Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 794
  • 3 376

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
No firmalla oli itsellään jo Karair, jonka olivat ostaneet. Se olisi alunperin pitänyt rakentaa niin, että kustannusrakenne olisi ollut eri. Liittojen kanssa olisi ollut piru irti, jos Air Finlandille olisi siirretty ja kaiken lisäksi liian myöhään. Se olisi ollut kannattamaton tuollaisenaan. .

Eiköhän siihenkin olisi löytynyt järkevä ratkaisu loppujen lopuksi. Ainakin ilmailupiireissä tuota skenaariota pidettiin todennäköisenä, joka ei kuitenkaan toteunut. (Ilmailupiirit = ilmailun parissa työskentelevät)

Lufthansahan teki niin että heillä oli Condor lomalentoyhtiö, jonka katsottiin olevan ei-ydinliiketoimintaa, joten se siirtyi pikkuhiljaa lomamatkakonserni Thomas Cookin haltuun..

Korjaa, jos olen väärässä, mutta eikös Thomas Cook ostanut Condorin pois saksalaisilta. Condorhan ei ollut kokonaan Lufthansan vaan mukana oli useita eri yrityksiä, jotka toki olivat saksalaisia kaikki.

Finnairhan myi Finnmatkat TUI:lle, mutta Aurinkomatkoille ja lomalennoille ei tehty mitään. Kai Finnair luuli, että muutkin matkanjärjestäjät käyttävät ikuisuuteen saakka Finnairin lentoja, joten on hyvä pitää tuo B757 laivue riippumattomana, mutta ei se ole toiminut. Tjäreborg lennätti jo joskus 80 luvulla Sterlingin koneilla noin esimerkin mainitakseni.

Jotenkin tuosta Finnairin luupäisyydestä liittyen lomalentoihin tulee sellainen tunne, että siellä on uskottu suomalaisten "lennän vain Finnairilla, Finnair on paras"-asenteen kestävän tulevaisuudessakin ja Aurinkomatkojen suosio taas perustuu ymmärtääkseni osaltaan suomalaisuuteen.
Aurinkomatkat on kyllä muutenkin laadukas yhtiö, ei ollut tarkoitus dissata.
Tjäreborghan käyttää enimmäkseen Thomas Cook Scandinavian koneita, Finnmatkat TUI fly nordicia ja Lomamatkatkin käyttää Primera Airin koneita ja hyvin näyttää pelaavan.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ryanair lakkauttaa reitit Tampereelta Edinburghiin, Roomaan sekä Trapaniin sekä vähentää lentoja Bremeniin ja Budapestiin, syynä kohonneet valvontamaksut.
Jos tuo on oikeasti syynä, niin onpahan kummallista.
Onkohan Finavialla oikeasti laskettu, että maksujen korottaminen jopa lentojen vähenemisen uhalla on kannattavampaa kuin olla korottamatta ja sillä tavalla säilyttää useita reittejä Tampereelta ja Turustahan Ryanair jo lähti maksujen korotuksen vuoksi.
Omasta mielestäni on surullista, että tässä maassa eivät halpalentoyhtiöt juurikaan menesty. Ryanair on sinnitellyt monia vuosia ja Norwegian näyttää pärjäävän mukavasti, mutta muut yrittäjät ovat kaikessa hiljaisuudessa lopettaneet reittinsä.
Esimerkiksi Ruotsissa Ryanair lentää kymmeneltä eri kentältä ja muun muassa Skavstan kentältä 44:ään kohteeseen. Voivatko hinnat olla niin paljon halvempia Ruotsissa vai onko Ruotsissa myönteisempi asenne Ryania kohtaan vai mikä on syynä. Suomesta kohteita on tällä hetkellä 14, kohta enää 11 ja niistäkin jäljelle jäävistä Bremenin ja Budapestin lentoja vähennetään.
Tietenkään en tiedä, mitä taustalla oikeasti on. Onko Ryanair niin pihi, ettei pieniä korotuksia hyväksytä vai onko Finavia oikeasti nostanut hintoja niin paljon, ettei Ryanair niitä voi hyväksyä. Kummasti Norwegian kuitenkin lentää Suomen "ykköskentältä" Helsinki-Vantaalta ilman sen kummempia mutinoita ja kyseessä on silti halpalentoyhtiö.
Ylen uutinen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eikös Ryanair jossain vaiheessa suunnitellut ottavansa maksun wc:ssä käymisestäkin?

Voi hyvinkin olla, että pienikin korotus lentokenttämaksuissa saa yhtiön lopettamaan lennot niille kentille. Enemmän pitää rahaa tulla, kuin mennä käynnistä jossain Suomen kentällä. Hyväntekeväisyyttä irlantilaisomistaja ei varmaankaan halua harrastaa.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Onkohan Finavialla oikeasti laskettu, että maksujen korottaminen jopa lentojen vähenemisen uhalla on kannattavampaa kuin olla korottamatta ja sillä tavalla säilyttää useita reittejä Tampereelta ja Turustahan Ryanair jo lähti maksujen korotuksen vuoksi.

Tämmöinen osui silmään. Jos tuo on totta, maksun takana ei olisi Finavia vaan Trafi, ja korotuksen suuruus on 20 senttiä per matkustaja. Jos Ryanair lennättää sanojensa mukaan 100 000 matkustajaa Turusta vuodessa, jokainen voi laskea korotuksen kokonaissumman ja sen perusteella pohtia, mistä tässä taas on kyse. Tietävät, että korotus perustuu lakiin, joten sitä ei ihan heti kumota, joten voivat luvata kyllä että joo, lennot jatkuvat heti. Todellisuudessa 20 000:n euron lisäkustannus vuodessa ei voi olla niin suuri erä, että lentoreittejä pitää lakkauttaa. Tuskin ne irkutkaan niin hölmöjä ovat, että lypsävän lehmän ampuisivat.

Lentopostin artikkeli aiheesta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tämmöinen osui silmään. Jos tuo on totta, maksun takana ei olisi Finavia vaan Trafi, ja korotuksen suuruus on 20 senttiä per matkustaja. Jos Ryanair lennättää sanojensa mukaan 100 000 matkustajaa Turusta vuodessa, jokainen voi laskea korotuksen kokonaissumman ja sen perusteella pohtia, mistä tässä taas on kyse. Tietävät, että korotus perustuu lakiin, joten sitä ei ihan heti kumota, joten voivat luvata kyllä että joo, lennot jatkuvat heti. Todellisuudessa 20 000:n euron lisäkustannus vuodessa ei voi olla niin suuri erä, että lentoreittejä pitää lakkauttaa. Tuskin ne irkutkaan niin hölmöjä ovat, että lypsävän lehmän ampuisivat.

Lentopostin artikkeli aiheesta.

Tuo on normaalia kiristystä mitä Ryanair harrastaa, ei ole ainoa kenttä Euroopassa joka on kokenut tuota peliä. Käytännössä Ryanair yrittää pakottaa kaupunkeja tukemaan lentotoimintaa ja siten parantaa toiminnan katetta ja tuollainen veto on vain osa sitä peliä.

Lisäksi tuo on helppo tapa siirtää kalustoa vähemmän kannattavilta reiteiltä kannattavammille ilman imagotappiota, ei tuo 20c/matkustaja sitä eroa tee vaan todnäk reitti on jo jonkin aikaa ollut heikommin tuottava kuin joku toinen reitti. Suomesta lentäminen on vain yleisesti ottaen huonoa bisnestä etäisyyksien takia, joten kalustolle saa parempaa tuottoa keski-Euroopassa tai edes pohjoismaissa missä voi suhata lyhyempiä legejä tiheämmin.
 
K

kiwipilot

Tuo on normaalia kiristystä mitä Ryanair harrastaa, ei ole ainoa kenttä Euroopassa joka on kokenut tuota peliä. Käytännössä Ryanair yrittää pakottaa kaupunkeja tukemaan lentotoimintaa ja siten parantaa toiminnan katetta ja tuollainen veto on vain osa sitä peliä.

Lisäksi tuo on helppo tapa siirtää kalustoa vähemmän kannattavilta reiteiltä kannattavammille ilman imagotappiota, ei tuo 20c/matkustaja sitä eroa tee vaan todnäk reitti on jo jonkin aikaa ollut heikommin tuottava kuin joku toinen reitti. Suomesta lentäminen on vain yleisesti ottaen huonoa bisnestä etäisyyksien takia, joten kalustolle saa parempaa tuottoa keski-Euroopassa tai edes pohjoismaissa missä voi suhata lyhyempiä legejä tiheämmin.

Homma menee kutakuinkin juuri näin. Lisäksi hiljaisella talvikaudella on hyvä pudottaa reittejä valikoimista ja palauttaa ne sitten kevään kynnyksellä takaisin aikatauluihin.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Suomesta lentäminen on vain yleisesti ottaen huonoa bisnestä etäisyyksien takia, joten kalustolle saa parempaa tuottoa keski-Euroopassa tai edes pohjoismaissa missä voi suhata lyhyempiä legejä tiheämmin.

Nimenomaan näin. Ja Norwegianillehan se sopii, kun Helsingistä se tunti-puolitoista riittää sopivasti Tukholmaan tai Osloon. Easyjet ja Germanwings yrittivät, ensimmäinen jopa kahdesti, mutta ei se vain kannata. Air Berlinkin nosti hintoja reilusti ja silti lopetti Düsseldorfin ja Hampurin reitit.

Lähinnä vastaukseni oli suunnattu niille, jotka näkevät tässä taas jonkin Finavia-Finnair -salaliiton.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Nimenomaan näin. Ja Norwegianillehan se sopii, kun Helsingistä se tunti-puolitoista riittää sopivasti Tukholmaan tai Osloon. Easyjet ja Germanwings yrittivät, ensimmäinen jopa kahdesti, mutta ei se vain kannata. Air Berlinkin nosti hintoja reilusti ja silti lopetti Düsseldorfin ja Hampurin reitit.

Air Berlinin vähennykset ja lopetukset ymmärrän, liittyihän lentoyhtiö One Worldiin ja sitä kautta alkoi lentämään yhteistyössä Finnairin kanssa näitä reittejä.
Norwegianille toivon pitkää ikää Suomessa, kilpailu reiteillä tekee aina hyvää ja norjalaiset käyttävät sentään tuota Suomen pääkenttää.


Lähinnä vastaukseni oli suunnattu niille, jotka näkevät tässä taas jonkin Finavia-Finnair -salaliiton.

Tätä en missään nimessä tarkoittanut, vaan halusin herätellä keskustelua aiheesta. Ryanair on luultavasti yksi piheimmistä lentoyhtiöistä maailmassa ja kiristämiselläkin voi päästä pitkälle.
Ymmärtääkseni Ryanairilla on useita reittejä, joiden lentämisestä kaupungit maksavat, jotta reitit pysyvät. Kuulopuheiden mukaan tietyt kaupungit maksavat reittien pysymisestä 5 euroa per matkustaja.
En kyllä tiedä mitkä kaupungit moista harrastavat, mutta tällaista olen lukenut.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ryanair on jo pitkään harrastanut tätä kiristyspolitiikkaa ja käsittääkseni on esim. Espanjassa sulkenut suuriakin hubeja (yli 20 kohdetta) ja vaihtanut koneet toiselle kentälle, kun saadut tuet tai maksupolitiikka yleensä ei ole heitä miellyttänyt. Ryanairin etuhan on että heillä ei ole mitään "velvollisuutta" lentää jotain tiettyä reittiä vaan he voivat siirtää koneet aina sinne, missä reitin kokonaisvaltainen tuotto (matkustajatulot + mahdolliset tuet alueelta) on paras. Esimerkiksi Finnairin on "pakko" lentää tiettyjä reittejä vaikka ne eivät olisi kannattavia, sillä heidän strategia Aasiaan ja jatkolentoverkosto muutenkin edellyttää että yhteyksiä on riittävästi. Raikku taas myy point to point -lentoja ja sille on aivan sama minkä kenttien välillä mennään ja ketä kyytiin tulee kunhan viivan alle jää rahaa.

En yhtään ihmettele noita Ryanairin vähennyksiä Suomesta, etenkin Trapani Sisiliassa on todella vahvasti kesäkohde suomalaisille matkustajille. Lisäksi reitti on todella pitkä, lennon kesto taitaa olla yli neljä tuntia. Myös Rooman lento kestänee lähes neljä tuntia suuntaan. Tämä kaukainen sijainti ja lentojen kesto on ja tulee olemaan yksi suurimmista syistä, miksi halpalentotarjonta Suomeen on melko rajallista. Mitä olen yleensä seurannut Ryanairin hinnoittelua, niin yleensä he myyvät ainakin edullisimmat liput suurinpiirtein samaan hintaan. Miettikääpä sitten sitä, mitä tuo lentokone voisi tehdä samassa ajassa vaikkapa Keski-Euroopassa sen sijaan että lentää tuon pitkän lennon Tampereelle? Euroopassa pystyisi neljässä tunnissa lentämään jopa 4 lyhyttä yhdensuuntaista lentoa, jolloin vaikka lippujen hinnat eivät olisi ihan samaa tasoa kuin tuossa Tampere-Trapani -lennossa, voidaan kuitenkin olettaan että tuotto lipuista on helposti 2-2,5 -kertainen. Toisin sanoen samassa ajassa enemmän rahaa.

Tuntuukin vähän siltä että Ryanair käyttää osasyynä kannattamattomien reittien lopetuksessa marinaa näistä viranomaismaksuista. Ryanair on muutenkin ilmoittanut seisottavansa talven yli kymmeniä koneita, koska katsoo ettei talviaikaan ole riittävästi kysyntää. Ainoa kohde mitä tuossa listassa ihmettelen on Budapest, se kun on ympärivuotinen kaupunkikohde (mitä esim. Edinburgh ei mielestäni samalla tavalla ole) ja Budapestin tarjonta on tällä hetkellä vielä huomattavasti alhaisemmalla tasolla kuin vuosi sitten Malevin konkurssista johtuen.
 

Fordél

Jäsen
Sanokaas kokeneemmat, että miten Finskin lentolippujen hinnat käyttäytyy kesän aikana? Nyt on kesätarjoukset voimassa, mutta ne ei ulotu meitin matkustusajankohtaan (marraskuu). Tuleeko kuitenkin vielä kesän aikana uusia tarjouksia vai kannattaako suosiolla ostaa liput jo piakkoin?
 
K

kiwipilot

Riippuu hieman minne olet menossa ja paljonko lippu matkustusajankohdallasi sinne tällä hetkellä kustantaa. Marraskuu on kuitenkin vielä ns. Shoulder -kautta eikä mitään sesonkia.
 

Fordél

Jäsen
Riippuu hieman minne olet menossa ja paljonko lippu matkustusajankohdallasi sinne tällä hetkellä kustantaa. Marraskuu on kuitenkin vielä ns. Shoulder -kautta eikä mitään sesonkia.

Kohteena ois Barcelona. Yhdellä pysähdyksellä sais jo nyt aika mukavaan hintaan. Finskin suoria ei ole tarjouksessa, ainakaan vielä. Kustantaa n. 340 eeberharteria.
 
K

kiwipilot

Kohteena ois Barcelona. Yhdellä pysähdyksellä sais jo nyt aika mukavaan hintaan. Finskin suoria ei ole tarjouksessa, ainakaan vielä. Kustantaa n. 340 eeberharteria.

Mä ehkä odottelisin vielä. Barcelona on kohteena sellainen, että sinne löytyy melkein aina ok hintoja tuohon aikaan ainakin joltain firmalta (KLM, Lufthansa ja ehkä Norwegian). Siis siinä tapauksessa jos kotimainen ei laita tarjouksia ulos marraskuulle.
 

Fordél

Jäsen
Mä ehkä odottelisin vielä. Barcelona on kohteena sellainen, että sinne löytyy melkein aina ok hintoja tuohon aikaan ainakin joltain firmalta (KLM, Lufthansa ja ehkä Norwegian). Siis siinä tapauksessa jos kotimainen ei laita tarjouksia ulos marraskuulle.

Jep. Tosin tässä etsitään ensisijaisesti suoraa lentoa, jolloin Lufthansat ja muut tippuvat pois. Mutta ehkä hyvä vähän odotella jahka tulisi tarjousta Finskiltäkin. Norwegian ei muistaakseni natsaa aikataulujen puolesta ja mielummin tuen suomalaista firmaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep. Tosin tässä etsitään ensisijaisesti suoraa lentoa, jolloin Lufthansat ja muut tippuvat pois. Mutta ehkä hyvä vähän odotella jahka tulisi tarjousta Finskiltäkin. Norwegian ei muistaakseni natsaa aikataulujen puolesta ja mielummin tuen suomalaista firmaa.

Eikö ne Finskin lentoaikataulut Barcaan ollu aika skeidaa? Joskus alkuvuodesta kateltiin jotain viikonloppureissua, mutta lentoaikataulut oli niin surkeat että päätettiin jättää väliin.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Tampereeltahan pääsee Ryanairilla Barcelonan "lähelle" Gironan lentokentälle. Välimatkaa Gironalla ja Barcelonalla on tosin n. 100 km.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tampereeltahan pääsee Ryanairilla Barcelonan "lähelle" Gironan lentokentälle. Välimatkaa Gironalla ja Barcelonalla on tosin n. 100 km.

Ja Gironan kentältä pääsee todella kätevästi bussilla Barcelonaan. Eli kannattaa tosiaan tsekata tuokin vaihtoehto.

Norwegiankin lentää joinain päivinä suoraa lentoa Helsingin ja Barcelonan välillä. Marraskuussa nuo päivät ovat näemmä tiistai, torstasi ja sunnuntai. Tosin molempiin suuntiin näyttäisi olevan yhdet tiistait, jolloin suoraa lentoa ei jostain syystä ole.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ja Gironan kentältä pääsee todella kätevästi bussilla Barcelonaan. Eli kannattaa tosiaan tsekata tuokin vaihtoehto.

Eivät nämä ns. kakkoskentät aina tosiaan mitenkään huonoja vaihtoehtoja ole. Olen heinäkuussa itsekin menossa Hampuriin Wizzairilla, ja Wizzair lentää Lyypekin kentälle. Lyypekki kuuluu vanhana Hansa-kaupunkina ja Unescon maailmanperintökohteena ohjelmaan muutenkin, ja sieltä tulee sekä busseja että junia jatkuvasti Hampuriin. Näytti olevan matkan kesto noin kolme varttia junalla.

Se on sitten eri asia, jos kone laskeutuu jonnekin jumalten hylkäämälle ex-sotilaskentälle keskelle metsää, eikä sieltä ole yhteyksiä mihinkään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on sitten eri asia, jos kone laskeutuu jonnekin jumalten hylkäämälle ex-sotilaskentälle keskelle metsää, eikä sieltä ole yhteyksiä mihinkään.

Jeps, mutta sellaisia tuskin pahemmin on. Yleensä halpalentoyhtiöt - ja mikseivät myös sivukentille lentävät perinteisetkin yhtiöt - tuovat niin paljon matkustajia, että bussiyhtiöille on järkevääkin järkätä jonkinlainen kyyditys useimpiin lähikaupunkeihin. Jos bussiyhteys löytyy, matkustajiakin riittää. Ja jos matkustajia riittää, riittää niitä myös busseihinkin. Win-win lento- ja bussiyhtiöille.
 

Fordél

Jäsen
Eikö ne Finskin lentoaikataulut Barcaan ollu aika skeidaa? Joskus alkuvuodesta kateltiin jotain viikonloppureissua, mutta lentoaikataulut oli niin surkeat että päätettiin jättää väliin.

Itse asiassa ne natsasi hyvin tähän tarpeeseen. N.klo 18 olisi lähtö Hkistä, joten voi mukavasti lähteä suoraa töistä. Paluu on vähän heikko eli klo 10 Barcelonasta, mutta kun pidempi reissu edessä niin ei juuri haittaa.

Tampereeltahan pääsee Ryanairilla Barcelonan "lähelle" Gironan lentokentälle. Välimatkaa Gironalla ja Barcelonalla on tosin n. 100 km.

Periaate on, että tätä firmaa en tue. Kaikista mieluiten Finskillä.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Pistetään aiheeseen sopiva kevennys, joku on varmaan nähnyt tämän,
mutta tämä on aika naseva juttu ;)


"Spare a thought for Michael O’Leary, Chief Executive of 'Ryanair'......

Arriving in a hotel in Dublin, he went to the bar and asked for a pint of draught Guinness. The barman nodded and said, "That will be €1.00 please, Mr. O’Leary."

Somewhat taken aback, O'Leary replied, "That's very cheap," and handed over his money.

"Well, we try to stay ahead of the competition", said the barman. "And we are serving free pints every Wednesday evening from 6 until 8. We have the cheapest beer in Ireland"

"That is remarkable value" Michael comments

"I see you don't seem to have a glass, so you'll probably need one of ours. That will be €3.00 please."

O'Leary scowled, but paid up. He took his drink and walked towards a seat.

"Ah, you want to sit down?" said the barman. "That'll be an extra €.2.00 - You could have pre-booked the seat, and it would have only cost you €.1.00"

"I think you may to be too big for the seat sir, can I ask you to sit in this frame please"

Michael attempts to sit down but the frame is too small and when he can't squeeze in he complains "Nobody would fit in that little frame".

"I'm afraid if you can't fit in the frame you'll have to pay an extra surcharge of €4.00 for your seat sir"

O'Leary swore to himself, but paid up. "I see that you have brought your laptop with you" added the barman. "And since that wasn't pre-booked either, that will be another €. 3 .00"

O'Leary was so annoyed that he walked back to the bar, slammed his drink on the counter, and yelled, "This is ridiculous, I want to speak to the manager".

"Ah, I see you want to use the counter," says the barman, "that will be €2.00 please." O'Leary's face was red with rage.

"Do you know who I am?"

"Of course I do Mr. O'Leary,"

"I've had enough, What sort of Hotel is this? I come in for a quiet drink and you treat me like this. I insist on speaking to a manager!"

"Here is his email address, or if you wish, you can contact him between 9 and 9.10 every morning, Monday to Tuesday at this free phone number. Calls are free, until they are answered, then there is a talking charge of only €0.10 cent per second"

"I will never use this bar again"

"OK sir, but remember, we are the only hotel in Ireland selling pints for €1.00".
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Tampereeltahan pääsee Ryanairilla Barcelonan "lähelle" Gironan lentokentälle. Välimatkaa Gironalla ja Barcelonalla on tosin n. 100 km.

Eipä taida Barcelona tai siis Girona olla Ryanairilla talvikohteena Tampereelta. Aikataulutkin ovat melko vittumaiset, perillä kun ollaan puoliltaöin, eli Barcelonassa noin yhden maissa aamuyöllä. Järkevänhintaista majoitusta on vaikea löytää tuolla saapumisajalla.

Muutenhan nuo Ryanairin Girona, Alicante ja Malaga lennot ovat ihan loistavia. Tampereelta pääsee Andalusiaan ja Kataloniaan halvemmalla kuin junalla Helsinkiin.

t. hanu
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, ei sitä ihan ex-tempore varmaan keskellä yötä löydäkkään. Mutta jos varaa etukäteen majoituksen, niin kyllä sinne pääsee keskellä yötäkin. Ainakin niihin hotelleihin, joita itse käytän lomareissuilla rouvan kanssa.

Toki hostelit jne voi olla hiukan hankalia, mutta ne onkin ihan toinen juttu.

Nimim eräänä yönä Frankfurtissa sisään buukkaus klo 02.15 aamuyöllä....
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Toki hostelit jne voi olla hiukan hankalia, mutta ne onkin ihan toinen juttu.

Nimim eräänä yönä Frankfurtissa sisään buukkaus klo 02.15 aamuyöllä....

Juu, minä suosin hostelleja ja b&b-majoituksia tuolla, 15€/yö on Espanjassa sellainen käypä hinta yöpymisestä, minä kun tarvitsen sängyn, vessan ja suihkun, en muuta. Hostelleissa on vieläpä yleensä yhteiskeittiö, jossa tekee hotelliaamiaista huomattavasti paremman aamupalan helposti ja halvalla.

Vaan kukin tavallaan, köyhän täytyy köyhäillä, jos yleensä matkustella meinaa.

t. hanu
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Nyt on sellainen tilanne, että edessä on lento Airbus 380:lla. Varmaankin jo joku jatkislainen on tullut matkustaneeksi tuollaisella kaksikerroksisella. Mitkä olivat vaikutelmat koneesta? Perusmeininkiähän se sinällään varmaan on, mutta miten koneen iso koko on näkynyt/tuntunut sillä matkatessa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös