Kaupunki nimeltä Turku

  • 226 906
  • 1 279

12961

Jäsen
Loput sentään tarkastelevat hanketta myös laskennallisesta kannattavuuden näkökulmasta, mikä ei aiheuta suoranaisia hurraa-huutoja Turun raitiotien osalta. Varsinkin Sataman osuus on kaikinpuolin varsin huono, niin kannattavuuden, kuin myös sen ettei se vähennä nykyisten bussien tai henkilöautoliikenteen tarvetta yhtään.

VVM laski Turun ratikan hyötykustannussuhteeksi 0,2, kun Tampereella se oli 1,3. Toki tämä johtui vain Turun toimittamista vääristä luvuista mitkä nyt syksyllä korvataan paremmilla numeroilla.

Suurin ongelma kannattavuuden näkökulmasta on se, että matkustajamääriltään suurimmat joukkoliikenneväylät menevät kuntarajan yli. Kannattavin ratikkahanke olisi edellyttänyt kahden kunnan päätöstä.

Tai sitten toisaalla katuinfra on sellaista, että järkyttävä määrä kadunvarren taloja pitää pakkolunastaa ja purkaa kiskojen tieltä. Nyt kun Raisio kieltäytyi hankkeesta, niin reitti piti kääntää väkisin satamaan, jotta voidaan suunnitella edes jotain. Toki se viimeisin versio, jossa ratikan kääntöpaikka olisi ollut Raision rajan pellolla, josta olisi jatkunut melkoinen bussiralli eteenpäin, oli sellaisenaan myös täysin päätön. 5km raide Mälikkälän pellolle, josta olisi pitänyt syöttää aivan helvetin monta kuntarajan yli jatkavaa bussilinjaa (Naantali, Raisio, Masku jne, linjojahan on tuohon suuntaan paljon). Ratikan aiheuttamalla vaihdolla olisi lähinnä hidastettu merkittävän osan matkantekoa.

Alkuperäiset suunnitellut reitit olivat ihan jotain muuta kuin nyt pöydällä oleva, kannattavuudeltaan vähemmän optimaalinen D-vaihtoehto, jota edelleen runnotaan väkisin läpi.

Sataman ympäristöön (ja osin Kakolaan) on toki kaavoitettu ja rakennettu erittäin tiheää kerrostalolähiötä, joka muuttaa kokonaiskuvaa jonkin verran. Jos laskelmien pohjana on joukkoliikenneväylien toteutunut käyttö, ovat lukemat uudisrakentamisen verran poskellaan.

Merkittävin ongelma on, että kaupunkiseutu on pienten kuntien tilkkutäkki, eikä isoissa linjoissa ole saatu kunnollista yhteistyötä aikaiseksi. Olkoot kyse sitten ratikasta, Myllyn kulkuyhteyksistä tai mistä tahansa kaavoituksesta. Ei puhalleta yhteen hiileen vaan nimenomaan vedetään ristiin. Tilanne ei tietysti paranisi niinkään, että naapurikuntia liitettäisiin Turkuun, vaan se lähinnä levittäisi kaikissa tapauksissa paskaa päätöksentekoa ympärilleen.

Turun polittiset väännöt ovat sitten omanlaisensa kuva koko kaupunkiseudun keskinäisestä ristiinvedosta. Suhteilla toimivasta kaavoituksesta ja esimerkiksi ”vittuilu itse tarkoituksena” -mallisesta rakennusvalvonnasta puhumattakaan.

Raisio on muuten luonut virkamiesten eläköitymisten ja kaupunginjohtajan valinnan kautta melkoisesti nahkaansa. Erittäin yritysystävällinen ja erilaisia hankesuunnitelmia tosissaan kuunteleva porukka on nyt kasassa. Toivoisi jonkin vastaavan raikkaan tuulahduksen puhaltavan joskus Turkuunkin.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Suurin ongelma kannattavuuden näkökulmasta on se, että matkustajamääriltään suurimmat joukkoliikenneväylät menevät kuntarajan yli. Kannattavin ratikkahanke olisi edellyttänyt kahden kunnan päätöstä.
Kyllä kannattavuuden näkökulmasta ongelma on tässä Varissuon linjassa, että maankäytöstä ei saada lähelläkään samoja tuloja millään aikavälillä kuin Tampereella.
Alkuperäiset suunnitellut reitit olivat ihan jotain muuta kuin nyt pöydällä oleva, kannattavuudeltaan vähemmän optimaalinen D-vaihtoehto, jota edelleen runnotaan väkisin läpi.
Tämän takia en uskokaan hankkeen toteutumiseen. Eihän tämän takana enää ole lähelläkään enemmistöä, vaan lähinnä jippiiratikka-ihmisiä joille raha tulee seinästä.
Sataman ympäristöön (ja osin Kakolaan) on toki kaavoitettu ja rakennettu erittäin tiheää kerrostalolähiötä, joka muuttaa kokonaiskuvaa jonkin verran. Jos laskelmien pohjana on joukkoliikenneväylien toteutunut käyttö, ovat lukemat uudisrakentamisen verran poskellaan.
Kyllä siinä on laskettu 2050 ennusteella. Toki nyt he laajentavat vaikutusaluetta, että luvut saadaan paremmiksi. Satama-Lentokenttä välin 01-linja kulkisi silti ihan samalla tavalla kuin ennen, ratikka ei sitä palvele mitenkään.
Raisio on muuten luonut virkamiesten eläköitymisten ja kaupunginjohtajan valinnan kautta melkoisesti nahkaansa. Erittäin yritysystävällinen ja erilaisia hankesuunnitelmia tosissaan kuunteleva porukka on nyt kasassa. Toivoisi jonkin vastaavan raikkaan tuulahduksen puhaltavan joskus Turkuunkin.
Kesäkuussa olin yhteydessä rakennusvalvontaan, käskivät palata nyt elokuussa kun on lomat, eikä sijaisia. Turussa rakennusvalvonta sentään palveli myös heinäkuussa. Toki huonosti, mutta palveli!
 

12961

Jäsen
Kyllä kannattavuuden näkökulmasta ongelma on tässä Varissuon linjassa, että maankäytöstä ei saada lähelläkään samoja tuloja millään aikavälillä kuin Tampereella.
Maankäytön kautta varmasti näinkin. Alkuperäisten ratikkalinjasuunnitelmien varsien parhaat alueet on kaavoitettu ja rakennettukin jo ennen kuin ratikka olisi missään valmis. Satakunnantien ja Raision suunnassa olisi ollut enemmän potentiaalia, vaikkei sielläkään kehityksellä olisi kuuhun menty. Mutta kehityspotentiaalihan on oikeastaan annettu gryndereille jo asuinrakennettavaksi ennen kuin mitään on ratikasta päätetty.

Tämän takia en uskokaan hankkeen toteutumiseen. Eihän tämän takana enää ole lähelläkään enemmistöä, vaan lähinnä jippiiratikka-ihmisiä joille raha tulee seinästä.

Kyllä siinä on laskettu 2050 ennusteella. Toki nyt he laajentavat vaikutusaluetta, että luvut saadaan paremmiksi. Satama-Lentokenttä välin 01-linja kulkisi silti ihan samalla tavalla kuin ennen, ratikka ei sitä palvele mitenkään.
Juuri näin. Nyt runnotaan läpi paskaa hanketta sillä argumentilla, että ratikka nyt on vaan pakko saada, on se sitten linjaukseltaan ja vaikutuksiltaan hyvä tai ei. Kun laskelma ei näytä hyvältä, voi taustoja tietysti aina muokata paremmaksi, tästä en ollutkaan tietoinen. Kannattavuutta ei ole julkisuudessa kovin kovaan ääneen esitelty, vaan äänessä ovat juurikin nämä jippiiratikka -tyypin ihmiset.

Sanotaan vielä, että olen lähtökohtaisesti hyvin ratikkamyönteinen, mutta ei niitä imago- ja muita vaikutuksia nyt sentään ilman reunaehtoja kannata hakea.

Kesäkuussa olin yhteydessä rakennusvalvontaan, käskivät palata nyt elokuussa kun on lomat, eikä sijaisia. Turussa rakennusvalvonta sentään palveli myös heinäkuussa. Toki huonosti, mutta palveli!
Turussa saat syyskuussa ihan uudenlaisen vastauksen ja kieltävät vielä tiukasti, että mitään on heinäkuussa asiasta puhuttu. No, varmasti riippuu myös asiasta ja tapauksesta. Kannattaa kuitenkin pyytää kirjallisena ja mieluummin sähköpostin sijaan paperille.

Raision osalta suurin posi menköön ennemminkin maankäyttöön ja kaupunkikehitykseen kuin rakennusvalvontaan. Vaikka onhan sekin sentään vanhasta selvästi parantunut.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Nyt kun Raisio kieltäytyi hankkeesta
Varsin hyvin meidän keskusteluun ajoittuva uutinen tullut TS:iin.

Lainaukseeni liittyen tuon uutisen mukaan Raisio ei olisi kieltäytynyt hankkeesta, vaan :
Raitiotietä suunniteltiin alun perin välille Turun Varissuo–Raisio. Raisio jäi raitiotiehankkeessa kuitenkin sivuraiteelle, kun Turun kaupunginvaltuusto päätti jatkaa raitiotien suunnittelua Turun sisäisenä eikä seudullisena hankkeena.

Eipä yllätä meidän Turussa. Toki tuon ymmärtää sikäli, että on se helpompi saada yhdessä valtuustossa kuin kahdessa, kun hankkeelle ei mitään vankkumatonta kansansuosiota ole.
 

12961

Jäsen
Varsin hyvin meidän keskusteluun ajoittuva uutinen tullut TS:iin.

Lainaukseeni liittyen tuon uutisen mukaan Raisio ei olisi kieltäytynyt hankkeesta, vaan :
Raitiotietä suunniteltiin alun perin välille Turun Varissuo–Raisio. Raisio jäi raitiotiehankkeessa kuitenkin sivuraiteelle, kun Turun kaupunginvaltuusto päätti jatkaa raitiotien suunnittelua Turun sisäisenä eikä seudullisena hankkeena.

Eipä yllätä meidän Turussa. Toki tuon ymmärtää sikäli, että on se helpompi saada yhdessä valtuustossa kuin kahdessa, kun hankkeelle ei mitään vankkumatonta kansansuosiota ole.
Voi olla, että muistikuva pettää, mutta sellainen todella vahva etiäinen on, että Raision valtuusto tai kaupunginhallitus olisi aikanaan ainakin ottanut kielteisesti kantaa, jonka jälkeen tämä päätös tehtiin. Tiukka äänestys on sielläkin näissä elimissä, mutta ainakin kaupunginjohto on tuoreella kokonpanollaan ilmeisesti melko vahvasti puolesta.

Täytyy kaivella vanhoja rannikkoseutuja, josko löytyisi jotain.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tässä voi hyvinkin olla narkkien välienselvittelyä kun tuolla alueella niitä pyörii.
Joo. Tuossa pääkirjaston nurkilla, missä tuo on tapahtunut, pyörii kesät talvet narkkareita ja alkoholisteja. Alueen yrittäjät ovat valittaneet paljon avoimesta huumekaupasta, mihin poliisi ei puutu. Eiköhän tuo puukotus ollut jäsenten välinen.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo. Tuossa pääkirjaston nurkilla, missä tuo on tapahtunut, pyörii kesät talvet narkkareita ja alkoholisteja. Alueen yrittäjät ovat valittaneet paljon avoimesta huumekaupasta, mihin poliisi ei puutu. Eiköhän tuo puukotus ollut jäsenten välinen.
Hyvin todennäköisesti on narkkien keskinäisiä juttuja, kun tolla alueella sattu. Olen myös ihmetelly tota, miksi muuten hyvin viihtyisän alueen ravintoloitsijat eivät ole puuttuneet tohon touhuun vähän kovemmin. Kerran jouduin jopa puuttumaan narkkien keskinäiseen pahoinpitelyyn Tårgetin terassilla istuskellessamme, kun yhtä reppanaa hakattiin aika säälittä. Onneks silloin sain tukea yhdeltä tietämältäni ja jo edesmenneeltä laitapuolenkulkijalta ja saatiin pidettyä tilanne hallinnassa, kunnes poliisi tuli hakemaan pahantekijän pois.
Paikka on tosiaan kesäisin yks Turun viihtyisimmistä paikoista nykyään ja olen pitkään jo ihmetelly, miks noi narkit saavat edelleen pitää siinä pesäänsä. Ehkä poliisilla ei sit vaan oo keinoja tai resursseja poistaa tota sakkia sieltä.
Myös läheisen Lidlin sijainti aiheuttaa häiriöitä varsinkin Paninin asiakkaille. En käy Paninissa päivittäin, mutta silloin tällöin kuitenkin joutunut kattelemaan ja kuullutkin, kun rannan paskasakki ohikulkiessaan alkaa ärhentelemään terassilla istuville asiakkaille.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Hienosti toimittu painijalta, mutta auta armias jos epäilylle olisi käynyt tuossa alasviennissä jotenkin köpelösti - pääsisi itsekin makselemaan sakkoja liiallisesta voimankäytöstä koska Suomi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Hienosti toimittu painijalta, mutta auta armias jos epäilylle olisi käynyt tuossa alasviennissä jotenkin köpelösti - pääsisi itsekin makselemaan sakkoja liiallisesta voimankäytöstä koska Suomi.
Jep. Yhdellä niskalenkillä voi rikollisesta tulla uhri. Ja siinä on se perimmäinen syy, miks ei kukaan (no ei ihan sentään) uskalla puuttua tilanteisiin, vaikka olis taitoa, halua ja mahdollisuus puuttua.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Jep. Yhdellä niskalenkillä voi rikollisesta tulla uhri. Ja siinä on se perimmäinen syy, miks ei kukaan (no ei ihan sentään) uskalla puuttua tilanteisiin, vaikka olis taitoa, halua ja mahdollisuus puuttua.
Kiinnostaisi tietää enemmin?
Itse olen yhden "puolikkaalla" RNC:llä rauhoittanut eli vein maihin, menin selkään ja otin takakuristuksen, mutta en hapettanut, vartija tuli avukseni ja myöhemmin poliisi. Ei tuomiota tai kukaan edes kysellyt teinkö väärin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kiinnostaisi tietää enemmin?
Itse olen yhden "puolikkaalla" RNC:llä rauhoittanut eli vein maihin, menin selkään ja otin takakuristuksen, mutta en hapettanut, vartija tuli avukseni ja myöhemmin poliisi. Ei tuomiota tai kukaan edes kysellyt teinkö väärin.
Riippuu aina että onko kyseessä uhri vai ”uhri”. Ystäväni oli vanginvartija (ja entinen sm-tason painija). Vanki oikeudessa ja lähti karkuun pihamaalla. Kaveri sai juosten kiinni, mutta koska oli talvi, liukastu 30 kiloo painavamman ukon alle. Vanki alko työntää sormiaan kaverin silmiin (sattuu muuten ihan helvetisti vaikka painaa silmää melko varovastikin 5 sekkaa) ja kaverilla alko ”vähän” tuntuu kipeeltä. Sai kuitenkin toisesta olkavarresta hyvän otteen ja lasautti vangin olkapään sijoiltaan, ollessaan siis tämän alla. Kaikkeen kului ehkä 30-45 sekkaa ja kollegakin ehti paikalle. Vangin pakoyritys ja virkahlön vastustaminen meni muiden tuomioiden sivussa, mut kaveri sai syytteen hätävarjelun liioittelemisesta. Ei tuomittu, mutta otti loparit saman tien.
Tää nyt on aika ot tähän ketjuun, kunnei edes tapahtunut Turussa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko jossain Turun Sanomissa tai Puskaradioissa ollut tietoa, miksi Ohikulkutien ts Kehätien uuttä päätä asfaltoidaan uusiksi? Jonkun reilun vuoden ikäinen oli vanha pinta.
 

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Onko jossain Turun Sanomissa tai Puskaradioissa ollut tietoa, miksi Ohikulkutien ts Kehätien uuttä päätä asfaltoidaan uusiksi? Jonkun reilun vuoden ikäinen oli vanha pinta.
Samaa ihmetellyt, päivittäin kun tuosta tulee kuljettua. Tiessä ei ole edes uria juurikaan eikä asfaltti ole rikki.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Vinkkejä kaivattaisiin myöhäisellä aamiaiselle/ aikaiselle lounaalle.

Mulla olisi huomenna semmoinen noin tunti aikaa käydä syömässä ennen junan lähtöä Kupittaalta ja aikaikkuna olisi 10:30- 11:30. Tuntuu että kaikkialla aamiainen loppuu juuri ennen ja lounas alkaa vasta 11 jolloin aikataulu menee vähän kireälle. Eli olisikohan jossain aamiasta 11 asti tai vastaavasti lounasta alkaen 10:30 tjsp.
 

Big Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, IPK, Manchester United, San Jose Sharks, NFL
Vinkkejä kaivattaisiin myöhäisellä aamiaiselle/ aikaiselle lounaalle.

Mulla olisi huomenna semmoinen noin tunti aikaa käydä syömässä ennen junan lähtöä Kupittaalta ja aikaikkuna olisi 10:30- 11:30. Tuntuu että kaikkialla aamiainen loppuu juuri ennen ja lounas alkaa vasta 11 jolloin aikataulu menee vähän kireälle. Eli olisikohan jossain aamiasta 11 asti tai vastaavasti lounasta alkaen 10:30 tjsp.
Vähän toisella puolella kaupunkia mutta Postikadulla Pitkämäessä oleva Langbakke ravintola aloittaa lounastarjoilun klo 10:30 ja on omasta mielestäni erittäin laadukas lounasruokala. Ja samassa rakennuksessa on kulttuuria kun täällä ennen oli Tammisen world class toimisto.

Edit: Kiinamyllynkadulla on indonesialainen ravintola Pawon Lawu missä alkaa lounasruokailu 10:30. Tätä myös voin suositella, tuli ennen käytyä Kaarinassa asti syömässä kun heidän ravintola sijaitsi siellä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Eli olisikohan jossain aamiasta 11 asti tai vastaavasti lounasta alkaen 10:30 tjsp.

Aivan Kupittaan aseman hollillahan on bisnesidylliä BioCityn, EuroCityn ymsymsyms. muodossa ja noiden seassa taitaa Unica pyörittää useampaakin lounasravintolaa. Mauno taitaa olla toinen ravintolanimi, joka tuolta löytyy. Nuo ainakin ennen aukesi 10:30. Veritas-stadion jos ei kierrä liiaksi, muistelisin tuonkin ravintolan aukeavan 10:30. Siellä ihan mukava fiilis istuskella lounaalla.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Kiitoksia jo näistä. Eiköhän siitä aseman kyljestä jotain löydy.
 

Viivelähtö

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Dynamo
Onko jossain Turun Sanomissa tai Puskaradioissa ollut tietoa, miksi Ohikulkutien ts Kehätien uuttä päätä asfaltoidaan uusiksi? Jonkun reilun vuoden ikäinen oli vanha pinta.
En ole ohi kulkenut viime aikoina, vedetäänkö vanhan päälle vai onko revitty vanhaa pois. Lähtökohtaisesti noille suuremman luokan teille tulee useampi kerros asfalttia, joista viimeistä ei laiteta heti vaan lisätään myöhemmin päälle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ole ohi kulkenut viime aikoina, vedetäänkö vanhan päälle vai onko revitty vanhaa pois. Lähtökohtaisesti noille suuremman luokan teille tulee useampi kerros asfalttia, joista viimeistä ei laiteta heti vaan lisätään myöhemmin päälle.
Oo, tätä en tiennytkään. Vanhan päälle tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös