Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 969
  • 3 376

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikös kaikki henkilökunnan tavarakin läpivalaista jo kentillä?

Toki läpivalaistaan, mutta eihän se nyt tarkoita, että sinne ei mitään saisi. Niin paljon kentillä on esimerkiksi kaikenlaista huoltoajoa ja muuta. Yksi kuski ja siivooja mukana, niin sillä päästäneen jo pitkälle.

Tosiaan, koneet eivät juurikaan putoa matkakorkeudesta itsestään, mutta eihän tämä mikään salaliitto varmaankaan ole. Kunhan vain terroriteko. Pakostihan terroriteon täytyy olla yksi päätutkintalinja, mutta sitä ei kannata julkisuudessa spekuloida.

Tätä on aina hyvä katsoa, kun ranskalaisille tapahtuu jotain:

Watch France 24 Live - France 24
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ei tässä tapauksessa tule mieleen mitään muuta kuin terrorismi. Pienen mahdollisuuden voi jättää sille, että kone on hajonnut ns. itsestään ilmassa, mutta harvassa nekin tapaukset ovat. Lähinnä tulee mieleen China Airlinesin 747 (lento 611), joka oli 22 vuotta aiemmin korjattu päin persettä ja runko pikku hiljaa heikkeni aiheuttaen lopulta rungon hajoamisen kesken lennon.

Terrorismiin viittaa myös se,ettei hätäkutsua nyt ilmeisesti kuitenkaan koskaan lähetetty, tosin siitä on ristiriitaisia tietoja. Joku merikapteeni on kertonut nähneensä leimahduksen taivaalla katoamisen aikaan suunnilleen katoamispaikassa. Ja herättäähän lähtö- ja kohdekentätkin pientä epäillystä.

Kunhan nyt löytäisivät romua ja varsinkin mustat laatikot.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Terrorismiin viittaa myös se,ettei hätäkutsua nyt ilmeisesti kuitenkaan koskaan lähetetty, tosin siitä on ristiriitaisia tietoja.

Kadonnut egyptiläinen matkustajakone lähetti hätäkutsun noin 10 minuuttia ennen katoamistaan, kertoo lentoyhtiö. Armeija havaitsi hätäkutsun.
IL seuraa hetki hetkeltä: Egyptin viranomaiset uskovat koneen pudonneen Välimereen

Tämä tosiaan pistää hiukan miettimään. Onko siellä ollut klassinen kaapparitilanne jos uhataan räjäyttää koko purkki ja tällä kertaa tehtiinkin niin. Mikä tekninen vika päätyisi tulipallona mereen?
Luulisi jo tässä vaiheessa tihkuneen tietoa matkustajista ja henkilökunnasta, onko radikalisoituneita räjähdysherkkiä mukana.

_
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
........Onko siellä ollut klassinen kaapparitilanne jos uhataan räjäyttää koko purkki ja tällä kertaa tehtiinkin niin. Mikä tekninen vika päätyisi tulipallona mereen?.....Luulisi jo tässä vaiheessa tihkuneen tietoa matkustajista ja henkilökunnasta, onko radikalisoituneita räjähdysherkkiä mukana.....

Matkustajia 56, joukossa yksi lapsi, kaksi vauvaa ja yksi Britannian kansalainen. Viimeisten viestien mukaan Kreikan viranomaiset kertovat koneen syöksystä Kreikkalaisen Karpathoksen saaren lähistöllä. Kaikki syyhyn liittyvä on arvailua ennen kuin saadaan silminnäkijöiden havaintoja tai koneen osien analyysiä. Ohessa linkkiä Guardianin ja Telegraphin seurantaan.

EgyptAir flight MS804 disappears from radar between Paris and Cairo – live updates | World news | The Guardian

EgyptAir flight MS804 Paris-Cairo 'crashes' with one Briton onboard - French security officials say they 'cannot rule out terror attack'

Q&A: key questions about missing EgyptAir flight MS804 | World news | The Guardian
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kadonnut egyptiläinen matkustajakone lähetti hätäkutsun noin 10 minuuttia ennen katoamistaan, kertoo lentoyhtiö. Armeija havaitsi hätäkutsun.
IL seuraa hetki hetkeltä: Egyptin viranomaiset uskovat koneen pudonneen Välimereen

Mikä tekninen vika päätyisi tulipallona mereen?

Omituisia nämä veivaamiset hätäkutsuista. On lähetetty, on lähettänyt itsekseen, ei ole kuulunut mitään,on lähetetty 10 min ennen katoamista, vaikka ei ilmeisesti kippari ole itse ilmoittanut ongelmista.
Vai onko hätäkoodiksi transponderiin laitettu 7700, joka taitaa olla vakavan ongelman koodi.
Tosiaan, jos kone olisi hajonnut ilmassa, ei varmaan mitään tulipalloa olisi näkynyt? Tulipalosta koneessa olisi varmasti ilmoitettu.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Näiden "silminnäkijöiden" lausuntoihin kannattaa suhtautua suurella varauksella, varsinkin onnettomuustutkinnan alkuvaiheessa. Usein siellä on nähty että siipi on tulessa tai kone kappaleina ilmassa, vaikka kyseessä onkin ollut "pelkkä" maahansyöksy. Ehkä merikapteeni voi olla hieman valveutuneempi kuin tavallinen kaduntallaaja, mutta silti.
 
K

kiwipilot

Näiden "silminnäkijöiden" lausuntoihin kannattaa suhtautua suurella varauksella, varsinkin onnettomuustutkinnan alkuvaiheessa. Usein siellä on nähty että siipi on tulessa tai kone kappaleina ilmassa, vaikka kyseessä onkin ollut "pelkkä" maahansyöksy. Ehkä merikapteeni voi olla hieman valveutuneempi kuin tavallinen kaduntallaaja, mutta silti.

Tämä. AF447:n tapauksessa Air Europan lentäjä oli nähnyt taivaalla leimahduksen onnettomuuden aikoihin. Ainoa ongelma oli se, että espanjalaiset olivat noin 3000 km luoteeseen ranskalaisista.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Arlandassa tutkaongelmia ja liikenne ainakin osittain pysähdyksissä.

Iltasanomat

E. Flightradarin mukaan ainakin Air France laskeutui ilman ongelmia ja Icelandair myös laskussa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Omituisia nämä veivaamiset hätäkutsuista. On lähetetty, on lähettänyt itsekseen, ei ole kuulunut mitään,on lähetetty 10 min ennen katoamista, vaikka ei ilmeisesti kippari ole itse ilmoittanut ongelmista.

Voisiko tämän sähläämisen lopettaa. Nyt kerrotaan, että hätäkutsu olisi lähetetty kaksi tuntia viimeisen tutkahavainnon jälkeen. Kerosiinia kyllä riittää eli siinä mielessä tuokin olisi mahdollista, mutta ei tässä ole mitään tolkkua.

Se signaali joko vastaanotettiin tai ei vastaanotettu. Kumpi se nyt on?
 

Morgoth

Jäsen
Ainoa mikä herättää pientä kysymystä on juuri tuo EgyptAir, onko tämän suunnan lentoyhtiöihin helpompi soluttautua, eli vaatinee niin sanotun sisäpiirin henkilön että vaarallista tavaraa saa sisään ohi läpivalaisun.

Egyptistä löytyy ties mitä muslimiveljeskuntaa ja varmaan ISISiäkin symppaavia tahoja. En enää muista myönsikö Egypti ikinä virallisesti turvallisuusjärjestelyjen puutteellisuudessa siinä venäläiskoneen pommi-iskussa? Tällä kertaa toki kone lähti maassa jossa turvallisuusjärjestelyjen pitäisi olla ihan toista luokkaa, mutta jos esim. koneen (tai maa-) henkilökuntaa oli osallisena niin varmaan jonkinlaisen pommin saaminen koneeseen on mahdollista.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Morgoth

Jäsen
Olisko pilotti seonnut ja tapellut toisen kanssa?

Tai pilotin itsari? Ei olisi ensimmäinen kerta tällä lentoyhtiöllä. EgyptAir 990

Jos toivoa sopii, niin kenties vähiten pilotin itsaria syyksi toivoisi. Olisi jo kolmas (toki MH370 ei välttämättä ollut) pariin vuoteen. Toivottavasti tutkintavastuu ei ole egyptiläisillä. Silloin tuskin saamme ikinä mitään kunnollista loppuraporttia.
 

hege

Jäsen
Jaahas Arlandassa ollaan, mutta onneksi Finski heitti hyvän tarjouksen tutkailusotkun takia: eli saisi ilman kustannuksia siirtää lentoa tai perua lennon. Siis ilman kustannuksia! Tämän täytyy olla joku kanta-asiakas etujuttu kun kyllähän sitä nyt pitäisi jotain päästä maksamaan jos omat suunnitelmat joustaa ja peruisi lennon ennen kuin Finski peruu ;-) No omaa lentoa ei ole peruttu (vielä) joten yrittävät varmaan hyvällä tarjouksella houkutella jäämään tänne ja vapauttamaan paikan jollekin muulle ja kyllähän sitä nyt pitää harkita kun siitä ei tarvitse itse mitään maksaa
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Panen nyt linkin vaan tähän reutersin etusivuun, kun toistaseksi siinä sanoo että "No sign of explosion in EgyptAir imagery, U.S. says". Voivittu näitä, jos terroritekoa on niin taas viattomat kärsii. Niinkun terrorissa toki tapana.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ja yllättäen aivan huikea mediafarssi tästäkin kehkeytyi, kun ensin ilmoitettiin että hylky löytyi, kunnes se tieto kumottiin ankkana, kunnes ilmoitettiin että pelastusliivejä ja koneenosia löytyi, kunnes se kumottiin ja taas ollaan vittu Malesiassa. Aika epätodellista tähän maailman aikaan ettei mitään luotettavaa tietoa näinkin kohtalokkaasta tapahtumasta saada. Mutta politiikkaa, hyssyttelyä ja varovasti pitää olla ettei kukaan pahastu.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Ja yllättäen aivan huikea mediafarssi tästäkin kehkeytyi, kun ensin ilmoitettiin että hylky löytyi, kunnes se tieto kumottiin ankkana, kunnes ilmoitettiin että pelastusliivejä ja koneenosia löytyi, kunnes se kumottiin ja taas ollaan vittu Malesiassa. Aika epätodellista tähän maailman aikaan ettei mitään luotettavaa tietoa näinkin kohtalokkaasta tapahtumasta saada. Mutta politiikkaa, hyssyttelyä ja varovasti pitää olla ettei kukaan pahastu.

@disco-stu; vielä pahempi farssi on saatu aikaan Amerikan mailla, jossa Clinton ja Trump syyttelevät toisiaan terrorismin puolustamisesta tai terroristien rekrytoijana toimimisesta. Tämä kaikki ennen koneen putoamisen syyn selviämistä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kumman piikkiin laitetaan tulipalo?
Väite: Egyptiläiskoneessa hälytys savusta ennen mereensyöksyä | SSS.fi
Hesarissa mainittiin myös ikkunat.

Tulipalokin voi olla aiheutettu ja koska vessa, niin matkustajan tekosia. Lisäksi tulipalo voi täysin tietokoneistetussa koneessa aiheuttaa mielenkiintoista lentämistä eli mun kamppailu ohjaamossa teoria saattoi hyvinkin kokea tippumisen.

Vahvin vaihtoehto lienee tekninen vika tällä hetkellä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos kyse olisi terrorismista, niin eiköhän jokin ryhmittymä olisi jo ottanut vastuun teosta.
 

julle-jr

Jäsen
Ovatko terroristit vihdoin saaneet ujutettua nestepommin mukaan lennolle? Lentokentällä turvatarkastuksen jälkeen sijaitsevaan kioskiin on joku radikalisoitunut kassatyttö saanut jotenkin kuljetettua pari litraa mehun näköistä liuosta? Sieltä serkkupoika on napannut tavaran mukaan ja sekoitellut koneen vessassa, josta tulipalo ilmeisesti alkoi.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ranskalaismedia kertoo lähteisiinsä vedoten, että kone olisi tehnyt 3 hätälaskua 24 tunnin sisällä (palannut siis takaisin kentälle) ennen kohtalokasta lentoa. Aiemmilla lennoilla vikavalot olivat alkaneet palaa hetki nousun jälkeen, mutta kun konetta tarkastettiin, niin mitään vikoja ei kuitenkaan löytynyt ja lentolupa annettiin. Eli nämä vielä vahvistamattomat tiedot sulkenevat pois terrorismin. Mutta ehkä joku on vaan puhunut lämpimikseen ja totuus varmistuu pian, kun boxeja päästään nostamaan. Ilmeisesti ainakin toiseen niistä on signaali saatu.

Ranskalaismedia: EgyptAir-kone teki 3 hätälaskua 24 tunnin sisällä ennen kohtalokasta putoamistaan - T&T
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös