Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 903
  • 3 376

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tarkoitus olisi ostaa liput Bangkokiin kesäkuulle. Säästöä tulisi n. 150€, siihen mitä muut varaussivustot antaa lipun hinnaksi tuolle ajankohdalle. Mietityttää vaan se kun lähin Stocka on reilun 100km päässä Tampereella, että kannattaako lähteä vielä illalla ajelemaan töiden jälkeen.

Up to you. About samoihin hintoihin saanee pomppulentoja parin tunnin vaihdoilla ja paremmalla palvelulla. Omalla kohdalla paluulähtö Bangkokista painaa enemmän kuin suorat lennot. Otan mielummin pomppulennon, joka lähtee Bangkokista iltapäivällä tai illalla, kuin Finnairin 10am lähdön, jolloin pitää lähteä Siaminlahden tavallisesta kalastajakylästä kukonlaulun aikaan.

Lisäksi noissa Finskin lennoissa on melko rajoitetut matkustusajat, jotka eivät yleensä omiin aikatauluihini sovi. Edelliset reissut Lufthansalla ja Kelmillä, joilla palvelu pelaa yölläkin, kun tuo lentokoneessa nukkuminen ei meikäläiseltä oikein onnistu.

Lisäksi olen kuullut, että kesällä HEL-BKK lennetään noilla Air Francen vanhoilla A340:llä, joissa tosiaan pääsee kunnon karjavaunun makuun. Edellisen kerran kun lensin Finnairilla HEL-BKK-HEL, pääsin sentään menomatkalla tuohon A330 economy comfortiin(ylibookkaus, en viitsinyt lentää Pekingin kautta ja tienata 600€, kun olin kaverin kanssa reissussa), jossa business jakkarat ja economy tarjoilu. Edes jotenkin siedettävä legi. Paluumatkalla pääsin tuossa A340:ssa tuurilla vauvankoppariviin, kun eräs pariskunta oli joutunut eri riveille ja halusi vaihtaa paikkoja.

Eli summa summarum, jos oleskelet Bangkokissa Finskin lennot ok. Jos oleskelet muualla on perin vittumaista raahautua kentälle seitsemän aikaan aamulla. Tuollaisella 10-12h lennolla arvostaa toimivaa palvelua, jota Finnairilta ei saa kuin busineksessa.
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lisäksi olen kuullut, että kesällä HEL-BKK lennetään noilla Air Francen vanhoilla A340:llä, joissa tosiaan pääsee kunnon karjavaunun makuun.

Tämä taisi ratkaista tämän asian. Olen kerran tuolla joutunut tulemaan BKK:sta takaisin Helsinkiin ja kokemus oli sellainen etten toista kertaa suostu jollei ole aivan pakko. Tarkistin vielä Finskin sivuilta ja tosiaan A340 on kesäkuussa tolla reitillä. Viime vuonna oli samaan aikaan A330.
Sinälläänhän tuon tarjouksen lentoajat käy mulle, koska kesäkuussa meno ja paluu.
Pikaisesti vilkaistuna Turkish Airlines, KLM ja Lufthansan lennot tuolle ajankohdalle on <700e.
Täytyy vielä neuvotella emännän kanssa, koska hänellä on kovat epäluulot muita yhtiöitä sekä pomppulentoja kohtaan.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Pikaisesti vilkaistuna Turkish Airlines, KLM ja Lufthansan lennot tuolle ajankohdalle on <700e.
Täytyy vielä neuvotella emännän kanssa, koska hänellä on kovat epäluulot muita yhtiöitä sekä pomppulentoja kohtaan.

Turkishia käyttäneet kaverit ovat kehuneet kaikkea muuta paitsi tuota Istanbulin kenttää. Monta kertaa katsellut THY:n lentoja, mutta todella harvoin on ollut tarjolla kohtuullisella vaihtoajalla. KLM ja Lufthansa tarjoaa yleensä parin tunnin vaihdoilla.

Lufthansan 747 ja KLM:n 777 menevät kyllä heittämällä noiden Finskin A340:n ohi, sekä viihtyisyydessä että palvelun laadussa. FRA tai AMS kentissä ei suurtakaan eroa. Tupakoitsijoille Schipolissa enemmän röökipaikkoja.

Ihmettelen tuota Finnairin arvostusta. Toki lyhyillä lennoilla on sama millä firmalla lentää, paitsi että Norwegian tarjoaa 737-800 koneissa ilmaisen wifin. Pidemmillä lennoilla tulee sitten tuo palvelun laatu/penkkien mukavuus mukaan kuvioihin. HEL-BKK Finnairin A340 lussulla ilman exit/vauvankopparivin penkkiä saattaa hieman muuttaa käsitystä Finnairin laadukkuudesta.

Finnairilla on aika usein noita upgrade-tarjouksia businekseen. HEL-BKK-HEL 1500€ ei ole paha hinta, jos arvostaa parempia safkoja ja loppumatonta viinatarjoilua. Kelmillä viime reissulla olisi ollut 250€/ suunta korotus businekseen, mutta kun tarjoilu pelaa muutenkin, ei tuolle ollut tarvetta.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Itsellä on nytten pientä epäselvyyttä Norwegianin jatkolentojen korvauspolitiikassa. Eli olen ostanut 2 Norwegianin lentoa erilipuilla joista toinen on jatkolento, välissä on 5 tuntia aikaa tehdä uusi check-in ja hommata ittesä seuraavalle lennolle. Mitä jos vaikka ensimmäinen lennon kone on rikki ja ei pääse ajoissa perille?

Löysin, että Norwegian vaatii 120 minuutin välin erilipuilla matkustuttaessa.

Sitten taas sanotaan: "Norwegiani ei yleisesti vastaa jatkoyhteyksistä, ei edes omien lentojensa välillä, ellemme ole velvollisia korvaukseen myöhästymistilanteessa"
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos (ja ilmeisesti kun) ovat eri varaukset ja eri liput, ei toiseen lentoon ehtiminen tai ehtimättömyys ole mitenkään ensimmäisen lipun vastuulla. Molempia koskevat erikseen IATA:n normaalit säädökset EU-alueella, eli ne tietyt korvaukset jne., mutta lähtökohta on ettei point-to-point-lennosta synny sen jatkon kannalta mitään korvausvelvollisuutta. Toki monen yhtiön kanssa siitä on voinut ainakin aiemmin halutessaan neuvotella.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Turkishia käyttäneet kaverit ovat kehuneet kaikkea muuta paitsi tuota Istanbulin kenttää. Monta kertaa katsellut THY:n lentoja, mutta todella harvoin on ollut tarjolla kohtuullisella vaihtoajalla. KLM ja Lufthansa tarjoaa yleensä parin tunnin vaihdoilla.

Lufthansan 747 ja KLM:n 777 menevät kyllä heittämällä noiden Finskin A340:n ohi, sekä viihtyisyydessä että palvelun laadussa. FRA tai AMS kentissä ei suurtakaan eroa. Tupakoitsijoille Schipolissa enemmän röökipaikkoja.

Täytyy myös muistaa, että sekä KLM:llä (B777) että Lufthansalla (B747) on pienemmät jalkatilat kuin Finnairin isoissa busseissa. Luftahansalla ei myöskään ole kaikissa Boeing 747-koneissa henkilökohtaista viihdejärjestelmää.

Finnairista ei ole pitkillä lennoilla pahaa sanottavaa. Seuraava pitkä lento (Bangkok) on mitä todennäköisemmin vanhalla Air Francen 340:llä, saas nähdä muuttuuko mielipide.
 

Puster

Jäsen
Finskin vanhalla 340:llä 12 tuntia Singaporeen meni yllättävänkin mukavasti huolimatta viihdejärjestelmän osittaisesta toimimattomuudesta sekä tarjoilun viivästymisestä. Tai sitten odotukset olivat todella alhaalla. Palvelu oli sitä normaalia, nihkeästi kaadettiin pullosta viiniä ja ikinä en ole nähnyt niin montaa vanhaa lentoemäntää samalla lennolla. Onhan se kiva, että eläkeikä on joustava käsite.
 
Viimeksi muokattu:

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Finskin vanhalla 340:llä 12 tuntia Singaporeen meni yllättävänkin mukavasti huolimatta viihdejärjestelmän osittaisesta toimimattomuudesta sekä tarjoilun viivästymisestä. Tai sitten odotukset olivat todella alhaalla. Palvelu oli sitä normaalia, nihkeästi kaadettiin pullosta viiniä ja ikinä en ole nähnyt niin montaa vanhaa lentoemäntää samalla lennolla. Onhan se kiva, että eläkeikä on joustava käsite.

Eikun sehän on Finnairin uusi A340, mutta Air Francen vanha….

Finnairillahan noilla pitkillä lennoilla suurin osa lentoemoista on niitä mummoja koska niillä legeillä tienaa eniten. Ei sinne nuoria ja vasta muutaman vuoden hommissa olleita päästetä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Finnairillahan noilla pitkillä lennoilla suurin osa lentoemoista on niitä mummoja koska niillä legeillä tienaa eniten. Ei sinne nuoria ja vasta muutaman vuoden hommissa olleita päästetä.
Joo, virkaiässä vanhimmat saavat päättää lentonsa ja totta kai he valitsevat pitkät lennot. Niillä tienaa parhaiten ja niitä ei tarvitse lentää kuukaudessa kuin muutama.
 
K

kiwipilot

Finnairillahan noilla pitkillä lennoilla suurin osa lentoemoista on niitä mummoja koska niillä legeillä tienaa eniten. Ei sinne nuoria ja vasta muutaman vuoden hommissa olleita päästetä.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa: myös virkaiältään nuoremmat F/A:t saavat lentää kaukolentoja.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Nuo Finnairin vanhat ranskalaiset A340 lussuttimet alkavat olla lentomatkustajaa ajatellen koneen irvikuvia. Mutta ostettu mitkä ostettu....

Itse pidän Lufthansan koneista, niin Euroopan reittien Airbusseista kuin kaukoreittien A340-600 ja B 747 koneista.

Pitkät kintut mahtuu ihan OK turistissa ja mikä parasta penkit ja palvelu ovat hyviä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Joo, virkaiässä vanhimmat saavat päättää lentonsa ja totta kai he valitsevat pitkät lennot. Niillä tienaa parhaiten ja niitä ei tarvitse lentää kuukaudessa kuin muutama.

Aikamoista tietämättömyyttä nykytilanteesta osoittaa tämä.

Lennot optimoi työnantaja, työntekijä saa esittää toiveita. Muutaman lennon vuodessa voi esittää "etuoikeutettuna" toiveena, jossa virkaiällä on merkitystä.

Optimointi tarkoittaa sitä, että nykyisin yhä useammin vanhimmat lentoemännät ohjataan kotimaan ja Euroopan lennoille, koska palkkakustannusten vuoksi on edullisempaa laittaa nuorempia pitkille reiteille. Erityisen merkittävää hyötyä optimoinnista työnantajalle on yhdistellä sekä kaukolentoja että lyhyempiä edesakaisia pitkin kuukautta. Moneen vuoteen kukaan (erityisesti vanhempi) ei ole pystynyt hoitamaan töitään periaatteella "valitsen muutaman kaukolennon kuukaudessa", vaan todellisuus on 2-3 määrättyä kaukolentoa ja useampia lentoja kotimaa/Eurooppa.

Yhden lennon miehityksestä ei voi vetää johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.

(aika merkittävässä roolissa näytää joillakin ihmisillä alkoholi olevan, kun sen perusteella valitaan lentoyhtiökin)
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa: myös virkaiältään nuoremmat F/A:t saavat lentää kaukolentoja.

Saavat varmasti joo. Olisi pitänyt laittaa hymiö tms perään.

Lennän vuodessa ehkä kolme Aasian lentoa, yleensä Finnairilla. Joka ikinen kerta 90% lentoemoista on yli 50v. Mulle se on aivan sama minkä ikäistä porukkaa siellä on tuomassa ruokatarjotinta naaman eteen, mutta hymy ei olisi pahitteeksi.

Finnairin pitäisi ottaa oppia palvelukulttuurista Aasialaisilta yhtiöltä. Jos joku Finnairilta lentäisi esim. Malaysia Airlinesillä Amsterdamista Kuala Lumpuriin ja laittaisi muutaman ranskalaisen viivan ylös niin päästäisiin jo pitkälle.
 
K

kiwipilot

Saavat varmasti joo. Olisi pitänyt laittaa hymiö tms perään.

Höpö höpö sun hymiöidesi kanssa: totesit vain sen minkä suuri osa suomalaisista lentomatkustajista 'tietää' totuutena Finnairin lentoemäntien työnkuvasta.

Lennän vuodessa ehkä kolme Aasian lentoa, yleensä Finnairilla. Joka ikinen kerta 90% lentoemoista on yli 50v. Mulle se on aivan sama minkä ikäistä porukkaa siellä on tuomassa ruokatarjotinta naaman eteen, mutta hymy ei olisi pahitteeksi.

Finnairin pitäisi ottaa oppia palvelukulttuurista Aasialaisilta yhtiöltä. Jos joku Finnairilta lentäisi esim. Malaysia Airlinesillä Amsterdamista Kuala Lumpuriin ja laittaisi muutaman ranskalaisen viivan ylös niin päästäisiin jo pitkälle.

Tästä palveluasenteesta jokseenkin samaa mieltä. Toki tämä vertailu pitäisi ulottaa akselille Eurooppa vs. Aasia, sillä eivät ne KLM:n, Lufthansan tai BA:n F/A:t ole juuri yhtään vähemmän yrmyjä kuin kotimaisella.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Finnairin pitäisi ottaa oppia palvelukulttuurista Aasialaisilta yhtiöltä. Jos joku Finnairilta lentäisi esim. Malaysia Airlinesillä Amsterdamista Kuala Lumpuriin ja laittaisi muutaman ranskalaisen viivan ylös niin päästäisiin jo pitkälle.

Hassua. Kun aiemmin työni vuoksi (siis finnairilla) pääsin tutkimaan lentoyhtiöiden teettämiä asiakastyytyväisyystutkimuksia, niin niistä kävi ilmi, että Finnairin matkustamohenkilökunta sai paremmat arvostelut kuin nämä yleensä täälläkin kehutut Aasian yhtiöt, ml Singapore Airlines ja Emirates. Nämä tutkimukset siis yhtiöiden sisäiseen käyttöön (esim Quality Mirror).

Jostain syystä kuitenkin sitkeästi monilla suomalaisilla on vahva käsitys siitä, että nimenomaan Finnairilla on huono ja hymytön palvelu.

Se on toki fakta, että tarjottavassa tuotteessa (ruoka, juoma, viihdevalikoima, lisätilpehöörit) ja henkilökunnan määrässä on selkeä ero aasialaisten hyväksi.

Osviittaa eri yhtiöiden palvelun laadustahan saa myös Skytraxin sivuilta, joissa matkustajien kommentteja yhtiöittäin, sieltä näkee, että kaikissa yhtiöissä matkustajilta tulee sekä positiivista että negatiivista kommenttia:

Finnair Customer Reviews | SKYTRAX

Malaysia Airlines Customer Reviews | SKYTRAX

Esimerkiksi kehumasi Ams-Kul on saanut seuraavanlaisen arvion:

"AMS-KUL-SIN and KUL-AMS. Really disappointed would sum up my feelings. It was my first experience of MH, we usually fly SQ for our trips to the Far East. Dirty old looking plane that looked like it hadn't had a deep clean in years. Very old entertainment system which seemed to go faulty throughout the flight to the annoyance of passengers and indifference of crew. Outbound the crew seemed completely disinterested, disappearing for hours after serving lunch, much more friendly and professional crew on return trip but same stale hard product, filthy toilets, dirty worn out seats (arm rest came apart and seat would not remain upright). Food and beverages decidedly average with no choice on two of the four meals we had. Would only fly again as a very last resort."
 

Tuamas

Jäsen
Osviittaa eri yhtiöiden palvelun laadustahan saa myös Skytraxin sivuilta, joissa matkustajien kommentteja yhtiöittäin, sieltä näkee, että kaikissa yhtiöissä matkustajilta tulee sekä positiivista että negatiivista kommenttia:

Niin, kyllähän niitä yksittäiskommentteja saa vaikka mistä, mutta mitään johtopäätöksiä niistä on ihan turha vetää.

Sinänsähän Finski on linkkaamasi sivuston perusteella palvelussa malesialaisia 1-1,5 tähteä perässä.
Eli juuri kuten täällä on todettu, on nimenomaan palvelun laadussa ja palveluasenteessa merkittävä ero malesian firman eduksi.

Malesian Airlinesin "tähditys"

Finnairin "tähditys"
 

julle-jr

Jäsen
(aika merkittävässä roolissa näytää joillakin ihmisillä alkoholi olevan, kun sen perusteella valitaan lentoyhtiökin)
Varsinkin kaukolennot ovat ensimmäisen tunnin jälkeen aikamoista kärsimystä ja kyllähän alkoholi ikävää oloa lievittää. Tunnustan siis, että kyllä mulle ainakin alkoholitarjoilulla on melko paljon merkitystä ja olen oikeastaan jokaisella kaukolennolla enemmän tai vähemmän tumuissa. Saahan siinä paljon paremmin nukuttuakin kun vetää vähän tajua pois viinillä ja GT:llä tms. Eikä kaukolentojen jälkeen yleensä heti töihinkään mennä, ei kotiin palatessa eikä kohteeseen mentäessä. Tietty jos lähtee perheen kanssa lomalle jonnekin kauas, voi alkoholi olla pienemmässä merkityksessä.

Bisnes-luokassa matkustaminen on ihan ok, mutta sikaosastolla ja varsinkin selvin päin täyttä kärsimystä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Niin, kyllähän niitä yksittäiskommentteja saa vaikka mistä, mutta mitään johtopäätöksiä niistä on ihan turha vetää.

Sinänsähän Finski on linkkaamasi sivuston perusteella palvelussa malesialaisia 1-1,5 tähteä perässä.
Eli juuri kuten täällä on todettu, on nimenomaan palvelun laadussa ja palveluasenteessa merkittävä ero malesian firman eduksi.[/URL]

Kyllä. Samaa mieltä siitä, että yksittäistapauksista ei voi vetää johtopäätöksiä. Mutta kun noita tekstejä lukee, niin varsin usein Finnairilla kehuja saa nimenomaisesti henkilökunta. Myös tiettyjen ranskalaispaskojen koneiden huonous tulee teksteistä armotta ilmi. Samoin teksteistä paljastuu myös se, että aina meno muillakaan yhtiöillä ei ole viiden tähden menoa.

On totta, että Malesian saa erittäin hyvät arvostelut, mutta kuitenkin huomionarvoista on edelleen se, että Finnairilla cabin saa neljää tähteä, vaikka täällä tiedetään, että finnairilla on aivan surkea ja hymytön palvelu.

Entisenä sisäpiiriläisenä tietää kyllä myös, että noiden taulukoiden takana on myös käytännöllisiä seikkoja - merkittävimpänä se, että aasialaisilla on erityisesti turistiluokassa enemmän ihmisiä töissä, jolloin hyvän palvelun antamiselle on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia. Väitän, että Finnairilla näkyy viime vuosien tuloksissa se, että henkilökunnan määrää on karsittu nimenomaisesti turistiluokassa ja kiire on kasvanut. (Aiemmin esim. Bangkokin lennolla oli turistiluokassa töissä 6-7 lentoemäntää, nykyisin 4-5. Stressihän tunnetusti näkyy työntekijän kasvoissa, mutta kun säästää on pitänyt, niin tuohon siellä on menty. Finnairin tähtiluokitus on tippunut ja tippumassa todennäköisesti edelleen. Mutta ei siellä nyt aivan niin surkeaa palvelua saa, kuin täällä usein väitetään.

Väitän, että tutustumiskäynti malesianilla ei muuttaisi Finnairin tähtiluokitusta, mutta henkilöstömäärän lisäys saattaisi lisätä.
 

Carlos

Jäsen
Väitän, että tutustumiskäynti malesianilla ei muuttaisi Finnairin tähtiluokitusta, mutta henkilöstömäärän lisäys saattaisi lisätä.

Niinpäniin, iso osa tässä palvelussa firmalla kuin firmalla on kiinni siitä firman politiikasta. Ei siitä ole niin kauaa kun Finnairillakin sai lentää keski-Euroopasta Suomeen n. 10 muun kanssamatkustajan kanssa turistiluokassa, jossa meitä palveli 3 lentoemäntää, ja konjakkiakin kaadettiin avokätisesti suoraan pullosta, ja välillä kyseltiin että joko saa tuoda re-filliä. Kyllä siinä perkele soikoon poistuttiin koneesta hymy korvissa asti.

Nykyään sitten kun juomia ei saa ilman maksua (en jaksa kaivaa lompakkoa esiin enkä muutenkaan halua maksaa = en saa juomia), koneet ovat loppuunmyytyjä, emojen kasvoilta paistaa uupumus, ja päälle vielä joku myöhästyminen niin eipä siinä paljon glamouria ole. Ei työntekijöille eikä asiakkaille.

Ja vertailun vuoksi, viimeksi kun itse lensin esim. LH:lla mannertenvälisen turistiluokassa, niin palvelu oli kankeaa ja yrmeää (ja tosi hidasta), ja jopa penkki oli rikki jolloin jouduin istumaan vinossa koko matkan. Tämän yksittäiskokemuksen perustella voisin sanoa että ei ikinä enää Lufthansalle, jos jotenkin voin välttää. En kuitenkaan sano. Koska.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hassua. Kun aiemmin työni vuoksi (siis finnairilla) pääsin tutkimaan lentoyhtiöiden teettämiä asiakastyytyväisyystutkimuksia, niin niistä kävi ilmi, että Finnairin matkustamohenkilökunta sai paremmat arvostelut kuin nämä yleensä täälläkin kehutut Aasian yhtiöt, ml Singapore Airlines ja Emirates. Nämä tutkimukset siis yhtiöiden sisäiseen käyttöön (esim Quality Mirror).

Jostain syystä kuitenkin sitkeästi monilla suomalaisilla on vahva käsitys siitä, että nimenomaan Finnairilla on huono ja hymytön palvelu.

Se on toki fakta, että tarjottavassa tuotteessa (ruoka, juoma, viihdevalikoima, lisätilpehöörit) ja henkilökunnan määrässä on selkeä ero aasialaisten hyväksi.

Minähän vain toin ilmi oman henkilökohtaisen kokemukseni. Suurin ero MINUN mielestäni Malaysia Airlinesilla ja Finnairilla on se, että Malaysian Airlinesilla tulivat pitkin lentoa kyselemään tarvitsenko jotain, ja että onko kaikki hyvin.

Myös ne pienet snacksit, jäätelöt ja juustot mitä tarjoiltiin ruokailujen välissä, loivat laadukkaan kuvan yhtiöstä. Se että viinaa saa kitata ilmaiseksi koko lennon on minulle yhdentekevää. Tuskin sen perusteella kukaan lentoyhtiötään valitsee.

Vessakäynnin aikana kun odotteli vuoroaan keittiössä niin lentoemäntä tuli jutulle kysellen kuulumisia ja tiedusteli mihin olin matkalla. Tuollaiset pienet asiat ovat minusta loppujen lopuksi suuria.

Sanoin jo aiemminkin että ei minulla ole pahaa sanottavaa Finnairin kaukolennoista. Monet haukkuvat ruokaa ja viihdejärjestelmää, mutta mielestäni ruoka on ihan ok ja viihdejärjestelmä loistava. Ainoastaan sitä hymyä ja hyväntuulisuutta niiltä lentoemänniltä hieman kaipaisin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Varsinkin kaukolennot ovat ensimmäisen tunnin jälkeen aikamoista kärsimystä ja kyllähän alkoholi ikävää oloa lievittää. Tunnustan siis, että kyllä mulle ainakin alkoholitarjoilulla on melko paljon merkitystä ja olen oikeastaan jokaisella kaukolennolla enemmän tai vähemmän tumuissa. Saahan siinä paljon paremmin nukuttuakin kun vetää vähän tajua pois viinillä ja GT:llä tms.

Näinpä, taas ei ymmärrä mitä joidenkin ihmisten päässä liikkuu, kun ei saisi alkoholiin lentokoneessa koskea. Lentäminen on tuskaista kärsimystä, mutta omat juomat mukaan ja loput sitten lentoyhtiöltä. Läppäri auki ja omat musiikitkin tai joku omavalintainen leffa siihen pyörimään. Sitten jossain vaiheessa nimenomaan saa nukuttuakin ja kohta ollaan jo perillä.

Kukin tyylillään, mutta älkää tuomitko niitä ketkä eivät valita matkustusmukavuudesta vaan tekevät asialle jotain. Niihin juopottelijoihin olen toki itsekin törmännyt mitkä häiriköivät muita matkustajia.

Toinen asia mitä en tosin muutenkaan ymmärrä on tuo lentoyhtiön valinta. Minulle on aivan yhdentekevää minkä yhtiön lento sattuu olemaan, kunhan se vie sille lentokentälle minne pitää päästä. Niin, sillä yhtiön alkoholipolitiikalla ei tosiaan ole merkitystä, koska on ne omat.

Minähän vain toin ilmi oman henkilökohtaisen kokemukseni. Suurin ero MINUN mielestäni Malaysia Airlinesilla ja Finnairilla on se, että Malaysian Airlinesilla tulivat pitkin lentoa kyselemään tarvitsenko jotain, ja että onko kaikki hyvin.

Tuosta ei nyt käy ilmi pidätkö tuota jatkuvaa ja erittäin rasittavaa häiriköintiä siis hyvänä palveluna? Vai totesitko vain asiassa olevan eroa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Aikamoista tietämättömyyttä nykytilanteesta osoittaa tämä.

Lennot optimoi työnantaja, työntekijä saa esittää toiveita. Muutaman lennon vuodessa voi esittää "etuoikeutettuna" toiveena, jossa virkaiällä on merkitystä.

Optimointi tarkoittaa sitä, että nykyisin yhä useammin vanhimmat lentoemännät ohjataan kotimaan ja Euroopan lennoille, koska palkkakustannusten vuoksi on edullisempaa laittaa nuorempia pitkille reiteille. Erityisen merkittävää hyötyä optimoinnista työnantajalle on yhdistellä sekä kaukolentoja että lyhyempiä edesakaisia pitkin kuukautta. Moneen vuoteen kukaan (erityisesti vanhempi) ei ole pystynyt hoitamaan töitään periaatteella "valitsen muutaman kaukolennon kuukaudessa", vaan todellisuus on 2-3 määrättyä kaukolentoa ja useampia lentoja kotimaa/Eurooppa.

Yhden lennon miehityksestä ei voi vetää johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.

(aika merkittävässä roolissa näytää joillakin ihmisillä alkoholi olevan, kun sen perusteella valitaan lentoyhtiökin)

Ok, kiitos oikaisusta. Tämän tiedon sain vuosi sitten ihmiseltä, joka oli ollut töissä Finnairilla. Ei tosin ollut enää tuolloin, kun aiheesta keskusteltiin.

Mä lennän Finnairilla, jos se parhaiten sopii matkaohjelmaani ja saan lennot sopivaan hintaan. Viinatarjoilu on mulle yhdentekevää, sillä en kuluta aikaani koneessa brenkkua juomalla vaan lähinnä nukkumalla tai lukemalla ja musiikkia kuuntelemalla. Ja mitä negatiivista on siinä, että kabiin on osunut miehitys keski-ikäisiä naisia? Eivät ne nuoremmat ole sen ystävällisempiä Finnairilla tai millään muullakaan länsieurooppalaisella tai amerikkalaisella yhtiöllä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eivät ne nuoremmat ole sen ystävällisempiä Finnairilla tai millään muullakaan länsieurooppalaisella tai amerikkalaisella yhtiöllä.

Jos nyt saa valita minkä näköisten ihmisten kanssa viettää 10h ahtaassa alumiinipurkissa, niin mielummin sitten niiden alle 30vee kanssa. Sillä ei ole merkitystä ovatko ne ystävällisiä vai eivät.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jos nyt saa valita minkä näköisten ihmisten kanssa viettää 10h ahtaassa alumiinipurkissa, niin mielummin sitten niiden alle 30vee kanssa. Sillä ei ole merkitystä ovatko ne ystävällisiä vai eivät.
Mites ne kanssamatkustajat? Harmi, ettei heitä voi valita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös