Kiekko-Espoon fanikulttuuri

  • 142 221
  • 597

Grafite

Jäsen
Ongelma olikin se, ettei sen paukkeen alta kuulunut enää se varsinainen kannustaminen.

"Espoo!" jota seurasi nopea tum tum tum-rummutus ja "Eeeespooon Blues" jota seurasi hitaampi tum tum tum-sarja....mitä siinä rummutuksen aikana sitten jäi kuulematta?

Jos kerran enemmistö haluaa rummun Areenalle niin joku voisi nyt vaan rohkeasti ilmaantua päätykatsomoon tai seisomakatsomoon rummun kanssa ja aloittaa samanlaisen rytmikkään rummutuksen kuin silloin pari vuotta sitten. Jos Areena on täynnä ja meteliä lähtee ilmankin, niin rummun voi siirtää sivuun, mutta se saisi olla kuitenkin aina mukana varmuuden vuoksi. Varsinkin runkosarjassa sille olisi hyvää käyttöä. Nyt vaan tuumasta toimeen.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo, siinä vaiheessa kerään ainakin omat luuni katsomosta pois ja siirryn pysyvästi katsomaan matsit baarin puolelle.
 

Grafite

Jäsen
Joo, siinä vaiheessa kerään ainakin omat luuni katsomosta pois ja siirryn pysyvästi katsomaan matsit baarin puolelle.

Olit sitten vissiin baarissa aika monta vuotta katsomassa matseja.
Kuten sanottu, enemmistö näyttäisi olevan kanssasi eri mieltä, joten katsotaan nyt jos joku vielä uskaltaa tuodakin sen rummun jossain vaiheessa.
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Olit sitten vissiin baarissa aika monta vuotta katsomassa matseja.
Kuten sanottu, enemmistö näyttäisi olevan kanssasi eri mieltä, joten katsotaan nyt jos joku vielä uskaltaa tuodakin sen rummun jossain vaiheessa.

Rummulla ei misään nimessä ole enää nykyisin mitään käyttöä. Ja sitä ei todellakaan enemmistö halua takaisin. Muutenkin typerää huudella täällä, että "joku voisi nyt rohkeasti sen rummun tuoda takaisin"

Ajattelin aluksi etten viitsi edes vaivautua vastaamaan näin älyttömään viestiin, loppuunkulutettu aihe, jossa ei ole mitään epäselvyyttä. Nimimerkki Grafite taitaa tahallaan provoilla vähän joka ketjussa älyttömistä asioista. No, eipä ole mun ongelma.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Kuten sanottu, enemmistö näyttäisi olevan kanssasi eri mieltä, joten katsotaan nyt jos joku vielä uskaltaa tuodakin sen rummun jossain vaiheessa.

Tuoreelle äänestystulokselle rummun tarpeellisuudesta :peukku: Sinne vaan rumpu uuteen 103 katsomoon. Ja vielä toinen peukku Tommylle.
 

Grafite

Jäsen
Rummulla ei misään nimessä ole enää nykyisin mitään käyttöä. Ja sitä ei todellakaan enemmistö halua takaisin. Muutenkin typerää huudella täällä, että "joku voisi nyt rohkeasti sen rummun tuoda takaisin"

Ajattelin aluksi etten viitsi edes vaivautua vastaamaan näin älyttömään viestiin, loppuunkulutettu aihe, jossa ei ole mitään epäselvyyttä. Nimimerkki Grafite taitaa tahallaan provoilla vähän joka ketjussa älyttömistä asioista. No, eipä ole mun ongelma.

Miten kuvailisit tunnelmaa Baroona Areenalla tällä hetkellä, arvon Länäri?
Itse olen nähnyt tällä kaudella HIFK-pelin, ja siinä tunnelmaa voisi kuvailla....surullisen tutuksi. Ehkä ne taputukset kuuluu vielä viereiseen katsomoon, mutta entäs kauempana olevat paikat?

Ja vielä lisäys: 2007-vuosimallin äänestys onkin todella vanha. Fanien mielipide onkin varmasti muuttunut paljon kolmessa vuodessa.
Notice the sarcasm.
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Miten kuvailisit tunnelmaa Baroona Areenalla tällä hetkellä, arvon Länäri?
Itse olen nähnyt tällä kaudella HIFK-pelin, ja siinä tunnelmaa voisi kuvailla....surullisen tutuksi. Ehkä ne taputukset kuuluu vielä viereiseen katsomoon, mutta entäs kauempana olevat paikat?

Ja vielä lisäys: 2007-vuosimallin äänestys onkin todella vanha. Fanien mielipide onkin varmasti muuttunut paljon kolmessa vuodessa.
Notice the sarcasm.

Barona Areenan tunnelmassa on paljon kehitettävää, mutta sen eteen tehdään jatkuvasti töitä. Ja kun otetaan huomioon aktiivisen ja ääntä pitävän faniporukan koko (eli määrään nähden ihan hyvää ääntä), niin potentiaalia on. Sen tiedän, että sinä et siellä koskaan ole ollut panostasi antamassa. Rumpu on menneisyyttä, ei nykyisyyttä eikä tulevaisuutta. Eikö tästä ole jo ihan tarpeeksi keskusteltu, ei herranjumala..
 
Viimeksi muokattu:

Grafite

Jäsen
Barona Areenan tunnelmassa on paljon kehitettävää, mutta sen eteen tehdään jatkuvasti töitä. Ja kun otetaan huomioon aktiivisen ja ääntä pitävän faniporukan koko, niin potentiaalia on. Sen tiedän, että sinä et siellä koskaan ole ollut panostasi antamassa. Rumpu on menneisyyttä, ei nykyisyyttä eikä tulevaisuutta. Eikö tästä ole jo ihan tarpeeksi keskusteltu, ei herranjumala..

Viitisen vuotta tässä on nyt taidettu vetää ilman rumpua ja tunnelma ei ole parantunut yhtään kaudesta 2005-06, vai milloin se nyt olikaan kun jätettiin rumpu pois. Ja minun panoksellani fanikatsomon kannustamisessa ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että tunnelma katsomossa ei ole hyvä.
Mutta vieläkin vaan jatketaan tällä "Kyllä se tunnelma vielä siitä paranee, ei tarvita rumpua"-meinigillä?
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Taitaa aika kullata muistot. Viisi kautta sitten Bluesin fanikatsomo koostui muutamasta istuvasta hassuhatusta ja rummusta. Siinä suhteessa eteenpäin on menty vaikka tekemistä onkin vielä aivan helvetisti.

Tuo rummutus ei vaan aidosti tuo minkäänlaista tunnelmaa vaan pikemminkin tuhoaa sen. Hyvänä esimerkkinä tästä jyväskyläläisten "kannustus".
 

Grafite

Jäsen
Viisi kautta sitten Bluesin fanikatsomo koostui muutamasta istuvasta hassuhatusta ja rummusta. Siinä suhteessa eteenpäin on menty vaikka tekemistä onkin vielä aivan helvetisti.

Ja nyt fanikatsomo koostuu isosta porukasta, jotka silloin tällöin innostuvat vähän taputtamaan, ja eivät saa sillä ketään mukaan. Ehkä fanikatsomosta lähtee enemmän ääntä oikeasti tänä päivänä, mutta koska muut katsojat innostuvat vielä harvemmin mukaan kuin ennen, ei tunnelma ole kokonaisuudessaan yhtään parempi kuin ennen.
 

Bª™ªN

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Puhis
ei saatana

Tuo rummutus ei vaan aidosti tuo minkäänlaista tunnelmaa vaan pikemminkin tuhoaa sen. Hyvänä esimerkkinä tästä jyväskyläläisten "kannustus".

Täysin samaa mieltä. Meikäläinenkin lähtee tonne batterypaikoille heti jos rumpu tulee takas. Sehä oli täys farssi ne kaudet ku oli käytössä. Varsinkin kun jengii oli se "3410" jossai maanantai pelissä. Vielä enemmä ärsytti bluesin pelin seuraaminen telkkarin välityksellä ku se rumpu oli ainoo asia mikä katsomosta välitty.

Ymmärrän tietenkin sen jos fanikatsomossa olisi se 400 hullua huutamassa kuten esim saksassa mutta länärillä taikka sm-liigassa tämmöstä ei koeta moneen vuoteen. Siihen on sit ihan eri syyt mistä voi sitte muissa ketjuissa keskustella.
 

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma
Rumpuahan käytetään ns. "tahdin ylläpitäjänä", että porukka pysyy samassa tahdissa, ja lisätunnelman luojana, silloin kun fanikatsomossa on PALJON porukkaa, ei silloin, kun siellä on se sata. Rumpu ei saisi missään nimessä olla se pääasia..

Tottakai rummutus tuo lisää volyymiä, mutta jos se on hyvää kannustusta, en puutu tähän sen enempää, olkoot. Olkaa nyt Espoossa viisaita, ja antakaa sen rummun olla sivussa.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Mitä mieltä uusista fanikatsomoista?

Nyt on muutama matsi vedetty kotona. Mitä mieltä olette uusista fanikatsomoista? Itse majailen 212:ssa, joten istumakatsomossa olevien kommentit ovat tervetulleita. Pari isoa jo ennen kautta tiedossa ollutta ongelmaa ovat väärät pelisuunnat ja faniporukan hajaantuminen. Kahdessa ekassa matsissa (IFK ja joku toinen) oli 212:ssa ihan ok meno, mutta sen jälkeen on menty alas ja kovaa. Eli tällä hetkellä en pidä onnistuneena tuota uutta järjestelyä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mä päätin kokeilla huomiseen peliin Ringside -paikkaa. 211 rivi 2. Kellään kokemusta näkyykö sieltä mitään? Eikös se ole juuri niitä paikkoja joissa pällistellään vaihtoaitioiden takana? Jos osoittautuu aivan sudeksi niin voihan sieltä siirtyä 1.erän jälkeen kattomaan loppumatsin baariin.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Mä päätin kokeilla huomiseen peliin Ringside -paikkaa. 211 rivi 2. Kellään kokemusta näkyykö sieltä mitään? Eikös se ole juuri niitä paikkoja joissa pällistellään vaihtoaitioiden takana? Jos osoittautuu aivan sudeksi niin voihan sieltä siirtyä 1.erän jälkeen kattomaan loppumatsin baariin.

Ei ole kokemusta, mutta nuo paikat ovat siinä kotijoukkueen vaihtoaition sivussa alhaalla, joten näkyvyys Bluesin 1. ja 3. erän hyökkäyspäätyyn taitaa olla aika heikko. Joten suden kanssa baariin kai sitten.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ei ole kokemusta, mutta nuo paikat ovat siinä kotijoukkueen vaihtoaition sivussa alhaalla, joten näkyvyys Bluesin 1. ja 3. erän hyökkäyspäätyyn taitaa olla aika heikko. Joten suden kanssa baariin kai sitten.

Voi olla että sinne baariin päädyn. Toisaalta voi olla mielenkiintoistakin keskittyä yhden matsin ajan seuraamaan millaista elämää jengin vaihtoaitiossa on.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Vaikkei tämä nyt ketään varmaan kiinnostakaan niin pakkohan tänne on käydä heittämässä loppukaneetti asiasta jonka itse aloitti. Niiden ringside-paikkojen hyvyys varmaan riippuu tosi paljon siitä mistä kohtaa kenttää paikka on. Itelläni oli (211 katsomossa) viime pelissä paikka josta näki joka puolelle varsin hyvin. Ja olihan se kieltämättä kokemus kun laitataklauksen lähes tunsi itsekin.

No, seuraavalla kerralla meen sinne fanimaailmaan. Ihmettelin muuten että miksi sieltä kävi porukkaa hakemassa bisseä käytävän myyntipisteestä. Eikös siellä ole oikein oma baari?
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
No, seuraavalla kerralla meen sinne fanimaailmaan. Ihmettelin muuten että miksi sieltä kävi porukkaa hakemassa bisseä käytävän myyntipisteestä. Eikös siellä ole oikein oma baari?

Tuohon en tiedä syytä kun oma hana tosiaan löytyy. Pieni vinkki kuitenkin fanimaailmaan saapuville: ostakaa lippu mahdollisimman alas, jos haluatte nähdä koko kaukalon.

DanC kyseli istumakatsojien mielipiteitä, ja suurimman osan omista ajatuksistani voi lukea tähän(linkki vie kausikortti-ketjuun) ketjuun kirjoittamistani viesteistä. Lyhyesti sanottuna uusi istumafanikatsomo on aika surkea ratkaisu. Tunnelma on minimissään kun seisovien kannustus ei kuulu kuin alariveillä istuville, läheskään kaikki eivät näe koko kaukaloa ja oheispalvelut ovat hyvin suppeat siihen verrattuna, mitä itse kuvittelin, kun katsomoa mainostettiin. Katsotaan huomenna, mitä ovat keksineet, kun fanimaailma saa "lopullisen" ulkomuotonsa...
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Yritän siirtää keskustelun tähän ketjuun, saadaan tuo peliesitykset-ketju siistittyä.

miten fanien päälle on syljetty ja kuinka faneille toimistolla nauretaan?

Itse en ollut suurimpana äänenä tässä väitöksessä, mutta koen velvollisuudekseni vastata ainakin yhdellä esimerkillä. Fanikatsomon siirtäminen ja ujuttaminen päätyyn, jonka toimivuudesta ei kellään tuntunut olevan mitään käsitystä ennen kuin vasta viimeisessä harjoitusottelussa oli fanien päälle sylkemistä. Fanit haluttiin pois rafla-asiakkaiden nokan edestä etteivät häiritse iltapalan mutustamista liiallisella kannustuksellaan ja edessä seisomisella.

Itse kysyin sekä Elias Mikkoselta, että Markus Lindströmiltä, miksei fanimaailmaa voitu perustaa jo käytössä olleeseen fanipäätyyn? Miksi fanien piti olla se ryhmittymä, joka siirtyi huonompiin tiloihin. Tähän ei kummallakaan ollut järkevää vastausta. Rafla-asiakkaille on varmasti vähemmän tärkeää näkevätkö he koko kaukalon ja kuulevatko he kannustuksen viereisestä katsomosta.

Muutenkin tämä uuden katsomon väsääminen oli farssi alusta loppuun, miksei katsomoa saatu pystyyn hyvissä ajoin? Tällöin toimistoväki ja BFC:n hallitus olisi päässyt tutustumaan siihen ajoissa ja tarvittavat muutokset olisi tehty ennen kuin paikka esiteltiin koko faniryhmälle. Silloin olisi arvon Fan Clubin PJ:kin säästynyt muutamalta tappouhkaukselta. Eihän tuosta katsomosta silti hyvää olisi saatu mutta näillä toimilla olisi osoitettu, että faneista välitetään.

Tuosta nauramisesta en kyllä olisi niinkään varma, varsinkaan kun mitään omakohtaisia kokemuksia tuosta ei ole.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mielestäni tässä kirjoituksessa on asiallisesti ja fiksusti vastattu noihin Juhaht:n peräämiin kysymyksiin. Avainkysymys on, arvostetaanko Bluesin toimistolla sitä vähää historiaa joka joukkueella kuitenkin jo on? Siihen littyy myös fanikulttuuri ja joukkueen kannattajuuden arvostaminen. Uuden katsomon lisäksi tuolle syntilistalle voisin nostaa lauantaipelien puutteen ja logon vaihtamisen (vanhasta logosta voi olla montaa mieltä, mutta sen äkillinen vaihtaminen kertoo toimiston historiattomuudesta ja kiekkokulttuurin tuntemuksen puutteesta).
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Joo, aika erikoista on lähteä kannattajien suunnalta tekemään erottelua kaulusspedejen ja oikeiden kannattajien välille. Eipä se myöskään niiden kaulusspedejen syytä ole, että fanimaailma tehtiin tuonne toiseen päätyyn.

Jos nyt esim neljän hengen pöytä käyttää raflassa rahaa 150-300 euroa per matsi + lippujen hinnat, niin kannattaa se ravintola siellä hallissa säilyttää, se on jo kerran sinne päätyyn rakennettukin, niin eiköhän käytännöllisintä ollut se sinne sitten jättääkin?

Itse olen ymmärtänyt, että tuon fanimaailman ajatus on nimenomaan tällainen me-hengen/oman alueen/yhtenäisyyden ja mahdollisesti kasvavan fanijoukon edesauttaminen. Lisäksi tuo, että kannustusta kuuluisi jatkossa kahdesta kohtaa hallia aiemman yhden osalta antaa ainakin ajatustasolla paremmat mahdollisuudet tunnelman luomiseen. Toki siitä ei saada mitään irti jos ääneen kannustavia on se 10-20 henkeä..

Tuo aiemmin esitetty ihmettely noiden viikonloppupelien vähyydestä on kyllä todella oleellinen. Jos itse menen työmielessä matsiin, niin kyllä sen pystyy sitten katsomaan sen sopivan ajankohdan jo hyvissä ajoin. Jos sinne mennään perheen kanssa viihtymään ja tuhlaamaan rahaa, niin tottakai perjantai/lauantai tai sunnuntaikin ovat tähän parempia ajankohtia. Mielestäni on typerää ajatella, että bisnesasiakkaiden tavoittamiseksi tulee kaikkien kotimatsien olla tiistaisin ja torstaisin. Kyllä se vähempikin tässä kohtaa riittäisi.

Itse koen vittumaisena sen, että tämäkin nippu olisi paaaljon iskukykyisempi sillä yhdellä oikeasti kovalla hankinnalla tyyliin Kärppien Rosa, St.Pierre, Kreps, Tenkrat, Ifk:n Hamilton jne.. Se maksaisi varmasti itsensä takaisin lipputuloina, menestyksen kautta, mediahuomiona jne. On typerää heittää tämäkin kausi hukkaan käytännössä tuon yhden palikan pihtaamisella. Se on se mikä itseäni siis korpeaa.

Ja siis, ei tämä aneemisuus missään nimessä ole hallilla käyvien vika, vaan nimenomaan kaikkien jotka eivät ole tästä hommasta kiinnostuneita ja silti nostavat tiliään Bluesista.


edit. Nikke; jep, juuri tuota samaa yritin sanoa tuosta katsomo-gatesta..
 
Viimeksi muokattu:

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Jaasinilta hyviä pointteja yllä, ainoa mihin kommentoin on se että historia on osoittanut ettei tuo yksi hankinta juurikaan vaikuta katsojamääriin ellei kyseessä ole joku todella poikkeuksellinen pelaaja, Bluesin kohdalla se voisi olla Jere Lehtinen mutta eipä juuri kukaan muu, ei edes Lada.

Erottaisin kaksi asiaa eli tuon historian omaksi osakseen ja tuon fanikulttuurin toiseksi. Ja otetaan kantaa jälkimmäiseen: viikonloppupeleistä toivon että olette lähettäneet palautetta toimistolle, aina on nimittäin seuraava kausi. Logokin nyt toivottavasti pysyy samanlaisena.

Fanikatsomosta mulla on hieman eriävä mielipide: mun mielestä on aika kauan haluttu/vaadittu mm. seisomakatsomoa niille jotka haluavat seisoa. Nythän sellainen on ja samalla on mielestäni ihan luonnollista että tuo varsinainen fanikatsomo siirtyy siihen lähelle. Se että tuon uuden katsomon kanssa sekoiltiin ei kuitenkaan mielestäni poista sitä etteikö tässä myös faneja olisi kuunneltu nyt kun heille on tuo oma fanimaailma. En mä oikein näe sitä faneille nauramisena jos toteutus ei ihan heti mennyt nappiin, kai tuosta nyt luulisi esim pystyvän ne ns turhat tuolit poistamaan?
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
kai tuosta nyt luulisi esim pystyvän ne ns turhat tuolit poistamaan?

Turhat tuolit eivät ole ongelma, vaan hallin tukirakenteet ja seinät, jotka estävät näkyvyyden kaukalon kulmiin ja seisomakatsomoon, täten eristäen fanit kahdeksi täysin erilliseksi katsomoksi. Kun faneja on aiemminkin ollut todella vähän, varsinkin niitä äänekkäitä, on tällainen kahtiajako täysin päätön ja tuhoontuomittu. Nyt tunnelma on aikaisempiakin kausia heikompi ja se ei johdu siitä, että kannustajia ei olisi saman verran kuin aiemmin vaan siitä, että he ovat liian yksin, eristettyinä kahteen katsomoon.

Ideana tuo fanimaailma oli hyvä, faneille omat tilat, jonne kukaan vieraskannattaja ei pääse ja seisojille oma katsomo. Toteutus on vaan ollut surkea alusta saakka, ja se ei näytä paranevan ainakaan tämän kauden aikana mihinkään. Kysymys herääkin, kuinka moni fanimaailmalainen hankkii kausarin ensi kaudella toiseen katsomoon, hajottaen fanirypästä entisestään?

Itse en siis halunnut poistaa raflaa, vaan siirtää sen tuonne Audi-päätyyn, missä fanimaailma nykyään sijaitsee. Seisomakatsomon olisi voinut siirtää 101-102 katsomoiden viereen kulmaan, jommalle kummalle puolelle.

Mitä tulee fanien kuulemiseen asiasta, itse kuulin tästä muutoksesta vasta kesällä, kun posti toi kausarimainoksen kotiin, jolloin mitään ei ollut enää muutettavissa. BFC:n hallitus oli tietääkseni keskustellut asiasta pidempäänkin, mutta info ei tullut ainakaan minulle asti. Tämäntyyppisestä muutoksesta pitäisi tiedottaa paremmin, ja näkyvämmin. Itse olisin mennyt hallituksen kokoukseen sanomaan painavan sanan, jos olisin tiennyt, että moinen muutos on tekeillä. Osasyy on siis itsessä kun en seurannut kaikkia lähteitä, mutta kyllähän tuosta saa jotenkin sellaisen kuvan, että muutos tehtiin kaikkia kuulematta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös