Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 969
  • 3 376

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"Venäläiset turistit ovat odottaneet viime päivinä evakuointilentoja Egyptin Sharm el-Sheikin lomakohteista.

Venäjän viranomaisten mukaan viimeisen vuorokauden aikana on evakuoitu 11 000 turistia.

Egyptissä on jäljellä vielä yli 60 000 venäläisturistia, jotka odottavat paluulentoa.

Matkustajat saavat ottaa paluulennolla mukaan vain käsimatkatavarat."

- Yle

Olisikohan tämä nyt sitä ylireagointia? Olenkin aina ihmetellyt, tälläkin palstalla, miksi terroristit eivät tee tuplaiskuja? Ne eivät niitä koskaan tee, mutta silti pakotetaan ihmiset jättämään tavaransa ja sitten varmaankin lyödään joku kuponki kouraan mikä todennäköisesti korvaa murto-osan niistä.

Eikä kukaan korvaa sitä vaivaa mikä tarvittavien tavaroiden hankkimisesta koituu.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Independent: Turvakameroita ei valvota Sharm-el-Sheikhin lentokentällä
Egyptissä Sharm-el-Sheikhin lentokentällä on lyöty rutiininomaisesti laimin turvajärjestelyjä, kertoo lentokentällä työskentelevä lähde The Independent -lehdelle.
Lähteen mukaan vartijoiden kuuluisi valvoa matkatavaroiden käsittelyä turvakameroiden kautta, mutta näin ei usein tehdä. Lisäksi kentällä on lähteen mukaan useita toimimattomia turvakameroita.
Onhan tuo kuin jättäisi oven auki varkaille. Onneksi terroristit eivät ajatelleet suuresti ja pistäneet useampaan koneeseen pommeja samana päivänä.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Myrkkyjä ilmassa, ei kai? | MOT | TV | Areena | yle.fi

Tuollainen tuli katsottua, foliohattuilua vai ei?

Kun otetaan huomioon, miten pikkutarkasti lentoturvallisuuteen noin ylipäätään suhtaudutaan, niin onhan se hieman nurinkurista, että sisäilman laatuun liittyvissä kysymyksissä asiaan suhtaudutaan noinkin kevyesti. Tähän pitäisi varmasti lentoyhtiöiden perehtyä enemmän ja useammin, ja ilmailualan ammattijärjestöillä olisi tässä painostuksen paikka. Sanotaanko näin, että on joissakin tapauksissa perusteltua epäillä, että aina ei ole ollut työturvallisuus kunnossa. Kun kerran sisäilma joudutaan tuottamaan samalla turbiinilla, minkä ahtimen ja polttokammion kautta tuotetaan myös työntövoima, niin voi pahimmillaan tiivisteiden pettäessä kulkeutua polttoainehöyryjä myös matkustamoon. Lisäksi puhutaan kuitenkin pienestä ja tiiviistä työskentelytilasta, missä altistuminen myös muille rakenteiden ja komponenttien kemikaaleille voimistuu. Kannattaisi kyllä tehdä mittauksia useammin.

En kuitenkaan lähtisi dramatisoimaan tällä asialla, ettäkö tämä olisi erityisesti lentoliikennettä koskeva ongelma. Uuden tiiviin auton omistaja se vasta kemikaaleille altistuukin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Singapore Airlinesin A380 testattu päivälennolla. En ole fanipoika vaan ostan aina halvimman tai toiseksi halvimman lennon. Usein en edes tiedä millä koneella mennään ennen kuin näkee jostain varausvahvistuksesta tai istuintaskun turvakortista mikä alumiiniputki on kyseessä. Tällä kertaa tiesin etukäteen. Olen toki nähnyt niitä ennenkin kentillä, mutta nyt tuossa kun käveli muutaman sadan metrin kohti porttia ja näki koko ajan ikkunasta mihin ollaan menossa, niin näyttihän se aika Kuninkaalta.

Jokainen yhtiö laittaa penkkinsä miten haluaa, mutta voi kuvitella mitä SQ:n palaverissa on tapahtunut. Talousjohtaja on saanut raportin ulkomaalaiselta nuorelta lipevältä konsultilta ja ovat vaatineet lisää penkkejä koneeseen. Pääjohtaja on ollut eri mieltä ja päättänyt kokeilla lähestymistapaa missä asiakkaille ei vittuilla. Sitten sieltä on lähdetty ovet paukkuen, kun ollaan uhrattu maksimituotto asiakastyytyväisyyden kustannuksella.

Kaltaiseni 190-senttinen joutui miettimään mihin oikeastaan edes tarvitsen näin paljon jalkatilaa. Tilanne lähenteli enemmänkin intercity-junaa kuin karjavaunua. Vielä kun viereinen penkki oli tyhjä, niin oli melkein kuin ykkösluokassa.

Henkilökunta oli iloista ja mukavaa aasialaisporukkaa. Ei tietenkään mitään pokkurointia, mutta myöskään töissä olo ei näyttänyt vituttavan. Se ei mitenkään voinut kaikki olla teatteria vaan niitä ei ihan oikeasti harmittanut, että lennolla oli jopa asiakkaitakin. Samaa ei aina voi sanoa joidenkin muiden yhtiöiden työntekijöistä.

Viihdelaitteisto toimi teknisesti ihan kelvollisesti, mutta sisältö oli kyllä luvattoman heikko. Parannettavaa on siis myös täydellisyyttä hipovan yhtiön toiminnassa. Tiedä sitten mistä tuo voi johtua. Vaativatko pukumiehet toisaalla liian suuria korvauksia tai jotain? Eipä siinä, että tuli sitten tutustuttua artisteihin mihin en muuten törmäisi. Kuuntelin viiden tai kuuden eri nuoren kiinalaistytön tuotantoa läpi. Oikeastihan ne kuulostivat kaikki samalta, mutta rakastuin Vincyyn.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viihdelaitteisto toimi teknisesti ihan kelvollisesti, mutta sisältö oli kyllä luvattoman heikko. Parannettavaa on siis myös täydellisyyttä hipovan yhtiön toiminnassa. Tiedä sitten mistä tuo voi johtua. Vaativatko pukumiehet toisaalla liian suuria korvauksia tai jotain? Eipä siinä, että tuli sitten tutustuttua artisteihin mihin en muuten törmäisi. Kuuntelin viiden tai kuuden eri nuoren kiinalaistytön tuotantoa läpi. Oikeastihan ne kuulostivat kaikki samalta, mutta rakastuin Vincyyn.

Pakko tähän huudella, että viime viikolla kun tultiin Mexico City - Pariisi, AirFrancen vanhalla 747-400 vehkeellä niin siellä oli tämä viihdelaitteisto kaiketi aika vastikään uusittu. Niin johan oli sisältö kohdillaan, niin musiikin kuin leffojen puolesta.
Todella yllättynyt olin, kun sieltä jotain Panteraakin löytyi (ja paljon muutakin vähän rankempaa shittiä). Ei tarvinnut kännykkää kaivaa esiin musiikintoistoa varten.
Mutta tunnetusti ei yllättänyt, että rähmäluokassa oli kyllä ahdasta mun pitkille(eivätkä ne edes niin pitkät ole) koiville.
Hyvä vertailu oli menomatkalla, samanlainen KLM:n kone ja pätkä siis Amsterdam-Mexico City. Mutta hyvin oli nihkeässä kunnossa ja viihdelaitteet taisivat aika originaalia olla ja muutenkin vähän "teippiviritelmiä" näkyi sielä täälä :D

Samalla reissulla tuli lennettyä myös AeroMexicolla stintti Mexico City-Guadalaraja-Mexico City.
Odotusarvot olivat aika nihkeät, mutta mitä vielä. Uudehkot, tai ainakin vasta hyvin rempatut Boeingit (olisikohan malli ollut 737-700) ja erittäin ystävällistä henkilökuntaa. Jalkatilaa oli, tarjoilu pelasi. Ei mitään moittimista.
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Lentelin taannoin Lontoo - Raleigh -välin edes takas American Airlinesillä, ihan karjaosastossa. Mennessä länteen päin alla iäkäs 767-300 antiikkisine viihdelaitteineen, sisältö oli kyllä ihan ajan tasalla. Tullessa harmitti jonkin verran, samanlainen kone mutta ei omia screenejä ollenkaan. En voi oikein suositella. Lisäksi palvelu oli harvinaisen perseestä, mutta se on jo totuttua AA-laatua. 5/10.Jatkossa muilla yhtiöillä Atlantin ylitykset.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Lentelin taannoin Lontoo - Raleigh -välin edes takas American Airlinesillä, ihan karjaosastossa. Mennessä länteen päin alla iäkäs 767-300 antiikkisine viihdelaitteineen, sisältö oli kyllä ihan ajan tasalla. Tullessa harmitti jonkin verran, samanlainen kone mutta ei omia screenejä ollenkaan. En voi oikein suositella. Lisäksi palvelu oli harvinaisen perseestä, mutta se on jo totuttua AA-laatua. 5/10.Jatkossa muilla yhtiöillä Atlantin ylitykset.
Me lensimme Frankfurtista San Franciscoon Unitedin vanhalla 474:llä eikä siinäkään ollut omia screenejä. Enpä voi oikein Unitediakaan suositella. Sen sijaan takaisinpäin tultiin Luffen A380:lla, joka oli kyllä ihan eri luokkaa vaikka karjaosastossa istuttiinkin.
 

Rocco

Jäsen
Ihan hauska sovellus on Flight Distance and Duration Calculator - Airport and Aviation Database - Great Circle Mapper

Ei siitä mitään suurta iloa ole, mutta sivusto laskee kahden lentokentän välisen matkan, piirtää lyhimmän mahdollisen reitin, ja kun valitsee vielä lentokonetyypin niin selviää lentoaikakin.

Helsingistä Hawaiille 10.952km matkan lentäisi aikaan 12h18min, lentoreitti kulkisi lyhimmillään Helsingistä suoraan pohjoiseen Oulun ja Utsjoen yli, pohjoisnavan kautta ja Alaskan yli, ja siitä suoraan etelään Hawaille.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei siitä mitään suurta iloa ole, mutta sivusto laskee kahden lentokentän välisen matkan, piirtää lyhimmän mahdollisen reitin, ja kun valitsee vielä lentokonetyypin niin selviää lentoaikakin.

Kaikki on mennyt kummalliseksi. Kaveri laskeutui juuri Istanbuliin ja tuli seurattua lentoa Flightradarista. Eihän näistä mitään hyötyä tai iloa ole, mutta pitäähän aikuisilla leluja olla.

Nyt klikkaillaan tätä sitten kunnes kyllästytään ja tulee joku uusi sovellus.
 
Mikäs maine Arlandalla on vaihtojen suhteen? Tullaan Jenkeistä LHR:n kautta Arlandaan ja vaihtoaikaa on lennon saapuessa ajallaan 70 minuuttia. LAX-LHR-ARN on BA:n erillinen lippu, ARN-HEL pätkä olisi Finskin lippu. Samassa terminaalissa (2) ollaan ja jatkokysymys: voidaanko meidät checkata jo LAX:ssa Helsinkiin asti, vaikka on erilliset liput, mutta samaa allianssia käytetään koko reitti?
 
K

kiwipilot

Mikäs maine Arlandalla on vaihtojen suhteen? Tullaan Jenkeistä LHR:n kautta Arlandaan ja vaihtoaikaa on lennon saapuessa ajallaan 70 minuuttia. LAX-LHR-ARN on BA:n erillinen lippu, ARN-HEL pätkä olisi Finskin lippu. Samassa terminaalissa (2) ollaan ja jatkokysymys: voidaanko meidät checkata jo LAX:ssa Helsinkiin asti, vaikka on erilliset liput, mutta samaa allianssia käytetään koko reitti?

Jos lennot ovat ajallaan pitäisi 70 min riittää, varsinkin kun olette samassa terminaalissa; Arlanda on kuitenkin yksi parhaista lyhyiden vaihtojen kentistä. Perille asti checkaaminen riippuu virkailijasta LAX:n päässä. Mielenkiintoiseksi tilanne menee jos kone Lontoon kone on myöhässä ja check in on tehty Helsinkiin saakka. Itsellä oli hieman vastaava rumba keväällä Santa Anasta tullessa. Toki aikaa oli pari tuntia enemmän mutta ARN-HEL -liput toiselle allianssille, terminaalit vastakkaisissa päissä kenttää ja mukana kolme muksua. Tuolloinkin oltaisiin ehkä juuri ja juuri ehditty reilussa tunnissa.
 

julle-jr

Jäsen
Arlandan T2:ssa ehtii kyllä 70 minuutissa vaihtamaan vaikka pitäisi hakea matkatavarat. Matkatavara-aulasta kun tullaan ulos, ollaan parin minuutin kävelymatkan päässä Finnairin tiskistä, joka on auki vielä ainakin 45 min ennen lähtöä.

Joskus siellä kyllä kestää matkatavaroiden saaminen kauan mutta jos ei ole yksin liikkeellä niin toinenhan voi mennä sanomaan check-in tiskille että älä vielä sulje.
 
Kiitoksia. Taidetaan kuitenkin lentoyhtiön harmiksi jättää paluupätkä LHR-ARN käyttämättä ja otetaankin suora lento LHR-HEL. Paluumatkalla ei jaksa liian montaa turhaa stoppia.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kiitoksia. Taidetaan kuitenkin lentoyhtiön harmiksi jättää paluupätkä LHR-ARN käyttämättä ja otetaankin suora lento LHR-HEL. Paluumatkalla ei jaksa liian montaa turhaa stoppia.
Oletteko liikenteessä käsimatkatavaroin? Mun ymmärrykseni mukaan lipulla LAX-LHR-ARN teidän kamanne jatkavat Tukholmaan asti.
 
K

kiwipilot

Kiitoksia. Taidetaan kuitenkin lentoyhtiön harmiksi jättää paluupätkä LHR-ARN käyttämättä ja otetaankin suora lento LHR-HEL. Paluumatkalla ei jaksa liian montaa turhaa stoppia.

Oletteko jo siis ostaneet liput? Jos ette niin tottakai kannattaa valita viimeisen siivun vaihtoehdoksi LHR - HEL. Jos taas liput on jo hankittu niin suhtautuisin erittäin suurella varauksella siihen, että BA(?) antaa vaihtaa Arlandan Helsinkiin tuosta noin vain. Onko kyseessä muuten BA:n todella halpa Oslo/Arlanda - US West Coast - Arlanda -lippu?

Kuten Alamummo ylempänä arveli, tulevat laukut menemään Arlandaan. Toki jos ette ole Arlandan koneessa, poistetaan laukut automaattisesti ruumasta ja olen melko varma, että lentoyhtiö ei tästä skenaariosta hirveästi tule innostumaan. Skenaario on melko hankala, sillä lentoyhtiöt eivät perusta siitä, että halvoilla lipuilla matkustajat keskeyttävät matkansa ennen päätepistettä. Tietenkin jos olette pelkillä käsimatkatavaroilla reissussa niin asia on toinen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Skenaario on melko hankala, sillä lentoyhtiöt eivät perusta siitä, että halvoilla lipuilla matkustajat keskeyttävät matkansa ennen päätepistettä. Tietenkin jos olette pelkillä käsimatkatavaroilla reissussa niin asia on toinen.

Korvausvastuu lentoyhtiölle luonnollisesti säilyy myös käsimatkatavaroilla matkustaessa, vaikka eihän sitä käytännössä taida mikään yhtiö periä ainakaan kovin aggressiviisesti.

Arlandan vaihto on niin helppo, että liikoja tuossa ei kannata kikkailla, vaikka kuinka olisi kiire kotiin. Itse en ole muutenkaan koskaan oikein ymmärtänyt miksi edes lähtee jonnekin, jos miettii vain kotiinpääsyä.
 
K

kiwipilot

Korvausvastuu lentoyhtiölle luonnollisesti säilyy myös käsimatkatavaroilla matkustaessa, vaikka eihän sitä käytännössä taida mikään yhtiö periä ainakaan kovin aggressiviisesti.

Tämä on totta ja onpa noista olemassa ihan ennakkotapauksia - Suomessakin - missä oikeus on velvoittanut viimeisen legin skipanneen matkustajan maksamaan korvauksia lentoyhtiölle sopimusrikkomuksesta. Kyllä; lentolippu on sopimus minkä pitäisi velvoittaa molempia osapuolia.
 
Oletteko liikenteessä käsimatkatavaroin? Mun ymmärrykseni mukaan lipulla LAX-LHR-ARN teidän kamanne jatkavat Tukholmaan asti.

Käsimatkatavaroilla ollaan ja suunnitelmat muuttuivat niin, että jäädään paluumatkalla pariksi päiväksi Lontooseen, josta jatko Helsinkiin. Vaikka kuinka lentolippu olisi sopimus, niin mun on vaikea ymmärtää lentoyhtiöiden logiikkaa. He saavat joka tapauksessa koko lentolipun hinnan, plus jos heillä olisi ilmoitusproseduuri loppulegien käyttämättä jättämisestä, niin he saisivat myytyä paikan kahteen kertaan. Ja tavallaan joka tapauksessa saavatkin, koska ylibuukkaus. Jos lentoyhtiö ylibuukkaa lennon, se on matkustajalle "voi voi", mutta jos matkustaja jättää legin käyttämättä, se on on oikeusjuttu. Kärjistäen :)

Onko kyseessä muuten BA:n todella halpa Oslo/Arlanda - US West Coast - Arlanda -lippu?

On. Karvan verran päälle 300 € maksoi.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Pitää muistaa, että Egyptihän ei myöskään koskaan syyttänyt pilottia siitä eräästä aika selviöstä itsemurhalennosta, jossa pilotti oli sammuttanut koneet ja toistellut allahia. Tekninen vika. Pojilla ottaa koville myöntää omia mokia, joskin nyt on kaksi kovaa Egypti ja Venäjä talkoissa niin tiedä sitten kehen uskoa.
 

Morgoth

Jäsen
Egypt Air 990
Flash Airlines 604

Ihan täyttä roskaa nämä Egyptin lentoturmatutkinnat olleet ennenkin ja tämä vain yksi osa lisää. Onnea vain niille, jotka tuonne kaikesta huolimatta lentävät.

Arvasiko jenkit ja britit jo ennakkoon, että tälläinen tulos "tutkimuksista" tulee ja päättivät vuotaa julkisuuteen jo hyvissä ajoin, mitä on tapahtunut oikeasti.
 

Ministeri

Jäsen
Kuten Alamummo ylempänä arveli, tulevat laukut menemään Arlandaan. Toki jos ette ole Arlandan koneessa, poistetaan laukut automaattisesti ruumasta ja olen melko varma, että lentoyhtiö ei tästä skenaariosta hirveästi tule innostumaan. Skenaario on melko hankala, sillä lentoyhtiöt eivät perusta siitä, että halvoilla lipuilla matkustajat keskeyttävät matkansa ennen päätepistettä. Tietenkin jos olette pelkillä käsimatkatavaroilla reissussa niin asia on toinen.
Laukut eivät mene Arlandaan, jos sanoo Los Angelesin kentällä, että laukut ainoastaan Lontooseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös