Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 929
  • 3 376

julle-jr

Jäsen
Mites ne kanssamatkustajat? Harmi, ettei heitä voi valita.
Totta kai kanssamatkustajiksikin mieluiten hoikkia naisia. Erityisesti silloin, jos kone on täynnä ja joutuu istumaan jonkun vieressä. Jos vaikka 10 h lennolla vieressä röhnöttää kuorsaava ylipainoinen kiinalainen hieltä haiseva mies, niin kyllähän se vituttaa. Tosiaankin on harmi, että kanssamatkustajia ei pääse valitsemaan.

Hyi hitto kun tulikin paha olo kun miettii että joutuu taas jonkin ajan päästä istumaan sinne ahtaaseen purkkiin useaksi tunniksi. Pisteillä tai vouchereilla pyrin korottamaan matkustusluokkaa jokaiselle kaukolennolle ja usein lyhyemmillekin lennoille, mutta läheskään aina bisnesluokassa ei ole tilaa muille kuin niille jotka maksavat paikkansa rahalla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mites ne kanssamatkustajat? Harmi, ettei heitä voi valita.

Kylläpäs asiaan voi vaikuttaa sen verran, että tyhjä paikka voi vierestä löytyä. On paljon erilaisia keinoja miten, mutta täyttä varmuutta ei tietenkään ole, koska lento voi olla myyty täyteen. Useimmat lennot eivät kuitenkaan ole viimeistä paikkaa myöten täynnä.

Välillä runsaasta alkoholin käytöstä on myös hyötyä taistelussa parhaista paikoista, mutta ne ovat eri tarinoita ne. Uuden vuoden reissulla ystävällinen lentoemo huomasi järkyttävän krapulaisen ahdinkoni ja heti turvavyövalon sammuttua tuli sanomaan tuolla on tyhjä rivi, mene ihmeessä sinne nukkumaan. Joskus on tilanteita milloin on todella kiitollinen loistavasta palvelusta. Neljän tunnin lennolta heräsi melkoisen virkeänä ja pääsi majapaikan kautta pubiin aloittamaan loman.
 

Carlos

Jäsen
Nyt sitten heitetään varsinainen haaste kehiin. Pystyykö kukaan kertomaan löytyykö jostain Internetin syövereistä tietoa, että tarkalleen millä koneella seuraavat lennot on lennetty?

11.5.2003 - MH 9
12.5.2003 - MH 129
21.6.2003 - MH 148
21.6.2003 - MH 10

Konetyyppi oli Boeing 777-200ER, joita Malesian Airlinesilla on yhteensä 14kpl, mutta sattuneesta syystä kiinnostaisi oliko mikään noista 9M-MRO?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nyt sitten heitetään varsinainen haaste kehiin. Pystyykö kukaan kertomaan löytyykö jostain Internetin syövereistä tietoa, että tarkalleen millä koneella seuraavat lennot on lennetty?

11.5.2003 - MH 9
12.5.2003 - MH 129
21.6.2003 - MH 148
21.6.2003 - MH 10

Konetyyppi oli Boeing 777-200ER, joita Malesian Airlinesilla on yhteensä 14kpl, mutta sattuneesta syystä kiinnostaisi oliko mikään noista 9M-MRO?

Flightstatsista (.com) löytyisi mutta vaatii rekisteröinnin ja saattoi olla maksullinenkin.
 
K

kiwipilot

Mä voin tsekata jos vaikka löytyisi flightstatsista.

Edit. Ei löydy tuolta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Välillä runsaasta alkoholin käytöstä on myös hyötyä taistelussa parhaista paikoista, mutta ne ovat eri tarinoita ne. Uuden vuoden reissulla ystävällinen lentoemo huomasi järkyttävän krapulaisen ahdinkoni ja heti turvavyövalon sammuttua tuli sanomaan tuolla on tyhjä rivi, mene ihmeessä sinne nukkumaan. Joskus on tilanteita milloin on todella kiitollinen loistavasta palvelusta. Neljän tunnin lennolta heräsi melkoisen virkeänä ja pääsi majapaikan kautta pubiin aloittamaan loman.

Siinä on jo sitä jotain kun kertoo alkoholin suurkulutuksesta olevan hyötyä lennolla. On muutaman kerran osunut samaan Bangkokin koneeseen nämä Pattayan ryhäset ketkä ryyppäävät sen kaksi viikkoa aamusta iltaan ja sitten sekoilevat ja tärisevät koneessa.

Tässä olisi heille hyvä apu mistä etsiä sopiva lentoyhtiö:

The Ultimate List of Airlines That Serve Free Alcohol

Linkki vie sivustolle mistä näkee mitkä lentoyhtiöt tarjoavat ilmaista viinaa lennoillansa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Siinä on jo sitä jotain kun kertoo alkoholin suurkulutuksesta olevan hyötyä lennolla. On muutaman kerran osunut samaan Bangkokin koneeseen nämä Pattayan ryhäset ketkä ryyppäävät sen kaksi viikkoa aamusta iltaan ja sitten sekoilevat ja tärisevät koneessa.

Se onkin sitten niiden ryhästen ongelma. En vain ymmärrä enkä hyväksy alkoholin demonisointia, mutta se on jo eri ketjun asiaa se. Kaikki eivät osaa käyttäytyä selvin päinkään.

Bangkokin suora nyt on muutenkin käytännössä lomalento eikä sitä pitäisi varmaankaan verrata yhtään mihinkään. Tai en kyllä ole koskaan sitä mennyt, mutta todellakin voi kuvitella millaista se varmasti on.

Kysytään vielä mitä kohtaa siinä ei ymmärretä, että alkoholi auttaa raskaasta lennosta selviytymiseen ja siksi sitä käytetään. Ei ole kovin monimutkainen asia, mutta näköjään siitä sellaisenkin voi tehdä.
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Bangkokin suora nyt on muutenkin käytännössä lomalento eikä sitä pitäisi varmaankaan verrata yhtään mihinkään. Tai en kyllä ole koskaan sitä mennyt, mutta todellakin voi kuvitella millaista se varmasti on.

Tähän eriävä mielipide ainakin niiltä osin kuin olen henk.koht. tuota väliä lennellyt niin kone on täyttynyt pääasiassa muista kuin suomalaisista.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Tähän eriävä mielipide ainakin niiltä osin kuin olen henk.koht. tuota väliä lennellyt niin kone on täyttynyt pääasiassa muista kuin suomalaisista.
Huolimatta matkustajien kansalaisuudesta tuo Finnairin Bangkokin lento on todellisuudessa lomalento, kuten Pernaveikko sanoi. Siksi sieltä löytyy monenmoista örveltäjää monesta eri maasta ja sen vuoksi Finnairin rajoitukset viinatarjoilussa ovat ymmärrettäviä.
Viimeksi Aasiaan mennessä lensin Finskillä Hong Kongiin ja palasin samalla yhtiöllä Bangkokista. Ero sekä matkustajissa että käyttäytymisessä oli huima. Menolennolla oli rauhallista, vaikka moni alkoholia nauttikin. Paluumatkalla sen sijaan takanani joku savolainen eläkeläismies humalassa antoi kovalla äänellä matkavinkkejä Thaimaahan. Ne tosin oli luettu suoraan jostain matkaoppaasta ja olivat siis itsestäänselvyyksiä. Viimein vierustoverini hermostui ja kysyi miehen kokemusta Thaimaan matkailusta. Luonnollisesti herra oli ollut ensimmäisellä 3 viikon matkallaan ja käynyt peräti Phuketissa.

Olen lentänyt Aasiaan Berliinistä, Frankfurtista ja Zurichista (Helsingin lisäksi) ja olen sitä mieltä, että Bangkokiin matkattaessa viinan kanssa läträys ei ole pelkästään suomalaisten ja Finnairin ongelma. Se on kaikkien pohjoismaalaisten ja venäläisten ongelma. Nämä ryhmät ovat kokemuksieni mukaan persoja viinalle.
Esimerkiksi kerran Air Berlinillä viereiseen penkkiin talutettiin lentokentän vessaan sammunut ja siellä housuihinsa kussut nuori ruotsalaismies.
Pointtini oli siis se, että Finnairin Bangkokin lennoilla matkustaa pääasiassa pohjoismaalaisia (Suomi ja Ruotsi), venäläisiä, baltteja ja puolalaisia. Kaikki kyseiset kansat pitävät viinanjuonnista. Siksi meno voi välillä olla villiä ja viinakielto perusteltu.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Se onkin sitten niiden ryhästen ongelma. En vain ymmärrä enkä hyväksy alkoholin demonisointia, mutta se on jo eri ketjun asiaa se. Kaikki eivät osaa käyttäytyä selvin päinkään.

Bangkokin suora nyt on muutenkin käytännössä lomalento eikä sitä pitäisi varmaankaan verrata yhtään mihinkään. Tai en kyllä ole koskaan sitä mennyt, mutta todellakin voi kuvitella millaista se varmasti on.

Kysytään vielä mitä kohtaa siinä ei ymmärretä, että alkoholi auttaa raskaasta lennosta selviytymiseen ja siksi sitä käytetään. Ei ole kovin monimutkainen asia, mutta näköjään siitä sellaisenkin voi tehdä.

Tähän seikkaan on olemassa monta näkökulmaa. Tuon esiin niistä kaksi:

1) kun olen matkustajana kaukolennolla, lomareissulla, Bangkokiin, niin kyllähän se on mukavaa ottaa muutama lasi viiniä ja nauttia seitinohuesta nousuhumalasta. Koskaan ei ole ongelmia alkoholijuomien saamisessa. Aina olen saanut sen määrän, mitä tarvitsen. Ja useimmiten jopa ystävällisen hymyn kera.

2) kun aiemmassa elämässä olen ollut työntekijänä kaukolennolla Bangkokiin, niin on ollut ongelmia alkoholin kanssa. Kaksi kertaa on pitänyt muiden matkustajien avustuksella vääntää käsirautoihin matkustaja, joka on käyttäytynyt aggressiivisesti känniurpoilun vuoksi. Samoin olen tehnyt Bangkokin päässä _useamman kerran_ kapteenin kanssa päätöksen, että krapulaoireissaan tärisevä "ryhänen" jätetään ulos koneesta.

Pointti tässä koko hommassa on se, että suurin osa alkoholia nauttivista matkustajista ei aiheuta ongelmia, mutta häirikköongelmia aiheuttavat matkustajat ovat _kaikki_ nauttineet alkoholia. Ja kukaan heistä ei ole etukäteen ilmoittanut aloittavansa häiriköinnin ja riehumisen, vaan kaikilla häiriköintiajatukset ovat syntyneet juomisen seurauksena. Valitettavasti tiukasta seulasta huolimatta löytyy aina silloin tällöin muutama urpo, joka "pilaa kaikkien alkoholin nauttijoiden maineen".

Korostan kuitenkin sitä, että asiallisesti käyttäytyvät matkustajat saavat kyllä palvelunsa - joka tosin voi olla hidasta, kun asiakas/lentoemäntä-suhde on 241/5. Se, että jokaisella ei ole omaa tarjoilijaa, on tietysti ikävää ja johtaa siihen, että joskus drinkkiään voi joutua odottamaan.

Noiden muutaman känniurpon takia linja Finnairilla (entinen työnantajani) on tässä asiassa tiukka. Nimenomaisesti Bangkokin lennolla (ja nykyisin myös New Yorkin lennoilla) alkoholin tarjoilua valvotaan normaalia tarkemmin. Ruokatarjoilun yhteydessä tarjotaan viiniä ja olutta ilmaiseksi. Sen jälkeen alkoholi on maksullista. Fiksu idea kahdella tasolla. Parantaa yhtiön taloutta, kun ei jaeta ilmaista alkoholia, vaan myydään sitä hyvällä katteella. Ja lisäksi tämä politiikka vähentää näitä, "nyt juodaan, kun on ilmaista"-opportunisteja.

Kun näitä asioita on Finnairissa ruvettu arvottamaan ja miettimään vaihtoehtoja, on päädytty tähän "niuhottamispolitiikkaan" alkoholin kanssa. Koneessa on siis kaikkiaan (business-luokka ml) 269-297 matkustajaa. Henkilökuntaa matkustamossa 8-10. Pienikin häiriö, on se sitten sairauskohtaus tai häirikkömatkustaja, vaikuttaa isoon osaan matkustajista. Syntyvä pienikin erikoistilannne sitoo vähintään kaksi lentoemäntää eli 20% työvoimasta. Ja tämähän tarkoittaa sitä, että heidän palvelu on sitten poissa muilta matkustajilta. Ja henkilökuntaa siis koneessa on todellakin enemmänkin liian vähän kuin liikaa.

Kun yhtiössä asiaa on mietitty ja tutkittu, on tehty selkeä päätös, etä känniurpoilua ei haluta nähdä. Kuten kaikki ymmärtävät, ei kukaan halua viereensä (eteensä tai taaksensa, edes muutaman penkkirivin päähän) känniurpoilevaa, mölyävää, örisevää, aggressiivistakin häirikköä. Tässä linjassa on valittu siis se, että lapsiperheiden ja lomamatkalaiseläkeläisten oikeus rauhalliseen matkustamiseen on röyhkeästi nostettu "ryhäsen viinanjuomisoikeuden" yläpuolelle.

Ja tässä pitää pirun kovasti korostaa sitä, että tarjoilualkoholia koneissa saa nauttia, mutta sinne ei haluta yhtään umpihumalaista matkustajaa. _Kaikkien_ matkustajien turvallisuus ja viihtyvyys on A ja O. Jos joku joutuu tämän takia olemaan juomatta itseään humalaan, niin se on pirun ikävää.

Korostan siis sitä vielä kerran - väärinkäsitysten välttämiseksi - että ohjeena on se, että asiallisesti käyttäyvä ja tolkullisessa kunnossa oleva matkustaja saa varmasti ostaa itselleen juotavaa. Tämä on yhtiön linjan mukaista. Mutta siinä vaiheessa, kun käynti on horjuvaa, puhevolyymi nousee liikaa ja homma menee humalan puolelle, hanat väännetään kiinni. Been there done that. Liian monta kertaa.

Bangkokin reitille (ja lomareiteille Phuketiin) kasautuu suurin osa häiriköintiongelmista ja lähes aina näissä on kyse känniurpoilusta. Vuosittain pahoja ongelmatapauksia on, tiukasta linjasta huolimatta, kymmeniä.

Bangkokin lennoilla matkustajat voidaan karkeasti jakaa kuuteen kategoriaan:
1) suomalaiset lomailijat, joiden kanssa ei ongelmia kännihommista.
2) Eurooppa-Australia/Aasia väliä matkustavat, jotka etsii edullisinta yhdistelmää, ei ongelmia.
3) Ruotsalaiset ja norjalaiset lomalaiset, jotka etsivät halvinta hintaa lipuille ja lentävät Finnairilla eikä SAS:lla. Harvoin ongelmia.
4) muut eurooppalaiset ja slobot, harvoin ongelmia, slobojen kanssa joskus.
5) työmatkalaiset, ei koskaan ongelmia.
6) Pattayan Jormat, suomalaiset ja ruotsalaiset miehet, jotka menossa panemaan. Kaikkien kanssa ei ongelmia.

Yksi näkökulma tuohon Thaimaan matkaajien alkoholin käyttöön löytyy esimerkiksi tuolta. Kiinnittäen huomiota ilmaisuun "lähtee käsistä". Ja tällä en nyt halua osoittaa sormella tuon viestin kirjoittaa. Mutta. Kaikella kunnioituksella. Aika usein olen huomannut, että nämä "ryhäset" eivät malta odottaa perillepääsyä ja säästää kaikkia paukkujaan Pattayallle, vaan "lomameininki" lähtee päälle jo Helsinki-Vantaalla. Siksi uskon, että "ryhäsen" viereen koneessa ei löydy kauheasti vapaaehtoisia. Moni jopa toivoo, että "ryhänen" lentäisi Amsterin kautta KLM:llä, koska siellä saa "hyvää palvelua ja ei turhaa niuhoteta viinahommien kanssa".

...ja siis vielä kerran korostan, että Finnairilla matkustamohenkilökunta ihan mielellään tarjoilee lomalaiselle loman kunniaksi viiniä, mutta haluaa välttää ongelmat humalaisten öykkärien kanssa. Siinä onkin tasapainoilua.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Yksi näkökulma tuohon Thaimaan matkaajien alkoholin käyttöön löytyy esimerkiksi tuolta. Kiinnittäen huomiota ilmaisuun "lähtee käsistä". Ja tällä en nyt halua osoittaa sormella tuon viestin kirjoittaa. Mutta. Kaikella kunnioituksella. Aika usein olen huomannut, että nämä "ryhäset" eivät malta odottaa perillepääsyä ja säästää kaikkia paukkujaan Pattayallle, vaan "lomameininki" lähtee päälle jo Helsinki-Vantaalla. Siksi uskon, että "ryhäsen" viereen koneessa ei löydy kauheasti vapaaehtoisia. Moni jopa toivoo, että "ryhänen" lentäisi Amsterin kautta KLM:llä, koska siellä saa "hyvää palvelua ja ei turhaa niuhoteta viinahommien kanssa".

...ja siis vielä kerran korostan, että Finnairilla matkustamohenkilökunta ihan mielellään tarjoilee lomalaiselle loman kunniaksi viiniä, mutta haluaa välttää ongelmat humalaisten öykkärien kanssa. Siinä onkin tasapainoilua.

Niin miten tuo Pattayalla dokaaminen liittyy lennoilla käyttäytymiseen? Nuo lennoilla urpoilevat "ryhäset" kait pääsääntöisesti dokailevat omista pulloista, joten viinan tarjoilu matkustamohenkilökunnan taholta ei liene mikään ongelma.

Muuliluokassa tuskin mikään lentoyhtiö tarjoilee niin paljon viinaa, että siitä tulisi mitään ongelmia. Tuo vain ruoan kanssa alkoholin tarjoaminen on vain yksinkertaisesti paskaa palvelua, jota selitellään omasta pullosta dokaavien ördäämisellä. Henkilökuntaa on niin vähän, ettei heillä ole aikaa edes palvella asiakkaita kunnolla.

Busineksessa sen sijaan voi vetää kunnon kännit, kun on maksanut lipustaan enemmän ja siihen ei kukaan puutu mitenkään. Useamman kerran business-luokasta on reissuillani tullut melkein kantokunnossa olevia "ryhäsiä"

Henk. koht. en osaa nukkua pitkillä lennoilla ja juon mielelläni viiniä/kaliaa aikaa kuluttaakseni. En aio lentää pidempiä matkoja sellaisilla lentoyhtiöillä, jotka eivät alkoholia tarjoile koko lennon ajan.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Niin miten tuo Pattayalla dokaaminen liittyy lennoilla käyttäytymiseen? Nuo lennoilla urpoilevat "ryhäset" kait pääsääntöisesti dokailevat omista pulloista, joten viinan tarjoilu matkustamohenkilökunnan taholta ei liene mikään ongelma.

Pattayalla dokaaminen liittyy siihen, että nämä Pattayan dokaajat ovat niitä, jotka aiheuttavat ongelmia jo lentokoneessa matkallaan Pattayalle.

Finnair lentää Bangkokiin kahdesti päivässä, sesonkina jopa kolme kertaa joinakin päivinä. Viikottain siis asiakaskokemuksia kertyy n 3500-4000. Ja tältä reitiltä on kokemusta kertynyt jotakuinkin kolme vuosikymmentä. Näiden kokemusten pohjalta siellä on havaittu, että ongelmat nimenomaisesti painottuvat tuolle kyseiselle reitille ja liittyvät liialliseen alkoholin käyttämiseen. Ja kyseessä on useimmiten nämä Pattayan "Ryhäset", jotka eivät osaa tehdä eroa sen suhteen, että milloin ollaan lentokoneessa ja milloin ollaan perillä. Liian usein nämä luulevat Pattayan alkavan jo lentoasemalta Helsinki-Vantaalla. Tästä syystä tarjoilupolitiikkaa on tiukennettu, koska lennon alusta alkaen koko lennon ajan ei kannata kaataa ilmaiseksi viinaa "Ryhäsen" kurkkuun, jonne sitä tunnetusti uppoaa. Ja tästä päästään siihen, että tämä palvelupolitiikka on "Ryhäsen" mielestä surkea, mutta suurin osa koneen muista matkustajista pitää tätä hyvänä vaihtoehtona. Ja sama homma paluussa Suomeen. On järkevämpää jättää "Ryhänen" tutisemaan Suvarnabuhmille, kuin ottaa hänet koneeseen pilaamaan muiden matka.

Ironista oli, että bongasin tuon viestisi tuolta Thaimaa-ketjusta.

Muuliluokassa tuskin mikään lentoyhtiö tarjoilee niin paljon viinaa, että siitä tulisi mitään ongelmia. Tuo vain ruoan kanssa alkoholin tarjoaminen on vain yksinkertaisesti paskaa palvelua, jota selitellään omasta pullosta dokaavien ördäämisellä. Henkilökuntaa on niin vähän, ettei heillä ole aikaa edes palvella asiakkaita kunnolla.

Busineksessa sen sijaan voi vetää kunnon kännit, kun on maksanut lipustaan enemmän ja siihen ei kukaan puutu mitenkään. Useamman kerran business-luokasta on reissuillani tullut melkein kantokunnossa olevia "ryhäsiä"

Ruoan kanssa alkoholin tarjoaminen on hyvää palvelua, josta suurin osa matkustajista nauttii. Tarjoilun muuttaminen maksulliseksi ruokailun jälkeen on taloudellinen ratkaisu, jolla on sivuvaikutuksena myös se, että vähentää "Ilmaisesta viinasta" aiheutavaa rauhattomuutta ja häiriköintiä. "Ryhäselle" se on paskaa palvelua.

Business-luokassa on voimassa aivan samat tarjoilusäännöt eli umpihumalaiselle ei tarjoilla. Tässä käsityksessäsi "kukaan ei puutu mitenkään", olet väärässä. Itsekin olen joutunut rajoittamaan tarjoilua myös businessluokassa. Toki siellä homma hoidetaan diskreetimmin ja henkilökunnan mahdollisuus olla yksilöllisempi on parempi, sietoraja on ehkä vähän suurempi, mutta businesslippu ei oikeuta ördäämiseen, vaikka onkin paljon kalliimpi. Businesmatkustajan suurin hyöty kaukolennoilla kuitenkin on makuuasentoon menevät penkit ja suuremmat tilat, sekä muutoskelpoiset liput. "Ryhäselle" merkittävä lisäetu vielä noiden lisäksi on ilmainen laatukonjakki, jota "saa juoda niin paljon kuin haluaa".

Henk. koht. en osaa nukkua pitkillä lennoilla ja juon mielelläni viiniä/kaliaa aikaa kuluttaakseni. En aio lentää pidempiä matkoja sellaisilla lentoyhtiöillä, jotka eivät alkoholia tarjoile koko lennon ajan.

Sattumanvaraisesti heitin Skyscanneriin menopaluu lippuetsinnän tammikuulle Hel-Bkk. Tällaiset löytyvät vertailtavaksi: Hel-Ams-Bkk KLM:llä 713,15€. Hel-Bkk-Hel Finnairilla 802€.

Finnairilla lentoaika Bangkokiin 9h45min. KLM:llä Amsterdamiin 2h15min ja sieltä parin tunnin vaihdon jälkeen Bangkokiin 10h45min. Eli koska inhoat pitkiä lentoja, lennät 2h15min, jotta saat lentää tunnin pidemmän kaukolennon. No, mitäpä sitä ei ihminen tekisi saadakseen "parempaa palvelua". Hinnallahan sinänsä ei väliä, kunhan palvelu pelaa.

Kokonaisuudessaan voisin omana mielipiteenä todeta, että tuo löytämäsi hyvän palvelun reitti on erinomainen. Muistathan mainostaa tuota kaikille kavereillesi Pattijoen tissibaareissa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Varmaakin parikymmentä kertaa vetänyt Finskillä Hki-Bkk välin ja ainaan minun lennoille ei ole osunut kuin yksi känniääliö (ruotsalainen noin 50v joka veti unilääkettä ja viiniä samaan aikaan...).
Olen lentänyt sekä ilmaisen tarjoilun aikana että maksullisen.
Pakko sanoa että maksullinen on syvältä. Ei siinä ettei olisi varaa maksaa vaan mielelläni maksaisin jos myytäisiin. Olen tavannut vaimokkeen kanssa juoda pari pikkupulloa shampanjaa, ehkä konjakki kahvin kanssa, mutta yllättävän monta kertaa on myyty ei oota.
Tämä vituttaa. Kaljaa kyllä olisi rahvaalle niin paljon kuin rakko kestää, mutta paremmat juomat loppu liian usein.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Varmaakin parikymmentä kertaa vetänyt Finskillä Hki-Bkk välin ja ainaan minun lennoille ei ole osunut kuin yksi känniääliö (ruotsalainen noin 50v joka veti unilääkettä ja viiniä samaan aikaan...).
Olen lentänyt sekä ilmaisen tarjoilun aikana että maksullisen.
Pakko sanoa että maksullinen on syvältä. Ei siinä ettei olisi varaa maksaa vaan mielelläni maksaisin jos myytäisiin. Olen tavannut vaimokkeen kanssa juoda pari pikkupulloa shampanjaa, ehkä konjakki kahvin kanssa, mutta yllättävän monta kertaa on myyty ei oota.
Tämä vituttaa. Kaljaa kyllä olisi rahvaalle niin paljon kuin rakko kestää, mutta paremmat juomat loppu liian usein.

Ruotsalaisten ja "Ryhästen" eli n 40v-60miesten häiriköinti. Need I say more. Arveletko, että häiriköinnin vähäisyys saattaa johtua siitä, että yhtiö vetää tiukkaa "niuhotuslinjaa", eli homma tältä osin toimii. Olen lentänyt sekä ilmaisen että maksullisen tarjoilun aikana, ja kokemukseni mukaan maksuttoman tarjoilun aikana lennot olivat selvästi rauhattomampia.

Huono tuuri Sinulla juomien loppumisen suhteen. Olen lentänyt varmaankin toista sataa kertaa tuon saman välin ja kertaakaan ei ole loppunut shampanja kesken, konjakki muistaakseni kerran.

Mielenkiintoista nähdä, kuinka tyhjillä koneilla Norwegian tulee Bangkokiin operoimaan, kun siellä kaikki tarjoilu, alkaen vesipulloista, on maksullista. Eihän siellä kukaan itseään arvostava asiakas voi matkustaa ollenkaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mielenkiintoista nähdä, kuinka tyhjillä koneilla Norwegian tulee Bangkokiin operoimaan, kun siellä kaikki tarjoilu, alkaen vesipulloista, on maksullista. Eihän siellä kukaan itseään arvostava asiakas voi matkustaa ollenkaan.

Miten omien juonti nyt tarkalleen ottaen edes menee? Selkeän kiellon en muista kuin aussihalpis Jetstarilla, asiasta kuulutetaan joka lennon yhteydessä. Kuulutus tosin johtunee siitä, että Uuden-Seelannin sisäisillä lennoilla, mitä yhtiö paljon lentää, ei ole nesterajoituksia. Esimerkiksi Finnairin Delhin lennolla ystävällinen nainen vain totesi, että tämä on nyt enää viimeinen minkä tarjoilen sinulle, koska näyttää noita omia sen verran olevan. Mitenkään niiden nauttimisen jatkamista ei kielletty.

Normaalisti ollaan tietenkin sen verran tarkkana, että ei kiinni jäädä, niin kenelläkään ei ole mitään tarvetta huomauttamiseen.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten omien juonti nyt tarkalleen ottaen edes menee? Selkeän kiellon en muista kuin aussihalpis Jetstarilla, asiasta kuulutetaan joka lennon yhteydessä. Kuulutus tosin johtunee siitä, että Uuden-Seelannin sisäisillä lennoilla, mitä yhtiö paljon lentää, ei ole nesterajoituksia. Esimerkiksi Finnairin Delhin lennolla ystävällinen nainen vain totesi, että tämä on nyt enää viimeinen minkä tarjoilen sinulle, koska näyttää noita omia sen verran olevan. Mitenkään niiden nauttimisen jatkamista ei kielletty.

Normaalisti ollaan tietenkin sen verran tarkkana, että ei kiinni jäädä, niin kenelläkään ei ole mitään tarvetta huomauttamiseen.

Ainoastaan ryssät ja ryhäset juovat omia viinoja koneessa, on se sen verran junttia hommaa.

Etköhän saa ihan saman vastauksen kuin tuolla matka-aiheisella foorumilla missä myös asiaa kyselit.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Mielenkiintoista nähdä, kuinka tyhjillä koneilla Norwegian tulee Bangkokiin operoimaan, kun siellä kaikki tarjoilu, alkaen vesipulloista, on maksullista. Eihän siellä kukaan itseään arvostava asiakas voi matkustaa ollenkaan.

Kyllä Norwegianin Bangkokin lennoilla saa vettä ilmaiseksi. Vaikka maksaisikin niin on siinä varmasti muutaman pullon vettä varaa ostaa jos lennät 200 eurolla suunta.

Itse olen lentänyt kerran Finnairilla kaukolennon ja kyllähän se hieman harmitti jos maksat lennosta sen 600e eikä siihen kuulu kuin ruoka ja pari olutta/viini. Finnairin koneetkaan eivät enään mitään uusia ole, en ymmärrä kuka viitsii maksaa 5 tunnin lyhyemmästä lennosta 300-400e enemmän. Tuntuu ettei Finnairilla ole oikein kohdilla hinta/laatusuhde. Tietysti jos on kiire ja pieniä lapsia matkassa niin ymmärrän Finnairin valitsemisen. Talvella tuli lennettyä Emiratesilla Dubain kautta Bangkokiin ja vaikka sai ilmaiseksi viinaa/viskiä/mietoja niin ei siellä kukaan örveltänyt, tietysti yli 80% matkustajista oli Ruotsalaisia joten ehkä se selittyy sillä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ainoastaan ryssät ja ryhäset juovat omia viinoja koneessa, on se sen verran junttia hommaa.

Etköhän saa ihan saman vastauksen kuin tuolla matka-aiheisella foorumilla missä myös asiaa kyselit.

Enpä ole asiaa kysellyt "tuolla matka-aiheisella foorumilla" enkä tiedä mihin foorumiin viittaat.

Onhan se todella junttia, jos käyttäytyy kunnolla. Sen ei pitäisi kuulua yhtään kenellekään mitä siinä mukissa on, jos rauhassa katsoo elokuvaa tai lukee lehteä ja odottelee perillepääsyä.

Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus olisi kiva, mutta sinulta sitä ei ainakaan irtoa. Joku voisi pitää aika junttina touhuna.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Miten omien juonti nyt tarkalleen ottaen edes menee? Selkeän kiellon en muista kuin aussihalpis Jetstarilla, asiasta kuulutetaan joka lennon yhteydessä. Kuulutus tosin johtunee siitä, että Uuden-Seelannin sisäisillä lennoilla, mitä yhtiö paljon lentää, ei ole nesterajoituksia. Esimerkiksi Finnairin Delhin lennolla ystävällinen nainen vain totesi, että tämä on nyt enää viimeinen minkä tarjoilen sinulle, koska näyttää noita omia sen verran olevan. Mitenkään niiden nauttimisen jatkamista ei kielletty.

Normaalisti ollaan tietenkin sen verran tarkkana, että ei kiinni jäädä, niin kenelläkään ei ole mitään tarvetta huomauttamiseen.

Saako ravintolassa juoda omia juomia? Saa, jos ei jää kiinni. Sama homma lentokoneessa. Eli omien alkoholijuomien nauttiminen Finnairin koneessa on kielletty. Joillakin yhtiöillä (esim. aiemmin ainakin Aeroflot) juomia myytiin (vodka)pullottain, jolloin noilla yhtiöillä "omasta pullosta" sai juoda. Tästä syystä aikoinaan Finnairillakin joutui venäläisille selittämään, että Aeroflotilla ehkä saa, mutta Finnairilla ei.

Tuntematta tapauksesi yksityiskohtia, voin kertoa, millainen käytännöllinen toimintaohje noihin tilanteisiin oli, kun minä vielä trollia työnsin. Olennaista oli huomioida matkustajan kunto ja käytös ja sopeuttaa toiminta siihen.

Umpihumalaiselta matkustajalta pullo pois, suullinen huomautus ja loppulento ilman alkoholia. Jos häiriköintiä, niin kirjallinen varoitus, turvallisuusraportti, vakavasta häiriköinnistä mahdollinen paluulento harkitaan peruttavaksi.

Asiallisessa kunnossa olevalle matkustajalle suullinen huomautus ja pullo pois (joko matkustaja itse pakkaa pullon laukkuihinsa, jossa se pysyy loppulennon - tai lentoemäntä ottaa haltuunsa ja palauttaa lennon jälkeen). Jos häiriköintiä, ei enää tarjoilua. Jos käytös asiallista, tarjoilu voi jatkua normaalisti.

Jos kertomassasi tapauksessa ystävällinen emäntä ei tehnyt selväksi, että pullo pois, niin hän toimi vastoin ohjeistusta. Olennaista on se, että juomista pystymään valvomaan ja tarjoilu pysyy niissä rajoissa, että siitä ei synny ongelmia. Korostaen sitä, että asiallisesti käyttäytyville matkustajille tarjotaan ilomielin juomia. Ja tietoisena myös siitä, että toisinaan lentoemännätkään eivät onnistu työssään täydellisesti ja virheitä tulee. Mutta yleisesti ottaen lentoemännät pyrkivät hoitamaan työnsä hyvin, eivätkä ehdoin tahdoin pyri aiheuttamaan ongelmia. Yhteispeliähän se on tuollainen matkustaminen. Mutta häiriköintiä ja känniörvellystä ei juurikaan siedetä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Kyllä Norwegianin Bangkokin lennoilla saa vettä ilmaiseksi. Vaikka maksaisikin niin on siinä varmasti muutaman pullon vettä varaa ostaa jos lennät 200 eurolla suunta.

Itse olen lentänyt kerran Finnairilla kaukolennon ja kyllähän se hieman harmitti jos maksat lennosta sen 600e eikä siihen kuulu kuin ruoka ja pari olutta/viini. Finnairin koneetkaan eivät enään mitään uusia ole, en ymmärrä kuka viitsii maksaa 5 tunnin lyhyemmästä lennosta 300-400e enemmän. Tuntuu ettei Finnairilla ole oikein kohdilla hinta/laatusuhde. Tietysti jos on kiire ja pieniä lapsia matkassa niin ymmärrän Finnairin valitsemisen. Talvella tuli lennettyä Emiratesilla Dubain kautta Bangkokiin ja vaikka sai ilmaiseksi viinaa/viskiä/mietoja niin ei siellä kukaan örveltänyt, tietysti yli 80% matkustajista oli Ruotsalaisia joten ehkä se selittyy sillä.

Totta. Norwegian taisi muuttaa politiikkaansa reitin avauksen jälkeen, kun sai julkisuutta siitä, ettei tarjonnut lennon aikana mitään matkustajalle, jolla ei ollut pankkikorttia (käteinen ei käy).

Norwegian tarjoaa ihan hyvän vaihtoehdon, varsinkin kun taidat asua Ruotsissa. Suomesta käsin matka-ajat vaihtoineen kasvaa aika pitkiksi ja toisekseen aivan 200€/suunta ei lentoja myöskään aina löydy.

Lähinnä viestissäni hassuttelin sillä, että muutamille nimimerkeille olennainen päätös lentomatkustamisessa pitkillä lennoilla oli se, että viiniä pitää saada vapaana kaatona koko lennon ajan. Ja koska Finnair ei tätä tarjoa se on paska. Mutta Norwegian sen sijaan on ilmeisesti ihan hyvä, vaikka siellä kaikki alkoholi maksaa alusta alkaen...

Itse valitsen matkan periaatteella aikataulu/hinta, suosien lyhyempää aikataulua...ehtii nääs nopeammin Pattijoelle, jossa voi sammua baariin, eikä kukaan paheksu.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Enpä ole asiaa kysellyt "tuolla matka-aiheisella foorumilla" enkä tiedä mihin foorumiin viittaat.

Onhan se todella junttia, jos käyttäytyy kunnolla. Sen ei pitäisi kuulua yhtään kenellekään mitä siinä mukissa on, jos rauhassa katsoo elokuvaa tai lukee lehteä ja odottelee perillepääsyä.

Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus olisi kiva, mutta sinulta sitä ei ainakaan irtoa. Joku voisi pitää aika junttina touhuna.

Ajattelin vain kun tosiaan tuolla yhdellä matkailufoorumilla yksi nimimerkki kirjoitti näin:

Joku nimimerkki kirjoitti:
Aussihalpis Jetstar on ainoa missä muistan, että on erikseen kuulutettu omien alkoholijuomien nauttimisen olevan ehdottomasti kielletty.

Esimerkiksi Finnairin Delhin lennolla loppui tarjoilu lentoemännän vain tokaistessa, että tämä on sitten viimeinen, koska näyttää noita omiakin olevan. Ei se kovin kiellettyä tainnut siinäkään olla.

Ja sinä kirjoitit näin:

pernaveikko kirjoitti:
Miten omien juonti nyt tarkalleen ottaen edes menee? Selkeän kiellon en muista kuin aussihalpis Jetstarilla, asiasta kuulutetaan joka lennon yhteydessä. Kuulutus tosin johtunee siitä, että Uuden-Seelannin sisäisillä lennoilla, mitä yhtiö paljon lentää, ei ole nesterajoituksia. Esimerkiksi Finnairin Delhin lennolla ystävällinen nainen vain totesi, että tämä on nyt enää viimeinen minkä tarjoilen sinulle, koska näyttää noita omia sen verran olevan. Mitenkään niiden nauttimisen jatkamista ei kielletty.

Hassusti sattunut täysin samanlaiset kokemukset.

Siellä joku vastasi että FAA kieltää omien alkoholijuomien juomisen lentokoneessa. En tiedä pitääkö paikaansa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eli omien alkoholijuomien nauttiminen Finnairin koneessa on kielletty.

Kiitos raportista. Tämä on kuitenkin jäänyt vähän epäselväksi missä kohtaa siitä kiellosta kerrotaan etukäteen. Maalaisjärjellä voi hyvin arvella, että ehkä omia ei kannattaisi juoda. Lukeeko matkalipun pienessä präntissä jotain asiasta, koneissa en muista nähneeni kieltomerkkejä toisin kuin vaikka paikallisbusseissa vähän missä tahansa maassa.

Sitä on vähän vaikea hyväksyä, että sitten amerikkalaista kasvisuutejuomaa taitaa saada litkiä omasta pullosta minkä haluaa eikä sitä tarvitse ostaa. Lentokone ei kuitenkaan ole mikään ravintola vaan joukkoliikenneväline. En ole sitten opiskeluaikojen juonut omia ravintolassa, koska se on vähän eri bisnes eikä se olisi oikein kilttiä. Joissain maissa toki saa ravintoloihin viedä omat juomat ruokailun yhteyteen.

Siellä joku vastasi että FAA kieltää omien alkoholijuomien juomisen lentokoneessa. En tiedä pitääkö paikaansa.

FAA ei kaiketi voi päättää lentämisen säännöistä Yhdysvaltojen ulkopuolella? Hyvin voi kuvitella tuon pitävänkin paikkansa tuolla päin. Toisaalta täytyyhän FAA:n lonkerot ylettyä myös sinne saapuviin lentoihin lähtömaasta riippumatta, mutta nyt on enemmän pohdittu Euroopan ja Aasian välisiä lentoja mihin niillä ei mitenkään voi olla sananvaltaa. Kertokaa toki, jos on.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Pattayalla dokaaminen liittyy siihen, että nämä Pattayan dokaajat ovat niitä, jotka aiheuttavat ongelmia jo lentokoneessa matkallaan Pattayalle.

Ok. Ne örveltävät(Omien pullojen venäläiset), joita on vedetty nippusiteisiin, eivät ole näkyneet Patilassa

Ironista oli, että bongasin tuon viestisi tuolta Thaimaa-ketjusta.

No shit. Onhan se kauheata, ettei bangkokin lennoille vinettoa tarjoilla. Pysyn kaukana moisista lennoista.


Business-luokassa on voimassa aivan samat tarjoilusäännöt eli umpihumalaiselle ei tarjoilla. Tässä käsityksessäsi "kukaan ei puutu mitenkään", olet väärässä. Itsekin olen joutunut rajoittamaan tarjoilua myös businessluokassa. Toki siellä homma hoidetaan diskreetimmin ja henkilökunnan mahdollisuus olla yksilöllisempi on parempi, sietoraja on ehkä vähän suurempi, mutta businesslippu ei oikeuta ördäämiseen, vaikka onkin paljon kalliimpi. Businesmatkustajan suurin hyöty kaukolennoilla kuitenkin on makuuasentoon menevät penkit ja suuremmat tilat, sekä muutoskelpoiset liput. "Ryhäselle" merkittävä lisäetu vielä noiden lisäksi on ilmainen laatukonjakki, jota "saa juoda niin paljon kuin haluaa".

No ihan miten vaan mutta oikeasti busineksessä voin dokata ihan niin paljon kuin haluaa. Joskus gin tonicit loppuu mutta kaljat riittää. Umpihumalaisille tarjoillaan aina, kunhan vain nappia painetaan.

Kokonaisuudessaan voisin omana mielipiteenä todeta, että tuo löytämäsi hyvän palvelun reitti on erinomainen. Muistathan mainostaa tuota kaikille kavereillesi Pattijoen tissibaareissa.

Muista mainostaa Finnairin paskaa palvelua Phuketin "Ryhäsille"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös