Keskustelua lentomatkailusta

  • 665 943
  • 3 353
K

kiwipilot

Outo juttu. Lentoemoilla on ilmeisesti annettu väärää tietoa, koska tämän he ovat sanoneet aina syyksi, kun olen kysynyt minkä takia ihmiset pitää kuljettaa välilaskujen aikana johonkin kusiseen halliin odottelemaan pelkästään tankkauksen ajaksi.

Ilmeisesti sitten niin. Sen lisäksi että olen useasti istunut koneessa tankkauksen aikana, olen myös opiskellut ilmailulakia ja läpäissyt kokeet koskien tankkausasiaa. Tiedä sitten miten jossain Intiassa tai arabimaissa mutta ainakin Euroopassa, Aasiassa ja Australia - Uusi-Seelanti -linjalla käytäntö on kuten ylempänä kirjoitin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ilmeisesti sitten niin. Sen lisäksi että olen useasti istunut koneessa tankkauksen aikana, olen myös opiskellut ilmailulakia ja läpäissyt kokeet koskien tankkausasiaa. Tiedä sitten miten jossain Intiassa tai arabimaissa mutta ainakin Euroopassa, Aasiassa ja Australia - Uusi-Seelanti -linjalla käytäntö on kuten ylempänä kirjoitin.

Itselle ei onneksi ole kovin montaa tankkauksen takia tarvittavaa välilaskua osunut, mutta joka kerta on matkustajat pistetty kävelemään sisälle odotushalliin ainakin näissä paikoissa - Dubai(Arab. Em.), Bangalore(Intia), Bangor(USA).
 
K

kiwipilot

Itselle ei onneksi ole kovin montaa tankkauksen takia tarvittavaa välilaskua osunut, mutta joka kerta on matkustajat pistetty kävelemään sisälle odotushalliin ainakin näissä paikoissa - Dubai(Arab. Em.), Bangalore(Intia), Bangor(USA).

Kaikki mainitsemasi lennot ovat ilmeisesti charttereita ja koneena ahtaanpuoleinen Boeing 757. Voisin kuvitella että yksi syy koneen tyhjentämiseen on niinkin yksinkertainen kuin se, että saadaan asiakkaat hieman jaloittelemaan ja tekemään tarpeitaan terminaaliin mikä taas helpottaa lentoemäntien työtä. Eli toisin sanoen, on helpompi ilmoittaa syyksi tankkaus ja ajaa kaikki ulos koneesta.

Ausseihin ja Uuteen-Seelantiin lennettäessä käyttämäni Qantas tai British Airways tekee välilaskun Singaporessa tai Bangkokissa, reitistä riippuen ja silloin noin puolentoista tunnin stopin aikana (sama kone jatkaa) saa jäädä koneeseen tai ulostautua terminaaliin. Enpä muista että moni kanssamatkustaja olisi jäänyt 12:sta tunnin siivun jälkeen penkilleen venymään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaikki mainitsemasi lennot ovat ilmeisesti charttereita ja koneena ahtaanpuoleinen Boeing 757.
Itselle on myös aina käynyt niin, että tankkaukseen vedoten pitää mennä ulos koneesta. Mutta kun nyt tarkemmin miettii sitä asiaa, niin taitaakin tosiaan olla niin, että tämä lainaus on toteutunut joka kerta, joten eipähän tosiaan tarvitse lentoemojen sen kummempaa selitellä, kun vetoaa vain tuohon tankkaukseen.

Tosin en ymmärrä niitäkään, jotka sinne koneeseen haluavat jäädä istuskelemaan, koska transit-hallissa on olutta myynnissä, eikä koneessa taida tuo myynti pelata välilaskun aikana. Tietysti, jos jollain on niin hyvät unenlahjat, että pystyy senkin ajan nukkumaan, niin sittenhän sen odottelun voisi tehdä koneessakin, mutta ei muuten mitenkään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ausseihin ja Uuteen-Seelantiin lennettäessä käyttämäni Qantas tai British Airways tekee välilaskun Singaporessa tai Bangkokissa, reitistä riippuen ja silloin noin puolentoista tunnin stopin aikana (sama kone jatkaa) saa jäädä koneeseen tai ulostautua terminaaliin.

Itse olen kerran lentänyt Uuteen-Seelantiin Hong Kongissa konetta vaihtaen. Tuolloin "honkkarin" lento lensi Bangkokin kautta, jossa miehistö vaihtui ja kone siivottiin. Koneesta ei päässyt ulos vaikka olisi halunut. Siellä sitten venyteltiin ja jaloiteltiin väistellen koneen siivoajia. En sitten tiedä onko kentästä vai lentoyhtiöstä (tässä tapauksessa Finnair) vai peräti kipparista kiinni pääseekö välilaskullisella lennolla poistumaan koneesta?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen palatessani Saariselältä lensin Ivalosta Finnairin koneella. En tiedä liittyikö tämä siihen Thaimaan koneen myöhästymiseen, mutta kun koneen olisi pitänyt lähteä Ivalosta 19.25, niin matkaan päästiin 22.50. Lievästi sanottuna vitutti yöllä odotella matkatavaroita ja taksia vielä normaalia pidempään. 3,5 tunnin yöunien jälkeen aamulla ei oikein innostanut lähteä duuniin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eilen palatessani Saariselältä lensin Ivalosta Finnairin koneella. En tiedä liittyikö tämä siihen Thaimaan koneen myöhästymiseen, mutta kun koneen olisi pitänyt lähteä Ivalosta 19.25, niin matkaan päästiin 22.50.
Tuskinpa oli näillä asioilla mitään tekemistä keskenään, koska alkuperäisen aikataulun mukaanhan koneen piti lähteä Helsingistä jo edellisenä yönä klo 03.25. Ilmoituskin asiasta annettiin, että lähellä asuvat voivat mennä takaisin koteihinsa nukkumaan, mutta pidempi matkalaiset majoitetaan väliaikaisesti lentokenttähotelleihin.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika paljon vissiin riippu lentoyhtiöstä nuo hommat.

Itse jouduin aiemmin tänä vuonna istumaan 2,5 tuntia koneessa kun kone ei päässyt ajoissa lähtemään Düsseldorfista. Matkustajat oli jo otettu koneeseen kun kapteeni kuulutti, että jossain tiedonkulussa on häikkää ja lähtö siirtyy 2,5 tunnilla eteenpäin. Oli siis kaikki kulkutunnelit sun muut vielä koneessa kiinni ja kone portilla paikallaan. Ihmiset siinä sitten alkoivat keräillä kamojaan, mutta lentoemot ilmoittivat, että ei ole mitään asiaa enää ulos koneesta. Tekivät sentään ylimääräisen juomakierroksen.
 
K

kiwipilot

Aika paljon vissiin riippu lentoyhtiöstä nuo hommat.

Lentoyhtiöille on huomattavasti halvempaa - ja nopeampaa - pitää matkustajat koneessa odottamassa kuin päästää ne terminaaliin haahuilemaan ja sitten täyttää kone uudestaan. Lentokone maassa seisoessaan kun tuottaa pelkästään tappiota joten on parempi pitää jengi koneessa ja päästä matkaan heti kun ongelma on selvitetty. Uusi boardaaminen kun vie ainakin sen 15 minuuttia - puolisen tuntia, konetyypistä riippuen. Puhumattakaan uuden slotin eli lähtöajan saamisesta. Tällä tarkoitan toki myöhästymisiä, en aiemmin käsiteltyjä välilaskuja.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Puhumattakaan uuden slotin eli lähtöajan saamisesta.
Tämä onkin monta kertaa enemmään viivästystä aiheuttava tekijä, kuin itse vian korjaaminen. Genevestä kun oltiin lähdössä kotiin päin, niin kapteeni ilmoitti ensin, että koneeseen syttyi joku häiriövalo matkalla Sveitsiin. Kaikki sähköt täytyy ottaa pois, ja resetoida koko systeemi, ja aikaa kuluu noin puoli tuntia. Kapteeni otti sähköt pois, ja kenttähenkilökuntakin otti vielä koneen tietokoneen päähän. Vika tuli hoidettua hieman etuajassakin, mutta sitten kuului se ikävä ilmoitus. Olemme menettäneet slotin, ja lähtö viivästyy sen takia noin puolitoista tuntia. No, onneksi kolmen vartin jälkeen saatiin uusi aika, ja päästiin matkaan, mutta olisi siinä voinut tosiaan niinkin käydä, että aikaa kuluu paljon enemmänkin odotellessa sitä "oma reikää".
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Itse jouduin aiemmin tänä vuonna istumaan 2,5 tuntia koneessa kun kone ei päässyt ajoissa lähtemään Düsseldorfista. .

Itselleni on myös käynyt noin. Kesällä 2006 oltiin kaveriporukalla lähdössä Malagaan Air Finlandin lennolla, ja boardauksen jälkeen koneen ovet suljettiin ja sitten ilmoitettiin, että noin tunnin verran joudutaan odottamaan, koska Malagan kentän lennonjohtajilla on joku lakko menossa. Totta kai otti päähän istua koneessa, kun mihinkään ei edes päästy, mutta siinä oli varmaan syynä se, että kone oli standilla eli bussilla mentiin koneelle, ja kyseinen portti saatiin muiden koneiden käyttöön.
Toinen syy on varmasti tuo Kiwipilotin mainitsema. Voisi kuvitella minkälainen show alkaa, kun 219 matkustajaa päästetään takaisin terminaaliin ja yhtäkkiä saadaankin lupa lähtöön. Menee hetki kerätä kasaan tuollainen lössi.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Eilen palatessani Saariselältä lensin Ivalosta Finnairin koneella. En tiedä liittyikö tämä siihen Thaimaan koneen myöhästymiseen, mutta kun koneen olisi pitänyt lähteä Ivalosta 19.25, niin matkaan päästiin 22.50. Lievästi sanottuna vitutti yöllä odotella matkatavaroita ja taksia vielä normaalia pidempään. 3,5 tunnin yöunien jälkeen aamulla ei oikein innostanut lähteä duuniin.

Nämä tapaukset ei kyllä varmuudella kytkeydy toisiinsa, koska se Phukettiin menevä kone ei ollut Finnairiin missään yhteydessä. Se oli Finnmatkojen kone, jota operoi TUI. Finnmatkat on matkayhtiö, joka myy matkapakettia, jonka lento-osio hoidetaan TUI:n suorittamalla lennolla.

Ivalon koneen myöhästymiselle oli jokin muu syy. Yleensä syynä on se, että kone tulee myöhässä jostain edelliseltä reitiltä tai siihen on tullut tekninen vika, joka on täytynyt korjata. Syitä myöhästymiseen löytyy lennonjohdollisista seikoista, myöhässä (siis jatkolennolta) tulevien matkustajien odottamisesta ja kaikenlaisista mahdollisista seikoista. Kuten eilen Kuopiossa, jossa jouduttiin odottamaan Kajaanista tulevia matkustajia. Ai miksikö? Siksi, että kova tuuli ja kiitotien liukkaus esti reittikoneen laskun Kajaaniin, joten sieltä tulevat matkustajat kuljetettiin bussilla Kuopioon ja siitä sitten Helsinkiin. Myöhässä useampia tunteja.

Totta, ainahan se vituttaa, kun odottamaan joutuu. Myöhästymisiä ei lentomatkailussa vain voi välttää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olipas tänään harvinaisen mukava Finnairin lento Kuopiosta Helsinkiin. Kone oli kylläkin n. 10 minuuttia myöhässä, mikä nyt ei haittaa kun oli lukemista ja muutenkaan ei mikään kiire painanut. Kone oli Embraer ja yllättävän hyvin oli jalkatilaa sekä penkki hyvässä asennossa. Lisää mukavaa luettavaa, teetä ja pari konvehtia niin mikäs siinä. Lisäksi lyhyt lentoaika (taidettiin kuroa jopa edelle aikataulua) niin oikein hymyilytti. Matkatavarat olivat vielä nopeasti hihnalla eikä tarvinnut odottaa. Tänäänkin sen taas huomasi kuinka pienet seikat tekevät hyvän lentomatkan.

Tuo slotti homma on ärsyttävä. Etenkin monella halpalentoyhtiöllä aikataulut kentällä tuntuu olevan tiukat (kone maahan, matkustajien&tavaroiden vaihto ja ilmaan) ja näin ollen jos tuon missaa esim. hitaan koneeseennousun takia niin sitten kestää. Ja tietenkin nämä tapahtuu aina isolla kv-kentällä, jossa on ruuhkaliikennettä koko ajan.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ivalon koneen myöhästymiselle oli jokin muu syy. Yleensä syynä on se, että kone tulee myöhässä jostain edelliseltä reitiltä tai siihen on tullut tekninen vika, joka on täytynyt korjata.
Joo näin itsekin ajattelin. Kone tuli Ivaloon vasta 22.25, joten ilmeisesti se ei ollut Helsingissäkään ihan ajallaan, ennen kuin Ivaloon starttasi. Finnair antoi korvaukseksi matkustajille kaksi kahdeksan euron kuponkia, jolla sai sitten ostaa kahvia kentältä ennen koneen lähtöä. Ei ihan korvannut sitä vitutusta, mutta onneksi saatiin edes ilmaiset kahvit ja pullat, ettei tarvinnut vielä omia rahojakin käyttää.

Ilmeisesti tällainen myöhästely on normaalia. Tulee aika harvoin matkustettua lentokoneella, mutta muutaman tunnin odottelukin otti päähän, kun oli ajatellut olevansa johonkin aikaan jo nukkumassa.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Nämä tapaukset ei kyllä varmuudella kytkeydy toisiinsa, koska se Phukettiin menevä kone ei ollut Finnairiin missään yhteydessä. Se oli Finnmatkojen kone, jota operoi TUI. Finnmatkat on matkayhtiö, joka myy matkapakettia, jonka lento-osio hoidetaan TUI:n suorittamalla lennolla.

Finnmatkat käyttävät myös Finnairia (ja Air Finlandia)
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Finnmatkat käyttävät myös Finnairia (ja Air Finlandia)

Kyllä käyttää, se on totta. Tuossa lainauksessani tarkoitin nyt tätä (yllättävän) paljon palstatilaa saanutta myöhästymistä. Siinä monilla meni "yksi yhteen" sekaisin Finnmatkat ja Finnair. Pelkästään Finnairia käyttävä matkatoimisto on aurinkomatkat, jonka kaikki lennot on Finnairilla.

Myöhästymisiä sattuu kaikille lentoyhtiöille. On aina sattunut ja tulee aina sattumaan. Nyt niillä vain tuntuu olevan merkittävää uutisarvoa, enemmän kuin ennen. Täsmällisin eurooppalainen taitaa olla muuten Icelandair ja Ryanair pärjää täsmällisyydessä hyvin.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Kyllä käyttää, se on totta. Tuossa lainauksessani tarkoitin nyt tätä (yllättävän) paljon palstatilaa saanutta myöhästymistä.

Suomi taitaa olla ainut maa maailmassa jossa yhden lentokoneen myöhästyminen saa aikaan näin isot otsikot. Lisäksi kuulemma oikein aamutv (mtv3) oli tehnyt juttua asiasta.
Milloin tehdään juttua että kolmosen ratikka on myöhässä?
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Johtuu varmaan vain ja ainoastaan Heathrow:n ruuhkista. On muuten viimeinen lentokenttä sivistyneessä maailmassa minkä kautta vapaaehtoisesti lennän.

Kolmen frendin kanssa enskesänä katsomaan hienoa Chek Lap Kokin kenttää (okei, myös itse Hong Kongia hiukan), ja mennessä tommonen 8 tunnin stoppi Lontoossa. Ai ai namu juttu, pääsee kuvaamaan, ja haistelemaan fiilistä jälleen kerran Heathrowlle. Sieltä sitten CX:n jumbolla aasiaan. Ensimmäinen kerta kyseisellä yhtiöllä.
 
K

kiwipilot

Kolmen frendin kanssa enskesänä katsomaan hienoa Chek Lap Kokin kenttää (okei, myös itse Hong Kongia hiukan), ja mennessä tommonen 8 tunnin stoppi Lontoossa. Ai ai namu juttu, pääsee kuvaamaan, ja haistelemaan fiilistä jälleen kerran Heathrowlle. Sieltä sitten CX:n jumbolla aasiaan. Ensimmäinen kerta kyseisellä yhtiöllä.

Chek Lap Kok on Singaporen ja Aucklandin ohella yksi parhaista lentokentistä missä on tullut vierailtua ja tulet kyllä huomaamaan kontrastin sen ja LHR:n välillä:). CX:ään tuskin tarvitsee pettyä, oikein miellyttävää matkustamista töllöineen ja sapuskoineen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onkos täällä ketään, joka on lennellyt enemmän Kiinan sisäisiä lentoja/kiinalaisilla firmoilla.

Dragon Air tai vast. taidettiin valita Aasian/Kiinan parhaaksi lentoyhtiöksi jossain vaiheessa, mutta mites erinäiset Southern China Airlinesit yms.

Pitäisi keväällä eksyä Wuhaniin ja oikeastaan reittisuunnitelma on Finskillä Kiinaan (Peking tai joku muu kohde) ja sitten jatko Wuhaniin, valinnanvaraa on oikeastaan sitten juuri jatkoyhteydessä. Vaikka lento on kai vain parin tunnin mittainen, niin ei oikein huvittaisi löytää itseään jostain kiinalaisesta Tupolev-kopiosta 600 muun matkustajan kanssa.

Ja millons Finski saikaan uudet Airbussit käyttöön, tietääpähän laskea matka-ajan kaksinkertaiseksi, jos nykyinen meno jatkuu ja jokatoinen lento on sen 10h myöhässä.
 
K

kiwipilot

Vaikka lento on kai vain parin tunnin mittainen, niin ei oikein huvittaisi löytää itseään jostain kiinalaisesta Tupolev-kopiosta 600 muun matkustajan kanssa.

Eipä ole enää Kiinalaisilla firmoilla pahemmin itäkalustoa käytössä eli todella suurella todennäköisyydellä päädyt joko Airbussin tai Boeingin kyytiin.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Onkos täällä ketään, joka on lennellyt enemmän Kiinan sisäisiä lentoja/kiinalaisilla firmoilla.

Dragon Air tai vast. taidettiin valita Aasian/Kiinan parhaaksi lentoyhtiöksi jossain vaiheessa, mutta mites erinäiset Southern China Airlinesit yms.
Enpä ole kuin kerran lentänyt sisäiset lennot Kiinassa välillä Shanghai-Sanya. Menolento oli China Southernilla ja paluu JuneYao airlinesilla. Eipä ollut mitään valittamista. Ihan ajallaan lensivät, ruoka oli ok ja matkatavarat tulivat perille. Airbussit oli muistaakseni käytössä molemmilla lennoilla.
 

Jusa #91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rossiya
Yleistä juttua

Seuraavilla on tullut lennettyä, paremmuusjärjestyksessä:

Eurooppalaiset:

1. SWISS (palvelu hyvää)
2. Austrian (Wien hyvä vaihtopaikka)
3. Lufthansa (vahvaa perussuorittamista)
4. BA (firma hyvä, huono puoli Heathrowlta operoiminen)
5. Finnair (ok)
6. Iberia (lyhyet lennot ei niin hyviä, mannertenväliset hyviä)
7. SAS ja Blue1 (hintakilpailu näkyy)
8. Brussels Airlines (pari kertaa konkurssiin mennyt Sabena etc. ei tästä enempää)

Etelän eksotiikka:

1. LAN (Chile, Airbusit käytössä pääsääntöisesti)
2. LAN Peru (Peru)
3. Aerorepublica (Kolumbia, uudet koneet)
4. Avianca (Kolumbia, Etelä-Amerikan uusin laivasto)
5. ComAir (Etelä-Afrikka, BA codeshare)
6. Royal Maroc Air (Marokko, Iberian codeshare partner)
7. Joku venezuelalainen, en muista edes nimeä, kone oli vanha kuin taivas

Kentistä sen verran, että kellekkään en suosittele Heathrowta vaihtopaikaksi. Jos lentää esim. jenkkeihin jotenkin muuten kuin Finskillä suoraan niin kannattaa lentää Frankfurtin tai miksei Madridin kautta. Frankki on ihan ok, tosin vanha kenttä kun on niin ei siellä ole niin paljon ajankulua kuin ehkä muualla. Madrid ja Köpis on ihan ok kenttinä jos Iberialla tai SAS:lla lentää.

Yhtiöistä..aina riippuu palvelun osalta paljon siitä, millainen crew koneeseen sattuu..myöhästelyjä, matkatavaroiden katoamisia sattuu kaikille firmoille, mutta mitä olen lentänyt ja kuullut niin parhaita kokonaisuudeltaan ovat nuo aasialaiset yhtiöt.

Jos lentää halvimmalla lipulla turistissa niin tietysti voi olettaakin että ne koneet on sitten täyteen tungettuja ja siellä ei välttämättä saa mitään tarjoilua (esim. Iberian lyhyet lennot). Esim. A320:een saa mahtumaan muutaman rivin lisää jos typistää rivivälejä, ja tässä on se suurin ero matkustusmukavuudessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös