Ketju autokorjaamojen välttelijöille

  • 50 580
  • 151

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Nautitko autokorjaamolla asioinnista? Ajan saa kolmen viikon päähän, hinta on lähes aina juuri kipurajan alapuolella ja lisäksi korjaamon sedät ja tädit pitävät täysin osaamattomana idioottina. Jos taas hoidat mielummin pienkorjaukset ja mitättömät huoltotyöt opastettuna itse, tämä on oikea ketju sinulle. Jos olet taas sitä mieltä että tuulilasinpyyhkijät saa vaihtaa vain valtuutettu asiantuntija, niin kannattaa jatkaa matkaa eteenpäin muihin asiantuntijaketjuihin.

Korkkaan itse tämän ketjun kyselemällä, että onko polttoainesuodattimen vaihtofiltteri irrotettavissa jollain järkevällä tavalla? Meno on ajoittain hieman tukkoista ja tsekkasin eilen polttoainesuodattimen. Sain suodattimen pienellä suostuttelulla ulos kotelostaan ja totesin että vaihtoonhan tuo saa mennä. Koska uutta suodatinta ei siinä ollut käsillä niin laitoin vanhan takaisin ja kävin putiikista hakemassa uuden filtterin. Illalla sitten hommiin, mutta mitäs mitäs - eihän se vanha filtteri enää nouse sieltä ulos. Aiemmin sain pienen äheltelyn jälkeen suodattimen nousemaan, mutta nyt ei auta vaikka miten kääntelee. Arvaan että tuossa on joku tekniikka tai rakenne miten se pitäisi avata, joten osaisiko joku kertoa miten vaihtofiltteri nousee ulos kotelosta?

Kyseessä on siis sellainen järjestely että kevyellä painamisella filtterirakenne painuu kohti pohjaa ja päällä on pyöreä lukitusrengas jonka avulla ilmeisesti tuo pitäisi saada nousemaan. Aiemmin onnistuin kun pyörittelin itse filtteristä sormenpäillä painaen, se nousi ikään kuin kierteitä pitkin ylöspäin jonka jälkeen oli helppo nostaa se pois kotelosta, mutta nyt ei onnistu ollenkaan. Missä menee vikaan?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Polttoainesuodattimen vaihtoon on kyllä mielestäni ihan oma avain, millä se irrotetaan sieltä. Tämän takia on ollut tapana käydä huolloissa hoitamassa tällaiset asiat.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Polttoainesuodattimen vaihtoon on kyllä mielestäni ihan oma avain, millä se irrotetaan sieltä. Tämän takia on ollut tapana käydä huolloissa hoitamassa tällaiset asiat.

Torx-avaimella tuo kotelo aukeaa ja aiemmin tuo filtteri tuolta nousi sorminkin, lähinnä tässä kyselen että mihin taktiikkaan satuin vahingossa osumaan kun sen sieltä aiemmin ulos sain. Tuskin tuo kertashow oli, kun sen aiemminkin sieltä sai ulos niin eiköhän se onnistu toisenkin kerran kun saa vinkin miten se sieltä nousee.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Missään nimessä ei kannata mainita, mistä autosta on kyse, oikeastaan tuo tieto että kyse on polttoainesuodattimesta oli sekin liioittelua, olisit sanonut vaan, että haluaisit vaihtaa autoon osan, mutta et saa vanhaa irti.

Mulla ainakin viimeksi kun johonkin autoon vaihdoin, bensasuodatin oli vaan nippusiteillä tms kiinni kotelossa ja letkut banjoilla. En kerro missä autossa.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Missään nimessä ei kannata mainita, mistä autosta on kyse, oikeastaan tuo tieto että kyse on polttoainesuodattimesta oli sekin liioittelua, olisit sanonut vaan, että haluaisit vaihtaa autoon osan, mutta et saa vanhaa irti.

Mulla ainakin viimeksi kun johonkin autoon vaihdoin, bensasuodatin oli vaan nippusiteillä tms kiinni kotelossa ja letkut banjoilla. En kerro missä autossa.

Volkswagen touran tdi -04, mutta eipä nuo taida niin merkit nyt niin paljon toisistaan erota sen filtterikotelon sisältä? Kotelon kiinnitys ei ole ongelma ja letkuja ei tarvii irrottaa koska ne on kiinni kannessa, kannen ruuvit ottamalla pois saa kotelon filttereineen käsiin ja se filtteri pitäisi saada sieltä kotelosta ulos.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Torx-avaimella tuo kotelo aukeaa ja aiemmin tuo filtteri tuolta nousi sorminkin, lähinnä tässä kyselen että mihin taktiikkaan satuin vahingossa osumaan kun sen sieltä aiemmin ulos sain.

Tsori, tuli lukihärö, itse tarkoitin öljynsuodatinta, missä puhuin siihen tarkoitetusta avaimesta. En ole perehtynyt bensansuodattimiin, kun niiden kanssa ei ole ikinä ollut ongelmaa ja en muutenkaan ole mennyt availemaan mitään konepellin alta omatoimisesti (moottoriin liittyen).
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Minähän en tähän ketjuun tule ikinä kirjoittamaan mitään fiksua, koska osaan autolle tehdä tasan nämä asiat: tankata, ajaa ja täyttää tuulilasinpesunestesäiliön. En ole edes takapenkillä nussimista viitsinyt opetella, koska lastenistuimet on pahasti tiellä.

Mutta osaisiko teistä rasvapeukaloista joku neuvoa, koska päätavoite on mullakin selvä: vältellä autokorjaamoita.

Mistä johtuu jäähdytysnesteen kuluminen ja minkä verran sitä normaalisti kuluu? Mulla on puolenkymmentä kiesiä ollut ja vasta tämän nykyisen kanssa olen törmännyt ongelmaan. Olen nyt talvikuukausina lisännyt litran purkin pikkuhiljaa ja taas tänä aamuna varoitusvalo kertoi, että pitäisi lisätä. Auto on siis -08 Opel Vectra 1.9 TDI. En löydä siitä säiliöstä mitään kohtaa, mistä tuota voisi vuotaa ja jos se vuotaakin, tihkuttaa niin vähän ettei ainakaan läikkää auton alle ehdi muodostua. Onko normaalia vai huolestunko?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
...en muutenkaan ole mennyt availemaan mitään konepellin alta omatoimisesti (moottoriin liittyen).

Jep, en minäkään näistä juuri mitään tajua, mutta kun luonto on sellainen että kaikki pitää tutkia tai purkaa ja toisaalta vituttaa aivan äärimmäisen paljon asioida noilla korjaamoilla niin ajattelin että hyvillä neuvoilla yleensä pääsee aika pitkälle. Se mitä noille nyt tässä viime vuosina olen touhunnut, niin toisaalta on kyllä iskostunut mieleen että aika älyttömyyttä näiden pikkuhommien takia huoltoon kuskaaminen on, lähinnä laiskuutta olla selvittämättä itse miten auton osat toimii. Erilaiset osat saa jopa kymmenesosalla suomen hinnoista (esim. pumppusuutinten johtosarja -> "virallinen jälleenmyyjä suomessa": hintaa 180 e, eBay.de tuliterä alkuperäisosa: hintaa 22 e) tilaamalla itse saksasta (alkuperäisosina) ja toisaalta taitaa 80 e / tunti olla aika perustyöveloitus vaikka homma itsessään ei ole kaunokirjoitusta vaativampaa kunhan saa vain jonkinlaisen ohjeistuksen mitä tehdään. Mutta toki, kaikilla ei tietenkään ole samanlaista fiksaatiota saada käsiä haisemaan dieseliltä ja se olkoon tietysti jokaisen oma vapaus.

Onko normaalia vai huolestunko?

Ei pitäisi teoriassa vähentyä ollenkaan, joten vuoto on jossain. Eihän se iso tarvitse olla mutta ajastaan luovuttaa nesteet pihalle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Volkswagen touran tdi -04, mutta eipä nuo taida niin merkit nyt niin paljon toisistaan erota sen filtterikotelon sisältä? Kotelon kiinnitys ei ole ongelma ja letkuja ei tarvii irrottaa koska ne on kiinni kannessa, kannen ruuvit ottamalla pois saa kotelon filttereineen käsiin ja se filtteri pitäisi saada sieltä kotelosta ulos.
En ole eksyperty, mutta voi kai niillä suodattimilla ja vaihdolla olla eroa jo ihan senkin perusteella, onko bensa- vai dieselauto kyseessä.
Mistä johtuu jäähdytysnesteen kuluminen ja minkä verran sitä normaalisti kuluu? Mulla on puolenkymmentä kiesiä ollut ja vasta tämän nykyisen kanssa olen törmännyt ongelmaan. Olen nyt talvikuukausina lisännyt litran purkin pikkuhiljaa ja taas tänä aamuna varoitusvalo kertoi, että pitäisi lisätä. Auto on siis -08 Opel Vectra 1.9 TDI. En löydä siitä säiliöstä mitään kohtaa, mistä tuota voisi vuotaa ja jos se vuotaakin, tihkuttaa niin vähän ettei ainakaan läikkää auton alle ehdi muodostua. Onko normaalia vai huolestunko?

Oikeastaan olisi onni onnettomuudessa, jos vuoto löytyisi säiliöstä tai putkista yms, mutta todennäköisesti nestettä vuotaa kuitenkin moottoriin päin, ja se ei tietysti sinänsä ole hyvä juttu. Syliterinkannen tiiviste esimerkiksi voi olla palanut, ja vuoto voi pahentua ajan kanssa, eikä moottori tai katalysaattori oikein muutenkaan tykkää vedellä käydä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Mistä johtuu jäähdytysnesteen kuluminen ja minkä verran sitä normaalisti kuluu? Mulla on puolenkymmentä kiesiä ollut ja vasta tämän nykyisen kanssa olen törmännyt ongelmaan. Olen nyt talvikuukausina lisännyt litran purkin pikkuhiljaa ja taas tänä aamuna varoitusvalo kertoi, että pitäisi lisätä. Auto on siis -08 Opel Vectra 1.9 TDI. En löydä siitä säiliöstä mitään kohtaa, mistä tuota voisi vuotaa ja jos se vuotaakin, tihkuttaa niin vähän ettei ainakaan läikkää auton alle ehdi muodostua. Onko normaalia vai huolestunko?

Jäähdytysnestettä ei pitäisi paljon kulua. Jos joudut koko aika nestettä lisäämään, mutta auto ei alleenkaan kuseskele, niin valitettavasti haiskahtaa kannentiivistevialta. Vuoto on muuten helppo löytää näin jään ja lumen aikana, sillä pienikin jäähdytysnestevuoto jättää kyllä selkeän sinisen läikän auton alle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vuoto on muuten helppo löytää näin jään ja lumen aikana, sillä pienikin jäähdytysnestevuoto jättää kyllä selkeän sinisen läikän auton alle.

Tai punaisen tai vihreän...
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Tai punaisen tai vihreän...

Sinisen? Eikös jäähdytysneste ole joko vihreätä tai punaista? Näin itse olen ainakin ymmärtänyt...

Joo niinhän niitä onkin, riippuen moottorista ja auton valmistajasta. Sanotaanko sitten että "selkeän värillisen läikän".

Edit. värejä taitaa olla ainakin nuo sininen, vihreä ja punainen. Värejähän ei saa edes sekoittaa keskenään, koska voivat olla moottorille tuhoisia yhdistelmiä.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Oikeastaan olisi onni onnettomuudessa, jos vuoto löytyisi säiliöstä tai putkista yms, mutta todennäköisesti nestettä vuotaa kuitenkin moottoriin päin, ja se ei tietysti sinänsä ole hyvä juttu. Syliterinkannen tiiviste esimerkiksi voi olla palanut, ja vuoto voi pahentua ajan kanssa, eikä moottori tai katalysaattori oikein muutenkaan tykkää vedellä käydä.

Tai syyläriin hapettunut pieni reikä. Mutta veikkailisin itse kansipahvia/kannen tiivustettä. Sylinterikopan tiiviste tuskin aiheuttaa nesteiden syöntiä?

Jos itse osaat purkaa ja kasata niin kannen työstö ja tiiviste maksaa n. 2-300e. Korjaamolla varmaan alle tonnin. Jos hommaan ryhtyy, niin kannattaa samalla laittaa/laitattaa jakopää, vai oliko tuo opelix ketjulla?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Jos itse osaat purkaa ja kasata niin kannen työstö ja tiiviste maksaa n. 2-300e. Korjaamolla varmaan alle tonnin. Jos hommaan ryhtyy, niin kannattaa samalla laittaa/laitattaa jakopää, vai oliko tuo opelix ketjulla?

Kansi on varmaan se pelti siinä moottorin päällä? On se vähän iso, mutta mulla on paljon puhallusvillaa, tiivistän sillä. Ei, ei Opelissa ketjuja ole. Helkamassa on.

Eli en saatana osaa yhtään mitään tehdä itse. Parkkeeraan siis tasoristeykseen?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Hinnoissa on muuten aivan valtavia alueellisia eroja. Mökkikunnassamme Sysmässä saa korjaustoimenpiteet about puolella siitä hinnasta mitä Espoossa. Ja sekin paikka missä Espoossa ollana käyty vaikuttaa pikkuisen hämäräfirmalta, tuskin toimittavat verottajalle ihan kaikkea sille kuuluvaa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Volkswagen touran tdi -04, mutta eipä nuo taida niin merkit nyt niin paljon toisistaan erota sen filtterikotelon sisältä? Kotelon kiinnitys ei ole ongelma ja letkuja ei tarvii irrottaa koska ne on kiinni kannessa, kannen ruuvit ottamalla pois saa kotelon filttereineen käsiin ja se filtteri pitäisi saada sieltä kotelosta ulos.
Paras apu näihin tee-se-itse hommiin on autokohtainen korjausopas. Erityisesti tällaisissa kohteissa missä tarvii tietää joku kääntö-/vetojärjestys tms. kikka. Alfamer näitä julkaisee mutta Touraniin (ei taida olla Suomessa kovin yleinen malli) ei näyttäisi olevan kuin saksankielistä versiota:

VW Touran 2003-> :: Alfamer

Käsittääkseni tuo Touran perustuu paljolti Golfiin (V-sukupolvi) ja moottorit on varmaan ihan samoja. Kuten kaikissa VW-konsernin malleissa...

Arvelen että tämä: VW Golf ja Jetta 2004-2008 :: Alfamer voisi olla oikea ratkaisu.

Joku Volkkarikonsernin malleja paremmin tunteva voisi varmaan auttaa paremmin näissä malli- ja korjausopasasioissa.

Lisäksi tuolta volkkaripalstaltakin löytynee ohjeita: ffp - Etusivu ja foorumi: ffp :: Päävalikko
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Paras apu näihin tee-se-itse hommiin on autokohtainen korjausopas.

Jep, näin on. Samoin pari hyvää pitkäpartaista kaveria on korvaamattomia, soittamalla selvisi sekin että ihan ilman mitään erityisiä kikkaviitosia vetämällä tuo filtteri tuolta tulee ulos - ja niin tulikin, kun tiesi ettei tarvitse varoa voimankäyttöä.

Paljon toki on hyviä palstoja, mutta ajattelin nyt tänne Jatkoaikaankin perustaa tämmöisen ketjun koska luulen että pari muutakin luonnevikaista löytyy jotka ei vain osaa pitää näppejään erossa muttereista ja ruuveista.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mulla oli myös jäähdytysnesteen häviämistä Golfissa. Ilmiö toistui ensin ainoastaan auton seistyä mökin parkkipaikalla hieman kaltevalla pinnalla. Muutaman kerran lisäilin nestettä, minkä jälkeen tutkin hieman asiaa ja kiristin lohko(letku)lämppärin vastuksen. Kerran sen jälkeen vielä ilmoitti vajauksesta, mutta siihen sitten loppui. Olisiko yhteensä neljä kertaa lisätty nestettä. Ensimmäisen kerran valon sytyttyä ostin edelleen riittävän litran flindan jäähdytysnestettä, jota sitten lantrattuna on autolle juotettu.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Itse en myöskään ole autonkorjaaja, en tiedä autoista juurikaan mitään, mutta jos auto vielä niinsanotusti "vanhaa" liittoa, niin kaiken voi tehdä itse. Jos tietää mikä on ongelmana, niin ei muuta kuin ostamaan kyseinen kappale jostain esim. laturi. Sitten katsoo sitä kappaletta kädessään, etsii vastaavan pellin alta, avaa ruuvit/mutterit yms. repii vanhan irti ja tunkee uuden paikoilleen. Näin olen tehnyt monen auton kanssa. Hitsauslaitteet pysyvät myös kädessä, tosin sellaisia itselläni ei ole, joten johonkin korjauspajalle olisi joskus hyvä päästä sitä hitsauslaitella käyttämään.

Kysynkin jos tietoa on, missä autoa voisi korjailla itse, missä olisi laitteet ja välineet? Jotain pajojahan ilmeisesti on olemassa, mutta laittakaa ihmeessä vinkkejä tänne niistä?
 

Masentaja

Jäsen
Kuulostaa oudolle tuo Opelin jäähdytysnestevuoto. Yksi asia mikä kannattaa tsekata, on moottoriöljy. Onko öljy lisääntynyt? Onko se mustaa vai harmaata? Vesipumppu on monessa Opelissa heikko kohta, se voi tihkuttaa pihalle nestettä. Ei tosin noin paljon. Lisäksi viallin jäähdyttimen/paisuntasäiliön korkki voi aiheuttaa huomattavaakin nestehukkaa. Korkissa kun on "ylipaineventtiili" ja jos ko. härpäke ei toimi oikein, neste karkaa sieltä hyvinkin nopeasti höyrynä ilmaan. Itsellä ei ole tullut vastaan vielä 1.9CDTI konetta vastaavalla vialla. Omassakin autossa vastaava pata löytyy..

Ja välttämättä vuoto ei alle heti näy, nykyautojen pohjat on sen verran hyvin peitelty muovilla että se voi kertyä sinne päälle pikkuhiljaa ja hävitä sieltä sitten pois. Mutta en ihan tasoristeykseen vielä pysäköisi. Näin kylmillä keleillä sitä on vähän hankala sanoa myöskään pakokaasusta sanoa että palaako koneessa pois, mutta pääsääntönä voi pitää että musta on voimaa, sininen on öljyä ja vaalea on jäähdytysnestettä. Muistaakseni jäähdytysneste kiertää näissä myös turbon kautta jossa pieni vuoto pakopuolelle hävittää nestettä tehokkaasti ilman että se ilmaantuu muualle näkyviin.

Edit: Kannattaa käydä tsekkaamassa tämä keskustelu ja haulla löytyy paljon lisää Opel Club Finland
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kiitoksia vastanneille. Aika monta vakavankuuloista ongelmaa kuvasitte, taitaa olla konkurssi edessä.

Työkaveri, joka vähän ymmärtää jotain jostakin autonmoottorista, kävi äsken katsomassa pellin alle. Epäili vian olevan siinä anturissa, joka tuota nesteen määrää mittaa. Se näytti hieman hapettuneelle. Siis se anturi, ei työkaveri. Tätä tukisi myös se, että nuo hälytysvalon palamiset ovat olleet aika erikoisia. Tänä aamuna paloi, ruokatunnilla ei, vaikka en mitään sinne välissä lisännyt.

Toki faktisesti nestettä on hävinnyt jonnekin. Sinne on litran pullo kaadettu pitkin talvea, mutta pinta on about entisellä korkeudella. Vähän sama kuin tuon oluen kanssa; kaadettu on, mutta yhä maistuu.

Auto on hankittu käytettynä liikkeestä puoli vuotta sitten ja siihen tuli päälle joku 12 kk:n turva, jonka pitäisi korvata näitä löytyviä vikoja. Ymmärrän luonnollisesti sen, että tätähän se ei tietenkään korvaa, koska vuoto on voinut tulla palokärjen hakatessa vesipumpun kannen tiivisteen vivunsalvanalaspainimennokkaan reiän. Mutta yritetään.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Kysynkin jos tietoa on, missä autoa voisi korjailla itse, missä olisi laitteet ja välineet? Jotain pajojahan ilmeisesti on olemassa, mutta laittakaa ihmeessä vinkkejä tänne niistä?

Jos sulla sattuu asumaan tuttuja Viikissä, kantsii kysyä asukastalo "Montun" tms. vuokrahintaa, pitäisi olla halpa tyyliin 5€/h ja tilaa + laitteita yllinkyllin. Hiukan uus-kommari hommalta noi Viikin asukastalo-kuviot kuulostaa, mutta pihinä miehenä itse tsekkaisin...
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kansi on varmaan se pelti siinä moottorin päällä? On se vähän iso, mutta mulla on paljon puhallusvillaa, tiivistän sillä. Ei, ei Opelissa ketjuja ole. Helkamassa on.

Eli en saatana osaa yhtään mitään tehdä itse. Parkkeeraan siis tasoristeykseen?

Täällähän piruja seinille maalaillaan...

Kokemuksesta arvailen, että sinulla tihkuu pikkuisen vesipumpun tiiviste, jota tapahtumaa ei kyllä paljain silmin erota eikä se juuri jälkiäkään parkkipaikoille jättele, kun ei vuoda paineettomana. Ko. vuodolla on kuitenkin taipumus lisääntyä ajan myötä eli jossain vaiheessa rupeaa sitten näkymään ja tuoksumaankin.

Eli - vesipumpun tiivisteen/koko pumpun vaihto ei maksa maltaita, jos kuitenkin päätät korjauttaa/korjata auton etkä jättää Pendolinon syötiksi.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kannentiivisteen kunnon voi tarkistaa kaikilla AD-autokorjaamoilla 5€ maksavalla pikatestillä, mittaavat syylarista.
Mä ajattelin ensimmäistä kertaa moneen vuoteen viedä auton korjaamolle keväämmällä, kun ei jaksa itse alkaa jakohihnaa vaihtamaan, on fordissa niin pirun ahtaassa välissä. Muuten on kaikki tullut tehtyä itse/appiukon suosiollisella avustuksella.
 

Masentaja

Jäsen
Täällähän piruja seinille maalaillaan...

juurikin näin. Onko Vecculilla ajettu minkä verran ja koska on viimeksi tehty jakopäähän remontti? Vaihtoväli taitaa olla 150tkm/x vuotta muistaakseni. Itsellä on nyt siihen matkaa joku 8000km. Aina ja kaikkialla vesipumppu kannattaa ei vaan pitää vaihtaa/vaihdattaa aina jakopäärempan yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös