Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 760
  • 3 376

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yhä edelleen se ei ole tämän uudistuksen olennainen tai ainoa pihvi, vaan se, että _samalla_ ruumakamat maksavat enemmän ja niitä saa vähemmän mukaan. Eli maksuilta ei voi välttyä enää millään. Paitsi ottamalla matkaan vihon ja kalsarit.
Jees, ja siksi kirjoitinkin, että omalla kohdallani ei muutoksia tule.

Läppäri ja parin päivän kamat mahtuvat edelleen tuohon pienempäänkin laukkuun. Ja sitten jos tarvitsee enemmän, hommaan varsinaisen ruumalaukun. Ymmärrän kyllä, jos liikkuu paljon urheiluvarusteiden kanssa tai siinä rajalla, ettei tarvitsisi ruumalaukkua suoranaisesti, jälkimmäisessä varsinkin maksaa turhasta tilasta ja joutuu odottelemaan laukkuhihnalla.
---

Onhan noita käsimatkatavaroiden kokoja alettu jo kyyläämään muutenkin tarkemmin. Finnairilla on kevään aikana porukka joutunut laittamaan kässäreitä ruumaan, kun ei ole osattu lukea mittoja ennakkoon, ja sitten rähistään somessa. Viime keväänä yksi sankari vimmastui Ryanairille, kun jo silmämääräisesti täysin ylisuuri käsimatkatavara jäi seulaan.

Vahinkoja sattuu kaikille, ja ymmärrän närkästyksen, jos joku virkailija hakee millin ylitystä laukusta. Sitten taas, jossain se rajan on mentävä, ja itse katson tätä uudistusta siltä kantilta ihan hyvänä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eipä tuo omaan käyttäytymiseeni erityisiä muutoksia ja toivotan oikeastaan tervetulleeksi tämän. Kentillä kun seurailee jengiä millaisia rinkkoja raahaavat käsimatkatavaroina koneeseen, en ihmettele yhtään tätä. Sitten koneessa tungetaan niitä yläkaappeihin epätoivoisesti, kun periaatteessa kässärin pitäisi mahtua jalkatilaan.

Joo ja koneen lastaaminen on aina kauhea härdelli kun kaikilla on isot käsimatkatavarat ja kaikki eivät millään mahdu niihin yläkaappeihin. Tänä talvena näitä keräiltiinkin koneeseen mennessä ruumaan melkein joka lennolla. Tässä on varmaan taustalla viime vuoden matkatavarakaaos. Kaikki haluavat viimeiseen asti välttää ruumalaukun ottamista kun sitä ei välttämättä näe sitten enää koskaan ja sen seurauksena käsimatkatavaraa tulee tolkuttomasti. Tuo lisähinta ylälokerosta tuo vähän tolkkua tilanteeseen.

Oma matkareppuni mahtuu kyllä tarpeen tullen penkin allekin, mutta onhan se mukavampi kun se on kirjaimellisesti poissa jaloista. Riippuu vähän siitä, mikä tuon "light" ja "classic" lipun hintaero tulee olemaan.

Edit: Enpäs tarkastanutkaan laukun kokoa. Oletin, että halvemmalla menisi "mikä vaan" pienempi reppu penkin alla. Tuohon kokoon menee oikeastaan tasan pieni läppärilaukku tai naisten käsilaukut ja pienemmät "man bagit". Ei mitään sellaista, jonka kanssa voisi matkustaakin.
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jees, ja siksi kirjoitinkin, että omalla kohdallani ei muutoksia tule.

Läppäri ja parin päivän kamat mahtuvat edelleen tuohon pienempäänkin laukkuun. Ja sitten jos tarvitsee enemmän, hommaan varsinaisen ruumalaukun. Ymmärrän kyllä, jos liikkuu paljon urheiluvarusteiden kanssa tai siinä rajalla, ettei tarvitsisi ruumalaukkua suoranaisesti, jälkimmäisessä varsinkin maksaa turhasta tilasta ja joutuu odottelemaan laukkuhihnalla.
Sinulla lienee sitten aika pieni läppärilaukku.

Lainaus Finnairin tiedotteesta.

"Superlight-lippu sisältää yhden pienen, istuimen alla kuljetettavan laukun (40cm x 30cm x 15cm), eikä muuta. Voit ostaa isomman käsimatkatavaran (55cm x 40cm x 23cm) lisäpalveluna"

Itse olen aiemmin matkustanut lomamatkoillani mukani tämä reppu Varustelekasta. Sen mitat ovat 51 x 33 x 29 cm. Siitä on olemassa pienempi versio jonka myös omistan ja se aika pieni perusreppu. Sen mitat ovat 44 x 30 x 20 cm, joten sekään ei mahdu Finskin uusin raameihin ilman lisämaksua.

Minulla duunipaikalta Thinkpadin Essential 15,6 läppärilaukku (48.9 x 31.12 x 16.51 cm) joka sekään ei mahdu noihin annettuihin raameihin. Tuonne varmaan mahtuisi läppärin ja virtajohdon lisäksi just ja just parit kalsarit ja yksi t-paita.

Tavallaan ymmärrän tarpeen tehdä tämä muutos. Olen lennoillani nähnyt sakkia jolla on käytännössä kolme laukkua (iso vetolaukku, reppu ja läppärilaukku). Itse olen matkustellut juuri tuollaisella Lekan rynnäkkörepulla joka kyllä mahtuu penkin alle.
 
Viimeksi muokattu:

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ryanairista usein kirjoitellaan kaikenlaista, mutta koen, että niiden hinnoittelu noiden lisäjuttujen osalta on selkeä. Tietää tasan tarkkaan mitä maksaa ja missä vaiheessa ostaa jne. Onhan se omanlaisen kujanjuoksu kahlata ne kaikki läpi, mutta ei haittaa mua. Vältän usein ruumalaukkua (vähemmän säätöä kentällä) ja mielelläni maksan hieman extraa isommasta käsimatkasta. Joskus ostan yksittäisen ruumalaukun kun ollaan perheen kanssa liikenteessä jos vaan järkevästi onnistuu. Hyvä esimerkki KLM, joka myy matkoja joissa toisella pätkällä (koska kaikki kulkee shitholen kautta) on Transavia yhtiöna, niin etpäs voikkaan ostaa extralaukkua, vaikka Transavia kuuluu samaan konserniin. Bundlet on taasen hinnoiteltu niin että kaikille sama matkustusluokka ja laukut ja hinnat sen mukaiset. Pihistelyä ja optimointia, mutta miksi ihmeessä maksaisin palvelusta jota en tarvi. Norski taasen on keksinyt rahastaa istumapaikoilla. Yli 20€ penkin varauksesta per kärsä on mun mielestä hieman liikaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Naismatkustajatkin saavat olla tarkkana, että käsilaukku menee tuohon pikkumittaan. Mulla on veskoja, jotka eivät mene. Onkohan se niin, että myös taxfree -ostokset pitää mahduttaa kyseiseen pikkulaukkuun, jos lentää superlight -lipulla.

Sinänsä uudistus on ihan ok, koska nuo kolme kassia kabiin raahaavat aiheuttavat turhia viivästyksiä kassikasojensa kanssa ja he joutuvat kuitenkin toisinaan luovuttamaan vetolaukkujansa tai rinkojansa ruumaan. Lisäksi sekasorto on välillä kamalaa, kun oma laukku ei olekaan lokerossa oman istuimen yläpuolella ja sitä on luonnollisesti lähdettävä hakemaan kymmenen rivin päästä heti, kun kone on landannut ja turvavöiden merkkivalo sammunut.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Onkohan se niin, että myös taxfree -ostokset pitää mahduttaa kyseiseen pikkulaukkuun, jos lentää superlight -lipulla.
Kyllä, jatkossa myös lentoasemalla tehtyjen ostosten pitää mahtua sallittuun käsimatkatavarakiintiöön.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kuten yllä mainittu moneen kertaan, että ainut hyvä puoli tässä on tuo selkeä rajoitus noille, jotka raahaa matkustamoon liikaa kamaa nykyisiin sääntöihin nähden. Itse olen muutaman päivän reissuja tehnyt kombolla läppärilaukku + ns lentolaukku, joka menee noihin Finnairin mittoihin. En oikein käsitä mikä esim tässä kombossa hidastaa pakkaamista / purkamista, kun kyse on siitä mitä on sallittu aikaisemmin. On ne rajoitukset mitä tahansa, niin siinä menee aina aikaa ja se on melko huono perustelu karsia palvelutasoa ja nostaa hintoja mielestäni.

Alkaa olemaan tämän parannuksen jälkeen palvelutaso tosiaan aivan samalla tasolla muiden oikeiden halpalentoyhtiöiden kanssa. Hinta vain on paljon suolaisempi monessa tapauksessa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kyllä, jatkossa myös lentoasemalla tehtyjen ostosten pitää mahtua sallittuun käsimatkatavarakiintiöön.
Joo thanks, löysin tuon tiedon itsekin. Finnair muisti maililla, josta lainaus:
Lentoasemalla tehdyt ostokset lasketaan mukaan tähän kiintiöön ja niiden tulee mahtua pieneen laukkuun.

Eli superlightiin ei enää huulipunaa isompia ostoksia taxfreestä tai niistä saa maksaa käsimatkatavarahinnan kentällä.

@anthax Luulen, että kyse siitä, etteivät ihmiset saa rojujansa nykyään enää oman penkkinsä yläpuolella olevaan lokeroon ja niille etsitään sitten paikkaa pitkin konetta. Sinänsähän tuossa kombossa ei ole mitään uutta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sinulla lienee sitten aika pieni läppärilaukku.
Iso mies, pieni laukku.

Kyllä, Kånkenin 13-litrainen menee helposti noihin mittoihin. Läppärin lisäksi mahtuu laturi, kuulokkeet sekä sukat, kalsarit ja t-paita ilman sullomista. Tämä siis yön yli -duunimatkaa varten. Viikkoa en harrastematkalla noin selviäisi, kai.

En tiedä, kuinka isot läppärit teillä sitten on.

Edit. Tuota turvatarkastuksen jälkeisten ostosten mahduttamista pikkulaukkuun en huomannutkaan, se kieltämättä saattaa aiheuttaa ongelmia, jos viskilekan haluaisi tuoda mukanaan.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Joo thanks, löysin tuon tiedon itsekin. Finnair muisti maililla, josta lainaus:
Lentoasemalla tehdyt ostokset lasketaan mukaan tähän kiintiöön ja niiden tulee mahtua pieneen laukkuun.

Eli superlightiin ei enää huulipunaa isompia ostoksia taxfreestä tai niistä saa maksaa käsimatkatavarahinnan kentällä.

@anthax Luulen, että kyse siitä, etteivät ihmiset saa rojujansa nykyään enää oman penkkinsä yläpuolella olevaan lokeroon ja niille etsitään sitten paikkaa pitkin konetta. Sinänsähän tuossa kombossa ei ole mitään uutta.
Joo sillähän tuota varmasti selitetään ja tätä tapahtuukin jatkuvasti. Aina niille kamoille on näyttänyt kuitenkin paikka löytyvän kuitenkin suht nopeasti. Uudistus olisi hyvä vain jos hinta laskisi samalla, mutta tästä tuskin on kysymys.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen aiemmin matkustanut lomamatkoillani mukani tämä reppu Varustelekasta. Sen mitat ovat 51 x 33 x 29 cm. Siitä on olemassa pienempi versio jonka myös omistan ja se aika pieni perusreppu. Sen mitat ovat 44 x 30 x 20 cm, joten sekään ei mahdu Finskin uusin raameihin ilman lisämaksua.
Reppujen ja muiden pehmeiden laukkujen kanssa on se hyvä puoli että jos ei aivan täyteen pakkaa niin menee pienempään tilaan. Itsekin olen lukuisia kertoja matkustanut tuon isomman Lekan repun kanssa eikä koskaan ole minkään lentoyhtiön kanssa ollut ongelmia vaikka periaatteessa paksuus on varmasti välillä ylittänyt tuon yleisenä mittana olevan 23cm. Ja usein on myös reppu ollut jaloissa kun tykkään nousta koneeseen yleensä aika myöhään jolloin ylälokerot ovat usein täynnä tai välillä kun kone on täynnä niin ensi sijaisesti ylös menee kovat lentolaukut ja muut saa kärsiä laukku jaloissa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Reppujen ja muiden pehmeiden laukkujen kanssa on se hyvä puoli että jos ei aivan täyteen pakkaa niin menee pienempään tilaan. Itsekin olen lukuisia kertoja matkustanut tuon isomman Lekan repun kanssa eikä koskaan ole minkään lentoyhtiön kanssa ollut ongelmia vaikka periaatteessa paksuus on varmasti välillä ylittänyt tuon yleisenä mittana olevan 23cm.

Sama mutta nyt alkuun Finnair varmasti kyttää noita paksuuksia, että saavat porukan tottumaan siihen ja jättämään ne paksut laukut kotiin. Ja sitten kun noita kytätään portilla niillä laatikkomittareilla niin jonoja tulee ja hermot kiristyvät... samaa oli ainakin alussa Ryanairilla.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Kyllä on kiva nähdä millainen show on noilla lähtöporteilla. Ennen koneeseen siirtyminen tapahtui aina suhteellisen sulavasti. Nyt virkailijan tehtävänä on portilla katsoa millainen lentolippu sinulla on. Tähän päälle vielä virkailijan pitää tarkistaa onko sinulla juuri oikeina kokoinen laukku/reppu mukana. Veikkaan että porteilla alkaa aikamoinen show. Siinä selviää että matkustajalla on liian iso laukku/reppu vietäväksi matkustamoon. Sitten pitää lähteä laukku/reppu viemään ruumaan. Tuleeko asiakkaalle lasku myöhemmin kotiin? Tuskin virkailija siellä pystyy enään tässä kohtaa ketään rahastamaan. Tuo laukku/reppu tarkistus pitäisi suorittaa jo lähtöselvityksessä. Mutta nykyään kun hyvin moni suorittaa lähtöselvityksen automaatilla niin kuka siinä valvoo millä laukulla olet pyrmimässä lennolle?
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Kieltämättä tämän uudistuksen jälkeen tulee mieleen, että miksi lentää enää Finnairilla vaikkapa Norwegianin tai Ryanairin sijasta. Minkä takia maksaisin enemmän, että saisin lentää Finnairilla nyt kun matkalaukkukin pitää olla saman kokoinen kuin edellä mainituilla. Pelkän lennolla tarjottavan mustikkamehun takia ei viitsisi maksaa parhaimmillaan kymmeniä tai satoja euroja enempää matkasta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Kyllä ne jo nykyisinkin pystyvät, ei se tässä mitenkään muutu.
Nyt kun tarkemmin mietti tuota rahastusta niin eihän se teknisesti mikään ongelma ole. Jos ihmisiä pystyy rahastaa 10km korkeudessa niin eiköhän se onnistu myös Helsinki Vantaalla lähtöportilla myös. Millainen ruuhka mahtaa olla portilla kun vaikka Airbus 321 tekee lähtöä ja siinä esim 30matkustajalla on liian iso laukku/reppu lentolippuun nähden.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tähän päälle vielä virkailijan pitää tarkistaa onko sinulla juuri oikeina kokoinen laukku/reppu mukana. Veikkaan että porteilla alkaa aikamoinen show. Siinä selviää että matkustajalla on liian iso laukku/reppu vietäväksi matkustamoon. Sitten pitää lähteä laukku/reppu viemään ruumaan.

Suurin osahan varmaan selviää muutaman kympin lisämaksulla, kun se +10cm laukku meneekin jalkatilan sijasta hyllylle. Mutta tulee siinä silti ruuhkaa, kun se maksutapahtuma pitää hoitaa ennen koneeseen nousua.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nyt kun tarkemmin mietti tuota rahastusta niin eihän se teknisesti mikään ongelma ole. Jos ihmisiä pystyy rahastaa 10km korkeudessa niin eiköhän se onnistu myös Helsinki Vantaalla lähtöportilla myös. Millainen ruuhka mahtaa olla portilla kun vaikka Airbus 321 tekee lähtöä ja siinä esim 30matkustajalla on liian iso laukku/reppu lentolippuun nähden.
Ainakin silloin kun Norski muutti käytännön, että halvimmalla lipulla sai vain ryanairmaiseen "personal item" normaalin käsimatkatavaran sijaan, sekoilua oli aika paljonkin. Lontoon lennolle laskuttivat ehkä viisi ensimmäistä, kunnes tajusivat, että niitä laskutettavia on ehkä 50 ja jokaisessa menee minuuttikaupalla aikaa erinäisiä maksutapoja ja kuitteja säätäessä, joten antoivat olla. Viisi vihaista maksajaa oli pienempi paha kuin myöhästynyt lento.

Mutta kaippa tuon prosessin pystyy tehostamaan toimivaksi tai ihmiset alkaa aistimaan valoa. Jälkimmäiseen en toki usko, mutta ihmeitähän voi tapahtua.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuntuu hieman petetyltä, kun olen aika uskollinen ollut Finnairille ja laukkurajoituksia noudattanut erittäin säntillisesti. Esimerkiksi näppärä Samsoniten reppuni ei taida mennä tuohon alimpaan rajoitukseen, ja tätä olen käyttänyt viikonloppureissuilla. Myös Lapin reissuihin saa jälleen kerran kaivaa lisää kuvetta, kun suksipussista saa maksaa ylimääräistä (taitaa ensi talvena vihdoin kääntyä suunta alpeille, toki siitäkin saa maksaa).

Toivottavasti suorien lentojen tarjonta Helsingistä kääntyisi taas nousuun, sillä tarjonta on hyvin ohutta juuri nyt. Toisaalta en edes oikeastaan osaa selata kauheasti muuten kuin Finnairin sivuja. Onkohan jossain kootusti kaikki suorat kohteet Helsingistä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oma valintani on yleensä parhaiten sopivista lennoista edullisin. Mitään tiettyä yhtiötä en suosi, mutta Finskillä lievän periaatteellisuuden vuoksi lentäisi mieluiten. Jos jokin lento on erityisen suotuisa aikatauluistaan, olen valmis maksamaan hiukan lisää, tai toisaalta, jos jokin lento on erityisen edullinen, olen valmis kärsimään hiukan mukavuudessa.

No, iän ja tilin lisääntymisen myötä mukavuus on noussut prioriteeteissa pikkuhiljaa, enkä ehkä mitään lepakkovuoroja enää niin paljon jaksaisi. Mutta tosiaan, joku Ryanairin 5.30 lähtevä mutta kuusi kertaa muita halvempi lento on no brainer, vaikka vähän saattaa väsyttäisikin nuokkua siinä ahtaudessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuntuu hieman petetyltä, kun olen aika uskollinen ollut Finnairille ja laukkurajoituksia noudattanut erittäin säntillisesti. Esimerkiksi näppärä Samsoniten reppuni ei taida mennä tuohon alimpaan rajoitukseen, ja tätä olen käyttänyt viikonloppureissuilla. Myös Lapin reissuihin saa jälleen kerran kaivaa lisää kuvetta, kun suksipussista saa maksaa ylimääräistä (taitaa ensi talvena vihdoin kääntyä suunta alpeille, toki siitäkin saa maksaa).

Toivottavasti suorien lentojen tarjonta Helsingistä kääntyisi taas nousuun, sillä tarjonta on hyvin ohutta juuri nyt. Toisaalta en edes oikeastaan osaa selata kauheasti muuten kuin Finnairin sivuja. Onkohan jossain kootusti kaikki suorat kohteet Helsingistä?

Alpeille onneksi pääsee Lufthansalla, jolle sukset eivät maksa normilipulla.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Suurin osahan varmaan selviää muutaman kympin lisämaksulla, kun se +10cm laukku meneekin jalkatilan sijasta hyllylle. Mutta tulee siinä silti ruuhkaa, kun se maksutapahtuma pitää hoitaa ennen koneeseen nousua.
Luultavasti Finnair niputtaa Superlight-lipulla matkustavat yhteen ryhmään, jotka pääsevät vikana koneeseen ja laukkuja katsellaan siinä vaiheessa.

Ainakin silloin kun Norski muutti käytännön, että halvimmalla lipulla sai vain ryanairmaiseen "personal item" normaalin käsimatkatavaran sijaan, sekoilua oli aika paljonkin. Lontoon lennolle laskuttivat ehkä viisi ensimmäistä, kunnes tajusivat, että niitä laskutettavia on ehkä 50 ja jokaisessa menee minuuttikaupalla aikaa erinäisiä maksutapoja ja kuitteja säätäessä, joten antoivat olla. Viisi vihaista maksajaa oli pienempi paha kuin myöhästynyt lento.

Kyllä niistä sääntöjen mukaan kuuluu edelleenkin rahastaa. Se miten portilla toimitaan onkin sitten eri juttu.
Ohjesääntö on silti ottaa laukusta maksu ja siirtää se kuljetettavaksi ruumaan.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kukaan käyttänyt toukokuussa sitä itäistä Lentoparkkia? Sivuilla luki, että on ollut jo toukokuussakin viikonloppuisin täynnä ja kun lomat alkavat kesäkuussa niin tilanne varmasti pahenee. Lähinnä kiinnostaa kuinka iso tuo alue on (vaikka verrattuna siihen entiseen länsiparkkiin) ja miten tuo heidän mainostamansa ennakkovaraus "kaikille ennakkovaraajille taataan parkkipaikka" toimii kun eikai siellä mitään numeroituja parkkiruutuja ole (hiekkakenttä??)?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös