Keskustelukulttuuri Jatkoajan keskustelupalstan JYP-osiossa

  • 9 081
  • 59

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähiten olennasia?

Tuossa on 100% viesteistä joka johti tämän ketjun ylösnostamiseen. Mukana niiden koko sisältö.

Miten voin tarkasti valikoida vaan ne viestit jotka olisivat omalta kannaltani edullisimmat tapauksessa jossa ei ole lainkaan valikointia vaan on toimitettu kaikki viestit? Tässä ei ole otettu vain rusinoita pullasta, vaan mukana on ihan koko lettutaikina.

Minulla on siis a) muita syyllistävä asenne b) käyttäydyn todella epäkunnioittavasti muita kohtaan, mutta en mene henkilökohtaisuuksiin? Minun on hyvin hankala päästä kiinni tähän kritiikin kärkeen.

Sinä sanot että minä en jotenkin vastaa perusteellisesti pointteihin, mutta minäpä sanon että minun on hankala osua näihin jatkuvasti liikkeessä oleviin maalipuihin. Keskustelun jatkaminen Posi-ketjussa taas vähän niinkuin lopahti kun vastauksesi meni omien tuntemuksiesi tilittämiseksi ja sen kertomiseksi mitä minä ajattelen. Lähtökohtaisesti en keskustele ajatustenlukijoiden kanssa. Se on vähän pointless koska ajatustenlukija tietää jo vastaukseni joten mitä sitä turhaan toistelemaan mitä ajatustenlukija jo tietää.
Et ole vastannut suoraan oikeastaan yhteenkään viestiin, mitä olen tänään kirjoittanut. Et yhteenkään. Jokainen esittämäni pointti on hukkunut vastauksissasi.

Ja miten ihmeessä yhdistät muita syyllistävän asenteen ja epäkunnioittavan käyttäytymisen henkilökohtaisuuksista puhumiseen? Kyse on täysin eri asioista. Pahoittelen jos tämä on liian alentavasti sanottu, mutta ymmärrätkö mitä henkilökohtaisuuksista puhuminen tarkoittaa? Vaikuttaa siltä, että et ymmärrä.

Vastaukseni posiketjussa oli mielestäni täysin asiallinen, eikä todellakaan sellainen, että siihen pitäisi jättää vastaamatta kokonaan. Kerroin siinä omat näkemykseni kyseisestä pelaajasta ja siitä miten pelaajia yleisesti arvioidaan. Vastaamatta jättäminen tällaisen tekoselityksen kera on todella epäkunnioittavan tuntuista.

Ja kyllä, olet todellakin puhunut jatkuvasti niistä viesteistä, joista tässä ketjussa käynnissä oleva keskustelu kyllä tavallaan lähti, mutta niissä ei tapahtunut mitään niin erikoista, että se olisi tämän kaltaista keskustelua aiheuttanut. Reaktiosi ja viestisi tässä ketjussa ovat niitä syitä tähän kaikkeen. Olen käytännössä sanonut tämän jo monta kertaa, mutta sivuutat sen ihan täysin, kuten kaiken muunkin mitä sanon.

Jos haluat keskustella asiallisesti ja siten, että et suututa muita, niin ota muut huomioon. Lue muiden viestit läpi, vastaa niihin kunnolla ja ajattele asioita myös toisen osapuolen kannalta. Nyt et sitä tee, vaan käyttäydyt ylimielisesti, itsekkäästi ja epäkunnioittavasti. Viestistä toiseen. Etkä reagoi mitenkään siihen, kun sinulta kaivataan muutosta tähän, vaan jatkat samalla linjalla loputtomiin, etkä edes yritä päästä sopuun tai ymmärtää muita.

Ei tässä ole mitään "jatkuvasti liikkeessä olevia maalipuita", vaan minäkin olen puhunut samoista asioista jo monta viestiä, joka johtuu juuri siitä, että et reagoi tai kommentoi niitä mitenkään, etkä yritäkään ymmärtää mistä puhun. Ei sinun tarvitse haravoida mitään tuhatta viestiä läpi, vaan ota se yksi viesti ja vastaa siihen kunnolla. Edes se yksi. Edes kerran.

Tunnen olevani pakotettu arvailemaan mitä ajattelet, kun et itse sitä kerro. Tämä näyttäytyy juuri siten, että et vastaa viesteihin kunnolla ja kiertelet selvästi kommentoimasta suurinta osaa asioita, mistä viesteissä puhutaan.
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Avaan keulimistopikin tuonne erikseen.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattajat tuntuvat janoavan menestystä ja kun sitä ei tule tarpeeksi niin se kaihertaa syvältä. Sitten se kaikki purkautuu tänne ja välillä on melko koviakin lauseita havaittavissa.
Tässä meillä on nyt meillä Merikiven näköinen kannattaja! Tärkeää ei ole että voitetaan pelejä ja saadaan pisteitä, vaan pitää osata katsoa isompaa kuvaa ja nähdä laajempi kehittymisen kaari. Onko se nyt niin tärkeää, että nussitaan pisteet peli toisensa jälkeen kolmansissa erissä? Tappiohan on vaan positiivinen kokemus, joka ruokkii joukkueen kasvuprosessia. Ja mitä enemmän hävitään, sitä enemmän virheistä opitaan ja sitä lähempänä mestaruutta ollaan, eikös niin?

Kyllä. Oman joukkueen häviäminen peli toisensa jälkeen "kaihertaa syvältä", eli vituttaa, ja tänne sitä tullaan purkamaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä. Oman joukkueen häviäminen peli toisensa jälkeen "kaihertaa syvältä", eli vituttaa, ja tänne sitä tullaan purkamaan.
Tämä on ihan totta ja kuuluu asiaan. Mielestäni olisi kuitenkin hyvä muistaa, että tässä ollaan lopulta kaikki samassa veneessä ja jokainen pyrkii käsittelemään joukkueen vaikeampia aikoja eri tavoin. Itse ainakin toivoisin, että täällä myös tuetaan toinen toisiamme, eikä pelkästään kirjoiteta vittuuntuneita ja negatiivisia viestejä toisensa perään.

Vitutuksen purkaminen kuuluu asiaan ja on tärkeää, että jokaisen annetaan avautua omalla tavallaan, mutta on myös tärkeää, että ei pureta sitä vitutusta toisiimme. Välillä se meinaa itse kullakin - myös allekirjoittaneella - lipsua tähän suuntaan, mutta olisi tärkeä pyrkiä siihen, että ei lipsuisi.
 

Baldrick

Jäsen
Tuossa on 100% viesteistä joka johti tämän ketjun ylösnostamiseen. Mukana niiden koko sisältö.

Nyt ajattelet kyllä hieman liikaa itsestäsi. Kyse oli vain yhdestä esimerkistä, mikä ensimmäisenä mieleeni juolahti. Tarkoitukseni oli kommentoida koko JYP-osion keskustelun tasoa ketjun otsikon mukaisesti.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Syksy ja pimeät illat ovat täällä kaamosmasennuksineen. JYP rämpii ja osalle se on henkisesti liian kova pala käsiteltäväksi.

Itse olen vähentänyt palstalla vierailua huomattavasti täällä vallitsevan negakulttuurin vuoksi, koska se on herkästi tarttuvaa enkä halua lähteä samanlaiseen synkistelyyn mukaan. Olen havainnut tämän ratkaisun kohentavan mielialaani erityisesti pelipäivinä. Suosittelen muillekin.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Nyt ajattelet kyllä hieman liikaa itsestäsi. Kyse oli vain yhdestä esimerkistä, mikä ensimmäisenä mieleeni juolahti. Tarkoitukseni oli kommentoida koko JYP-osion keskustelun tasoa ketjun otsikon mukaisesti.
No, hyvä. Koska avautumisesi ja wannabe-moderointisi ei koskenutkaan minua niin jatkan juuri kuten ennenkin. Toisaalta - näin olisin tehnyt vaikka koko topicin nosto olisi ollutkin all about me.

Loppukeskustelun voitte muiden kommunikean allekirjoittajien kanssa käydä lukemassa ajatuksistani. Teiltä kun se sujuu.

T.Sergei (syvällä kuopassa)
 

Hedonist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
En pidä yhtään negailusta ja pessimismistä. Minusta tänä vuonna on kuitenkin ollut aihetta nurinaan. Joskus valitusta on ollut silloinkin kun on johdettu sarjaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loppukeskustelun voitte muiden kommunikean allekirjoittajien kanssa käydä lukemassa ajatuksistani. Teiltä kun se sujuu.
Oletko koskaan ajatellut, että kertoisit itse mitä ajattelet? Kun jätät vastaamatta viesteihin ja et keskustele kunnolla, niin ei se ole mikään ihme, että muut joutuvat arvuuttelemaan mitä asioista oikeasti ajattelet.

Täytyy ihmetellä kyllä, että miksi keskustelupalstoilla kirjoittelet, kun et oikeasti ole halukas keskustelemaan asioista.

Etkä luonnollisesti yritäkään päästä yhteisymmärrykseen tai ymmärtää muita. Kirjoittelet mitä sattuu, jätät vastaamatta suurimpaan osaan viesteistä ja teet omia ihmeellisiä tulkintoja viesteistä. Viimeisin voi johtua toki siitäkin, että et edes vaivaudu lukemaan muiden viestejä.

Mutta joo, meistä on moneksi. On vain vaikea ymmärtää tätä eräiden touhua keskustelupalstoilla.
 

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Siis te tulette tänne valittamaan kuinka jotkut kirjoittavat negaa, mutta itse tappelette jostain helvetin naurettavista lillukanvarsista sivutolkulla ja joka osiossa. Jos sensuuri iskee palstaveljien toimesta niin kehoitan avaamaan myös "juupas, eipäs" ketjun teille pidempiaikaisille jänkäjyrille!
JYPillä on oikein 2 kpl 3 pisteen voittoja tältä kaudelta! Jos tuota alisuorittamista ei saa haukkua pystyyn ilman jotain pelitapa spekulaatiota jotka nekään ei johda mihinkään muutokseen, vaan osoittavat faninarsismia muka tiedon pakon omaisen korostamisen muodossa!
Toisin sanoen ei ole JYPin kannalta suurtakaan merkitystä purnaako palstaveli täällä vai leikkiikö asiantuntijaa.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis te tulette tänne valittamaan kuinka jotkut kirjoittavat negaa, mutta itse tappelette jostain helvetin naurettavista lillukanvarsista sivutolkulla ja joka osiossa. Jos sensuuri iskee palstaveljien toimesta niin kehoitan avaamaan myös "juupas, eipäs" ketjun teille pidempiaikaisille jänkäjyrille!

Tämä muutaman nimimerkin harrastama jatkuva eipäs-juupas ketjusta toiseen on kyllä käynyt todella raskaaksi. Toisaalta samoilta käyttäjiltä tulee myös antoisia, analyyttisia ja keskustelua edistäviä kirjoituksia, joten ignore on jäänyt toistaiseksi käyttämättä. Noissa vänkäämisissä on vaan suuri osa sellaista, jota voisi käydä mieluummin vaikka yv:llä jos jauhamista on pakko jatkaa ilman että kumpikaan osapuoli osaa lopettaa.

Ugh.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis te tulette tänne valittamaan kuinka jotkut kirjoittavat negaa, mutta itse tappelette jostain helvetin naurettavista lillukanvarsista sivutolkulla ja joka osiossa. Jos sensuuri iskee palstaveljien toimesta niin kehoitan avaamaan myös "juupas, eipäs" ketjun teille pidempiaikaisille jänkäjyrille!
JYPillä on oikein 2 kpl 3 pisteen voittoja tältä kaudelta! Jos tuota alisuorittamista ei saa haukkua pystyyn ilman jotain pelitapa spekulaatiota jotka nekään ei johda mihinkään muutokseen, vaan osoittavat faninarsismia muka tiedon pakon omaisen korostamisen muodossa!
Toisin sanoen ei ole JYPin kannalta suurtakaan merkitystä purnaako palstaveli täällä vai leikkiikö asiantuntijaa.
Ei kyse ole siitä etteikö saisi negaa kirjoittaa, vaan siitä, että aletaan kääntämään asioita palstaveljiä vastaan ja puretaan vitutusta heihin. Kannattaisi nyt kunnolla lukea mistä tässä on kyse, ennen kuin tulet tänne laukomaan totuuksia tällaisen epämääräisen ja ihmeellisen viestin muodossa. Koko viesti on täynnä niin huonoa ja epäselvää kieltä, että ei tuosta sekasorrosta meinaa saada mitään selvää.

Jos on asiaa, niin suosittelen etukäteen miettimään mitä kirjoittaa ja kenelle sen osoittaa. Muuten lopputulos on yhtä epäselvä ja osoitteeton, kuin nyt viestistäsi on nähtävissä.

Mutta tosiaan, kyllä meitä kaikkia vituttaa ja sitä pitääkin saada täällä purkaa. Siitä tässä nyt ei ole kuitenkaan kysymys.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä muutaman nimimerkin harrastama jatkuva eipäs-juupas ketjusta toiseen on kyllä käynyt todella raskaaksi. Toisaalta samoilta käyttäjiltä tulee myös antoisia, analyyttisia ja keskustelua edistäviä kirjoituksia, joten ignore on jäänyt toistaiseksi käyttämättä. Noissa vänkäämisissä on vaan suuri osa sellaista, jota voisi käydä mieluummin vaikka yv:llä jos jauhamista on pakko jatkaa ilman että kumpikaan osapuoli osaa lopettaa.

Ugh.
Minä tiedän kuuluvani tähän vänkääjien joukkoon, mutta kyse ei ole usein eipäsjuupaksesta, vaan siitä että toinen osapuoli ei suostu keskustelemaan tai vastaamaan kunnolla viesteihin. Minua vain häiritsee, jos keskustelu ei etene mihinkään, enkä haluaisi sitä jättää kesken. Monien käyttäjien kanssa päästään lopulta eteenpäin, kun molemmilla on halua keskustella ja ymmärtää toista, vaikka ensialkuun voikin olla vaikeaa.

Minuakin vituttaa se, että "joudun" vänkäämään, kun tuntuu siltä, että olen ainoa joka edes yrittää keskustella. Tässä viimeisimmässä tapauksessa on kyse juuri siitä, että toinen osapuoli ei lue viestejä, eikä vastaa niihin kunnolla, joka johtaa väkisinkin vänkäämiseen. Ja sitten saan itsekin siitä paskaa niskaan, kun haluaisin kovasti päästä yhteisymmärrykseen ja lopettaa samojen asioiden jankkaamisen.

Ymmärrettävää kyllä, että ulkopuoliset eivät sitä jaksa lukea, mutta ei kukaan pakota lukemaan. Minun on ainakin hyvin helppo ohittaa kahden muun kirjoittajan väliset väännöt, jos en ole niistä kiinnostunut. Voin vakuuttaa, että niin paljon kuin sinua häiritsee nämä vänkäämiset, niin minua häiritsee vielä tuhat kertaa enemmän olla osallisena siinä.

Voin myös vakuuttaa, että turha vänkääminen jää joka kerta osaltani nolliin, jos vastapuoli on valmis keskustelemaan ja tekee sen asiallisesti. En koskaan halua mennä asiattomuuksiin tai lähteä vänkäämään, mutta luonteeltani olen sellainen, että sille raiteelle ajaudun, jos keskustelun vastapuoli ei pysty olemaan asiallinen ja keskustelemaan järkevästi.
 
Viimeksi muokattu:

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Ei kyse ole siitä etteikö saisi negaa kirjoittaa, vaan siitä, että aletaan kääntämään asioita palstaveljiä vastaan ja puretaan vitutusta heihin. Kannattaisi nyt kunnolla lukea mistä tässä on kyse, ennen kuin tulet tänne laukomaan totuuksia tällaisen epämääräisen ja ihmeellisen viestin muodossa. Koko viesti on täynnä niin huonoa ja epäselvää kieltä, että ei tuosta sekasorrosta meinaa saada mitään selvää.

Jos on asiaa, niin suosittelen etukäteen miettimään mitä kirjoittaa ja kenelle sen osoittaa. Muuten lopputulos on yhtä epäselvä ja osoitteeton, kuin nyt viestistäsi on nähtävissä.

Mutta tosiaan, kyllä meitä kaikkia vituttaa ja sitä pitääkin saada täällä purkaa. Siitä tässä nyt ei ole kuitenkaan kysymys.

Tämä vastauksesi on malliesimerkki jänkäyksestä sekä siitä että sipuli ei kestä muiden mielipiteitä. Väännetäänkö tästäkin asiasta kokonainen viestiketju? Äidinkielen opetuksen voit myös siirtää sille sopivammalle foorumille. Täällä saa jokainen ilmaista itseään kuten haluaa, oli tulokulma sitten turhautuminen, yltiöpositiivisuus tai puhtaan asiapitoinen. Sen sensurointi on moderaattoreiden ei palstaveljien asia.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä muutaman nimimerkin harrastama jatkuva eipäs-juupas ketjusta toiseen on kyllä käynyt todella raskaaksi. Toisaalta samoilta käyttäjiltä tulee myös antoisia, analyyttisia ja keskustelua edistäviä kirjoituksia, joten ignore on jäänyt toistaiseksi käyttämättä. Noissa vänkäämisissä on vaan suuri osa sellaista, jota voisi käydä mieluummin vaikka yv:llä jos jauhamista on pakko jatkaa ilman että kumpikaan osapuoli osaa lopettaa.

Ugh.

Täysin samaa mieltä. Raskaaksi on käynyt. Väännön saa aina aikaiseksi ihan mistä vaan tai jatkumaan, jos ei vaan osaa lopettaa. Minä en ainakaan joka kerta mieti jokaista yksityiskohtaa, kun kiireessä jotain kirjoittaa ja en todellakaan jaksa viestitolkulla asiasta veivata, jos joku ei pointtia ymmärrä. Ei se se ole niin vaarallista, eikä voi aina odottaa muilta samanlaista toimintaa kuin juuri itse haluaa vaan pitää hyväksyä myös suppeampi ja erilainen ilmaisu.

Kaikessa on puolensa ja vaikka osa minuakin ärsyttää suuresti niin välillä saan myös paljon irti lukemalla tosi fiksuja kirjoituksia. Ja tämä ei ole henkilökohtaista kenellekkään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä vastauksesi on malliesimerkki jänkäyksestä sekä siitä että sipuli ei kestä muiden mielipiteitä. Väännetäänkö tästäkin asiasta kokonainen viestiketju? Äidinkielen opetuksen voit myös siirtää sille sopivammalle foorumille. Täällä saa jokainen ilmaista itseään kuten haluaa, oli tulokulma sitten turhautuminen, yltiöpositiivisuus tai puhtaan asiapitoinen. Sen sensurointi on moderaattoreiden ei palstaveljien asia.
Minua jäi vain oikeasti häiritsemään, kun lauseista ei saa selvää. Voinhan tuon toki raportoida moderaattoreillekin.

Hyväksyn kyllä eriävät mielipiteet, mutta sinun osanottosi ei ollut kovin asiallinen ja sait yhtä asiallisen vastauksen. Minulle jäi oikeasti sellainen kuva, että et oikein tiedä mitä yrität sanoa tai et ole seurannut mistä täällä puhutaan.

EDIT: Tuossa yllä voit nähdä miltä asiallinen viesti tähän samaan asiaan liittyen näyttää. @Tepi#45 siis sen kirjoittajana. Kun tulee "ulkopuolisena" keskusteluun mukaan, niin tuollainen asenne on erittäin ihailtavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täysin samaa mieltä. Raskaaksi on käynyt. Väännön saa aina aikaiseksi ihan mistä vaan tai jatkumaan, jos ei vaan osaa lopettaa. Minä en ainakaan joka kerta mieti jokaista yksityiskohtaa, kun kiireessä jotain kirjoittaa ja en todellakaan jaksa viestitolkulla asiasta veivata, jos joku ei pointtia ymmärrä. Ei se se ole niin vaarallista, eikä voi aina odottaa muilta samanlaista toimintaa kuin juuri itse haluaa vaan pitää hyväksyä myös suppeampi ja erilainen ilmaisu.

Kaikessa on puolensa ja vaikka osa minuakin ärsyttää suuresti niin välillä saan myös paljon irti lukemalla tosi fiksuja kirjoituksia. Ja tämä ei ole henkilökohtaista kenellekkään.
Minua häiritsee se, että itse panostan kirjoituksiini paljon ja mietin tarkkaan mitä kirjoitan. Jos toinen osapuoli sitten jättää viestiin vastaamatta tai vastaa siihen irroittamalla yhden lauseen asianyhteydestä, niin koen sen loukkaavana ja epäreiluna. Minä ihan oikeasti haluaisin keskustella asioista kunnolla ja asiallisesti, siten että yritetään ymmärtää myös toisen mielipidettä. Lähden mielestäni lähes aina asiallisesti liikkeelle keskustelussa, mutta jos toisen osapuolen vastaus on mielestäni hyökkäävä tai loukkaava, niin en osaa suhtautua siihen kovin hyvin.

Minusta on myös surullista, että koska satun olemaan se joka vääntöihin useasti joutuu, niin monien silmissä olen sitten se päärikollinen ja saan sitä myötä paskaa niskaani. Osaan kyllä olla rasittava vänkääjä, mutta koen yleensä tilanteet siten, että en ole itse aiheuttanut sitä, että keskustelu muuttui vänkäämiseksi. Tarkoitukseni on aina keskustella asiallisesti ja ottaa toinen huomioon, mutta jos toinen ei sitä tee, niin tilanne kääntyy.

Aika nopeasti täällä erottuvat kuitenkin ne keskustelijat, joilla on pyrkimystä ymmärtää toistakin osapuolta ja niiden kanssa päästään yleensä nopeasti yhteisymmärrykseen, vaikka emme samaa mieltä olisikaan.
 

Baldrick

Jäsen
No, hyvä. Koska avautumisesi ja wannabe-moderointisi ei koskenutkaan minua niin jatkan juuri kuten ennenkin. Toisaalta - näin olisin tehnyt vaikka koko topicin nosto olisi ollutkin all about me.

En lähde enempää vääntämään osallisuudestasi JYP-osion sisältöön. Minä kiinnitän hyvin vähän huomiota siihen, että kuka nimimerkki kirjoittaa ja mitä tänne, ja jos humioin, niin viikossa viimeistään olen jo unohtanut. Toistan, että tarkoitukseni ei siis missään nimessä ollut juuri sinuun kohdistuva kritiikki, enkä edes muistanut kuka kehui Allenia ja kuka toi ilmi hänen virheensä.

Tarkoitukseni oli vain ja ainoastaan vedota kollektiivisesti kanssakirjoittajiin ja -lukijoihin, jotta täältä saisi sen, mitä palsta parhaimmillaan pitää sisällään: Yhdessä paikassa monipuolisesti tietoa, ajatuksia ja näkemyksiä niin pienistä yksityiskohdista kuin isostakin kuvasta koskien kaikkien meidän kannattamaa seuraa, JYPiä.

En yritä käskeä, mutta toivoin, että muutkin kirjoittajat vähän jäsentelisivät ajatuksiaan ennen kuin purkavat turhautumisensa. Tai vaihtoehtoisesti jos tunnepurkauksia ei pysty pitämään sisällään, tapahtuisi se edes asialle varta vasten pyhitetyissä ketjuissa.

Itse kun pidän kovasti sisällöllisesti laadukkaista teksteistä ja niillekin on ketjunsa, niin on ikävää, kun ne hukkuvat vitutusketjuun kuuluvien kirjoitusten alle.

En uskonut, että kuin taikaiskusta keskustelukulttuuri tässä muuttuisi. Paljonhan on asioita, jotka vetävät tunteisiin ja toiset ovat tunnevetoisempia kuin toiset. Kuitenkin negatiivisuuden kierrettä on helppo ruokkia ja siitä itsekin voimaantua, joten ajatus oli kohdistettu niihin, jotka miettivät ulosantiaan, eivätkä paisuttaisi tilannetta.

Rauhaa vain JYP-kannattajille. Luotan JYPiin siinä, että homma kääntyy viimeistään vuodenvaihteen korvilla sellaiseksi, joka korjaa nykyistä tilannetta myös Jatkoajan JYP-osiossa ja kaikilla on miellyttävämpää palstaa lukea.

Tuo Repen ehdotus on mielestäni loistava. Meillä on tosiaan topicit auki itkemistä ja kiroamista varten, joten pidetään ne siellä ja muissa vedetään sitten asiallisesti topicin mukaan.

Omasta puolestani aloitan em. mukaisen käyttäytymisen nyt, eli mukana ollaan!

Tässä esimerkki siitä reaktiosta, jota uskalsin salaa vain pieneltä osalta edes toivoa. @david kiitos siitä. Arvostan jo paljon pelkkää yritystä, ainahan ei tunteita voi unohtaa, eikä pidäkään.
 

Tukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Maajoukkue
Itse kun pidän kovasti sisällöllisesti laadukkaista teksteistä ja niillekin on ketjunsa, niin on ikävää, kun ne hukkuvat vitutusketjuun kuuluvien kirjoitusten alle.

En uskonut, että kuin taikaiskusta keskustelukulttuuri tässä muuttuisi. Paljonhan on asioita, jotka vetävät tunteisiin ja toiset ovat tunnevetoisempia kuin toiset. Kuitenkin negatiivisuuden kierrettä on helppo ruokkia ja siitä itsekin voimaantua, joten ajatus oli kohdistettu niihin, jotka miettivät ulosantiaan, eivätkä paisuttaisi tilannetta.
Tässähän on luultavasti jonkin sortin "haluan tulla kuulluksi" -ajatusta taustalla, kun sitä tuskaa on pakko päästä joka ketjuun suoltamaan. Kuten tuolla muutama päivä sitten aikaisemmin hieman avauduinkin, niin on tämä JYP-osion seuraaminen mennyt todella raskaaksi ja on todellakin vaikuttanut motivaatioon kirjoitella tänne yhtään mitään. Muutamalla käyttäjällä - niitä nyt sen kummemmin nimeämättä - on suuria ongelma ymmärtää, että kyse on mielipidekeskustelusta ja sen oman absoluuttisen totuuden läpituominen menee niin pakonomaiseksi, että sitä saa seurata sivutolkulla. Siinäkin toivoisin pelisilmää käyttäjiltä, että käykää ne keskustelut sitten vaikka yksityisviesteinä.

Keskustelut kun alkaa vaikuttaa olevan hieman tasoa Facebook tai Instagram. Jäitä hattuun ihmiset, monesti tässä itsekin on joutunut hieman hammasta puremaan kun pelin jälkeen on vituttanut. Yllättävän hyvin se paha olo menee kyllä ohi. Sen tässä vuosien aikana elämässä oppinut, että ihan kaikkea ei tarvitse sanoa, jos ei ole valmis asiaa perustelemaan tai viemään loppuun asiallisesti.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen tässä vuosien aikana elämässä oppinut, että ihan kaikkea ei tarvitse sanoa, jos ei ole valmis asiaa perustelemaan tai viemään loppuun asiallisesti.
Tässä se pointti lyhykäisyydessään, jonka ymmärtämistä toivoisin kaikilta täällä. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, eli jos tänne jotain kirjoittaa, niin olisi suotavaa, että on valmis kirjoittamansa tekstin perustelemaan ja käymään siitä keskustelua asiallisesti. Turhan usein tästä JYP-osiosta tulee "avautumispalsta", jossa huudellaan mitä sattuu kommentteja tai mielipiteitä, mutta ei olla halukkaita tai valmiita keskustelemaan niistä tai perustelemaan niitä.

Minunkin vänkäämiseni johtuvat pääosin siitä, että yritän saada perusteluita täällä annetuille kommenteille tai asiallista keskustelua aikaiseksi. Se vain pistää turhauttamaan, jos tähän ei olla valmiita ja lähdetään perusteluiden tai asiallisen vastauksen sijaan hieman eri linjalle.

Pyytäisin kaikilta täällä JYP-osiossa enemmän kunnioitusta muita kirjoittajia kohtaan. Itseltänikin kunnioitus joskus lakkaa, kun tarpeeksi joutuu vääntämään, sekä joskus muutenkin tulee hermostuttua varsin aiheettomasti. Olen tästä hyvin pahoillani, enkä tahallani tee tästä osiosta ikävää luettavaa tai epäkunnioita sellaisia kirjoittajia, jotka eivät sitä ansaitse.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Minä en jaksa mitään dosenttitason syväanalysointia keskustelupalstan kirjoituksista tai jatkuvaa jankkaamista joidenkin nimimerkkien kanssa. Joskus tuntuu että se, miten kirjoitetaan, on olennaisempaa kuin se, mitä kirjoitetaan. Tärkeä taito on myös tiivistää olennainen lyhyesti eikä jaaritella sivukaupalla asian vierestä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä en jaksa mitään dosenttitason syväanalysointia keskustelupalstan kirjoituksista tai jatkuvaa jankkaamista joidenkin nimimerkkien kanssa. Joskus tuntuu että se, miten kirjoitetaan, on olennaisempaa kuin se, mitä kirjoitetaan. Tärkeä taito on myös tiivistää olennainen lyhyesti eikä jaaritella sivukaupalla asian vierestä.
Ja kun viestiä tiivistää liikaa, niin silloin juuri usein jää perustelut väliin ja oma mielipide ei tule selkeästi esille. Usein myös tämä "sivukaupalla asian vierestä" jaarittelu johtuu siitä, että toinen osapuoli ei tee kantaansa selväksi, ei ole halukas keskustelemaan ja vastailee viesteihin huonosti.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta aina eivät asiat ole näin mustavalkoisia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sellainen tuntuma viime kuukausilta on, että tietyt nimimerkit kirjoittavat nykyään enemmän metatason tekstejä siitä, miten heidän mielestään muiden pitäisi palstalla kirjoittaa, kuin ketjujen oikeista aiheista. Joskus aiemmin tätä tehtävää hoitivat palstalla moderaattorit; palstan sääntöihin nojaten.

Keskustelun laatu paranisi ja turhan kohinan määrä vähenisi merkittävästi, jos nämä kirjoittajat jaksaisivat miettiä, onko keskustelulle todella hyödyksi palstatilan käyttäminen muiden keskustelijoiden ohjailuun - vai olisiko sittenkin parempi jättää aiheen ohittava viisastelu sikseen, ja antaa kaikkien kirjoittaa omalla tavallaan kunkin ketjun aiheesta.
Ja sieltä tuli taas kasa paskaa allekirjoittaneen niskaan. Kiitokset. Voisitte kuitenkin sanoa suoraan, kun on sanottavaa.

Minä edelleenkin toivon ja haen vain sitä, että aioista voitaisiin oikeasti keskustella. Kun toinen osapuoli ei sitä tee, niin turhaudun. Tässä vaiheessa kerron mikä mielestäni on pielessä. Tarkoitukseni ei ole varsinaisesti kertoa miten kaikkien tulisi kirjoittaa, vaan vähentää toisten kirjoittajien epäkunnioitusta.

Minä en kiertele ja kaartele, vaan sanon suoraan. Nimi merkki @Diesel tapaa kirjoittaa todella hyökkääviä viestejä muiden kirjoittajien suuntaan, vaikka nämä muut kirjoittajat (kuten allekirjoittanut) yrittäisivät vain auttaa häntä tai keskustella asiallisesti. Sitten tämä sama kaveri kehtaa tulla kierrellen valittamaan, kuinka Nelfor pilaa palstan. Oli varmaankin hirvittävää, kun joku antoi suoraa kommenttia siitä törkeästä tavasta, millä täällä muille kirjoittelet.

Mutta kun minä olen se palstan syöpä, niin parempi lienee poistua. Jos täällä ei ymmmärretä sitä, että kyse on keskustelupalstasta ja toisiakin kirjoittajia olisi syytä kunnioittaa, niin en varsinaisesti halua täällä enää kirjoittaa. Tämä on todella harmi, koska JYP on minulle rakas asia ja nykyään pääsen siitä harvoin keskustelemaan missään muualla.

Kuten aiemmin sanoin, niin en yritä pilata JYP-osiota tai koko palstaa, vaan olen kyllästynyt siihen, että täällä saa liian harvoin asiallista keskustelua aikaiseksi. Tämä aiheuttaa turhautumista, joka näyttäytyy sitten tietyin tavoin. Olisin toivonut, että muut palstalaiset olisivat lukeneet viestejäni ja yrittäneet ymmärtää mitä haen takaa, mutta lukeminen taisi jäädä vähemmälle, kun vain vittuunnuttiin siihen, että tämä kaveri kirjoittaa paljon ja menee asian ohi. Menen asian ohi, kun muut eivät halua asiasta keskustella.

Pyydän anteeksi koko JYP-osiolta. En tiedä osaanko pysyä poissa, kun tänne kuitenkin kovasti kaipaan ja täältä löytyy edelleen monia hyviä palstaveljiä, mutta aivan liian myrkylliseksi on keskustelu täällä mennyt ja yritän välttää aluetta jonkin aikaa. Ei haittaisi yhtään, vaikka moderaattorit toteasivat viesteissäni olevan jotain vikaa ja heittäisivät allekirjoittaneen banaanisaarille. Ilmeisesti sitten sen ansaitsen.
 

inkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotka Rankki ohutta yläpilveä
Dieselillä asiaa, jokainen näkemys on arvokas!
Jos tahtoo mennä kommentointi kaverin korjaamiseksi, kannattaa katsoa peiliin: mikä oikeassa olija minä oikein olen?
 

Joonasmmm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ja sympatiat Pelicansille
Mä ihan oikeasti suosittelen ärsyttävien käyttäjien blokkaamista. Jypin keskustelualueella käydään hyvääkin keskustelua, on negapettereitä ja posipoikia, kettumaisia vänkääjiä, toistenkorjaajia ja henkilöitä joihin osuu samaan aikaan useampi näistä, mutta kyllä tää pääsääntöisesti tuo kivaa sisältöä iltaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös