Kettytytöt, nuo tappavat terroristit

  • 11 371
  • 144

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
chrisu666: "Minkeillä ja ketuilla on kohta paremmat olosuhteet kuin köyhällä opiskelijalla."

No, köyhä opiskelija varmaan mielellään vaihtaa paikkansa tarhaminkin kanssa? Paljonkohan on kysyntää opiskelijannahkaturkiksilla?
 

taube18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roki 79
Minusta nämä iskut loppuisivat tyystin kun muutama kettutyttö
lahdattaisiin näitten päättömien kostoretkien päätteeksi tarhan nurkkaan.
Juoksisivat kanaloissa vapauttamassa vähän tipuja tai korkeasaaren eläimet.
Ottaa päähän kattella kun saavat temmeltää ilman rangaistuksia vapaasti.
Ehdottasin tämmöistä joka kymmenestä kuolleesta minkista/ketusta sais tappaa yhden kettutytön/pojan niin varmaan loppus lyhyeen nuo iskut tarhoille.
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Viestin lähetti Huerzo
Pohjanmaalla eräs tuttu (turkistarhaaja) oli saanut kirjeen, jossa häntä ystävällisesti neuvottiin lopettamaan eläinten kiduttaminen, murhaus ja sadismi, tai muuten saattaisi eräänä päivänä käydä niin "etteivät lapset ehkä palaa koulusta".

Ja tämän kirjeen oli lähettänyt....? Tästä tulee assosiaationa mieleen tietysti ensimmäisenä se, että ne perkeleen kettutytöt ja kettupojat alkavat uhkailemaan jo henkeäkin. Voihan tuon kirjeen takana olla esimerkiksi naapurin turkistarhaaja-setä...

Noh, oma mielipiteeni kaikessa yksinkertaisuudessaan on se, että tällä pallolla nyt vaan asustaa sellaisiakin ihmisiä, jotka asettavat eläimen ihmisen edelle. Siitä en voi kuin nostaa hattua näille ihmisille. Toisaalta minulle on yks ja hailee miten Teppo Turkistarhaaja pärjää elämässään, eikä kyllä pahemmin kiinnosta miten Kati Kettutyttö pärjäilee. Puhtaasti moraalisista syistä sympatiat menee kuitenkin kettutyttöjen suuntaan.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Re: Vahtikoirista ja muustakin

Viestin lähetti Buccaneer
. Kettutyttöjen teoista annettavia rangaistuksia voisi mielestänii olla syytä tarkistaa ankarammiksi, sillä näitä iskuja tekevä sakki lienee enimmäkseen melko raukkamaista sakkia, joihin kovemman rangaistuksen pelko voisi toimia paremmin kuin varsinaisiin ammattirikollisiin.

Minusta pikemminkin on huolestuttavaa,että vaikeneminen on toiminut näillä älypäillä pelottavan hyvin.Kiinniotetut eivät käsittääkseni pukahdakaan.Takinkääntäjiä ei ole löytynyt.Perustuuko sitten kollektiiviseen hurmoksenomaiseen tyhmyyteen vai moottoripyöräjengimäisiin sanktioihin?
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Noh, oma mielipiteeni kaikessa yksinkertaisuudessaan on se, että tällä pallolla nyt vaan asustaa sellaisiakin ihmisiä, jotka asettavat eläimen ihmisen edelle. Siitä en voi kuin nostaa hattua näille ihmisille. Toisaalta minulle on yks ja hailee miten Teppo Turkistarhaaja pärjää elämässään, eikä kyllä pahemmin kiinnosta miten Kati Kettutyttö pärjäilee. Puhtaasti moraalisista syistä sympatiat menee kuitenkin kettutyttöjen suuntaan.

No johan on kommentteja. Ei minuakaan nyt jokaisen tarhaajan saati kettutytön elämä henkilökohtaisesti liikuta, mutta sympatiat menee nimenomaan moraalisista syistä tarhaajille. Kettutyttöjä ei kyllä oikein millään järkevällä perusteella voi pitää minään muuna kuin rikollisina. Ja rikollisina heitä tulisi myös kohdella. Sympatian antaminen kettutytöille on sama kuin sympatian antaminen kelle tahansa ilkivallan tekijöille tai vaikka taskuvarkaille.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Buccaneer: "Sympatian antaminen kettutytöille on sama kuin sympatian antaminen kelle tahansa ilkivallan tekijöille tai vaikka taskuvarkaille."

Niin ja mitäs pahaa siinä on? Minusta kioskiryöstäjä, joka tekee ryöstönsä epätoivoisessa tilanteessa ansaitsee enemmän myötätuntoa kuin ryöstäjä, joka tekee sen vain huvikseen. Minusta myös yleinen oikeuskäsitys ajaa kirjoitetun lain edelle, siksi kait meillä on edelleen tuomari ja termi "lain henki".
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Viestin lähetti Buccaneer
No johan on kommentteja. Ei minuakaan nyt jokaisen tarhaajan saati kettutytön elämä henkilökohtaisesti liikuta, mutta sympatiat menee nimenomaan moraalisista syistä tarhaajille.
Meillä nyt vaan on erilaiset moraalikäsitykset. No problem.

Viestin lähetti Buccaneer
Kettutyttöjä ei kyllä oikein millään järkevällä perusteella voi pitää minään muuna kuin rikollisina.
Tai rikollisina jotka toimivat oman moraalinsa pohjalta. Tällä moraalilla tarkoitan juuri sitä, että jotkin ihmiset pitävät eläintä arvokkaampana kuin ihmistä tai paremminkin tässä tapauksessa ihmisen elinkeinoa. Ymmärrän hyvin kettutyttöjen tarkoitusperiä, koska he toimivat oman etiikkansa pohjalta, tai ainakin näin haluaisin uskoa. Keinot ovat tietysti arveluttavia turkistarhaiskuineen, keinot pitää olla toiset jos tarhausta koskaan aiotaan lopettaa.

Viestin lähetti Buccaneer
Ja rikollisina heitä tulisi myös kohdella. Sympatian antaminen kettutytöille on sama kuin sympatian antaminen kelle tahansa ilkivallan tekijöille tai vaikka taskuvarkaille.

Ehkä, jos kaikki olisi mustavalkoista. Ehkä, jos kaikki ns. rikolliset toimisivat samasta syystä, eli jos esimerkiksi ikkunoita pistettäisiin paskaksi pelkästä rikkomisen ilosta ja kettutytöt tekisivät iskujaan ihan vaan huvikseen, ilman syytä. Uskon ja toivon, että aktivistit toimivat kuitenkin moraalinsa tai omatuntonsa takia eikä pelkästään ilkivallan takia, ja koska heidän moraalinsa liippaa huomattavasti lähempää omaani kuin taskuvarkaan, pystyn tuntemaan sympatiaa kettutyttöjä kohtaan enkä sitä taskuvarasta.
Samasta syystä tunnen sympatiaa kettutyttöjä kohtaan, enkä tarhaajia. Kettutyttöjen moraali nyt vaan on lähempänä omaani kuin tarhaajien, ei siinä sen kummempaa.

Pitäisköhän alkaa päätoimiseksi hiustenhalkojaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Viestin lähetti JanJ
Tämähän oli televisiossa, kun oikeat asiantuntijat kiusasivat aktivistiparkaa. Kun tämä tötsypää puhui lehmien vapauttamisesta, asiantuntija kysyi että mitähän ne lehmät oikein tekevät siellä metsässä. Aktivisti mietti hetken ja sanoi: Ne tekee pesän.


Lisää samaa genreä löytyi myös kun olimme taannoin Oranssilla keikalla. Opin mm. sen ettei lehmää saisi lypsää, koska se kärsii siitä...

-Buddy
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Viva hyttytytöt

Joo-o. Ääriliikkeet... mitähän niistä sanoisi? Sanottakoon nyt vaikka niin, että ihminen, joka on löytänyt "lopullisen totuuden" asiasta kuin asiasta, saa meikäläisen ovelta hyvin vilkkaan lähdön. Koskee niin natseja, kommunisteja, jehovia ja kettuihmisiä.

Nämä ääriliikkeet ovat kuitenkin yhteiskunnassamme niitä, jotka ovat tajunneet, että lätiseminen on turhaa ja jotain pitää tehdä. Se on aivan sama, marssitaanko jossain eduskunnan edessä "Marimekko häpeä, kätesi ovat veressä!"-marsseja. Jotain asiolle pitää tehdäkin. Voidaan kysyä myös sitä, miksi hyttynuorison täytyy lähteä tarhoille vandalisoimaan? Oma MuTuni on nimittäin se, että tarhaus on valtaväestö mielestä arveluttavaa puuhaa, joka tulisi vähin erin lopettaa. Nyt tietysti astuu kuvaan kysymys kokonaisen elinkeinon lopettamisesta, mutta onhan elinkeinoja ennenkin "lopetettu" (tukkijätkät etc.). (edit: Jaaha, tuli toistettua jo kertaalleen lausuttu mielipide. Laiska kun olin enkä lukenut kunnolla. Eli tämäkin on vaan Jees-Jees viesti...)

Mafian kunnioitettu jäsen veli Designer sanoi etten näe kuin toisen puolen asiasta. Kyllä näen, en vain kirjoittanut siitä. Ihailtavan yksituumaisesti täällä nuo iskut on tuomittu, aiheestakin. Minä en kyllä näkisi uskonnon ja turkisten käytön välillä yhtäläisyyttä, uskonto kun enimmäkseen keskittyy elämän ylläpito-puoleen (joo, ei lähi-itä juttuja. Tiedetään. Tarkoitan nyt lähinnä "uskovaisten" henkilökohtaista suhdetta uskoonsa.) Minä nyt tuppaan antamaan kaikelle elämälle arvon, ja samaan hengenvetoon popsin mielihyvin kinkkua joulupöydässä. Logiikassani on siis pahoja aukkoja. Mutta minkkiä en syö, ja tuo syöminen onkin mielestäni toisen elävän otuksen tappamisessa se pointti. Jos tappaa vaikkapa ihmisen, tulisi ruho sitten syöttää tappajalle... ;)

Turkistarhaus on tappamista turhamaisuuden vuoksi. Ihminen, joka turkin päälleen vetää, on turhamainen. Ja pyssyjä on sen vuoksi, että maassa on armeija. Jos ei sen oma, niin jonkun toisen. Armeijan mittakaavasta ja varustuksesta voidaan sitten keskustella jossain muussa ketjussa. Mutta turkistarhaukselle ei ole mitään Max Weberiltä/Jakobsonilta löytyvää syytä.
 
Viimeksi muokattu:

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Wilco ja Anrej

Teillä oli jokin ongelma minun tekstini kanssa. Vastaan lyhyesti.

Minusta on tunteentonta ja tyhmää aiheuttaa eläimille kärsimystä täysin turhan asian vuoksi.

Selkenikö?

Onko teillä jotain kuolemattomia perusteluita tätä asiaa vastaan tai ylipäänsä turkistarhauksen säilyttämisen puolesta.

Edit: Pieni virheen viilaus, virheen, joka kiireessä pääsi tapahtumaan. Loppukappale poistettu. Mitäpä vittua tuota vääntämään.
 
Viimeksi muokattu:

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Wilco ja Anrej

Viestin lähetti Oiva
Onko teillä jotain kuolemattomia perusteluita tätä asiaa vastaan tai ylipäänsä turkistarhauksen säilyttämistä. Jos, niin olisin erittäin kiinnostunut. Asiasta voidaan keskustella myös yksityisesti.

Ei, minulla ei ole mitään turkistarhauksen säilyttämistä vastaan, olen enemmänkin puolesta. Olen vain ihmetellyt, miksi näitä ihmisiä pidetään tyhminä, kun tuottavat itsellensä ja toisille töitä.

Taas näitä kettutyttöjä, joilla tarkoitan näitä iskujen tekijöitä, pidän typerinä ja asiaatuntemattomina pelleinä. Kuten tuolla aiemminkin kirjoitin, tuo minkkien ja muiden turkiseläinten luontoon päästäminen aiheuttaa hirveitä tuhoja eläimistölle.

Että silleen...
 
Tässä on taas yksi loputon suo. Tämä niinkuin monet muutkin vastaavat keskustelut ovat käytännössä turhia, koska oikeasti hyvin harvat ihmiset osaavat keskustella vaikeista asioista kiihkottomasti, toisen mielipidettä sekä perusteluja kuunnellen ja kunnioittaen. Monesti ne muiden mielipiteet ja perustelut ovat tietenkin täyttä soopaa, mutta... 'catch my drift'.

Tähän keskusteluun ei ole muuta sanottavaa kuin mitä veli Gagne loistavasti tiivisti:

Viestin lähetti Gagne
Joo-o. Ääriliikkeet... mitähän niistä sanoisi? Sanottakoon nyt vaikka niin, että ihminen, joka on löytänyt "lopullisen totuuden" asiasta kuin asiasta, saa meikäläisen ovelta hyvin vilkkaan lähdön. Koskee niin natseja, kommunisteja, jehovia ja kettuihmisiä.

AAMEN
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Wilco ja Anrej

Viestin lähetti wilco
Ei, minulla ei ole mitään turkistarhauksen säilyttämistä vastaan, olen enemmänkin puolesta. Olen vain ihmetellyt, miksi näitä ihmisiä pidetään tyhminä, kun tuottavat itsellensä ja toisille töitä.


Siksi heitä pidän tyhminä ja tunteettomina, että he aiheuttavat aivan turhan asian vuoksi kärsimystä eläimille. Toistanko vielä, vai joko selkeni?

Et varmaan pidä palkkamurhaajiakaan paheksuttavina - hehän tuottavat töitä itselleen ja toisille.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, itse asiastahan on vähän hankala keskustella. Äärimmäiset toimenpiteet polarisoivat kompleksista asiaa mustavalkoiseksi, hyvin tuttu ja vastenmielinen dialektiikka. Sinänsä metodeista puhuttuna olisi todella sääli jos tämäntapainen selkeästi terrorisoiva, anonyymi ja vastuuta pakoileva väkivaltainen etujoukko-ajattelu johtaisi päämääränsä menestykseen - se vahingoittaisi kansanvallan ja kansalaisaktivismin uskottavuutta hyvin pahasti. Riittääkö vain usko oikeassolemiseen mihin tahansa toimintaan? Eikö meillä sen takia ole melkoisen kalliilla hinnalla saavutettu demokratia, että voidaan sovitella ja rauhanomaisesti ratkaista kiistakysymyksiä?

Mutta itse asiasta, pitäisikö eskimot tuomita siitä hyvästä etteivät osta tekokuitua? Eikö kulttuurisella toiminnalla ole mitään sisäistä legitimiteettiä - onko kaikki asiat ratkaista vain kylmän logiikan perusteella? Tarhaus on olemassaoleva, tähän asti legitiiminä pidetty elinkeino, jota harrastaa olemassaolevia, tähän asti legitiimeinä pidettyjä henkilöitä. Ongelma ei pitäisi olla näissä yksilöissä, ympäristönsä tuotteissa, joiden syyllistäminen ilman mitään ymmärrystä paikallisista olosuhteista on melko kiintoisa ratkaisu. Mitä tulee eläinten teolliseen hyväksikäyttöön niin turkistarhaus on melkoisen mitätön tekijä. Tehomaatalous ja sen tuotteiden kuluttajat (me kaupunkilaiset suurimpana ryhmänä) ovat eläinten oikeuksien paljon pahempia polkijoita. No, tähän sanotaan että tehomaatalous on välttämätöntä mutta turkistarhaus ei. Miten paljon eettisesti ylevämpi tämä kanta on? Sanoa että noitten satojentuhansien teurastus on tarpeetonta huvia, mutta että näitä miljardeja ruumiita me tarvitsemme oikeasti. Enpä tiedä. Selväähän on että lihalla on joka tapauksessa ylikorostunut asema läntisessä ruokavaliossa, jota ei voi perustella muuten kuin ylellisuudellä ja makuasioilla. Vähän kuten turkiksiakin?

Itse en usko että meillä olisi pohjimmiltaan mitään muuta oikeutta kuin vahvemman oikeus käyttää hyväksi toisia eläimiä. Se on tosiaan väistämätöntä monessa suhteessa, mutta ehkä olisi parempi että pystyttäisiin tämä yksipuolisesti saneltu hyväksikäyttö mahdollisimman pitkälle minimoimaan. Helppoja ja mustavalkoisia ratkaisuja ei ole: kaikilla osapuolilla on oma legitimiteettinsä ja logiikkansa. Mutta keskinäinen väkivalta ei saa olla keino ratkaista näitä kulttuurisia ristiriitoja. Dialogi ja sovittelu ovat tälle lajille hyvin vaikeita mutta samalla selvitymiselle elintärkeitä arvoja: metodi on hyvin pitkälle itsessään ratkaisu ja pimeässä ei värejä kovin hyvin erota toisistaan. Yölliset hyökkäykset yhdistävät kovin monia liikkeitä…

Hmm, onpa sekavaa vuodatusta taas, mutta ei oikein ehdi jäsentelemään töiden lomassa. Anyway, tarkoitus oli vain sanoa, että asialla suht. todennäköisesti on enemmän kuin kaksi puolta.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Re: Re: Wilco ja Anrej

Viestin lähetti Oiva
Siksi heitä pidän tyhminä ja tunteettomina, että he aiheuttavat aivan turhan asian vuoksi kärsimystä eläimille. Toistanko vielä, vai joko selkeni?

Et varmaan pidä palkkamurhaajiakaan paheksuttavina - hehän tuottavat töitä itselleen ja toisille.

Toisto on opintojen äiti, mutta en sitä sinulta pyytänyt. Mielipiteesi huomattiin.

Turkistarhaus nyt vain sattuu olemaan laillista, murhaaminen ei...

Että silleen...
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: Re: Wilco ja Anrej

Viestin lähetti wilco
Toisto on opintojen äiti, mutta en sitä sinulta pyytänyt. Mielipiteesi huomattiin.

Turkistarhaus nyt vain sattuu olemaan laillista, murhaaminen ei...

Että silleen...

Liekö ymmärryksessäsi sitten jotain häikkää, kun et asiaa tajunnut ensimmäisellä kertaa.

Tiesitkö muuten, että laki on aikojen saatossa sallinut yhtä ja toista "kivaa". Joskus on kuitenkin huomattu, että "perkules tuo juttuhan on ihan perseestä" ja sittemmin lakia on muutettu. Lain kirjaimeen vetoaminen tässä asiassa on epäoleellista - kyse on arvoista.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Re: Re: Re: Re: Wilco ja Anrej

Viestin lähetti Oiva
Liekö ymmärryksessäsi sitten jotain häikkää, kun et asiaa tajunnut ensimmäisellä kertaa.

Tiesitkö muuten, että laki on aikojen saatossa sallinut yhtä ja toista "kivaa". Joskus on kuitenkin huomattu, että "perkules tuo juttuhan on ihan perseestä" ja sittemmin lakia on muutettu. Lain kirjaimeen vetoaminen tässä asiassa on epäoleellista - kyse on arvoista.

Jep, näinhän se menee. Minähän olen tyhmä ja tietämätön.

Tiesin kyllä, että lakeja muutetaan, nyt onkin kysymys nykyhetkestä. Eikä siltikään tietääkseni koskaan murha ole ollut sallittujen listalla. Kerroppa minulle, tyhmälle, joku esimerkki tätä asiaa vastaavista laeista.

Että silleen...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Viva hyttytytöt

Viestin lähetti Gagne

Mafian kunnioitettu jäsen veli Designer sanoi etten näe kuin toisen puolen asiasta. Kyllä näen, en vain kirjoittanut siitä.

Menivätköhän nyt mafiaveljet sekaisin? Nimittäin mielestäni Des ei ole kirjoittanut tähän ketjuun. Allekirjoittanut kirjoitti, ettet näe kuin toisen puolen asiasta.

Jos et kirjoita kuin toisesta puolesta, niin ymmärtänet varmaan miksi saan helposti sen käsityksen, ettet edes näe sitä. Pahoitteluni.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Anteeksiantoa Goodfellalta

Viestin lähetti Sistis
Menivätköhän nyt mafiaveljet sekaisin? Nimittäin mielestäni Des ei ole kirjoittanut tähän ketjuun. Allekirjoittanut kirjoitti, ettet näe kuin toisen puolen asiasta.

Jos et kirjoita kuin toisesta puolesta, niin ymmärtänet varmaan miksi saan helposti sen käsityksen, ettet edes näe sitä. Pahoitteluni.

Jaa että menikö... Sen siitä näköjään saa kun töissä pomon silmien alla koittaa vähän kirjoitella. Sori. Vaatteet on revitty ja tuhkatkin on mun... siroteltu päälaelle. Saat mun viikon suojelurahat. Piti antaa ne Vujtekin stunttia varten Ristolle, mutta saat ne hyvän tahdon osoituksena.

Nim. merk. dementikko.

Ja ymmärrän toki että kirjoitukseen reagoidaan. Se oli oikeastaan oli tekstin tarkoituskin. Ei mitenkään provoilemalla, vaan suuren ykseyden vuoksi. Viesteissä ennen omaa ekaani ei oikeastaan hirveästi "toista puolta" ollut. Tai voi olla että onkin, muisti kun ei näköjään pelaa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti finnjewel
Eiköhän alkaisi olla vitsit vähissä jos pantaisiin kolmeksi yöksi korpeen telttaan asumaan, ilman kännyköitä eikä siideriä ei saisi ottaa evääksi. Sitten pakotettaisiin syömään iltanuotiolla vähintään 10 cm käristettyä suomimakkaraa tai McDonaldsin hampurilainen.
Suomi-makkarahan on tietääkseni höyryssä kypsytetty lenkkimakkaran pala. Tosin senkin voi vielä käristää, mutta silloin se ei mielestäni ole enää Suomi-makkara, vaan käristetty lenkkimakkara.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wilco ja Anrej

Viestin lähetti wilco
Jep, näinhän se menee. Minähän olen tyhmä ja tietämätön.

Tiesin kyllä, että lakeja muutetaan, nyt onkin kysymys nykyhetkestä. Eikä siltikään tietääkseni koskaan murha ole ollut sallittujen listalla. Kerroppa minulle, tyhmälle, joku esimerkki tätä asiaa vastaavista laeista.

No mitä olet mieltä vaikkapa 1940-luvun alun saksalaisesta yhteiskunnasta ja siitä, mitkä asiat siellä olivat sallittuja?
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sori Oiva, meni illan puolelle tämä vastaus. Nälän aiheuttamat pakkoliikkeet (eli työ) häiritsi taas.

Mutta. Jos todella näet asian niin, että turkistarhaajat aiheuttavat jotenkin tavallista enemmän tuskaa kasvattamilleen tuotantoeläimille, niin mitäpä minä siihen sanomaan. Vai onko nyt kyseessä se, että koko touhun tuottama hyödyke on turha? Jos näin, niin siinä olemme tavallaan samaa mieltä. Minä vain en jotenkin osaa syyllistää niitä, jotka harjoittavat vuosisatoja harjoitettua laillista ammattia, usein vielä suvun aikojen kuluessa hoitamalla ja kehittämällä tarhalla.

Se, että ymmärtääkseni melko lyhyen aikaa on ollut tarjolla kilpailukykyinen, synteettinen tuote, ei mielestäni sekään riitä turkistuottajia kovin rankasti syyllistämään. Miten helppoa luulet olevan tuosta vaan lopettaa koko touhu, kenties ainoa elannon tuova työ? Varsinkin, kun tuotteelle edelleen on kysyntää? Minä uskoisin, ettei se ihan tuosta vaan onnistu.

Kysyisin myös, miten tuon eläimille tuotetun kärsimyksen oikein mittaat? Minä kun en tarhalla käydessäni huomannut eläinten olevan mitenkään erityisen stressaantuneita. Ja huomautan, että kyseinen tarha oli ainakin tuolloin erittäin hyvin hoidettu. Voi toki olla, että jotkut tarhat pitävät eläimiä hyvinkin huonoissa olosuhteissa. Outoa tämä kuitenkin olisi, sillä turkiseläintenkin hyvinvointi näkyy suoraan lopputuotteen laadussa. Huonosti voivan eläimen turkki ei ole arvokas.

Tuota salamurhaajavertausta muuten käytin kertaalleen itsekin kiusatessani erästä tuttavaani tästä samasta asiasta. Pohjalaisten huudattaminen kun on niin kivaa, vaikka sitten joutuisikin käyttämään kestämättömiä argumentteja. Ei tietenkään se, että jokin asia on nyt laillista, estä sen laittomaksi tekemistä. Totta kai näin voidaan tehdä. Perustelujen kuitenkin pitäisi olla erittäin vakuuttavat.

Ja otan vapauden heittää vastaavan veitikkamaisen koukun: jos kerran omista eettisistä näkökohdista toimiminen "oikeuttaa" turkistarhaiskut, eikös silloin sataananpalvojien rituaalimurhatkin ole kovinkin oikeita tekoja, noin moraalin kannalta? Tässä kun on vielä yhteisenä tekijänä se, että sekä turkisiskut että rituaalimurhan kohteeksi joutuminen tuottavat vahinkoa toiselle ihmiselle. Sen sijaan turkistarhaajan aiheuttama vahinko (jos sitä edes lopulta juurikaan on) kohdistuu eläimiin. Ja minä olen sen verran konservatiivinen kuitenkin, että eläimen tappaminen on minun mielestäni pienempi paha kuin ihmisen tappaminen, tai hänen laillisen elinkeinonsa erittäin törkeä haittaaminen.

Lopuksi: en minäkään turkistarhauksen perään jäisi itkemään, jos se päätetäisiin kieltää. Sen sijaan olen kyllä samaa mieltä muistaakseni tässäkin ketjussa esitetyn näkemyksen kanssa: tällaisessa tilanteessa tarhaajille tulee korvata elinkeinon kieltämisestä aiheutuvat kustannukset. Eli tarhat pitää ostaa käypään hintaan.
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Viestin lähetti Andrej


Ja otan vapauden heittää vastaavan veitikkamaisen koukun: jos kerran omista eettisistä näkökohdista toimiminen "oikeuttaa" turkistarhaiskut, eikös silloin sataananpalvojien rituaalimurhatkin ole kovinkin oikeita tekoja, noin moraalin kannalta?

Hyvä yritys! Tähän veitikkamaiseen koukkuun voisi heittää tälläisen lähes yhtä veitikkamaisen argumentin: Kettutyttöjen moraalia pystyy ainakin jotenkin ymmärtämään, ellei peräti hyväksymään iso joukko suomalaisia, kun taas rituaalimurhaajille ei ymmärtämystä pahemmin löydy.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kidd: Jaa se on se ympäristön hyväksyntä. No siinä tapauksessa nuo "eko"terroristit ovat melko heikoilla myöskin.

Mitenkäs seuraavaksi käännetään, jotta saadaan lainvastainen, yleisesti tuomittu ja luonnolle sekä vapautetuille eläimille selvästikin vahingollinen sabotointi hyväksyttävämmäksi kuin laillinen, yleisesti joko lievästi paheksuttu tai kokonaan hyväksytty ja eläimille jonkinasteista kärsimystä tuottava elinkeino?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös