Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 969
  • 3 376
K

kiwipilot

Laukut eivät mene Arlandaan, jos sanoo Los Angelesin kentällä, että laukut ainoastaan Lontooseen.

Höpsistä. Laukut menevät Lontooseen ainoastaan jos checkaava virkailija sen hyvää hyvyyttään sallii. Asia ei todellakaan ole niin yksinkertainen kun annat ymmärtää: lentoyhtiöt ovat hyvin tarkkoja siitä että lentolippu - varsinkin alimman maksuluokan sellainen - käytetään juuri siinä järjestyksessä kuin se on kirjoitettu. Lentomatka ei ole mikään junareissu jossa voit poistua väliasemilla miten lystäät, varsinkin jos mukana on checkattavia matkatavaroita.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lentomatka ei ole mikään junareissu jossa voit poistua väliasemilla miten lystäät, varsinkin jos mukana on checkattavia matkatavaroita.

Maailmassa on myös paljon junalippuja mitkä kelpaavat ainoastaan lippuun merkittyyn vuoroon ja väliasemilla ei voi poistua miten lystää. Tai tietenkin voi poistua, mutta lippu muuttuu samantien kelvottomaksi, vaikka olisi tarkoitus jatkaa matkaa samaan suuntaan.

En kyllä keksi miksi ihmeessä virkailija suostuisi tsekkaamaan pakaasit ainoastaan Lontooseen. Mikä taas johtuu siitä, että niin ei tapahdu vaan tsekkaus tehdään sinne minne lippu näyttää. Se menee muutenkin juuri toisin päin. Aina välillä itse varmistaa, että meneehän laukut varmasti perille asti, jos on joku hämärämpi yhteys eri lentoyhtiöillä ja siihen virkailija sitten iloisesti hymyillen vastaa menee toki ja näyttää vielä uunituoretta tarraansa ennen kuin laittaa sen laukkuun kiinni.
 
K

kiwipilot

Maailmassa on myös paljon junalippuja mitkä kelpaavat ainoastaan lippuun merkittyyn vuoroon ja väliasemilla ei voi poistua miten lystää. Tai tietenkin voi poistua, mutta lippu muuttuu samantien kelvottomaksi, vaikka olisi tarkoitus jatkaa matkaa samaan suuntaan.

Juuri näin. Lähinnä tarkoitin tuota viimeistä lausettasi: junasta voi poistua eikä kukaan perään juuri huutele. Lentäessä välilaskun aikana poistuminen toki onnistuu mutta ruumakamojen mukaansaaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lentäessä välilaskun aikana poistuminen toki onnistuu mutta ruumakamojen mukaansaaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu.

Kaikkea semmoista yritetään kuinka jotkut tärkeät lääkkeet on jääneet laukkuun, mutta kun ne ovat jo kuulleet ne kaikki. Aika harva lääke on muutenkaan sellainen, että sen ottaminen olisi muutamasta tunnista kiinni ja vielä vähemmän uskottavaa sellaisessa tapauksessa missä muka on oikeasti vahingossa pakannut ne ruumaan, jos kerran on minuutin päälle niiden saaminen.
 

Ministeri

Jäsen
Höpsistä. Laukut menevät Lontooseen ainoastaan jos checkaava virkailija sen hyvää hyvyyttään sallii. Asia ei todellakaan ole niin yksinkertainen kun annat ymmärtää: lentoyhtiöt ovat hyvin tarkkoja siitä että lentolippu - varsinkin alimman maksuluokan sellainen - käytetään juuri siinä järjestyksessä kuin se on kirjoitettu. Lentomatka ei ole mikään junareissu jossa voit poistua väliasemilla miten lystäät, varsinkin jos mukana on checkattavia matkatavaroita.
Vai niin, itsellä aina on onnistunut, eikä ole koskaan virkailija edes kysynyt mitään. Ja tiedän myös monta kymmentä muuta tapausta, joissa on onnistunut.
Ehkä se on sitten vaan aina osunut ystävällinen virkailija.

Tarkennetaan vielä, että jos otan matkalaukut ulos välilaskupaikalla, niin se ei tarkoita sitä, että jäisin pois jatkolennolta.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Jaha, se olis huomenna taas vaihteeksi pyrähdys Harstad/Narvik - Oslo - Helsinki. Budjetti-ihmisenä menin sitten tietysti ottamaan niin halvalla kuin mahdollista ja Oslossa odottelisi vaihtoa kahdeksan tuntia. Joutuu ehkä pyörähtämään keskustassa junalla. Toivottavasti lentoaseman wifi toimisi riittävän jouhevasti, jotta voisi syynätä vielä SaiPa-Sport matsin ennen jatkamista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kansainvälisillä lennoilla on pidettävä mukana virallinen matkustusasiakirja eli passi tai muuten pääsy lennolle käytännössä estyy, Euroopassa Schengen-alueen sisällä kelpaa myös virallinen henkilökortti ja joillain Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla (Finnair) myös ajokortti.

Lentoyhtiöiden omat säännöt ja määräykset tekevät siis mennen tullen tyhjäksi nuo paljon puhutut Euroopan vapaan liikkuvuuden periaatteet.
Kas kun tästä ei juuri missään kuulu itkua ja valitusta. Koskeehan asia kuitenkin kymmeniä miljoonia matkustajia joka vuosi.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
a joillain Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla (Finnair) myös ajokortti.
Norwegian ainakin omilla sivuillaan ilmoittaa pohjoismaiden kansalaisille riittäväksi todisteeksi pohjoismaiden sisällä ajokortin. Toki passia raahaan aina mukana, koska se nyt ei aivan järjettömiä paina.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Euroopassa Schengen-alueen sisällä kelpaa myös virallinen henkilökortti ja joillain Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla (Finnair) myös ajokortti.

Lentoyhtiöiden omat säännöt ja määräykset tekevät siis mennen tullen tyhjäksi nuo paljon puhutut Euroopan vapaan liikkuvuuden periaatteet.
Olen käynyt nyt kohtuu lyhyen ajan sisään muutaman kerran Tukholamassa, kertaakaan eivät ole tarkistaneet henkilöllisyyttä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eli ilmeisesti tehdään pistokokein. Tai sitten Turku ei kuulu Schengen alueeseen.

Kyllä se meno siltä vaikutti, että joka päivä tehdään. Tuossa ei ollut yhtään mitään eli hevon vitun järkeä. Tyttö vilkaisi nopeasti ja tuskin ehti edes verrata nimeä boarding passiin. Ainakin millä tahansa väärennöksellä pääsisi läpi.

Puolan päässä sitten toki vain käveli kentältä ulos ja juna-asemalle eikä yhtään virkailijaa ollut edes paikalla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lentoyhtiöt ilmeisesti ovat joillain lentokentillä tiukempia. Olen kuullut, että esim. Amsterdamin, Kööpenhaminan ja Riian kentillä ei kannata yrittää koneeseen ilman passia. Halpalentoyhtiöt ovat pääsääntoisesti tarkempia kuin isot yhtiöt.

Pointti oli kuitenkin se, että lentoyhtiöitten passintarkastuksia ei tunnuta pitävän EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteen uhmaamisena.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pointti oli kuitenkin se, että lentoyhtiöitten passintarkastuksia ei tunnuta pitävän EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteen uhmaamisena.

Se johtunee siitä, että tuollainen hassuttelutarkastus ei kuitenkaan pidennä boardingia yhtään.
Sitten kun taas esimerkiksi vaikka Puolassa pitää lain mukaan kantaa aina papereita mukana, niin samahan se on sitten sellainen olla.

Minua kiinnostaisi miksi lentoyhtiöt tarkalleen ottaen tekevät tuota. Mitä lisäarvoa siitä on lentoyhtiöille? Mitä tapahtuisi, jos kyseleminen lopetettaisiin. Minäpä kerron, ei yhtään mitään.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Kansainvälisillä lennoilla on pidettävä mukana virallinen matkustusasiakirja eli passi tai muuten pääsy lennolle käytännössä estyy, Euroopassa Schengen-alueen sisällä kelpaa myös virallinen henkilökortti ja joillain Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla (Finnair) myös ajokortti.

Lentoyhtiöiden omat säännöt ja määräykset tekevät siis mennen tullen tyhjäksi nuo paljon puhutut Euroopan vapaan liikkuvuuden periaatteet.
Kas kun tästä ei juuri missään kuulu itkua ja valitusta. Koskeehan asia kuitenkin kymmeniä miljoonia matkustajia joka vuosi.

EIvät nuo lentoyhtiöiden märääykset sinänsä tee tyhjäksi Schengen sopimuksen periaatetta. Itsekin hyvin ymmärtänet miksi lennoilla on tarvitatessa todistettava henkilöllisyys.

Onhan se lentoyhtiönkin kannalta, koska ovat vastuussa matkustajista, parempi että tietävät oikeiden henkilöiden olevan koneessa.

Tosin pakko sanoa, kuten eräs vanhempi kollega joskus totesi: Ihan sama kenen nimellä oleva boardari sulla on taskussa. Kun tullaan kympistä alas, ei jää paljon paskaakaan jäljelle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lentoyhtiöt ilmeisesti ovat joillain lentokentillä tiukempia. Olen kuullut, että esim. Amsterdamin, Kööpenhaminan ja Riian kentillä ei kannata yrittää koneeseen ilman passia. Halpalentoyhtiöt ovat pääsääntoisesti tarkempia kuin isot yhtiöt.

Pointti oli kuitenkin se, että lentoyhtiöitten passintarkastuksia ei tunnuta pitävän EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteen uhmaamisena.

EU:n vapaan liikkuvuuden periaate (ja myös Schengen) on eri asia kuin pohjoismainen passivapaus, siitä säädetään eri tavalla ja sen "irtisanominen" on olennaisesti helpompaa kuin Pohjoismaiden kansalaisten osalta näiden maiden välillä. Passivapaushan on voimassa myös lentoliikenteessä, mutta lentoyhtiöillä on IATA:n kautta de facto oikeus ylipäätään olla päästämättä ihmisiä koneeseen ilman passia (joskin jos tässä tapauksessa pystyisi osoittamaan henkilöytensä, voisi siinä olla passivapauden piiriin kuuluvalla vahingonkorvausprosessissa vahvat ainekset). Itse olen kyllä pelkällä ajokortilla lentänyt Köpikseen ja sieltä Suomeen täysin ongelmitta, ja on sitä portilla kyselty. Yleensähän Pohjoismaiden välisillä lennoilla ei ylipäätään henkkaria kysellä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olen Turun lentoasemalla ja juuri kuulutettiin, että kaikilta katsotaan passi.

Jos siis lensit Gdanskiin, niin pitääkin periaatteessa olla. Puhutaan ihan eri asiasta kuin heavyn mainitsema Tukholma-väli. Ei se edellä mainittu Finnairkaan ajokorttia hyväksy kuin Pohjoismaiden välillä passivapauden takia. Passivapaus koskee vain Pohjoismaiden kansalaisia Pohjoismaiden välillä. Schengenissä tarvitaan joko passi tai EU-henkilökortti (tai italialaisten oma järjestelmä jne.)
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
EU:n vapaan liikkuvuuden periaate (ja myös Schengen) on eri asia kuin pohjoismainen passivapaus, siitä säädetään eri tavalla ja sen "irtisanominen" on olennaisesti helpompaa kuin Pohjoismaiden kansalaisten osalta näiden maiden välillä. Passivapaushan on voimassa myös lentoliikenteessä, mutta lentoyhtiöillä on IATA:n kautta de facto oikeus ylipäätään olla päästämättä ihmisiä koneeseen ilman passia (joskin jos tässä tapauksessa pystyisi osoittamaan henkilöytensä, voisi siinä olla passivapauden piiriin kuuluvalla vahingonkorvausprosessissa vahvat ainekset). Itse olen kyllä pelkällä ajokortilla lentänyt Köpikseen ja sieltä Suomeen täysin ongelmitta, ja on sitä portilla kyselty. Yleensähän Pohjoismaiden välisillä lennoilla ei ylipäätään henkkaria kysellä.

Niin. Vaikka suomalainen lentäisi Tukholmasta Helsinkiin, lentoyhtiöhän voi toki evätä henkilön pääsyn koneeseen, jos henkilöllä ei ole voimassa olevaa passia.

Mutta koska lentoytiöt omilla sivuillaan kertovat siitä, että pohjoismaiden kansalaiselle kansalaisuuden todistamiseen riittää ajokortti, on hyvin epätodennäköistä, että kyseisen ajelulärpäkkeen esittäessä ei koneeseen pääsisi.

Siis en ole mikään asiantuntija, mutta olen aina ollut siinä käsityksessä, että pohjoismaiden(kaikki varmaan tietävät, mitkä maat siihen kuuluvat) kansalaiset voivat matkustaa kyseisen ryppään maiden sisällä ilman passia. Henkilöllisyystodistukseksi kelpaa ajokortti. Sen vuoksihan nuo lentoyhtiötkin asiasta kertovat sivuillaan. Niin finski, norski kuin sassikin.

Joku asiaa paremmin tunteva voisi toki kertoa, onko asia noin. Niin ainakin väitetään. Ja siinä käsityksessä olen ollut siitä lähtien, kun olen matkustanut pohjoismaissa vaippaiän jälkeen itsenäisesti, eli jostain 90-luvun puolivälistä.

Tuossa taannoin kun Norjassa oli kohtalaisen kovat maahantulotarkastukset koskien sitä terroriuhkaa, uutisessa Yle oli haastatellut Oslon Gardemoenin henkilökuntaa ja totesivat toimittajalle, että Suomen kansalainen voi matkustaa terroriuhan allakin ajokortin kera. Onhan se uskomatonta, mutta toisaalta, kun itse asun täällä Norjan perukoilla, suomalainen on melko eri henkisessä asemassa kuin vaikkapa romanialainen.

Niitä harvoja kertoja, kun koen todella yhteydentuntoa pohjoisiin naapurikansoihin ja jopa tietynlaista ylpeyttä. Haukkukaa vaan...
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Onko joku upgreidannut Cathay Pacificin economy-lipun premier economyyn? Öppaut kuuden viikon päästä edessä Helsinki-Amsterdam-Hong Kong-Bangkok reissu, ja kiinnostaisi tuolle pisimmälle lennolle pedata mukavat oltavat. Luulis näiden yrittävän moista myydä, mutta informaatio on kovin sirpaleista ja puutteellista. Palatessa tulen Pariisin kautta ja lento kestää yli 13 tuntia, kaikki mukavuus kelpaisi.

Edit. Näköjään ongelma on se, että Finnair lentää nämä Euroopan legit, eikä nämä systeemit oikein taivu moiseen. No on mulla aikaa vielä ihmetellä.
 

julle-jr

Jäsen
Tuosta passiasiasta.

Mulle tulee ainakin aina ennen Schengen-alueen lentoa Finnairilta tekstiviesti, jossa kerrotaan että check-in on automaattisesti tehty ja ohessa linkki mobiilitarkastuskorttiin. Sitä näyttämällä pääsee turvatarkastuksen läpi ja koneeseen. Passia ei kysytä, eli mun puhelimella pääsisi kuka tahansa pois Suomesta ja Suomeen.

Henkilöllisyystodistusta kysytään siinä check-in -tiskillä jos jättää tavaroita ruumaan. Siinä kyllä näytän normaalisti passia. Tosin juuri pari kuukautta sitten sattui niin, että onnistuin Brysseliin mennessä pudottamaan passini Helsingin lentokentällä jonnekin. Brysselistä kotiin palatessani näytin tiskillä laukkuja jättäessäni ajokorttia eikä mitään muuta kyselty.

Silloin soitinkin asiasta Finnairille että onko mun passi löytynyt esim. koneesta ja samalla kysyin pääsenkö täältä kotiin ilman passia. He sanoivat että periaatteessa brysseliläisillä on oikeus vaatia sulta passia mutta eivät ne luultavasti vaadi eivätkä jätä sua sinne paperittomaksi siirtolaiseksi vaan ennemmin mieluummin työntävät siihen Helsingin koneeseen.

Junalla tai autolla nyt tietenkin olisi kotiin päässyt muutenkin, autovuokraamossa ei kysytä passia eikä tietenkään millään rajalla Belgiasta Saksan ja Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Junalla tai autolla nyt tietenkin olisi kotiin päässyt muutenkin, autovuokraamossa ei kysytä passia eikä tietenkään millään rajalla Belgiasta Saksan ja Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen.

EU:n pääkaupungissa on myös Suomen suurlähetystö mistä saa väliaikaisen passin heti mukaan. Jos on maassa missä ei ole edustustoa, niin toisen EU-maan lähetystöstä saa ainoastaan kotimatkaan tai lähimpään Suomen suurlähetystöön oikeuttavan hätämatkustusasiakirjan.

Molempia on käytetty ja kannattaa varata hieman ylimääräistä aikaa check-iniin, koska eihän se ensimmäinen työntekijä tiskillä koskaan ymmärrä mistä on kyse, mutta aina sitten löytyy joku kokeneempi.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@pernaveikko Yksi vaihtoehto on kylmän viileesti kävellä Ahtisaaren perässä. Mut ryöstettiin Barcelonassa, eikä jäänyt kuin vaatteet päälle. Loppujen lopuksi kotimatka oli yllättävän helppo (Brysselin kautta), kun spottasin Ahtisaaren ja menin sen völjyssä chek inniin ja koneeseen. Kaikki kumarteli mulle, kun luulivat mun olevan Martin "enturagea". Martti oli vähän kummissaan uudesta avustajasta/henkivartijasta. Mitään papereita ei kukaan kysynyt missään vaiheessa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Siis en ole mikään asiantuntija, mutta olen aina ollut siinä käsityksessä, että pohjoismaiden(kaikki varmaan tietävät, mitkä maat siihen kuuluvat) kansalaiset voivat matkustaa kyseisen ryppään maiden sisällä ilman passia. Henkilöllisyystodistukseksi kelpaa ajokortti. Sen vuoksihan nuo lentoyhtiötkin asiasta kertovat sivuillaan. Niin finski, norski kuin sassikin.

Joku asiaa paremmin tunteva voisi toki kertoa, onko asia noin. Niin ainakin väitetään. Ja siinä käsityksessä olen ollut siitä lähtien, kun olen matkustanut pohjoismaissa vaippaiän jälkeen itsenäisesti, eli jostain 90-luvun puolivälistä.

Käytännössä asia on noin, tosin Norwegianista ei vle parempaa tietoa. Sensijaan Ryanair (ja vastaavat halpalentoyhtiöt) on oikeasti hyvin hankala, vaikka varmaankin kohta porhaltaa paikalle joku, joka on Ryanairillakin ilman papereita päässyt matkalle. Lentoyhtiöiden kannalta on turvallisuuden lisäksi olennaista se, onko paperiton matkustaja sellainen, joka joudutaan tuomaan kohdemaasta takaisin lentoyhtiön kustannuksella.
Joillain kentillä (kuten aikaisemmin mainitsemani Kööpenhamina) henkilötarkastuksia tekee toisinaan palkattu turvallisuus- tai vartiointiliike, eikä heiltä löydy joustoa ja ymmärrystä samalla tavalla kuin varsinaisilta viranomaisilta tai lentoyhtiön väeltä.
Tiedä sitten miksi niin monelle on vaivalloisempaa pitää mukana passia tai henkilökorttia kuin ajokorttia, joka ei välttämättä kelpaa edes pankissa. Ja jossa voi olla 30 vuotta vanha kuva.

Maita, joista on vaikea päästä pois ilman passia ovat erityisesti suurvallat Kiina (erityisesti), Venäjä ja USA. Nimenomaan tässä järjestyksessä. Melko hankala ovat esim. Thaimaa ja Turkki sekä arabimaat.

Tilauslennot ovat passittomille pääsääntöisesti helpompia kuin reittilennot, jos on opas kentällä auttamassa. Finnairin suorille lennoille takaisin Suomeen on selittämällä, rikosilmoituksella ja passsin kopiolla päästy aika usein.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia

Maita, joista on vaikea päästä pois ilman passia ovat erityisesti suurvallat Kiina (erityisesti), Venäjä ja USA. Nimenomaan tässä järjestyksessä. Melko hankala ovat esim. Thaimaa ja Turkki sekä arabimaat.

Tilauslennot ovat passittomille pääsääntöisesti helpompia kuin reittilennot, jos on opas kentällä auttamassa. Finnairin suorille lennoille takaisin Suomeen on selittämällä, rikosilmoituksella ja passsin kopiolla päästy aika usein.

Maita mistä on vaikea päästä pois ilman passia? Nyt tarvitsisi jonkun omakohtaista kokemusta miten se voisi olla yleensäkään mahdollista. Eipä tulisi edes mieleen kokeilla noista maista poistumista ilman passia, kun eihän se voi mitenkään onnistua. Joissain arabimaissa tarvitsee myös exit visan, niin eihän niistä nyt yksinkertaisesti voi päästä pois ilman passia. Enkä usko, että noista muistakaan ennen kuin toisin todistetaan tai ylensäkään yhtään mistään.

Tilauslennolle ehkä saattaisikin päästä, kun sillä on kuitenkin toiseen suuntaan jo tultu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Maita mistä on vaikea päästä pois ilman passia? Nyt tarvitsisi jonkun omakohtaista kokemusta miten se voisi olla yleensäkään mahdollista. Eipä tulisi edes mieleen kokeilla noista maista poistumista ilman passia, kun eihän se voi mitenkään onnistua. Joissain arabimaissa tarvitsee myös exit visan, niin eihän niistä nyt yksinkertaisesti voi päästä pois ilman passia. Enkä usko, että noista muistakaan ennen kuin toisin todistetaan tai ylensäkään yhtään mistään.

Tilauslennolle ehkä saattaisikin päästä, kun sillä on kuitenkin toiseen suuntaan jo tultu.

Näiden kanssa kun työni takia olen parikymmentä vuotta ollut tekemisissä, niin monenlaista koheltajaa on tullut nähtyä ja koettua. Kiina on itse asiassa sellainen maa, jossa passittomuus on kategorinen este pois pääsylle. Varmaan sitä olisi Pohjois-Koreakin, mutta siellä matkustavista pidetään niin hyvää huolta, että passit pysyvät visusti tallessa. Venäjältä ja Neuvostoliitosta on kieltämättä vähän tapauksia tiedossa, lähinnä ihmissalakuljetusta. USA:sta sen sijaan tiedän satavarmasti päästyn poistumaan hyvillä puhelahjoilla useitakin kertoja. Tai sitten on teeskennelty idioottia. Euroopassa rikosilmoitukset, passin kopiot ja muut epäviralliset asiakirjat saattavat pelastaa, mutta eivät tietenkään täysin varmasti. Ja lentoyhtiöstä on paljon kiinni. Nyt puhutaan lentomatkailusta ja turisteista ja Suomen kansalaisista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös