Kaulasuojat

  • 27 273
  • 177

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tässä Petgravea valmentaneen suomalaisvalmentajan mielipide:

Aika kylmäävää luettavaa tätä taustaa vasten. Alkaa itselläkin kääntyä mielipide siihen suuntaan, ettei kyseessä voinut olla vain vahinko. Voihan helvetti.

Edit. tässä vielä kuvaavimmat sitaatit:
– Mitä kaikkea hänelle sattuu ja tapahtuu... Helvetin ihmeellistä hortoilua ja kaatuilua. Minulla on yksi klippi, missä hän liukutaklaa vastustajaa, joka on menossa ohi. Vetää niin sanotusti sukille.
– En usko, että hänen (Petgraven) tarkoituksensa oli ketään tappaa. En usko, että hänen oli tarkoitus ketään vahingoittaa, Aittola sanoo.

– Mutta jos jostain pelaajasta olen valmis uskomaan, että hän voisi käyttää vastustajan pysäyttämiseen luistinta, uskon, että Matt Petgrave voisi sen tehdä. Hän on äärettömän holtiton pelaaja. Reckless, kuten Englannissa sanovat.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tässä Petgravea valmentaneen suomalaisvalmentajan mielipide:

Aika kylmäävää luettavaa tätä taustaa vasten. Alkaa itselläkin kääntyä mielipide siihen suuntaan, ettei kyseessä voinut olla vain vahinko. Voihan helvetti.

Edit. tässä vielä kuvaavimmat sitaatit:
Ominainen impulsiivinen käytös ja teräesineet ovat varsin vaarallinen yhdistelmä, jokaisessa mahdollisessa asiayhteydessä, kuten Suomessa ja maailmalla on viime vuosinakin valitettavasti kerta toisensa jälkeen nähty.

Onhan tämä aivan hirvittävä tapaus. Toivottavasti oikeus toteutuu oikeudenmukaisesti.
 

Isaa

Jäsen
Hidastuksia katsellessa on ainakin joiltain hurjimpia teorioita ympäri nettiä esittäneiltä unohtunut se, miten lyhyessä ajassa kaikki todellisuudessa tapahtui. Ei siinä kovin monta suunnitelmaa ja niiden toteutusta ehdi ensimmäisen törmäyksen ja kaulaosuman välillä ihminen tekemään.

Itse edelleen sitä mieltä, että mahdotonta sanoa suuntaan tai toiseen videon perusteella. Sekä tahallisuudelle että tahattomuudelle löytyy yhtä hyviä perusteluita, joiden oikeaan osuvuuden tietää vain Petgrave itse.
 

nexustron

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Chelsea
Tässä Petgravea valmentaneen suomalaisvalmentajan mielipide:

Aika kylmäävää luettavaa tätä taustaa vasten. Alkaa itselläkin kääntyä mielipide siihen suuntaan, ettei kyseessä voinut olla vain vahinko. Voihan helvetti.

Edit. tässä vielä kuvaavimmat sitaatit:
Luin juuri itsekin kyseisen jutun. En tiedä, mitä luistimille voisi tehdä, jotta biistä tulisi turvallisempia. Se on kuitenkin fakta, että niiden tylsistyttäminen on kymmeniä kertoja vaarallisempaa kuin teroittaminen. Tylsällä terällä kontrolli häviää ja se johtaisi useampiin a) pää laitaan tai jalkaan tilanteisiin b) kaatumisiin ja muihin peliä haittaaviin tilanteisiin c) jopa useampiin viiltoihin, juuri huonomman kontrollin takia.

En näe että jääkiekossa olisi lajityypillisenä ongelmana se, että psykopaatit yrittävät murhata toisia luistimenterillä. Kuitenkin jonkinlaisia koulutustilaisuuksia tai näihin asioihin liittyvää valmennusta erityisesti junioritasoill olisi hyvä olla lisää.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Aika perseestä että nyt aletaan jo sometuomioistuimessa murhatuomiota jakamaan, vähän rajaa näihin kirjoitteluihin.
Itse en ole huomannut murhatuomioita jaetun. Lähinnä on korostettu, että teko oli tuskin sittenkään pelkkä vahinko, vaikka tarkoitus ei varmasti ollut aiheuttaa mitään nähdyn kaltaista. Jääkiekossa pienikin potkuliike on potentiaalisesti aivan mielettömän vaarallinen teko, ja mikäli tulkitaan, että tässä tapauksessa sellainen on ollut kyseessä, rangaistus tulee olemaan kova. Tuo valmentajan spekulaatio liittyy mielestäni tähän: kyseessä on pelaaja, jolla on ollut (ilmeisesti) tapana käyttäytyä kaukalossa äärimmäisen vaarallisesti.

Toisaalta, jos pelaaja on pidätetty epäiltynä törkeästä kuolemantuottamuksesta, niin ihan pelkkää tyhjää spekulaatiota tämä kaikki ei oikein voi olla.

Luin juuri itsekin kyseisen jutun. En tiedä, mitä luistimille voisi tehdä, jotta biistä tulisi turvallisempia.
Vähän kuin keittiössä veitsien kanssa; tylsä on vaarallisempi kuin terävä. Ja vahinkojahan sattuu, siis niin kaukalossa kuin leikkuulaudankin luona, ja tulee tapahtumaan jatkossakin. Sitten eri asia on jos terää käytetään tahallisen varomattomasti tai tiedostaen muita vaarantavalla tavalla.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nyt alkaa siis todistusainestoa holtittomuudesta näkyä?




Näitä jalanojennuksia tuntuu löytyvän.

En kyllä saa tuota Johnsonin tilannetta enää millään tahattomaksi katsottua. Tietenkään tarkoitus ei ollut viltää kaulaa auki, mutta kyllä tuo siltä näyttää, että yrittää jalallaan estää. Väistämätöntä, että tuollaisella tyylillä joskus käy paha vahinko.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen alusta asti ollut sitä mieltä, että kyseessä ei ollut mikään vahinko. Ei yhdelläkään ammattipelaajalla ole niin huono fysiikka, että vastaavassa tilanteessa jalkaterä nousee sinne yli puolentoista metrin korkeuteen. Ei vaan sitten millään. Jokainen entinen pelaaja, joiden kanssa olen asiasta puhunut, ovat olleet samaa mieltä.

Koko elämä enemmän taikka vähemmän kaukalossa luistimet jalassa viihtyneenä, en ymmärrä edes miten helvetissä toi on mahdollista, ilman tarkoituksenmukaisuutta.

Siitä olen kuitenkin aivan varma, että mistään murhasta ei ole kyse. Se mikä oli lopputulos, ei todellakaan ollut perimmäinen tarkoitus.

Siihen en lähde ottamaan kantaa mikä tuomio tulisi antaa, koska en ole oikeuslaitos.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen klippiä näkemättä mielessäni miettinyt tilanteen olleen vahinko. Samalla olen pohtinut lajia ymmärtämättömien näkevän tilanteessa tahallisen teon. No nyt näin vahingossa tuon tilanteen ja onhan tuo hyvin erikoinen liike mikä tuossa tapahtuu. Hankala tietysti alkaa tahalliseksi sanomaan. Olin vain ajatellut tapauksen olleen perinteinen kuperkeikka missä jalka ikäänkuin pyörähtää swingillä epäonnisesti toisen kaulaan vaan tässähän mentiin terä edellä suoraan kurkkuun karmealla voimalla.

Tilanteen nähtyäni en voi kuin hämmästellä, miten vielä vedetään ilman kaulasuojaa. Ei se suoja haittaa oikeasti ketään. Siihen totuttaisiin muutamien treenien aikana. Pate Laineelle peukku.
 

moelsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen klippiä näkemättä mielessäni miettinyt tilanteen olleen vahinko. Samalla olen pohtinut lajia ymmärtämättömien näkevän tilanteessa tahallisen teon. No nyt näin vahingossa tuon tilanteen ja onhan tuo hyvin erikoinen liike mikä tuossa tapahtuu. Hankala tietysti alkaa tahalliseksi sanomaan. Olin vain ajatellut tapauksen olleen perinteinen kuperkeikka missä jalka ikäänkuin pyörähtää swingillä epäonnisesti toisen kaulaan vaan tässähän mentiin terä edellä suoraan kurkkuun karmealla voimalla.

Tilanteen nähtyäni en voi kuin hämmästellä, miten vielä vedetään ilman kaulasuojaa. Ei se suoja haittaa oikeasti ketään. Siihen totuttaisiin muutamien treenien aikana. Pate Laineelle peukku.
Niin kauan kuin yleisölle on tuo yksi huonolaatuinen pikselimössö yhdestä kuvakulmasta tarjolla niin niitä teorioita voi esittää ihan kumpaan suuntaan tahansa osuiko jalat/luistimet yhteen Petgravalle ja Johnsonin tiimikaverilla vai ei, ja joka aika paljon määrittää kuinka tahallisesta teosta mahdollisesti kyse. Luulisi ainakin viranomaisilla olevan parempaa videomateriaalia käytössä. Mutta näköjään nyt kuitenkin historiaa todella epämääräisten liikkeiden osalta sen suhteen miten yrittää pysäyttää vastustajan pelaajia, en ole vielä tuollaisia liikkeitä jääkiekossa nähnyt.

Loppukevennykseksi änäristä lähteltä piti tilannetta tässä ihan hiljattain:


 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika perseestä että nyt aletaan jo sometuomioistuimessa murhatuomiota jakamaan, vähän rajaa näihin kirjoitteluihin.
Jos yhdellä pelaajalla, joka on ollut osallisena vastustajan kuolemaan johtaneessa tilanteessa, on hänen entisen valmentajansa mukaan taipumus olla tilanteissa, joissa vastustaja loukkaantuu, ja hänellä on taipumusta tehdä luistimilla mielenkiintoisia liikkeitä, niin hyvähän se on, että asiaa tutkitaan tarkemmin, vai? Kuitenkin aika moni totesi heti tämän valitettavan tapauksen jälkeen, että aika erikoisesti jalat nousee tuolla tavalla.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
En ole nähnyt videota kuolemaan johtaneesta tilanteesta, mutta selvästi Petgrave on omaksunut tavan pysäyttää vastustaja myös jalalla. Jotenkin tuossa ylemänä olevassa "takajalkakurotuksessakin" on nähtävissä, että hänelle ei niin sanotusti tuota ongelmaa tehdä tuollaisia liikkuja. Perinteisestihän jääkiekkoilijat ei mitenkään, missään vaiheessa opettele luistimilla tuollaisia liikkeitä.

On sitten eri asia, jos mies harrastaa tai on harrastanut jotain muuta lajia, jossa on omaksunut tällaisen refleksin takaraivoonsa. Esim. jalkapallossakaan tuollainen toimina ei ole suotavaa, mutta ei hengenvaarallista, kuten ei rugbyssäkään tai jefussa. Jostain tuollainen tapa on hänelle kuitenkin tullut.

Kerta menee vielä vahingosta, mutta toinen on jo paha tapa.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen alusta asti ollut sitä mieltä, että kyseessä ei ollut mikään vahinko. Ei yhdelläkään ammattipelaajalla ole niin huono fysiikka, että vastaavassa tilanteessa jalkaterä nousee sinne yli puolentoista metrin korkeuteen. Ei vaan sitten millään. Jokainen entinen pelaaja, joiden kanssa olen asiasta puhunut, ovat olleet samaa mieltä.
Ottamatta nyt kantaa muuhun niin olen kuitenkin Hjareenalla KHL-aikoina nähnyt livenä kun kaatuvan jokeripelurin luistin osuu vieraspelaajan kasvoihin. En usko kenenkään pitäneen tilannetta tahallisena, vaikka Jokerit tilanteesta tekivät maalin kun terästä kasvoihin saanut peluri ei ollut pitämässä miestään maalin kulmalla jäätyään maahan makaamaan. Eli jalka voi heilahtaa kyllä aika holtittomasti. Lisäyksenä jos peluri on vähän holtiton sählä, ei sitä jalkaa tarvitse välttämättä tosiaan yrittää käyttää mihinkään pysäytykseen että se voi viuhua outoon suuntaan. Kaikki on mahdollista mutta jotenkin suuri osa jengistä tuntuu olettavan että olisi ollut aikaa miettiä ja lisäksi vielä suunnitella osuma kolmanteen pelaajaan hallitusti.

Luulisi ainakin viranomaisilla olevan parempaa videomateriaalia käytössä. Mutta näköjään nyt kuitenkin historiaa todella epämääräisten liikkeiden osalta sen suhteen miten yrittää pysäyttää vastustajan pelaajia, en ole vielä tuollaisia liikkeitä jääkiekossa nähnyt.
Mistä viranomaiset parempaa kuvaa löytäisivät jos sellaista ei ole kuvattu?
 

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu, Kärpät, Huuhkajat
Heitän vielä likoon omat viimeiset muutamat sentit Petgraven "puolustukseksi". On tullut katseltua noita aikaisempia tapauksia joissa luistin on viiltänyt kaulaan kesken ottelun ja pakko sanoa että tarpeeksi kun niitä kelailee ja tuijottelee hidastuksia niin niistä jokaisen saa näyttämään tarkoitukselliselta. Jopa Jokisen ja Zednikin tilanteen. Nagynkin saa tekemään hirveän potkuhypyn vastustajan kaulaan. Tätäkin on tultu kelailtua ja olen edelleen sitä mieltä, että ainoa ero tässä on aikaisempiin se, että Johnson menehtyi. Kyseinen tilanne tapahtui alle sekunnissa mutta siinä ajassa Petgraven olisi siis pitänyt ensin koittaa blokata jalalla, sitten menettää tasapaino ja kaiken päälle vielä potkaista kaulaan, joidenkin näkemysten mukaan kahdesti. Ihmiset ovat pohjimmiltaan olentoja jotka haluavat saada syyn/syylliseen joka asiaan.

Toisekseen poliisikaan ei nähnyt syytä pidättää Petgravea tai nostaa syytteitä miestä vastaan. Tämä brittien "bail" kun on täysin eri asia kuin jenkkien, missä pääset vapaaksi tiettyä rahasummaa vastaan. Briteissä tämä tarkoittaa ettei ole syytä nostaa syytteitä mutta pitää pysyä maassa poliisitutkinnan ajan.

Viimeiseksi asiaksi nostan vielä videon. Meillä on kaikilla nähtävillä erittäin huonolaatuinen video mistä ei voi kertoa a) osuiko pelaajilla luistimet yhteen b) missä vaiheessa Petgraven tasapaino lähti mutta silti siitä pystytään kuulemma kertomaan tarkasti kaikki jalan liikkeet ja tahallisuus. Samalla en usko että kukaan on tuota videota pystynyt täysin puolueettomasti katsomaan, jos ei nähnyt sitä ensimmäisen muutaman päivän aikana. Sitä kuitenkin katsoo tahattomastikin että tapahtuiko siinä sitä tai tätä mitä joku sanoi ja jos se näyttää edes hitusen siltä niin mielipide on muodostettu.

Ja lisätään vielä etten pidä Jokisen tai Nagyn tekoja tahallisina, enkä muitakaan mihin olen törmännyt. Pointti oli että jokaisen saa näyttämään tahalliselta jos niin haluaa. Minun mielestä tämäkään teko ei ollut tahallinen.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Erittäin hyvä päätös. Toivottavasti valvonta pelaa myös kattavasti. Eipä siinä, ei siinä kauan mene, kun kaikki pitävät noita kaulasuojiakin jo ihan normaaleina, koska niinhän se on aina mennyt varusteiden lisääntyessä ja kehittyessä.

Kansainvälinen jääkiekkoliitto IIHF päätti maanantain kokouksessaan määrätä kaulasuojan pakolliseksi suojavarusteeksi kaikkiin sen alaisiin kilpasarjoihin.
 

welldone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, JoKP, rautaliiga, Bruins, Napoli
Munattomin porukka on tuomarit, jotka edelleen sallii ties minkälaisia rättejä tahansa kaulassa. Kyllä pelaajat sääntöä kiertää, jos siihen annetaan mahdollisuus. Selvät sävelet ennen peliä ettei kentälle ole mitään asiaa, jos suoja ei ole kunnolla asetettu ja sääntöjen mukainen.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Munattomin porukka on tuomarit, jotka edelleen sallii ties minkälaisia rättejä tahansa kaulassa. Kyllä pelaajat sääntöä kiertää, jos siihen annetaan mahdollisuus. Selvät sävelet ennen peliä ettei kentälle ole mitään asiaa, jos suoja ei ole kunnolla asetettu ja sääntöjen mukainen.
Milläpä valvot mitä siellä kaulassa on tai ei oo. Yleinen konseshan on ettei ne nää mitään muutakaan. Alotuksissa joo, mutta mutta
 

Paloheinä68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itse olin pitkään, no koko kiekkouran eli 49- vuotta, skeptinen kaulasuojille, mutta tuli sitten hankittua tänä syksynä paita missä on valmiina kaulasuoja sekä ranteisiin viiltosuojat. Ensimmäiset 5 minuuttia häiritsi, mutta siihenkin tottuu.
Kuitenkin kiekkoura tili aloitettua silloin kun junioreilla laukasuojus oli mallia jääpallon kuolakuppi.
Vauhti kasvanut, tosin ei ikämieskiekkopelivideoista sitä uskoisi, joten kannattaa suojata itsensä. Mielummin sydänkohtaus pelissä kuin verissä päin kuolema. Ekan osalta kuolee sentään kaikkensa antaneena ja onnellisena.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue

Tästä oli juttua jossain iltalehdessäkin, mutta en nyt heti löytänyt. Pitäisikö kaulasuojaa kehittää kestämään myös iskuja? Nykykomposiiteilla muksut vetää jo melkoisia laukauksia, mutta kaikilla kentälläolijoista ei välttämättä ole valmiuksia varautua kaikkeen. Lisäksi lapset ei välttämättä osaa varoa laukauksiaan, eikä tietysti monesti tarvitsekaan. Tosin kyllähän se pelaajan taitoon kuuluu vetää sellaisia laukauksia, ettei omien maskipelaajien tarvi kiekkoja syödä.

Haastava tilanne kaikenkaikkiaan. Kaikkeen ei voi varautua ja onnettomuuksia sattuu milloin missäkin, mutta ehkä tuolle kaulan alueen suojaukselle voisi jotain kuitenkin tehdä? Löytyykö jostain muusta lajista parempia kaulasuojia kuin mihin kiekossa on totuttu?

Ps. Ostin itselleni uuden CCM:n kaulasuojan ja niskassa oleva tarra hiertää ihon vereslihalle. Pitää varmaan viedä suutarille tmv. fiksaukseen. Eli ei nyt ihan putkeen mennyt tuokaan juttu.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Joku paksu kaulan ympäri menevä renkaan oloinen estämään viillot , kiekon osumat sekä pään retkahdukset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös