Keskustelua lentomatkailusta

  • 671 308
  • 3 376

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Mites nämä Tax-Free säännökset menevät? Kun minulla on Bangkok - Dubai - Tukholma - Helsinki lennot, niin jos ostan Dubaissa tuliaispullon niin täytyykö heittää Tukholman päässä ruumaan vai jääkö muuteen turvatarkastukseen?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mites nämä Tax-Free säännökset menevät? Kun minulla on Bangkok - Dubai - Tukholma - Helsinki lennot, niin jos ostan Dubaissa tuliaispullon niin täytyykö heittää Tukholman päässä ruumaan vai jääkö muuteen turvatarkastukseen?

Itse lensin Chicago-Tukholma-Helsinki välin 2009 ja ostin Chicagosta jonkun viinapullon niin pakkasivat Chicagon kentällä sellaiseen "sinetöityyn" läpinäkyvään muovipussiin ja Tukholman kentän turvatarkastuksessa näytin pussia ja kuittia niin sain viedä sen mukanani Helsinkiin asti.

Toki Chicagon kentällä ostaessa varoittelivat, että riski pullon jäämisestä turvatarkastukseen on suuri.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itse lensin Chicago-Tukholma-Helsinki välin 2009 ja ostin Chicagosta jonkun viinapullon niin pakkasivat Chicagon kentällä sellaiseen "sinetöityyn" läpinäkyvään muovipussiin ja Tukholman kentän turvatarkastuksessa näytin pussia ja kuittia niin sain viedä sen mukanani Helsinkiin asti.

Toki Chicagon kentällä ostaessa varoittelivat, että riski pullon jäämisestä turvatarkastukseen on suuri.


Itse lensin välin BKK-HEL-TKU ja Helsingissä veivät pois Bangkokin lentokentältä ostamani pullon vaikka oli sinettipussissa.
Lentononeesta ostetun olisi saanut viedä jatkolennolle, mutta ei lentokentältä. Asiakaspalvelua..
 
K

kiwipilot

Itse lensin välin BKK-HEL-TKU ja Helsingissä veivät pois Bangkokin lentokentältä ostamani pullon vaikka oli sinettipussissa.
Lentononeesta ostetun olisi saanut viedä jatkolennolle, mutta ei lentokentältä. Asiakaspalvelua..

Lakien ja asetusten - vaikkakin paskojen sellaisten - soveltamisessa ei ole kyse asiakaspalvelun hyvyydestä. Kyllähän nuo säännöt ovat välillä aika yliampuvia mutta minkäs teet jos viranomaiset ovat jotain suuressa viisaudessaan päättäneet.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Mites nämä Tax-Free säännökset menevät? Kun minulla on Bangkok - Dubai - Tukholma - Helsinki lennot, niin jos ostan Dubaissa tuliaispullon niin täytyykö heittää Tukholman päässä ruumaan vai jääkö muuteen turvatarkastukseen?

EU:n ulkopuolelta ostettu pullo täytyy EU:n sisällä tapahtuvassa vaihdossa heittää ruumaan, vaikka olisi sinetöidyssä pakkauksessa. Lentokoneesta voit pullon ostaa, jos lentoyhtiö on rekisteröity EU:hun.

Edit: Ja kysehän on tässä säännössä koneeseen vietävien nesteiden valvonnasta turvatarkastuksessa - EU:n sisäisiä lentokenttä- ja lentokonealueita pidetään tässä yhteydessä turvallisina ostopaikkoina nesteille, kun taas EU:n ulkopuolisia ei.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mites nämä Tax-Free säännökset menevät? Kun minulla on Bangkok - Dubai - Tukholma - Helsinki lennot, niin jos ostan Dubaissa tuliaispullon niin täytyykö heittää Tukholman päässä ruumaan vai jääkö muuteen turvatarkastukseen?

Miksi muuten olet ottanut BKK-HEL kahdella pompulla?
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Hiukan jänskättää omalla kohdallani tämä, kun olemme menossa tammikuun lopulla jenkkilään. Lennot ovat... ensin Finskillä JFK:lle... puolentoista tunnin vaihtoajalla jatkolennolle Miamiin... paluu on pari viikkoa myöhemmin samalla reitityksellä ja vaihtoajoilla. Mieluimmin olisin halunnut reitityksen keskisen Euroopan kautta suoraan Miamiin, mutta -yllättävää kyllä- edullisin ja samalla myös nopein yhteys oli lippuja ostettaessa Finskillä Nykin kautta.
Tein marraskuussa samanlaisen lennon, finskilla JFK:lle, sielta Miamiin AA:lla. Koneen laskeuduttua JFK:lle, heti koneen ulkopuolella oli vastassa joukko virkailijoita, jotka antoivat uuden boarding passin, jonka avulla paasi mm. passintarkastuksen lapi omaa jonoa kayttaen, matkalaukkuja odotellassa/tullissa meni joku aika, mutta uusi turvatarkastus, taasen uuden boardinpassin ansiosta juttu meni nopeasti.
Joten ei ollut isompia ongelmia, Finski taisi olla kylla aikataulussa.

JOL
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
DC-9 historiaan USAssa

Delta lensi viimeisen DC-9 matkustajalennon maanantaina:
"Delta operated the final passenger flight from Minneapolis to Atlanta Monday evening.

McDonnell Douglas delivered the first DC-9s in 1965, and eventually built 976 of them. The plane was noteworthy at the time because it was small enough to fly to airports in smaller cities that had previously been served by propeller-driven planes. Its low-to-the-ground profile put its cargo door at about waist height, so ground crews at smaller airports could load it without special equipment."

Ja ilmeisesti pilotit joutuivat "lentamaan" naita koneita:
"In an era when planes all have digital instruments, the DC-9 cockpit stands out for its dials. The plane doesn't have a flight management computer that handles many of the routine flying tasks on newer planes, said Delta's DC-9 chief line check pilot Scott Woolfrey, who specifically asked to pilot the plane's last flight. "It's a pilot's airplane," he said before the flight on Monday."

MINNEAPOLIS: Delta retires last DC-9, oldest plane in US fleet - Business Breaking News - MiamiHerald.com

JOL
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
EU:n ulkopuolelta ostettu pullo täytyy EU:n sisällä tapahtuvassa vaihdossa heittää ruumaan, vaikka olisi sinetöidyssä pakkauksessa. Lentokoneesta voit pullon ostaa, jos lentoyhtiö on rekisteröity EU:hun.

Edit: Ja kysehän on tässä säännössä koneeseen vietävien nesteiden valvonnasta turvatarkastuksessa - EU:n sisäisiä lentokenttä- ja lentokonealueita pidetään tässä yhteydessä turvallisina ostopaikkoina nesteille, kun taas EU:n ulkopuolisia ei.
Joo näin vähän arvelinkin.

Miksi muuten olet ottanut BKK-HEL kahdella pompulla?

Raha ratkaisi näin opiskelijan näkökulmasta. Kun on mahdollisuus mennä edeltävänä iltana Tukholmaan, niin ei tuo itsestäni kovin pahalta vaikuta. Sekä ARN - DXB - BKK väli kustansi vain 400 euroa niin olihan tuohon pakko lyödä kiinni.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
EU:n ulkopuolelta ostettu pullo täytyy EU:n sisällä tapahtuvassa vaihdossa heittää ruumaan, vaikka olisi sinetöidyssä pakkauksessa...
Ja tarkennuksena vielä: "EU:n sisäisillä jatkolennoilla saa kuljettaa käsimatkatavarana sinetöityyn pussiin ostokuitin kanssa pakatut tax-free-nesteet, jotka on ostettu USA:n ja Kanadan kansainvälisiltä lentoasemilta, Singaporesta tai Kuala Lumpurista".
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Raha ratkaisi näin opiskelijan näkökulmasta. Kun on mahdollisuus mennä edeltävänä iltana Tukholmaan, niin ei tuo itsestäni kovin pahalta vaikuta. Sekä ARN - DXB - BKK väli kustansi vain 400 euroa niin olihan tuohon pakko lyödä kiinni.

No täytyy myöntää, että hyvän hinnan olet löytänyt. Jos ei ole kiirettä, niin mikä ettei.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Lennon aikana lienee kaikilla lentoyhtiöillä täysi kielto päästää ketään ohjaamoon, ellei juuri etukäteen ole asiasta sovittu.

Mistä alkaen näin? Minut päästettiin lennon aikana ohjaamoon ja lupa kysyttiin noin puoli tuntia ennen laskeutumista (2007). Asiaan saattaa tietty vaikuttaa se, että ex-vaimoni, jonka kanssa olin koneessa on kyseisen lentoyhtiön lentoemo...
 

Rocco

Jäsen
Mistä alkaen näin? Minut päästettiin lennon aikana ohjaamoon ja lupa kysyttiin noin puoli tuntia ennen laskeutumista (2007). Asiaan saattaa tietty vaikuttaa se, että ex-vaimoni, jonka kanssa olin koneessa on kyseisen lentoyhtiön lentoemo...
Se lentoyhtiö ilmeisesti sallii, ja sen lennon kapteeni myös, joten lycka till. Ex-vaimon olisi voinut olettaa päästävän sut ulos ovesta mikä ei ole vielä kiinni portissa :)
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tein marraskuussa samanlaisen lennon, finskilla JFK:lle, sielta Miamiin AA:lla. Koneen laskeuduttua JFK:lle, heti koneen ulkopuolella oli vastassa joukko virkailijoita, jotka antoivat uuden boarding passin, jonka avulla paasi mm. passintarkastuksen lapi omaa jonoa kayttaen, matkalaukkuja odotellassa/tullissa meni joku aika, mutta uusi turvatarkastus, taasen uuden boardinpassin ansiosta juttu meni nopeasti.
Joten ei ollut isompia ongelmia, Finski taisi olla kylla aikataulussa.

Mainiota, toivottavasti menee meilläkin yhtä putkeen nuo koneenvaihtokuviot.

Mites muuten poislähtiessä Miamin kentällä... onko siellä järkyttävät ruuhkat, checkaus-tiskeillä, passin- ja turvatarkastuspaikoilla? Kuinka paljon ennakkoon kannattaisi olla kentällä (lentomme JFK:lle lähtöaika on 13.30)? Edellisestä Miamin käynnistä on kulunut reilu seitsemän vuotta jo. Olen ymmärtänyt, että matkustajamäärät ovat niistä ajoista räjähtäneet käsiin. Ihan kuin siinä ei olisi riittävästi, niin liittovaltion budjettileikkuri olisi vaikuttanut kuulemma paikoin pahasti passintarkastajien ym. määrään... ja sehän ei ole kivaa laisinkaan ollenkaan.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Kuinka paljon kannattaa varata aikaa Suvalla koneen vaihtoon? Katselin tässä jatkolentoja ja 2h 30min olisi aikaa suoritua Immigrationista sekä hakea kamat hihnalta ja chekata uudelle lennolle
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Kuinka paljon kannattaa varata aikaa Suvalla koneen vaihtoon? Katselin tässä jatkolentoja ja 2h 30min olisi aikaa suoritua Immigrationista sekä hakea kamat hihnalta ja chekata uudelle lennolle
Voi riittääkin, mutta minä en lähtisi noin lyhyellä vaihtoajalla yrittämään. Huonolla tuurilla ennen sinua saapuu jumbojetillinen arabeja, joilla kaikilla on maahantulolomake täyttämättä tai väärin täytetty. Silloin immigrationissa kestää kauan! Nimimerkillä: näinkin on käynyt.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei ole. Mites onko lentoyhtiöllä vastuuta reitittää uudelle lennolle jos sattuu myöhästymään lennolta juuri tuon immigrationin takia?

Jos kaikki lennot kirjoitettu samalle lipulle niin on mikäli kyse on lentojen myöhästymisestä tms mihin et itse voi vaikuttaa. Tosin se tietenkin saattaa joskus kestää, jumitin Stogiksessa 1,5 vuorokautta, mutta hotelleineen päivineen kaikki Swissin piikkiin. Jos immigration tuntuu jumittavan niin eikun henkilökuntaan rohkeasti yhteyttä. Tällä tavalla olen ehtinyt pari kertaa Nykistä lennolle, kiltisti jonottamalla ei olisi onnistunut.

Jos olet itse varannut esim eri allianssien liput jokaiselle lennolle niin ei.
 
K

kiwipilot

Ei ole. Mites onko lentoyhtiöllä vastuuta reitittää uudelle lennolle jos sattuu myöhästymään lennolta juuri tuon immigrationin takia?

Riippuu lentoyhtiöstä mutta pääasiassa ei ole.Tietenkin se, että lennot ovat samalla lipulla helpottaa neuvotteluja mahdollisen myöhästymisen sattuessa. Sen verran vielä utelen, että mikä paikka on kyseessä? Siis tämä Suva? Mutta joo, jos alkaa näyttämään pahalta niin kannattaa pyytää pääsyä vaikkapa diplomaattijonoon.
 
K

kiwipilot

Taitaa pilotti nyt hieman esittää tyhmää. Kirjoittaja kertoo muutamaa viestiä aiemmin BKK lentojen hinnoista ja reitityksistä, joten ainakaan minulla ei "Suva" jättänyt mitään epäselväksi.

Ai vittu, Suvarnhabumi tietenkin... Juu, en esittänyt vaan olen. Kävin vielä tsekkaamassa aiempia viestejä ja olihan siellä maaginen kirjainyhdistelmä BKK. I'll get mi coat.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jos kaikki lennot kirjoitettu samalle lipulle niin on mikäli kyse on lentojen myöhästymisestä tms mihin et itse voi vaikuttaa. Tosin se tietenkin saattaa joskus kestää, jumitin Stogiksessa 1,5 vuorokautta, mutta hotelleineen päivineen kaikki Swissin piikkiin. Jos immigration tuntuu jumittavan niin eikun henkilökuntaan rohkeasti yhteyttä. Tällä tavalla olen ehtinyt pari kertaa Nykistä lennolle, kiltisti jonottamalla ei olisi onnistunut.

Jos olet itse varannut esim eri allianssien liput jokaiselle lennolle niin ei.

3-4 tuntia varaisin Bangkokissa vaihtoon. Kuten mainittu, voi mennä parissa tunnissa. Immigration on parantunut viime vuosina, mutta laukkuja voi saada odottaa kauankin. Lisäksi Bkk kentällä tosiaan henkilökunta on ystävällistä (kun ei prässää niitä ja on kohtelias), auttavat mielellään jonon ohi jos on vaara jäädä lennolta. Maasta poistuessa meinasi kerran käydä näin kun turvatarkastus jumitti - lue satoja ihmisiä jonossa eikä jono juuri liiku. Henkilökunta sitten kysymyksen jälkeen talutti minut jonon ohi ja ehdin lennolle.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Muutama lento Suvalle tehtynä. Immigrationissa ei ruuhkaa ainakaan aamupäivällä. Alle tunnissa koneesta taksiin(jopa puolessa tunnissa, jos putki ihan immigrationin vieressä). Jatkolentoja en ole tehnyt, mutta hyvin on toiminut ja laukut tulivat nopeasti hihnalle.

Eilen tulin KLM:lla Amsterdamin kautta Suvalta Helsinkiin ja aikaisemmin toisinpäin. Täytyy kehua palvelua. Mielestäni Finnairiin verrattuna parempaa settiä. Palvelu pelaa koko ajan. Lentoemot samanlaisia vanhoja harakoita, mutta palveluasenne paremmin kohdallaan. Menolennolla ei nukuttanut ja janoisille matkaajille ladattiin koko ajan juomaa pöytään muuliluokassa. Koneesta poistuessa vielä vittuilut juopottelusta ja ylävitoset. Hinta pari sataa halvempi kuin Finnairilla ja paluulento myöhemmin, jota pidimme tärkeänä asiana. Pattayalta Suvalle ja lähtö 8:55. No no. 12:30 paljon parempi. Makuasioita.

Penkit ok tasoa 3-3-3 setuppi, mutta viihdejärjestelmä vähän viime vuosituhannelta noissa triplaseiskoissa. Omalta läppäriltä viihdettä ja takaisin tullessa vähän unta palloon. Suosittelen, jos pomppulennot eivät pelota. AMS parin tunnin vaihdot/suunta.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Mainiota, toivottavasti menee meilläkin yhtä putkeen nuo koneenvaihtokuviot.

Mites muuten poislähtiessä Miamin kentällä... onko siellä järkyttävät ruuhkat, checkaus-tiskeillä, passin- ja turvatarkastuspaikoilla? Kuinka paljon ennakkoon kannattaisi olla kentällä (lentomme JFK:lle lähtöaika on 13.30)? Edellisestä Miamin käynnistä on kulunut reilu seitsemän vuotta jo. Olen ymmärtänyt, että matkustajamäärät ovat niistä ajoista räjähtäneet käsiin. Ihan kuin siinä ei olisi riittävästi, niin liittovaltion budjettileikkuri olisi vaikuttanut kuulemma paikoin pahasti passintarkastajien ym. määrään... ja sehän ei ole kivaa laisinkaan ollenkaan.
Itse olin Miamin lentokentalla pari tuntia ennen koneen lahtoa, lauantai iltapaiva. Matkatavara selvitys automaatilla vai oliko perati virkailijan tekema (American). Joka tapauksessa ei mennyt kauaa aikaa ja USAn lentokentilla poislahtiessa ei ole varsinaista passintarkastusta, turvatarkastuksessa ei mennyt kauaa aikaa.
Joten kokonaisuudessaan kaikki meni jouheasti, New Yorkissa lahteva kone lahti samasta terminaalista, joten kavely ainoastaan portilta toiselle.

jOL
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös