Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 929
  • 3 376

Wolves

Jäsen
Mutta jos kärsit lentopelosta niin eikö se ole juuri hyvä ettei ihmisillä saa olla mukana esim. juuri sytkäreitä mitkä saattaisivat vaikka todella huonolla tuurilla räjähtää tai sytyttää tulipalon? Joku vatipää menee vessaan tupakalle ja sytyttää vahingossa jotain muuta..

Em. skenariosta en ole edes huolissani. Enemmän olen huolissani siitä pysyykö peltiloota taivaalla ilman mitään vatipäitä. Ja vitutusta ei yhtään lievennä, että joudun käytäämään aikaani miettiessäni, etä mikäs tavara kuuluu mihinkä laukkuun.

Edit: Sytkäreitä saa olla koneessa mukana. Näin ilmoittaa sekä KLM ja Northwest, joita kumpaakin käytän. Kysymys kuuluu, tietävätkö ihmiset turvatarkastuksessa sen.
 
Viimeksi muokattu:

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei minulta ole ikinä takavarikoitu sytkäreitä kentällä, aina on ollut mukana koneessa. Muutamia vuosia sitten kun oli kentät tarkimmillaan tyhjensi virkailijat (tai itseasiassa laittoivat tyhjentämään) kaverini semmoisen hehkukaasusytkärin vai mitä ne on, liian kuuma liekki kuulemma.

Eli jos jännittää niin se Zippo jää himaan ja Ärrältä Colt/Bic mukaan niin ei tarvitse pummia/leikkiä tikuilla.
 

Wolves

Jäsen
Muutamia vuosia sitten kun oli kentät tarkimmillaan tyhjensi virkailijat (tai itseasiassa laittoivat tyhjentämään) kaverini semmoisen hehkukaasusytkärin vai mitä ne on, liian kuuma liekki kuulemma.

Juu tämä lukee lentoyhtiöiden "turva"ohjeissa, eli ns. täytettävät kaasusytkärit on kiellettyjä ja kuten muutama viesti takaperin sanoin, Zippo ei ole kaasusytkäri.

Eli jos jännittää niin se Zippo jää himaan ja Ärrältä Colt/Bic mukaan niin ei tarvitse pummia/leikkiä tikuilla.

Tähän voisin vastata vittuuntuneena vaikka mitä, mutta totean vaan, että näinhän se olisi parasta. Ja en yhtään enempää...
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Toisinsanoen nestemäistä "bensaa" Zippo ei siis ole kaasusytkäri.

Kaasu, petroolitisle, whatever. Sama pätee. Selkään koskee taas niin prkleesti, ettei ajatuskaan kulje.

Asian vierestä sen verran, että leikkurillisista sikarinsytyttimistä voipi tulla sanomista, jos turvatarkastuksessa joku nipompi sattuu huomaamaan.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Voihan nyt herranjumala sentään. MTV3:n Tanja Huutonen on blogissaan kantaa Airbus-koneiden turvallisuuteen.
Tässäpä linkkiä kyseiseen blogiin. Mielenkiintoista. Varsinkin kirjoituksessa pätkä "Jos Airbus putoaa, niin ehkä Boeing pysyy ilmassa".
Niin, suuri ja mahtava Boeing ei ole koskaan kohdannut yhtään onnettomuutta, ei ainuttakaan.
Toki pitää myöntää, että Airbus-koneilla on ollut lähiaikoina epäonnea ja huonoja sattumia samaan saumaan, mutta enpä nyt noiden perusteella alkaisi valitsemaan lentoja, jotka lennetään Bojolla.
Lainataan vielä toinen pätkä: "Jos New Yorkiin pääsee mukavasti British Airwaysin Boeingillä, niin valitsen mielummin sen kuin Finnairin Airbusin".
Niin, Helsinki-Lontoo väli on lähes pakko lentää Airbusilla, BA:lla kun on vain yksi vuoro päivässä, joka lennetään 757:lla ja sekin on muistaakseni aamun ensimmäinen.
Kukin tallaa tavallaan, mutta oma luottoni Airbus-koneisiin ei ole kadonnut yhtään mihinkään ja lentäminen on edelleen se turvallisin matkustusmuoto.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tuolta voi katsoa jotain tilastoa "turvallisesta" Boeingista: http://aviation-safety.net/database/dblist.php?field=typecode&var=103%&cat=%1&sorteer=datekey&page=1. Turvallista matkaa!

Täytyy kyllä ihmetellä miten paljon järjenvastaisia tunteita maailman turvallisin kuljetusmuoto herättää. EU:ssa kuoli viime vuonna (tie)liikenneottomuuksissa 39000 ihmistä. Siis pelkästään EU:ssa, mikäköhän lienee koko maailman luku? Puoli miljoonaa? Lentokoneonnettomuudessa kuolee 200 ihmistä ja maailma pysähtyy. Iltapäivälehdet kysyvät gallupeissaan "uskallatko enää lentää?". Kuka uskaltaa mennä autolla töihin? Sehän on täysin hullun hommaa. Riski kuolla onnettomuudessa on varmaan satakertainen lentämiseen verrattuna.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
VLainataan vielä toinen pätkä: "Jos New Yorkiin pääsee mukavasti British Airwaysin Boeingillä, niin valitsen mielummin sen kuin Finnairin Airbusin".

Tämä lause selittää tuon lässytyksen perimmäisen motiivin, eli Finnairin dissaamisen. Oliko nyt viime vuonna kun viimeksi BA:n Boeing putosi, tosin sen verran matalalta että kone meni lunastukseen mutta kenellekään ei käynyt pahemmin.

Tänään toki taas revitellään, kun Finskin bussissa on laskutelineessä ollut hydrauliikkavika.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Voiko Finnairin reittilennolle tehdä aina lähtöselvityksen tiskille edellisenä iltana? Onko siinä jotain kellonaikaan, sekä onko se turvallista, ettei matkalaukkuja joudu vastapäässä turhaan odottelemaan?
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Voiko Finnairin reittilennolle tehdä aina lähtöselvityksen tiskille edellisenä iltana? Onko siinä jotain kellonaikaan, sekä onko se turvallista, ettei matkalaukkuja joudu vastapäässä turhaan odottelemaan?

punaiset_lasit ilmoittikin jo kellonajoista koska matkatavaroita voi lähtöselvitykseen viedä. Omakohtaisia kokemuksia tuosta on joitakin kertoja, ja aina on laukut päässyt turvallisesti perille.
 

Puster

Jäsen
Ryanair taas kerran uutisissa. Ei enää matkalaukkuja. Eli siis ensi keväästä alkaen ainoastaan käsimatkatavarat ovat sallittuja Ryanairin lennoilla.

BBC:n uutisessa oli lisäksi muita säästökohteita:
"Earlier this year, Ryanair said that it was also hoping to cut costs by ordering new aircraft without window blinds, headrests, seat pockets or reclining seats"
 

Bo'er

Jäsen
Ryanair taas kerran uutisissa. Ei enää matkalaukkuja. Eli siis ensi keväästä alkaen ainoastaan käsimatkatavarat ovat sallittuja Ryanairin lennoilla.

BBC:n uutisessa oli lisäksi muita säästökohteita:
"Earlier this year, Ryanair said that it was also hoping to cut costs by ordering new aircraft without window blinds, headrests, seat pockets or reclining seats"

Alkaa kyllä kuulostaa jo ihan huvittavilta nämä säästökohteet. Koskahan asiakkaat alkavat kaikota kyseiseltä firmalta, ainakin kaikkensa sen eteen tekevät. Tuo matkalaukku kieltohan on ihan selkeä jatkumo sille, että vain netissä voi check-in:n tehdä tulevaisuudessa. Eipä paljon henkilökuntaa lentoasemilla tarvita. Mutta, että ikkunat, niskatuet ja säädettävät penkitkin pois...
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Alkaa kyllä kuulostaa jo ihan huvittavilta nämä säästökohteet. Koskahan asiakkaat alkavat kaikota kyseiseltä firmalta, ainakin kaikkensa sen eteen tekevät. Tuo matkalaukku kieltohan on ihan selkeä jatkumo sille, että vain netissä voi check-in:n tehdä tulevaisuudessa. Eipä paljon henkilökuntaa lentoasemilla tarvita. Mutta, että ikkunat, niskatuet ja säädettävät penkitkin pois...

Niin, tästähän on täälläkin jo keskusteltu. Ryanair vetää tuota samaa linjaa ihan niin pitkään kuin asiakkaita riittää. Mutta nykyään kun, olemalla natsein ja pihein kaikista lentofirmoista, Ryanair on kuitenkin lentomatkaajien suosiossa ja menestynein lentoyhtiö euroopassa.

Ryanairilla ei ole kyllä aikaisemminkaan ollut säädettäviä penkkejä (kaikki koneet samanlaisia), joten lienee ainakin osittain ankka tuo uutinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos Ryan toteuttaa tuon viimeisimmän rajoituksensa, voivat laskea myös minut rajoitustensa piiriin. Tämä ihan siksi, että eivät selvästikään halua matkustajia koneisiinsa. Mikä minä olen vastaan panemaan?
 

Opatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, BVB, NHL, Snooker
Mutta, että ikkunat, niskatuet ja säädettävät penkitkin pois...
En tiedä tuliko ajatusvirhe sinulle, mutta eihän sieltä nyt toki ikkunoita olla poistamassa, vaan ikkunaverhot. Olisi vissiin hieman outoa lentää matkustajakoneella, jossa ei ole ikkunoita.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kylläpäs nyt lyödään lyötyä. Lentokone mereen Intian valtamerellä.
Tälläkin kertaa kyseessä on valitettavasti Airbusin kone, tyyppinä A310 eli toiseksi vanhin Airbusin malleista.
Ilmeisesti turmapaikalla on ollut huono sää ja joidenkin tietojen mukaan kone on keskeyttänyt lähestymisen, jonka jälkeen yhteys on mennyt poikki eli kone mereen. Tämän hetken tietojen mukaan ranskalaisuhreja on eniten.
 

Bo'er

Jäsen
En tiedä tuliko ajatusvirhe sinulle, mutta eihän sieltä nyt toki ikkunoita olla poistamassa, vaan ikkunaverhot. Olisi vissiin hieman outoa lentää matkustajakoneella, jossa ei ole ikkunoita.

Taisin tosiaan innostua uutisesta niin, että meni asiat sekaisin. Ikkunattomassa koneessa kieltämättä voisi tulla suljetun paikan kammo. Mutta kyllä noi kaihtimien puuttumisetkin voivat aika häiritseviä olla, kun ei saa häikäisevää aurinkoa piiloon. Ryanair ei kylläkään lennä pitkiä mannerten välisiä lentoja ja täten koneen pimentämiseen nukkumista varten ei ole tarvetta.
 

Opatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, BVB, NHL, Snooker
Taisin tosiaan innostua uutisesta niin, että meni asiat sekaisin. Ikkunattomassa koneessa kieltämättä voisi tulla suljetun paikan kammo. Mutta kyllä noi kaihtimien puuttumisetkin voivat aika häiritseviä olla, kun ei saa häikäisevää aurinkoa piiloon. Ryanair ei kylläkään lennä pitkiä mannerten välisiä lentoja ja täten koneen pimentämiseen nukkumista varten ei ole tarvetta.
Itseasiassa ei tuo ikkunattomuus muuten ihan tuulesta temmattua ole. Tuli tuossa joku aika sitten törmättyä tähän uutiseen. Eli Airbus on pistänyt pystyyn ehdotuskilpailun uusista innovaatioista lentomatkailussa ja parhaan ehdotuksen tekijälle on luvassa 30.000 euroa.

Pari mielenkiintoista ehdotusta:
-Ikkunattomat matkustamot olisivat ekologisesti parempia
-Lentokoneet lentäisivät aurassa, mikä vähentäisi polttoaineen kulutusta
-Jotkut matkustamon materiaalit voitaisiin valmistaa risiinin luonnollisten kuitujen avulla

En tiedä sitten, että onko voittaja jo ratkennut, mutta yli 2000 ehdotuksen joukossa on kyllä ollut varmasti aika villejä ideoita.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Ryanairilla tulee lennettyä Roomasta Sardiniaan, onneksi vielä tänä vuonna pääsi matkalaukkujen kanssa. Ryanair olisi edes voinut yrittää leikkiä tämän säännön olevan syytä ekologiasta, ettei bensaa mene niin paljon, mutta johtajan "voihan sen hiustenkuivaajan ostaa sitten perillä" lause jatkuu:...ja jättää heittää roskiin heti kun lähtee takaisin kotiin. Huippua.

Kiinalaisesta turvavyökäytännöstä tuli mieleeni Saksan säännöstö, jonka mukaan sylivauvoille ei anneta ollenkaan turvavyötä. Oli melkoisen hämmentävää, kun ensi kertaa vauvan kanssa lensimme saksalaisella yhtiöllä(AB) ja ei saanutkaan vauvan vyötä ilman taistelua. Esittelivät lappua, jossa luki ettei lentoyhtiö ota vastuuta sitten jos turvavöiden takia tapahtuu jotain. En tiedä mitä saksalainen viranomainen tässä miettii, kun ei lasta ilmakuopan aikana voi pitää käsillä kiinni...
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oli melkoisen hämmentävää, kun ensi kertaa vauvan kanssa lensimme saksalaisella yhtiöllä(AB) ja ei saanutkaan vauvan vyötä ilman taistelua. Esittelivät lappua, jossa luki ettei lentoyhtiö ota vastuuta sitten jos turvavöiden takia tapahtuu jotain. En tiedä mitä saksalainen viranomainen tässä miettii, kun ei lasta ilmakuopan aikana voi pitää käsillä kiinni...

Tämä käytäntö lienee muuttunut, sillä ainakin Lufthansalla on muistakseni viime vuoden loppupuolelta lähtien ollut pakko laittaa vauva vöihin. Suurehko muutos aiempaan, jolloin vyötä ei yleensä saanut pyytämälläkään.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Tämä käytäntö lienee muuttunut, sillä ainakin Lufthansalla on muistakseni viime vuoden loppupuolelta lähtien ollut pakko laittaa vauva vöihin. Suurehko muutos aiempaan, jolloin vyötä ei yleensä saanut pyytämälläkään.

Okei, no tämä on edistystä. Käsittämätön sääntö Sakuilta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pitäisi vuodenvaihteessa heittää reissua USA:n suuntaan ja ei jaksaisi noita pitkiä lentomatkoja aina perus economyssä tehdä. Taitaa halvimmillaan Miamiin päästä tuossa joulukuun alussa economy extralla kaksi aikuista 1600 eurolla?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Lentopelko.

Viime viikonlopun kokemusten pohjalta päätin tunnustaa itselleni, että sen sijaan, etten pidä lentämisestä, pelkään sitä. Olen lukenut netistä lentopelkoisten oppaita, joissa kerrotaan lentämisestä, turbulensseista, erilaisista äänistä, tärinöistä jne, mutta yksinkertaisesti niistä ei juurikaan ole apua. Ensi kerraksi ajattelinkin sitten käydä lääkärin puheilla ja hommata rauhoittavia lääkkeitä - lentämisen lopettaminen on kuitenkin käytännössä mahdotonta.

Onkos vastaavanlaisessa tilanteessa olevia Jatkislaisia? Onko joku mahdollisesti päässyt pelostaan eroon ja miten? Auttavatko lääkkeet?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös