Kiekko-Espoon viestintä & markkinointi

  • 664 992
  • 3 008

hoffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Koska aiheena on viestintä ja markkinointi, niin tälläisen etäfanin sopii kysellä. Miten saisin Blues lipun? Blues nettifanikaupassa sellaista ei näy. Olen viime vuosina käynyt Ässien, Lukon ja Tampereen matseissa Espoota kannustamassa. Työn ja perheen takia en pääse arkisin Espoosen ja lauantai pelejä siellä on surkeasti. (Viime lauantaikin olin töissä).
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Koska aiheena on viestintä ja markkinointi, niin tälläisen etäfanin sopii kysellä. Miten saisin Blues lipun? Blues nettifanikaupassa sellaista ei näy. Olen viime vuosina käynyt Ässien, Lukon ja Tampereen matseissa Espoota kannustamassa. Työn ja perheen takia en pääse arkisin Espoosen ja lauantai pelejä siellä on surkeasti. (Viime lauantaikin olin töissä).

Nettikaupassa fanilippuja ei ole mutta jos pääset/joku tuttava mitenkään kotiotteluissa käymään niin BluesShopista pitäisi löytyä tollasia ihan reilun kokosia sinisiä Blues lippuja. En ole ihan varma tästä koska itse ostin oman lippuni vuosi sitten sieltä paikanpäältä eikä sen jälkeen ole tultu käytyä kyseisessä kaupassa. Yksi iso puute on kyllä noiden kannatuslippujen puute nettikaupassa..
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Koska aiheena on viestintä ja markkinointi, niin tälläisen etäfanin sopii kysellä. Miten saisin Blues lipun? Blues nettifanikaupassa sellaista ei näy.

Eiköhän sellaisen tilaaminen kuitenkin onnistu kun laitat sinne fanituotemyynnin s-postiosoitteeseen meiliä. Itse tilasin sieltä juuri sälää ja piti vähän s-postitse tarkennella juttuja ja sain yllättävän hyvää palvelua.
 

Kyjy

Jäsen
Tuli vaan mieleen tätä ketjua lukiessa että josko Blues olisi kiinnostunut hyödyntämään palastalaisten markkinointiosaamista? Joukossa on ilmiselvästi alan ammattilaisia ja olisihan se hienoa lahjoittaa osaamistaan seuralle vaikka koostamalla porukalla kunnon pitkäjänteinen suunnitelma. Olisiko kukaan mukana?
 

~KarKaus~

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers ja Kiekko-Espoo
Toimistolla otettu härkää sarvista ja täytyy sanoa, että idea ainakin on helvetin hyvä, mutta toivotaan, että toteutus toimii:
Katsomoagentti / Espoo Blues

Tässä siis idea:
Blues.fi kirjoitti:
Etsimme 20 katsomoagenttia edustamaan espoolaista kiekkoyleisöä ja testaamaan Barona Areenan palveluita ”mystery shopping” -hengessä. Haluamme tarjota yleisölle parhaan mahdollisen ottelukokemuksen ja tarvitsemme apua sen kehittämiseen. Tehtävänäsi on arvioida Barona Areenan uudistuneita ravintolapalveluita ja ottelutapahtumaa kokonaisuutena.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuli vaan mieleen tätä ketjua lukiessa että josko Blues olisi kiinnostunut hyödyntämään palastalaisten markkinointiosaamista? Joukossa on ilmiselvästi alan ammattilaisia ja olisihan se hienoa lahjoittaa osaamistaan seuralle vaikka koostamalla porukalla kunnon pitkäjänteinen suunnitelma. Olisiko kukaan mukana?

Mä voisin otona lähteä hyvinkin mukaan jonkunnäköistä korvausta vastaan. Ihan ilmaiseksi en vapaa-aikaani talkootyöhön vaihtaisi. Tää tosin vaatisi ensin neuvottelut seuran kanssa, enkä ole sen onnistumisesta kovin varma. Mutta yrittäähän kannattaa. Yv:llä voi ottaa yhteyttä jos kiinnostaa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Joukossa on ilmiselvästi alan ammattilaisia ja olisihan se hienoa lahjoittaa osaamistaan seuralle vaikka koostamalla porukalla kunnon pitkäjänteinen suunnitelma.
Ennekuin moiseen projektiin kanataisi ryhtyä pitäisi ainakin itsellä olla semmoinen fiilis että työ ei menisi kuuroille korville ja suunitelman vastaanottaja lukisi opuksen läpi ja oikeasti harkitsisi siinä ehdotettuja asioita. Tällä Jatkoajassa on jo nyt esitetty ihan hyviä ideoita ja tämä on täynnä arvokasta asiakaspalautetta, joten täältä saisi varmasti hyviä ideoita markkinointiin. Mutta organisaatiosta pitäisi sitten löytyä sitä tahoa ja budjettia toteuttaa asioita.

Toimistolla otettu härkää sarvista ja täytyy sanoa, että idea ainakin on helvetin hyvä, mutta toivotaan, että toteutus toimii:
Katsomoagentti / Espoo Blues
Eihän toi mystery shopping ole mikään täysin uusi juttu ole vaan aika usein sitä käytetään kun halutaan mitata palvelutasoa ja kehittää niitä. Yleensä siitä ei vaan infota etukäteen jotta asiakaspalvelijat eivät tietäisi että heitä tarkkailaan (toki joskus infotaan että palvelun taso paranisi). Mutta en näkisi että palvelu halilla olisi mitenkään ongelma, ja ihan samantasoista palvelua olen saanut Hartwalilla. Oletan että katsomoagentit saavat selville että palvelu on asiallista, joskus on jonoja, jonottaminen ei oo kivaa ja tuotteiden hinta-laatu suhde on asakkaiden mielestä niin ja näin. Toki on loistavaa että tätä osa-aluetta halutaan mitata/kehittää, mutta näkisin että Bluesin suurin haaste on edelleen saada jengiä sinne halille.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Kyllä muhunkin voi olla yv:llä yhteydessä. Osittain talkoohengellä mutten täysin ilmaiseksi lähde 3:sta syystä : 1) en pidä järkevänä että tuotetta/palvelua annetaan ilmaiseksi 2) jos tuosta saa edes jonkun muodollisen korvauksen oletan että myös toimistolla on intressejä edes lukea tuo 3) laitoin vuosia sitten Bluesille muutaman kehitysehdotuksen sähköpostilla enkä koskaan saanut mitään vastausta joten toiste en samaa tee.
 

scholl

Jäsen
1) en pidä järkevänä että tuotetta/palvelua annetaan ilmaiseksi

Varsinkaan palveluita. Suomessa on jotenkin sellainen ihmeellinen käsitys, että jos osaa tai tietää jotain niin se pitäisi jakaa ilmaiseksi muille. Kyllä myös suomalaisten pitää oppia maksamaan palveluista.

Jos Blues ei ole valmis maksamaan siitä, että joku laittaisi heidän asiansa kuntoon niin minkä hemmetin takia joku sitten vaivautuisi.

Älä siis lähde mihinkään symbolisten korvausten ehdotuksiin.
 

Orca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon mikä milloinkin
Sillä, että suomalaiset eivät osaa (tai sitten halua) maksaa palvelusta, ei juuri ole tekemistä tämän tempauksen kanssa. Jos tämä mystery shopper case ollaan tekemässä tosissaan ja johtaa oikeasti myös toimenpiteisiin, niin laatu on täysin riippuvainen siitä millaisia raportteja nämä vapaaehtoiset osaavat kirjoittaa ja miten niihin reagoidaan. Ei se toista tonnia päivässä laskuttava powerpointkone välttämättä sen paremmin osaa kertoa, mikä toimi ja mikä ei - tai eläytyä lapsiperheen tai opiskelijan asemaan. Laittakoot Bluesissa rahaa likoon sitten, kun suunnitellaan korjaavia toimenpiteitä.

Toivottavasti talkoohenkeä löytyy tässä riittävän laajalla skaalalla. Eikä siitä niin hirveän kauaa ole, kun tämä koko laji pyöri vapaaehtoisvoimin lipunmyyjästä makkaranmyyjään ja järjestysmieheen.

Voihan sitä toki purnata täälläkin, jos kuvittelee että sillä saadan asiat muuttumaan...
 

Sunax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Philadelphia Flyers
Tulipa bongattua eilen ensimmäinen mainos Länsiväylästä, siis oikeasti Bluesin maksamana. Siinä tuotiin haastavasti esiin ensimmäisen kotimatsin surkea yleisömäärä ja ilmeisesti yritetään haastaa porukkaa tulemaan hallille? Lisäksi loppuvuoden matseja mainostettiin myytäväksi pakettina. Toinen osio keskittyi täällä jo kommentoituihin haussa oleviin katsomoagentteihin. Ihan hyvä päänavaus, joskin olisin laittanut vielä maininnat parista seuraavasta kotipelistä.

Tuo katsomoagentti haku on myös huomioitu esim. Iltalehdessä (Linkki), jossa myös Jussi kommentoi asiaa. Mielenkiintoista kuulla että seura on ottamassa hallin ravintolapalvelut haltuun ja haluaa kehittää niitä. Onkohan tässä nyt kyse vaan säästöistä (lue Sukula liian kallis) vai haetaanko oikeasti parannusta asioihin? Hienoa jos aitoa yritystä ja halua on herännyt toiminnan kehittämiseen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mielenkiintoista kuulla että seura on ottamassa hallin ravintolapalvelut haltuun ja haluaa kehittää niitä. Onkohan tässä nyt kyse vaan säästöistä (lue Sukula liian kallis) vai haetaanko oikeasti parannusta asioihin? Hienoa jos aitoa yritystä ja halua on herännyt toiminnan kehittämiseen.

Jaahs, kirjoitettiin näemmä samasta aiheesta samaan aikaan, mutta eri ketjuun. Jos tarkoittaa myös käytävien ravintolapalveluja niin näen muutoksen mahdollisuutena. Toki seuran tekemisiä kohtuu pitkään seuranneena ei pidä ladata valtavan suuria odotuksia. Positiivista tosiaan että viimeisen viikon aikana on organisatiosta tullut useitakin elonmerkkejä.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Bluesin Facebook-sivulle jysähti tällainen:

AVOIN KIRJE BLUESIN KANNATTAJILLE

Hallitsematon alasajo? Nyt riitti säästölinja.
Ottakaa pelaajista mallia!

... Eräänä aamuna Bluesin kannattajien spontaani palaute oli ripustettu lakanoina Barona Areenan portille. Keräsimme sen nöyrästi talteen ja istuimme alas. Totesimme tekevämme työtä, jolla on merkitystä. Blues herättää tunteita. Se koskettaa ihmisiä, ja niin sen täytyy olla, nyt ja tulevaisuudessa. Ilman teitä ei olisi meitä.

Viime kesänä peli oli vihellettävä poikki, kun kaikkien aikojen menestyksekkäimmän Blues-kauden jälkeen kirjattiin lähes kahden miljoonan euron tappio. Liigatasolla jääkiekko on liiketoimintaa. On selvää, ettei Bluesin kohdalla haaveilla maksimaalisesta voitosta, mutta jonkinlainen järkevä tasapaino tulojen ja menojen suhteen pitää löytyä.

Mitä me sitten teimme? Voidaan puhua tavallisista tervehdyttämistoimista. Leikkasimme kaikesta, myös pelaajabudjetista. Urheilullinen menestys asetettiin kuitenkin etusijalle, ja suurimmat säästöt kohdistettiin muualle. Katsottiin mitä itse kukin tekee ja ennen kaikkea sitä, mikä on toiminnan kannalta tärkeää. Oma mukaantuloni on yksi asia, joka vaikuttaa päivittäisiin kuluihin.

Muutosten seurauksena Bluesin toimistolla vaihtui väkeä. Osalle vanhoista työntekijöistä tarjottiin paikkaa uudessa organisaatiossa, osa halusi lähteä. Koska uusien tehtävien omaksuminen vie aikansa, kaikkea ei saatu valmiiksi. Markkinointi ja viestintä kuuluvat niihin asioihin. Toisin kuin joukkue, Bluesin toimisto ei ollut valmiina kauteen. Tästä otan henkilökohtaisesti kaiken vastuun.

Juuri nyt ympärilläni työskentelee innostunut porukka. Olemme saaneet uusia ajatuksia ja tuoretta verta. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä, mutta se on tulossa. Myös toimistolle on pyritty rakentamaan parasta mahdollista joukkuetta, ja minulla on syytä uskoa, että siihen ollaan vähitellen pääsemässä.

Markkinointi on lopetettu, huusi eräs lakana. Ymmärrän hyvin, että näkyvyys on kannattajille tärkeää. Juuri nyt tuntuu kuitenkin siltä, että näkyvin taistelu pääkaupunkiseudun herruudesta käydään jäähallien sijaan bussipysäkeillä. Näihin huuteluihin Blues ei ole tietoisesti vas¬tannut. Meille se on yksinkertaista matematiikkaa. Palkkaammeko uuden pelaajan vai laitammeko sen rahan ulkomainontaan?

Pakon sanelamanakin lähdemme siitä, että teot saavat puhua puolestaan nimenomaan jäällä. Markkinointiin ja viestintään etsimme uudenlaisia keinoja. Lupaan, että tulemme informoimaan kannattajia peleistä ja joukkueen asioista. Toisaalta haluamme jalkautua ja tavoittaa Bluesin ystäviä entistä henkilökohtaisemmin.

Toivomme, että kannattajat ovat mukana muutoksessa ja ottavat siihen aktiivisesti osaa – kuten nyt on jo tapahtunut. Pyrimme tekemään viestinnästä kaksisuuntaista. Kertokaa meille, miten saamme olla yhteydessä ja antakaa äänenne kuulua myös jatkossa. Kaikista eniten toivon, että Blues näkyy ja kuuluu Espoon katukuvassa faniensa kautta. Että meistä puhutaan, espoolaisella sydämellä.

Blues ei ole suurseura, vielä. Siksi haluan, että kannattajamme ovat tietoisia niistä periaatteista, jolla seuraa rakennetaan – suunnitelmallisesti ja pitkällä tähtäimellä. Rahoitamme merkittävällä summalla espoolaista juniorityötä, ja se raha on otettava jostain muusta. Meille se on pitkän tähtäimen markkinointia. Jonkun pitää kasvattaa tulevaisuuden tähdet, tehdä lahjakkuuksista superlahjakkuuksia. Kolmentuhannen juniorin organisaatiossa luistelevat paitsi tulevaisuuden liigatähdet, myös tulevaisuuden kannattajat.

Seurakulttuurin rakentamisessa ei ole oikotietä. Jos joku toinen joukkue on sata vuotta edellä, se johtuu siitä, että sillä on sadan vuoden etumatka. Bluesin on kuljettava oma tiensä. Kaikki merkit viittaavat siihen, että valitsemamme tie on oikea. Yksikään suomalainen jääkiekkoseura ei ole saavuttanut vastaavaa menestystä kuin Blues teki päättyneellä kaudella. Kaksi kultaa ja kaksi hopeaa, edustusjoukkueesta C-junioreihin, minkä lisäksi myös kasvattajaseurat voittivat omat aluesarjansa.

Rakennamme tulevaisuutta unohtamatta tätä hetkeä. Siitä huolimatta, että panostamme nuoriin sukupolviin, Sinä, Bluesin kannattaja, olet joukkueen tärkein tukija tässä ja nyt. Haluamme että viihdyt Bluesin ottelutapahtumissa ja teemme kaikkemme, että niin tapahtuu. Vuodesta toiseen pyrimme kasaamaan joukkueen, joka pystyy pelaamaan SM-liigan mitaleista. Kehitämme Suomen parasta jäähallia, jotta sinä voisit tuntea olevasi kotonasi ja osa Blues-perhettä.

Esitän henkilökohtaisen pahoitteluni kauden alkuun liittyneistä ongelmista. Toivon, että jokainen kynnelle kykenevä on mukana rakentamassa espoolaista jääkiekkokulttuuria, kun Blues pelaa Barona Areenalla. Kannattajien ääni kuuluu myös toimistoon, ja sitä kuunnellaan herkällä korvalla.

Jussi Salonoja
toimitusjohtaja
 
Suosikkijoukkue
Espoolaiset
Hyvä ja asiallinen ulostulo Jussilta. Suoraselkäistä puhetta ja selkeä kaapista ulostulo ilmanpuhdistus-hengessä. Arvostan tällaista rehellistä ja faneille järkevinä ihmisinä annettua ilmoitusta, jossa kerrotaan asioiden taustoista. Tehtyjä virheitähän tämä ei tietenkään korjaa, mutta parempi yhteistyöhenki tulevaisuudessa on varmasti luvassa kun radiohiljaisuus on lopetettu.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Vielä kun toimiston väki esittäytyisi faneille kasvotusten, homma lähtisi todenteolla liikkeelle. Palaute on kaikkein helpointa antaa, ja ottaa vastaan kasvotusten. Tällöin voidaan yhdessä miettiä ratkaisuja ongelmiin. Mutta loistavaa, että fanien ääni on tavoittanut koko Bluesin toimiston ja asiaan aletaan etsimään ratkaisuja!
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ja vielä Bluesin kotisivullakin tuo kirje.
Nostan hattua Salonojan nöyryydelle! Tästä on hyvä lähteä eteenpäin uutta rakentamaan.
 

rip-off

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Steelers
Tää oli kyllä erittäin hyvä veto. Rauhoittaa tilannetta niin katsomossa kuin toimistollakin kun kerrotaan julkisesti, että palaute on huomattu, otettu vastaan ja käsitelty, eikä vaan lakaistu maton alla "ei mahra mittään" -hengessä. Hienoa. Arvostan toimenpidettä.
 

Sunax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Philadelphia Flyers
Erittäin hienoa toimintaa Jussilta! Kertoo asiat niin kuin ne on ja ottaa täyden vastuun menneistä tapahtumista.

Tältä pohjalta on hyvä lähteä oikeasti kehittämään toimintaa ja toivottavasti porukat innostuu osallistumaan talkoisiin. Itse ainakin yritän vähintään tuoda uusia ja vanhoja naamoja hallille matseja katsomaan kauden aikana.
 

CuChulainn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, FC Honka, Flyers, DFB-Elf
Mielestäni hieno ja avoin puheenvuoro.

Toivon, että kannattajat ottavat positiivisesta hengennostatuksesta myös jotain puseroon.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kaikkinensa hyvä ja asiallinen puheenvuoro. Nyt odotetaan sitten katetta sanoille

Yhteen virkkeeseen vain kommentoisin: "Seurakulttuurin rakentamisessa ei ole oikotietä". Ei niin, ja siksi kannattajilla on mielestäni oikeus odottaa ettei seurakulttuuriin kuuluvia ulkoisia tunnuksia - kuten seuran logoja sekä ottelutapahtumissa esitettäviä tunnareita - oltaisi jatkossa vaihtamassa kuten teinit tyttö/poikaystävää. Ylipäätään toiminnassa tulisi pyrkiä pitkäjänteisyyteen kaikilla tasoilla. Mielestäni joukkueen kannattajat ovat kyllä hyvin tietoisia siitä ettei seurakulttuurin rakentamisessa ole oikotietä. On hienoa jos tämä tietoisuus on tavoittanut myös seurajohdon.
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Loistava juttu ja hyvää asiallista tekstiä Bluesilta/Jussilta.
Vieläkun Blues pitäisi jonkinlaisen tiedotustilaisuuden johon fanit pääsisivät mukaan niin homma lähtis vielä paremmin eteenpäin kun voisi esittää kasvotusten kysymyksiä ja vastauksia molemmin puolin!
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kiitos...

...siitä, että kannattajien huoli (ei vain ääni, vaan aito huoli) asioiden tilasta on kuultu ja ymmärretty. Tämä Jussi Salonojan puheenvuoro oli paikallaan ja toivottu. Hyvä, että sellainen saatiin, vieläpä erittäin asiallisena kannanottona.

Toivottavasti rauhoittaa tekemistä ja puhdistaa ilmaa. Ainakin itse olen hiukan levollisemmin mielin, tietäen/toivoen, että jotain tosiaan tehdään.

Nyt kuten sanottua, on sitten tekojen aika.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Hieno juttu. Pinnat Jussille.

Tästä sitten tekoihin, toimiston innostuneisuus näkymään myös käytännössä ja idioottimaisuudet esim. kausikorttimyynnissä jne nyt lopullisesti pois kysymyksestä.

Todella hyvä esiintulo mieheltä, jolta sitä eniten tässä kohtaa oli kaivattu.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Avoin kirje....

Iso Peukku täältäkin... Nyt sitten tekoja odotellessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös