Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 794
  • 3 376

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toinen juttu, liput on ostettu Kilroyltä ja olisi jonkun verran vuoden lopussa vanhentumassa olevia finskin plus-pisteitä joilla voisi vaikka paluulennolle korottaa paikat business-puolelle, vaikuttaako tuo lippujen osto Kilroyn kautta tähän? Järjellä ajateltuna ei, mutta ei nämä aina järjellä menekään.

EDIT: tai eihän tuo taida itseasiassa ollakaan codeshare-lento, kun ihan lipussakin lukee IG 1120 tuolle Rooma-Olbia välille..

Jos lipussa lukee AY niin voit tehdä matkusluokan korotuksen pisteillä. Matkusluokan korotus onnistuu siis vain Finnairin reittilennolla, mutta sillä ei ole merkitystä minkä yhtiön kautta olet liput ostanut.

Korjatkaa jos olen väärässä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Missasin hienosti lentoni, joten buukkasin juuri hädissäni uuden. Siinä on vain koneenvaihto Arlandassa. Koska olen sen verran kokematon matkustaja, kysyn täältä että hoituuko matkatavarani suoraan jatkolennolle vai pitääkö mun odotella sitä ja roudata itse Tukholmassa? SASilla lennän Tukholmaan ja siitä Air Berlinillä Berliiniin OPPILAIDENI LUOKSE(!!!, en toki ollut ainoa ope reissulla...)

Entä jos valitsin tunnistautumisen Visallani, pitääkö mun hommata Boarding pass itselleni?

Kiitos ja anteeksi. Vittu että hävettää. Kello oli herättämässä, mutta vain arkipäiville.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Missasin hienosti lentoni, joten buukkasin juuri hädissäni uuden. Siinä on vain koneenvaihto Arlandassa. Koska olen sen verran kokematon matkustaja, kysyn täältä että hoituuko matkatavarani suoraan jatkolennolle vai pitääkö mun odotella sitä ja roudata itse Tukholmassa? SASilla lennän Tukholmaan ja siitä Air Berlinillä Berliiniin OPPILAIDENI LUOKSE(!!!, en toki ollut ainoa ope reissulla...)

Entä jos valitsin tunnistautumisen Visallani, pitääkö mun hommata Boarding pass itselleni?

Kiitos ja anteeksi. Vittu että hävettää. Kello oli herättämässä, mutta vain arkipäiville.

Ohhoh, voin kuvitella että aika kuumottava tilanne. SAS:lla en ole kuin vissiin kerran lentänyt, mutta meillä ainakin meni ihan normaalisti suoraan jatkolennolle. Tilasit ilmeisesti netin kautta ja samalla tilauksella koko lennon? Jos näin, niin pitäisi kyllä mennä perille asti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, suoraanhan nuo menevät. Urpoja kysymyksiä kiireessä, onneksi muksut herättivät sen verran ajoissa, että sain vielä paikan tälle lennolle.

Lievästi epätodellinen olo oli kieltämättä. Myöhästymisiä tapahtuu, eikä siinä mitään, mutta vastuullisena ja vähän lentäneenä ei nyt kuitenkaan se mielekkäin tapa herätä lauantaiaamuna.

Taidan käydä Tukholmassa oluella.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tarviiko jo alkaa ostelemaan hautapaikkaa, kun tilasin S7 lentoliput Moskovaan ja takaisin? Oneworldiinhän tuo kyllä kuuluu, mutta silti mietityttää.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tarviiko jo alkaa ostelemaan hautapaikkaa, kun tilasin S7 lentoliput Moskovaan ja takaisin? Oneworldiinhän tuo kyllä kuuluu, mutta silti mietityttää.

Älä hyvä mies siihen paikkaan rahojasi tuhlaa, kyllä omaiset sen aikanaan hoitaa....

Mutta vakavasti, ihan ok lentoyhtiö. Lentää pääasiassa Airbusseilla ja keski-ikä koneilla muistaakseni yhdeksän vuoden luokkaa.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Tuli tuossa etsittyä lentoja Balilta Singaporeen ja silmään osui, että KLM lentää myös tuota väliä tripla seiskallaan, sekä todella halvalla. Osaakohan joku kertoa miksi?

Kellään täällä kokemuksia näistä Indonesian lentoyhtiöistä? Uskaltaako lentää vaikka ovatkin Euroopan mustalla listalla?
 
K

kiwipilot

Tuli tuossa etsittyä lentoja Balilta Singaporeen ja silmään osui, että KLM lentää myös tuota väliä tripla seiskallaan, sekä todella halvalla. Osaakohan joku kertoa miksi?

Kellään täällä kokemuksia näistä Indonesian lentoyhtiöistä? Uskaltaako lentää vaikka ovatkin Euroopan mustalla listalla?

Hollanissa on valtava indonesialainen vähemmistö joten on loogista, että myös indoihin on yhteys. Singaporesta on taas lyhyt muutaman tunnin siivu Balille jolloin miehistön kierto voidaan hoitaa kätevästi: ensin AMS - SIN, vuorokauden lepo ja sitten SIN - DPS- SIN; lepo Singaporessa ja siitä takaisin Amsterdamiin. Muistaakseni Lufthansa on lentänyt MUC - SIN - CGK (Jakarta) -reititystä. Ja vastaavia on maailmalla vaikka kuinka.

Mitä tulee noihin indojen yhtiöihin niin henk koht. Garuda on ainoa pulju minkä kyytiin lähtisin. Yleinen tieto tuolla päin ammatikseen lentävien keskuudessa on, että lupakirjoja hankitaa tiskin alta jolloin kaikenmaailman kelpuutusten kanssa homma ei ole niin justiinsa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Muistaakseni Lufthansa on lentänyt MUC - SIN - CGK (Jakarta) -reititystä. Ja vastaavia on maailmalla vaikka kuinka.

Ainakin vielä viime kesänä Lufthansan FRA -BKK kone jatkoi SGN(Ho Chi Minh City).
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi olla, että tätä on jo kysytty moneen kertaan, mutta en haulla ja pikaisella selaamisella löytänyt. Ruotsissa on kaiketi edelleen käytössä systeemi, että matkatavarat pitää käyttää tullin läpi, mikäli on jatkamassa matkaa Ruotsin sisäisellä lennolla?

Saako siinä ennen laukun heittämistä jatkolennon hihnalle laukkuun lisätä tavaroita? Jos vaikka ostaa illan ratoksi limua (olutta) limua (olutta) Helsinki-Vantaalta mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
moto, SAS:n sivuilla löytypi näin:

Ruotsi:
Jos saavut ulkomailta SASin lennolla ja matkatavaralipukkeesta käy ilmi, että jatkat SASin, Höga Kusten-flygin tai NextJetin kotimaanlennolla, matkatavarat tullataan lopullisessa matkakohteessa (Hagforsia, Oskarshamnia ja Torsbytä lukuun ottamatta). Jos sinulla on jotain tullattavaa, tullaa ne ensimmäisellä lentokentällä saapuessasi Ruotsiin.

Göteborg:
Jos saavut Göteborgiin SASin tai Wideroen ulkomaanlennolla, tullaa matkatavarasi aina Göteborgissa, vaikka matkatavaralipukkeesta kävisi ilmi, että jatkat kotimaanlennolla.
-----
Jos saavut Finnairilla, niin muistaakseni joudut ottamaan pakaasin ulos hihnalta ja viemään kotimaan terminaalissa bagagge drop:iin.

ELi jos lennät SAS:lla Ruotsiin ja jatkat yo lennoilla, niin silloin saat viedä ne Hesan kentältä ostamasi juomat siinä turvapussissa kotimaan lennolle Ruotsissa käsitavaroissa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
SAS:n sivu. Oli kieltämättä liian vaikea paikka, vaikka lennot on hankittu SAS:ilta. Alkuosuus Blue1:llä ja Ruotsin sisäinen SAS:illa. Arlandassa pitää kuitenkin loikata terminaalista 5 terminaaliin 4, niin vähän mietityttää, että pääseekö siinä silti sinetöidynkään muovipussin kanssa läpi turvatarkastuksista.

Ehkäpä varman päälle pelaten kuitenkin ehtii ostaa määränpäässä ne limpparit vasta System... siis Pressbyrånista.
 

Red28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Detroit Red Wings
Onko palstalla kokemusta lentämisestä Los Angelesiin joulun tienoilla?

Tarkoitus olisi joulu siellä viettää ja mietin vain että missä vaiheessa lentoja kannattaa varailla. Nyt saisi lennot Helsingistä Losiin n. 800 euroon, mitenkä tuo hinta tuosta elää?


Kannattaako venailla jotain tarjousta, luulis että joulua kohti noi kallistuisi?
 
K

kiwipilot

Onko palstalla kokemusta lentämisestä Los Angelesiin joulun tienoilla?

Tarkoitus olisi joulu siellä viettää ja mietin vain että missä vaiheessa lentoja kannattaa varailla. Nyt saisi lennot Helsingistä Losiin n. 800 euroon, mitenkä tuo hinta tuosta elää?


Kannattaako venailla jotain tarjousta, luulis että joulua kohti noi kallistuisi?

Sen verran on tietoa, että hinta ei tuosta enää laske: joulu on kovinta sesonkia jolloin mahdollisten tarjousten tullessa se rajataan pois; yleensä tarjoukset eivät ole voimassa viikko ennen ja kaksi jälkeen joulun pyhien. Eli, jos matkapäivät ovat tiedossa niin iske kiinni vain.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Onko palstalla kokemusta lentämisestä Los Angelesiin joulun tienoilla?

Tarkoitus olisi joulu siellä viettää ja mietin vain että missä vaiheessa lentoja kannattaa varailla. Nyt saisi lennot Helsingistä Losiin n. 800 euroon, mitenkä tuo hinta tuosta elää?
Tuo kuulostaa minusta ihan kohtuulliselta hinnalta. Näköjään $1100 - $1300 haarukkaan on matkani hinta osunut (olen kyllä matkustanut toiseen suuntaan, LAX - HEL - LAX) joulun - uudenvuoden paikkeilla viime vuosina. Yleensä olen matkan varannut noin kolme kuukautta ennen matkaa. Rajoitteenani tosin on, että lennän AA:lla JFK:lle ja sieltä Finnairilla Helsinkiin. Muita kautta varmaan löytyy vähän halvempia vaihtoehtoja, mutta tuskin yhtä nopeaa yhteyttä (ja alle kymmenen tunnin lentoja). Mitä kautta nuo 800 euron lennot ovat?
 

Red28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Detroit Red Wings
Tuo kuulostaa minusta ihan kohtuulliselta hinnalta. Näköjään $1100 - $1300 haarukkaan on matkani hinta osunut (olen kyllä matkustanut toiseen suuntaan, LAX - HEL - LAX) joulun - uudenvuoden paikkeilla viime vuosina. Yleensä olen matkan varannut noin kolme kuukautta ennen matkaa. Rajoitteenani tosin on, että lennän AA:lla JFK:lle ja sieltä Finnairilla Helsinkiin. Muita kautta varmaan löytyy vähän halvempia vaihtoehtoja, mutta tuskin yhtä nopeaa yhteyttä (ja alle kymmenen tunnin lentoja). Mitä kautta nuo 800 euron lennot ovat?
Tolla reilulla 800e näyttää siis ihan hakukoneiden (halvatlennot.fi) kautta saavan useammalla yhtiöllä, toki matkustusajan ollessa aika häijy, mallia illalla Heathrow:lle, aamulla sieltä jatko losiin. Tai sitten Frankfurtin kautta.

Itselleni ei siis lennon tai välilaskujen pituudella suurempaa merkitystä ole, kunhan pääsis mahdollisimman edullisesti.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Itselleni ei siis lennon tai välilaskujen pituudella suurempaa merkitystä ole, kunhan pääsis mahdollisimman edullisesti.
Minä taas lentelen "kerran se kirpasee" asenteella, joten onko se nyt sitten $1100 vai $1250, esimerkiksi, ihan sama, iso summa se kuitenkin on. En osaa sanoa, muuttuuko hinta tuosta vielä alemmaksi, mutta kuten sanoin, itse varaan lennot noin kolme kuukautta ennen matkaa yleensä ja silloin vielä jotain kohtuuhintaisia matkoja yleensä saa.

Guuglaamalla löysin ehdotuksia, joiden mukaan runsaasta kuukaudesta noin viiteen kuukauteen ennen matkustamista kansainväliset lentoliput olisivat halvimmillaan. Joten ehkä ei ihan vielä kannata bukata joulumatkaa Amerikkaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
BA:lla taisi juuri äskettäin päättyä ex-EU-USA/CAN-kampanja missä bisnesluokan lentoja sai suuruusluokkaan 1100€. Jännänä yksityiskohtana oli että tota Finskin suoraa nykin lentoakin pystyi varaamaan BA:n koodilla ja tarjoushintaan, taisi olla 1300e yht.
Mutta esim. HEL-LHR-LAX oli luokkaa 1200, koko matka bisneksessä siis.

Harmi vain että oli 7 päivän paikallaolovaatimus, joten jäi käyttämättä.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kovasti tuntuvat silti hinnat olevan nousussa. Ekan kerran kun kävin siskon luona Kaliforniassa 2012 maksoin lipuista 550E/pala. Viime vuonna maksoin vajaa 700E/pala ja nyt halvin KLM:n lippujen hinta on ollut 850E. Tosin ajattelin että jos tuosta vielä inan laskisivat, kun yleensä olen ostanut 3kk ennen lähtöä. Aina siis olen KLM:llä mennyt. Hassua vaan että hinta on 1,5 -kertaistunut parissa vuodessa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Löysin lennon, joka on halvempi yhdellä välilaskulla kuin suoralla lennolla. Välilasku tapahtuu kuitenkin kentällä, joka on maantieteellisesti lähempänä omaa sijaintiani kuin myytävän reitin lähtöpaikka, joten mielummin jättäisin ensimmäisen lennon kokonaan väliin ja hyppäisin koneeseen vasta välilaskupaikalla.

Kysynkin, onnistuuko ja miten lentoyhtiöt yleensä suhtautuvat lähtöselvitykseen välilaskupaikalla?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Löysin lennon, joka on halvempi yhdellä välilaskulla kuin suoralla lennolla. Välilasku tapahtuu kuitenkin kentällä, joka on maantieteellisesti lähempänä omaa sijaintiani kuin myytävän reitin lähtöpaikka, joten mielummin jättäisin ensimmäisen lennon kokonaan väliin ja hyppäisin koneeseen vasta välilaskupaikalla.

Kysynkin, onnistuuko ja miten lentoyhtiöt yleensä suhtautuvat lähtöselvitykseen välilaskupaikalla?

Ei onnistu, jos ovat kahtena eri lentona myytäviä. Jos jätät legin käyttämättä perutaan paikka jatkoon. Tämä ei toki informaatiostasi käy ilmi onko niin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei onnistu, jos ovat kahtena eri lentona myytäviä. Jos jätät legin käyttämättä perutaan paikka jatkoon. Tämä ei toki informaatiostasi käy ilmi onko niin.

Yhtenä lentona myydään. Eli todennäköisesti tuosta tulisi vain yksi lentolippu, johon on merkitty kaksi lentoa. Minun järjen mukaan kuvio olisi nimenomaan silloin mahdollista, jos lento myytäisiin kahtena eri lentona.

Mitä jos teen lähtöselvityksen etukäteen sähköisesti, mutta jätän menemättä ekalle lennolle? Miten tämä eroaa siitä, että lähtee välilaskun aikana pois transit-alueelta?
 
K

kiwipilot

Mitä jos teen lähtöselvityksen etukäteen sähköisesti, mutta jätän menemättä ekalle lennolle? Miten tämä eroaa siitä, että lähtee välilaskun aikana pois transit-alueelta?

No show ensimmäiselle lennolle mitätöi myös seuraavan lennon. Tämä siinä tapauksessa että lennot ovat samalla lipulla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Yhtenä lentona myydään. Eli todennäköisesti tuosta tulisi vain yksi lentolippu, johon on merkitty kaksi lentoa. Minun järjen mukaan kuvio olisi nimenomaan silloin mahdollista, jos lento myytäisiin kahtena eri lentona.

Tuo on kaksi lentoa yhdellä lipulla. Yksi lento on sellainen, jossa lukee lähtö ja määränpää eikä muuta.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Finnairin A330 näköjään vaihtunut LOT:in Dreamlineriin Helsingistä New Yorkiin matkalla. Onkohan kenelläkään jatkoaikalaisella kokemuksia LOT:in Dreamlinerilla lentämisestä, entä muilla Dreamlinereilla? Aikaisemmin tässä ketjussa väitettiin ainakin, että LOT:in turistiluokan istuin on kapeampi kuin Finnairin A330:ssä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös