Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 874
  • 3 376
K

kiwipilot

Henkilökohtaisesti pidän itse enemmän Schipholista kuin Heathrow'sta. Kun lennät itään, niin järkevämpää on lentää mahdollisimman vähän länteen vaihdon vuoksi eli itse valitsisin Schipholin vaihtokentäksi. Cathay Pacific on ihan ok lentoyhtiö, lensin sillä reilu viikko sitten pidemmän siivun Aucklandista Hong Kongiin ja palvelu pelasi ok.

Juuri näin, CX on ihan ok firma: toki parempi kuin Finnair mutta samaa tasoa turistissa kuin vastaavat idän yhtiöt (SQ, MH, CI yms). Muutenkin näitä Maailman parhaaksi rankaamisia ei kannata hirveästi tuijotella möykyn osalta; marginaalit ovat pienet turistissa verkostofirmoilla jolloinjyvät erottuvat akanoista vasta busineksessa ja ykkösessä. Aika monta lentoa olen Cathaylla lentänyt ja yhdyn Alamummon mielipiteeseen tässä asiassa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Heh, tämä ihan ok lentoyhtiö on valittu vastikään maailman parhaaksi palvelultaan ties kuinka monennen kerran. Lensin itsekin viime kuussa ja oli taas viimesen päälle lentoemännät. Ei voi kuin ihailla toimintaa mutta liikutaanhan Aasiassa joten eipä voi kaikista tutumpiin verratakaan.
Pidin kyllä Singapore Airlinesin emoja kauniimpana ja palvelua parempana. Mutta kuten kiwipilot tuossa sanoo, niin ei turistiluokan palvelu ok:ta kummempaa ole missään.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Pidin kyllä Singapore Airlinesin emoja kauniimpana ja palvelua parempana.

Varteenotettava pointti. Singapore Airlines on omankin kokemuksen perusteella samaa tasoa. Taisi olla juuri heidän lennollaan kun kone putosi kuoppaan, ihmiset kiljuivat ja lentoemo kaatui suorilta jaloilta lattialle... vain noustaakseen seuraavassa hetkessä ylös leveämpi hymy kasvoillaan.

Mutta kuten kiwipilot tuossa sanoo, niin ei turistiluokan palvelu ok:ta kummempaa ole missään.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Itse olen saanut mannertenvälisillä itään (ja takaisin) aina erinomaista palvelua. Toki vertailukohtaa business-luokkaan ei ole mutta muihin lentoihin kylläkin tarpeeksi.
 

Puster

Jäsen
Tästä olen kyllä eri mieltä. Itse olen saanut mannertenvälisillä itään (ja takaisin) aina erinomaista palvelua.
Emiratesilla ja Malaysialla ihan ok palvelut. Cathaylla inasen vaisumpaa, samaa tasoa kuin hyvät palvelut BA:lla ja AF:lla. Finskillä ja jenkkifirmoilla sitten nuivaa.

Tosin matkoilla olen istunut aina saman länsimaisen naisen vieressä, jos tuo on vaikuttanut palvelun tasoon...
 

keppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tottenham
Ensi torstaina 7.5 pitäisi aamupäivällä lentää HKi-Vantaalta Wieniin ja ymmärtääkseni mm. AirPro on antanut lakkouhkauksen ko. aamupäivälle. Asiaa on ilmeisesti soviteltu mutta mistään ei tuoretta tietoa löydy. Viimeinen tieto on, että eilen ainakin piti valtakunnansovittelijan kanssa istua alas. Sattuuko täällä jolloin olemaan ns. "sisäpiirin tietoa" asiasta?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ensi torstaina 7.5 pitäisi aamupäivällä lentää HKi-Vantaalta Wieniin

Lakosta en tiedä, mutta et ole ensimmäinen kuka lentää kisoihin Wienin kautta. Nyt alkaa kiinnostaa miksi näin, en keksi mitä lisäarvoa tuosta saa. Ainakin itse löydän paremmat lennot Prahaan ja siitä pääsee mukavasti suoralla junalla Ostravaan. Ei sillä, etteikö Wienistakin pääsisi, mutta kuka jaksaa enää kisojen jälkeen palata Wieniin?

Toisaalta nykymaailmassa kaksi yhdensuuntaista lentoa on usein samanhintainen kuin meno-paluu eli voihan paluu olla Prahasta. En silti ymmärrä tätä kuviota.
 

keppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tottenham
Lakosta en tiedä, mutta et ole ensimmäinen kuka lentää kisoihin Wienin kautta. Nyt alkaa kiinnostaa miksi näin, en keksi mitä lisäarvoa tuosta saa.


Emme ole (valitettavasti) kisoihin menossa. Ainoastaan yhdistelmäreissu Bratislava-Wien, kun ovat niin lähekkäin. Lakonuhan sovittelua jatketaan valtakunnansovittelijan twitter -tilin mukaan maanantaina...
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kannattaa koittaa selvitä pelkillä käsimatkatavaroilla ainakin. Ellette nyt kovin pitkää reissua ole vetämässä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ensi torstaina 7.5 pitäisi aamupäivällä lentää HKi-Vantaalta Wieniin ja ymmärtääkseni mm. AirPro on antanut lakkouhkauksen ko. aamupäivälle. Asiaa on ilmeisesti soviteltu mutta mistään ei tuoretta tietoa löydy. Viimeinen tieto on, että eilen ainakin piti valtakunnansovittelijan kanssa istua alas. Sattuuko täällä jolloin olemaan ns. "sisäpiirin tietoa" asiasta?

Epäilen vahvasti ettei kyseinen nainen saa sopua aikaan tuohon mennessä. Kannattanee perua lento / vaihtaa uuteen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tänään kyllä kuumotti lentää LHR-FRA-HEL lennot. Heathrowssa perkeleellinen tuuli ja paljon myöhästymisiä ja peruutuksia. Illan kaksi muuta LHR-FRA lentoa peruttu ja oma lento tunnin myöhässä ja vaihtoaika Frankfurtissa 1h 10min. Kannatti sprintata kentän läpi ennätysajassa, sillä palkintona oli etupenkki ja ihan ok tarjoilut, vaikka kone olikin vain A320. Noiden Euroopan lentojen businesspenkeissä ei näytä olevan muuta eroa kuin että keskipenkki on tyhjä.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tyhmä kysymys mutta @moby, miksi lensit Frankfurtin kautta Lontoosta Helsinkiin? Eikö ns. halpayhtiöt tarjoa suoriakin lentoja kohtuullisen edukkaasti?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ensi torstaina 7.5 pitäisi aamupäivällä lentää HKi-Vantaalta Wieniin ja ymmärtääkseni mm. AirPro on antanut lakkouhkauksen ko. aamupäivälle. Asiaa on ilmeisesti soviteltu mutta mistään ei tuoretta tietoa löydy. Viimeinen tieto on, että eilen ainakin piti valtakunnansovittelijan kanssa istua alas. Sattuuko täällä jolloin olemaan ns. "sisäpiirin tietoa" asiasta?

Varmaan asiasta jo tiedätkin, mutta mikäli et, niin kerrottakoon, että lakkouhka siirtyi 19. - 20.5 -päiville.

Koko tämä juttu on yksi saatanan farssi ja nimenomaan PALTAn, AirPron ja Finavian puolelta, mutta ei siitä sen enempää. Sanon vaan sen, että ikinä en ole missään törmännyt vastaavaan työntekijäpuolen polkemiseen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tyhmä kysymys mutta @moby, miksi lensit Frankfurtin kautta Lontoosta Helsinkiin? Eikö ns. halpayhtiöt tarjoa suoriakin lentoja kohtuullisen edukkaasti?
Siksi että ostin lennot vain viikkoa aikaisemmin(duunihaastattelu) ja aikataulu oli paikanpäällä tiukka, eli paikka johon piti mennä oli Piccadilly metrolinjan varrella, johon Heathrowsta oli suora puolen tunnin metroyhteys. Jos olisin lentänyt Gatwickiin, olisi pitänyt ensin mennä junalla King Cross/St Pancrasiin ja siitä metrolla eteenpäin.

Hinnassa ei ollut juurikaan eroa Lufthansan ja Norwegianin välillä, mutta kun tunnen Frankfurtin kentän ja tiedän että Lufthansan palvelut ovat paremmat, vaikka matkustan pelkän lentolaukun kanssa. Ei tuossa ollut juurikaan mietittävää. Lensin siis myös HEL-LHR välin Frankfurtin kautta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...eli paikka johon piti mennä oli Piccadilly metrolinjan varrella, johon Heathrowsta oli suora puolen tunnin metroyhteys. Jos olisin lentänyt Gatwickiin, olisi pitänyt ensin mennä junalla King Cross/St Pancrasiin ja siitä metrolla eteenpäin...
Gatwickistä junat ajavat myös Victorian asemalle, jossa on myös hyvät vaihtoyhteydet metroverkkoon. Minusta ei olisi kyllä vaivan arvoista tehdä vaihtoa Frankfurtissa, kun lentoaika taitaa kuitenkin tuplautua kolmesta kuuteen tuntiin. Itse en siis arvosta lentoyhtiöiden tarjoamia "palveluita" lainkaan vaan lyhyin matka-aika ratkaisee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Gatwickistä junat ajavat myös Victorian asemalle, jossa on myös hyvät vaihtoyhteydet metroverkkoon.

Näinpä ja Gatwick Express on vielä non-stop, jos ei halua muutamalla väliasemalla pysähtyvällä tavallisen kansan junalla mennä. Victorialta on sitten yksi pysäkin väli metrolla eli yksi minuutti kuta kuinkin puoleen väliin Piccadilly linea,

Tokihan Frankfurtin kenttä ihan toimiva on, ei siinä mitään.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Helsinki-Vantaa lentoaseman kiitotie yksi eli 04R/22L on rempassa ja on ollut sitä noin kuukauden verran.
Näin kauan siinä kesti ennen kuin Pohjois-Helsingistä kajahti ja jengi on näreissään, kun tästä menee ylitse jonkin verran lentoja.
YLEn uutinen asiasta.

Hermoja raastavaa hommaa ja riesasta pelätään pysyvää, kun Malmin liikenne loppuu. Mukana myös Vantaan itkuvirret käyttämättömästä asuntorakentamismaasta ja muistutus kuinka Tuusula teki valituksen Helsinki-Vantaan ympäristöluvasta ja THL halusi tutkia lentomelun haittoja asukkaille erityisellä tutkimuksella.

Ehkä tuo kenttä pitäisi purkaa ja siirtää toiminnot vaikka Tallinnaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Helsinki-Vantaa lentoaseman kiitotie yksi eli 04R/22L on rempassa ja on ollut sitä noin kuukauden verran.
Näin kauan siinä kesti ennen kuin Pohjois-Helsingistä kajahti ja jengi on näreissään, kun tästä menee ylitse jonkin verran lentoja.
YLEn uutinen asiasta.

Hermoja raastavaa hommaa ja riesasta pelätään pysyvää, kun Malmin liikenne loppuu. Mukana myös Vantaan itkuvirret käyttämättömästä asuntorakentamismaasta ja muistutus kuinka Tuusula teki valituksen Helsinki-Vantaan ympäristöluvasta ja THL halusi tutkia lentomelun haittoja asukkaille erityisellä tutkimuksella.

Ehkä tuo kenttä pitäisi purkaa ja siirtää toiminnot vaikka Tallinnaan.

Jep, parempi lopettaa koko lentoliikenne Suomeen. Ei tänne mitään turisteja kaivata eikä kukaan täältä mihinkään halua lähteä. Suomi kiinni kokonaan vaan. Lopetetaan myös laivaliikenne, ettei merenelävät kärsi.

Tämän tyylisiä itkijöitä itkee myös ratikoiden kiskojen kirskunnasta aamuisin, kun ei saa nukuttua.
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Tuli tuossa hankittua elokuulle lennot Malagaan ja takaisin. Menomatka taittuu norskin suoralla lennolla, mutta paluumatkalle hankin SAS:n lennot niin että vaihto on Oslon Gardermoenissa ja sieltä Helsinkiin. Vaihtoaikaa jää ainoastaan 40 minuuttia. Onko kellään kokemuksia vaihdosta näin lyhyellä ajalla Oslossa? Vähän googlettelin jo ja luin että ainakin turvatarkastuksia täytyy tehdä kentällä, koska käydään Schengen-alueen ulkopuolella. Ja voiko tosiaan olla niin että ruumassa kulkevat matkatavarat pitäisi itse hakea karusellista ja viedä check iniin jatkolentoa varten? Tässä tapauksessa itseäni ainakin vähän arveluttaa. Ruumalaukku ei sinänsä ole ongelma, koska lähdetään pelkillä käsimatkatavaroilla reissuun. Tarkoitus oli vaan ostaa Espanjasta iso laukku myöhempiä reissuja varten kun paluumatkalla tuo laukku kuuluu lennon hintaan.
 
K

kiwipilot

Tuli tuossa hankittua elokuulle lennot Malagaan ja takaisin. Menomatka taittuu norskin suoralla lennolla, mutta paluumatkalle hankin SAS:n lennot niin että vaihto on Oslon Gardermoenissa ja sieltä Helsinkiin. Vaihtoaikaa jää ainoastaan 40 minuuttia. Onko kellään kokemuksia vaihdosta näin lyhyellä ajalla Oslossa? Vähän googlettelin jo ja luin että ainakin turvatarkastuksia täytyy tehdä kentällä, koska käydään Schengen-alueen ulkopuolella. Ja voiko tosiaan olla niin että ruumassa kulkevat matkatavarat pitäisi itse hakea karusellista ja viedä check iniin jatkolentoa varten?

Oslo on vähän kuin Kööpenhaminan Kastrup: jos saapuva lento on ajallaan niin 40min kyllä riittää. Lisäksi lentojen ollessa samalla lipulla on SAS velvollinen reitittämään sinut uudelleen jos ensimmäinen lento on myöhässä, samoin matkatavaratkin siirtyvät koneesta toiseen ilman mitään välicheckausta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Oslo on vähän kuin Kööpenhaminan Kastrup: jos saapuva lento on ajallaan niin 40min kyllä riittää. Lisäksi lentojen ollessa samalla lipulla on SAS velvollinen reitittämään sinut uudelleen jos ensimmäinen lento on myöhässä, samoin matkatavaratkin siirtyvät koneesta toiseen ilman mitään välicheckausta.
Kiitos vastauksesta. Itsekin vähän ihmettelin tuota laukkujen uudelleen checkausta, mutta wikipedia (hah) kertoo näköjään sen koskevan vain jatkolentoja Norjan sisäisillä lennoilla.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tuli tuossa hankittua elokuulle lennot Malagaan ja takaisin... Onko kellään kokemuksia vaihdosta näin lyhyellä ajalla Oslossa? Vähän googlettelin jo ja luin että ainakin turvatarkastuksia täytyy tehdä kentällä, koska käydään Schengen-alueen ulkopuolella...

Ei kait tuossa käydä Schengen-alueen ulkopuolella!?

Norja on Schengen-sopimuksessa mukana, vaikka ei olekaan EU-jäsen.

Schengen ja EU eivät ole aivan yksi yhteen sama asia.

On maita, jotka ovat EU:n ulkopuolella, mutta kuuluvat Schengeniin (Norja, Sveitsi) ja on maita, jotka ovat EU:ssa, mutta eivät kuulu Schengeniin (Iso-Britannia, Romania, Kypros, Bulgaria, Kroatia, Irlanti)

EU-kansalaisten matkustusasiakirjat

...eli kaiken järjen mukaan kuljette suoraan tuloportilta lähtöportille, ilman tarkastuksia ja laukku siirretään automaattisesti, mikäli lento on yhdellä lipulla.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Jenkeissä on tehty vähän salaisia testejä koskien turvatarkastuksia ja... vituiksihan se meni. Liittovaltion agentit onnistuivat kuljettamaan kiellettyjä esineitä 70 kertaa eri kentillä ja onnistuivat vaivaiset 67 kertaa. Päin persettä on mennyt myös käsintarkastus, jossa tutkittiin metallinilmaisinportilla hälyttänyttä agenttia, mutta mitään ei löytynyt. Kaverilla oli valeräjähteitä liimattuna selkään.
Vähän voisivat skarpata varsinkin tuolla päin maailmaa.

YLE.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Illuusio turvallisuudesta. Sitähän tuo turvatarkastus on. Saman suuntaisia "testejä" on tehty aikaisemminkin ja lähes samanlaisia tuloksia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Malaysianin kone on juuri tehnyt onnistuneen hätälaskun Melbourneen moottorissa sattuneen tulipalon jälkeen. Lisätietoja ei vielä ole.

Voisi sattua mille tahansa yhtiölle.
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
...eli kaiken järjen mukaan kuljette suoraan tuloportilta lähtöportille, ilman tarkastuksia ja laukku siirretään automaattisesti, mikäli lento on yhdellä lipulla.

Täytyy vielä tähän asiaan palata. Eli kaveri kertoi vaihtaneensa konetta kyseisellä kentällä, ja piti käydä uudelleen turvatarkastuksissa. Ihme juttu kyllä jos näin pitää tosiaan toimia. Tosin eipä siinä pitäisi mitään ihmeempiä ongelmia ilmetä kun kerran on tsekkaukset tehty jo lähtömaassa. Tosin Malagan kentältä ei tällöin liene fiksua tuliaisjuomia ostella...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös