa oon jutellu ei kellaan oo ollu huonot muistot, painvastoin. Huippuaikaa taalla! Oppii ja kokee kaikenlaista uutta.
Vuos on kohta ohi ja paluu on suomeen pian eessa mutta kylla taalta jaa hyvat muistot! Paljon on myos ystavia tullut joten aina voi tulla takas lomailemaan.

Henkisesti vaan vahva ja avoin kaikelle mahdollisille!! Sopeutuvaisuutta kysytaan varsinkin jos joutuu syrjaseuduille tai vaikka perheeseen joka eroaa paljon omasta.

Matkaan vaan. Taatusti hyva vuosi! ja viela kun maiha kay niin paaset NHL-peleihin niin ku mulla kavi onnellisesti. :)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Poison
Eikä muuten olisi välttämättä hullumpi ajatus tuo Britteihin yliopistoonkaan lähteminen.. :) Onkos kellään kokemusta siitä?

Onhan sitä enemmänkin ja myös töissä ollut maassa ja nyt useamman vuoden asunut. Heitähän kysymyksillä, jos alkaa kiinnostaa.

Ja voithan tietenkin mennä esin vaihtoon jenkkeihin ja sitten myöhemmin yliopistoon Britanniaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös